59 243305 specjalista do spraw sprzedazy


Specjalista do spraw sprzedaży
(243305)
Specjaliści
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
Publikacja opracowana w ramach projektu systemowego pn.  Rozwijanie zbioru
krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez
pracodawców . Priorytet I PO KL, Działanie 1.1
Krajowy standard kompetencji zawodowych
Specjalista do spraw sprzedaży (243305)
© Copyright by Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2013
Kopiowanie i rozpowszechnianie może być dokonane za podaniem zródła
ISBN 978-83-7951-000-9 (całość)
ISBN 978-83-7951-059-7 (59)
Nakład 1000 egz.
Publikacja bezpłatna
Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich
00-697 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 65/79, tel. (22) 237-00-00, fax (22) 237-00-99
e-mail: sekretariat@crzl.gov.pl http://www.crzl.gov.pl
Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji  Państwowego Instytutu Badawczego
26-600 Radom, ul. K. Pułaskiego 6/10, tel. centr. (48) 364-42-41, fax (48) 364-47-65
e-mail: instytut@itee.radom.pl http://www.itee.radom.pl
2
Spis treści
1. Dane identyfikacyjne zawodu ................................................... 4
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu w klasyfika-
cjach................................................................................. 4
1.2. Notka metodologiczna i autorzy....................................... 4
2. Opis zawodu................................................................................ 6
2.1. Synteza zawodu .............................................................. 6
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania, obszary wystÄ™-
powania zawodu ............................................................. 6
2.3. Środowisko pracy (warunki pracy, maszyny i narzędzia
pracy, zagrożenia, organizacja pracy) ............................ 6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne, w tym prze-
ciwwskazania do wykonywania zawodu ......................... 7
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie............................................................. 7
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/wali-
dacji kompetencji ............................................................. 7
2.7. Zadania zawodowe .......................................................... 8
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych .................................... 8
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi a pozio-
mem kwalifikacji w ERK/PRK .......................................... 8
3. Opis kompetencji zawodowych ................................................ 10
3.1. Sprzedawanie produktów branżowych Kz1 .................... 10
3.2. Sporządzanie raportów, analiz i prognoz dotyczących
sprzedaży Kz2 ................................................................ 11
3.3. Kompetencje społeczne KzS .......................................... 12
4. Profil kompetencji kluczowych ................................................ 13
5. SÅ‚ownik ....................................................................................... 14
3
1. Dane identyfikacyjne zawodu
1.1. Kod, nazwa zawodu i usytuowanie zawodu
w klasyfikacjach
Według Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy
(KZiS 2010):
243305 Specjalista do spraw sprzedaży
Grupa wielka 2  Specjaliści (w Międzynarodowej Klasyfikacji Stan-
dardów Edukacyjnych ISCED 2011  poziom 6).
Grupa elementarna 2433 Specjaliści do spraw sprzedaży (z wyłą-
czeniem technologii informacyjno-komunikacyjnych) (w Międzyna-
rodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada gru-
pie 2433 Technical and medical sales professionals (excluding ICT)).
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
Sekcja G. Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samo-
chodowych, włączając motocykle, Dział 45. Handel hurtowy
i detaliczny pojazdami samochodowymi; naprawa pojazdów sa-
mochodowych, Dział 46. Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu
pojazdami samochodowymi, Dział 47. Handel detaliczny, z wyłą-
czeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi.
1.2. Notka metodologiczna i autorzy
Opis standardu kompetencji zawodowych wykonano na podstawie:
analizy zródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe)
oraz głównie wyników badań analitycznych na 18 stanowiskach pracy
w 6 przedsiębiorstwach (duże  3 średnie  3, w tym produkcyjne - 1,
handlowe - 1, produkcyjno-handlowe - 1, usługowo-handlowe  2,
inne - 1), przeprowadzonych w lutym i marcu 2013 r.
Zespół Ekspercki:
" Joanna Kolos  Dr Oetker Polska Sp z o.o. w Gdańsku,
" Anna Jarocka  Tell S.A. w Poznaniu,
" Przemysław Franaszczyk  PZU S.A. w Radomiu,
" Małgorzata Sołtysiak  Instytut Technologii Eksploatacji  PIB
w Radomiu.
