Strategia personalna a strategia rozwoju firmy


Grażyna Maniak
Katedra Mikroekonomii
Uniwersytet Szczeciński
STRATEGIA PERSONALNA A STRATEGIA ROZWOJU FIRMY
Złożoność i niepewność otoczenia firm sprawiają, iż w teorii i praktyce
zarządzania firmą trwa ciągłe poszukiwanie koncepcji, służących budowaniu ścieżki
rozwoju i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Zmiany zachodzące we współczesnej
gospodarce wymuszają bowiem na przedsiębiorstwach podejmowanie działań
doskonalących efektywność procesów wytwarzania i zarządzania, takich jak podnoszenie
jakości produktów, szybkie tworzenie i wdrażanie innowacji, aktywna komunikacja z
otoczeniem, itp. Stąd, tradycyjnie wyróżniane podstawowe grupy zasobów, a mianowicie:
zasoby materialne, zasoby ludzkie i zasoby kapitałowe, ulegają dziś transformacji, a ich
rola jako czynników rozwoju przedsiębiorstw ulega przewartościowaniu. Sukcesywnie
tracą na znaczeniu ziemia i surowce, kapitał i siła robocza. Najważniejszą i wspólną cechą
wymienionych zasobów jest bowiem ich zródłowy charakter i ograniczoność
występowania. Podstawowymi zasobami dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw
stają się zasoby niematerialne, w tym szczególnie informacje i wiedza1.
Pogląd o znaczeniu wiedzy dla rozwoju aktywności gospodarczej zdają się
potwierdzać reguły rządzące nowym ładem gospodarczym, sprawiające, że o
współczesnej gospodarce mówi się jako nowym modelu gospodarki, gospodarce  trzeciej
fali czy gospodarce wiedzy (knowledge economy). Według A.Tofflera, autora koncepcji
trzeciej fali, współczesną gospodarkę cechuje zanik wielu charakterystycznych cech epoki
przemysłowej, a także diametralna zmiana stylu życia społeczeństw, a tym samym 
organizacji. OdchodzÄ… one od standaryzacji, specjalizacji i centralizacji na rzecz
różnorodności, elastyczności i twórczości w zarządzaniu. Z wolna tracą też na znaczeniu
maksymalizacja i koncentracja2. W gospodarce trzeciej fali na plan pierwszy wysuwa siÄ™
wiedza, która  zdaniem Tofflera  jest ostatecznym substytutem dla pozostałych
zasobów, a tym samym kluczowym czynnikiem decydującym o sukcesie rynkowym
przedsiębiorstwa3.
Zarządzanie wiedzą jako istotnym składnikiem zasobów niematerialnych
przedsiębiorstwa znajduje odzwierciedlenie w rozwoju koncepcji kapitału
intelektualnego. Jeden z pierwszych badaczy czynników o charakterze niematerialnym
wpływających na wartość rynkowa przedsiębiorstwa, K. E. Sveiby, już w latach  80 XX
w. dokonał podziału aktywów niematerialnych na trzy grupy:
f& kapitał ludzki, rozumiany jako wiedza, doświadczenie oraz szeroko pojęte
kompetencje pracowników;
f& strukturalny kapitał wewnętrzny, tworzony przez wszystkich członków organizacji i
będący jej własnością, do którego należą: kultura organizacyjna, patenty, koncepcje,
modele, systemy komputerowe i administracyjne;
1
Rozwój przedsiębiorstw  modele, czynniki, strategie, red. M. Białasiewicz, Szczecin 2002, s. 117.
2
B. Piasny, Zarządzanie wiedzą w organizacjach gospodarczych, Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw
2001, nr 10, s. 12.
3
A. Toffler, H. Toffler, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Zysk i S-ka, Poznań 1999,s.17.
f& strukturalny kapitał zewnętrzny, obrazujący relacje firmy z rynkiem, tj. z klientami i
dostawcami, a składający się z reputacji firmy lub marek handlowych, sieci
kontaktów, baz danych o rynku i klientach4.
