1Roczniki Psychologiczne 2008 2 7 26 gosciniak


A R T Y K U A Y
ROCZNIKI PSYCHOLOGICZNE
Tom XI, numer 2  2008
JERZY GOŚCINIAK
1
MICHAA MOCEK
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
W UJCIU PSYCHOLOGII SELF HEINZA KOHUTA
W artykule przedstawiono podstawowe pojęcia i za!ożenia psychologii self Heinza Kohuta. Scha-
rakteryzowano dwubiegunowe self oraz warunki i procesy, w jakich zachodzi jego dwutorowy
rozwój. Na ich podstawie wyjaśniono zagadnienie i rolę narcyzmu, analizując jego transformację
w dojrza!e i patologiczne formy.
Słowa kluczowe: dwubiegunowe self, narcyzm, narcystyczne zaburzenia osobowości.
Problematyka narcyzmu już od wielu lat fascynuje badaczy na ca!ym świecie.
Najpierw zwrócono na nią uwagę w psychoanalizie, która opierając się na micie
o Narcyzie, wprowadzi!a to zagadnienie do praktyki klinicznej. Badaczem, który
w znaczący sposób poszerzy! rozumienie tej problematyki i na jej podstawie wy-
pracowa! szczególne podejście terapeutyczne, by! Heinz Kohut. Celem niniej-
szego artyku!u jest przedstawienie koncepcji dotyczącej psychologii i psychopa-
tologii narcyzmu w duchu psychologii self.
DR JERZY GOŚCINIAK, Instytut Psychologii UAM, ul. Szamarzewskiego 89, 60-658 Poznań;
e-mail: jerzygos@amu.edu.pl
MGR MICHAA MOCEK, Ośrodek Terapii Psychoanalitycznej i Psychodynamicznej w Poznaniu.
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
8
1. Psychologia self
Psychologia self wyros"a przede wszystkim w odpowiedzi na zapotrzebowa-
nie kliniczne i rozwinę"a się z modyfikacji i rewizji klasycznej teorii psychoana-
litycznej. Ani teoria skoncentrowana na popędach i obronie przed nimi, ani ujęcie
strukturalne nie mog"y poradzić sobie skutecznie z leczeniem zaburzeń narcy-
stycznych. Podążając od uznania empatii i introspekcji za ważniejsze niż swo-
bodne skojarzenia i wolno p"ynąca uwaga analityka poprzez odkrycie przeniesie-
nia narcystycznego i możliwości jego przepracowania, Kohut zaczą" formu"ować
w"asne za"ożenia dotyczące zjawiska narcyzmu. Praca nad tą problematyką sta"a
się punktem wyjścia, a zarazem miejscem, w którym osadzi" swoją teorię. Po-
czątkowo swoje nowe odkrycia traktowa" jedynie jako rewizję klasycznej psycho-
analizy i dlatego stara" się konceptualizować je w terminach psychologii popę-
dów, wykorzystując pojęcia struktury i energii libidinalnej. Z czasem jednak co-
raz śmielej wyprowadzane przez Kohuta wnioski teoretyczne dotyczące tak fun-
damentalnych kwestii, jak self, rozdzielność mi"ości narcystycznej i obiektualnej
2
1
czy też rola i znaczenie obiektów self zaczę"y wykraczać poza teorię klasyczną.
W The restoration of the self (1977) zerwa" radykalnie z klasyczną psychoanalizą.
W miejsce modelu strukturalnego zaproponowa" dwubiegunowe self jako model
umys"u w nowej teorii psychoanalitycznej, określonej jako psychologia self.
W wydanej pośmiertnie publikacji, zatytu"owanej How does analysis cure?
(1984), uzna", że psychologia self i tradycyjna psychoanaliza stanowią odrębne
systemy teoretyczne.
Tradycyjna psychoanaliza postrzega i wyjaśnia self  oraz towarzyszące mu
stany  przez analizę jego nieświadomych determinantów, ujmując je w kontek-
ście konfliktu psychicznego jako funkcje trójdzielnego aparatu psychicznego.
Psychologia self  traktuje self jak niepodlegającą dalszej redukcji jednostkę, którą
można opisywać i analizować jako pewną jednolitą ca"ość (Kohut, 1984). To
kluczowe rozróżnienie doprowadzi"o autora do wyodrębnienia tzw. psychologii
Cz"owieka Winy (Guilty Man)  psychologii konfliktu, i psychologii Cz"owieka
Tragicznego (Tragic Man)  psychologii self. Ornstein (1978) uważa, że  psy-
chologia self powinna być postrzegana jako część sekwencji znacznie wybijająca
się w psychoanalizie: od psychologii id poprzez psychologię ego aż do psy-
chologii self (s. 91). Psychologii self nie można rozpatrywać bez rozważenia
narcyzmu, który  wed"ug Kohuta  jest ważną i integralną częścią naszej osobo-
wości  częścią, która rozwija się przez ca"e życie.
1
Wprowadzane pojęcia koncepcji Kohuta (jak np. obiekty self) zosta"y omówione w dalszej
części artyku"u.
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
9
2. Co to jest self
Pojęcie self by!o ca!kowicie osadzone w pracy nad narcyzmem i wywodzi się
z odkrycia przeniesień obiektów self. Praca nad rozumieniem self odzwierciedla
ewolucję, jaką przesz!y przemyślenia Kohuta nad za!ożeniami pracy terapeutycz-
nej z pacjentami cierpiącymi z powodu defektu w!asnego ja. Początkowo, ze
względu na pracę w obrębie klasycznej psychoanalizy, self opisywane jest w ter-
minach rozwojowych i traktowane jako treść (content) umys!u (Kohut, 1966,
1968, 1970a, 1970b, 1971). W wyniku dalszych prac Kohut doszed! do wniosku,
że self to ciąg!ość w czasie, pewna spójna konfiguracja stanowiąca podmiot na-
szej percepcji, myślenia i dzia!ania. Z czasem, choć pojęcie self wciąż traktowane
by!o jako struktura wewnątrz umys!u, to  istnieje jednak takie self, które zajmuje
najbardziej centralne miejsce w psychice, takie, które doświadczane jest jako pod-
stawowe i które pozostaje najbardziej oporne na zmiany  nuklearne self 2 3(Ko-
hut, 1972b). Kohut  umiejscowi! self w centrum naszego bycia (being), z któ-
rego powstaje wszelka inicjatywa i gdzie kończy się każde doświadczenie (Kohut,
1972a, 1972b). Ostatecznie self wy!ania się jako dwubiegunowa nadrzędna kon-
figuracja z w!asnym centrum inicjatywy, a zatem już nie tylko jako treść umys!u
(Kohut, 1975a, 1975b, 1976, 1977). Fakt, że wcześniej Kohut nie określi! self
jako czwartej instancji umys!u, nie zablokowa! rozwoju jego teorii; konsekwentne
gromadzenie danych empirycznych przy użyciu metody introspekcyjno-empa-
tycznej pozwoli!o mu na znalezienie ca!kowicie nowego miejsca dla self w psy-
choanalizie. Self to struktura niezależna pojęciowo od  aparatu psychicznego
i jego treści oraz związanego z nimi kontekstu teoretycznego3. 4
2.1. Dwubiegunowe self i jego sk!adowe
Kliniczna i empiryczna podstawa dla sformu!owania koncepcji dwubieguno-
wego self i jego sk!adowych powsta!a w okresie opracowywania zjawiska dwu-
biegunowego przeniesienia. Kohut uważa zatem, że self jest rdzeniem osobowości
rozwijającej się we wzajemnym oddzia!ywaniu otaczających dziecko osób, do-
świadczanych przez dziecko jako obiekty self (Kohut, 1977, s. 180).  Self jest
nadrzędną strukturą, kierującą wszystkimi innymi funkcjami umys!u (Kohut,
1977, s. 756). Ukszta!towane self powstaje w wyniku interakcji dziecka z obiek-
2
Pojęcie i sk!adowe self, rozumiane jako istniejące w modelu strukturalnym treści aparatu psy-
chicznego, wed!ug Kohuta określają psychologię self w węższym sensie.
