Regulator prędkości dla silników prądu stałego 512c


OŚRODEK BADAWCZO ROZWOJOWY
URZDZEC STEROWANIA NAPDÓW
87-100 Toruń, ul.Batorego 107;
tel. (056)623402124; fax (056)6234425 i 6232535;
www.obrusn.torun.pl
e-mail: obrusn@obrusn.torun.pl
EUROTHERM
DRIVES
512C
REGULATOR PRDKOŚCI
do silników prądu stałego
PODRCZNIK OBSAUGI
Edycja - 01/2003
GWARANCJA
Eurotherm Drives gwarantuje, że wyroby są wolne od wad
projektowych, materiałowych i wykonania w okresie 12 m-cy
od daty dostawy zgodnie z warunkami dostaw, które szczegó-
łowo opisane są w dokumencie pt.  Eurotherm Drives Standard
Conditions of Sale 1A058393C.
DO UŻYTKOWNIKÓW
Niniejsza instrukcja musi być udostępniona wszystkim osobom, które będą
wykonywały instalację lub serwis urządzeń tu opisanych lub wszystkich
związanych z tym czynności.
STEROWNIK
UWAGA!
Zaciski sygnału i sterowania są izolowane podwójną/wzmocnioną izo-
lacją (klasa 2). Radiator jest zabezpieczony przez uziemienie (izolacja
klasy 1). To połączenie leży w gestii użytkownika.
Tylko wykwalifikowany personel znający poniższe urządzenia może
instalować, uruchamiać i przeprowadzać prace konserwatorskie. Nie
stosowanie się do tego wymagania może doprowadzić do poważnych
obrażeń i/lub uszkodzenia urządzeń.
Nigdy nie należy pracować na otwartym urządzeniu bez uprzedniego
wyłączenia zasilania.
Sterowniki nie są zabezpieczone na wypadek nieprzewidzianych zda-
rzeń. Uszkodzenie sterowania może spowodować, że silnik będzie
pracował na maksymalnych obrotach. Potencjometr prędkości i obwód
uruchamiający nie działają w takich sytuacjach. Upewnij się że zapew-
niłeś niezależne i wystarczające środki odcięcia zasilania w czasie wy-
stąpienia sytuacji awaryjnej.
Na użytkowniku spoczywa odpowiedzialność zapewnienia efektywno-
ści i bezpieczeństwa działania i stosowania niniejszych produktów
szczególnie w powyżej opisanych warunkach.
OSTRZEŻENIE
Urządzenie zawiera części nieodporne na wyładowania elek-
trostatyczne (ESD). Przestrzegaj zabezpieczeń przeciwsta-
tycznych podczas serwisowania.
Urządzenia przetestowano przed opuszczeniem fabryki. Jed-
nakże przed instalacją i uruchomieniem należy sprawdzić
wszystkie urządzenia czy są wolne od uszkodzeń wynikłych
podczas transportu, czy nie mają żadnych luznych części itp.
Zużyte półprzewodniki mogą wydzielać materiały toksyczne.
Skontaktuj się z Eurotherm Drives lub producentem półprze-
wodników w celu otrzymania odpowiednich procedur utylizacji
półprzewodników lub innych materiałów. Ten sterownik jest
zaprojektowany do użytkowania w zamkniętym pomieszczeniu
(patrz strona 1-1).
FILTR
UWAGA!
Na filtrach zasilania prądem przemiennym mogą pojawić się
prądy upływu przekraczające 3,5mA.
Filtry zasilania prądem przemiennym zawierają kondensatory
rozładowujące się po upływie 1 minuty.
Eurotherm Drives nie polecają używania RCD, gdyż użycie
może zostać zakłócone prądami upływu filtrów. Specjalne
RCD (typ B-IEC755) są wymagane, z powodu przepływu prą-
du stałego i przemiennego pojawiających się w prądach upły-
wu. Wszelkie obciążenia wymagające zabezpieczenia RCD
będą ryzykowne.
Rozdział 1 Informacje ogólne
Rozdział 1 Informacje ogólne
Przekształtnik 512C jest przystosowany do stosowania w przemyśle. Powinien być
zamontowany w odpowiedniej obudowie zapewniającej dobrą ochronę samego urządzenia jak
i użytkownika.
Wymagane jest bezwzględnie uziemienie urządzenia z wykorzystaniem przewidzianych do
tego zacisków ochronnych na obudowie.
Regulator 512C jest odpowiedni do sterowania silnikami DC z magnesami trwałymi oraz
silnikami bocznikowymi.
Przystosowany jest do zasilania jednofazowego 110 Vac ... 415 Vac przy 50 lub 60 Hz. Za
pomocą zworki możliwy jest wybór jednej z typowych wartości zasilania 110V / 120V /
220V / 240V / 380V / 415V. Możliwe jest zasilanie międzyfazowe L1-L2.
Prędkość silnika DC jest sterowana z wykorzystaniem zamkniętej pętli regulacji ze
sprzężeniem zwrotnym od tachogeneratora lub napięcia twornika.
Wewnętrzna pętla prądowa wraz z nadrzędną pętlą prędkościową zapewnia wysoką jakość
regulacji prędkości obrotowej oraz momentu napędowego silnika DC.
Za pomocą mikrołączników możliwa jest kalibracja prądu wyjściowego 512C, co pozwala na
dokładne dopasowanie zakresu prądowego do posiadanego silnika DC.
Przekształtnik 512C posiada wewnętrzny układ zabezpieczenia zwarciowego.
Wbudowany jest także, mechanizm zabezpieczenia silnika DC przed utknięciem lub
zablokowaniem mechanicznym. Po stwierdzeniu utknięcia silnika, regulator wyłącza go
awaryjnie po ok. 60s.
