style kierowania


STYLE KIEROWANIA
1. NieingerujÄ…cy 3. Autokratyczny
2. Demokratyczny a. Autokrata surowy
a. Niezdecydowany b. Życzliwy
b. Rzeczywisty c. nieudolny
Kierownicy w swych oddziaływaniach na pracowników odbierają i stosują określone techniki
kierowania, czyli zbiory bodzców. Pozwalają im one na realizację zadao. Kierownicy dążą do powtarzania
tych z nich, które okazały się skuteczne i eliminowania tych, które nie przyniosły oczekiwanych rezultatów.
Odpowiedni dobór stylu kierowania, ma fundamentalny wpływ na właściwe, sprawne i nowoczesne
funkcjonowanie różnorodnych instytucji czy ludzi.
Najogólniej można przyjąd, że styl to  ogół czynników składających się na sposób bycia lub
 względnie stały  charakterystyczny dla danego człowieka sposób zorganizowania działania czynności
poznawczych i reakcji emocjonalnych .Natomiast przez styl kierowania rozumie się  względnie trwały i
powtarzalny sposób oddziaływania przełożonego na zachowanie podwładnych. Sposób, w jaki kierownik
zespołu sprawuje władzę ma niezwykle ważne znaczenie dla efektywności działania podległych mu
pracowników . Obserwowana w praktyce duża różnorodnośd technik kierowania sprawiła, iż problematyce
stylów kierowania poświęcono wiele badao i opracowao, w których starano się dokonad opisu i
systematyzacji stylów kierowania spotkanych w praktyce.
Na początku lat trzydziestych XX w. amerykaoski psycholog K. Lewin wykazał wpływ stylu
kierowania na klimat społeczny grupy i na zachowania poszczególnych jej członków. Pozwoliło to na
identyfikację podstawowych typów zachowao kierowniczych:
·ð Kierownik autokrata- wyznacza cele i kieruje aktywnoÅ›ciÄ… grupy, opierajÄ…c siÄ™ głównie na
przymusie oraz na bezwzględnym podziale na kierujących i kierowanych. Przydziela każdemu
członkowi grupy zarówno przedmiot, jak i zakres działania oraz współpracowników, a przy ocenie
działalności nie podaje kryteriów, na podstawie, których była ona oceniana. Podwładni raczej nie
przejawiają inicjatywy, są całkowicie podporządkowani przełożonemu. Wynika to najczęściej z
dyktatorskich tendencji kierownika. W takiej sytuacji często występuje wyobcowanie z zespołu,
zniechęcenie, apatia i brak zaangażowania pracowników w działania organizacji, przez co trudno
jest osiągnąd sukces na rynku. Styl ten, nazywany też dyrektywnym, użyteczny jest na początku
istnienia zespołu lub wówczas, gdy członkowie potrzebują wiele wskazówek na temat zadao, które
maja wykonad. Z drugiej strony jest to bardzo wygodny styl, bo całą odpowiedzialnośd zdejmuje z
pracownika. Nie sprzyja on integracji zespołu pracowniczego, bo może generowad takie zachowania
jak donosicielstwo.
·ð Kierownik demokrata - stara siÄ™ stworzyd atmosferÄ™ wzajemnego zaufania. ZachÄ™ca czÅ‚onków
zespołu do dyskusji i współdecydowania o celach, przedmiocie i zakresie własnej aktywności.
Kierownik wykorzystuje propozycje i rady pracowników przed podjęciem decyzji. Taki styl
kierowania daje pracownikom poczucie osobistej wartości, pobudza do wspólnego celu. Pracownicy
są informowani o najbardziej istotnych problemach i zadaniach realizowanych przez inne zespoły.
Takie działanie zachęca do wspólnych działao i daje większe szanse prawidłowego rozstrzygnięcia
trudnych spraw, integruje pracowników do osiągania wspólnych firmowych celów.
Jest użyteczny w przypadku kompetentnego, doświadczonego zespołu.
·ð Kierownik liberaÅ‚ - jest typem pasywnym, unika interwencji. Daje czÅ‚onkom zespoÅ‚u peÅ‚nÄ…
swobodę. Na pytanie odpowiada zgodnie z oczekiwaniami pytającego i nie przedstawia na ogół
własnych koncepcji. Wykazuje brak zainteresowania sprawowanymi funkcjami kierowniczymi, poza
ogólną troską o wykonanie zadao. Unika ocen ludzi i nie pobudza do działania. Takie kierowanie
prowadził do chaosu, w pewnym momencie ważniejsza staje się struktura nieformalna w grupie, a
po pewnym czasie często wyłania się nowy przywódca.