3
Ujęcie self jako dwubiegunowej struktury konstytuuje psychologię self w szerszym znaczeniu
(Ornstein, 1978).
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
10
tami self i może być traktowane jako sk"adające się z dwóch elementów  biegu-
nów: z bieguna, z którego wywodzą się podstawowe dążenia do mocy i do suk-
cesu, oraz z bieguna skupiającego podstawowe wyidealizowane cele (basic ide-
alized goals). Pomiędzy tymi biegunami istnieje pośredni obszar, obejmujący
podstawowe talenty i nawyki, które są aktywowane przez stany napięć między
ambicjami a idea"ami.
Dalsze obserwacje Kohuta nad wy"aniającą się sekwencją przeniesienia
obiektów self pozwoli"y na zastosowanie zdobytej wiedzy do rekonstrukcji roz-
woju podstawowych struktur i funkcji self. To z kolei doprowadzi"o do rozpozna-
nia w obrębie self struktur obronnych (defensive) i kompensacyjnych (compensa-
tory). Psychopatologia narcystycznych zaburzeń osobowości wywodzi się z po-
wsta"ych w dzieciństwie defektów w strukturze self oraz z przekszta"ceń pierwot-
nych defektów w dwojakiego rodzaju struktury: obronne i kompensacyjne.
Struktury obronne rozwijają się w celu ukrycia (cover over) pierwotnego de-
fektu w obszarze self (np. wielkościowego self), zaś struktury kompensacyjne
mogą rozwijać się w innym obszarze (obraz idealnego rodzica) i w ten sposób 
przynajmniej w tym obszarze  s"użyć naprawie spójnego funkcjonowania self.
Deficyty na jednym biegunie self powodują wzmocnienie drugiego bieguna.
Rozwój struktur kompensacyjnych może zostać przerwany wskutek urazu, co
potęguje stopień defektu ca"ego self.
2.2. Formy i rozwój self
Narcyzm pierwotny jest stanem wyjściowym, z którego początek biorą obie
linie rozwoju4.5Self wy"ania się z doświadczania rodzicielskich obiektów self,
które postępują z dzieckiem tak, jak gdyby mia"o ono już self,  virtual self  . Ko-
hut uważa, że self musi być obecne, choćby w elementarnej formie, już
u niemowlęcia. W pewnym momencie uzyskuje ono nadrzędną pozycję przez
poddanie pojedynczych części i funkcji w"asnemu wp"ywowi, które w rezultacie
zostają w nie wbudowane5.6Po etapie rozwojowym, który poprzedza zróżnicowa-
nie self i obiektu, pierwotna narcystyczna równowaga dziecka zostaje zak"ócona
przez nieuniknione niedostatki matczynej opieki. Dziecko próbuje zachować ory-
4
Linia mi"ości obiektualnej i narcystyczna linia rozwojowa (zob. rys. 1, s. 14).
5
Zak"adając wspó"istnienie psychologii konfliktu i deficytu, Kohut zaproponowa" oddzielne
linie rozwojowe dla (1) dziecięcego doświadczania jego pojedynczych, wyizolowanych części cia"a
oraz funkcji fizycznych i umys"owych; (2) doświadczania spójnego i ciąg"ości ca"ościowego self.
Rozwojowa linia  części opisuje Cz"owieka Winy, a linia nadrzędnej  ca"ości  Cz"owieka Tra-
gicznego.
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
11
ginalne doświadczenie swojej perfekcji przez przypisywanie jej wielkościowemu
i ekshibicjonistycznemu wizerunkowi self. Ustanawia wielkościowe self (kom-
pensując w ten sposób owe niedostatki i broniąc się przed wynikającymi z nich
negatywnymi uczuciami) oraz przyznając doskona!ość omnipotentnemu obiek-
towi self  obrazowi idealnego rodzica. Obie te linie rozwoju, choć generalnie
niezależne, od początku ze sobą koegzystują.
W wyniku tego procesu, oko!o drugiego roku życia zostaje ustalone rdzenne
self   self nuklearne . Jest to dwubiegunowa struktura zawierająca pierwotne
ambicje utworzone wokó! potwierdzania przez rodzica poczucia doskona!ości
i wielkości na jednym biegunie i pierwotne idea!y, powsta!e poprzez podziw
i fuzję z wyidealizowanym rodzicielskim obiektem self, na drugim biegu-
nie6.7Pomiędzy tymi dwoma biegunami self tworzy się !uk napięcia (tension arc),
który odzwierciedla napięcie między ambicjami i celami. Ten przep!yw aktualnej
psychologicznej aktywności pomiędzy dwoma biegunami self odnosi się do pod-
stawowych uzdolnień i talentów i wzmaga ich rozwój, tak by w przysz!ości
mog!y s!użyć produktywności i twórczości dojrza!ego self.
Na podstawie rekonstrukcji rozwoju wczesnodziecięcego Kohut stwierdzi!, że
w warunkach wystarczająco empatycznej i odzwierciedlającej wielkość i dosko-
na!ość dziecka matki oraz przy optymalnej frustracji dochodzi do przekszta!cenia
wielkościowego self (grandiose self). Wówczas pierwotny ekshibicjonizm i wspa-
nia!ość ewoluuje w kierunku ambicji i celów, zdolności do czerpania zadowolenia
z różnych funkcji i form aktywności oraz ustanowienia realistycznego i stabilnego
obrazu siebie. Podobnie jak wielkościowe self, tak i wyidealizowany obraz ro-
dzica jest  regularną stacją rozwojową w narcystycznym sektorze osobowości.
Odpowiednia do fazy dostępność wyidealizowanego, omnipotentnego obiektu self
jest niezbędnym warunkiem do normalnej transformacji i internalizacji pierwot-
nych idealizacji (Kohut, 1966, 1977; por. Ornstein, 1978).
W przypadku niepowodzeń w odzwierciedlaniu, traumatycznej straty bądz
rozczarowania dochodzi do większych lub mniejszych zak!óceń w tych procesach
transformacji i internalizacji. Wtedy wielkościowe self zostaje utrzymane w swo-
jej niezmienionej formie pragnień zaspokojenia jego pierwotnych dążeń. Obraz
idealnego rodzica nie przekszta!ca się w regulującą napięcie strukturę psychiczną,
ale przypomina pierwotny, przejściowy obiekt, który jest potrzebny do zapewnie-
6
Wed!ug Kohuta dwubiegunowość nuklearnego self i jego geneza stanowią pewien uprosz-
czony schemat. W procesie analizy można dostrzec więcej typów nuklearnych self. Wyróżnia więc
self początkowo (1) ambitne lub idealistyczne, (2) charyzmatyczne lub mesjanistyczne, (3) zoriento-
wane na zadanie lub hedonistyczne (Kohut, 1977).
