Zdalne sterowanie silnikiem głównym i śrubą nastawną


Mariusz Ruchniak
  rok Wydział Mechaniczny
Automatyka okrętowa  praca kontrolna
Zdalne sterowanie silnikiem głównym i śrubą nastawną na statku
szkolnym m/s  Nawigator żż™ 
1
System automatyki napędu okrętowego śrubą nastawną i silnikiem
głównym typu S20 , SANO  SN , przeznaczony jest dla statków o
nieograniczonym rejonie pływania .
System ten zastosowany został do sterowania napędem statku m/s  Nawigator
XX™  . Umożliwia on zdalne sterowanie silnikiem głównym : oÅ›miocylindrowy
silnik H.CEGIELSKI  SULZER typu S20 oraz śrubą nastawną ABB 
ZAMECH Ltd. typu P  RPS .
Sterowanie może być realizowane ze sterowni oraz ze skrzydeł mostka , z CMK
lub też z lokalnych awaryjnych stanowisk na silniku i przy mechanizmie śruby
nastawnej . Ponadto można również dokonać wyboru metody sterowania jako :
" automatyczne sterowanie kombinowane obrotami silnika i kÄ…tem
skrzydeł śruby nastawnej
" ręczne awaryjne sterowanie kątem skrzydeł śruby nastawnej z CMK
" oddzielne sterowanie obrotami silnika i kątem skrzydeł śruby
nastawnej
" ręczne awaryjne sterowanie kątem skrzydeł śruby nastawnej dzwignią
umieszczoną na mechanizmie śruby
Podstawowymi funkcjami jakie spełnia układ są :
" start i zatrzymanie silnika
" zmiana prędkości obrotowej silnika
" zmiana kąta skrzydeł śruby nastawnej
" uniemożliwienie pracy silnika w obszarze obrotów krytycznych
" uniemożliwienie przeciążenia silnika
" sygnalizacja aktualnego miejsca sterowania
" zmiana miejsca sterowania
" sygnalizacja ważniejszych stanów i uszkodzeń
" współpraca z telegrafem maszynowym , układem zabezpieczeń ,
układem alarmowym i rejestratorem
2
Sterowanie zespołem napędowym
z wybranych miejsc .
Systemy pomocnicze obsługujące silnik główny kontrolowane są z
Centrali Manewrowo  Kontrolnej ( CMK ) . Przed startem silnika systemy te
zostają uruchomione za pomocą komputera , po czym są również przez ten
komputer monitorowane w czasie ich pracy . Na pulpicie sterowniczym w CMK
, obok monitora komputera , znajdują się między innymi : dzwignia zadajnika
prędkości obrotowej S.G. ; dzwignia zmiany kąta wychylenia płatów śruby
nastawnej ; przekaznik telegrafu ; panel sygnalizacji ; obrotomierz ; wskaznik
wychylenia łopat śruby . Po uruchomieniu systemów pomocniczych można
przystąpić bezpośrednio do uruchomienia silnika . Start silnika może być
przeprowadzony z CMK lub z awaryjnego stanowiska przysilnikowego .
Przy starcie przeprowadzanym z CMK wykonuje się go przez wciśnięcie
przycisku  START  . Przycisk ten znajduje siÄ™ na pulpicie sterowniczym pod
dzwignią zadajnika prędkości obrotowej S.G. . Z awaryjnego stanowiska przy
silniku , start S.G. wykonuje się przez ręczne przesterowanie zaworu
znajdującego się na silniku , za regulatorem prędkości obrotowej , po czym
sterowanie przekazywane jest do CMK .
Przekazanie sterowania ze stanowiska awaryjnego następuje po ustawieniu
dwupozycyjnego przełącznika wyboru miejsca sterowania z położenia
 ENGINE ROOM , w położenie  REMOTE CONTROL . Przełącznik ten
znajduje siÄ™ na telegrafie na silniku . Po uruchomieniu silnika i ustawieniu
obr
dzwignią zadajnika prędkości obrotowej obrotów 450 , dokonuje się
min
zasprzęglenia silnika przez wciśnięcie przycisku  ZAACZENIE SPRZGAA .
Przycisk przez wciśnięcie którego wykonywane jest załączenie sprzęgła
usytuowany jest na panelu sygnalizacji w CMK .
3
obr
Następnym etapem jest osiągnięcie przez silnik obrotów 760 , po czym
min
następuje przekazanie sterowania na mostek . Przekazanie sterowania
wykonywane jest przez system automatyki po wciśnięciu przez mechanika
przycisku  BRIDGE  , umieszczonego na panelu sygnalizacji . Sterowanie z
mostka realizowane jest za pomocÄ… telegrafu przyciskowego . Przy jego pomocy
zadawane są odpowiednie wartości wychylenia płatów śruby nastawnej .
Na telegrafie znajdują się również dwa przyciski (pierwszy  zmniejszanie
nastawionej prędkości , drugi  zwiększanie nastawionej prędkości)
umożliwiające nawigatorowi zadanie prędkości pośredniej , na przykład
pomiędzy cała naprzód a pół naprzód . Możliwe jest również z mostka , ale w
obr
wąskim zakresie (750 "! 850 ) , sterowanie prędkością obrotową silnika
min
głównego .