4
Ewaluatorzy:
" Anna Derendarz  Rossman SDP Sp. z o.o. w Aodzi,
" Krzysztof Szadkowski Sosnowieckie Przedsiębiorstwo Handlo-
we Surtex w Sosnowcu.
Recenzenci:
" Maciej Zawitkowski  Stritcom Polska Sp. z o.o. w Warszawie,
" Marek Wiśniewski  KPW  Konsulting Organizacyjny Piotr Wi-
śniewski w Warszawie.
Komisja Branżowa (zatwierdzająca):
" Bogdan Grzybowski (przewodniczący)  Ogólnopolskie Porozu-
mienie Związków Zawodowych w Warszawie,
" Zbigniew Sokołowski  Krajowa Izba Gospodarcza w Warszawie,
" Wiesława Małgorzata Mizielska  Polska Izba Handlu w War-
szawie.
Data zatwierdzenia:
" 07.10.2013 r.
5
2. Opis zawodu
2.1. Synteza zawodu
Specjalista do spraw sprzedaży realizuje plany sprzedażowe pod-
miotu gospodarczego poprzez utrzymywanie kontaktów ze stałymi
partnerami handlowymi oraz pozyskiwanie nowych klientów.
2.2. Opis pracy i sposobu jej wykonywania,
obszary występowania zawodu
Specjalista do spraw sprzedaży koncentruje się w swojej pracy na
sprzedaży produktów i usług znajdujących się w ofercie przedsiębior-
stwa, które reprezentuje. Osoba zatrudniona w tym zawodzie pozyskuje
gruntowną wiedzę o rynku, na którym działa przedsiębiorstwo i konku-
rencji. Jednym z kluczowych zadań pracownika jest budowanie bazy
klientów oraz realizacja planów sprzedażowych. Do obowiązków spe-
cjalisty do spraw sprzedaży należy obsługa partnerów handlowych oraz
pozyskiwanie nowych klientów. Osoba wykonująca ten zawód posiada
szeroką wiedzę na temat produktów przedsiębiorstwa. Poza aktywną
sprzedażą zajmuje się również reklamacjami i wspiera klientów w sytu-
acjach problemowych. Podejmuje działania wspierające sprzedaż, takie
jak promocje dla klientów lub konsumentów, analizuje i przygotowuje
optymalną ofertę handlową. Bierze udział w wydarzeniach branżowych,
gdzie często reprezentuje przedsiębiorstwo. Regularnie raportuje wyni-
ki sprzedaży przełożonym.
2.3. Åšrodowisko pracy (warunki pracy, maszyny
i narzędzia pracy, zagrożenia, organizacja pracy)
Specjalista do spraw sprzedaży pracuje w biurze oraz jeżeli wyma-
ga tego sytuacja, w terenie. Praca polega na ciągłych kontaktach
z partnerami handlowymi. Specjalista do spraw sprzedaży w swojej
pracy korzysta z nowoczesnych urządzeń biurowych stacjonarnych, jak
i przenośnych. Długotrwała praca przy komputerze wiąże się z obcią-
żeniem dla narządu wzroku i kręgosłupa. Specjalista do spraw sprze-
daży pracuje pod wpływem stresu i presją czasu, co może sprzyjać
rozwojowi chorób psychosomatycznych. Ze względu na specyfikę za-
wodu potrafi samodzielnie organizować swoją pracę oraz dostosowy-
wać czas pracy do preferencji klientów.
6
2.4. Wymagania psychofizyczne, zdrowotne,
w tym przeciwwskazania do wykonywania zawodu
Specjalista do spraw sprzedaży powinien być osobą kreatywną
i otwartą, potrafiącą podejmować odpowiednie decyzje, które zaspokoją
oczekiwania partnerów handlowych. Jednak zasadniczymi cechami
specjalisty do spraw sprzedaży powinny być rozwinięte umiejętności
interpersonalne oraz analityczne. Wymagane są również umiejętności
negocjacji i szybkiego podejmowania decyzji. Ważne jest, aby łatwo
nawiązywał i podtrzymywał kontakty z ludzmi. Specyfika zawodu wy-
maga odporności na stres, umiejętności radzenia sobie z presją czasu
oraz opanowania w sytuacjach trudnych, konfliktowych. Specjalista ds.
sprzedaży powinien posiadać zdolność koncentracji i podzielność uwa-
gi, wypowiadać się precyzyjnie i logicznie. Praca z duża grupą osób,
często w zmiennych warunkach, wymaga cierpliwości i umiejętności
szybkiego dostosowania do nowej sytuacji. Przeciwskazaniem do wy-
konywania zawodu sÄ… wady wymowy.
