C++ w8 wskazniki zmienne dynamiczne


PRZYKŁADY RÓŻNYCH KOMBINACJI WSKAŹNIKÓW
Przykładowe elementy:
float LICZBA; // liczba rzeczywista float
int TAB_INT [ 5 ]; // 5-cio elementowa tablica liczb int
double FUNKCJA ( int x ) // funkcja z parametrem int zwracająca
{ // wartość double
return x+0.1;
}
Wskaźniki na w/w elementy:
float( wsk_liczby ; // wskaźnik na liczbę float
wsk_liczby = & LICZBA ;
int ( (wsk_tab ) [ 5 ] ; // wskaźnik na 5-cio elementowa tablicę
wsk_tab = & TAB_INT ;
double ( (wsk_fun ) ( int ) ; // wskaźnik na funkcję
wsk_fun = FUNKCJA ;
Tablice elementów:
float tab_liczb [ 10 ] ; // tablica liczb float

int tab_tab [ 10 ] [ 5 ] ; // tablica tablic

// ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( // nie ma tablicy funkcji
Tablice wskaźników na elementy:
float( tab_wsk_liczb [ 10 ] ; // tablica wskaźników na liczby
tab_wsk_liczb [ 2 ] = & LICZBA ;

int (( tab_wsk_tab [ 10 ] ) [ 5 ] ; // tablica wskaźników na tablice
tab_wsk_tab [ 2 ] = & TAB_INT ;

double (( tab_wsk_fun [ 10 ] ) ( int ) ; // tablica wskaźników na funkcje
tab_wsk_fun [ 2 ] = FUNKCJA ;
Funkcje zwracające elementy:
float FUNKCJA_E1 ( void ) // funkcja zwracająca liczbę float
{ return 0.1; }
// ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( // nie ma funkcji zwracającej tablice
// ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( // nie ma funkcji zwracającej funkcje



Funkcje zwracające wskaźniki elementów:
float( FUNKCJA_W1( void ) // funkcja (void) zwracająca
{ // wskaźnik na liczbę float
float( wsk_liczby ;
wsk_liczby = &LICZBA ;
return wsk_liczby ;
}
int (( FUNKCJA_W2( void ) ) [ 5 ] // funkcja (void) zwracająca
{ // wskaźnik na tablicę
int ((wsk_tab)[ 5 ] ; // pięciu liczb int
wsk_tab = &TAB_INT ;
return wsk_tab ;
}
double (( FUNKCJA_W3( void ) ) ( int ) // funkcja (void) zwracająca
{ // wskaźnik na funkcję
double ((wsk_fun)( int ); // double (int)
wsk_fun = FUNKCJA ;
return wsk_fun ;
}

Tylko dla koneserów :)
Tablica wskaźników na funkcje double ( int )
double (( tab_wsk_fun[ 10 ] ) ( int ) ;

Wskaźnik tablicy wskaźników na funkcje double ( int )
double (( ((wsk_tab_wsk_fun) [ 10 ] ) ( int ) ;

Funkcja (void) zwracająca wskaźnik tablicy wskaźników na funkcje double(int)
double (( (( fun_wsk_tab_wsk_fun( void ) ) [ 10 ] ) ( int )
{
return wsk_tab_wsk_fun ;
}


DYNAMICZNE PRZYDZIELANIE PAMIECI
Pamięć komputera, dostępna dla programu, dzieli się na cztery obszary:
* kod programu,
* dane statyczne ( np. stałe i zmienne globalne programu),
* dane automatyczne (zmienne lokalne funkcji - tworzone i usuwane automatycznie przez kompilator) tzw. STOS (ang. stack)
* dane dynamiczne (zmienne, które można tworzyć i usuwać w dowolnym momencie pracy programu) w pamięci wolnej komputera tzw. STERTA (ang. heap)

Zmienne dynamiczne są to zmienne tworzone przez programistę w pamięci wolnej komputera (na stercie)
dostęp do takiej zmiennej możliwy jest jedynie poprzez jej adres w pamięci (przechowywany w zmiennej wskaźnikowej).