System sterowania umożliwia w sytuacjach awaryjnych sterowanie
zespołem napędowym z lokalnych stanowisk . Zmiany kąta skrzydeł śruby
nastawnej dokonuje się dzwignią , która umieszczona jest bezpośrednio przy
mechanizmie śruby nastawnej . Zmiana prędkości obrotowej silnika
wykonywana jest za pomocą zadajnika na regulatorze obrotów .
Silnik główny zatrzymuje się przez wciśnięcie przycisku  STOP , który
znajduje się w CMK na pulpicie sterowniczym lub też poprzez ręczne
przesterowanie zaworu który umieszczony jest bezpośrednio na silniku .
4
RYSUNKI ZESPOAÓW
SANO  SN
5
System automatyki
01 ) Pulpit mostkowy
02 ) Pulpit CMK
03 ) Centralny zespół elektryczny
04 ) Telegraf na silniku
05 ) Obrotomierz
06 ) Wskaznik kąta śruby
07 ) Wskaznik kąta śruby
08 ) Przetwornik
09 ) Przetwornik elektryczno  pneumatyczny
11 ) Dzwon
12 ) Lampka sygnalizacyjna
14 ) Obrotomierz
15 ) Wskaznik kąta śruby
22 ) Panel skrzydłowy
6
Pulpit mostkowy
01 ) Nadajnik telegrafu
02 ) Panel sygnalizacji mostek
03 ) Wyświetlacz kompletny
04 ) Obrotomierz
05 ) Wskaznik kąta łopat śruby
07 ) Listwa zaciskowa
08 ) Listwa zaciskowa
09 ) Listwa zaciskowa
7
Nadajnik telegrafu
1) Przycisk z lampką  CAAA NAPRZÓD
2) Przycisk z lampką  PÓA NAPRZÓD
3) Przycisk z lampką  WOLNO NAPRZÓD
4) Przycisk z lampką  BARDZO WOLNO NAPRZÓD
5) Przycisk z lampkÄ…  STOP
6) Przycisk z lampkÄ…  BARDZO WOLNO WSTECZ
7) Przycisk z lampkÄ…  WOLNO WSTECZ
8) Przycisk z lampką  PÓA WSTECZ
9) Przycisk z lampkÄ…  CAAA WSTECZ
10) Przycisk ( zmniejszanie nast. prędkości )
11) Przycisk ( zwiększanie nast. prędkości )
12) Przycisk z lampkÄ…  W MORZU
13) Przycisk z lampkÄ…  POGOTOWIE
14) Przycisk z lampką  KONIEC MANEWRÓW
15) Sygnał akustyczny
16) Przycisk z lampkÄ…  KONTR.LAMP/TEL.SPR.
17) Przycisk z lampkÄ…  STER.ZE SKRZYDEA ZAA.
18) Przycisk ściemniacza  + 
19) Przycisk ściemniacza  - 
8
Panel sygnalizacji  Mostek
1) Lampka  MOSTEK
2) Lampka  CMK
3) Lampka  SIAOWNIA
4) Przycisk  MOSTEK
5) Przycisk  CMK
6) Lampka  AWARIA SYSTEMU
7) Lampka  AWARIA ZASILANIA
8) Lampka  SIAOWNIA NIEGOTOWA
9) Lampka  OGRANICZENIE KTA ÅšRUBY
10) Lampka  TELEGRAF
11) Lampka  UKAAD ZABEZPIECZEC
12) Lampka  UKAAD STEROWANIA
13) Lampka  SILNIK GOTOWY DO RUCHU
14) Lampka  PRZEKROCZENIE OBROTÓW
15) Lampka  WODA CHAODZCA  PRZEPAYW
16) Lampka  WODA CHAODZCA  TEMPERATURA
17) Lampka  ODWOAANIE ZATRZYMANIA S.G.
18) Lampka  OLEJ SMARNY  CIÅšNIENIE
19) Lampka  AWARYJNY STOP
20) Przycisk  ODWOAANIE ZATRZYMANIA S.G.
21) Lampka  UZBROJENIE
22) Lampka  AWARYJNY STOP
23) Przycisk  KONTROLA LAMP
24) Przycisk  ÅšCIEMNIACZ  + 
25) Lampka  ÅšCIEMNIACZ  - 
26) Buczek
27) Przycisk  ROZRUCH
28) Przycisk  STOP
29) Lampka  STEROWANIE AW.ÅšRUB
30) Przełącznik  STEROWANIE AW.ŚRUB
31) Przycisk  WSTECZ
9
32) Przycisk  NAPRZÓD
10
Panel skrzydłowy
1) Przycisk z lampką  CAAA NAPRZÓD
2) Przycisk z lampką  PÓA NAPRZÓD
3) Przycisk z lampką  WOLNO NAPRZÓD
4) Przycisk z lampką  BARDZO WOLNO NAPRZÓD
5) Przycisk z lampkÄ…  STOP
6) Przycisk z lampkÄ…  BARDZO WOLNO WSTECZ
7) Przycisk z lampkÄ…  WOLNO WSTECZ
8) Przycisk z lampką  PÓA WSTECZ
9) Przycisk z lampkÄ…  CAAA WSTECZ
10) Przycisk ( zmniejszanie nast. prędkości )
11) Przycisk ( zwiększanie nast. prędkości )
12) Sygnał akustyczny
13) Przycisk z lampkÄ…  KONTR.LAMP/TEL.OK.
