7 Lumiere TAK doc


BRACIA LUMIERE:
KJNEMATOGRAF:
Aparat do realizacji i wyświetlania filmów skonstruowany w 1894 przez braci L. i A.
Lumiere).
Kinematograf poprzedzały wynalazki T.A. Edisona i W.K.L. Dicksona (kinetograf,
kinetofon), K. Prószyńskiego (pleograf), M. i E. Skladanowskich (bioskop).
13 lutego 1895 roku  patent na nowy wynalazek
W prasie ukazały się tylko dwie notki. Jedna z nich brzmiała tak :  Kinematograf. Cudo
fotograficzne. Natomiast August Lumiere taki miał stosunek do tego wynalazku. Kiedy
pewien młody człowiek zaproponował mu kupno owego aparatu fotograficznego , August
odpowiedział:  Na szczęście mój wynalazek nie jest na sprzedaż. Gdyby był , zrujnowałby
pana. Jako naukowa ciekawostka może jeszcze przez pewien czas intrygować, ale przyszłości
handlowej nie ma żadnej.
Miał to być wynalazek o charakterze czysto dokumentalnym. LumiŁrowie założyli u siebie
szkołę operatorów, która miał szkolić nowych ludzi do pracy i rozpowszechniania filmów
dokumentalnych na całym świecie.
LUDWIK I AUGUST LUMIERE:
Ludwik (1864-1948) i August (1862-1954) LumiŁre - wynalazcy kinematografu.

Synowie fabrykanta artykułów fotograficznych w Lyonie.

Obaj pracowali w fabryce ojca, pozostając w kontakcie z prekursorami kina E.J. Mareyem, E.

Reynaudem i G. Dmeny.
W 1894 uczestniczyli w pokazie kinetoskopu T.A. Edisona i podjęli prace nad jego

udoskonaleniem.
13 II 1895 opatentowali kinematograf i kamerę, oparte na skokowym przesuwie taśmy za

pomocą chwytaka (maltański krzyż), umożliwiającego utrzymanie równomiernego tempa
projekcji.
Wpływ z pierwszego przedstawienia wynosił 33 franki, w trzy tygodnie pózniej dzienny utarg

sięgał sumy 2500 franków.
Początkowo realizował filmy sam L. LumiŁre, od 1896 zatrudniał operatorów, m.in. E.

Promio i F. Mesguicha, dokonujących zdjęć reportażowych w różnych krajach świata
(katalog z 1898 obejmuje ok. 1000 tytułów).
Ok. 1900 r. Louis LumiŁre wycofał się z produkcji filmów i poświęcił się produkcji papierów

fotograficznych, aparatów i taśmy filmowej. Eksperymentował również z filmem barwnym
i stereoskopowym.
Nie wierzył w przyszłość swego wynalazku i firma braci LumiŁre uległa w okresie

międzywojennym likwidacji.
FILMY BRACII LUMIERE:
Ich filmy pokazują krótkie scenki z życia codziennego jak np. karmienie dziecka, przybycie
uczestników kongresu fotograficznego itp.
Tematyka filmów Lumiere ów przypomina wyczyny człowieka , który nauczył się właśnie
fotografować: śniadanie dziecka, gra w karty ze znajomymi, kąpiel w morzu , łowienie ryb. Z
rzadka coś mniej prywatnego: barki wypływające z portu.
Szczególne wrażenie na publiczności wywiera film  przybycie pociągu na dworzec w La
Ciotat w tym obrazie lokomotywa przejeżdża tuż przed kamerą
Stosują też technikę trikową- burzenie muru, pokazane wstecz, tak że przed zdumionymi
widzami staje on znowu cały
Oblany ogrodnik- pierwsza fabuła: niesforny chłopak przydeptuje gumowy wąż, gromadząca
się w nim woda niespodziewanie tryska w twarz podlewającemu kwiaty ogrodnikowi