WIELKOŚCI PRODUKTU
Produkt Wielkość
512C/04 Prąd wyjściowy 4A DC
512C/08 Prąd wyjściowy 8A DC
512C/16 Prąd wyjściowy 16A DC
512C/32 Prąd wyjściowy 32A DC
EMC I ZNAK CE
Odpowiedzialność EMC i CE
Kompatybilność elektromagnetyczna (EMC).
Temat oznaczenia CE i kompatybilności elektromagnetycznej wyjaśniony jest dokładnie w
odrębnej broszurze zatytułowanej  EMC Installation Guidelines for modules and systems,
part number HA388879 . Odpowiednie materiały są obecnie tłumaczone i zostaną rozesłane
512C Podręcznik obsługi 1 - 1
Rozdział 1 Informacje ogólne
zainteresowanym po wydrukowaniu. Poniżej przedstawiono podstawowe informacje
niezbędne przy instalowaniu zasilaczy.
Zgodnie z wymogami przepisów obowiązujących we Wspólnocie Europejskiej oznacza się
znakiem CE wyroby sprzedawane na rynku i oferujące nabywcy pewną określoną funkcję. W
świetle takiej definicji firma Eurotherm Drives i jego przedstawiciele są zasadniczo
dostawcami komponentów do budowy większych systemów i urządzeń obejmujących poza
zasilaczem co najmniej silnik, kabel i urządzenie napędzane. Nie jest w związku z tym
właśnie oznaczanie wyrobów dostarczanych przez Eurotherm Drives znakiem CE
potwierdzającym zgodność z normami dotyczącymi emisji i odporności na zakłócenia
elektromagnetyczne. Za zgodność z wymaganiami norm odnośnie EMC odpowiada bowiem
wykonawca/instalator tego urządzenia lub systemu parametrów systemu / urządzenia
wykonanego z komponentów dostarczonych przez Eurotherm Drives.
Istnieją jednak przypadki kiedy pojedynczy moduł napędowy może mieć dla końcowego
użytkownika specyficzną funkcję. Przykładem jest tu  dokładnie istotnej funkcji do
istniejącego układu obejmującego silnik o stałej prędkości obrotowej i pompę lub wentylator,
przez dodanie modułu zasilającego (przemiennika) przekształcany jest on w układ o zmiennej
prędkości obrotowej. W takim przypadku firma Eurotherm Drives oznacza moduł zasilający
znakiem CE i wydaje deklarację zgodności z wymaganiami. Jednak, ponieważ w chwili gdy
produkt (moduł zasilający) opuszcza linię produkcyjną nie jest znane jego przeznaczenie,
znak CE przekazywany jest poprzez dokumentację techniczno-ruchową, a nie przez fizyczne
naklejenie naklejki na dostarczony do odbiorcy produkt.
Aby ułatwić pracę producentów, dostawców i instalatorów, moduły przekształtników
wszystkich mocy spełniają wymagania norm odnośnie emisji i odporności na zakłócenia
elektromagnetyczne (EMC  EN50081-1(1992), EN50082-1(1992), EN50081-2(1994) i
prEN50082-2(1992)) jeżeli wyposażone są w filtry zgodne ze specyfikacją i zgodnie ze
specyfikacją zainstalowane. Jeżeli przekształtniki wyposażone w filtry stosowane są jako
moduły posiadające specyficzną dla użytkownika końcowego cechę użytkową uznaje się na
podstawie certyfikatu dostarczonego w DTR za oznaczone znakiem CE.
Wytwórcy, dostawcy i instalatorzy urządzeń i systemów mogą korzystać za zgodności przy
potwierdzaniu (zapewnianiu) zgodności urządzeń i systemów z wymaganiami norm odnośnie
kompatybilności elektromagnetycznej.
Nabywca modułu zasilacza musi wziąć pod uwagę, że jest odpowiedzialny za to aby
urządzenie / system w którym jest ten moduł zainstalowany odpowiadało wymaganiom norm.
Niewłaściwe używanie znaku CE jest przestępstwem kryminalnym na obszarze Wspólnoty
Europejskiej.
Zestawienie filtrów RFI dla przemienników i zasilaczy silników prądu stałego znajduje się na
str. 52 katalogu produktów firmy Eurotherm Drives.
Konieczność stosowania znaku CE może być określona przy pomocy procedury zilustrowanej
na załączonym rysunku.
LOW VOLTAGE DIRECTIV E (sprzęt niskiego napięcia).
Wszystkie produkty Eurotherm Drives spełniają obecnie wymagania Low Voltage Directive.
Od roku 1997 (Dyrektywa 73/23/EEC ze zmianami 93/68/EEC wprowadzone prze S.I.
wymaga oznaczania znakiem CE od 01.01.1997r.) kiedy znak CE oznaczać będzie także
zgodność z dyrektywą bezpieczeństwa (Low Voltage Direktive) będzie on umieszczany na
1 - 2 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 1 Informacje ogólne
produkcie, ale jego obecność potwierdzająca zgodność z wymaganiami odnośnie zakłóceń
elektromagnetycznych potwierdzana będzie nadal w DTR produktu.
Schemat analizy ważności oznaczenia Znakiem EMC CE produktów firmy
Eurotherm Drives.