JERZY GOŚCINIAK, MICHAA MOCEK
12
nia równowagi narcystycznej. W zależności od fazy rozwojowej, w której de-
prywacja mia!a miejsce, może dojść do fiksacji tych lub bardziej pierwotnych
struktur.
2.3. Pojęcie obiektu self
Istnienie obiektu self jest kluczowym za!ożeniem teorii Kohuta. Obiekt self
jest doświadczany jako część self (na różnym stopniu zróżnicowania), a szczegól-
na jego waga polega na tym, że  pierwotną konfiguracją psychiczną [& ] jest
doświadczanie relacji między self a empatycznym obiektem self (Kohut, 1977,
s. 122). Wspomaga ono osiąganie spójności rozwijającego się self oraz jest pre-
kursorem struktur psychicznych, czyli pe!nienia funkcji, do których niedojrza!e
self nie jest jeszcze zdolne.
O obiekcie self możemy mówić wówczas, gdy nie ma różnicowania między
self a obiektem lub jest ono częściowe. Odniesienie do takiego obiektu może być
rozpatrywane tylko w kontekście w!aściwych dla danej fazy potrzeb rozwijają-
cego się self, bez jednoczesnego rozpoznania obiektu jako odrębnego i autono-
micznego. Przeciwieństwem obiektu self jest  prawdziwy obiekt (true object),
któremu towarzyszy ca!kowite odróżnienie od self.
Odzwierciedlający obiekt self, zazwyczaj matka, pozwala na ujawnienie się
majestatyczności i ekshibicjonizmu, a optymalna dla danej fazy rozwoju frustra-
cja umożliwia stopniową ich modulację przez internalizację przekszta!cającą.
Podobnie idealizacja obiektów self prowadzi do stopniowej internalizacji idea!ów.
W!aściwa dla danej fazy rozwojowej dostępność wyidealizowanego, omnipotent-
nego obiektu self jest podstawowym warunkiem normalnego przebiegu transfor-
macji i internalizacji pierwotnych idealizacji w kierunku wzmocnionej zdolności
do empatii, kreatywności, humoru i wiedzy. W wyniku tego procesu wy!ania się
dwubiegunowe self ze swymi ambicjami i idea!ami.
W sytuacji analitycznej przeniesienia narcystyczne78ujawniają i eksponują de-
fekty self dzięki wzbudzeniu i ożywieniu urazów z wczesnego rozwoju narcy-
stycznego. W ten sposób ustanowione zostaje przeniesienie obiektu self. Możliwy
do zniesienia poziom frustracji, będący wynikiem opartego na empatii oddzia-
!ywania analityka, prowadzi do internalizacji przekszta!cających, pozwalających
uzupe!nić defekty self lub wzmocnić struktury kompensacyjne.
7
Początkowo Kohut określi! obserwowane w trakcie terapii pacjentów narcystycznych zjawiska
jako  podobne do przeniesienia (transferencelike), pózniej scharakteryzowa! dwa podstawowe typy
przeniesienia charakteryzujące tę gupę pacjentów: przeniesienie lustrzane i przeniesienie blizniacze.
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
13
2.4. Internalizacja przekszta!cająca (transmutting internalization)
Internalizacja przekszta!cająca stanowi swoiste dope!nienie roli obiektu self,
wyznaczając zarówno rozwój self, jak i sposób postępowania z narcystycznymi
zaburzeniami osobowości. Oznacza  powolne, stopniowe [...] rezygnowanie
z funkcji pierwotnych obiektów self, wyidealizowanych obiektów i obiektów
edypalnych i ich stopniową internalizację (Ornstein, 1978, s. 63). Jako proces
rozwojowy, który choć może zostać przerwany lub zak!ócony, nigdy do końca nie
przestaje dzia!ać i dlatego też może zostać ponownie  aktywowany podczas tera-
pii. Wtedy uruchomienie regresji i przeniesienia poprzez internalizację przekszta!-
cającą dostarcza matrycy do nabywania funkcji obiektu self.
3. Narcyzm
3.1. Rozumienie zjawiska narcyzmu w psychoanalizie
Termin  narcyzm by! pierwotnie używany dla określenia licznych zjawisk,
które udawa!o się wyjaśnić przez przyjęcie za!ożenia, że jednostka obiera siebie
samą jako obiekt seksualny  że kocha siebie lub jakąś część siebie. Stopniowo
termin ten rozciągnięto na niemal każde skoncentrowanie psychicznego zaintere-
sowania na sobie (the self). Wiele różnych zjawisk zaliczono do tej kategorii,
a narcyzm pasowa! do każdej z nich. Wcześnie w literaturze psychoanalitycznej
pojęcia tego zaczęto używać w sensie: klinicznym (na oznaczenie perwersji sek-
sualnej), genetycznym (na oznaczenie fazy rozwoju), w terminach relacji z obiek-
tem (na oznaczenie dwóch różnych zjawisk: typu wyboru obiektu oraz sposobu
odnoszenia się do środowiska), a także na oznaczenie różnych aspektów z!ożo-
nego stanu ego, jakim jest samoocena (self-esteem) (Pulver, 1970).
Termin  narcystyczny może opisywać: typ libido lub jego obiekty; fazę
rozwoju, typ lub sposób wyboru obiektu; postawę; systemy i procesy psychiczne
lub typ osobowości, która może być względnie normalna lub patologiczna  neu-
rotyczna, psychotyczna lub borderline (Moore, 1975). Zakres znaczeniowy tego
terminu jest wystarczająco szeroki, by ująć go w postaci definicji, tak jak to sfor-
mu!owa! Brenner (1955). Przyją! on, że termin  narcyzm jest używany do wska-
zania co najmniej trzech trochę odmiennych, chociaż powiązanych zjawisk, gdy
dotyczy osób doros!ych. Są to: nadobsadzenie energią psychiczną (hiperkateksja)
self, zmniejszenie zainteresowania popędowego (hipokateksja) obiektami w oto-
czeniu, patologicznie niedojrza!e relacje z tymi obiektami.
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
14
3.2. Narcyzm w koncepcji Kohuta
Rozwój koncepcji Kohuta opiera" się g"ównie na badaniu zjawiska narcyzmu.
Na tej podstawie autor przedstawi" korektę jednoosiowej teorii Freuda, opisującej
rozwój libido od autoerotyzmu do mi"ości do obiektu. Pisze:  Gdybym zosta"
zapytany, co uważam za najbardziej istotne w problematyce narcyzmu, odpowie-
dzia"bym: jego niezależna linia rozwojowa  od prymitywnej do najbardziej doj-
rza"ej, adaptacyjnej i cennej spo"ecznie (Kohut, 1972, s. 361). To ważne za"oże-
nie, stanowiące jeden z filarów psychologii self, mówi zatem, że istnieje także
druga oś (zob. rys. 1), w której dwie oddzielne linie rozwoju prowadzą od auto-
erotyzmu do narcyzmu i wyższych form narcyzmu (narcyzm kosmiczny, wiedza,
empatia, humor, twórczość). Istnienie tych dwóch równoleg"ych linii rozwojo-
wych określi" jako wielkościowo-ekshibicjonistyczne self i wyidealizowany obraz
rodzica, a sam narcyzm  jako samoistną si"ę rozwojową (Kohut, 1977)8. 9
Kos miczny na rc yz m
Dojrzała miłość
Wiedza, humor, empatia,
Realistyczny
do obiektu twórczość;
i stabilny obraz
zdolność do opartych na
siebie oraz stabilne
zależności i wzajemnej
poczucie własnej
trosce relacjach z innymi
wartości
Biegun ambicji
Biegun ideałów
i celów
Archaiczne
Autoerotyzm
wielkościowo- Pierwotny obraz
ekshibicjonistyczne
idealnego rodzica
Linia rozwoju
self
miłości
Narcystyczna linia
do obiektu
rozwojowa
Narcyzm pierwotny
Rys. 1. Schemat dwóch linii rozwojowych według Kohuta
(adaptacja własna na podstawie: Kohut, 1966, 1968, 1972, 1977)
8
Podwójna natura narcyzmu była omawiana już przez Andreas-Salome w roku 1921. Rozróż-
niła ona narcyzm odnoszący się do miłości własnej (self-narcissism) i narcyzm dotyczący utraty
indywidualności i omnipotentnego połączenia z naturą (object-narcissism). Dostrzegała także zródło
skierowanej na obiekt aktywności narcystycznej w zjawiskach narcyzmu self.
