Anamnesis59 1b str 7 9


2. 獼ak偶e niesamowit膮 rzecz膮 jest by膰 ksi臋dzem!
Katecheza papie偶a Benedykta XVI wyg艂oszona
w czasie audiencji og贸lnej 24 czerwca 2009 r.
Drodzy bracia i siostry!
W ubieg艂y pi膮tek, 19 czerwca, w uroczysto艣膰 Naj艣wi臋tszego Serca Pana Jezusa
i w dniu tradycyjnie przeznaczonym na modlitw臋 o u艣wi臋cenie kap艂an贸w, z rado艣ci膮
zainaugurowa艂em Rok Kap艂a艅ski, ustanowiony z okazji 150. rocznicy 玭arodzin dla
nieba Proboszcza z Ars, 艣w. Jana Chrzciciela Marii Vianneya. Gdy wchodzi艂em do
Bazyliki Watyka艅skiej, aby odprawi膰 Nieszpory, zatrzyma艂em si臋 w kaplicy Ch贸ru, by
odda膰 cze艣膰 relikwii tego 艣wi臋tego pasterza dusz  jego sercu, niejako w pierwszym
ge艣cie symbolicznym. Dlaczego Rok Kap艂a艅ski? Dlaczego w艂a艣nie dla upami臋tnienia
艣wi臋tego Proboszcza z Ars, kt贸ry pozornie nie uczyni艂 nic nadzwyczajnego?
Zrz膮dzeniem Bo偶ej Opatrzno艣ci jego posta膰 znalaz艂a si臋 blisko postaci 艣w. Paw艂a.
W istocie, podczas gdy ko艅czy si臋 Rok 艣w. Paw艂a, po艣wi臋cony Aposto艂owi Narod贸w,
kt贸ry jest wzorem nadzwyczajnego ewangelizatora i odby艂 wiele podr贸偶y misyjnych
w celu g艂oszenia Ewangelii, nowy jubileuszowy rok jest dla nas zach臋t膮 do spojrzenia
na ubogiego wie艣niaka, kt贸ry sta艂 si臋 pokornym proboszczem pe艂ni膮cym pos艂ug臋
duszpastersk膮 w ma艂ej wiosce. Obydwu 艣wi臋tych r贸偶ni膮 wprawdzie bardzo koleje
偶ycia  jeden przemieszcza艂 si臋 z kraju do kraju, by g艂osi膰 Ewangeli臋, drugi przyj-
mowa艂 tysi膮ce wiernych, pozostaj膮c zawsze w swojej ma艂ej parafii  jest jednak co艣
zasadniczego, co zbli偶a ich do siebie: ich ca艂kowite uto偶samienie si臋 ze swoj膮 pos艂u-
g膮, ich zjednoczenie z Chrystusem, kt贸re sk艂ania艂o 艣w. Paw艂a do powiedzenia: 玆a-
zem z Chrystusem zosta艂em przybity do krzy偶a. Teraz za艣 ju偶 nie ja 偶yj臋, lecz 偶yje we
mnie Chrystus (Ga 2, 19-20). A 艣w. Jan Maria Vianney lubi艂 powtarza膰: 獹dyby艣my
mieli wiar臋, widzieliby艣my Boga ukrytego w kap艂anie, podobnie jak 艣wiat艂o za szyb膮,
jak wino zmieszane z wod膮. Jak napisa艂em z tej okazji w Li艣cie do kap艂an贸w, celem
tego Roku Kap艂a艅skiego jest wzbudzenie u wszystkich kap艂an贸w pragnienia d膮偶enia
玠o doskona艂o艣ci duchowej, od kt贸rej przede wszystkim zale偶y skuteczno艣膰 ich po-
s艂ugi oraz pomaganie zw艂aszcza kap艂anom, a wraz nimi ca艂emu ludowi Bo偶emu w
odkryciu na nowo i umocnieniu 艣wiadomo艣ci nadzwyczajnego i nieodzownego daru
艂aski, jakim pos艂uga kap艂a艅ska jest dla tego, kt贸ry j膮 przyj膮艂, dla ca艂ego Ko艣cio艂a i
艣wiata, kt贸ry zatraci艂by si臋 bez rzeczywistej obecno艣ci Chrystusa.
