Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz 29


Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
TYDZIEC 29. WIELKANOC
Zajęcia 1. Wielkanoc
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i koleżankom w codziennych sytuacjach.
2.  Wielkanocny kÄ…cik  urzÄ…dzanie kÄ…cika. Zapoznanie z charakterystycznymi elementami zwiÄ…zanymi
ze Świętami Wielkanocnymi. Wprowadzanie w radosny nastrój oczekiwania na święta.
3.  Duże i małe palmy  zabawa orientacyjno-porządkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4. Pisankowa bajeczka  słuchanie utworu A. Galicy połączone z wykonaniem ćwiczenia  Wielkanocny
kurczaczek w K3., 26. Uważne słuchanie utworu. Rozumienie wyrazu pisanki. Odwzorowywanie ukła-
du elementów. Doskonalenie sprawności manualnej.
5.  Kurczak z jajeczka  zabawa naśladowcza.
6. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Bieg po bazie  zabawa bieżna.
9.  Kartki świąteczne  składanie obrazka z części. Posługiwanie się określeniami związanymi z Wiel-
kanocÄ…. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
10. Zabawy dowolne  zachęcanie do oglądania książek, albumów itp. w kąciku książki.
ÅšRODKI DYDAKTYCZNE: koszyczek z pisankami, baranek, zaj czek, kurczaczek, palemki, b benek, ob-
razki z zasobów N. ilustruj ce tre utworu, K3., 26, kartony, klej, woreczki, po 2 jednakowe wielka-
nocne pocztówki dla ka dego dziecka (z zasobów N.)  jedna ca a, druga poci ta na 4 6 cz ci.
Rodzaj zajęć:

Pisankowa bajeczka  s uchanie utworu Agnieszki Galicy po czone z wykonaniem wiczenia
 Wielkanocny kurczaczek w K3., 26.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i kole ankom w codziennych sytuacjach.
koszyczek z pisankami,

 Wielkanocny k cik  urz dzanie k cika.
baranek, zajÄ…czek,
Umieszczanie w nim palemek, koszyczka z pisankami, baranka, zaj czka, kurczaczka.
kurczaczek, palemki
bębenek

 Du e i ma e palmy  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
Dzieci biegaj w tempie podawanym na b benku. Na has o: Du e palmy!  dzieci staj we wspi -
ciu na palcach i unosz wysoko r ce, na has o: Ma e palmy!  kucaj .

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II
obrazki ilustrujÄ…ce

Pisankowa bajeczka  s uchanie utworu Agnieszki Galicy.
treść utworu
Pisankowa bajeczka
Zajrza y wróbelki do kurnika i zobaczy y, e kura znios a cztery jajka.
 Ko, ko, ko  zagdaka a.  Le cie tu cichutko.
I posz a szuka ziarenek na podwórku. Ale jajka my la y, e s m drzejsze od kury. Turla y
si i postukiwa y skorupkami, a us ysza je kot.
 Miau  powiedzia .  B dzie z was pyszna jajecznica.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
1 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
 Nie, nie!  trz s y si ze strachu jajka.  Nie chcemy na patelni !
 Uciekajcie  wierka y wróbelki.  Schowajcie si przed kotem.
 Nie dam si usma y !  zawo a o pierwsze jajko i poturla o si przed siebie. Po chwili
wróci o i za piewa o weso o:
 Jestem czerwone w czarne kropeczki, nikt nie zrobi jajecznicy z takiej biedroneczki.
 Co ci si sta o?  pyta y pozosta e jajka.
 Pomalowa mnie p dzelek kolorow farb i ju nie jestem zwyk ym jajkiem, tylko wielka-
nocn pisank .
Drugie jajko te poturla o si do p dzelka i rzek o grubym g osem:
 To nie jajko, tylko tygrys, nie rusz mnie, bo b d gryz . Teraz wygl da o jak pisankowy
tygrys w ó to-czarne paski.
 Brawo!  wierka y wróbelki.
 I ja te , i ja te  wo a o trzecie.
Trzecie jajko wróci o ca e zieloniutkie i pisn o:
 Jestem abk , ka dy to wie. Czy kto zielon abk zje? Nie!
Trzy pisanki by y bardzo zadowolone. Czwarte jajko zblad o ze strachu.
 Pospiesz si !  wierka y wróbelki.  Kot idzie.
 Tylko jedno jajko?  mrucza kot.  Ugotuj ci na twardo.
 Ojej, ratunku!  wo a y przera one wróbelki.  Teraz na pewno kot ci zje.
 Trach, trach, trach!  skorupka p k a na ma e kawa ki i... wyszed z niej ó ty kurczaczek.
Zamruga czarnymi oczkami i zapiszcza :
 Wielkanocna bajka, wyklu em si z jajka!
A wróbelki za wierka y, e  w wi tecznym koszyku jest pisanek bez liku .
N. wyja nia dzieciom wyra enie bez liku.
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Co zobaczy y wróbelki w kurniku?
 Ile jajek znios a kura?
 Co powiedzia kot, kiedy us ysza jajka?
 W co zamieni y si jajka, eby nie trafi na patelni ?
 Co sta o si z ostatnim jajkiem?
K3., 26, kartony,

 Wielkanocny kurczaczek  wykonanie wiczenia w K3., 26.
klej
Wypychanie elementów. Uk adanie z nich obrazka wed ug wzoru i naklejanie go na karton.