START
Ważne są pola 2, 3 i 4 CEMP
Czy moduł napięciowy
produkcji ED jest
urządzeniem o specyficznej
Można zastosować firmowe filtry RFI
funkcji istotnej dla
aby ułatwić użytkownikowi spełnienie
użytkownika końcowego
wymagań dyrektywy EMC
Czy moduł napędowy
Charakterystyki Elektromagnetyczne
zostanie zainstalowany
modułu przedstawione w DTR
zgodnie z wytycznymi
zawartymi w DTR
Reguły instalowania zapewniająca EMC
(kompatybilność elektromagnetyczna)
Przyłącz filtr RFI
podane w DTR
zalecany przez ED
Ważna jest deklaracja ED jako producenta, że
moduł napędowy poprawnie zainstalowany
Deklaracja ED dotycząca
spełnia wymagania dyrektywy EMC
oznaczenia modułu znakiem
CE zawart w DTR jest
ważna
Może być korzystne osiągnięcie zgodności z
dyrektywą EMC dla całego urządzenia
Uznaje się, że moduł
oznaczony jest znakiem CE
Modułu nie oznacza się znakiem CE
zgodnie z wymogami
odpowiednich norm
Wytwórca/Dostawca/Instalator
urządzenia odpowiada za zgodność z
dyrektywą EMC. Podane charakterystyki
EN50081-1(1992),
modułu i deklaracja producenta mogą być
EN50081-2(1994),
użyte za podstawę do zadeklarowania
oraz EN50082-1(1992),
zgodności budowanego urządzenia/systemu
i prEN50082-2(1992)
z wymaganiami dyrektywy EMC
ED=Eurotherm Drives Ltd.
512C Podręcznik obsługi 1 - 3
Rozdział 1 Informacje ogólne
EUROTHERM
DRIVES
MANUFACTURERS EMC DECLARATION
We Eurotherm Drives Limited, address as below, declare under our sole responsibility
that the following Electronic Products
512C
when installed and used in accordance with the instructions in the
product manual (provided with each piece of equipment) and using the
specified EMC filters to which this declaration refers is in conformity
with the following standards:-
BSEN50081-1 (1992), BSEN50081-2 (1994)
BSEN50082-1#(1992), & draft prEN50082-2#* (1992)
.........................................
Dr Martin Payn,
9th January 1997
..........................................
Conformance Officer
.....................................
Dr Dan Slattery,
Eurotherm Drives Ltd
Date
Technical Director
Eurotherm Drives Ltd
# Compliant with these immunity standards without specified EMC filters.
* For information only.
EUROTHERM DRIVES LIMITED
NEW COURTWICK LANE, LITTLEHAMPTON, WEST SUSSEX BN17 7PD
TELEPHONE: 01903 721311 FAX: 01903 723938
Registered number: 1159876 England. Registered Office: Leonardslee, Lower Beeding, Horsham, West Sussex RH13 6PP
1 - 4 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 1 Informacje ogólne
WIDOK URZDZENIA OD PRZODU
LISTWA ZACISKOWA STEROWANIA
1
8
ON
PLYTKA
LED 1 2 3P1
P8
STEROWANIA
DIODY SYGNALIZACYJNE
POTENCJOMETRY
MIKROLACZNIKI
P1 - RAMP UP
LED1 - STALL TRIP SW
P2 - RAMP DOWN
LED2 - POWER ON
LED3 - OVERCURRENT TRIP P3 - SPEED STABILITY
P4 - CURRENT LIMIT
P5 - IR COMPENSATION
P6 - MINIMUM SPEED
512C
P7 - MAXIMUM SPEED
P8 - ZERO SPEED OFFSET
380/415V
220/240V 110/120V
TABLICZKA
TRANSFORMATOR
ZNAMIONOWA
ZWORKI WYBORU NAPIECIA ZASILANIA
(POMOCNICZE)
(SIEĆ)
AUX MAINS
ZASILANIE TRAFO
Z SIECI
LUB POMOCNICZE
RADIATOR
PUNKTY
MOCOWANIA
ZACISKI MOCY
ZACISKI WZBUDZENIA
I ZASIL. POMOCNICZE
UZIEMIENIE
OCHRONNE
512C Podręcznik obsługi 1 - 5
Rozdział 1 Informacje ogólne
SPECYFIKACJA TECHNICZNA
Parametry Ogólne
REGULACJA PRDKOŚCI
Typ regulacji Zamknięta pętla z regulatorem typu PI i nastawą
stabilizacji
Sprzężenie zwrotne prędk. Napięcie Twornika Tachogenerator
Dokładność regulacji przy 2 % Typowo 0.1 % Typowo
100% obciążenia
Zakres regulacji 20:1 100:1
Momentu/Prędkości
Przeciążalność 150% przez 60 sekund.
REGULACJA MOMENTU
Typ regulacji Zamknięta pętla z regulatorem typu PI
Dokładność 2 %
Poziom prędkości Pełny zakres  naturalny punkt równowagi
Przeciążalność 100% przez czas nieograniczony
WEJŚCIA / WYJŚCIA
Wejścia Zadawanie z 0 ... +10V 100Kohm
Analogowe nachyleniem
czasowym
Zadawanie Prędkości 0 ... +10V 100Kohm
pomocnicze
Ograniczenie Prądu 0 ... +7.5V 50Kohm
Tachogenerator 0 ... +350Vdc 110Kohm
Wyjścia Prędkość 0 ... +10V 5mA
Analogowe Prąd (SW8 Off) 0 ... +5V (0 ... Idc) 5mA
Prąd (SW8 On) 0 ... +5V (0 ... Ical) 5mA
Zadawanie z nachylen. 0 ... +10V 5mA
Zadawanie  Suma 0 ... +10V 5mA
+10V Odniesienia +10V 5mA
-10V Odniesienia - 10V 5mA
Wejścia Cyfrowe BIEG +10 to +24V 100Kohm
UTKNICIE  Blokada +10 100Kohm
Wyjścia Cyfrowe Napęd Sprawny +24V 50mA yródło
Zero prędkości/zadaw. +24V 50mA yródło
1 - 6 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 1 Informacje ogólne
Parametry Elektryczne
PAR. WEJŚCIOWE SYMBOL 512C/04 512C/08 512C/16 512C/32
Napięcie zasilania Vs 110/120
220/240 Vac ą 10%
380/415
460/480 (1)
Prąd zasilania Is 6A 12A 24A 48A
Zasilanie - fs 50/60 Hz +/- 5 Hz
częstotliwość
PAR. WYJŚCIOWE
Znamionowe Va 90 Vdc przy 110/120 Vac
Napięcie Twornika
180 Vdc przy 220/240 Vac
320 Vdc przy 380/415 Vac
Maksymalny Prąd Ia
4A dc ą10% 8A dc ą10% 16A dc ą 32A dc ą
Twornika
10% 10%
Prąd Twornika - Ical 0.5 to 4A 1 to 8A 2 to 16A 4 to 32A
kalibrowany
co 0.5A co 1A co 2A co 4A
Znamionowa Moc
Pm 1.125kW 2.25 kW 4.5 kW 9 kW
Silnika przy
Hp 1 1/2 Hp 3 Hp 6 Hp 12 Hp
Va=320Vdc
Przeciążalność 150% przez 60 sekund
Prąd Wzbudzenia If 3 A dc
Napięcie Vf 0.9 X Napięcie Zasilania (Vs)
Wzbudzenia
Maksymalny współczynnik
1.5
kształtu prądu twornika
I2t Tyrystora 300 A2s
Straty Mocy przy  Ia
15W (2) 25W (2) 50W (2) 75W (2)
(typowo)
Prąd upływu Bez Filtru - 5mA
przy Vs=480Vac Z Filtrem - 50mA
Uwagi:- (1) Zasilanie 460/480 Vac jest możliwe tylko przy zasilaniu pomocniczym trafo
elektroniki 110/220/380 Vac.