Niew膮tpliwie Proboszcz z Ars 偶y艂 w odmiennych warunkach historycznych i spo-
艂ecznych, zatem s艂uszne jest pytanie, jak mog膮 go na艣ladowa膰 kap艂ani, uto偶samiaj膮c
si臋 ze swoj膮 pos艂ug膮 w obecnym zglobalizowanym spo艂ecze艅stwie. W 艣wiecie, w
kt贸rym powszechna wizja 偶ycia zawiera coraz mniej sacrum, a jego miejsce zajmuje
玣unkcjonalno艣膰, kt贸ra staje si臋 jedyn膮 decyduj膮c膮 kategori膮, naturalne uznanie,
jakim cieszy si臋 katolicka koncepcja kap艂a艅stwa mog艂oby zosta膰 nara偶one na szwank,
niekiedy r贸wnie偶 w 艣wiadomo艣ci ko艣cielnej. Nierzadko zar贸wno w 艣rodowiskach
teologicznych, jak i w konkretnej praktyce duszpasterskiej oraz w formacji ducho-
wie艅stwa dochodzi do konfrontacji, a czasem i przeciwstawienia dw贸ch r贸偶nych kon-
cepcji kap艂a艅stwa. W zwi膮zku z tym kilka lat temu zwraca艂em uwag臋, 偶e istnieje 珃
jednej strony koncepcja spo艂eczno-funkcjonalna, definiuj膮ca istot臋 kap艂a艅stwa za
Nauczanie Ojca 艢wi臋tego
8
pomoc膮 poj臋cia 玸艂u偶ba: s艂u偶ba wsp贸lnocie, w wype艂nianiu pewnej funkcji (...). Z
drugiej strony istnieje koncepcja sakramentalno-ontologiczna, kt贸ra oczywi艣cie nie
neguje s艂u偶ebnego charakteru kap艂a艅stwa, postrzega go jednak jako zakorzeniony w
bycie szafarza i utrzymuje, 偶e ten byt okre艣la dar udzielony przez Pana za po艣rednic-
twem Ko艣cio艂a, a imieniem tego daru jest sakrament (J. Ratzinger, Ministero e vita
del sacerdote, w: Elementi di Teologia fondamentale. Saggio su fede e ministero,
Brescia 2005, s. 165). R贸wnie偶 terminologiczne przej艣cie od s艂owa 玨ap艂a艅stwo do
s艂贸w: 玸艂u偶ba, pos艂uga, zadanie, jest znakiem takiego odmiennego pojmowania. Z
pierwsz膮 koncepcj膮, ontologiczno-sakramentaln膮, zwi膮zany jest prymat Eucharystii,
w binomium 玨ap艂a艅stwo-ofiara, drugiej natomiast odpowiada艂by prymat s艂owa i
pos艂ugi g艂oszenia.
Je艣li si臋 dobrze przyjrze膰, nie chodzi o dwie koncepcje przeciwstawne, a istniej膮ce
mi臋dzy nimi napi臋cie nale偶y rozwi膮za膰 od wewn膮trz. Dekret Soboru Watyka艅skiego II
Presbyterorum ordinis stwierdza: 玃rzez apostolskie zwiastowanie Ewangelii zwo-
艂ywany jest bowiem i gromadzony Lud Bo偶y, tak i偶 wszyscy (...) sk艂adaj膮 samych
siebie jako 'ofiar臋 偶yw膮, 艣wi臋t膮 i mi艂膮 Bogu' (Rz 12, 1). Przez pos艂ug臋 prezbiter贸w
dokonuje si臋 duchowa ofiara wiernych w zjednoczeniu z ofiar膮 Chrystusa, jedynego
Po艣rednika, kt贸ra w spos贸b bezkrwawy i sakramentalny sk艂adana jest przez ich r臋ce
w Eucharystii w imieniu ca艂ego Ko艣cio艂a, a偶 Pan sam przyjdzie (n. 2).