2.5. Wykształcenie i uprawnienia niezbędne do podjęcia
pracy w zawodzie
Specjalista do spraw sprzedaży powinien mieć wykształcenie wyż-
sze pierwszego stopnia ekonomiczne lub wykształcenie wyższe pierw-
szego stopnia innych kierunków i studia podyplomowe z zakresu za-
rządzania sprzedażą. Wskazana jest znajomość języków obcych na
poziomie B2 i wyżej, znajomość obsługi komputera oraz posiadanie
prawa jazdy. Do wykonywania zawodu preferowane jest co najmniej
dwuletnie doświadczenie w dziale sprzedaży.
2.6. Możliwości rozwoju zawodowego, potwierdzania/
/walidacji kompetencji
W zawodzie specjalisty do spraw sprzedaży bardzo ważna jest wie-
dza potwierdzona doświadczeniem zawodowym. Wskazane jest do-
skonalenie kompetencji na specjalistycznych kursach z obszaru nowo-
czesnych technik i form sprzedaży, negocjacji, metod budowania długo-
trwałych relacji z klientem oraz z zakresu ochrony danych osobowych.
Specjalista do spraw sprzedaży może awansować na stanowisko kie-
rownika działu sprzedaży.
7
2.7. Zadania zawodowe
Z1. Organizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasa-
dami BHP, ochrony ppoż., ergonomii i ochrony środowiska (nie-
zbędne kompetencje: Kz1, KzS).
Z2. Analizowanie rynku i ofert konkurencji (niezbędne kompetencje
Kz1, Kz2, KzS).
Z3. Pozyskiwanie nowych klientów (niezbędne kompetencje Kz1,
KzS).
Z4. Utrzymywanie kontaktów z dotychczasowymi partnerami han-
dlowymi (niezbędne kompetencje Kz1, KzS).
Z5. Analizowanie wyników sprzedaży (niezbędne kompetencje Kz2,
KzS).
Z6. Tworzenie ofert handlowych (niezbędne kompetencje Kz1, KzS).
Z7. Negocjowanie umów i warunków handlowych (niezbędne kompe-
tencje Kz1, KzS).
Z8. Realizowanie planów sprzedażowych (niezbędne kompetencje
Kz1, Kz2, KzS).
Z9. Reprezentowanie firmy w wydarzeniach branżowych (niezbędne
kompetencje Kz1, KzS).
Z10. Proponowanie działań usprawniających sprzedaż (niezbędne
kompetencje Kz1,Kz2, KzS).
Z11. Sporządzanie dokumentacji dotyczącej sprzedaży (niezbędne
kompetencjÄ™ Kz1, Kz2, KzS).
2.8. Wykaz kompetencji zawodowych
Kz1. Sprzedawanie produktów branżowych (potrzebne do wykonywa-
nia zadań: Z1, Z2, Z3, Z4, Z6, Z7, Z8, Z9, Z10, Z11).
Kz2. Sporządzanie raportów, analiz i prognoz dotyczących sprzedaży
(potrzebne do wykonywania zadań: Z2, Z5, Z8, Z10, Z11).
KzS. Kompetencje społeczne (potrzebne do wykonywania zadań
Z1÷Z11).
2.9. Relacje między kompetencjami zawodowymi
a poziomem kwalifikacji w ERK/PRK
Kompetencje potrzebne do wykonywania zadań w zawodzie sugeru-
je się wykorzystać do opisu kwalifikacji na poziomie 6 właściwym dla
wykształcenia wyższego pierwszego stopnia w Europejskiej i Polskiej
Ramie Kwalifikacji. Poziom ten jest uzasadniony miejscem usytuowania
zawodu w Klasyfikacji zawodów i specjalności (grupa wielka 2 i jej od-
powiednik w ISCED 2011).
