plik


ÿþCentralna Komisja Egzaminacyjna EGZAMIN MATURALNY 2012 CHEMIA POZIOM ROZSZERZONY Kryteria oceniania odpowiedzi MAJ 2012 2 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 1. (0-1) Obszar standardów Opis wymagaD Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie zwizku midzy konfiguracj elektronow a poBo|eniem pierwiastka w ukBadzie okresowym (I.1.a.7) Okre[lenie przynale|no[ci pierwiastka do bloku (s, p, d) i ustalenie poBo|enia pierwiastka w ukBadzie okresowym na podstawie konfiguracji elektronowej (I.1.a.8) Poprawna odpowiedz: Symbol pierwiastka Numer okresu Numer grupy Symbol bloku Zn 4 lub IV 12 lub XII d 1 p.  poprawne napisanie symbolu pierwiastka X i poprawne okre[lenie jego poBo|enia w ukBadzie okresowym  podanie numeru okresu, numeru grupy i symbolu bloku energetycznego (konfiguracyjnego) 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 2. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Zastosowanie zasady rozmieszczania elektronów na orbitalach (I.1.a.4) Opisanie stanu elektronów za pomoc liczb kwantowych (I.1.a.6) Poprawna odpowiedz: Opisany orbital nale|y do podpowBoki ( 4s / 4p / 4d / 4f ), na której maksymalna liczba elektronów wynosi ( 2 / 6 / 10 / 14 ). 1 p.  podkre[lenie w zdaniu wBa[ciwych okre[leD  symbolu podpowBoki i liczby elektronów 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 3. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie rodzajów wizaD (wizania sð i wizania pð) dla typowych czsteczek nieorganicznych (I.1.b.3) Poprawna odpowiedz: Wzór I Wzór II Liczba wizaD à 1 1 Liczba wizaD À 2 0 lub brak 1 p.  poprawne okre[lenie liczby wizaD à i À 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Egzamin maturalny z chemii 3 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 4. (0-1) Korzystanie z informacji UzupeBnienie brakujcych informacji podanych w formie tekstu i wykresu (II.2) PrzykBady poprawnej odpowiedzi: 228 228 0 ·ð Ac ®ð Th +ð ( )e (+ð nð) 89 90 -ð1 228 228 ·ð Ac ®ð Th +ð bð-ð (+ð nð) 89 90 1 p.  poprawne napisanie równania przemiany jdrowej 0 p.   zastosowanie symboli ogólnych, np. X, Y, zamiast symboli chemicznych aktynu i toru  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 5. (0-1) Korzystanie z informacji UzupeBnienie brakujcych informacji podanych w formie tekstu i schematów (II.2) Poprawna odpowiedz: H2S PH3 CH4 1 p.  poprawne przyporzdkowanie wzorów 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 6. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Okre[lenie wpBywu st|enia substratu na przebieg reakcji chemicznej (I.3.d.1) Poprawna odpowiedz: Reakcja zaszBa szybciej w probówce numer I. 1 p.  poprawne wskazanie numeru probówki 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 7. (0-2) Korzystanie z informacji Zastosowanie prawa Hessa do obliczenia efektów energetycznych przemian (II.5.h) 4 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony PrzykBadowe poprawne rozwizanie: oð 1) C(s) +ð O2 (g) ®ð CO2 (g) DðtwH1 =ð  394 kJ·mol 1 1 2) Ca(s) +ð O2 (g) ®ð CaO(s) DðtwHoð =ð  635 kJ·mol 1 2 2 3 i Ca(s) +ð C(s) +ð O2(g) ®ð CaCO3(s) DðtwHoð =ð  1207 kJ·mol 1, wic 2 3 3 3) CaCO3(s) ®ð Ca(s) +ð C(s) +ð O2(g)  DðtwHoð =ð 