Pytamy wi臋c: Co w艂a艣ciwie dla kap艂an贸w znaczy ewangelizowa膰? Na czym pole-
ga tak zwany prymat g艂oszenia? Jezus m贸wi o g艂oszeniu Kr贸lestwa Bo偶ego jako
prawdziwym celu swojego przyj艣cia na 艣wiat, a Jego g艂oszenie nie jest tylko 玬o-
w膮. Obejmuje zarazem Jego dzia艂anie: czynione przez Niego znaki i cuda wskazuj膮,
偶e Kr贸lestwo wkracza w 艣wiat jako rzeczywisto艣膰 obecna, ostatecznie to偶sama z Jego
osob膮. W tym sensie trzeba przypomnie膰, 偶e r贸wnie偶 w prymacie g艂oszenia S艂owo i
znak s膮 nierozdzielne. Przepowiadanie chrze艣cija艅skie nie jest g艂oszeniem 玸艂贸w,
lecz S艂owa, a g艂oszenie zbie偶ne jest z osob膮 Chrystusa, ontologicznie otwartego na
relacj臋 z Ojcem i pos艂usznego Jego woli. Tak wi臋c prawdziwa pos艂uga S艂owu wyma-
ga od kap艂ana, aby d膮偶y艂 do g艂臋bszego wyrzeczenia si臋 siebie, tak by m贸g艂 powie-
dzie膰 za Aposto艂em: 玊eraz za艣 ju偶 nie ja 偶yj臋, lecz 偶yje we mnie Chrystus (Ga 2,
20). Prezbiter nie mo偶e uwa偶a膰 si臋 za 玴ana S艂owa, lecz za jego s艂ug臋. On nie jest
s艂owem, lecz  jak g艂osi艂 Jan Chrzciciel, kt贸rego uroczysto艣膰 narodzin w艂a艣nie dzisiaj
艣wi臋tujemy  jest 玤艂osem S艂owa: 獹艂os wo艂aj膮cego na pustyni: Przygotujcie drog臋
Panu, prostujcie dla Niego 艣cie偶ki (Mk 1, 3).
Ot贸偶 bycie 玤艂osem S艂owa nie oznacza dla kap艂ana jedynie aspektu funkcyjnego.
Przeciwnie, zak艂ada prawdziwe 珃atracenie si臋 w Chrystusie przez uczestnictwo w
Jego tajemnicy 艣mierci i zmartwychwstania z ca艂ym swoim jestestwem: rozumem,
wolno艣ci膮, wol膮 i daniem w艂asnego cia艂a na ofiar臋 偶yw膮 (por. Rz 12,1). Jedynie
uczestnictwo w ofierze Chrystusa, w Jego kenosis sprawia, 偶e g艂oszenie staje si臋 au-
tentyczne! I t臋 drog臋 powinien przemierzy膰 z Chrystusem, aby m贸c wraz z Nim po-
wiedzie膰 Ojcu: niech si臋 stanie 玭ie to, co Ja chc臋, ale to, co Ty (Mk 14, 36). Tak
wi臋c g艂oszenie zawsze poci膮ga za sob膮 r贸wnie偶 ofiar臋 z siebie jako warunek auten-
tyczno艣ci i skuteczno艣ci tego g艂oszenia.
Jako alter Christus kap艂an jest g艂臋boko zjednoczony ze S艂owem Ojca, kt贸re wcie-
laj膮c si臋, przyj臋艂o posta膰 s艂ugi, sta艂o si臋 s艂ug膮 (por. Flp 2, 5-11). Kap艂an jest s艂ug膮
獼ak偶e niesamowit膮 rzecz膮 jest by膰 ksi臋dzem!
