FOR Ostrzega 15 Grozne propozycje zmian w zamowieniach publicznych


Grozne propozycje zmian
w zamówieniach publicznych
Autor: Witold Jarzyński
Komunikat nr 15 z 25 czerwca 2012
Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych, którego głównym celem jest
wdrożenie przepisów tzw. dyrektywy obronnej, koordynującej procedury udzielania zamówień publicznych
w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa na terenie Unii Europejskiej. Przy okazji projektodawcy chcą po raz
kolejny poszerzyć uprawnienia zamawiających do wykluczania wykonawców z przetargów.
Opis przypadku
Jak poinformował Urząd Zamówień Publicznych na swojej stronie internetowej, w dniu 4 czerwca 2012 r.
został skierowany do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy  Prawo zamówień publicznych oraz ustawy
o koncesji na roboty budowlane lub usługi (druk 455). Podstawowym celem projektu jest prawidłowa
implementacja przepisów dyrektywy obronnej (2009/81/WE), którą Polska powinna transponować
do porządku prawnego do 20 sierpnia 2011 r. (31 maja 2012 r. Komisja Europejska wezwała Polskę do
poinformowania w ciągu najbliższych dwóch miesięcy o środkach podjętych w celu transpozycji przepisów
UE).
W projekcie znalazły się m.in. zapisy dotyczące nowelizacji art. 24 Prawa zamówień publicznych (PZP), który
reguluje przesłanki wykluczenia wykonawców z postępowania. Projektodawcy chcą dodać przepis (pkt 1b),
zgodnie z którym zamawiający będzie mógł wykluczyć z postępowania wykonawców, z którymi inny
zamawiający rozwiązał, wypowiedział lub odstąpił od umowy o zamówienie publiczne (o wartości powyżej
10-20 mln euro, w zależności od rodzaju zamówienia) z powodu okoliczności, za które wykonawca ponosi
odpowiedzialność, jeżeli nastąpiło to w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania, a wartość
niezrealizowanego zamówienia wyniosła co najmniej 5% wartości umowy.
Ocena eksperta FOR
Proponowana podstawa wykluczenia jest blizniaczo podobna do już istniejącej regulacji zawartej w art. 24 ust.
1 pkt 1a PZP. Niestety, powiela jej wszystkie wady, a dodatkowo rozszerza zakres zastosowania, co skutkować
będzie dalszym zaburzeniem równowagi pomiędzy zamawiającymi a wykonawcami.
Zmiany:
Dotychczas na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 1a PZP z postępowania wykluczało się wykonawców, z którymi dany
zamawiający rozwiązał umowę o zamówienie publiczne z przyczyn leżących po stronie wykonawcy. Przepis ten
miał za zadanie uniknięcie sytuacji, w której zamawiający rozwiązuje umowę z wykonawcą, rozpisuje nowy
przetarg, a potem ponownie jest zmuszony wybrać tą samą firmę (taki przypadek wystąpił przy budowie
autostrady A1 w przypadku konsorcjum Alpine Bau).
Nowe rozwiązania pozwolą wykluczyć wykonawcę, z którym jakikolwiek zamawiający rozwiązał umowę. Będą
więc miały o wiele bardziej represyjny charakter, gdyż dla wielu firm będą oznaczały całkowitą eliminację
z rynku zamówień publicznych na okres 3 lat.
Wady regulacji:
Rozszerzenie zakresu zastosowania wskazanego przepisu będzie miało duże znaczenie dla rynku zamówień
publicznych, gdyż przepis art. 24 ust. 1 pkt 1a PZP jest regulacją wyjątkowo wadliwą i szeroko krytykowaną
przez praktyków prawa zamówień publicznych (przepis znalazł się m.in. na Czarnej Liści Barier dla rozwoju
przedsiębiorczości w 2012 r. PKPP Lewiatan).
Wady art. 24 ust. 1 pkt 1a PZP:
1. Dyskrecjonalna władza urzędników - Zamawiający ma prawo wykluczyć wykonawcę z powodu
okoliczności za które on odpowiada, z tym, że o zajściu takich okoliczności nie orzeka niezawisły sąd,
a sam zamawiający.
2. Wykluczenie następuje niezależnie od wyrządzonej szkody  przesłanką wykluczenia nie jest (tak jak
w art.24 ust. 1 pkt 1 PZP) wyrządzenie szkody zamawiającemu, a sam fakt rozwiązania, wypowiedzenia
lub odstąpienia od umowy. To, kiedy dozwolone jest rozwiązanie umowy o zamówienie publiczne