W języku "C" do dynamicznego przydzielania pamięci (tworzenia zmiennych dynamicznych) służyły specjalne funkcje z biblioteki < alloc.h >
void (malloc( size_t rozmiar ); // przydział bloku o zadanej wielkosci
void (calloc( size_t il_elementow, size_t rozmiar); // przydział tablicy
void free( void (wskaznik); // zwolnienie wskazywanego obszaru
unsigned coreleft( void ); // sprawdzenie wolnego miejsca na stercie

np. void main( void )
{
int (wsk; // zmienna wskaźnikowa do zapamiętania adresu liczby int
( ( (
wsk = (int() malloc( sizeof(int) ); // przydzielenie pamięci na liczbę int
if( wsk == NULL )
{ printf( "Błąd przydziału pamięci" ); return;
( ( (
(wsk = 10; // przykładowe operacje na dynamicznej liczbie int
(wsk (= 2;
printf( "%d", (wsk );
scanf( "%d", wsk );
( ( (
free( wsk ); // zwolnienie pamięci przed zakończeniem programu
}
Przykład operacji na dynamicznej tablicy o dowolnej ilości elementów:
int rozmiar_tablicy;
double (tablica_liczb;
printf( "Ile liczb chcesz wprowadzić: " );
scanf( "%d", &rozmiar_tablicy );
if( tablica_liczb = (double() calloc( rozmiar_tablicy, sizeof(double) ) )
{
for( int i = 0; i ( rozmiar_tablicy, i++ );
(( tablica_liczb+i ) = 100; // tablica_liczb[ i ] = 100;
( ( (
free( tablica_liczb );
}
W języku "C((" do dynamicznego przydzielania pamięci wygodniej jest wykorzystywać operatory new i delete :
= new [parametry_inicjacyjne] ;
delete ;
np.
int( wsk ; // wskaźnik na zmienną typu całkowitego
wsk = new int ; // utworzenie nowego obiektu (nowej zmiennej int)
if( wsk != NULL )
{
(wsk = 10 ; // przypisanie wartości (poprzez wskaźnik)
printf( "%d" , (wsk ); // wydrukowanie zawartości zmiennej dynam.
( ( (
delete wsk ; // usunięcie zmiennej dynam. (zwolnienie pamięci)
}
Porównanie utworzenia zwykłej tablicy i tablicy dynamicznej:
const ROZMIAR_TABLICY = 100;
double zwykła_tablica[ ROZMIAR_TABLICY ];

int rozmiar_tablicy;
cout << "Ile liczb chcesz wprowadzić: " ;
cin >> rozmiar_tablicy ;
double (tablica_dynamiczna;
tablica_dynamiczna = new double[ rozmiar_tablicy ];
( ( (
delete [ ] tablica_dynamiczna;
M. Piasecki, JĘZYK "C" (wykł. 8) 1 Różne kombinacje wskaźników

M. Piasecki, JĘZYK "C" (wykł. 8) 4 Dynamiczne przydzielanie pamięci



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
C w6 zmienne dynamiczne wskazniki funkcji
Wskaźniki struktury i dynamiki
Zmienne, wskaźniki, problemy i hipotezy
Wskaznikowe cechy uziarnienia aluwiow i ich znaczenie we wnioskowaniu o dynamice procesu
BD W8
Jaką wartość będzie miała zmienna
6 2 Zmienna losowa
Logika W8 zadania
2 Dynamika cz1
et wskazniki empiryczne
,Modelowanie i symulacja systemów, Model dynamiczny
1 Wskaźniki techniczno ekonomiczne wiercenia otworuid049
Kinematyka i Dynamika Układów Mechatronicznych
09 funkcje zmiennej rzeczywistej 3 4 pochodna funkcji
zmiennesr

więcej podobnych podstron