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
15
3.2.1. Problematyka popędów
Analizując rozwój pojęcia libido i agresji w teorii narcyzmu Kohuta należy
zaznaczyć, że wykorzystywanie terminów klasycznej analizy nie oznacza, iż za-
k!ada on istnienie dwóch rodzajów popędów (konkretnie jako zróde! energii psy-
chicznej), ale używa ich raczej jako pewnego rodzaju abstrakcji, pomagających
opisać zaobserwowane doświadczenia. Ornstein (1978) nazywa to  uprawnioną
abstrakcją w metaforze . Po opublikowaniu The restoration of the self (Kohut,
1977) znaczenie ekonomiki popędowej zosta!o w znacznej mierze zarzucone, ale
kwestia ta nadal wywo!uje wiele kontrowersji.
Centralne dla rozwoju koncepcji Kohuta jest za!ożenie dwóch niezależnych
od siebie linii rozwojowych:  Obiektywnie [& ] narcyzm pierwotny nie jest jedy-
nie prekursorem mi!ości obiektualnej, ale sam jest również poddany istotnemu
rozwojowi (Kohut, 1971, s. 107). Na podstawie analizy przeniesienia narcy-
stycznego autor uzna!, że jego  przepracowanie nie prowadzi do mi!ości do
obiektu, ale do transformacji pierwotnego narcyzmu w jego wyższe formy i na-
bywania nowych struktur psychicznych (poprzez internalizację przekszta!cającą).
Rozróżnienie między  idealizującym libido narcystycznym a  prawdziwym
libido obiektualnym oznacza, że narcyzm nie jest definiowany przez kierunek
lub cel libidinalnego obsadzenia (tzn. self vs obiekt), ale przez naturę tego libido
(wielkościowe lub idealizujące) (por. Teicholz, 1978).
 Narcyzm nie jest przeciwieństwem relacji do obiektu, ale mi!ości do obiek-
tu (Kohut, 1966, s. 244). Obsadzenie libido obiektualnym oznacza, że obiekt jest
doświadczany jako niezależny i autonomiczny, a kateksja narcystyczna oznacza
obsadzenie obiektu jako części self lub też jako jego  s!ugi . Autor używa
terminu  narcystyczne libido także na oznaczenie pierwotnych wielkościowych
dążeń self oraz pragnienia self dzielenia wyidealizowanej omnipotencji.
Poddając analizie stosunek narcyzmu do mi!ości do obiektu, Kohut nie zaw-
sze jest konsekwentny w wyprowadzanych wnioskach. Uważa, że wielu pacjen-
tów z zaburzeniami narcystycznymi niekoniecznie wycofuje swoje zainteresowa-
nia lub libido z obiektów świata zewnętrznego, a zamiast tego prezentuje szcze-
gólny brak zdolności do zależności od innych lub mi!ości w!asnej (1977). Po-
prawę w obiektualno-instynktualnej sferze osobowości rozpatruje jako nagrodę
uzyskaną wtórnie w konsekwencji naprawy self. Wzrost w tym obszarze może
być wynikiem uwolnienia zdolności do mi!ości do obiektu, która by!a dotychczas
blokowana przez regresywny narcyzm lub zosta!a zmobilizowana po umocnieniu
(forming up) self, jego spójności i jego wartości. Przepracowanie przeniesienia
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
16
self-obiektu nie ma prowadzić do ponownej mobilizacji edypalnych konfliktów
wokó" mi"ości i nienawiści, ale do dalszej transformacji narcyzmu, wtórnie
wzmacniając zdolność do mi"ości. Takie self może stać się centrum i koordyna-
torem dążeń ukierunkowanych na obiekt bez nadmiernego lęku przed odrzuce-
niem lub poniżeniem (Kohut, 1977). Kohut uważa, że osoba może rozwiązać
kompleks Edypa, a pomimo to cierpieć z powodu poważnych zaburzeń w swym
rozwoju narcystycznym.
3.2.2. Rola agresji w patologii narcystycznej
Wed"ug Kohuta podczas powstawania i konstytuowania się self doświadcze-
nia stają się prototypem określonych form naszej pózniejszej wrażliwości (vulne-
rability) i ochrony w sferze narcystycznej. Odnosi się do upadków i wzlotów
w poczuciu w"asnej wartości, większego lub mniejszego zapotrzebowania na du-
mę, na fuzję z wyidealizowanymi postaciami oraz większej lub mniejszej spój-
ności naszego self. Pacjenci narcystyczni, których rozwój zatrzyma" się na pier-
wotnym wielkościowym self i pierwotnym wyidealizowanym obiekcie, prezen-
tują podobne zachowania, które Kohut interpretuje jako wyizolowane produkty
za"amania self, a nie pierwotne konfiguracje popędowe.  Ludzka agresja jest
najgrozniejsza, gdy jest związana z dwoma wielkimi strukturami psychologicz-
nymi: wielkościowym self i pierwotnym omnipotentnym obiektem (Kohut,
1972, s. 377). Wielkościowe self  normalny punkt rozwoju w dzieciństwie  jest
w wieku doros"ym wynikiem traumatycznej fiksacji i zwykle reaguje furią na
niepowodzenia  rozciągnięcia absolutnej kontroli nad swymi w"asnymi funk-
cjami lub nad swymi omnipotentnymi obiektami self. Narcystyczną wściek"ość
można rozpatrywać w szerokim spektrum, które rozciąga się od przelotnej irytacji
do nawet katatonicznej furii czy paranoicznej urazy. Agresja ujawnia się w po-
staci wściek"ości narcystycznej, gdy powstaje z matrycy pierwotnego narcyzmu
w odpowiedzi na rozmaite narcystyczne zranienia.
Narcystyczna wściek"ość (we wszystkich jej formach) jest wed"ug Kohuta
(1972) pogonią za omnipotencją. Od innych rodzajów agresji oddziela ją potrzeba
zemsty i próba wyeliminowania tych aspektów rzeczywistości, które stają jej na
przeszkodzie. U podstaw tych wszystkich stanów emocjonalnych leży bezkom-
promisowe upieranie się przy perfekcji wyidealizowanego obiektu self oraz przy
bezgranicznej sile i wiedzy wielkościowego self, które musi zachowywać równo-
wagę absolutnej przyjemności.