 Kurczak z jajeczka  zabawa na ladowcza.
Dzieci w rozsypce k ad si na pod odze i zwijaj w jajeczko. Le cicho i spokojnie. Po chwili
le enia kurczaki w skorupkach zaczynaj si wierci i kr ci , bo jest im ciasno i niewygodnie.
Przebijaj skorupk dziobkiem (dzieci stukaj paluszkiem o pod og ) i wysuwaj g owy (dzieci
unosz g owy). Potem wysuwaj skrzyde ka (dzieci podnosz r ce) i wychodz ze skorupki (dzie-
ci wstaj ). Dzieci-kurcz ta chodz najpierw powoli i niezdarnie, nast pnie szybciej i energiczniej,
na koniec biegaj swobodnie.

Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III
woreczki

 Bieg po bazie  zabawa bie na.
N. uk ada woreczki-bazie na jednej linii, po drugiej stronie sali stoj dzieci ustawione w szeregu.
Na has o: Biegnij po bazie!  dzieci biegn i bior po jednym woreczku. Pokazuj go w górze,
odk adaj i wracaj na lini startu. Zabaw powtarza si 2 lub 3 razy.
po 2 jednakowe

 Kartki wi teczne  sk adanie obrazka z cz ci.
wielkanocne
Ogl danie wi tecznych pocztówek. Rozpoznawanie i nazywanie: palemki, pisanki, zaj czka, kur-
pocztówki dla
czaczka, baranka itp. Uk adanie wed ug wzoru poci tych na 4 6 cz ci (wed ug mo liwo ci dzieci)
każdego dziecka 
pocztówek.
jedna cała, druga

Zabawy dowolne  zach canie do ogl dania ksi ek, albumów itp. w k ciku ksi ki.
pocięta na 4 6 części
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
Zajęcia 2. Kurczaczki i zajączki
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i koleżankom w codziennych sytuacjach.
2.  Wielkanocny zajączek  zajęcia z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych  wzmacnianie warg, powtarzanie wyrażeń onomatopeicznych.
Utrwalanie prawidłowego toru oddechowego.
3.  ZajÄ…czki  zabawa z elementem podskoku.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Wielkanocna wyliczanka  zajęcia muzyczno-ruchowe. Nauka piosenki. Kształcenie poczucia rytmu.
5.  Kurka z kurczętami  zabawa orientacyjno-porządkowa.
6. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Kurczęta i jastrząb  zabawa bieżna.
9.  Wielkanocne zgadywanki  rozwiązywanie zagadek połączone z wykonaniem ćwiczenia  Kartka
wielkanocna w K3., 27. Wiązanie opisu słownego z pisankami i wielkanocnymi zwierzątkami.
Doskonalenie sprawności manualnej. Wdrażanie do estetycznego wykonania pracy.
10. Zabawy dowolne  zachęcanie do oglądania książek, albumów itp. w kąciku książki.
ÅšRODKI DYDAKTYCZNE: CD, po 1 kartce A4 i kredce dla ka dego dziecka, ozdoby wi teczne: baranek
cukrowy, kurczaczki, pisanki, zaj czek, K3., 27, klej, kredki.
Rodzaj zajęć:

 Wielkanocna wyliczanka  zaj cia muzyczno-ruchowe.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i kole ankom w codziennych sytuacjach.

 Wielkanocny zaj czek  zaj cia z profilaktyki logopedycznej Patrycji Siewiera-Koz owskiej.
Wielkanocny zaj czek
Wielkanocny zaj c Dzieci wysuwaj wargi do przodu i poruszaj nimi w praw
i lew stron .
Z pyszczkiem z czekolady Górnymi z bami lekko nagryzaj doln warg  udaj zaj czki.
Spotka si z kurczaczkiem Pi, pi, pi  piszcz jak kurczaczki.
I barankiem z waty. Beee, beee, beee  na laduj beczenie baranka.
yczenia wi teczne
Sobie przesy ali, Przesy aj ca uski: cmokaj r czk , nabieraj powietrza nosem
i ustami zdmuchuj ca usa z r ki  powtarzaj 3 razy.
A do kosza z pisankami
Wszyscy powpadali:
Wielkanocny zaj c Wysuwaj wargi do przodu i poruszaj nimi w praw i lew
stron .
Z pyszczkiem z czekolady, Górnymi z bami lekko nagryzaj doln warg  udaj zaj czki.
Cukrowy kurczaczek Pi, pi, pi  piszcz jak kurczaczki.
I baranek z waty. Beee, beee, beee  na laduj beczenie baranka.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Maria Urbaniak-Kiełbasińska
3 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne

 Zaj czki  zabawa z elementem podskoku.
Dzieci-zaj czki podskakuj swobodnie raz na jednej, raz na drugiej nodze. Na sygna N. zatrzy-
muj si i nas uchuj  d onie przy uszach i skr ty g owy w jedn i w drug stron .

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II
CD, po 1 kartce A4

 Wielkanocna wyliczanka  zaj cia muzyczno-ruchowe.
i kredce
1. Wielkanocna wyliczanka  s uchanie piosenki.
dla każdego
Wielkanocna wyliczanka dziecka
s . Ewa Stadtmüller
muz. Jerzy Ostrowski
1. Pewna kurka z podwórka
znios a jajek siedem.
Jakie one podobne,
( 2)
}
b d mie z tym bied .
2. Nic si nie martw, kokoszko,
co ci poradzimy,
innym wzorkiem jajeczko
( 2)
}
ka de ozdobimy.
3. Jedno b dzie w paseczki,
a inne w kropeczki.
U o ymy w koszyczku
( 2)
}
liczne pisaneczki.
2. Zabawa na siedz co.
N. opowiada: Pewna kurka z podwórka znios a jajek... a dzieci dopowiadaj : siedem. N. wyci ga
d onie zaci ni te w pi ci, rozprostowuje kolejne palce i liczy wraz z dzie mi. Nast pnie pyta,
jak wygl daj jajka, jak mo na je pokaza palcami (najprawdopodobniej b d to owale utwo-
rzone palcami obu d oni lub kciuka i reszty palców jednej r ki). A jak mo na napisa
na jajku paski i kropki? Przez chwil N. bawi si z dzie mi rysowaniem w powietrzu.
3. Zabawa pobudzaj co-hamuj ca.
N. odtwarza I zwrotk piosenki, w tym czasie dzieci biegaj w ko o jak kurki po podwórku.
Na pauz w muzyce i has o: Kurka dziobie!  dzieci zatrzymuj si , kucaj i dominuj c r k
dziobi ziarenka (uderzaj palcami w pod og ), licz c równocze nie do siedmiu. N. odtwarza
kolejn zwrotk . Na pauz i has o: Kurka liczy!  dzieci zatrzymuj si , wyci gaj r ce i, odgi-
naj c kolejne palce, licz do siedmiu. Zabaw mo na powtarza dowoln liczb razy.
4.  Pisanki  praca plastyczna.
N. rozdaje dzieciom po kartce papieru i jednej kredce. Prosi, by na ka dej stronie kartki dzie-
ci narysowa y po jednym du ym jajku, a potem jedno ozdobi y paseczkami, a drugie  kropka-
mi. Gdy dzieci pracuj , N. odtwarza pe n wersj piosenki.
5. Utrwalenie.
N. odtwarza piosenk  przy pierwszym s uchaniu piosenki N. prezentuje i wiczy gesty, a przy
kolejnym  dzieci pokazuj gesty:
 I zwrotka:
 1. wers  r kami zgi tymi w okciach dzieci poruszaj w gór i w dó , na laduj c machanie
skrzyd ami;
 2. wers  dzieci wyci gaj r ce przed siebie i pokazuj liczb siedem na palcach;
 3. i 4. wers  obejmuj twarz d o mi i kiwaj g ow na boki, wyra aj zmartwienie;
 II zwrotka  przez ca y czas dzieci pokazuj d o mi jajka;
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Maria Urbaniak-Kiełbasińska
4 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
 III zwrotka:
 1. wers  jedn d oni rysuj paski;
 2. wers  jedn d oni rysuj kropki;
 3. i 4. wers  wyci gaj przed siebie d onie i cz je, pokazuj c koszyczek.
Na koniec N. wraz z dzie mi wykonuje ze piewem i gestami ca piosenk .
6. Wyciszenie.
Dzieci w rozsypce kl kaj na kolana, nachylaj si i przez chwil delikatnie chuchaj na miejsce
os oni te d o mi   gniazdko , w którym z jajek maj si wyklu kurczaczki.

 Kurka z kurcz tami  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
N. odgrywa rol mamy-kury. Dzieci biegaj swobodnie w ró nych kierunkach. Na has o: Kur-
cz ta, do mamy!  biegn szybko do N. i staj w ciasnej gromadce. N. rozk ada szeroko ramiona
jak kura skrzyd a i chroni kurcz ta. Po chwili odpoczynku dzieci-kurcz ta biegaj dalej.

Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III

 Kurcz ta i jastrz b  zabawa bie na.
N. wyznacza miejsce na kurnik dla kurcz t i odgrywa rol jastrz bia. Dzieci-kurcz ta biegaj
swobodnie w ró nych kierunkach. N. wchodzi mi dzy biegaj cych i porusza r kami jak skrzyd a-
mi. Na widok jastrz bia kurcz ta szybko uciekaj i chowaj si w wyznaczonym wcze niej miejscu.
ozdoby

 Wielkanocne zgadywanki  rozwi zywanie zagadek Joanny Wasilewskiej (Baranek cukrowy,
świąteczne:
Kurczaczki, Pisanki) i Joanny M. Chmielewskiej (Zaj czek).
baranek cukrowy,
Ma z ociste rogi kurczaczki,
pisanki, zajÄ…czek
I ko uszek bia y.
Nie biega po ce,
Bo z cukru jest ca y. (baranek cukrowy)
Wyklu y si z jajek,
S ó ciutkie ca e.
B d z nich kogutki
Albo kurki ma e. (kurczaczki)
Le w koszyczku
Pi knie u o one.
W kolory i wzory
Mocno ozdobione. (pisanki)
Jest ca y z czekolady.
W wi teczny poranek
z kurczaczkiem i barankiem
stoi w ród pisanek. (zaj czek)
K3., 27, klej,

 Kartka wielkanocna  wykonanie wiczenia w K3., 27. Wypychanie elementów. Naklejanie
kredki
ozdób na kartce wielkanocnej. Dowolne ozdabianie kartek.

Zabawy dowolne  zach canie do ogl dania ksi ek, albumów itp. w k ciku ksi ki.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Maria Urbaniak-Kiełbasińska
5 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
Zajęcia 3. Kolorowe pisanki
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i koleżankom w codziennych sytuacjach.
2.  Kolorowe jajka  zabawa dydaktyczna. Rozumienie określeń: małe, większe, największe, mniejsze,
najmniejsze. Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych.
3.  Kolorowe jajka  zabawa orientacyjno-porzÄ…dkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Pisanki  zabawy matematyczne połączone z wykonaniem ćwiczenia  Kolorowe jajka w K3., 28.
Doskonalenie liczenia. Posługiwanie się liczebnikami porządkowymi 1 3. Tworzenie regularnego wzo-
ru. Rozwijanie sprawności manualnej.
5.  Pisanki do koszyka  zabawa bieżna.
6. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Zanieś jajko  zabawa z elementem równowagi.
9. Strojnisie  słuchanie wiersza R. Przymusa połączone z wykonaniem pracy plastycznej  Pisanka .
Posługiwanie się wyrazami: Wielkanoc, pisanki. Rozwijanie sprawności manualnej. Wdrażanie do es-
tetycznego wykonania pracy.
10. Zabawy dowolne  zachęcanie do oglądania książek, albumów itp. w kąciku książki.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: 3 sylwety kraszanek w ró nych kolorach i wielko ciach (od najmniejszej
do najwi kszej) z zasobów N., szarfy w 4 kolorach, 4 kr ki w kolorach szarf, szablon koszyczka,
3 sylwety pisanek z zasobów N.: w kropki, w z ote gwiazdki, z kotem, K3., 28, kredki, szarfy, styropia-
nowe jajka, kr ki, kolorowe sylwety jajek, plastelina.
Rodzaj zajęć:

 Pisanki  zabawy matematyczne po czone z wykonaniem wiczenia  Kolorowe jajka w K3., 28.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i kole ankom w codziennych sytuacjach.
3 sylwety kraszanek

 Kolorowe jajka  zabawa dydaktyczna.
w różnych kolorach
Uk adanie kolorowych jajek od najmniejszego do najwi kszego. Pos ugiwanie si okre leniami:
i wielkościach
ma e, wi ksze, najwi ksze. Wskazywanie jajek: najwi ksze, mniejsze, najmniejsze. Nazywanie kolo-
(od najmniejszej
rów jajek: zielony, niebieski, czerwony.
do największej)
szarfy w 4 kolorach,

 Kolorowe jajka  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
4 krążki w kolorach
N. zawi zuje dzieciom szarfy na ramieniu i rozk ada kr ki w ró nych miejscach sali.
szarf
Dzieci-jajka biegaj swobodnie. Na has o: Szukaj swojego koloru!  biegn do kr ka w takim
kolorze jak szarfa, któr maj na ramieniu, i siadaj obok niego skrzy nie. Przy powtórzeniu za-
bawy N. zmienia uk ad kr ków.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II
szablon koszyczka,