LumiŁrowie sami nie kręcili swoich filmów  Charles Moisson Pierwszy operator świata.
GRAND CAFE  program:
- Każdy film trwał do dwóch minut; seanse następował co pół godziny od 10 rano do 1 w nocy.
3
Wyjście robotników z Fabryki LumiŁrów w Lyonie
Kłótnia dzieci
Basen w parku Tuilries
Przyjazd pociągu do La Ciotat
Pułk
Kowal
Partia kar
Chwasty
Mur
Morze
WYJŚCIE ROBOTNIKÓW Z FABRYKI:
Reżyseria: Auguste Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1895
Pierwszy film na świecie. Zapis wyjścia robotników z fabryki. Film pokazano po raz
pierwszy w paryskiej Grand Cafe 28 grudnia 1895 roku.
PRZYJAZD POCIGU NA STACJE:
Reżyseria: Louis Lumiere ,Auguste Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1895
To jeden z kilkunastu króciutkich filmików zaprezentowanych podczas pierwszego
publicznego pokazu "ruchomych obrazów" braci Lumiere, który odbył się 28 grudnia
1895 roku w paryskiej Grand Caffe. Owo pierwsze spotkanie z kinematografem skończyło
się ucieczką widzów przerażonych widokiem sunącej na nich lokomotywy. Dzięki tej
legendzie Wjazd pociągu na stację w La Ciotat jest chyba najbardziej znanym tytułem
spośród wszystkich prac Ludwika i Augusta Lumiere. Wówczas wystarczyła kamera
nieruchomo ustawiona na peronie, która spokojnie rejestrowała nadjeżdżający pociąg.
Przyjazd pociągu pokazywał , jak na stacyjkę wjeżdżał pociąg osobowy. Ledwie
widoczna początkowo lokomotywa zbliżała się do nieruchomo ustawionej kamery,
wywołując na sali kinowej piski niekłamanego przerażenia, a czasem nawet ucieczkę
mniej odpornych widzów.
KARMIENIE DZIECKA:
Reżyseria: Louis Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1895
Ten krótki dokument składa się ze sceny, w której Auguste Lumiere i jego żona karmią
dziecko podczas śniadania. Jest to jeden z wcześniejszych filmów braci Lumiere, w którym
zostali utrwaleni na taśmie ludzie, żyjący przed ponad 100 laty.
GRA W KARTY:
Reżyseria: Louis Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1895
Obsada: Antoine Lumiere, Flicien Trewey, M. Winckler
3
Kolejny krótkometrażowy film Louisa Lumiere. Tym razem filmuje dwóch mężczyzn
grających w karty i trzeciego, który im się przygląda. Kelner przynosi drinki.
AÓDKA OPUSZCZA PORT:
Reżyseria: Louis Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1895
Kolejny film braci Lumiere, który przedstawia jedną scenę. Obserwujemy łódz
wypływającą z portu, która jest obserwowana przez członków rodziny Lumiere'a.
Kamera stoi prawie przez cały czas nieruchomo (są tylko nieznaczne ruchy), ale mimo to
ukazuje całe piękno fal, słońca nad nimi..
POLEWACZ POLANY:
Reżyseria: Louis Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1895
Obsada: Franois Clerc (ogrodnik), Benot Duval (chłopiec)
Ogrodnik podlewa kwiaty, młody chłopiec staje na wężu a to z kolei blokuje wodę,
która przestaje lecieć. Ogrodnik odwraca się, aby zobaczyć co się stało, a wtedy chłopiec
podnosi nogę I strumień wody oblewa twarz ogrodnika
Jedno-minutowy film, który prawdopodobnie przedstawia pierwszy gag w historii kina,
a z pewnością jest jednym z najbardziej znanych. Angielska wersja tytułu to: "Waterer
Watered, The". Po Polsku niestety nie da się oddać magii tytułu.
Polewacz polany daje początek nie tylko komedii, gatunkowi tak licznie
reprezentowanemu w pierwszych dziesięcioleciach kina, ale również wszystkim
filmom fabularnym tj. zagranym przez aktorów według z góry napisanego scenariusza i
operującym akcją dramatycznym
MECHANICZNY RZEyNIK:
Reżyseria: Louis Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1895
Krótka komedia Louisa Lumiere o maszynie, która zamienia świnie w kiełbaski.
NISZCZENIE MURU:
Reżyseria: Louis Lumiere
Zdjęcia: Louis Lumiere
Produkcja: Francja
Rok produkcji: 1896
Kolejny krótki film braci Lumiere. Ukazana jest scena burzenia muru przy fabryce. Grupa
robotników, kierowana przez majstra, uderza w mur do czasu aż ten rozpada się.
3


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
HISTORIA KINA daty TAK doc
1 Daty Początek TAK doc
5 GRAMATYCY Z BRIGHTON TAK doc
pytania TAK doc
6 GEORGES MELIES TAK doc
gatunki TAK doc
KINO AMERYKAŃSKIE LAT 30 TAK doc
pojecia TAK doc
03 PEiM Met opisu ukł elektr doc (2)
Od Pskowa do Parkan 2 02 doc
protokół różyca doc
CW5 doc
syntax doc
Tradycyjne & Biesiadne Tak niedawno
O nagich udach panny Dietrich doc
arrays doc
Fanuc 3TF Tak TS LTM L263 82 2

więcej podobnych podstron