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
17
Omawiając problem agresji, nie można pominąć jej  drugiego bieguna , czyli
wstydu. Wstyd i wściek!ość to  dwa podstawowe przejawy doświadczania [& ]
zaburzonej równowagi narcystycznej (Kohut, 1972, s. 379). Osoby narcystyczne
mogą odpowiadać na aktualne (lub antycypowane) narcystyczne urazy albo za-
wstydzonym (shamefaced) wycofaniem, albo narcystyczną wściek!ością. Wstyd
pojawia się, gdy obiekt self nie odpowiada oczekiwanym odzwierciedleniem
i potwierdzeniem  bezgranicznego ekshibicjonizmu wielkościowego self. Można
powiedzieć, że wstyd jest konsekwencją po!ączenia silnego roz!adowania i zaha-
mowania nieodzwierciedlonego i nieaprobowanego przez otoczenie ekshibicjoni-
zmu majestatycznego self. Wstyd może być z jednej strony motywatorem obron-
nej wściek!ości (ponieważ dotyczy defektu w sferze omnipotencji), a z drugiej
 punktem narcystycznego wycofania. Zarówno więc wstyd, jak i narcystyczna
wściek!ość są wtórne w stosunku do zak!ócenia (dezintegracji, rozbicia lub za!a-
mania) nuklearnego self.
3.2.3. Formy i transformacje narcyzmu
Kohut pisze:  [...] rozważam narcyzm raczej jako integralny, zawarty w self
zespó! funkcji psychicznych niż jako produkt regresji (Kohut, 1972, s. 362).
Rozwój narcystycznej sfery osobowości trwa przez ca!e życie i cz!owiek nie
powinien zaprzeczać swoim ambicjom, chęci dominacji i pragnieniu fuzji z omni-
potentnymi postaciami. Zachowując wierność temu stanowisku podczas swoich
badań, Kohut wyróżni! kilka zjawisk, które stanowią wed!ug niego wyższe for-
my narcyzmu. Do najistotniejszych zaliczy!: empatię, twórczość, kosmiczny nar-
cyzm, humor i wiedzę (1966).
Swoje badania nad empatią Kohut (1959, 1966, 1972, 1977) rozwija! stop-
niowo. Uzna! on, że przeniesienie obiektu jest etiologicznym czynnikiem
w psychopatologii narcystycznej. Kohut zauważy!, że empatyczne zdolności jego
pacjentów by!y nierozwinięte i zahamowane, ale podczas analizy narcystycznego
obszaru osobowości doskonali!y się jako rezultat transformacji narcyzmu.
Autor zwraca również uwagę, że wielu znanych twórców i naukowców
przejawia pewien g!ód uznania, i twierdzi, że w!aśnie narcyzm może zaspokoić
ten g!ód. Uważa, że osoby twórcze starają się odtworzyć perfekcję, która wcześ-
niej by!a bezpośrednio ich atrybutem. Wskazuje na kluczową rolę ambicji i zaan-
gażowania narcystycznego libido, dostrzegając analogię między empatycznym
i idealizującym stosunkiem matki do dziecka oraz twórcy do jego dzie!a.
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
18
Opisując stan kosmicznego narcyzmu (cosmic narcissism), Kohut nawiązuje
z jednej strony do poczucia narcyzmu pierwotnego, a z drugiej do wierzeń
Wschodu i Indian, "ącząc je ze świadomością przemijalności w"asnego istnienia.
Pierwotne psychologiczne doświadczenie matki  jako poczucie oceanicznej om-
nipotencji  jest wed"ug Kohuta doświadczane biernie i zazwyczaj przelotnie.
Prawdziwa zmiana kateksji ku kosmicznemu narcyzmowi jest trwa"ym i twór-
czym rezultatem wykroczenia poza siebie, i choć autor przyznaje, że niewiele
osób może taki stan osiągnąć, ma on stanowić końcowy punkt& analizy.
Humor (wraz z kosmicznym narcyzmem) ma  pomagać cz"owiekowi w osią-
ganiu ostatecznego opanowania żądań narcystycznego self, np. tolerowania roz-
poznania jego zasadniczej skończoności, a nawet jego zbliżającego się końca
(Kohut, 1966, s. 266). Zdolność odpowiadania humorem (w przeciwieństwie do
np. wściek"ości) na rozpoznanie sprzecznej z przekonaniami wielkościowego self
rzeczywistości oraz  spojrzenie śmierci w twarz bez uciekania się do zaprzecze-
nia świadczą o braku zaspokojenia pierwotnej struktury poprzez transformację
libido w jego wyższe formy.
Wiedza (w po"ączeniu z twórczością) jest osiągana poprzez zdolność do prze-
zwyciężenia niezmodyfikowanego narcyzmu i opiera się na akceptacji ograniczeń
fizycznych, intelektualnych i emocjonalnych. Stanowi ona rezultat po"ączenia
wyższych procesów poznawczych z psychologiczną postawą, która towarzyszy
zrzekaniu się tych narcystycznych żądań. Wiedza jako stabilna postawa do życia
i świata zostaje ukszta"towana przez integrację procesów poznawczych z humo-
rem, akceptacją przemijalności i stabilnym systemem wartości. Ostateczny akt
poznania  poznanie ograniczeń i skończoności self oraz poczucie indywidual-
nego uczestnictwa w świecie  jest charakteryzowany przez twórczy rozwój.
4. Narcystyczna patologia self
W pracy z 1971 roku Kohut zaznacza, że opisywani przez niego pacjenci
mogą być zaliczeni do kategorii pośredniej między nerwicami przeniesieniowymi
(w ujęciu Freuda) a nerwicami narcystycznymi. Ich skargi i symptomy mogą być
charakteryzowane przez dwie następujące cechy:
1. Wydaje się, że pacjenci ci charakteryzują się czymś, co zazwyczaj nazy-
wane bywa wystarczająco ukszta"towanym ego. To umożliwia im nawiązanie
wystarczająco stabilnej i bliskiej relacji z analitykiem, która może stać się pod-
stawą przeniesienia oraz pozwala na dokonywanie wartościowej samoobserwacji.
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
19
2. Objawy dotyczą w mniejszym stopniu konfliktów związanych z relacjami
edypalnymi, które mogą zostać reaktywowane w nerwicy przeniesieniowej,
a w większym  bardziej pierwotnych, g!ównie preedypalnie zdeterminowanych
problemów związanych z różnicowaniem self od obiektu.
Zaburzenia narcystyczne przejawiają się różnymi defektami (opisanymi wy-
żej) oraz zjawiskami (takimi jak pewne rodzaje uzależnień, niektóre perwersje
i zachowania przestępcze) (Ornstein, 1978).
Kohut dzieli zaburzenia self na pierwotne (do których należą zaburzenia nar-
cystyczne) i wtórne (reaktywne).
4.1. Pierwotne zaburzenia self
Pierwotne zaburzenia self można podzielić na kilka podgrup, w zależności od
stopnia, nasilenia i okresu trwania zaburzenia. W poważnych zaburzeniach self,
gdy brak mechanizmów obronnych, dochodzi do objawów charakterystycznych
dla psychoz.
Drugą grupą pierwotnych zaburzeń self są stany z pogranicza (borderline
states). W tego typu zaburzeniach nuklearne self jest nieuporządkowane, ale
 w przeciwieństwie do psychoz  objawy są t!umione za pomocą mechanizmów
obronnych.
Trzecia grupa obejmuje zaburzenia schizoidalne i paranoidalne, w których
również wystepują mechanizmy obronne pozwalające utrzymać bezpieczny dy-
stans do innych.