1207 kJ·mol 1 2 3                                                              1 3 C(s) +ð O2(g) +ð Ca(s) +ð O2(g) +ð CaCO3(s) ®ð CO2(g) +ð CaO(s) +ð Ca(s) +ð C(s) +ð O2(g) 2 2 CaCO3(s) ®ð CO2(g) +ð CaO(s) oð DðHoð =ðDðtwH1 +ðDðtwHoð +ð (-ðDðtwHoð ) =ð-ð 394 -ð 635 -ð (-ð1207) =ð 178 kJ ×ðmol-ð1 CaCO3 y 2 3 m 50 g1 MCaCO =ð 100 g ×ðmol-ð1 Þð nCaCO =ð =ð =ð mol Þð 33 M 100 g ×ð mol-ð1 2 11 Þð DðHoð =ð DðHoð =ð mol ×ð178 kJ ×ð mol-ð1 =ð 89 kJ x 2 y 2 2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeD oraz podanie wyniku we wBa[ciwych jednostkach Uwaga 1: Nale|y zwróci uwag na zale|no[ warto[ci wyniku koDcowego od ewentualnych wcze[niejszych zaokrgleD. Nale|y uzna za poprawne wszystkie wyniki, które s konsekwencj przyjtych przez zdajcego poprawnych zaokrgleD. Uwaga 2: Zapis indeksów wskazujcych stan skupienia lub faz nie jest wymagany. 1 p.  zastosowanie poprawnej metody i:  popeBnienie bBdów rachunkowych prowadzcych do bBdnego wyniku liczbowego  bBd w zaokrgleniu wyniku  bBdna jednostka lub brak jednostki 0 p.  zastosowanie bBdnej metody obliczenia lub brak rozwizania Zadanie 8. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Wyja[nienie znaczenia zapisów DðH > 0, DðH < 0 (I.3.c.2) Poprawna odpowiedz: W probówce I otrzymano roztwór MgCl2. 1 p.  poprawny wybór i napisanie wzoru soli 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 9. (0-2) Korzystanie z informacji Wykonanie obliczeD z zastosowaniem poj: mol, objto[ molowa gazów (II.5.b.2) Egzamin maturalny z chemii 5 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony PrzykBadowe poprawne rozwizanie: 1 dm3 paliwa zawiera 0,55 dm3 propanu i 0,44 dm3 butanu. Z równaD reakcji wynika: (1) VCO =ð 3Vpropanu =ð 3×ð 0,55 dm3 =ð 1,65 dm3 2 (2) VCO =ð 4Vbutanu =ð 4×ð 0,44 dm3 =ð 1,76 dm3 2 (1) (2) caBkowita objto[ CO2: VCO =ð VCO +ð VCO =ð 1,65 dm3 +ð 1,76 dm3 =ð 3,41dm3 2 2 2 2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeD oraz podanie wyniku z wBa[ciw dokBadno[ci i we wBa[ciwych jednostkach Uwaga 1: Nale|y zwróci uwag na zale|no[ warto[ci wyniku koDcowego od ewentualnych wcze[niejszych zaokrgleD. Nale|y uzna za poprawne wszystkie wyniki, które s konsekwencj przyjtych przez zdajcego poprawnych zaokrgleD. 1 p.  zastosowanie poprawnej metody i:  popeBnienie bBdów rachunkowych prowadzcych do bBdnego wyniku liczbowego  bBd w zaokrgleniu wyniku  inna ni| wymagana dokBadno[ wyniku  podanie oddzielnie wyniku dla propanu i butanu  bBdna jednostka lub brak jednostki 0 p.  zastosowanie bBdnej metody obliczenia, np. obliczenie liczby moli gazów przy braku znajomo[ci warunków ci[nienia i temperatury, lub brak rozwizania Zadanie 10. (0-1) Korzystanie z informacji Obliczenie st|enia molowego roztworu (II.5.d.1) Poprawna odpowiedz: (x = ) 0,5 (mol·dm 3) 1 p.  poprawne ustalenie st|enia jonów siarczanowych(VI) 0 p.  bBdna jednostka lub inny wynik lub brak odpowiedzi Zadanie 11. (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Napisanie równania reakcji na podstawie sBownego opisu przemiany (I.3.a.4) Poprawna odpowiedz: 2Br-ð +ð Cl2 ®ð Br2 +ð 2Cl-ð 1 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej równania reakcji 0 p.  bBdne napisanie równania reakcji (bBdne