Współpraca PSP z administracją państwową w sytuacjach kryzysowych D Marczyński KG PSP


Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
00-463 Warszawa, ul. Podchorążych 38
Współpraca
Państwowej Straży Pożarnej
z administracją
państwową w sytuacjach
kryzysowych
Krajowe Centrum
Koordynacji
Ratownictwa
i Ochrony Ludności
st. bryg. mgr inż. Dariusz MARCZYCSKI
Dyrektor
Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
listopad 2013 r.
Istotne akty prawne
Korelacja między planami ratowniczymi a planami zarządzania kryzysowego:
ż 7. 3. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i administracji
z dnia 18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego
systemu ratowniczo  gaśniczego.
ż7. 3. Plany ratownicze w zakresie działań ratowniczych w czasie katastrof, klęsk
żywiołowych i zdarzeń nadzwyczajnych są skorelowane z planami zarządzania
kryzysowego, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r.
o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590, z pózn. zm.3)).
ż39. Stanowisko kierowania komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej
Straży Pożarnej niezwłocznie przekazuje wstępną informację o zdarzeniu
do stanowiska kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej,
a stanowisko kierowania komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej
do stanowiska kierowania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
w przypadku zdarzeń:
18) w których wystąpiło zagrożenie niezidentyfikowane w procesie analizy zagrożeń
albo inne nadzwyczajne zagrożenie, w tym atak terrorystyczny.
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Istotne akty prawne
Podstawa prawna sporządzenia planu zarządzania kryzysowego:
Art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym.
Art. 12. 2. Ministrowie i kierownicy, o których mowa w ust. 1, opracowują plany
zarządzania kryzysowego, w których w szczególności uwzględnia się:
1) analizę i ocenę możliwości wystąpienia zagrożeń, w tym dla infrastruktury
krytycznej uwzględnionej w wykazie, o którym mowa w art. 5b ust. 7 pkt 1;
2) szczegółowe sposoby i środki reagowania na zagrożenia oraz ograniczania
i likwidacji ich skutków;
3) organizację monitoringu zagrożeń i realizację zadań stałego dyżuru w ramach
podwyższania gotowości obronnej państwa;
4) organizację realizacji zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Planowanie cywilne w ustawie o zarządzaniu kryzysowym
Art. 4. 1. Zadania z zakresu planowania cywilnego obejmują:
1) przygotowanie planów zarządzania kryzysowego;
2) przygotowanie struktur uruchamianych w sytuacjach kryzysowych;
3) przygotowanie i utrzymywanie zasobów niezbędnych do wykonania zadań
ujętych w planie zarządzania kryzysowego;
4) utrzymywanie baz danych niezbędnych w procesie zarządzania kryzysowego;
5) przygotowanie rozwiązań na wypadek zniszczenia lub zakłócenia funkcjonowania
infrastruktury krytycznej;
6) zapewnienie spójności między planami zarządzania kryzysowego, a innymi
planami sporządzanymi w tym zakresie przez właściwe organy administracji
publicznej, których obowiązek wykonania wynika z odrębnych przepisów.
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Planowanie cywilne w ustawie o zarządzaniu kryzysowym
Art. 4. 2. Zadania, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1) zapewnienie funkcjonowania administracji publicznej w sytuacji kryzysowej;
2) zapewnienie funkcjonowania i możliwości odtworzenia infrastruktury
krytycznej;
3) zapewnienie ciągłego monitorowania zagrożeń;
4) racjonalne gospodarowanie siłami i środkami w sytuacjach kryzysowych;
5) pomoc udzielaną ludności w zapewnieniu jej warunków przetrwania
w sytuacjach kryzysowych.