(2) Patrz 3-2 : straty mocy filtrów.
512C Podręcznik obsługi 1 - 7
Rozdział 1 Informacje ogólne
Mechanika
512C/04 512C/08 512C/16 512C/32
Szerokość
160mm
Wysokość 240mm
Głębokość 90mm 90mm 90mm 130mm
Waga 1.5Kg 1.5Kg 1.6Kg 2.9Kg
Wolna przestrzeń 75mm Nad i Pod obudową
Mocowanie 210mm pionowo x 148mm poziomo
Listwa zaciskowa max. 2.5mm2
Zaciski Sterowania
Moment dokręcenia zacisków 0.6 Nm, 4.5 lbf-in
Listwa zaciskowa max. 4mm2
Zaciski Wzbudzenia
Moment dokręcenia zacisków 0.6 Nm, 4.5 lbf-in
Zaciski śrubowe M5
Zaciski Mocy
Moment dokręcenia zacisków 2.7 Nm, 24 lbf-in
Zaciski śrubowe M5
Zaciski Uziemienia
Moment dokręcenia zacisków 7.1 Nm, 63 lbf-in
WYMAGANIA ŚRODOWISKOWE
Obudowa IP00
Temperatura Pracy 0 ... +40oC. (ograniczenie mocy 1.5%/stopień powyżej
40oC)
Wilgotność 85% R.H. przy 40oC. (bez kondensacji)
Wysokość n.p.m. Powyżej 1000m ograniczenie mocy 1% / 100m.
Temperatura -25oC .... +55oC
przechowywania
Temperatura podczas -25oC .... +70oC
transportu
WARUNKI PRACY
Kategoria instalacji Kategoria przepięciowa III
Zanieczyszczenia 2 stopień.
Maksymalne napięcie 480Vac L - L izolowany punkt zerowy (IT)
zasilania
lub z punktem zerowym (TN)
480Vac L - N (TN)
1 - 8 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 1 Informacje ogólne
OCENA TECHNICZNA EMC
Odporność na zakłócenia
Zjawisko Próby wg normy Poziom Kryterium Norma ogólna
Port
Port obudowy ESD pole RF BS EN 61000-4-2 8kV AD 10v/m, Self Recovery EN50082-1
(1995) 1kHz, AM Bez zmian (1992), oraz
EN50082-2
Pole RF ENV 50140ENV 10V/m P.M. Self Recovery
(1995)
modulacja 50204
impulsu
Porty mocy Fast Transient BS EN 61000-4-4 2kV Self Recovery
Burst (1995)
Bulk Current ENV 50141 10V, 1kHz, AM Bez zmian
Injection
Próba BS EN 61000-4-5 2kV typ ogólny Self Recovery
wyładowań (1995)
2kV typ różnic.
Sygnałowe i Fast Transient BS EN 61000-4-4 2kV Self Recovery
sterujące Burst (1995)
Bulk Current ENV 50141 10V, 1kHz, AM Bez zmian
Injection
Interfejs mocy Fast Transient BS EN 61000-4-4 2kV Self Recovery
Burst (1995)
Bulk Current ENV 50141 10V, 1kHz, AM Bez zmian
Injection
Emisja
Próby wg normy Poziom Norma ogólna
Port Zjawisko
Port obudowy Promieniowanie EN55011 Klasa B# EN50081-1 (1992),
Porty mocy Przewodzenie EN55011 Klasa B* EN50081-2 (1994)
Uwagi: Wymienione poziomy parametrów otrzymujemy przy montażu rekomendowanych filtrów zasilania.
* Osiągane przy długości kabla silnikowego do 50m,
# Osiągane przy nieekranowanych kablach sygnału i sterowania.
512C Podręcznik obsługi 1 - 9
Rozdział 1 Informacje ogólne
OZNAKOWANIE - KOD PRODUKTU
Blok Produkt Kod Cecha
1 Produkt 512C
podstawowy
2 Zakres prądu 04 4 amp
08 8 amp
16 16 amp
32 32 amp
3 Obudowa 00 Standard
01 to 99 Użytkownika
4 Stopień ochrony 00 IP00 Obudowa otwarta
5 Opcje specjalne 00 Standard
01-99 Udokumentowane opcje specjalne
1 - 10 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 2 Przygotowanie do instalacji
Rozdział 2 Przygotowanie do instalacji
Podstawowe schematy połączeń
Konfiguracja podstawowa
Zasilanie Sieciowe
Zabezpieczenie (bezpiecznik lub wylacznik instalacyjny)
Masa Sygnalowa
2
Autotransformator
1
FS1 FS2
FS4
1
PE
FS5
GRD
1 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 19 23 L1 L2/N FL1 FL2 A+ A- F+ F- Aux
3
PE
Silnik
GRD
DC
10K
10K

100%
Nastawa
Predkosci
Zewnetrzne
Ograniczenie
10K
Pradu
(Opcjonalnie)
Przekaznik
Przekaznik Tachogenerator
BIEG
(opcjonalnie)
Naped OK Poziom Predkosci
Opcjonalnie autotransformator - w przypadku niestandardowego napięcia sieci.