wzory reagentów, bBdne wspóBczynniki stechiometryczne, niewBa[ciwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi 6 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 12. (0-2) a) (0-1) Korzystanie z informacji Obliczenie st|enia jonów wodorowych i wodorotlenkowych oraz pH roztworu (II.5.f.2) Poprawna odpowiedz: [H+], mol·dm 3 [OH ], mol·dm 3 pH pOH 10 9 10 5 9 (14  9 = ) 5 1 p.  poprawne uzupeBnienie tabeli 0 p.  bBdna jednostka lub inna odpowiedz lub brak odpowiedzi b) (0-1) Korzystanie z informacji Okre[lenie odczynu roztworu na podstawie podanego st|enia jonów wodorowych (II.1.b.9) Poprawna odpowiedz: (odczyn) zasadowy 1 p.  poprawne okre[lenie odczynu 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 13. (0-2) Korzystanie z informacji Obliczenie pH wodnych roztworów kwasów i zasad (II.5.f.2) PrzykBadowe poprawne rozwizanie: nNaOH =ð VNaOH ×ðcNaOH =ð 0,15 dm3 ×ð 0,54 mol ×ðdm-ð3 =ð 0,081 mol nHCl =ð VHCl ×ðcHCl =ð 0,05 dm3 ×ð 2,02 mol ×ðdm-ð3 =ð 0,101 mol Þð u|yto w nadmiarze HCl PozostaBa liczba moli HCl: DðnHCl =ð nHCl -ð nNaOH =ð 0,101 mol -ð 0,081 mol =ð 0,02 mol Objto[ otrzymanego roztworu: V =ð VHCl +ð VNaOH =ð 0,05dm3 +ð 0,15dm3 =ð 0,20dm3 DðnHCl 0,02 mol St|enie jonów [H+]: [H+ð ] =ð=ð =ð 0,1 mol ×ð dm-ð3 V 0, 20 dm3 Þð pH =ð -ð log [H+ð ] =ð -ð log 0,1 =ð -ð log 10-ð1 =ð 1 2 p.  zastosowanie poprawnej metody, poprawne wykonanie obliczeD oraz podanie wyniku 1 p.  zastosowanie poprawnej metody i popeBnienie bBdów rachunkowych prowadzcych do bBdnego wyniku liczbowego 0 p.  zastosowanie bBdnej metody lub brak rozwizania Egzamin maturalny z chemii 7 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 14. (0-1) Tworzenie informacji Analiza, interpretacja i porównanie danych zawartych w tablicach i opracowaniach naukowych (III.1.3) Poprawna odpowiedz: ClO-ð F-ð NO-ð ClO-ð 2 2 1 p.  poprawne uporzdkowanie wzorów zasad sprz|onych z wymienionymi kwasami 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 15. (0-3) Wiadomo[ci i rozumienie Napisanie równaD reakcji na podstawie sBownego i graficznego opisu przemian (I.3.a.4) a) (0-2) Poprawna odpowiedz: I Co2+ð +ð OH-ð +ð Cl-ð ®ð Co(OH)Cl II Co(OH)Cl +ð OH-ð ®ð Co(OH)2 +ð Cl-ð 2 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej dwóch równaD reakcji 1 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej jednego równania reakcji 0 p.  bBdne napisanie obu równaD reakcji (bBdne wzory reagentów, bBdne wspóBczynniki stechiometryczne, niewBa[ciwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi b) (0-1) Poprawna odpowiedz: 4Co(OH)2 +ð O2 +ð 2H2O ®ð 4Co(OH)3 1 p.  poprawne napisanie w formie czsteczkowej równania reakcji 0 p.  bBdne napisanie równania reakcji (bBdne wzory reagentów, bBdne wspóBczynniki stechiometryczne, niewBa[ciwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi Zadanie 16. (0-1) Tworzenie informacji Zaklasyfikowanie substancji chemicznych na podstawie opisu reakcji chemicznych (III.3.1) Poprawna odpowiedz: (charakter) zasadowy 1 p.  poprawne okre[lenie charakteru chemicznego wodorotlenku kobaltu(II) 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 17. (0-2) a) (0-1) Korzystanie z informacji Odczytanie i interpretacja