8
Osoba wykonująca zawód specjalisty do spraw sprzedaży:
1) w zakresie wiedzy: zna w zaawansowanym stopniu fakty, teorie
i metody związane z procesem sprzedaży produktów i usług bran-
żowych, procesem zarządzania oraz złożone zależności między ni-
mi; rozumie złożone uwarunkowania występujące w sprzedaży pro-
duktów i usług branżowych;
2) w zakresie umiejętności: potrafi rozwiązywać złożone i nietypowe
problemy dotyczące procesów sprzedaży produktów i usług branżo-
wych oraz wykonywać złożone zadania w sposób innowacyjny
w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach; potrafi samo-
dzielnie planować proces własnego uczenia się; komunikować się
z otoczeniem  partnerami handlowymi; potrafi uzasadniać swoje
stanowisko dotyczące sprzedaży oferowanych produktów i usług.
9
3. Opis kompetencji zawodowych
Opis kompetencji dotyczy tylko kompetencji zawodowych zdefinio-
wanych w badaniach na stanowiskach pracy.
Wykonanie zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, Z4, Z6, Z7, Z8, Z9, Z10,
Z11 wymaga posiadania kompetencji zawodowej Kz1.
3.1. Sprzedawanie produktów branżowych Kz1
Wiedza  zna różne kanały, me- Umiejętności  wykonuje zadania
tody i techniki sprzedaży produk- związane ze sprzedażą produktów
tów i usług branżowych; w szero- i usług branżowych, rozwiązuje
kim zakresie zna i rozumie wy- problemy z potencjalnymi klienta-
brane fakty, teorie, metody oraz mi, odbiorcami towarów i usług
zależności z zakresu sprzedaży poprzez wykorzystanie wiedzy
w szczególności zna: z różnych dziedzin, posługuje się
- zasady i przepisy BHP, ochro- specjalistyczną branżową termino-
logiÄ…, wykonuje zadania na samo-
ny ppoż., ergonomii, ochrony
środowiska w sprzedaży pro- dzielnych stanowiskach, w szcze-
gólności potrafi:
duktów branżowych;
- przestrzegać zasad i przepisów
- zródła informacji;
BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
- zasady komunikacji interper-
ochrony środowiska w sprzeda-
sonalnej;
ży produktów branżowych;
- kanały sprzedaży i dystrybucji;
- pozyskiwać informacje o klien-
- zasady etyki i kultury w bizne-
cie w celu przygotowania oferty
sie;
handlowej;
- metody i techniki sprzedaży;
- stosować zasady komunikacji
- strukturÄ™ organizacyjnÄ… przed-
interpersonalnej;
siębiorstwa;
- stosować różnorodne techniki
- metody wspierania sprzedaży;
negocjacji;
- techniki współpracy i negocjacji;
- pozyskiwać informacje na temat
- zasady prezentacji ofert han-
kanałów sprzedaży i dystrybucji;
dlowych;
- komunikować się z klientami
- zasady prowadzenia doku-
i kooperantami;
mentacji w firmie;
- stosować metody diagnozowa-
- oferty wydarzeń branżowych/
nia i badania potrzeb klienta;
specjalistycznych;
- przygotowywać i prezentować
- innowacyjne rozwiÄ…zania
ofertÄ™ handlowÄ…;
usprawniajÄ…ce procesy sprze-
- stosować techniki sprzedaży we
daży;
współpracy z klientami;
10
- przepisy o ochronie danych - współpracować z innymi dzia-
osobowych. łami w przedsiębiorstwie w celu
optymalizacji wyników sprzeda-
żowych;
- inicjować projekty usprawnień
sprzedażowych;
- sporządzać dokumenty sprze-
daży;
- przyjmować i obsługiwać rekla-
macje;
- przedstawiać przełożonym in-
nowacyjne rozwiÄ…zania uspra-
wniające procesy sprzedażowe;
- uczestniczyć w wydarzeniach
branżowych;
- stosować przepisy o ochronie
danych osobowych.