Autokrata surowy oczekuje wiernego podporzÄ…dkowania siÄ™, utrzymuje dystans, wzbudza w
pracownikach lęk i stosuje zwykle kary materialne. Nie włącza pracowników w proces podejmowania
decyzji,nie korzysta z ich rad i sugestii, polecenia wydaje w formie rozkazu.
1
Autokrata życzliwy oczekuje pełnego podporządkowania się w zamian za określone przywileje,
czasami stosuje nagrody dla najbardziej posłusznych, życzliwie traktuje pracowników, ale rzadko korzysta z
ich rad. Nagradza przede wszystkim lojalnośd, dzieląc dobra, których jest dysponentem stosownie do
przejawiania odpowiadających mu zachowao. Ma tu, więc miejsce pełne podporządkowanie podwładnych
w zamian za uzyskiwane przywileje. System motywacyjny ma inspirowad podwładnych do ubiegania się o
łaskawośd dysponenta pożądanych zasobów. Kierownik stwarza im możliwośd wyrażania własnych sądów i
opinii, ale ostateczne decyzje w sprawach ważnych podejmuje sam.
Autokrata nieudolny jest apodyktyczny, zmienny, nieobliczalny w podejmowaniu decyzji.
Pracownicy mający autokratycznego kierownika są podejrzliwi, niekoleżeoscy, nie ma współpracy w
zespole, jest mało interakcji pomiędzy nimi i są one podszyte obawą.
Niezdecydowany demokrata oczekuje od pracowników dobrej woli w zamian za swobodę
wyrażania własnego zdania, często liczy się z nimi, deleguje uprawnienia, preferuje nagrody, ostatecznie
sam podejmuje najważniejsze decyzje.
Demokrata rzeczywisty rozwija inicjatywę pracowników, umiejętnie wyraża uznanie, aktywizuje
grupę, daje dużo swobody. Demokratyczny styl kierowania umacnia zaufanie do kierownika i jego decyzji,
pracownicy są zaangażowani w realizację celów organizacji, swoje cele utożsamiają z celami organizacji,
jest dobra współpraca w zespole.
R. Likert, amerykaoski teoretyk, wyróżnia cztery style kierowania:
· autokratyczny
· autokratyczny życzliwy
· konsultacyjny
· partycypialny
Kierownik używający stylu konsultacyjnego wydaje polecenia pracownikom po omówieniu tematu z
nimi i zasięgnięciu ich opinii. Przewiduje on pewien stopieo aktywizacji podwładnych w procesie
kierowania zespołem.
Styl partycypacyjny odznacza się tym, że grupa pracowników sama ustala cele i sama podejmuje decyzji,
kierownik najczęściej tylko je akceptuje. Panują stosunki otwarte, przyjazne, oparte na obustronnym
zaufaniu. Opiera się na pełnym zaufaniu między kierownikiem a jego podwładnymi i prowadzi do
faktycznego współzarządzania zespołem. Większośd decyzji podejmowanych jest wspólnie, przy czym
członkowie grupy są w równym stopniu obarczani odpowiedzialnością, jak udziałem w korzyściach
uzyskiwanych wynikiem zespołowym. Udział w kierowaniu stanowi podstawowy czynnik motywujący
podwładnych do zaangażowania w pracę dla dobra grupy i zapewniający ich integrację z całą organizacją.
Likert uznaje za najlepszy styl partycypacyjny. Twierdzi, że jest to styl wzorcowy, do stosowania, którego
dążyd powinien każdy kierownik.
Według stworzonej przez R. Blake'a i J., Moutona koncepcji stylów kierowania, zwanej często
"siatką kierowniczą", człowiek nie rodzi się przywódcą, lecz nim się staje. Ani cechy człowieka, ani sytuacja,
w jakiej siÄ™ znajduje w danym momencie nie determinujÄ… jego sukcesu. To, co ma znaczenie to sposoby
zachowania.
Szukając odpowiedzi na pytanie, jaki styl kierowania jest najskuteczniejszy, a jaki przynosi większą
efektywnośd grupy, wyodrębnili oni dwa style kierowania:
- kierowanie zorientowane na zadaniach: kierownik nadzoruje podwładnych, aby wywiązywali się oni z
zadao, praca jest zorganizowana i zharmonizowana.