Mimo iż od podjęcia pierwszych badań nad istotą kapitału intelektualnego
upłynęło wiele czasu, nadal pozostaje on kategorią wieloznaczną i różnie określaną przez
poszczególnych autorów5. Niemniej jednak można przyjąć, iż istotą kapitału
intelektualnego firmy są interakcje między:
f& kapitałem przypisanym jednostce (zwanym kapitałem indywidualnym lub kapitałem
ludzkim), rozumianym jako wykształcenie, doświadczenie i umiejętności osobiste i
społeczne pracowników, zorientowane na zewnątrz w kierunku klientów
przedsiębiorstwa
f& a kapitałem przypisanym organizacji (kapitałem strukturalnym), czyli
doświadczeniu i koncepcjom wypracowanym w całej organizacji, w celu
rozwiązywania problemów klientów6.
W najnowszych ujęciach struktury kapitału intelektualnego firmy pojawia się dodatkowy
element: kapitał konkurencyjny, obejmujący ten rodzaj wiedzy, która dotyczy działań
konkurentów: ich strategii, sposobu marketingowego kreowania swojej oferty, itp.
Podobnie jak inne rodzaje kapitału intelektualnego, stanowi on element unikalnej wiedzy
posiadanej przez jednostki lub zespoły pracowników, którzy rozumieją lepiej niż inni
sposób, w jaki konkurenci myślą i działają7.
Znaczenie zasobów, szczególnie niematerialnych, jako potencjalnego zródła
zdobywania przewagi konkurencyjnej sprawia, iż wzrasta rola pracowników, którzy
ucieleśniają - tworzą i rozwijają - wartość kapitału intelektualnego firmy. Tworzenie
innowacji, oferowanie unikalnego produktu bądz usług w sposób utrudniający imitację
aktualnym i potencjalnym konkurentom, wymaga skoordynowanego współdziałania
różnorodnych, nakładających się na siebie i wzajemnie uzupełniających kompetencji.
Złożona struktura społecznych relacji w procesie budowania przewagi konkurencyjnej
firmy uzasadnia uznanie zasobów ludzkich za zasób strategiczny.8 Takie postrzeganie
roli czynnika ludzkiego wymaga odmiennego niż tradycyjne podejścia. Poszukiwania i
dyskusje odnośnie sposobów efektywnego pozyskiwania, rozwoju i mobilizowania
zasobów ludzkich toczą się na gruncie teorii planowania i zarządzania strategicznego.
Zarządzanie strategiczne jest kompleksowym, ciągłym procesem zarządzania
nastawionym na formułowanie i wdrażanie skutecznych strategii sprzyjających wyższemu
stopniowi zgodności organizacji i jej otoczenia oraz osiągnięciu celów strategicznych9.
Proces zarządzania strategicznego obejmuje zazwyczaj kilka kolejno następujących po
sobie etapów:
analiza strategiczna (analiza pozycji wyjściowej), obejmująca ocenę
przedsiębiorstwa, jego pozycji na rynku i innych elementów otoczenia, wraz z
4
Rozwój przedsiębiorstw..., op.cit., s139.
5
A. Pocztowski, Wpływ funkcji personalnej na kształtowanie kapitału intelektualnego organizacji, w:
Zarządzanie kadrami  perspektywy badawcze i praktyka, Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 871, Wrocław
2000, s.58
6
Rozwój przedsiębiorstw..., op.cit., s. 140
7
Ericson G.S., Rothberg H.N., Intellectual Capital and Cometitiveness: Guidelines for Policy,  Competitiveness
Rewiev 2000, vol.10, s.193
8
Zarządzanie strategiczne kapitałem ludzkim, red. A. Ludwiczyński, K. Stobińska, Poltext, Warszawa 2001, s.
40
9
R.W.Griffin, Podstawy zarzÄ…dzania organizacjami, PWN, Warszawa 1996, s.233.
perspektywami i tendencjami zmian;
sformułowanie możliwych alternatyw strategicznych i wybór najbardziej korzystnej 
z punktu widzenia założonych celów i wartości cenionych przez firmę  opcji;
opracowanie planu strategicznego (i planów konkretnych przedsięwzięć, w którym
zostają skwantyfikowane cele działania i określone zagrożenia strategiczne;
kształtowanie organizacji, z uwzględnieniem korzystnych dla strategii struktur oraz
doboru kierowników jednostek organizacyjnych;
realizacja strategii, dzięki umiejętnemu rozbudzeniu motywacji pracowników i
stosowaniu skutecznego nadzoru nad wprowadzaniem jej w życie10.