1
Zalecane jest połączenie  0V-wspólne (zacisk 11) z uziemieniem ochronnym. Dla
2
systemu kilku napędów 512, należy połączyć ich  0V-wspólne  razem do jednego
punktu uziemienia ochronnego.
Połączenie zacisków 14 i 15 - Blokada Zabezpieczenia od Utknięcia jest wymagana
3
dla sterowania w trybie regulatora prądu.
Podłączenie filtru EMC
Przewód ekranowany Silnik DC
FL1
Zasilanie sieciowe F+
FL2 F-
PE
L1 512C
A+
Filtr
L2
A-
PE
PE
Przewód ekranowany
PE
PE
512C Podręcznik obsługi
2 - 1
Rozdział 2 Przygotowanie do instalacji
OPIS ZACISKÓW
Zaciski sterowania
ZACISK FUNKCJA OPIS UWAGI
T1 Sprzężenie Wejście od Tachogeneratora +350 Vdc Max.
zwrotne analogowego zamontowanego na wale ok. 110 kohm.
silnika DC.
T2 Nie podłączać
T3 Wyjście do Wyjście Analogowe, Wyjście 5mA
wskaznika 0...+10V czyli 0...100% prędkości. Zabezpieczenie
obrotów zwarciowe.
T4 Wyjście Zacisk ten połączony jest z Wyjścia można
Prędkość wewnętrznym rezystorem użyć tylko w
Minimum podłączonym dalej do 0V. Dla połączeniu z
potencjometru zadającego 10K daje to potencjometrem
możliwość nastawy prędkości zadającym.
minimalnej do 30%.
T5 BIEG Wejście Cyfrowe uaktywniające
regulator : +10V...+24V = Bieg.
0V = Stop.
T6 Wyjście Wyjście Analogowe, 0...+10V Wyjście 5mA
pomiaru prądu Skalowanie: Zabezpieczenie
SW8 = On 5V= 100% Kalibrowanego zwarciowe.
zakresu prądu 512C
SW8 = Off 5V= 100% Znamionowego
prądu 512C.
T7 Ograniczenie Wejście Analogowe,
Prądu/Momentu 0...+7.5V = 0...150% Kalibrowanego
zakresu prądu 512C
T8 0V Wspólne Wspólna masa analogowa i cyfrowa
T9 Wyjście Wyjście Analogowe, Wyjście 5mA
nastawy 0...+10V = 0...100% Nastawy Zabezpieczenie
prędkości prędkości z nachyleniem czasowym zwarciowe.
T10 Zadawanie Wejście Analogowe, Około
pomocnicze 0...+10V = 0...100% Prędkości 100 kohm
prędkości
T11 0V Wspólne Wspólna masa analogowa i cyfrowa
T12 Wyjście  Wyjście Analogowe, Wyjście 5mA
sumaryczne 0...+10V = 0...100% Prędkości Zabezpieczenie
zadawanie zwarciowe
prędkości
2 - 2 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 2 Przygotowanie do instalacji
T13 Wejście Wejście Analogowe, około
zadawania 0...+10V = 0...100% Prędkości 100 kohm
prędkości z
nachyleniem
czasowym
T14 +10V Napięcie Wyjście Analogowe, Wyjście 5mA
odniesienia +10V - napięcie odniesienia do Zabezpieczenie
zadawania prędkości lub prądu. zwarciowe
T15 Wyłączenie Wejście cyfrowe służące do około
zabezpieczenia wyłączenia zabezpieczenia od utyku 100 kohm
od utyku. silnika DC.
+10V = wyłączenie
512C Podręcznik obsługi
2 - 3
Rozdział 2 Przygotowanie do instalacji
ZACISK FUNKCJA OPIS UWAGI
T16 -10V Napięcie Wyjście Analogowe, Wyjście 5mA
odniesienia -10V - napięcie odniesienia do Zabezpiecz.
zadawania prędkości lub prądu. zwarciowe
T17 Nie podłączać
T18 Nie podłączać
T19 Wyjście  Napęd OK Wyjście cyfrowe 50mA typu
+24V = Napęd OK zródło
Niezabezpiecz
one
T20 Nie podłączać
T21 Nie podłączać
T22 Nie podłączać
T23 Wyjście  Wyjście cyfrowe 50mA typu
Prędkość Zero / +24V = BIEG zródło
Zadawanie Zero 0V = Stop Niezabezp.
T24 Nie podłączać
Zaciski Mocy
ZACISK FUNKCJA OPIS UWAGI
L1 Zasilanie L1 Zasilanie sieciowe L1
L2/N Zasilanie L2 lub N Zasilanie sieciowe L1 lub N Drugi zacisk
zasilania gdy
jako pierwszy
wykorzystywany
jest zacisk
zasilania
pomocniczego
AUX L1.
A+ Obwód twornika PLUS Wyjście Mocy do obwodu
twornika silnika DC  zacisk A+
(PLUS).
A- Obwód twornika Wyjście Mocy do obwodu
MINUS twornika silnika DC  zacisk A-
(MINUS).
2 - 4 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 2 Przygotowanie do instalacji
Zaciski Wzbudzenia oraz zasilania pomocniczego
ZACISK FUNKCJA OPIS UWAGI
F+ Wzbudzenie PLUS Wyjście Mocy do obwodu
wzbudzenia silnika DC  zacisk
F+ (PLUS)
F- Wzbudzenie MINUS Wyjście Mocy do obwodu
wzbudzenia silnika DC  zacisk
F- (MINUS)
FL1 Zasilanie Prostownika Zasilanie sieciowe wejścia
Wzbudzenia prostownika wzbudzenia.