Znacząco liczne są narcystyczne zaburzenia zachowania (narcissistic beha-
vior disorders). Objawami są tu g!ównie: rozerwanie (break-up), os!abnięcie lub
poważne zniekszta!cenie (distortion) self, które w tym wypadku mają charakter
przemijający. Dzięki coraz lepszemu wglądowi w przyczynę i dynamikę swego
zachowania, pacjenci z tej grupy mogą je zmienić i zastąpić bardziej dojrza!ymi
i realistycznymi formami. W narcystycznych zaburzeniach zachowania self jest
bardziej podatne na terapię (resilient self) niż w innych zaburzeniach self.
Z narcystycznymi zaburzeniami zachowania są związane narcystyczne zabu-
rzenia osobowości (narcissistic personality disorders), w których zaburzenia self
również można uznać za przejściowe, ale w których objawy (np. hipochondria,
depresja) nie dotyczą pierwotnie dzia!ania i relacji z innymi, lecz stanów wew-
nętrznych.
Wed!ug Kohuta, z uwagi na konieczność tolerowania frustracji spowodowa-
nej narcystycznymi potrzebami, ze wszystkich pierwotnych zaburzeń self jedynie
JERZY GOŚCINIAK, MICHAA MOCEK
20
narcystyczne zaburzenia zachowania i narcystyczne zaburzenia osobowości
poddają się terapii (Kohut, Wolf, 1978). Osobowość narcystyczną charakteryzuje
spójne self, które chociaż podlega czasowym regresywnym fragmentacjom, to
jednak ma zdolność do nawiązania stabilnego narcystycznego przeniesienia.
4.2. Wtórne zaburzenia self
 Przejawy wtórnych zaburzeń self są reakcjami strukturalnie nieuszko-
dzonego self na różne sytuacje życiowe (Kohut, Wolf, 1978, s. 414). Wśród
wtórnych zaburzeń self Kohut wymienia chorobę somatyczną lub dysfunkcje
spowodowane nerwicą. Należą do nich także emocje odzwierciedlające stan self
i reakcje emocjonalne na ograniczenia i zahamowania spowodowane nerwicami
i pierwotnymi zaburzeniami self.
4.3. Etiologia i objawy kliniczne zaburzeń narcystycznych
Omawiając wczesny etap rozwoju zaburzeń narcystycznej sfery osobowości
zaznaczyliśmy, że często powstają one na skutek braku empatycznych odpowie-
dzi rodziców na dziecięce potrzeby odzwierciedlania i znalezienia celu dziecię-
cych idealizacji. Drugim ważnym czynnikiem leżącym u pod!oża zaburzeń nar-
cystycznych jest patologiczny wp!yw rodzicielskiej psychopatologii w sferze self
(niekompletność, fragmentacja, ich narcystyczne potrzeby). Kohut podkreśla, że
to, czego potrzebuje dziecko, nie jest ani ciąg!ym, doskona!ym odzwierciedle-
niem ze strony obiektu self, ani nierealistycznym podziwem. W optymalnych
warunkach dziecko powinno stopniowo doświadczać niezbędnego do zespolenia
self rozczarowania. Patogeniczna jest chroniczna niezdolność do w!aściwego
odpowiadania i empatycznego związku z dzieckiem oraz towarzyszące temu
z jednej strony nadmierne uwielbienie, a z drugiej  wymagania i surowość,
wyp!ywająca z przekonania, że dziecko nie spe!nia tych oczekiwań.
Kohut rozpatruje narcystyczne zaburzenia osobowości w oparciu o przejawy
psychologicznych zaburzeń powstających w wyniku zaburzeń centralnych struk-
tur  struktur self. Uważa, że osoby z narcystycznymi zaburzeniami osobowości
cierpią z powodu defektów w sferze self i dlatego należy się skupić na ich naturze
i umiejscowieniu. Jak pisze:  Nuklearna psychopatologia narcystycznych zabu-
rzeń osobowości [& ] zawiera (1) defekty w psychologicznej strukturze self
nabyte w dzieciństwie; (2) wtórne formacje strukturalne, również wzniesione
w dzieciństwie [omówione wcześniej formacje obronne i kompensacyjne] (Ko-
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
21
hut, 1977, s. 3). Narcystyczne zaburzenia osobowości i zachowania są następ-
stwem uszkodzenia struktur narcystycznych, czyli wielkościowego self lub wy-
idealizowanego rodzica. Niezmieniona i pierwotna wielkościowość i ekshibicjo-
nizm nie mogą zostać zintegrowane z resztą stopniowo dojrzewającej psychiki.
Wskutek tego dochodzi do ich wyparcia i odseparowania przez horyzontalne lub
wertykalne rozszczepienie. W sytuacji analitycznej przeniesienia obiektu self
ujawniają i uwypuklają te defekty dzięki ożywieniu urazów z wczesnego rozwoju
narcystycznego.
Analizując linię rozwojową obrazu wyidealizowanego rodzica autor uważa,
że poprzez optymalny poziom frustracji normalna dziecięca ewaluacja wyide-
alizowanego obiektu staje się bardziej realistyczna. Dziecko jest zdolne do kon-
tynuowania funkcji poprzednio pe!nionych przez wyidealizowany obiekt. Jeśli
relacja dziecka do takiego obiektu jest poważnie zak!ócona, nie dochodzi do pe!-
nego rozwoju idealizacji wartości i podstawowych zasad. Osoba staje się pato-
logicznie zależna od innych i przejawia intensywny  g!ód obiektu , który ma
s!użyć znalezieniu  substytutu brakujących segmentów psychicznej struktury,
niezbędnych do stabilizacji zagrożonego self. Charakterystyczną cechą tych re-
lacji jest częsty brak rozpoznania autonomii obiektów, co znajduje odwiercie-
dlenie w niezdolności do empatii i troszczenia się o innych oraz ich przedmio-
towym traktowaniu.
Wycofanie się do pierwotnych idealizacji może przejawiać się w formie hi-
perkateksji pierwotnych form wielkościowego self. Prowadzi to do depresji, braku
zdolności realizowania ambicji i celów oraz drażliwości. Osoba taka staje się
niezdolna do czerpania przyjemności z pe!nienia różnych funkcji i aktywności
oraz poczucia w!asnej wartości. Pojawia się wówczas syndrom emocjonalnego
ch!odu, sk!onności do wstydu i hipochondrii.
Cechą związaną z patologią narcystyczną jest narcystyczna wściek!ość, którą
omówiliśmy w kontekście agresji.
Przejawy pierwotnego defektu strukturalnego  chroniczne os!abienie self,
ze sk!onnością do tymczasowego rozbicia w sferze osobowości  osoba stara się
ukryć za pomocą struktur obronnych lub kompensacyjnych. Analizując wspo-
mniane wcześniej formacje obronne, można wymienić: pseudowitalność, jawne
podniecenie oraz szczególnie nasycone emocjami fantazje (najczęściej wielko-
ściowe lub o tematyce seksualnej). Ta hiperstymulacja self jest rezultatem nad-
miernych i nieempatycznych lub w niew!aściwej fazie dawanych odpowiedzi ze
strony obiektu self i może odzwierciedlać zarówno biegun wielkościowo-ekshibi-
cjonistyczny, jak i biegun idea!ów lub oba jednocześnie. Kohut uważa, że mecha-
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
22
nizmy te muszą być rozumiane jako  samostymulacyjne próby przeciwdzia"ania
poczuciu osamotnienia, apatii, wewnętrznej martwocie i depresji. Takie mecha-
nizmy mogą prowadzić również do uzależnień, perwersji, zachowań kryminal-
nych oraz częstego pragnienia mistycznej jedności z wyidealizowanymi omnipo-
tentnymi postaciami religijnymi lub politycznymi. S"uży to ochronie przed g"ę-
bokim poczuciem braku troski, bezwartościowości i odrzucenia, czemu towa-
rzyszy nieustający g"ód wsparcia i oddzwięku. W przypadku zaburzeń narcystycz-
nych nie dochodzi do zadowalającej integracji z celami dojrza"ej osobowości,
a dramatyczne i silnie ekshibicjonistyczne aspekty osobowości nie zostają podpo-
rządkowane dojrza"ej produktywności.