szczegółowo regulowane jest w jej treści, którą  de facto  kształtuje samodzielnie zamawiający
(projekt umowy często dołączany jest jako załącznik do treści SIWZ). Zamawiający może w niej
zamieścić takie przesłanki odstąpienia lub wypowiedzenia, które są skrajnie niekorzystne dla
wykonawcy. Pózniejsze rozwiązanie umowy może więc być podjęte z błahego powodu (np. po
wykonaniu ponad 90% robót). O ile żaden wykonawca nie jest zmuszony do podpisywania umowy,
która w sposób niekorzystny kształtuje jego prawa i obowiązki, to trzeba jednak pamiętać, że tego typu
wadliwe przepisy PZP powodują ograniczenie konkurencji na polskim rynku, a w konsekwencji wzrost
obciążeń dla finansów publicznych i spadek jakości wykonywanych zamówień.
3. Komplikacja postępowania - Orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) wskazuje, iż zamawiający
każdorazowo musi badać zasadność odstąpienia od umowy w poprzednim przetargu (np. KIO
1822/11). Oznacza to, że, aby wykluczyć wykonawcę, zamawiający musi badać stan faktyczny, mający
miejsce w całkowicie innym przetargu i niejako wcielać się w rolę sądu, który orzeka, czy zaszły
wszystkie przesłanki zawarte w przepisie i czy wykonawca faktycznie ponosił odpowiedzialność za
rozwiązanie umowy.
4. Niezgodność z prawem europejskim - Przesłanka wykluczenia w postaci  okoliczności, za które
wykonawca ponosi odpowiedzialność wykracza poza przesłankę  poważnego wykroczenia
zawodowego , które może być podstawą do wykluczenia na podstawie art. 45 Dyrektywy 2004/18/WE.
Obecnie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) toczy się nawet sprawa z wniosku
Krajowej Izby Odwoławczej (C-465/11) odnośnie zgodności tego przepisu z prawem europejskim (co
znamienne, uzasadnienie projektu nowelizacji nic nie wspomina o kontrowersjach, jakie budzi ten
przepis ani o postępowaniu przed TSUE). Swoje stanowisko w tej sprawie wyraziła także Komisja
Europejska (KE) - Pismo z dnia 21 grudnia 2011 r. (D1464) do Prezesa i Członków Trybunału
Sprawiedliwości. Zdaniem KE, Polska zle implementowała przepisy w tym zakresie. Jeżeli Polska przegra
przed TSUE, można spodziewać się fali pozwów skierowanych przeciwko Skarbowi Państwa.
Nowe rozwiązania zawierają wszystkie powyższe wady, a dodatkowo idą jeszcze dalej i pozwolą na wykluczanie
wykonawców, z którymi jakikolwiek zamawiający na terenie całego kraju rozwiązał umowę o zamówienie
publiczne. Proponowana nowelizacja art. 24 PZP znacząco pogorszy sytuację przedsiębiorców ubiegających się
o zamówienia publiczne, obniży konkurencję na rynku i wzmocni  i tak bardzo mocną  pozycję strony
publicznej w zamówieniach publicznych.
Kontakt do eksperta: Forum Obywatelskiego Rozwoju
Witold Jarzyński Al. J. Ch. Szucha 2/4 lok. 20, 00-582 Warszawa
e-mail: witold.jarzynski@for.org.pl tel. +48 22 628 85 11, fax +48 22 213 37 85
tel. 502 342 502 e-mail: info@for.org.pl
www.for.org.pl


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
FOR popiera 7 Dobre propozycje zmian w zamowieniach publicznych$ 12 pdf
FOR Ostrzega Boni zasotrza przepisy o zbiorce publicznej
FOR ostrzega 8 Ustawa o zbiorkach publicznych( 12
62 FOR ostrzega Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania może być niezgodne z Konstytu
53 FOR ostrzega Nowelizacja ustawy o NBP ogranicza kompetencje
65 FOR Ostrzega Prawo upadlosciowe moze nie byc skutecznie egzekwowane pomimo waznej reformy
wartosc zamowienia publicznego
55 FOR Ostrzega Chilijscy politycy nie powinni niszczyc dorobku reformy emerytalnej z 1981r
Usuwanie śniegu i lodu z dachu propozycje zmian
FOR Ostrzega GUS ogranicza dostep do statystyki pub
bibl zamowienia publiczne w prawie ue
Zamówienia publiczne wykład 4
Zamówienia publiczne wykład 7
ustawa o zamowieniach publicznych
zamowienia publiczne 2

więcej podobnych podstron