FL2 Zasilanie Prostownika Zasilanie sieciowe wejścia
Wzbudzenia prostownika wzbudzenia.
Aux L1 Zasilanie Pomocnicze Zasilanie Pomocnicze  Drugi zacisk
transformator elektroniki. zasilania
pomocniczego -
L2/N
512C Podręcznik obsługi
2 - 5
WY-AN
PREDKOSC
4
SCHEMAT BLOKOWY
MINIMUM
P6
WY-AN
16
-10V ODN. -10V REF
+12V
0V 8
0V
UZIEMIENIE
380/415
WE-CYFR
220/240
WYLACZENIE
15 110/120
ZASILACZ
ZABEZPIECZ.
0V
OD UTYKU
SIECIOWY
F+
WE-CYFR
DEAKTYWACJA
5
BIEG
LED 2
-12V POWER
+10V REF ON
WY-AN
14
+10V ODN.
F-
WY-AN
ZADAWANIE SUMARYCZNE
ZADAWANIE
12
SUMARYCZNE
FL1
ZABEZP.
WY-CYFR LED 1
NAPED OK
19
STALL
NAPED OK OD UTYKU
FL2
TRIP
10V
WE-AN
Aux. (Pomocnicze.)
ZADAWANIE OGRANICZENIE PRADU / MOMENTU 5V = 100% NORMA- 110%
7
AUX
PRADU / MOMENTU
CURRENT
WY- AN LED 3
Mains (Siec)
9 LIMIT
OVER
ZADAWANIE Z
UP RATE P1 CURRENT
NACHYLENIEM CZASOWYM
L1
P4
WE- AN
NACHYLENIE
ZAB.
13
ZADAWANIE Z FILTR
CZASOWE
NADPRADOWE
L2/N
NACHYLENIEM CZASOWYM
11
0V
A+
DOWN
+
150%
RATE
WE- AN P2
+ PETLA
SUMATOR +
ZADAWANIE
10 FILTR PREDKOSCIOWA
OGRANICZ
ANALOGOWY
+
POMOCNICZE PI
1+V PRADU -
PETLA
- + OBWOD
SPEED P3 PRADOWA
IMPULSOW
PI
STAB
OFFSET BRAMK.
A-
P8
+
WY- AN
+1
AKTUALNA 3
1-V
SW5
PREDKOSC
P7
P5 SW6
N MAX.
IR SW7
ZADAWANIE
COMP
WY-CYFR SW4
SW1 SKALOWANIE
PREDKOSC
KALIBROWANY
23
SKALOWANIE
ZERO ZAKRESU
PREDKOSC SW2
PRADU
PREDKOSCI PRAD TWORNIKA
WE- AN FILTR
TACHO
TACHO NAPIECIE TWORNIKA
VA
TACHO-
NAPIECIA
1
FILTER
50
GENERATOR
TWORNIKA
SW3
WY- AN
5V = 100% WSKAZNIK PRADU RZECZYWISTY PRAD TWORNIKA
+1
6
PRAD TWORNIKA
SW8
IZOLACJA
GALWANICZNA
Rozdział 3 Instalacja
Rozdział 3 Instalacja
UWAGI WSTPNE
Przed podłączeniem urządzenia do zasilania:
1) Zapewnić swobodny przepływ powietrza nad radiatorem. Wymagana jest wolna
przestrzeń 75mm powyżej i pod obudową oraz 20mm z boku urządzenia.
2) Temperatura pracy nie może wykraczać poza zakres 0...+40łC.
3) Dopuszczalne zanieczyszczenie środowiska - 2 stopień.
4) Chronić od drgań mechanicznych.
INSTALACJA MECHANICZNA
512C
EUROTHERM
DRIVES
D
A
G
F
E C
C
B
WKRT
PRODUKT WYMIARY MOCOWANIE WYCICIA
ABCDE FG
160mm
512C/04 240mm 90mm 210mm 148mm M6 15mm 7mm
512C/08 240mm 160mm 90mm 210mm 148mm M6 15mm 7mm
512C/16 240mm 160mm 90mm 210mm 148mm M6 15mm 7mm
512C/32 240mm 160mm 130mm 210mm 148mm M6 15mm 7mm
3 - 1 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 3 Instalacja
Filtr
SIEC
PEPEL1L2
L
A C E
H
B
4 Otwory pod M6
D
4 Otwory pod M6
W
Przewody 230mm
PE
Konc. oczkow. M5 L1 L2
OBCIAZENIE
Ziel
Czerw Czarny
/Zolty
Filtr Straty Wymiary Mocowa Otwory Zaciski
Produkt
nie Pokrywy
Mocy zewnętrzne
L W H E A B C D
512C/04 CO389113 18W 264 165 45 240 253 120 210 148 4mm2
512C/08 CO389113 18W 264 165 45 240 253 120 210 148 4mm2
512C/16 CO389113 18W 264 165 45 240 253 120 210 148 4mm2
512C/32 CO389114 36W 264 165 70 240 253 120 210 148 6mm2
512C Podręcznik obslugi 3 - 2
Rozdział 3 Instalacja
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
ZALECENIA
1) Zalecane jest podłączenie sygnału  0V/Masa sygnałowa do uziemienia w jednym
punkcie. Jeśli kilka regulatorów 512C posiada wspólną masę, końcówki przewodów od
wszystkich  0V powinny być połączone razem w jednym punkcie.
2) Przekształtnik jest przystosowany do prądu twornika o współczynniku kształtu prądu 1.5
lub mniejszego. Jeśli zbyt mała indukcyjność obwodu twornika nie gwarantuje
współczynnika kształtu prądu 1.5 , zaleca się zastosowanie dodatkowego dławika
włączonego szeregowo w obwód twornika.