Wykonanie zadań zawodowych Z2,Z5, Z8, Z10, Z11 wymaga posia-
dania kompetencji zawodowej Kz2.
3.2. Sporządzanie raportów, analiz i prognoz
dotyczących sprzedaży Kz2
Wiedza  zna różne kanały, me- Umiejętności  wykonuje zadania
tody i techniki sprzedaży produk- związane z opracowaniem rapor-
tów i usług branżowych; w szero- tów i analiz dotyczących sprzedaży,
kim zakresie zna i rozumie wy- wykorzystuje wiedzę z różnych
brane fakty, teorie, metody oraz dziedzin, posługuje się specjali-
zależności z zakresu tworzenia styczną branżową terminologią,
raportów i analiz dotyczących wykonuje zadania na samodziel-
sprzedaży w szczególności zna: nych stanowiskach, w szczególno-
- zasady i przepisy BHP, ochro- ści potrafi:
ny ppoż., ergonomii, ochrony - przestrzegać zasad i przepisów
środowiska w opracowaniu BHP, ochrony ppoż., ergonomii,
raportów i analiz dotyczących ochrony środowiska w opraco-
sprzedaży; waniu raportów i analiz sprze-
- rodzaje analiz i zasady ich dażowych;
sporządzania; - oceniać pozycję przedsiębior-
- metody badań otoczenia ze- stwa na rynku;
wnętrznego i wewnętrznego - określać wpływ otoczenia we-
przedsiębiorstw; wnętrznego i zewnętrznego
11
przedsiębiorstwa na wielkość
- pozycję przedsiębiorstwa na
sprzedaży;
rynku;
- metody przeprowadzania ana- - sporządzać analizy jakościowe
i ilościowe dot. sprzedaży;
liz rynku konkurencji;
- bieżące wyniki sprzedaży; - negocjować warunki współpra-
cy na podstawie wyników analiz
- sposoby pozyskiwania infor-
i prognoz;
macji o klientach;
- przeprowadzać analizę konku-
- procedury oraz regulaminy
rencji;
wewnętrzne w przedsiębior-
- sporządzać dokumenty, rapor-
stwie;
ty, analizy;
- innowacyjne rozwiÄ…zania
usprawniające procesy opra- - przedstawiać przełożonym in-
nowacyjne rozwiÄ…zania uspra-
cowania raportów i analiz
wniajÄ…ce procesy opracowania
sprzedażowych;
raportów i analiz sprzedażo-
- specjalistyczne oprogramo-
wych;
wanie do sporzÄ…dzania rapor-
- przestrzegać procedur obiegu
tów i analiz;
dokumentacji w firmie;
- przepisy o ochronie danych
- stosować specjalistyczne opro-
osobowych.
gramowanie do sporzÄ…dzania
raportów i analiz;
- stosować zasady dotyczące
ochrony danych osobowych.
Wykonanie wszystkich zidentyfikowanych w standardzie zadań
zawodowych wymaga posiadania kompetencji społecznych KzS.
3.3. Kompetencje społeczne KzS:
- kreuje i upowszechnia wzorce właściwego postępowania w sprze-
daży produktów branżowych,
- uzupełnia i aktualizuje wiedzę niezbędną do realizacji procesów
sprzedaży, obsługi klienta oraz wprowadzania innowacji dotyczące
sprzedaży,
- przestrzega zasad etyki zawodowej związanych z własnymi zadania-
mi zawodowymi oraz zespołu sprzedaży w kontaktach z klientami,
- potrafi samodzielnie podejmować trafne decyzje w kwestiach doty-
czących obsługi klienta.
12
4. Profil kompetencji kluczowych
Ocenę ważności kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista do
spraw sprzedaży przedstawia rys. 1.
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu
stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Doro-
słych - projekt PIAAC (OECD).
