1136379220


Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci, APS 2005/2006
Wyklad V
Analiza wybranych teorii rozwoju. Rozwój poznawczy dziecka w koncepcji Lwa
Wygotskiego
Literatura:
" Bee H. (2004). Psychologia rozwoju. Warszawa: WSiP
" Birch A. (2005). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlectwa do doroslosci.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (uwaga: tylko wydanie nowe z 2005 roku)
" Brzezinska A, Trempala J (red.) Wprowadzenie do psychologii rozwoju w: Strelau J.
red. (1999) Psychologia. Podrecznik akademicki tom I rozdzial 2. Gdansk. GWP
Pytania L. Wygotskiego (1896-1934)dotycza zwiazku pomiedzy dojrzewaniem (rozwój
biologiczny), zewnetrzna stymulacja (trening, nauczanie) a procesem rozwoju.
Czy zewnetrzna stymulacja moze zmieniac bieg procesu dojrzewania?
Jezeli tak, to w jakich warunkach tak sie dzieje, kiedy zewnetrzna stymulacja jest najbardziej
efektywna, jezeli chodzi o modyfikacje kierunku i tempa rozwoju?
Czy istnieje jakis  model krytyczny , w którym stymulacja musi sie pojawic, dlaczego
pojawienie sie jej przed tym momentem i po nim jest mniej efektywne?
Wybrane tezy teorii
Kazda wyzsza funkcja psychiczna pojawia sie w rozwoju dziecka dwukrotnie: raz jako
dzialalnosc zespolowa, spoleczna, czyli jako funkcja interpsychiczna, drugi raz jako
dzialalnosc indywidualna, jako wewnetrzny sposób myslenia dziecka, jako funkcja
intrapsychiczna
Istota rozwoju kulturowego tkwi w  zderzaniu sie rozwinietych kulturowo form zachowania
sie, które napotyka dziecko, z formami prymitywnymi, charakteryzujacymi jego wlasne
zachowanie sie
W procesie rozwoju mamy nieustannie do czynienia ze zderzaniem sie
" aktualnego poziomu rozwoju dziecka  wyrazajacego sie w jego potrzebach i
preferencjach co do rodzaju podejmowanej aktywnosci, bedacego rezultatem
wszystkich dotychczasowych zmian rozwojowych
" aktualnego poziomu wymagan, oczekiwan czy nacisków kierowanych na dziecko
przez innych ludzi, szczególnie w sferze edukowania go (nauczania)
Nauczanie musi byc uzgadniane z poziomem rozwoju dziecka. Konieczne jest ustalenie
dwóch poziomów rozwoju dziecka:
" pierwszym jest poziom aktualnego rozwoju funkcji psychicznych  dotyczacy
tego, co juz uksztaltowalo sie w rezultacie przejscia zakonczonych juz cykli
rozwojowych
" drugi to poziom najblizszego (mozliwego) rozwoju, okreslany przez funkcje
dopiero sie ksztaltujace i/lub bedace w poczatkowych stadiach rozwoju
Aby sprawdzic, na jakim aktualnie poziomie znajduje sie dana funkcja, wystarczy dziecku
dac zadania do samodzielnego wykonania
By sprawdzic, w jakim miejscu na drodze swego rozwoju ta funkcja sie znajduje,
konieczne jest wejscie doroslego w specyficzny kontakt z dzieckiem  przez zadanie na tyle
1
Barbara Weigl, Psychologia rozwojowa i osobowosci, APS 2005/2006
trudne, ze niemozliwe do wykonania samodzielnego i wymagajace korzystania z pomocy
doroslego jako osoby bardziej kompetentnej, zaawansowanej w swym rozwoju.
Im wiecej pomocy, tym mniej zaawansowana funkcja rozwojowa, to znaczy tym wieksza
mozliwosc wplywania na bieg i efekty tego rozwoju.
Strefa aktualnego rozwoju to taki poziom umiejetnosci poznawczych, który pozwala
dziecku na samodzielne rozwiazanie okreslonych zadan i problemów. Strefa ta okresla
dotychczasowy dorobek intelektualny dziecka.
Strefa najblizszego rozwoju to róznica pomiedzy poziomem rozwiazywania zadan
dostepnych pod kierunkiem i przy pomocy doroslych, a poziomem rozwiazywania zadan
dostepnych w samodzielnym dzialaniu  to co dziecko robi dzis przy pomocy doroslych, zrobi
jutro samodzielnie . Strefa najblizszego rozwoju jest mapa obszaru gotowosci dziecka,
ograniczona na nizszym koncu przez obecny poziom umiejetnosci, na wyzszym koncu przez
poziom umiejetnosci, które dziecko moze osiagnac w najbardziej korzystnych warunkach.
Analiza porównawcza strefy aktualnego i najblizszego rozwoju
Kategorie analizy Strefa aktualnego rozwoju Strefa najblizszego rozwoju
SAR SNR
proces rozwoju juz zakonczone cykle rozwoju trwajace cykle rozwojowe
cel badania zakres aktualizacji zakres korzystania z nowego
posiadanego doswiadczenia doswiadczenia
metoda badania badania testowe badania eksperymentalne
rodzaje zadan wymagajace myslenia wymagajace myslenia
konwergencyjengo, dywergencyjnego, otwarte
zamkniete
latwe, mozliwe do trudne, niemozliwe do
samodzielnego wykonania samodzielnego wykonania
typ kontaktu jednostronny dwustronny, wzajemny
aktywnosc doroslego formulowanie polecen wspólpraca z dzieckiem
przekaz jednokierunkowy
Wzajemna wymiana
aktywnosc dziecka samodzielne dzialania korzystanie z pomocy
doroslego
Efektywnosc zewnetrznej stymulacji zalezna jest od okresu, w jakim sie pojawia: jest
wysoka w okresie sensytywnym, ale najwyzsza w okresie optymalnym, gdy organizm
osiagnal juz okreslony poziom dojrzalosci.
Nauczanie (zewnetrzna stymulacja) moze zmieniac bieg rozwoju, bo moze
modyfikowac proces dojrzewania. Dzieje sie tak tylko wtedy, gdy nauczanie nie jest
zorientowane na zakonczony juz u dziecka cykl rozwojowy, ale ma orientacje w przód, czyli
na nastepny cykl w rozwoju.
2


Wyszukiwarka