 Pisanki  zabawy matematyczne.
3 sylwety pisanek:
N. recytuje wiersz Pisanki Katarzyny Bayer i ilustruje jego tre sylwetami pisanek.
w kropki, w złote
Pisanki
gwiazdki, z kotem
Le w koszyczku pi kne pisaneczki,
kolorowe, malowane, adnie uk adane.
Pierwsza ma kropeczki,
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Barbara Nawolska
6 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
druga gwiazdki z ote,
a na trzeciej siedzi
malowany kotek.
W ten wielkanocny, wielkanocny ranek
pouk adam w koszu liczne jajka malowane.
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 O czym jest wiersz?
 Ile pisanek le y w koszyczku?
 Co jest namalowane na pierwszej / drugiej / trzeciej pisance?
 Na której z kolei pisance s gwiazdki / kropeczki / jest kotek?
Nast pnie dzieci zamykaj oczy, a N. chowa jedn pisank . Po otwarciu oczu mówi , której
pisanki brakuje i jaki by na niej wzór.
K3., 28, kredki

 Kolorowe jajka  wykonanie wiczenia w K3., 28.
Ko czenie kolorowania jajek. Okre lanie, ile jest ó tych jajek, a ile ró owych jajek. Rysowanie
w ramce tylu kresek, ile jest wszystkich jajek. Ko czenie nalepiania wielkanocnych dekoracji.
szarfy

 Pisanki do koszyka  zabawa bie na.
N. uk ada z szarf koszyk. Dzieci-pisanki biegaj swobodnie w ró nych kierunkach. Na has o:
Pisanki do koszyka!  biegn do wyznaczonego wcze niej miejsca.

Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III
styropianowe

 Zanie jajko  zabawa z elementem równowagi.
jajka, krążki
N. wyznacza tras , któr maj przej dzieci. Dzieci stoj wzd u jednej linii i k ad jajka na kr -
kach jak na tacy. Id powoli i ostro nie, aby nie zgubi jajka. Dochodz do oznaczonego wcze niej
miejsca, poprawiaj u o enie jajek i id w drug stron .

Strojnisie  s uchanie wiersza Ryszarda Przymusa.
Strojnisie
Jajko powiedzia o
do swej kole anki:
 Wielkanoc! Musimy
zmieni si w pisanki...
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 O jakich wi tach by a mowa w wierszu?
 W co zamieniaj si jajka na Wielkanoc?
kolorowe sylwety

 Pisanka  zaj cia plastyczne.
jajek, plastelina
Formowanie kolorowych kulek z plasteliny i naklejanie ich na sylwet jajka.

Zabawy dowolne  zach canie do ogl dania ksi ek, albumów itp. w k ciku ksi ki.
Zajęcia 4. Co kryje się w wielkanocnym koszyczku?
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i koleżankom w codziennych sytuacjach.
2.  Wielkanocny koszyczek  oglądanie święconki. Rozumienie wyrazów: święconka, pisanka, kraszan-
ka. Zwrócenie uwagi na estetyczny wygląd koszyczka wielkanocnego.
3.  Pisanki i kraszanki  zabawa orientacyjno-porzÄ…dkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4.  Kolorowe skorupki do wielkanocnego koszyczka  zajęcia plastyczne. Rozwijanie umiejętności
malowania delikatnych przedmiotów.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Barbara Nawolska, Justyna Mordas
7 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
5.  Wyścigi z jajkiem  zabawa zręcznościowa.
6. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Baranki wielkanocne  zabawa bieżna.
9. Cukrowy baranek  słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny połączone z oglądaniem różnorodnych
baranków   Baranki wielkanocne . Opisywanie wyglądu cukrowego baranka. Poprawne łączenie
liczebnika z rzeczownikiem. Doskonalenie spostrzegawczości  wskazywanie różnic i podobieństw.
10. Zabawy dowolne  zachęcanie do oglądania książek, albumów itp. w kąciku książki.
ÅšRODKI DYDAKTYCZNE: wielkanocny koszyczek, plakietki z pisankami i kraszankami (mog by nary-
sowane na papierze samoprzylepnym), du e obrazki do demonstracji z zasobów N., po ówki skorupek
jajek (po 1 lub po 2 dla ka dego dziecka), farby plakatowe lub akrylowe, p dzelki, styropianowe jajka,
du e y ki, dzwoneczek, baranki: cukrowe, czekoladowe, ceramiczne, we niane.
Rodzaj zajęć:

 Kolorowe skorupki do wielkanocnego koszyczka  zaj cia plastyczne.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i kole ankom w codziennych sytuacjach.
wielkanocny