Na podstawie opisu przypadku X przedstawiamy w formie graficznej obraz
kliniczny self w przypadku narcystycznych zaburzeń osobowości (rys. 2).
Wertykalnie odszczepiony obszar
Depresja, poczucie niższości,
poczucie pustki i deprywacji,
brak inicjatywy, wyobcowanie,
hipochondria
Patologicznie zintensyfikowana potrzeba
odzwierciedlania,
jawna wielkościowość i poczucie
Rozszczepienie horyzontalne
wyższości, nies!owność, identyfikacja
z Chrystusem  omnipotencja
(ukszta!towana na bazie fuzji z matką)
Wielkościowa część nuklearnego self
Niekompletnie zorganizowane nuklearne
self, poszukiwanie konsolidacji poprzez
idealizację omnipotentnego self-obiektu,
pragnienie fuzji z wyidealizowanym
obiektem
Rys. 2. Self w narcystycznych zaburzeniach osobowości
5. Dyskusja
Wed"ug Kohuta narcyzm definiowany jest nie poprzez sferę obsadzenia
popędowego, ale przez naturę lub jakość "adunku popędowego. Zdaniem autora
istota narcyzmu nie opiera się na opozycji self versus obiekt, ale na tym, czy
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
23
libido ma wartości samowyolbrzymiające (self-aggrandizing) lub idealizujące.
Postulując odrębną narcystyczną linię rozwojową, autor podtrzymuje swoje
wcześniejsze spostrzeżenia definiowania narcyzmu w tych kategoriach i nie ne-
guje roli obiektów w rozwoju dziecka, ale raczej zwraca uwagę na pierwotne dą-
żenia wielkościowe self i dążenia do partycypacji w omnipotencji idealizowanego
obiektu. Ta ważna różnica sta!a się zród!em wielu dyskusji wśród autorów zaj-
mujących się problematyką narcyzmu i zaburzeń narcystycznych.
Kernberg (1970, 1974) skrytykowa! większość za!ożeń kohutowskiej teorii
narcyzmu, począwszy od kwestii jego definowania aż po sposób ujmowania pa-
tologii i jej leczenia. Podejmując problematykę narcyzmu, podtrzymuje on defini-
cję Hartmanna określającą narcyzm jako libidinalne obsadzenie self i rozumiejąc
przez to względną przewagę libidinalnego nad agresywnym obsadzeniem self. Nie
jest możliwe oddzielenie narcyzmu od relacji z obiektem i mi!ości do obiektu.
Hanly i Mason (1976), doceniając wielki wk!ad Kohuta do teorii narcyzmu
i leczenia zaburzeń tego typu (szczególnie związanych z przeniesieniem narcy-
stycznym), kwestionują jego poglądy dotyczące względnej niezależności libido
narcystycznego i obiektualnego. Uważają, że w normalnym rozwoju zachodzi po-
między nimi nieustanna interakcja i nie ma dowodów na niezależną linię rozwoju
narcystycznego. Rewidując kohutowskie tezy twierdzą oni, że: (1) zarówno nar-
cystyczne, jak i obiektualne organizacje libidinalne są od siebie dynamicznie
zależne; (2) wyższe formy narcyzmu kryją wyparte lub związane z preedypalnymi
stadiami rozwojowymi libido; (3) narcyzm redukuje poziom libido dostępny
relacjom z obiektami.
Loewald (1973) stawia pytanie o kliniczną użyteczność za!ożenia odrębności
obu linii rozwojowych. Uważa za nienaturalną dychotomię pomiędzy libido nar-
cystycznym i obiektualnym oraz podzia! (warded-off) na dojrza!e i niedojrza!e
sfery osobowości. Również Teicholz (1978) opowiada się za nierozdzielnością
narcystycznej i obiektualnej sfery psychicznego funkcjonowania. Podkreśla, że
pozytywny rozwój obu obszarów jest wstępnym warunkiem optymalnego roz-
woju narcyzmu. Odnosząc się do kwestii rozumienia narcyzmu argumentuje
jednak, że gdy o jego występowaniu decyduje  jakość libido, nie podważa to roli
relacji z obiektem w kszta!towaniu się narcyzmu. W przypadku utrzymywania
klasycznego rozumienia niezależność rozwoju obu linii jest problematyczna.
Szczególnie sporna okaza!a się kwestia rozumienia genezy i leczenia patolo-
gii narcystycznej. Wed!ug Kernberga patologiczny narcyzm nie odzwierciedla li-
bidinalnej  inwestycji w self, ale jest obsadzeniem patologicznej struktury self
(wielkościowego self). Powstanie takiej struktury !ączy się nierozerwalnie z wp!y-
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
24
wem pregenitalnej agresji. Zarzuca Kohutowi, że cechy osobowości narcystycz-
nej nie mogą być rozumiane w kategoriach fiksacji na wczesnym poziomie roz-
woju lub braku rozwoju w pewnych intrapsychicznych strukturach. Ornstein
(1974) podsumowuje spór pomiędzy Kernbergiem i Kohutem jako problem  roz-
wojowego aresztu versus patologicznego rozwoju .
Hamilton (1978)  podobnie jak Kernberg  uważa, że zród!a zaburzeń narcy-
stycznych prowadzą do zdeterminowanych wy!ącznie popędowo wczesnych rela-
cji matka dziecko i centralnej roli oralnej agresji. Przeprowadzone przez Glass-
mana badania (1988), testujące użyteczność obu modeli narcyzmu i biorące pod
uwagę, że poszczególne za!ożenia odnoszą się do nieco innych grup pacjentów,
sugerują trafność opisu tej problematyki przez obu autorów.
Pomimo g!osów krytyki, wielu badaczy i teoretyków podję!o się dalszego
rozwijania za!ożeń Kohuta zarówno na gruncie teoretycznym, jak i praktycznym.
Do kontynuatorów myśli Kohuta należy Miller (1979), który rozwijając powią-
zanie między wielkościowością a depresją uważa, że zród!em takich problemów
jest zaprzeczenie niedostępności obiektów self i życie tak, jakby osoby te nie
dozna!y ich straty bądz deprywacji w fazie symbiozy. Opisuje (podobnie jak
Kohut), jak oba stany stanowią dwie strony tego samego problemu, spe!niając
zarazem funkcje obronne względem siebie. Zainspirowany odkryciami Kohuta,
Wolf (1980) proponuje nawet wyróżnienie odrębnej rozwojowej linii obiektu self,
która opiera się wed!ug niego na relacjach self i obiektu self. Autor jednak uk!ada
ją jako zbliżoną do linii mi!ości do obiektu (object-love); obie ulegają wp!ywowi
różnorodnych czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Blatt i Chichman (1983)
konceptualizują dwie podstawowe konfiguracje, sugerując wyodrębnienie  ana-
klitycznej i  introjektywnej linii rozwojowej. Pierwsza ma dotyczyć zdolności
do stabilnych, trwa!ych i dojrza!ych relacji interpersonalnych, podczas gdy druga
wiąże się z osiągnięciem pozytywnej tożsamości lub reprezentacji self.