2
- kierowanie zorientowane na pracownikach: kierownik zachęca do podejmowania decyzji
i ustalania celów przy podejmowaniu ważnych decyzji, utrzymuje dobre stosunki
z podwładnymi, buduje zaufanie, troszczy się o wzajemny szacunek.
Badania empiryczne wykazały, że w najefektowniejszych grupach roboczych na ogół przywódcy
koncentrowali się raczej na pracownikach niż na zadaniach.
Ciekawa koncepcję stylów kierowania przedstawił J.W. Reddin. Wyróżnił on cztery podstawowe
style:
Ä…ð Przyjazny - kierownik koncentruje siÄ™ na problemach pracowniczych, w niewielkim stopniu
na zadaniach. Lubi kontakty z podwładnymi i ma zdolnośd rozwiązywania konfliktów, jednak
nie pobudzania podwładnych.
Ä…ð kompleksowy - kierownik koncentruje siÄ™ zarówno na aktualnie wykonywanych zadaniach,
jak i docenia znaczenie indywidualizacji pracowników. Narady grupowe są dla niego formą
ustalania zadao, a ludzie ocenia ze względu na ich przydatnośd. Jest dalekowzroczny i kieruje
ludzmi przez wskazywanie im ideałów i stawianie ambitnych zadao.
Ä…ð wyizolowany - w niewielkim stopniu nastawiony i na zadania, i na ludzi. Stosuje kary w
postaci cofania uprawnieo decyzyjnych. Unika innowacji, preferuje metody znane i
wypróbowane. Ma trudności z nawiązaniem kontaktów i współdziałaniem
z ludzmi. Ceni racjonalnośd, a za zgubne uważa uleganie emocjom.
Ä…ð gorliwy - skoncentrowany na zadaniach, chce uzyskad dominacji nad innymi, udzielajÄ…c
podwładnym instrukcji i wskazówek. Działa w krótkiej perspektywie,
a podwładnych ocenia z punktu widzenia ich przydatności do wykonywania zadao. Nagrody i
kary uważa za najlepsze narzędzia kierowania.
Wśród nich wyróżnił style mniej i bardziej efektywne. I tak do mniej efektywnych zaliczamy:
- misjonarski - kierownik wkłada wiele wysiłku przede wszystkim w zapewnienie jak najlepszych stosunków
międzyludzkich. Przez otoczenie jest odbierany jako człowiek miły, ale nieskuteczny, nie umiejący stawiad
zadao a bardziej jeszcze egzekwowad ich wykonanie.
- ugodowy - jest bardzo podatny na wpływ otoczenia. Lubi zgadzad się we wszystkimi
i zawsze. Koncentruje się przede wszystkim na rozwiązywaniu zagadnieo bieżących, pomijając te o
dłuższym horyzoncie czasu.
- olewający - ucieka od kierowania. Wiele problemów, które powinien rozwiązywad, bądz nie rozwiązuje ich
wcale, bądz przekazuje do rozwiązania innym. Nie angażuje się w pracę.
- autokratyczny - dążący za wszelką cena do wykonania zadao. Przez otoczenie oceniany jest jako nie
mający zaufania do ludzi, apodyktyczny, nieżyczliwy to sprawia, że trudno mu uzyskiwad dobre rezultaty,
nie mówiąc już o klimacie wewnątrz kierowanego zespołu.
Style bardziej efektywne to:
- otwarty - kierownik uważany za człowieka ufnego, delegującego uprawnienia na podwładnych, dbającego
zarazem o ich rozwój. Takie nastawienie zapewnia mu sukcesy, tym większe, im bardziej zintegrowany jest
zespół.
- dyrektorski - umie stawid się i stawia wysokie wymagania sobie i podwładnym. Kładzie nacisk na pracę
zespołową, potrafi skutecznie dobierad ludzi, co zapewnia mu skutecznośd działania.
- biurokratyczny - przywiÄ…zuje wagÄ™ do formalnych procedur i kontroli podlegajÄ…cego mu personelu. Przez
otoczenie ceniony jest jako sumienny i skrupulatny. Może osiągnąd niezły wyniki działania.
- życzliwy autokrata - stara się realizowad zadania bez zrażanie sobie ludzi. Tych ostatnich traktuje, co
prawda instrumentalnie, ale w miarę im ufa i pozostawia samodzielnośd działania. Dzięki temu może mied
dobre wyniki nawet przy ambitnych zadaniach.