 Wielkanocny koszyczek  ogl danie wi conki.
koszyczek
Wypowiedzi na temat zawarto ci koszyczka wielkanocnego: chleb, sól, baranek, pisanki, kraszan-
ki... Zwracanie uwagi na jego estetyczny wygl d  ozdobna serwetka, dekoracja z zielonych ga -
zek. Nazywanie kolorów kraszanek i wzorów na pisankach, np. kropki, kreski, kwiatki.
plakietki z pisankami

 Pisanki i kraszanki  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
i kraszankami,
N. dzieli dzieci na dwie grupy: pisanki i kraszanki, i przyczepia im plakietki. Du e obrazki  jeden
duże obrazki
z pisank , drugi z kraszank  umieszcza w ró nych miejscach sali. Dzieci-jajeczka biegaj swo-
do demonstracji
bodnie. Na has o: Pisanki i kraszanki!  dzieci biegn i ustawiaj si przy odpowiednich obraz-
kach. N. sprawdza, czy wybra y odpowiedni symbol.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II
połówki skorupek

 Kolorowe skorupki do wielkanocnego koszyczka  zaj cia plastyczne.
jajek (po 1 lub
Cz I  inspiracja
po 2 dla każdego
N. prosi, aby dzieci przypomnia y, co powinno znale si w wielkanocnym koszyczku. Nast pnie
dziecka),
prezentuje dzieciom po ówk skorupki od jajka i pyta, co mo na z niej zrobi (np. kapelusz dla farby plakatowe
lub akrylowe,
krasnoludka, ódk , ma misk , nos dla klowna). Proponuje dzieciom pomalowa skorupki,
pędzelki
aby ozdobi nimi wielkanocny koszyczek lub zielony k cik w sali.
Cz II  aktywno twórcza
1. N. rozdaje dzieciom po ówki skorupek, uprzedzaj c, e s one bardzo delikatne, wi c nale y
si z nimi bardzo ostro nie obchodzi .
2. Dzieci maluj skorupki wybranymi przez siebie kolorami farb.
Cz III  omówienie i prezentacja
Gotowe skorupki mo na umie ci w zielonym k ciku w sali jako wielkanocn ozdob . Warto
na koniec wy o y skorupki wat i zasia w nich rze uch , któr dzieci b d mia y za zadanie
podlewa przez najbli sze dni.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska, Justyna Mordas
8 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
styropianowe

 Wy cigi z jajkiem  zabawa zr czno ciowa.
jajka, duże łyżki
N. wyznacza lini startu i mety. Dzieci stoj na linii startu, trzymaj c na y kach styropianowe
jajka. Na sygna : Start!  id , nios c ostro nie jajka. Zatrzymuj si na linii mety. N. chwali dzie-
ci za zr czno i sprawno . Zabaw powtarza si kilka razy.

Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III
dzwoneczek

 Baranki wielkanocne  zabawa bie na.
N. dzwoni dzwoneczkiem cicho  dzieci-baranki biegaj wolno. N. dzwoni dzwoneczkiem g o no
 dzieci biegaj szybko.
cukrowy baranek

Cukrowy baranek  s uchanie wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny.
Cukrowy baranek
Cukrowy baranek
ma z ociste ró ki.
Pilnuje pisanek
na ce z rze uszki.
A gdy nikt nie patrzy,
chor giewk buja
i cichutko meczy
wi te  Alleluja .
Omawianie wygl du cukrowego baranka  jest bia y, ma dwa rogi, cztery kopytka.
baranki: cukrowe,

 Baranki wielkanocne  ogl danie ró norodnych baranków.
czekoladowe,
Okre lanie, z czego zosta y zrobione baranki, np. z cukru, czekolady, masy ceramicznej, we ny.
ceramiczne,
Wskazywanie ró nic i podobie stw.
wełniane

Zabawy dowolne  zach canie do ogl dania ksi ek, albumów itp. w k ciku ksi ki.
Zajęcia 5. Wielkanocne potrawy
Propozycja zapisu w dzienniku zajęć:
I 1. Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i koleżankom w codziennych sytuacjach.
2. Na świątecznym stole  słuchanie wiersza K. Kuzior-Wierzbowskiej. Uważne słuchanie utworu.
Wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów związanych z Wielkanocą. Omawianie wyglądu rzeżuchy
 budowanie wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia.
3.  Baranki na Å‚Ä…ce  zabawa orientacyjno-porzÄ…dkowa.
Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
II 4. Ćwiczenia gimnastyczne  zestaw nr 29  wzmacnianie mięśni rąk i nóg.
5. Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.
6.  ZajÄ…czki wielkanocne  zabawa ruchowa w ogrodzie.
7. Czynności higieniczne  kształtowanie nawyku mycia rąk po zabawie i przed posiłkiem.
III 8.  Niesiemy babę wielkanocną  zabawa z elementem równowagi.
9.  Baba wielkanocna  degustacja. Poznanie ciasta spożywanego na Wielkanoc  baby. Rozumienie
wyrazów: lukier, rodzynki. Wdrażanie do kulturalnego zachowania się przy stole.
10. Zabawy dowolne  zachęcanie do oglądania książek, albumów itp. w kąciku książki.
ÅšRODKI DYDAKTYCZNE: naczynie z rze uch , dzwoneczek, kr ki, styropianowe jajka, woreczki, baba
wielkanocna, nó , talerzyki, serwetki.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
9 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
Rodzaj zajęć:

wiczenia gimnastyczne  zestaw nr 29.
Przebieg dnia:
I

Zabawy dowolne  pomaganie kolegom i kole ankom w codziennych sytuacjach.
naczynie

