informacje dotyczce wychowania przedszkolnego prawo organizacja problemy


Informacje
dotyczące wychowania przedszkolnego
- prawo, organizacja, problemy
Warszawa 2011 r.
Przedszkola niepubliczne.
Przedszkola niepubliczne działają zgodnie
z art. 82-90
ustawy z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty.
Prowadzenie niepublicznego przedszkola
nie jest działalnością gospodarczą.
W przedszkolu obowiązują przepisy
rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie bezpieczeństwa i higieny
w publicznych
i niepublicznych szkołach i placówkach
(Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z póz. zm.).
Osoba prawna i fizyczna może zakładać
m.in. przedszkola niepubliczne
po uzyskaniu wpisu do ewidencji
prowadzonej przez jednostkę samorządu
terytorialnego obowiązaną do
prowadzenia odpowiedniego typu
publicznych szkół i placówek
(gminę).
Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:
1) oznaczenie osoby zamierzającej
prowadzić m.in. przedszkole, jej miejsca
zamieszkania lub siedziby;
2) określenie odpowiednio typu i rodzaju
szkoły (przedszkola) lub placówki oraz daty
rozpoczęcia jej funkcjonowania,
3) wskazanie miejsca prowadzenia
przedszkola oraz informację o warunkach
lokalowych zapewniających:
a) możliwość prowadzenia zajęć
dydaktyczno-wychowawczych,
b) realizację innych zadań statutowych,
d) bezpieczne i higieniczne warunki nauki
i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) statut przedszkola.
Gmina dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu
30 dni od daty zgłoszenia oraz
(& ) doręcza zgłaszającemu zaświadczenie
o wpisie do ewidencji.
Kopię zaświadczenia przekazuje
właściwemu kuratorowi oświaty
oraz organowi podatkowemu.
Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać
niepubliczne inne formy wychowania
przedszkolnego po uzyskaniu wpisu
do ewidencji prowadzonej przez jednostkę
samorządu terytorialnego obowiązaną
do prowadzenia odpowiedniego typu
publicznych szkół i placówek (gminę).
(art. 89a oraz odpowiednio art. 82-84 uso)
Wpis do ewidencji prowadzonej
przez jednostkę samorządu terytorialnego
obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego
typu publicznych szkół i placówek
(w tym przypadku gminę),
jest niezależny od prowadzonego w gminie
rejestru działalności gospodarczej
(dwa różne wpisy).
Art. 83a uso wyraznie rozróżnia prowadzenie
przedszkola, jako działalności prowadzonej
w oparciu o przepisy tej ustawy, nie będącej
działalnością gospodarczą
i możliwości prowadzenia działalności
oświatowej, jako działalności gospodarczej,
jeżeli nie polega ona na prowadzeniu szkoły
(przedszkola) lub innej placówki systemu
oświaty.
Niepubliczne przedszkola, w tym specjalne, otrzymują
dotacje z budżetu gminy - na każdego ucznia
w wysokości nie niższej niż 75 % wydatków bieżących
ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu
na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego
w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana (& )
w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej
przez jst  warunek - podanie organowi właściwemu
do udzielania dotacji planowanej liczby uczniów nie
pózniej niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok
udzielania dotacji.
Dotacje dla niepublicznych innych form
wychowania przedszkolnego - na każdego
ucznia w wysokości nie niższej niż 40 %
ustalonych w budżecie danej gminy
wydatków bieżących ponoszonych
w przedszkolu publicznym prowadzonym
przez gminę w przeliczeniu na jednego
ucznia.
Przedszkola publiczne.
" USO
" Rozp. Ministra Edukacji Narodowej z 8 czerwca 2009 r.
w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów
wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz
dopuszczania do użytku szkolnego podręczników
(Dz. U. Nr 89, poz. 730).
" Rozp. Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 r.
w sprawie podstawy programowej wych. przedszkolnego
oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
(Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
Zobowiązanie przedszkoli i szkół podstawowych,
w których zorganizowano oddziały przedszkolne
oraz innych form wychowania przedszkolnego
do wydania rodzicom dzieci objętych wychowaniem
przedszkolnym  Informacji
o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole
podstawowej" na druku według wzoru nr 70.