Opracowywanie i wdrażanie skutecznych strategii, dostosowujących przedsiębiorstwo do
otoczenia oraz otoczenie do przedsiębiorstwa, stanowi niezbędny warunek do przetrwania
firmy w długim okresie11.
Strategia przedsiębiorstwa ma za zadanie przeciwdziałać niekorzystnym trendom
zewnętrznym, przy jednoczesnym wykorzystaniu okoliczności sprzyjających
funkcjonowaniu i rozwojowi przedsiębiorstwa. Powinna mieć charakter adaptacyjny i
wykorzystywać okazję, a fazę jej planowania powinna rozpoczynać ocena wyróżniających
zdolności firmy12. Zdolność może być wyróżniająca, kiedy wynika z cechy, której brak
innym firmom i którą trudno imitować, a także powinna być trwała i stanowić wyłączną
własność. Do zródeł wyróżniających zdolności firmy zaliczyć można innowacyjność
firmy, jej architekturę (stanowiącą sieć relatywnych kontraktów wewnątrz lub wokół
firmy) lub reputację. Firma nie posiadająca wyróżniających zdolności może i tak uzyskać
przewagę konkurencyjną, jeżeli dysponuje zasobem (lub zasobami) o znaczeniu
strategicznym13. Tego rodzaju podejście, akcentujące rolę zasobów przedsiębiorstwa,
zdominowało w latach  90 XX w. teorie rozwijane na gruncie zarządzania strategicznego.
W odróżnieniu od klasycznego podejścia do strategii, w którym zródeł sukcesu
upatrywano w umiejętności dostosowania się przedsiębiorstwa do układu warunków
zewnętrznych, cechą podejścia zasobowego (resource  based wiew of the firm) jest
odwołanie się do czynników wewnętrznych i możliwości firmy i nadanie im
podstawowego znaczenia, pierwszeństwa przed czynnikami zewnętrznymi14. Zgodnie z
koncepcja zasobową, o sukcesie przedsiębiorstwa decyduje jego potencjał strategiczny w
postaci odpowiednio dobranych i konkurencyjnych zasobów, oraz umiejętności
(kompetencje) firmy do ich innowacyjnego i efektywnego wykorzystania15. PodstawÄ™
omawianej teorii stanowi teza, że uzyskanie przez firmę trwałej przewagi konkurencyjnej
10
J. Penc, Strategie zarzÄ…dzania, Agencja Wydawnicza  Placet , Warszawa 1994, s.130
11
Należy przy tym pamiętać, iż w praktyce formułowanie i wdrażanie zmian o charakterze strategicznym
rzadko przybiera formę sukcesywnie po sobie następujących etapów analizy, wyboru i działania. Powodują to
ciągłe, a także często nie całkiem jasne, przemiany zachodzące po stronie bodzców ekonomicznych,
społecznych i politycznych oddziaływujących na firmę. Wprowadzanie takich zmian wymaga zatem ciągłych
ocen, analiz oraz wielu decyzji podejmowanych wciąż na nowo. (Zob. M. Armstrong, Zarządzanie zasobami
ludzkimi. Strategia i działanie, WPSB, Kraków, 1996, s.101-102.)
12
Praktyka wskazuje, że sukces firmy częściej jest wynikiem wykorzystania tych zdolności, które firma już
posiada, aniżeli tworzenia nowych.
13
W kontekście wpływu zasobów na strategię firmy mówi się o zdolności strategicznej firmy. Zdolność
strategiczna firmy to wynikająca z zasobów firmy zdolność do opracowania i wdrożenia efektywnej strategii
rozwoju.
14
A. Zelek, G. Maniak, Strategia personalna w rozwoju przedsiębiorstwa  problemy dezintegracji celów i
zasobów, w: Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Integracja i dezintegracja, red. H. Jagoda, J.
Lichtarski, Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 928, Wrocław 2002, s.392-393
15
G. Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2003, s.161-162
umożliwiają zasoby i umiejętności, które są rzadkie, niedoskonale mobilne i trudne do
imitacji16. Poszczególne firmy różni zdolność do pozyskiwania i rozwijania
strategicznych zasobów, co wpływa na ich ostateczną pozycję rynkową i osiągane zyski.