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
tekst
Zadania organizatora systemu ratowniczego
Analiza Zagrożeń i Ryzyka Analiza Zabezpieczenia
---------------------------------------------------
Operacyjnego
WEDAUG WAAŚCIWOŚCI
-------------------------------------------------------------
TERYTORIALNEJ
 FOTOGRAFIA STANU BEZPIECZECSTWA
WNIOSKI DO POPRAWY BEZPIECZECSTWA
----------------------------------------------------------------------
GMINA I POWIAT
WOJEWÓDZTWO
KRAJ
PLAN POPRAWY BEZPIECZECSTWA
INSTRUMENTY ORGANÓW WAADZY
W KSZTAATOWANIU POLITYKI BEZPIECZECSTWA
WEDAUG WAAŚCIWOŚCI TERYTORIALNEJ
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
tekst
Zarządzanie systemem ratowniczym
Analiza Zagrożeń i Ryzyka
Analiza Zabezpieczenia Operacyjnego
-------------------------------------------------------- -----------------------------------------------------------------
RAPORT O BEZPIECZECSTWIE PLAN POPRAWY BEZPIECZECSTWA
INSTRUMENTY ORGANÓW WAADZY
ELEMENT LOKALNEJ I
W KSZTAATOWANIU POLITYKI
REGIONALNEJ ANALIZY ZAGROŻEC
BEZPIECZECSTWA NA OBSZARZE
WOJEWÓDZTWA
ZATWIERDZANIE PLANU RATOWNICZEGO
----------------------------------------------------------------------
ZBIÓR ZASAD i PROCEDUR POSTPOWANIA
ORAZ WYKAZ SIA I ŚRODKÓW
STAROSTA (PREZYDENT) - ZARZDZAJCY
SYSTEMEM RATOWNICZYM NA OBSZARZE POWIATU
WOJEWODA - ZARZDZAJCY
SYSTEMEM RATOWNICZYM NA OBSZARZE
WOJEWÓDZTWA
KOMENDANT GAÓWNY PSP - ZARZDZAJCY
SYSTEMEM RATOWNICZYM NA OBSZARZE KRAJU
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Materiały pomocnicze
Rozkład pożarów, miejscowych zagrożeń i alarmów fałszywych w okresie 2000-2012
400000
350000
300000
250000
P
MZ
200000
AF
150000
100000
50000
0
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Rok
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
355 525
280 843
277 886
274 459
268 280
258 367
236 759
221 278
202 441
200 557
197 491
184 984
183 888
171 839
169 725
166 911
161 801
159 414
159 123
151 026
150 095
146 735
135 887
135 555
122 969
116 601
Liczba zdarzeń
18 685
17 960
17 869
17 843
16 666
16 712
15 978
13 942
12 883
12 125
11 777
10 974
10 249
Rozkład pożarów bardzo dużych, miejscowych zagrożeń gigantycznych w okresie 2000-2012
140
120
100
80
Pożary bardzo duże
60
MZ gigantyczne
40
20
0
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Rok
Pożary Miejscowe zagrożenia Alarmy fałszywe OGÓAEM ZDARZEC
Rok RAZEM małe średnie duże bardzo duże RAZEM małe lokalne średnie duże gigantyczne Razem Złośliwe W dobrej wierze Z inst. wykr. Ogółem zdarzeń
2000 135887 121756 13193 839 99 122969 79055 40705 3104 103 2 10974 2637 6460 1877 269830
2001 116601 103317 12487 731 66 166911 99329 63479 3804 246 53 10249 2164 6455 1630 293761
2002 151026 135552 14778 623 73 197491 119274 74252 3876 86 3 11777 2272 7852 1653 360294
2003 221278 187659 31780 1717 122 169725 102553 63542 3583 47 0 12883 2572 8571 1740 403886
2004 146735 132418 13519 722 76 200557 116394 79979 4107 73 4 12125 2507 7742 1876 359417
2005 184984 168089 16164 654 77 202441 114578 83625 4128 101 9 13942 2698 9124 2120 401367
2006 159414 147345 11348 646 75 258367 158959 95610 3719 69 7 15978 2359 10478 3139 433759
2007 150095 141468 8120 441 66 274459 155155 115256 3944 101 3 16666 2121 10589 3956 441220
2008 161801 152081 8982 635 103 280843 147521 128637 4610 69 6 16712 1941 10746 4025 459356
2009 159123 149342 9255 447 79 277886 138827 134079 4894 85 1 17843 1847 11794 4201 454852
2010 135555 127768 7352 382 53 355525 186653 163058 5354 415 45 17960 1723 12017 4220 509040
2011 171839 160720 10557 482 80 268280 127809 135187 5219 65 0 17869 1855 12039 3975 457988
