TC7


ĆWICZENIE nr 7
UKAADY ARYTMETYCZNE cz. II
Poltechnika Częstochowska
1.1 Cel ćwiczenia.
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z budową i działaniem scalonych
układów realizujących funkcje arytmetyczne.
1.2 Wprowadzenie.
Najbardziej rozpowszechnionym
sumatorem jest układ typu 7483.
Monolityczny układ scalony 7483 jest
czterobitowym sumatorem
dwójkowym równoległym z
przeniesieniem równoległym. Sumator ma
wyjścia sumy z każdego bitu oraz wyjście
przeniesienia (C4) z ostatniego bitu.
Posiada również wejście (C0)
Rys. 1. Symbol sumatora 7483.
przeniesienia z poprzedniej pozycji na
pierwszy bit sumatora. Symbol sumatora 7483 przedstawiono na Rys. 1.
Scalonym komparatorem
jest układ typu 7485. Układ ten
jest komparatorem wielkości
dwóch liczb dwójkowych
czterobitowych z możliwością
określania, która z liczb jest
większa. Ten uniwersalny
komparator ma wejścia liczb
porównywanych A3,A2,A1,A0 i
Rys. 2. Symbol komparatora 7485.
B3,B2,B1,B0 oraz wejścia i
wyjścia kaskadowe AB (odpowiednio IO, IE , IL i ALB, AEB,
AGB), umożliwiające tworzenie układów porównujących liczby o większej
liczbie bitów niż cztery.
1.3 Pytania sprawdzające.
1. Sklasyfikować scalone sumatory i komparatory.
1.4 Opis układu pomiarowego.
Część druga ćwiczenia składa się z pięciu sumatorów scalonych typu
7483, komparatora scalonego typu 7485 oraz układu kombinacyjnego.
Przełącznikami SEL1 i SEL0 binarnie zadaje się numer układu pomiarowego.
Elementy składowe (sumatory, komparator itd.) zostały połączone wewnętrznie w
cztery układy pomiarowe, bez możliwości ingerencji w połączenia ze strony
ćwiczącego. Diody LED, wyświetlacze oraz zadajniki zostały wykorzystane
zgodnie z opisem na płycie czołowej.
- 2 -
Poltechnika Częstochowska
1.5 Program ćwiczenia.
Przed rozpoczęciem ćwiczenia prowadzący nakłada płytę czołową
na stanowisko laboratoryjne oraz ustawia kod ćwiczenia na przełączniku
ćwiczeń. Podłącza zasilanie.
1.5.1 Sumator równoległy typu 7483.
Przed rozpoczęciem dalszej części ćwiczenia prowadzący zmienia płytę
czołową na  Elementy arytmetyczne cz.II , ustawia kod ćwiczenia
na przełączniku ćwiczeń. Podłącza zasilanie.
Zaznajomić się z układem według Rys. 3, wyzerować układ (RESET),
ustawić binarnie przełącznikami  Wybór grupy numer 0 (na wyświetlaczu W3).
Ustawić na zadajnikach ZK=1100 i ZY=1010 oraz ZX0=0. Wyniki należy wpisać
do Tabela 1. Następnie powtórzyć badanie dla ZX0=1. Powtórzyć całość dla
Rys. 3. Sumator równoległy typu 7483.
własnych czterech liczb ZY i ZK.
Tabela 1.
ZK ZY ZX0 S4 S3 S2 S1 C4
1100 1010 0
... ... ...
- 3 -
Poltechnika Częstochowska
1.5.2 Sumator BCD.
Zaznajomić się z układem według Rys. 4, wyzerować układ, ustawić
binarnie przełącznikami  Wybór grupy numer 1 (na wyświetlaczu W3). Ustawić
na zadajnikach ZK=0100 i ZY=0111. Wyniki należy wpisać do Tabela 6.6.
Powtórzyć całość dla własnych czterech liczb ZY i ZK.
Rys. 4. Schemat sumatora BCD.
Tabela 2.
ZK ZY LED3 LED2 LED1 LED0 LED4 LED5 LED6 S4 S3 S2 S1 C4
0100 0111
... ...
1.5.3 Komparator równoległy typu 7485.
Zaznajomić się z układem według Rys. 5, wyzerować układ, ustawić
binarnie przełącznikami  Wybór grupy numer 2 (na wyświetlaczu W3). Ustawić
na zadajnikach ZX=0110 i ZY=0111. Zadajnikiem ZK należy ustawić
przeniesienie z poprzedniej sekcji komparatora np. ZK=000. Wyniki należy
wpisać do Tabela 3. Powtórzyć całość dla własnych pięciu liczb ZY i ZX oraz
różnych przeniesień ZK.
Rys. 5. Komparator równoległy typu 7485.
Tabela 3.
ZX ZY ZK0 ZK1 ZK2 AB
0110 0111
... ...
- 4 -
Poltechnika Częstochowska
1.5.4 Mnożarka 4bity*4bity.
Zaznajomić się z układem według Rys. 6., wyzerować układ, ustawić
binarnie przełącznikami  Numer układu numer 3 (na wyświetlaczu W3).
Ustawić na zadajnikach ZX=0110, ZY=0111 i ZK=0000. Wyniki należy wpisać
do Tabela 4. Wejść C0 każdego sumatora nie należy traktować jako przeniesienie
z poprzedniej pozycji, lecz jako włączanie lub wyłączanie dodawania (gdy C0=0,
wtedy S=A+0; gdy C0=1, wtedy S=A+B). Powtórzyć całość dla własnych pięciu
liczb ZY, ZX i ZK.
Rys. 6. Schemat logiczny mnożarki 4-bitowej.
Tabela 4.
ZK ZY ZK LED8 LED9 LED10 S7 S6 S5 S4 S3 S2 S1 S0
0100 0111 0000
... ...
1.6 Opracowanie ćwiczenia.
Przeanalizować otrzymane w tabelach wyniki. Ocenić poprawność
wykonywanych działań. Przeanalizować działanie sumatora-subtraktora oraz
komparatora szeregowego. Wyciągnąć odpowiednie wnioski z ćwiczenia.
Zaprojektować inne rozwiązanie mnożarki (np. szeregowej).
- 5 -


Wyszukiwarka