Jak już powiedziano, o sukcesie rynkowym firmy decyduje unikalna konfiguracja
jej zasobów materialnych i niematerialnych17, a podmiotem jednocześnie sprawczym i
wykonawczym niezbędnych działań w tym zakresie są wewnętrzni klienci organizacji 
jej pracownicy i kadra kierownicza. StÄ…d strategicznym atutem konkurencyjnym firmy,
umożliwiającym zwycięstwo w walce konkurencyjnej i zajęcie dobrej pozycji na rynku są
zasoby ludzkie - umożliwiające danej organizacji zdobycie wiedzy organizacyjnej oraz
ustalenie sposobów postępowania i elastycznego reagowania na zmieniające się
okoliczności18. W tym kontekście, wraz z rozwojem upowszechnianiem się zarządzania
strategicznego, rozwinęła się koncepcja strategicznego zarządzania potencjałem
społecznym. Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi uznawane jest obecnie jako
najważniejszy czynnik umożliwiający przedsiębiorstwu sprostaniu dynamice zmian
warunków gospodarczych w otoczeniu, a także dostosowaniu się do zmian postaw i
oczekiwań pracowników. Strategiczne zarządzanie personelem obejmuje te decyzje
odnoszące się do pracowników, które w sposób długofalowy ukierunkowują działania w
sferze personalnej i mają podstawowe znaczenie dla realizacji celów firmy, wspierając
działania firmy ukierunkowane na uzyskanie przez nią przewagi konkurencyjnej19 .
W strategicznym podejściu do zarządzania personelem akcent położony jest na:
traktowaniu pracowników jako aktywów (podstawowego kapitału) firmy;
uwzględnianiu wpływu otoczenia, a zwłaszcza konkurencji i rynku pracy;
działaniu w dłuższym horyzoncie czasowym;
powiązaniu ze strategią ogólną przedsiębiorstwa, a także jego strukturą i kulturą
organizacyjną (wartościami);
uwzględnieniu całej populacji pracowników, a nie tylko kadry menedżerskiej;
zmianie i rozwoju, jako zasadniczych kategoriach pojęciowych i zjawiskach.
Efektywne wykorzystanie potencjału tkwiącego w pracownikach jest możliwe
wówczas, gdy firma wypracuje spójną i konsekwentną politykę, która będzie promować
zaangażowanie w pracę na rzecz organizacji i uwalniać kreatywność i energię drzemiącą
w pracownikach. Istotą strategii personalnej jest określenie, dzięki jakim rodzajom
umiejętności i kompetencji zatrudnionych i przez jakiego rodzaju politykę personalną na
wewnętrznym rynku pracy firma uzyska przewagę konkurencyjną. Oznacza to orientację
na przekształcanie zasobów ludzkich w kapitał, od którego w wysokim stopniu zależy
wartość firmy.
16
Konkurencyjność przedsiębiorstw  nowe podejście, pr. zb. pod red. E. Skawińskiej, PWN, Warszawa 
Poznań 2002, s. 21
17
E. Głuszek, Zasoby niematerialne w świetle kryteriów rynkowych warunkujących generowanie przewagi
konkurencyjnej, w: Zarządzanie i marketing 18,, Prace Naukowe AE we Wrocławiu nr 886, Wrocław 2001, s.88
18
K. Schwan, K. G. Seipel, Marketing kadrowy, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 1997, s.25
19
M.Armstrong, Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategia i działanie, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu,
Kraków 1996, s.36
Formułowanie strategii i polityki personalnej musi stać się integralną częścią
formułowania ogólnej strategii przedsiębiorstwa. Proponuje się, aby podstawowe techniki
i działania związane z zasobami ludzkimi (obejmujące takie obszary jak rekrutacja i
selekcja, zarzÄ…dzanie wykonywanÄ… pracÄ…, zarzÄ…dzanie wynagrodzeniami, szkolenie i
rozwój) odnosiły się do ekonomicznej strategii firmy na trzech następujących
poziomach20:
Ò! Poziom strategiczny, na którym uwaga skierowana jest na wspólnÄ… przestrzeÅ„
pomiędzy przedsiębiorstwem a otoczeniem, a priorytetową sferą zainteresowania jest
przedsiębiorstwo jako całość. W obszarze ZZL na tym poziomie wyszczególnić
należy:
- planowanie sukcesywne, ukierunkowane na zapewnienie organizacji następnych
pokoleń kierowników;
- planowanie zasobów ludzkich, tj. długookresowe prognozowanie wielkości i struktury
zapotrzebowania na pracÄ™;
- zarządzanie zadaniami, tj. określenie rodzaju wykonywanej pracy i systemów oceny,
stymulujących do osiągania najlepszych wyników;
- zarządzanie wynagrodzeniami - podjęcie decyzji odnośnie najbardziej proefektywnego
systemu wynagrodzeń, oraz zidentyfikowanie typów wynagrodzeń, które powinny być
związane z osiągnięciem długoterminowych celów ekonomicznych;
- szkolenie i rozwój - zarysowanie ogólnego planu rozwoju organizacji w celu
zainspirowania przyszłych pracowników.