informacji z wykresów (II.1.b.1) 8 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Poprawna odpowiedz: Reakcja I II III Rzd reakcji pierwszy lub I drugi zerowy lub 0 1 p.  poprawne uzupeBnienie tabeli 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Znajomo[ i rozumienie pojcia szybko[ reakcji, równanie kinetyczne (I.1.e.5) Poprawna odpowiedz: 2 vII =ð k ×ð c2 vII =ð k ×ð D lub [ð ]ð D 1 p.  poprawne napisanie równania kinetycznego uwzgldniajcego st|enie substratu D 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 18. (0-2) Zapisanie równaD reakcji kwasów i zasad wedBug teorii Wiadomo[ci i rozumienie Brönsteda (I.3.a.13) Poprawna odpowiedz: +ð +ð I NH3 +ð H3O+ð ®ð NH4 +ð H2O lub NH3 +ð H+ð ®ð NH4 +ð II NH4 +ð OH-ð ®ð NH3 +ð H2O 2 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej dwóch równaD reakcji 1 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej jednego równania reakcji 0 p.   bBdne napisanie obu równaD reakcji (bBdne wzory reagentów, bBdne wspóBczynniki stechiometryczne, niewBa[ciwa forma zapisu)  bBdne przyporzdkowanie równaD  brak odpowiedzi Zadanie 19. (0-1) Tworzenie informacji Analiza i interpretacja danych zawartych w opracowaniach naukowych i popularnonaukowych (III.1.3) Poprawna odpowiedz: Zdanie P/F 1. W próbce buforu amonowego liczba moli jonów NH+ð jest równa liczbie moli 4 P chlorku amonu wprowadzonego do roztworu. 2. W próbce buforu amonowego liczba moli jonów OH jest równa liczbie moli F amoniaku wprowadzonego do roztworu. 3. W próbce buforu amonowego liczba moli czsteczek NH3 jest równa liczbie P moli amoniaku wprowadzonego do roztworu. Egzamin maturalny z chemii 9 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony 1 p.  poprawna ocena prawdziwo[ci trzech zdaD 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 20. (0-1) Tworzenie informacji Analiza i interpretacja danych zawartych w opracowaniach naukowych i popularnonaukowych (III.1.3) Poprawna odpowiedz: Po rozcieDczeniu buforu amonowego jego pH nie zmieni si. 1 p.  poprawne uzupeBnienie zdania 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 21. (0-3) a) (0-2) Wiadomo[ci i rozumienie Napisanie równaD reakcji na podstawie sBownego opisu przemian (I.3.a.4) Poprawna odpowiedz: 22 22 I 2CrO4-ð +ð 2H+ð ®ð Cr2O7-ð +ð H2O lub 2CrO4-ð +ð 2H3O+ð ®ð Cr2O7-ð +ð 3H2O 22 II Cr2O7-ð +ð 2OH-ð ®ð 2CrO4-ð +ð H2O 2 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej dwóch równaD reakcji 1 p.  poprawne napisanie w formie jonowej skróconej jednego równania reakcji 0 p.  bBdne napisanie obu równaD reakcji (bBdne wzory reagentów, bBdne wspóBczynniki stechiometryczne, niewBa[ciwa forma zapisu) lub brak odpowiedzi b) (0-1) Tworzenie informacji Dokonanie uogólnienia i sformuBowanie wniosku (III.3.6) Poprawna odpowiedz: Numery wybranych zdaD: II, III 1 p.  poprawny wybór zdaD 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 22. (0-2) a) (0-1) Tworzenie informacji Zaprojektowanie otrzymywania ró|nych substancji w procesach elektrolizy (III.2.15) 10 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Poprawna odpowiedz: Kolejno[ wydzielania I II III na katodzie wodór lub H Nazwa pierwiastka srebro lub Ag miedz lub Cu lub H2 