3) Z uwagi na występujące prądy upływu, przekształtnik 512C musi być prawidłowo
uziemiony. Uzyskuje się to, łącząc dwa przewody uziemiające o wymaganym przekroju,
patrz tabela 3.1 , lub jeden o przekroju co najmniej 10mm2.
OPRZEWODOWANIE
1) Przewody sterowania 0.75 mm2 - minimum.
3) Przewody mocy - minimum 600V AC , oraz 1.5 x In (prąd twornika).
4) Zaleca się zewnętrzne półprzewodnikowe bezpieczniki ultra-szybkie o odpowiedniej
wartości prądu do zabezpieczenia tyrystorów przekształtnika. Regulator 512C nie posiada
wewnętrznych bezpieczników
5) Uziemienie wykonane stosownie do mocy przekształtnika.
6) Oprzewodowanie sterowania nie powinno być prowadzone razem z przewodami mocy. W
przypadku użycia kabli ekranowanych (zalecane dla potencjometru zadającego i
tachogeneratora), podłączyć ekran tylko od strony przekształtnika.
Funkcja Prąd Przekrój Gniazdo Prąd Nr
przewodu Bezpiecznikowe bezpieczników katalogowy
512C/04 Zasilanie 6A 1.5mm2/16AWG LA057605U012 12A CH390123
Silnik 4A 1.5mm2/16AWG
Uziemienie 1.5mm2/16AWG
512C/08 Zasilanie 12A 2.5mm2/14AWG LA057605U016 16A CH390163
Silnik 8A 2.5mm2/14AWG
Uziemienie 2.5mm2/14AWG
512C/16 Zasilanie 24A 6mm2/10AWG LA057605U032 32A CH390323
Silnik 16A 6mm2/10AWG
Uziemienie 6mm2/10AWG
512C/32 Zasilanie 48A 16mm2/6AWG LA057605U050 50A CH390054
Silnik 32A 16mm2/6AWG
Uziemienie 16mm2/6AWG
Wszystkie Wzbudzenie 3A 1.5mm2/16AWG LA054664 10A CH230014
TABELA 3.1 Zalecane przekroje przewodów.
3 - 3 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 3 Instalacja
Wymagany moment dokręcania zacisków:
Sterowanie i 0.6 Nm 0.4 lbf-ft 4.5 lbf-in
Wzbudzenie
Zaciski Mocy 2.7 Nm 2 lbf-ft 24 lbf-in
Uziemienie 7.1 Nm 5.25 lbf-ft 63 lbf-in
512C Podręcznik obslugi 3 - 4
Rozdział 4 Nastawy i uruchomienie napędu
Rozdział 4 Nastawy oraz uruchomienie napędu.
USTAWIENIA MIKROACZNIKÓW
SW3 (OFF) Tachogenerator Sprzężenie zwrotne regulacji prędkości realizowane za
pomocą Tachogeneratora.
SW3 (ON) Napięcie Sprzężenie zwrotne regulacji prędkości realizowane
Twornika metodą od Napięcia Twornika
SW4 (OFF) Wyjście cyfrowe Wyjście cyfrowe  Prędkość-Zero odnosi się do
Prędkość-Zero rzeczywistej prędkości zmierzonej.
SW4 (ON) Wyjście cyfrowe Wyjście cyfrowe  Prędkość-Zero odnosi się do
Zadawanie-Zero prędkości zadanej.
SW8 (OFF) Pomiar Prądu Buforowane wyjście pomiaru prądu,
Twornika 5V odpowiada 100% zakresu prądowego 512C.
np. 4 Amp dla 512C/04
8 Amp dla 512C/08
16 Amp dla 512C/16
32 Amp dla 512C/32
SW8 (ON) Pomiar Prądu Buforowane wyjście pomiaru prądu
Twornika 5V odpowiada 100% kalibrowanego zakresu
prądowego 512C.
Na przykład 512C/16 ma SW5-ON,SW6-ON,SW7-OFF
Prąd Kalibrowany = 8 A, zatem 5V = 8A.
SW1 SW2 NAPICIE SPRZŻENIA ZWROTNEGO
OFF ON 10 - 25V Dokładną wartość należy ustawić
ON ON 25 - 75V potencjometrem P7.
OFF OFF 75 - 125V
ON OFF 125 - 325V
TABELA 4.1 Napięcie sprzężenia zwrotnego twornika / tachogeneratora (dla nmax).
Przykład:
(a) Wymagane są obroty silnika 1500obr/min z tachogeneratorem 60V/1000obr_min-1.
Napięcie sprzężenia zwrotnego = 90V, SW3=OFF
Z Tabeli 4.1 ustawia się SW1=OFF SW2=OFF oraz P7 dokładnie żądane
napięcie.
(b) Wymagane są obroty silnika 2000obr/min o napięciu twornika 320V bez tacho.
Napięcie sprzężenia zwrotnego = 320V, SW3=ON
Z Tabeli 4.1 ustawia się SW1=ON SW2=OFF oraz P7 dokładnie żądane napięcie.
Uwaga:- wymaga się ustawienia powyższych mikrołączników dla obydwu rodzajów sprzężenia
zwrotnego od prędkości.
KALIBRACJA MAKSYMALNEGO PRDU 512C
SW5 SW6 SW7 04 08 16 32
1
OFF OFF OFF /2 A 1A * 2A * 4A *
ON OFF OFF 1A 2A * 4A * 8A *
OFF ON OFF 11/2 A 3A * 6A * 12A *
512C Podręcznik obsługi
4 - 1
Rozdział 4 Nastawy i uruchomienie napędu
ON ON OFF 2A 4A * 8A * 16A *
OFF OFF ON 21/2 A 5A 10A 20A
ON OFF ON 3A 6A 12A 24A
OFF ON ON 31/2 A 7A 14A 28A
ON ON ON 4A 8A 16A 32A
TABELA 4.2 Kalibracja prądu 512C. ( * patrz uwagi  następna
strona )
Przykład: Musimy dobrać napęd do silnika 14 A.