Ò! Poziom kierowniczy (taktyczny), oznaczajÄ…cy doskonalenie polityki, praktyki i
systemów dotyczących potencjału społecznego organizacji. Polityka i plany
strategiczne dotyczące obszarów ZZL zostają przełożone na konkretne systemy np.
rekrutacji i selekcji, wynagrodzeń czy motywowania pracowników.
Ò! Poziom operacyjny, bardzo istotny w koncepcji ZZL, na którym wykorzystuje siÄ™
narzędzia skonstruowane przez szczebel taktyczny do bieżącego zarządzania zasobami
ludzkimi organizacji.
Związki strategii personalnej ze strategią ogólną firmy mogą mieć rozmaity
charakter: od powiązań o charakterze administracyjnym, poprzez powiązania jedno- i
dwukierunkowe21 . Z jednej strony bowiem, strategia personalna może wyznaczyć
kierunek organizacji jako całości, zawierając w sobie strategiczny atut konkurencyjny. Z
drugiej strony, system personalny, podobnie jak struktura organizacji, powinien być tak
skomponowany, by maksymalnie umożliwić realizację strategii22 .
Administracyjne powiązania występują wówczas, gdy działania pionu
kadrowego dotyczą bieżącego administrowania w sferze zatrudnienia, bez perspektywy
strategicznej (wynika to m.in. z faktu, iż pracownicy zajmujący się sprawami
personalnymi nie są nawet informowani o założeniach strategii firmy).
Jednokierunkowe powiązania występują wówczas, gdy działania w sferze
zarządzania zasobami ludzkimi podporządkowane są realizacji strategii ogólnej.
20
E.McKenna, N.Beech, ZarzÄ…dzanie zasobami ludzkimi, Gebethner&Ska, Warszawa 1997, s.31-32.
21
H. Król, Strategie personalne organizacji, Humanizacja Pracy 1999, Nr 1-2, s.71.
22
Zdobycie przewagi konkurencyjnej w oparciu o umiejętne wykorzystanie potencjału społecznego jest dla
firmy sposobem korzystnym ze względu na czasochłonność wdrożenia nowego systemu personalnego lub jego
zmianę (przeciętnie ok. 7 lat), jak i trudności z jego naśladowaniem przez konkurentów. Zarówno ludzie, jak i
kultury organizacyjne sÄ… bowiem unikalne.
KoncepcjÄ™ takÄ… prezentuje model Uniwersytetu w Michigen (tzw. matching model),
który nadrzędną rolę przyznaje ogólnej strategii przedsiębiorstwa, traktując strukturę
organizacyjną i zarządzanie potencjałem społecznym firmy jako wynikające z tej strategii
( w tym ujęciu, strategia personalna jest jedną z wielu strategii funkcjonalnych firmy)23.
Ilustracją powiązań dwukierunkowych pomiędzy strategią ogólną a strategią
personalną jest model harvardzki24 (tzw. map of the HRM territory), według którego
zarządzanie pracownikami firmy wpływa zarówno na formułowanie, jak i wdrażanie
strategii firmy. Istotą tego podejścia są: 1/ uwarunkowania (interesariusze organizacji oraz
czynniki sytuacyjne) i 2/ konsekwencje decyzji (krótko- i długoterminowe) w sferze
zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi. Podstawowe elementy  mapy harvardzkiej ilustruje
rysunek 2.