Na wi tecznym stole  s uchanie wiersza Katarzyny Kuzior-Wierzbowskiej.
z rzeżuchą
Na wi tecznym stole
Stoj na stole baby lukrowane,
a mi dzy nimi cukrowy baranek.
Pobekuje cicho, stuka kopytkami,
bo chcia by dosi gn miski z pisankami.
Ale dwa kurczaki tej miski pilnuj ,
na baranka oba gro nie popiskuj .
Wi c ma y baranek w inn stron zmierza,
kilka listków rze uchy uskuba z talerza.
Rozmowa kierowana pytaniami N.:
 Co stoi na wi tecznym stole?
 Gdzie stoi cukrowy baranek?
 Czego chcia by dosi gn ?
 Kto pilnuje miski z pisankami?
 Co uskuba z talerza baranek?
Ogl danie rze uchy. Omawianie jej wygl du  zwrócenie uwagi na drobne ody ki i ma e listki.
dzwoneczek

 Baranki na ce  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
N. dzwoni dzwoneczkiem, a dzieci-baranki biegaj swobodnie w ró nych kierunkach, ostro nie
si wymijaj c. Gdy dzwoneczek cichnie, dzieci zatrzymuj si i cicho becz : be, be, be.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
II
dzwoneczek,

wiczenia gimnastyczne  zestaw nr 29.
krążki,
  Kurka z kurcz tami  zabawa orientacyjno-porz dkowa.
styropianowe
N. przyjmuje rol mamy-kury. Dzieci-kurcz ta biegaj swobodnie. Na has o: Kurcz ta, do mamy!
jajka
 szybko przybiegaj do N. i staj delikatnie przytulone do siebie.
  Jajeczka  zabawa z elementem toczenia.
Jajeczka turlaj si po stole  dzieci-jajeczka le na pod odze i przetaczaj si z pleców
na brzuch, nogi z czone, r ce uniesione za g ow .
  Baranki wielkanocne  zabawa bie na.
N. dzwoni dzwoneczkiem, a dzieci-baranki biegaj swobodnie. Gdy dzwonek cichnie, baranki
staj i odpoczywaj .
  Zanie jajko  zabawa z elementem równowagi.
Dzieci k ad jajeczka na kr kach i nios je jak na tacy. Trzymaj kr ki przed sob na wyso-
ko ci klatki piersiowej.
  Zaj czki  zabawa z elementem podskoku.
Dzieci-zaj czki podskakuj raz na jednej, raz na drugiej nodze. Na sygna N. zatrzymuj si
i pokazuj zaj czkowe uszy  unosz w gór ugi te r ce, d onie przy uszach.
 Marsz z wysokim unoszeniem kolan.

Zabawy dowolne w ogrodzie  zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
10 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne

 Zaj czki wielkanocne  zabawa ruchowa w ogrodzie.
N. wyznacza trawiasty teren do zabawy. Dzieci-zaj czki kucaj  chowaj si w trawie. N. chodzi
mi dzy dzie mi i którego zaj czka dotknie, ten wstaje i ustawia si za nim w poci g. Przy powtó-
rzeniu zabawy N. na szukaj cego zaj czków wybiera które z dzieci.

Czynno ci higieniczne  kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem.
III
krążki, woreczki

 Niesiemy bab wielkanocn   zabawa z elementem równowagi.
N. wyznacza tras , któr b d pokonywa dzieci. Dzieci stoj wzd u linii, trzymaj kr ki jak tace
i k ad na nich woreczki. Id powoli i ostro nie, aby nie zgubi woreczka, do wyznaczonego miej-
sca. N. chwali dzieci za zr czne niesienie bab wielkanocnych.
baba wielkanocna,

 Baba wielkanocna  degustacja.
nóż, talerzyki,
N. pokazuje dzieciom bab wielkanocn i omawia jej wygl d (lukier, rodzynki). Nast pnie recy-
serwetki
tuje wiersz Anny ady-Grodzickiej.
Baba
Baba lukrowana
pachnie dzi od rana.
Baba mi smakuje,
zaraz jej spróbuj .
Prosz , mili moi,
niech mi kto baby
kawa ek ukroi.
Pokrojenie ciasta, roz o enie jego kawa ków na talerzyki i zaproszenie dzieci do jedzenia baby
wielkanocnej. Przypominanie o skorzystaniu z serwetki po jedzeniu.