Na gruncie empirycznym, którego omówienie znacznie wykracza!oby poza
ramy niniejszego artyku!u, teoria Kohuta stanowi!a inspirację do wielu badań
związanych między innymi z rodzajem opieki rodzicielskiej (Watson, Hickman,
1995), wstydem, depresją (Heiserman, 1998) czy też sk!onnością do zachowań
agresywnych (Schreer, 2002).
Koncepcja Kohuta podlega!a ciąg!ej ewolucji, tak że po jego śmierci rozwi-
nę!a się niemal w kilka odrębnych wersji psychologii self. Przedstawiliśmy naj-
ważniejsze zagadnienia psychologii self, stanowiące fundament stworzonego
przez Kohuta systemu, pomijając między innymi wiele kwestii związanych z pra-
NARCYZM I PATOLOGIA NARCYSTYCZNA
25
cą kliniczną, tematyką metody introspekcyjno-empatycznej oraz nie uszczegó!a-
10
wiając problematyki rozwoju i zaburzeń narcystycznych9.
BIBLIOGRAFIA
Andreas-Salome, L. (1962). The dual orientation of narcissism. Psychoanalytic Quarterly, 31,
1-32.
Bazińska, A., Drat-Ruszczak, K. (2000). Struktura narcyzmu w polskiej adaptacji kwestionariusza
NPI Ruskina i Halla. Czasopismo Psychologiczne, 6, 3-4, 171-187.
Blatt, S. J., Shichman, S. (1983). Two primary configurations of psychopathology. Psychoanalysis
and Contemporary Thought, 6, 187-254.
Brenner, C. (1955). An elementary textbook of psychoanalysis. New York: International University
Press.
Cierpia!kowska, L. (2002). Wspó!czesna psychoanaliza i jej znaczenie dla psychologii klinicznej.
W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna (t. 1, s. 82-102). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Glassman, M. (1988). Kernberg and Kohut: A Test of Competing Psychoanalytic Models of Narcis-
sism. Journal of the American Psychoanalytic Association, 36, 597-621.
Gościniak, J. (2002). Rozwój i patologia self w koncepcji Heinza Kohuta. W: L. Cierpia!kowska,
J. Gościniak (red.), Wspó!czesna psychoanaliza. Teorie relacji z obiektem (s. 13-38). Poznań:
Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Hamilton, J. W. (1978). Some remarks on certain Vicissitudes of narcissism. Journal of the
American Psychoanalytic Association, 5, 275-282.
Hanly, C., Masson, J. (1976). A critical examination of the new narcissism. Journal of the American
Psychoanalytic Association, 57, 49-61.
Kernberg, O. F. (1970). Factors in the psychoanalytic treatment of narcissistic personalities. Journal
of the American Psychoanalytic Association, 18, 51-83.
Kernberg, O. F. (1974). Further contributions to the treatment of narcissistic personalities. Journal
of the American Psychoanalytic Association, 55, 215-238.
Kitron, D. (1991). Narcissism and object love as separate but dependent developmental lines. Psy-
choanalytic Study of Child, 46, 325-334.
Kohut, H. (1959). Introspection, empathy, and psychoanalysis. An examination of the relationship
between mode of observation and theory. Journal of the American Psychoanalytic Association,
7, 459-483.
Kohut, H. (1966). Forms and transformation of narcissism. Journal of the American Psychoanalytic
Association, 14, 243-272.
Kohut, H. (1968). The psychoanalytic treatment of the narcissistic personality disorders  outline of
a systematic approach. Psychoanalytic Study of Child, 23, 86-113.
Kohut, H. (1970a). Discusion of D. C. Levi s paper:  The Self: A contribution to its place in theory
as and technique . The Search for the Self, Chap. 38, 577-588.
9
Zainteresowani poszerzeniem wiedzy na temat poruszanych w artykule problemów mogą za-
poznać się ponadto z wydanymi w języku polskim opracowaniami, dotyczącymi różnych zagadnień
wypracowanych przez Kohuta, m.in. Cierpia!kowska (2002), Bazińska, Drat-Ruszczak (2000),
Gościniak (2002).
JERZY GOŚCINIAK, MICHA! MOCEK
26
Kohut, H. (1970b). Narcissism as a resistance and as a driving force in psychoanalysis. The Search
for the Self, chap. 36, 547-562
Kohut, H. (1971). The analysis of the self. A systematic approach to the psychoanalytic treatment of
narcissistic personality disorders. New York: International University Press.
Kohut, H. (1972). Thoughts on narcissism and narcissistic rage. Psychoanalytic Study of Child, 27,
360-399.
Kohut, H. (1975a). A Psychoanalysis in the community of scholars. The search for the Self,
Chap. 43.
Kohut, H. (1975b). Remarks about the formation of the self. The search for the Self, Chap. 45.
Kohut, H. (1977). The restoration of the self. New York: International University Press.
Kohut, H. (1984). How does analysis cure? Chicago: University of Chicago Press.
Kohut, H., Wolf, E. S. (1978). The disorders of the self and their treatment: An outline.
International Journal of Psychoanalysis, 59, 413-424.
Loewald, H. W. (1973). Review of the analysis of the self by H. Kohut. Psychoanalytic Quarterly,
42, 441-451.
Miller, A. (1979). Depression and grandiosity as related forms of narcissistic disturbances.
International Reviev of Psychoanalysis, 6, 61-76
Moore, B. (1975). Towards a clarification of the concept of narcissism. Psychoanalytic Study of
Child, 30, 243-276.
Ornstein, P. H. (1978). The evolution of Heinz Kohut s psychoanalytic psychology of the Self. The
Search for the Self. New York: International University Press, Inc.
Pulver, S. E. (1970). Narcissism: The term and the concept. International Journal of Psychoana-
lysis, 18, 319-341
Schreer, G. E. (2002). Narcissism and aggression: Is inflated self-esteem related to aggressive driv-
ing? North American Journal of Psychology, 4, 333-343.
Teicholz, J. (1978). A selective review of the psychoanalytic literature on theoretical conceptualiza-
tions of narcissism. Journal of the American Psychoanalytic Association, 26, 831-859.
Wolf, E. S. (1980). On the developmental line of selfobject relations. W: A. Goldberg (red.),
Advances in self psychology (s. 117-130). New York: International University Press, Inc.
Watson, P. J., Hickman, S. E. (1995). Narcissism, self-esteem, and parental nurturance. Journal of
Psychology, 129, 1, 61-74.
NARCISSISM AND NARCISSISTIC PATHOLOGY
IN HEINZ KOHUT S SELF PSYCHOLOGY
S u m m a r y
This article presents basic concepts and assumptions of self psychology developed by Heinz Kohut.
The authors show major shifts in the evolving theories of narcissism and narcissistic pathology,
according to Kohut s bipolar self structure and dual-axis theory of its development.
Key words: bipolar self, dual-axis theory, narcissism, narcissistic personality disorders.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
niezbednik wychowawcy, pedagoga i psychologa 08 4 (1)
TI 98 08 26 T pl(1)
TI 02 08 26 T pl
Zmarł lider największej irackiej partii (26 08 2009)
26 08 2012

więcej podobnych podstron