Konsekwencje
Wybory Wyniki
Grupy
w długim
w zakresie zasobów
interesów
okresie
ZZL ludzkich
Korzyść
Zaangażowanie
Wpływ na
jednostki
pracownika
Kompetencja
Efektywność
Przepływ
organizacji
Spójność
zasobów
ludzkich
Korzyść
Efektywność
społeczeństwa
kosztowa
Systemy
nagradzania
Czynniki
sytuacyjne
Systemy
pracy
Rys. 1. Harvardzka koncepcja strategicznego zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi
yródło: O. Lundy, A.Cowling, Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, Dom
wydawniczy ABC, Kraków 2000, s.60.
Wydaje się, iż dla firm opierających strategię rozwoju na wewnętrznym
potencjale i zródłach konkurencyjności, najbardziej odpowiednim podejściem jest
23
ibidem, s. 72
24
Uczelnia Harvard Business School wniosła poważny wkład w rozwój koncepcji zarządzania zasobami
ludzkimi. W 1980 r. po raz pierwszy do programu MBA włączono zarządzanie zasobami ludzkimi; w 1984 r.
zorganizowano kolokwium badawcze dla naukowców i praktyków biznesu, poświęcone przyszłości zarządzania
zasobami ludzkimi.
dążenie do integracji strategii rozwoju ze strategią personalną. Proces budowania
strategii personalnej postrzegany jest jako dążenie do osiągania pożądanej relacji między
wewnętrznym zasobem, jakim jest kapitał ludzki, a zewnętrznymi wyzwaniami, a funkcje
zarządzania zasobami ludzkimi wmontowane są w proces formułowania i realizacji
strategii. Tym samym, kwestie dotyczące zasobów ludzkich są uwzględniane przed
wyborem strategii firmy; konfrontowane są z misją, celami, możliwościami i
zagrożeniami, atutami i słabościami przedsiębiorstwa po to, aby wybrać najlepszy wariant
strategii przedsiębiorstwa.
Inną typologię zależności pomiędzy strategią organizacji i strategią zasobów ludzkich
prezentuje A. Ludwiczyński25:
" model reaktywny: strategia organizacji jest wiodÄ…ca i wyznacza strategie
funkcjonalne, w tym strategie zasobów ludzkich;
" model aktywny: budowę strategii organizacji rozpoczyna się od analizy potencjału
ludzkiego, która dostarcza konstruktywnych elementów do tworzenia strategii
organizacji;
" model interaktywny  będący wypadkową dwóch poprzednich  zakłada, że ogólny
kierunek działania nadaje strategia organizacji, ale analiza potencjału ludzkiego w
konsekwencji prowadzi do modyfikowania zarówno strategii organizacji, jak i
strategii zasobów ludzkich.
Koncepcje uzasadniające rolę zasobów ludzkich w kreowaniu ścieżki rozwoju firmy
znajdują potwierdzenie w praktyce. Począwszy od lat  80 XXw. zdecydowanie wzrosła
rola i odpowiedzialność menedżerów personalnych; obecnie większość firm zachodnich
deklaruje fakt posiadania (w postaci formalnych zapisów lub nieformalnych uzgodnień i
deklaracji) strategii personalnej. W warunkach polskich większe zainteresowanie nowymi
metodami pracy z ludzmi obserwować można od połowy lat  90. Za reprezentatywne (z
uwagi na wybór i wielkość próby badawczej), a tym samym uprawniające do
wnioskowania o podejściu do zarządzania zasobami ludzkimi polskich firm, uznać można
wyniki badań, zamówionych i koordynowanych przez Instytut Pracy i Polityki Społecznej
w Warszawie26. Zbiorcze zestawienie najważniejszych danych ilustrujących stan
zaawansowania firm w praktyki zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi w Polsce przedstawia tab.
1 (mimo iż funkcja personalna w firmie charakteryzować się może relatywnie dużym
spektrum zachowań nieformalnych, w tabeli skoncentrowano się na przedstawieniu
danych ilustrujących odsetek firm posiadających opracowane procedury działań dla
poszczególnych elementów procesu kadrowego).