1 p.  poprawne uzupeBnienie tabeli 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi b) (0-1) Wiadomo[ci i rozumienie Przedstawienie przebiegu elektrolizy w postaci odpowiednich równaD reakcji elektrodowych (I.3.a.20) Poprawna odpowiedz: Nazwa lub symbol pierwiastka: tlen lub O lub O2 Równanie reakcji: (A (+):) 2H2O ®ð O2 +ð 4H+ð +ð 4e-ð 1 p.  poprawne podanie nazwy lub symbolu pierwiastka i poprawne zapisanie równania reakcji anodowej Uwaga: Je|eli równanie reakcji elektrodowej jest napisane poprawnie, dodatkowe podanie nazwy lub symbolu tlenu nie jest wymagane, ale je[li nazwa lub symbol s podane, to musz by poprawne. 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 23. (0-2) Tworzenie informacji Zaprojektowanie ogniwa, w którym dana elektroda metaliczna peBni funkcj anody (III.2.14) a) (0-1) Poprawna odpowiedz: Anoda galwanometr Katoda Ni Pb klucz elektrolityczny Ni(NO3)2 (aq) Pb(NO3)2 (aq) 1 p.  poprawne uzupeBnienie schematu 0 p.  inna odpowiedz, np. wskazanie innych odczynników ni| wymienione w tre[ci polecenia, lub brak odpowiedzi Egzamin maturalny z chemii 11 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony b) (0-1) PrzykBady poprawnej odpowiedzi: Anoda: (anoda lub nikiel) zmniejsza si lub rozpuszcza si lub roztwarza si lub (zielony) roztwór staje si ciemniejszy lub (zielona) barwa roztworu staje si intensywniejsza. Katoda: zwiksza si lub wydziela si oBów. 1 p.  poprawny opis zmian w obu póBogniwach 0 p.   bBdna odpowiedz w cz[ci a) zadania  bBdny opis zmian  napisanie równaD zachodzcych reakcji zamiast obserwacji  brak odpowiedzi Zadanie 24. (0-2) Okre[lenie stopni utlenienia pierwiastka w czsteczce Wiadomo[ci i rozumienie zwizku organicznego (I.1.h.2) Interpretacja ilo[ciowa równania reakcji (I.3.b) Poprawna odpowiedz: Stopnie utlenienia atomów wgla w czsteczce etenu  II Stopnie utlenienia atomów wgla w czsteczce etano-1,2-diolu  I Liczba moli elektronów: 2 (mole) 2 p.  poprawne podanie stopni utlenienia obu zwizków oraz poprawne okre[lenie liczby moli oddawanych elektronów 1 p.   poprawne podanie stopni utlenienia obu zwizków i bBdne okre[lenie liczby moli elektronów  bBdne podanie stopni utlenienia jednego lub obu zwizków i okre[lenie liczby moli elektronów oddawanych przez 1 mol etenu wynikajce z podanych stopni utlenienia 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 25. (0-2) Wyja[nienie na prostych przykBadach mechanizmów reakcji Wiadomo[ci i rozumienie (I.3.a.23) Poprawna odpowiedz: 1. Etan ulega reakcji substytucji ( elektrofilowej / nukleofilowej / wolnorodnikowej ). Drobiny, które reaguj bezpo[rednio z czsteczkami etanu, to ( atomy chloru Cl–ð / czsteczki chloru Cl2 / aniony chlorkowe Cl ). S one ( rodnikami / elektrofilami / nukleofilami ), które powstaj z czsteczek chloru pod wpBywem ( [wiatBa / FeCl3 jako katalizatora / rozpuszczalnika ). 2. Benzen ulega reakcji substytucji ( elektrofilowej / nukleofilowej / wolnorodnikowej ). Drobiny, które reaguj bezpo[rednio z czsteczkami benzenu, s ( rodnikami / elektrofilami / nukleofilami ). Powstaj one z czsteczek chloru pod wpBywem ( [wiatBa / FeCl3 jako katalizatora / rozpuszczalnika ). 