9
Chrystusa w tym sensie, 偶e jego 偶ycie, ontologicznie upodobnione do Chrystusa,
przyjmuje charakter zasadniczo relacyjny: on jest w Chrystusie, przez Chrystusa i z
Chrystusem w s艂u偶bie ludzi. W艂a艣nie dlatego, 偶e nale偶y do Chrystusa, prezbiter pozo-
staje ca艂kowicie w s艂u偶bie ludzi: jest szafarzem ich zbawienia, ich szcz臋艣cia, ich au-
tentycznego wyzwolenia, dojrzewaj膮c w tym stopniowym przyjmowaniu woli Chry-
stusa, w modlitwie, w obcowaniu z Nim 玸erce z Sercem. To jest nieodzowny waru-
nek wszelkiego g艂oszenia, poci膮gaj膮cy za sob膮 uczestnictwo w sakramentalnej ofierze
Eucharystii i uleg艂e pos艂usze艅stwo Ko艣cio艂owi.
艢wi臋ty Proboszcz z Ars powtarza艂 cz臋sto ze 艂zami w oczach: 獼ak偶e niesamowit膮
rzecz膮 jest by膰 ksi臋dzem! I dodawa艂: 獼ak偶e trzeba 偶a艂owa膰 ksi臋dza, kt贸ry odprawia
Msz臋 tak, jakby czyni艂 co艣 zwyczajnego! Jak偶e nieszcz臋sny jest ksi膮dz pozbawiony
偶ycia duchowego! Oby Rok Kap艂a艅ski by艂 zach臋t膮 dla wszystkich kap艂an贸w do ca艂-
kowitego uto偶samienia si臋 z Jezusem ukrzy偶owanym i zmartwychwsta艂ym, oby na
wz贸r 艣w. Jana Chrzciciela byli gotowi 玼mniejsza膰 si臋, 偶eby On m贸g艂 wzrasta膰; oby
bior膮c przyk艂ad z Proboszcza z Ars, u艣wiadamiali sobie nieustannie i g艂臋boko odpo-
wiedzialno艣膰 za swoje pos艂annictwo, b臋d膮ce znakiem i uobecnieniem niesko艅czonego
mi艂osierdzia Bo偶ego. Powierzmy Matce Bo偶ej, Matce Ko艣cio艂a, dopiero co rozpocz臋-
ty Rok Kap艂a艅ski i wszystkich kap艂an贸w na 艣wiecie.
Do Polak贸w:
Serdecznie witam uczestnicz膮cych w tej audiencji Polak贸w. Dzisiaj obchodzimy
uroczysto艣膰 Narodzenia 艣w. Jana Chrzciciela  proroka, kt贸ry przygotowa艂 drog臋
Synowi Bo偶emu, og艂osi艂 Jego obecno艣膰 na ziemi. Swoj膮 m臋cze艅sk膮 艣mierci膮 z艂o偶y艂
Chrystusowi najpi臋kniejsze 艣wiadectwo. Jego wezwanie do nawr贸cenia pozostaje
aktualne tak偶e dla nas. Niech b臋dzie pochwalony Jezus Chrystus.
(Przedruk z  L Osservatore Romano wyd. polskie 30 [2009] nr 9 /316/ s. 48-49)


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Anamnesis58 5b str 79
Anamnesis58 3d str 46 48
Anamnesis55 3k str 62 63
Anamnesis57 5b str 98 99
Anamnesis59 3a str 36 37
Anamnesis57 5a str 94 97
Anamnesis58 2f str 28
Anamnesis57 4d str 82 86
Anamnesis57 4b str 52 69
Anamnesis57 4c str 70 81
Anamnesis58 4a str 52 64
Anamnesis57 5c str 100 102
Anamnesis59 2c str 26 27
Anamnesis58 5a str 76 78
Anamnesis59 4a str 69 74
Anamnesis59 4b str 75 88
Anamnesis55 3i str 55 57
Anamnesis56 2b str 26 28

wi臋cej podobnych podstron