Jeśli przyjąć opracowanie procedur odnoszących się do poszczególnych etapów
procesu kadrowego za wyznacznik uznania ich wagi i znaczenia dla realizowania funkcji
przedsiębiorstwa, wówczas stopień zaawansowania polskich firm w zarządzanie zasobami
ludzkimi można uznać za wysoki. Jednak w informacjach zawartych w tabeli 1 powinien
uderzać fakt znaczącej dysproporcji pomiędzy odsetkiem firm posiadających opracowaną
strategię personalną ( a co za tym idzie, substrategie doboru, motywacji, szkoleń itp.) a
firmami legitymującymi się posiadaniem procedur cząstkowych. Na tej podstawie można
wysnuć wniosek, iż zarządzanie zasobami ludzkimi w wymiarze strategicznym w
polskich firmach nie jest szeroko stosowane; jednakże jednocześnie aż 83,5% firm widzi
25
Zarządzanie strategiczne kapitałem ..., op. cit. s.74
26
A. Pocztowski, A. Miś, T. Sapeta, J. Purgał, Praktyka zarządzania zasobami ludzkimi i jej wpływ na rynek
pracy, IPiSS, Warszawa 2001.
potrzebÄ™ posiadania strategii personalnej27.
Tab. 1
Praktyka zarzÄ…dzania zasobami ludzkimi w Polsce
Lp. Procesy ZZL % firm
1. Posiadanie strategii personalnej 25%
2. Rekrutacja pracowników 58,6
3. Zwalnianie pracowników 51,0
4. Szkolenia pracowników 71,7
5. Planowanie karier 21,2
6. Obsady stanowisk (awansowanie, przemieszczenia) 40,2
7. Ocenianie efektów pracy 61,5
8. Kształtowanie systemów wynagrodzeń 78,0
9. Administrowanie sprawami osobowymi 66,0
10. Przygotowywanie do pracy za granicÄ… 10,3
11. Controlling personalny 23,7
yródło: A. Pocztowski, A. Miś, T. Sapeta, J. Purgał, Praktyka zarządzania...,op.cit. s. 15-20
Warto w tym miejscu zauważyć, iż nie ma zgodności w literaturze przedmiotu, a
także brakuje jednoznacznego potwierdzenia empirycznego, które z dwóch poniżej
przedstawionych założeń co do wpływu praktyk w sferze personalnej, jest słuszne:
" Czy do podnoszenia poziomu kwalifikacji, umiejętności i zaangażowania
pracowników ( a więc kapitału ludzkiego), a tym samym większej efektywności
działania firmy przyczynia się wysoki standard działań w sferze poszczególnych
faz procesu kadrowego, tj. planowanie i dobór personelu, motywowanie,
szkolenia, wynagradzanie?
" Czy też, do podnoszenia potencjału konkurencyjnego istotna jest prawidłowa
konfiguracja działań w obszarze personalnym (wewnętrzna spójność) i ich
zgodność ze strategią firmy (zewnętrzna spójność)?28
Podsumowując należy zauważyć, że jedynie aktywne i interaktywne podejścia do
strategii personalnej sÄ… zgodne z zasobowÄ… koncepcjÄ… zarzÄ…dzania strategicznego. W
takim ujęciu, w zachowaniach firm odnoszących się do pracowników pierwszeństwo ma
wewnętrzny rynek pracy. W polskich firmach rośnie znaczenie funkcji personalnej, co
znajduje odzwierciedlenie w przechodzeniu od rutynowego administrowania kadrami do
konsolidacji i umacniania się jej jako pełnowartościowej dziedziny zarządzania,
realizowanej na poziomie operacyjnym i strategicznym.
27
ibidem, s. 16
28
Zarządzanie strategiczne kapitałem ...., op. cit. s. 51


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
analiza strategiczna dla firmy profit spółka z o o shjssvxovlrazyznttkhtrlkhywsshone66ovwy
Strategia Rozwoju Spoleczenstwa Informacyjnego w Polsce
Strategia rozwoju gminy W
lokalne strategie rozwoju gospodarczego
strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Strategia rozwoju miasta warsztat 1 (sprawozdanie)
strategia sukcesu firmy
Symbolika narzędziem strategii nowoczesnej firmy
Strategie rozwoju telemedycyny
strategie rozwoju i konkurencji (8 stron)

więcej podobnych podstron