12 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony 2 p.  poprawne uzupeBnienie dwóch akapitów 1 p.  poprawne uzupeBnienie jednego akapitu 0 p.  bBdne uzupeBnienie obu akapitów lub brak uzupeBnieD Zadanie 26. (0-2) a) (0-1) UzupeBnienie równaD reakcji, dobierajc brakujce substraty Wiadomo[ci i rozumienie i produkty (I.3.a.2) Poprawna odpowiedz: Równanie reakcji powstawania tlenku srebra(I): 2 Ag+ + 2 OH ®ð Ag2O +ð H2O Równanie reakcji tlenku srebra(I) z amoniakiem: (1) Ag2O + 4 NH3 + (1) H2O ®ð 2Ag(NH3 )+ð +ð 2OH-ð 2 1 p.  poprawne uzupeBnienie obu schematów 0 p.  bBdne uzupeBnienie lub brak odpowiedzi b) (0-1) Odczytywanie i analizowanie informacji przedstawionych Korzystanie z informacji w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.1.a) Poprawna odpowiedz: (odczyn) zasadowy 1 p.  poprawne okre[lenie odczynu 0 p.  bBdne okre[lenie odczynu lub brak odpowiedzi Zadanie 27. (0-1) Wybór informacji niezbdnych do uzasadnienia wBasnego Tworzenie informacji pogldu (III.3.4) PrzykBad poprawnej odpowiedzi: Nie, poniewa| (w [rodowisku o odczynie zasadowym, jaki ma odczynnik Tollensa), fruktoza przeksztaBca si w aldoz (glukoz lub mannoz). 1 p.  poprawna ocena i uzasadnienie 0 p.  bBdna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 28. (0-1) Dokonanie analizy i selekcji informacji podanych w formie Korzystanie z informacji tekstu o tematyce chemicznej (II.3) Poprawna odpowiedz: Numery wzorów wybranych sacharydów: I, II, III, V 1 p.  poprawne wskazanie numerów wzorów wszystkich sacharydów 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Egzamin maturalny z chemii 13 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 29. (0-3) Zastosowanie prawa zachowania masy, prawa zachowania Wiadomo[ci i rozumienie Badunku oraz zasady bilansu elektronowego do uzgodnienia równania reakcji zapisanego w formie jonowej (I.3.a.1) a) (0-2) Poprawna odpowiedz: Równanie procesu redukcji: Ag(NH3 )+ð +ð e-ð ®ð Ag +ð 2NH3 (% x 2) 2 Równanie procesu utleniania: CH2OH -ð (CHOH)4 -ð CHO +ð 3OH-ð ®ð CH2OH -ð (CHOH)4 -ð COO-ð +ð 2H2O +ð 2e-ð 2 p.  poprawne napisanie w formie jonowo-elektronowej obu równaD 1 p.  poprawne napisanie w formie jonowo-elektronowej tylko jednego równania 0 p.   bBdne napisanie obu równaD (bBdne wzory reagentów, bBdne wspóBczynniki stechiometryczne, niewBa[ciwa forma zapisu)  odwrotne przypisanie równaD procesowi utleniania i redukcji  brak odpowiedzi b) (0-1) Poprawna odpowiedz: (1) CH2OH (CHOH)4 CHO + 2 Ag(NH3)2+ + 3 OH ’! ’! (1) CH2OH (CHOH)4 COO + 2 Ag + 4 NH3 + 2 H2O 1 p.  poprawne uzupeBnienie wspóBczynników stechiometrycznych Uwaga: Zdajcy otrzymuje 1 punkt równie| wtedy, gdy nie otrzymaB oceny pozytywnej za zapisanie równaD w cz[ci a) zadania, ale poprawnie dobraB wspóBczynniki w cz[ci b). 