Rozp. Ministra Edukacji Narodowej z 28 maja 2010 r.
w sprawie świadectw, dyplomów państwowych
i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624).
Szczegółową organizację wychowania, nauczania
i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz
organizacji przedszkola opracowany przez
dyrektora przedszkola [ż 8 załącznika nr 1
do rozp. Ministra Edukacji Narodowej
z 21 maja 2001 r. w spr. ramowych statutów
publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
(Dz. U. Nr 61, poz. 624, z pózn. zm.)].
!Obecnie trwa procedowanie zmian!
Rozp. Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
z 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków
i trybu przyjmowania uczniów do szkół
publicznych oraz przechodzenia
z jednych typów szkół do innych
(Dz. U. Nr 26, poz. 232 z pózn. zm.).
!Obecnie trwa procedowanie zmian!
!(dotyczy kryteriów pierwszeństwa)!
Rozp. Ministra Edukacji Narodowej
z 17 grudnia 2010 r. w sprawie
podstawowych warunków niezbędnych
do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań
dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych oraz programów nauczania
(Dz. U. z 2011 r., Nr 6, poz. 23).
Na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji
Narodowej pod linkiem:
http://www.radosnaszkola.men.gov.pl/index.php?op
tion=com_content&view=category&layout=blog&i
d=149&Itemid=192
znajdują się najczęściej zadawane pytania osób
zainteresowanych tematyką wychowania
przedszkolnego oraz odpowiedzi pracowników
ministerstwa.
Opłaty w przedszkolach publicznych.
Przedszkolem publicznym jest przedszkole,
które m.in. zapewnia bezpłatne nauczania,
wychowanie i opiekę
w czasie ustalonym przez organ prowadzący,
nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
(art. 6 ust. 1 pkt 2 uso)
Organ prowadzący ustala wysokość opłat
za świadczenia udzielane
przez przedszkole publiczne
w czasie przekraczającym wymiar zajęć,
o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 uso
(uso - art. 14 ust. 5 pkt 1).
Od rodziców można pobierać opłaty za czas
pobytu dziecka w przedszkolu,
który przekracza wymiar bezpłatnego
czasu nauczania, wychowania i opieki
ustalony przez organ prowadzący
(nie krótszy niż 5 godzin dziennie)
oraz za wyżywienie.
Wcześniejsze uchwały wydane
na podstawie treści obowiązującego do
31 sierpnia 2010 r. art. 14 ust. 5 uso,
zachowywały moc
do dnia 31 sierpnia 2011 r.
Wcześniej należało szczegółowo wykazać, co się
na opłacane świadczenie składało.
Od rodziców można było pobierać opłaty
np. za wyżywienie oraz zajęcia dodatkowe,
które nie były objęte podstawą programową
i odbywały się poza czasem realizacji
podstawy programowej.
Dotychczasowe brzmienie przepisu, jak
dowodzono zbyt ogólne i mało precyzyjne,
bez wskazania, za jakie świadczenia rada
gminy można pobierać opłaty, stało się
przedmiotem rozpraw, a w konsekwencji
zapadających wyroków sądowych.
Zmiany z sierpnia 2010 r. w przepisach uso
jedynie doprecyzowały obowiązujący
wcześniej stan prawny dotyczący
ustalania opłat
w przedszkolu publicznym.
Edukacja przedszkolna w świetle nowych rozwiązań prawnych
Dziękuję za uwagę.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Informacja dotycząca organizacji stażu
raabe wychowanie w przedszkolu 201102?mo
Wychowanie w przedszkolu Pierwsze kroki
Historia szopek bożonarodzeniowych (Wychowanie w przedszkolu, 11 2012)
Informacje dotyczące przedmiotu
Impuls Odkryjmy Montessori Raz Jeszcze Program Wychowania Przedszkolnego Ebook
Wychowanie w przedszkolu Refleksyjny nauczyciel
ekonomika przedsiebiorczosci 10 Organizacje pracowników
Rymowanki edukacyjne Wychowanie w przedszkolu 2011 nr 5
raabe wychowanie w przedszkolu 201001 demo
Informacja dotyczaca wykorzystanych materialow
informacja dotycząca listy
Twórczo się bawimy Wychowanie w przedszkolu 2010 nr 9
77 informacja dotyczca rownego traktowania w zatrudnieniu

więcej podobnych podstron