14) Przycisk z lampkÄ…  STEROWANIE ZE SKRZYDEA ZAACZONE
15) Przycisk ściemniacza  + 
16) Przycisk ściemniacza  - 
17) Uchwyt
18) Wtyk
11
Pulpit  CMK
1) Odbiornik telegrafu
2) Panel sygnalizacji  CMK
3) Wyświetlacz
4) Nastawnik sygnału sterującego
5) Wskaznik kąta łopat śruby
6) Obrotomierz
8) Listwa zaciskowa
9) Listwa zaciskowa
10) Listwa zaciskowa
12
Odbiornik telegrafu
1) Przycisk z lampką  CAAA NAPRZÓD
2) Przycisk z lampką  PÓA NAPRZÓD
3) Przycisk z lampką  WOLNO NAPRZÓD
4) Przycisk z lampką  BARDZO WOLNO NAPRZÓD
5) Przycisk z lampkÄ…  STOP
6) Przycisk z lampkÄ…  BARDZO WOLNO WSTECZ
7) Przycisk z lampkÄ…  WOLNO WSTECZ
8) Przycisk z lampką  PÓA WSTECZ
9) Przycisk z lampkÄ…  CZAA WSTECZ
12) Przycisk z lampkÄ…  W MORZU
13) Przycisk z lampkÄ…  POGOTOWIE
14) Przycisk z lampką  KONIEC MANEWRÓW
15) Sygnał akustyczny
16) Przycisk z lampkÄ…  KONTR.LAMP./TEL.SPR.
17) Przycisk z lampkÄ…  BADNY MANEWR
13
Panel sygnalizacji  CMK
1) Lampka  MOSTEK
2) Lampka  CMK
3) Lampka  SIAOWNIA
4) Przycisk  MOSTEK
5) Przycisk  CMK
6) Lampka  OBRACARKA ZAACZONA
7) Lampka  AWARIA ZASILANIA
8) Lampka  SIAOWNIA NIE GOTOWA
9) Lampka  OGRANICZENIE KTA ÅšRUBY
10) Lampka  TELEGRAF
11) Lampka  UKAAD ZABEZPIECZEC
12) Lampka  UKAAD STEROWANIA
13) Lampka  SILNIK GOTOWY DO RUCHU
14) Lampka  PRZEKROCZENIE OBROTÓW
15) Lampka  WODA CHAODZCA  PRZEPAYW
16) Lampka  WODA CHAODZCA  TEMPERATURA
17) Lampka  ODWOAANIE ZATRZYMANIA S.G.
18) Lampka  OLEJ SMARNY  CIÅšNIENIE
19) Lampka  AWARYJNY STOP
20) Przycisk  ODWOAANIE ZATRZYMANIA S.G.
21) Lampka  UZBROJENIE
22) Lampka  AWARYJNY STOP
23) Przycisk  KONTROLA LAMP
26) Buczek
29) Lampka  STEROWANIE AWARYJNE ÅšRUB
30) Przełącznik  STEROWANIE AWARYJNE ŚRUB
31) Przycisk  WSTECZ
32) Przycisk  NAPRZÓD
33) Przycisk  ROZACZENIE SPRZGAA
34) Przycisk  ZAACZENIE SPRZGAA
14
Telegraf na silniku
1) LED  CAAA NAPRZÓD
2) LED  PÓA NAPRZÓD
3) LED  WOLNO NAPRZÓD
4) LED  BARDZO WOLNO NAPRZÓD
5) LED  STOP
6) LED  BARDZO WOLNO WSTECZ
7) LED  WOLNO WSTECZ
8) LED  PÓA WSTECZ
9) LED  CAAA WSTECZ
10) LED  POGOTOWIE
11) LED  W MORZU
12) LED  KONIEC MANEWRÓW
13) LED  BADNY MANEWR
14) Przycisk  KONTROLA LAMP
15) Przycisk  KWITOWANIE KOMEND
16) Przełącznik dwupozycyjny  STEROWANIE ZDALNE  SIAOWNIA
15


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Układy sterowania srubą nastawną1
Moduł zdalnego sterowania PC 1
Sterowanie silnikami DC
nietypowe zdalne sterowanie
Dopasowywanie pilotów zdalnego sterowania
Moduł zdalnego sterowania PC 2 (2)
Dopasowanie Pilotów Zdalnego Sterowania
Sterownik silnika do modeli RC(AVT1519)
2121 1 Zdalne sterowanie przez telefon
Programowanie pilotów zdalnego sterowania(1)
nietypowe zdalne sterowanie (2)
Tor zdalnego sterowania, część 1
sterownik silnika dc
2400 Nietypowe zdalne sterowanie 2

więcej podobnych podstron