0 p.  bBdne uzupeBnienie wspóBczynników stechiometrycznych lub brak odpowiedzi Zadanie 30. (0-3) a) (0-1) Znajomo[ i rozumienie poj zwizanych z izomeri Wiadomo[ci i rozumienie konstytucyjn (I.1.i.2) Wyprowadzenie wzorów sumarycznych na podstawie wzorów ogólnych szeregu homologicznego (I.1.i.6) Poprawna odpowiedz: C4H10 1 p.  poprawne napisanie wzoru sumarycznego 0 p.   narysowanie wzoru póBstrukturalnego lub strukturalnego  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi b) (0-2) Narysowanie wzorów izomerów dla jednofunkcyjnych Wiadomo[ci i rozumienie pochodnych wglowodorów (I.1.i.5) PosBugiwanie si poprawn nomenklatur halogenopochodnych (I.1.i.1) 14 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Poprawna odpowiedz: Wzór 1: Wzór 2: CH3 CH3 H3C CH CH2Cl H3C C CH3 Cl Nazwa 1: Nazwa 2: 1-chloro-2-metylopropan 2-chloro-2-metylopropan 2 p.  poprawne napisanie wzorów i nazw obu monochloropochodnych Uwaga: Kolejno[ wymieniania izomerów jest dowolna. 1 p.  poprawne napisanie wzoru i nazwy tylko jednej monochloropochodnej 0 p.   bBdne napisanie wzoru i/lub bBdne podanie nazwy obu monochloropochodnych  poprawne napisanie wzorów i bBdne podanie nazw monochloropochodnych  brak odpowiedzi Zadanie 31. (0-1) UzupeBnianie brakujcych danych na podstawie informacji Korzystanie z informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2) Poprawna odpowiedz: Wzór alkenu o najwikszej trwaBo[ci o najmniejszej trwaBo[ci H CH2 CH2CH2 CH3 H3C CH3 C C C C H H H3C CH3 lub wzór o BaDcuchu rozgaBzionym 1 p.  poprawnie zapisane i przyporzdkowane wzory alkenów 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 32. (0-2) Opisanie typowych wBa[ciwo[ci zwizków organicznych Wiadomo[ci i rozumienie (I.2.b.15) Poprawna odpowiedz: 1. W warunkach panujcych w laboratorium glicerol jest ciecz, ( miesza si / nie miesza si ) z wod i z innymi rozpuszczalnikami polarnymi, a z rozpuszczalnikami niepolarnymi, np. z benzenem, mo|e tworzy ( emulsje / zawiesiny ). 2. Poniewa| atomom wgla i tlenu w czsteczkach glicerolu mo|na przypisa hybrydyzacj sp3, czsteczki glicerolu ( s / nie s ) pBaskie. 2 p.  poprawne uzupeBnienie dwóch zdaD (po 1 punkcie za ka|de poprawnie uzupeBnione zdanie) 1 p.  poprawne uzupeBnienie tylko jednego zdania 0 p.  bBdne uzupeBnienie obu zdaD lub brak uzupeBnieD Egzamin maturalny z chemii 15 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 33. (0-2) UzupeBnienie brakujcych danych na podstawie informacji Korzystanie z informacji podanych w formie tekstu o tematyce chemicznej (II.2) Opisanie przebiegu do[wiadczeD, zjawisk lub procesów za pomoc schematu (II.4.b.1) Poprawna odpowiedz: Liczba reszt alaniny: 2 Liczba reszt glicyny: 1 Mo|liwe sekwencje peptydu: Ala-Ala-Gly Ala-Gly-Ala Gly-Ala-Ala 2 p.  poprawne ustalenie liczby reszt alaniny i glicyny oraz poprawne zapisane trzech sekwencji 1 p.   poprawne ustalenie liczby reszt alaniny i glicyny oraz bBdne zapisane mo|liwych sekwencji  bBdne ustalenie liczby reszt alaniny i glicyny oraz zgodne z tym zapisanie wszystkich sekwencji 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 34. (0-2) Zaprojektowanie do[wiadczenia pozwalajcego Tworzenie informacji na rozró|nienie roztworów kwasowych, zasadowych i obojtnych (III.2.7) a) (0-1) Poprawna odpowiedz: wybrane odczynniki: woda (destylowana), (etanolowy roztwór) fenoloftaleiny krysztaBy etanolanu sodu 1 p.  poprawne uzupeBnienie schematu (wybór niezbdnych odczynników) 0 p.  bBdne uzupeBnienie schematu lub podanie zbdnych odczynników lub brak odpowiedzi b) (0-1) Poprawna odpowiedz: Zawarto[ probówki zabarwi si na malinowo lub ró|owy. 1 p.  poprawny opis zmian 0 p.   bBdny opis