Zabawy dowolne  zach canie do ogl dania ksi ek, albumów itp. w k ciku ksi ki.
AUTORKI: Bożena Godzimirska, Joanna Wasilewska
11 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015
Przygoda z uśmiechem | Trzylatki | Część 2 Wychowanie przedszkolne
TYDZIEC 29. WIELKANOC
Drodzy Rodzice!
wi ta Wielkiej Nocy zbli aj si wielkimi krokami. W przedszkolu zapanowa w tym tygodniu wi teczny nastrój. Dzieci
poznawa y symbole i zwyczaje zwi zane ze wi tami oraz uczestniczy y w tworzeniu k cika wielkanocnego. Temat przed-
wi teczny by wspania baz do wszelkiego rodzaju zabaw plastycznych sprzyjaj cych rozwojowi sprawno ci manualnej
maluchów.
Wprowadzamy w wiat warto ci: ja, samodyscyplina, kultura osobista...
Uczymy tego, co najwa niejsze

Do wiadczenia emocjonalno-spo eczne:
 uwra liwianie na potrzeby innych, pomaganie kolegom i kole ankom w codziennych sytuacjach;
 kszta towanie nawyku mycia r k po zabawie i przed posi kiem;
 zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpiecze stwa oraz regu gry;
 wdra anie do kulturalnego zachowania przy stole.

Do wiadczenia sensoryczno-motoryczne i poznawcze:
 zapoznanie z charakterystycznymi elementami zwi zanymi ze wi tami Wielkanocnymi;
 wdra anie do uwa nego s uchania utworu;
 rozumienie wyrazów: ma e, wi ksze, najwi ksze, du e, mniejsze, najmniejsze, pisanki, wi conka, kraszanka, lukier, rodzynki;
 rozwijanie umiej tno ci odwzorowywania uk adu elementów;
 doskonalenie sprawno ci manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej;
 wiczenia narz dów artykulacyjnych, utrwalanie prawid owego toru oddechowego;
 kszta cenie poczucia rytmu;
 wi zanie opisu s ownego z pisankami i wielkanocnymi zwierz tkami;
 wdra anie do estetycznego wykonania pracy;
 pos ugiwanie si nazwami kolorów podstawowych;
 doskonalenie liczenia, wdra anie do pos ugiwania si liczebnikami porz dkowymi 1 3;
 rozwijanie umiej tno ci malowania delikatnych przedmiotów;
 doskonalenie spostrzegawczo ci  wskazywanie ró nic i podobie stw;
 wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów zwi zanych z Wielkanoc ;
 poznanie baby  ciasta spo ywanego na Wielkanoc.
Jak wspiera dziecko?
Okres przed wi teczny sp dzamy na przygotowaniach do wi t. Zaanga ujmy w nie tak e dziecko, niech ono te ma w nich
swój udzia . Przedszkolak nie umyje okien, ale mo e posprz ta jak zapomnian szuflad z zabawkami. Warto po wi ci
te czas na wspólne przygotowanie pisanek. Ozdabianie jajek (zarówno tych p askich  z papieru, jak i przestrzennych)
przyczyni si do rozwoju sprawno ci manualnej malucha oraz kreatywno ci. Pomys ów na ozdabianie jajek jest wiele,
np.: malowanie, farbowanie, stemplowanie, oklejanie. Ciekawe, który z nich przypadnie do gustu waszej rodzinie?
Warto porozmawia o... wi tach
wi ta Wielkanocne s najwa niejszym wi tem chrze cija skim. Warto porozmawia z dzieckiem o istocie tych wi t, o tra-
dycjach zwi zanych z nimi oraz o symbolach im towarzysz cych. Takie rozmowy kszta tuj w dziecku poczucie przynale no-
ci do pewnej wspólnoty. By mo e rozmowa skieruje si ku ró nicom w obchodzeniu wi t kiedy i dzi , w mie cie i na wsi.
Warto poczyta ...
A. Matusiak, Wielkanoc i baranek w pi knej dolinie, eSPe
Opracowanie zbiorowe, Franklin i Wielkanoc, Debit
Opracowanie zbiorowe, Wielkanoc, Wilga
E. Pikos, Wielkanoc, Credo
AUTORKA: Katarzyna Skafiriak
12 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2015


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 2
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 3
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz#
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz!
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 5 6 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 5
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 2 scenariusz tydz$
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz
Przygoda z usmiechem WP 3 latki cz 1 scenariusz tydz 7

więcej podobnych podstron