Rozwiązywanie problemów
Współpraca w zespole
Komunikacja ustna
Wywieranie wpływu/przywództwo
Serie1
Planowanie i organizowanie pracy
Sprawność motoryczna
Umiejętność czytania ze zrozumieniem i pisania
Umiejętności matematyczne
Umiejętność obsługi komputera i wykorzystania Internetu
1 2 3 4 5
Zbędne Mało ważne Istotne Ważne Bardzo ważne
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu 243305 Specjalista do spraw
sprzedaży
13
5. SÅ‚ownik
Zawód - zbiór zadań (zespół czynności) wyodrębnionych w wyniku społecz-
nego podziału pracy, wykonywanych stale lub z niewielkimi zmianami
przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji
i kompetencji (wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych)
zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu
stanowi zródło dochodów.
Specjalność - jest wynikiem podziału pracy w ramach zawodu, zawiera część
czynności o podobnym charakterze (związanych z wykonywaną
funkcją lub przedmiotem pracy) wymagających pogłębionej lub do-
datkowej wiedzy i umiejętności zdobytych w wyniku dodatkowego
szkolenia lub praktyki.
Zadanie - logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraznie okre-
zawodowe
ślonym początku i końcu, wyodrębniony ze względu na rodzaj lub
sposób wykonywania czynności zawodowych powiązanych jednym
celem, kończący się produktem, usługą lub decyzją.
Kompetencje - wszystko to, co pracownik wie, rozumie i potrafi wykonać, odpowied-
zawodowe
nio do sytuacji w miejscu pracy. Opisywane sÄ… trzema zbiorami: wie-
dzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Wiedza - zbiór opisów faktów, zasad, teorii i praktyk przyswojonych w procesie
uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalno-
ści zawodowej.
Umiejętności - zdolność wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właści-
wych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.
Kompetencje - zdolność autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu
społeczne
zawodowym i społecznym oraz kształtowania własnego rozwoju,
z uwzględnieniem kontekstu etycznego.
Kompetencje - wiedza, umiejętności i postawy odpowiednie do sytuacji, niezbędne
kluczowe
do samorealizacji i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem,
integracji społecznej i zatrudnienia.
Standard - norma opisujÄ…ca kompetencje zawodowe konieczne do wykonywania
kompetencji
zadań zawodowych wchodzących w skład zawodu, akceptowana
zawodowych
przez przedstawicieli organizacji zawodowych i branżowych, praco-
dawców, pracobiorców i innych kluczowych partnerów społecznych.
Kwalifikacja - zestaw efektów uczenia się (zasób wiedzy, umiejętności oraz kompe-
tencji społecznych), których osiągnięcie zostało formalnie potwier-
dzone przez uprawnionÄ… instytucjÄ™.
Europejska - przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji,
Rama
umożliwiający porównywanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych
Kwalifikacji
krajach. W Europejskiej Ramie Kwalifikacji wyróżniono 8 poziomów
kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się; stanowią
one układ odniesienia krajowych ram kwalifikacji.
Polska Rama - opis hierarchii poziomów kwalifikacji wpisywanych do zintegrowane-
Kwalifikacji
go rejestru kwalifikacji w Polsce.
Krajowy - ogół rozwiązań służących ustanawianiu i nadawaniu kwalifikacji
System
(potwierdzaniu efektów uczenia się) oraz zapewnianiu ich jakości.
Kwalifikacji
14


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
53$2403 specjalista do spraw szkolen
47$2218 specjalista do spraw?dan spoleczno ekonomicznych
17!6606 specjalista do spraw animacji multimedialnej
51$2307 specjalista do spraw kadr
38$2106 specjalista do spraw doskonalenia organizacji
40$2108 specjalista do spraw logistyki
48$2221 specjalista do spraw organizacji i rozwoju transportu
41$2109 specjalista do spraw pozyskiwania funduszy
27$1106 specjalista do spraw rachunkowosci zarzadczej
34$1309 specjalista do spraw ubezpiczen zdrowotnych
49$2225 specjalista do spraw zamowien publicznych
49$2225 specjalista do spraw zamowien publicznych
69 1303 specjalista do spraw stron internetowych internetu i intranetu
67 1202 specjalista do spraw rozwoju oprogramowania systemow informatycznych
33$1305 specjalista do spraw?ctoringu
57$3203 specjalista do spraw public relations
26$1102 specjalista do spraw kontrolingu
39$2107 specjalista do spraw konsultingu

więcej podobnych podstron