2012 183888 168540 14597 674 77 236759 53908 181145 1648 55 3 18685 1649 12489 4547 439332
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
122
103
99
80
79
77
77
76
75
73
66
66
53
53
45
Liczba zdarzeń
9
7
6
4
3
3
3
2
1
0
0
tekst
STRATEGIA
RACJA STANU
STRATEGIA PACSTWA
/ INTERES PACSTWA /
STRATEGIA
Ochrona przed wszelkimi
zagrożeniami
BEZPIECZECSTWA
wraz z likwidacją
NARODOWEGO
Ochrona przed zagrożeniami życia, zdrowia,
STRATEGIA
środowiska i mienia / w tym infrastruktury /
OCHRONY oraz ich skutkami mogącymi mieć niekorzystny
wpływ na funkcjonowanie społeczności
LUDNOŚCI
lub na jej przetrwanie
Ochrona ludności
Ratowanie w trybie pilnym
STRATEGIA
w stanach nagłego zagrożenia
RATOWNICTWA
życia i zdrowia oraz mienia
i środowiska
Inne elementy Zapewnienie
i zadania w niezbędnych warunków
112
"działania
sferze do życia (przetrwania)
ratownicze" -
bezpieczeństwa
DZIAAANIA
każda czynność
Opieka
RATOWNICZE
podjęta w celu
medyczna
Zapewnienie
likwidacji
porządku
nagłego
publicznego i
Opieka
zagrożenia
przestrzeganie
psychologiczna
Informowanie
prawa
życia, zdrowia,
, alarmowanie
Pomoc
mienia i i ostrzeganie Ratownictwo
humanitarna
ludności o
środowiska
i socjalna
zagrożeniach
realizowana w
trybie pilnym
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
tekst
FAZY ZARZDZANIA BEZPIECZECSTWEM
w stanach normalnych w sytuacjach w stanach
(działaniach rutynowych) kryzysowych nadzwyczajnych
BEZPIECZECSTWO WEWNTRZNE
Ratownictwo w ochronie ludności
Pomoc wzajemna
w ramach Unijnego
Mechanizmu Ochrony
przygotowanie Ludności
zapobieganie
odbudowa
dorazna
w zakresie
Współpraca Cywilno-
gotowości
Wojskowa (Wojskowo-
operacyjnej
Cywilna)
RATOWNICTWO
Działania ratownicze
Przyjęcie pomocy
zagranicznej
Długoplanowa
reagowanie
(program odbudowy)
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
tekst
SFERA OCHRONY LUDNOŚCI
W KSRG to:
Prawo dotyczące
Organizowanie
zapobiegania, Ratownictwo i prowadzenie
działań
przygotowania
ratowniczych
i reagowania na
ZDARZENIE RUTYNOWE
przez służby
zagrożenia oraz
i podmioty
usuwania
ratownicze
skutków
według
NADZWYCZAJNE ZAGROŻENIE
uzgodnionych
zasad i procedur
oraz zasobów
Prawo
ZDARZENIE NADZWYCZAJNE
KATASTROFA
kryzysowe (SYTUACJA KRYZYSOWA)
Organ władzy
Katastrofa
Stan klęski
Prawo dotyczące
żywiołowej
wprowadzania
stanów
Stan wyjątkowy
nadzwyczajnych
Stan wojenny
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
PRZYKAAD 1
POWÓDy 2010  Polska
Państwowa Administracja
Staż Pożarna państwowa
sytuacja sytuacja
kryzysowa kryzysowa
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
PRZYKAAD 2
Wybuch gazu na rurociągu wysokiego ciśnienia 
14 listopada br. - m. Janków Przygodzki, woj. wielkopolskie
Państwowa Administracja
Staż Pożarna lokalna
sytuacja sytuacja
nadzwyczajna kryzysowa
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Spostrzeżenia (1)
1. Brak powszechnego systemu weryfikacji planów służb państwowych i planów
zarządzania kryzysowego poprzez regularne ćwiczenia z udziałem niezależnych
rozjemców
2. Niespójność hierarchii priorytetów ratowniczych i  kryzysowych :
Zadania, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać:
1) zapewnienie funkcjonowania administracji publicznej w sytuacji kryzysowej;
2) zapewnienie funkcjonowania i możliwości odtworzenia infrastruktury krytycznej;
3) zapewnienie ciągłego monitorowania zagrożeń;
4) racjonalne gospodarowanie siłami i środkami w sytuacjach kryzysowych;
5) pomoc udzielaną ludności w zapewnieniu jej warunków przetrwania w
sytuacjach kryzysowych.  to dla ratowników jest priorytetem !!