zmian  bBdny wybór odczynników lub podanie zbdnych odczynników w cz[ci a) zadania  brak odpowiedzi 16 Egzamin maturalny z chemii Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 35. (0-1) UzupeBnianie brakujcych danych na podstawie informacji Korzystanie z informacji podanych w formie schematu i tekstu o tematyce chemicznej (II.2) Poprawna odpowiedz: O C17H33 H2C O C R CH2OH O katalizator C17H33 + 3 CH3OH + 3 C17H33COOCH3 HC O C R CHOH O CH2OH C17H33 H2C O C R 1 p.  poprawne uzupeBnianie schematu 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 36. (0-1) Interpretacja danych zawartych w opracowaniach naukowych Tworzenie informacji i popularnonaukowych (III.1.3) Poprawna odpowiedz: (wizania lub oddziaBywania) wodorowe 1 p.  poprawna nazwa oddziaBywaD 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Zadanie 37. (0-1) Rozpoznanie podstawowej jednostki (monomeru) tworzcego Wiadomo[ci i rozumienie polikondensat (I.1.i.13) Poprawna odpowiedz: O Cl n n H2N NH2 + C C O Cl O H C C N + 2n HCl N O H n 1 p.  poprawne uzupeBnianie schematu 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Egzamin maturalny z chemii 17 Kryteria oceniania odpowiedzi  poziom rozszerzony Zadanie 38. (0-1) Korzystanie z informacji Analiza informacji w tekstach o tematyce chemicznej (II.1.a) Poprawna odpowiedz: A. poliamidy 1 p.  wybór poprawnej odpowiedzi 0 p.  inna odpowiedz lub brak odpowiedzi Ogólne zasady oceniania Zdajcy otrzymuje punkty tylko za poprawne rozwizania, precyzyjnie odpowiadajce poleceniom zawartym w zadaniach. Rozwizania zadaD, uwzgldniajce inny tok rozumowania ni| podany w kryteriach, oceniane s zgodnie z zasadami punktacji. ·ð Gdy do jednego polecenia zdajcy podaje kilka odpowiedzi (z których jedna jest prawidBowa, inne nieprawidBowe), to nie otrzymuje punktów za |adn z nich. ·ð Je|eli polecenie brzmi: Napisz równanie reakcji..., to w odpowiedzi zdajcy powinien napisa równanie reakcji chemicznej, a nie jej schemat. ·ð Dobór wspóBczynników w równaniach reakcji chemicznych mo|e ró|ni si od przedstawionego w modelu (np. mog by zwielokrotnione), ale bilans musi by prawidBowy. NiewBa[ciwy dobór lub brak wspóBczynników powoduje utrat 1 punktu za zapis tego równania. ·ð W rozwizaniach zadaD rachunkowych oceniane s: metoda, wykonanie obliczeD i podanie wyniku z jednostk. BBdny zapis jednostki lub jej brak przy ostatecznym wyniku liczbowym powoduje utrat 1 punktu. W obliczeniach wymagane jest poprawne zaokrglanie wyników liczbowych. ·ð Za poprawne obliczenia bdce konsekwencj zastosowania niepoprawnej metody zdajcy nie otrzymuje punktów. ·ð Za poprawne spostrze|enia i wnioski bdce konsekwencj niewBa[ciwie zaprojektowanego do[wiadczenia zdajcy nie otrzymuje punktów. Za napisanie wzorów strukturalnych zamiast wzorów póBstrukturalnych (grupowych) nie odejmuje si punktów. Zapis  ‘! ,  “! w równaniach reakcji nie jest wymagany. Nale|y uzna  " jako oznaczenie podwy|szonej temperatury. W równaniach reakcji, w których ustala si stan równowagi, brak  Ä! nie powoduje utraty punktów. Je[li reakcja jest nieodwracalna, zapis  Ä! w równaniu reakcji powoduje utrat punktów. Elementy odpowiedzi umieszczone w nawiasach nie s wymagane.

Wyszukiwarka