Koncepcja Kwiatkowskiego
Według S. Kwiatkowskiego na wybór stylu kierowania ma wpływ to, w jaki sposób kierownik jest
3
rozliczany ze swoich wykonywanych działao przez przełożonego. Są dwa rodzaje odpowiedzialności
ponoszonej przed kierownikiem wyższego szczebla:
- odpowiedzialnośd heteronomiczna - oczekiwania przełożonego są szczegółowe, podwładni muszą
przestrzegad ustalonych procedur i instrukcji, a sankcje za zadania niewykonane sÄ… ostre;
- odpowiedzialnośd autonomiczna - oczekiwania przełożonego są ogólne i dotyczą całościowego ujęcia
zadania, a nie sposobów realizacji, natomiast sankcje za niewykonanie zadao są łagodne.
Te dwa typy odpowiedzialności, wiąże autor z dwoma stylami kierowania:
o styl instruktażowy
o styl zadaniowy związany z odpowiedzialnością autonomiczną, daje możliwośd wyboru wolnego
stylu kierowania
Jednakże należy pamiętad, że wybór przez kierownika stylu instruktażowego nie pozostawia możliwości
wyboru w dół, od tego miejsca w hierarchii organizacyjnej. Od miejsca, bowiem
w hierarchii organizacyjnej gdzie zastosowano heteronomiczną odpowiedzialnośd musi byd stosowany
instruktażowy styl kierowania.
Ewolucyjna teoria przywództwa P.Herseya i K.Blancharda
Uzależnili oni skutecznośd stylu kierowania od stopnia dojrzałości podwładnych.
Dojrzałośd to chęd brania odpowiedzialności za powierzone zadania (dojrzałośd psychologiczna), to także
doświadczenie i umiejętności zawodowe (dojrzałośd funkcjonalna).
W miarę rozwoju stopnia dojrzałości podwładnego, powinien się zmieniad styl oddziaływania na niego. Jest
to koncepcja sytuacyjna.
Wyróżnia się cztery style kierowania odpowiednie do stopnia dojrzałości podwładnych:
1. dyrektywny (nakazowy)
2. podtrzymujÄ…co  strukturyzujÄ…cy (wspierajÄ…cy)
3. partycypacyjny
4. delegujÄ…cy (zorientowany na dokonania)
Styl nakazowy to początkowa faza.Przełożony mając do czynienia z pracownikami pod każdym względem
niedojrzałymi, uczy ich. Mówi, co, kiedy, jak, i gdzie ma byd zrobione. Nauka, chod zastosowany styl to
autorytarny odbywa się poprzez pochwały.
Styl wspierający - dojrzałośd niska do umiarkowanej,dotyczy to przede wszystkim dojrzałości funkcjonalnej.
Podwładni nie chcą, w tej fazie rozwoju,brad odpowiedzialności za powierzone im zadania Kierownik
powinien stopniowo odchodzid od stylu zorientowanym na zadania obdarzając swoich podwładnych
zaufaniem.
Styl partycypacyjny - dojrzałośd podwładnych umiarkowana do wysokiej. Kierownik rezygnuje ze stylu
dyrektywnego. Nadal jednak kontroluje i udziela poparcia.
Styl zorientowany na dokonania - duża dojrzałośd podwładnych, szerokie delegowanie uprawnieo,
akcentowanie samodzielności.
Kierownik w myśl tej teorii powinien w sposób ciągły troszczyd się o rozwój swoich podwładnych,
pomagając im w osiąganiu coraz to wyższego stopnia dojrzałości. Pozwala to mu na stopniową zmianę stylu
kierowania. Zmiany zachowania wymagają od kierownika elastyczności gdyż przyjmuje on różne style od
skrajnie autokratycznego poprzez partycypacje do pełnej delegacji uprawnieo.
Bibliografia: 3.Romanowska M., Podstawy organizacji i zarzÄ…dzania, Warszawa 2001
1.Przybyła M., Organizacja i zarządzanie, Wrocław 2003 4.Pomykało W., Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993
2. Stoner J., Wankel Ch.: Kierowanie, PWN Warszawa 1992 5.Szymczak M., Słownik języka polskiego, PWN Warszawa 1978-1981
4


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wykład IV Style kierowania
Style kierowania w malej firmie e
Matejko Luboińska Style kierowania uwarunkowaniem sprawnego kierowania organizacją
Style kierowania
8 Style kierowania i praca kierownicza
Style kierowania
11 Style kierowania [tryb zgodnoci]
Style kierowania konspekt
Style kierowania i kierownicy
8 Style kierowania
SPOSOBY KIEROWANIA LUDŹMI style i strategie
Test dla kierowcy[1]
style
edit style

więcej podobnych podstron