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Spostrzeżenia (2)
1. Brak jednoznacznych rozstrzygnięć dotyczących podziału zadań
i odpowiedzialności podmiotów realizujących zadania z zakresu zarządzania
kryzysowego  kto zarządza zasobami? Struktury kryzysowe czy służby 
instytucje? Na kogo i na co można liczyć w sytuacji nadzwyczajnej i kryzysowej?
2. Brak jednoznacznych regulacji prawnych dotyczących zasobów innych niż
odwody operacyjne KSRG przeznaczonych do wykorzystania w sytuacji
kryzysowej - istniejące zapisy mają charakter  potencjalny . Jaki jest standard
zasobów do wykorzystania w sytuacji kryzysowej?
3. Brak powszechnej świadomości, że działania ratownicze w sytuacjach
kryzysowych to działania oparte na codziennej pragmatyce realizowane
w warunkach deficytu.
4. Brak regulacji prawnych w zakresie zobowiązań i uprawnień podmiotów
w sferze ochrony ludności.
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Spostrzeżenia (3)
7. Konieczność zabezpieczenia ochrony ratowniczej obiektów infrastruktury
krytycznej mimo regulacji prawnych dotyczących zadań jej właścicieli
i posiadaczy:
 Właściciele oraz posiadacze samoistni i zależni obiektów, instalacji lub
urządzeń infrastruktury krytycznej mają obowiązek ich ochrony,
w szczególności przez przygotowanie i wdrażanie, stosownie
do przewidywanych zagrożeń, planów ochrony infrastruktury krytycznej oraz
utrzymywanie własnych systemów rezerwowych zapewniających
bezpieczeństwo i podtrzymujących funkcjonowanie tej infrastruktury,
do czasu jej pełnego odtworzenia.
8. Brak regulacji prawnych dotyczących wykorzystania zasobów KSRG w sytuacji
kryzysowej w ochronie zdrowia - brak definicji  podwyższonej gotowości
wszystkich lub niektórych podmiotów wykonujących działalność leczniczą& 
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Dziękuję za uwagę
Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności
Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
ul. Podchorążych 38
00-463 Warszawa
tel.: 22 523 30 58, faks: 22 523 30 03
e-mail: sekretariat_ckr@kgpsp.gov.pl
Krajowe Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Bezpieczeństwo państwa sytuacja kryzysowa
WSPÓŁPRACA KOP Z ORGANAMI ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ W ZAKRESIE STABILIZACJI SPOŁECZNEJ
Procedury postępowania kuratora w sytuacji kryzysowej
Rola kuratora w zabezpieczeniu dziecka w sytuacji kryzysowej i wykonaniu orzeczenia o przymusowym od
o działach administracji państwowej
Choroby zakaźne w sytuacjach kryzysowych Klęski żywiołowe
Sytuacje kryzysowe
Scenariusz zajęć z zakresu Pierwszej pomocy przedlekarskiej i ratownictwa w sytuacjach kryzysowych
Komunikacja w Sytuacji Kryzysowej
Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych studium przypadku
Młodzież w sytuacji kryzysu
2008 sytuacja kryzysowa wartości progoweWSO
2008 sytuacja kryzysowa wartości progoweWSO
administracja publiczna, administracja panstwowa, administracja prywatna, administracja rzadowa, adm

więcej podobnych podstron