Wybieramy 512/16  na podstawie tabeli 4.2 ustawiamy SW7=ON, SW6=ON,
Opcja 1
SW5=OFF, wtedy Ical = 14 A.
Opcja 2 Wybieramy 512/32  na podstawie tabeli 4.2 ustawiamy SW7=OFF, SW6 ON,
SW5 ON, wtedy Ical = 16 A
Zmniejszamy nastawę I Limit (P4) w celu uzyskania 14 A.
POTENCJOMETRY
P1 RAMP UP Kręcić w kierunku ruchu wskazówek zegara w celu
zwiększenia tempa narastania prędkości (skrócenie
Czas narastania
czasu narastania).
prędkości
(Liniowo :- 1 ... 40 sek)
P2 RAMP DOWN Kręcić w kierunku ruchu wskazówek zegara w celu
zwiększenia tempa zmniejszania prędkości (skrócenie
Czas
czasu hamowania).
hamowania
(Liniowo :- 1 ... 40 sek)
P3 SPEED Optymalizacja stabilności prędkości obrotowej silnika.
Zbyt duża nastawa może spowodować niestabilność
STABILITY
napędu.
Stabilizacja
pracy Pętli
Regulacji
Prędkości
P4 CURRENT Kręcić w kierunku ruchu wskazówek zegara w celu
zwiększenia maksymalnego prądu wyjściowego
LIMIT
twornika.
Ograniczenie
Bez dodatkowych połączeń do zacisku T7
Prądu.
(Ograniczenie Prądu / Momentu) maksymalny prąd
ograniczony jest do 110% zakresu nominalnego. W
celu uzyskania 150% należy podłączyć T7 do
potencjału +7.5V.
4 - 2 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 4 Nastawy i uruchomienie napędu
P5 IR Optymalizacja regulacji prędkości w warunkach
zmiennego obciążenia momentem mechanicznym przy
Compensation
realizacji sprzężenia zwrotnego od napięcia twornika.
Kompensacja
Kręcić w kierunku ruchu wskazówek zegara w celu
I*R
zwiększenia kompensacji spadku prędkości przy
zwiększającym się obciążeniu.
(Zbyt duża kompensacja może spowodować
niestabilność napędu)
UWAGA: Skręcić potencjometr maksymalnie w
kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara dla
sprzężenia zwrotnego od prądnicy Tacho.
P6 Minimum Ustawianie prędkości minimalnej, wtedy kiedy suwak
potencjometru zadającego skręcony jest na minimum
Speed
 do zacisku T4. Kręcenie w kierunku ruchu
Prędkość
wskazówek zegara daje zwiększenie prędkości
Minimalna
minimalnej (ok.. 30% dla potencjometru zadającego o
wartości 10K)
P7 Maximum Ustawianie prędkości maksymalnej, wtedy kiedy
suwak potencjometru zadającego skręcony jest na
Speed
maksimum. Kręcenie w kierunku ruchu wskazówek
Prędkość
zegara daje zwiększenie prędkości maksymalnej
Maksymalna
P8 Zero Speed Ustawianie prędkości Zero, wtedy kiedy suwak
potencjometru zadającego ustawiony jest w pozycji
Offset
środkowej  zerowy potencjał na zacisku T13.
Zerowanie
prędkości
TABELA 4.3 Nastawy potencjometrów.
512C Podręcznik obsługi
4 - 3
Rozdział 4 Nastawy i uruchomienie napędu
PODSTAWOWA PROCEDURA URUCHOMIENIOWA
Środki ostrożności
Przed podłączeniem zasilania:
PRZEKSZTAATNIK 512C
Sprawdzić:-
1) Napięcie sieci zasilającej jest odpowiednie dla 512C .
2) Napięcie i prąd twornika silnika DC jest zgodne z parametrami wyjściowymi
przekształtnika.
3) Napięcie i prąd wzbudzenia silnika DC jest zgodne z parametrami wyjściowymi
przekształtnika.
4) Wszystkie zewnętrzne połączenia są prawidłowe:
a) Obwody mocy  zasilanie
b) Obwody sterowania
c) Połączenia do silnika DC
UWAGA: Należy całkowicie odłączyć 512C od zasilania przed ewentualnym
 przedzwanianiem połączeń lub pomiarem izolacji induktorem.
5) Sprawdzić, jeśli to jest możliwe, sprawność poszczególnych komponentów
zastosowanego wyposażenia.
6) Zwrócić uwagę czy nie występują jakieś niepodłączone końce przewodów,
przeanalizować funkcje niewykorzystanych zacisków itd...
SILNIK
1) Skontrolować silnik DC, szczególnie stan komutatora. Wentylacja, jeśli występuje,
powinna obejmować także komutator.
Sprawdzić poprawność osadzenia szczotek komutatora, oraz czy zapewniona jest
wystarczająca siła docisku do powierzchni jego wycinków.
Jeśli to możliwe, należy sprawdzić możliwość swobodnego obracania się wału silnika.
Przygotowanie
SILNIK
Sprawdzić :-
1) Czy obroty wału silnika w danym kierunku nie spowodują uszkodzenia maszyny.
2) Czy w obrębie załączanych do zasilania urządzeń nie ma przypadkowych osób.
3) Czy uruchamianie silnika maszyny nie będzie kolidowało z innym pracującym
sprzętem.
4 - 4 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 4 Nastawy i uruchomienie napędu
PRZEKSZTAATNIK 512C
1) Zabezpieczyć urządzenie przed przypadkowym załączeniem poprzez odłączenie
zabezpieczeń w obwodzie zasilania.
2) W miarę możliwości, rozłączyć obciążenie mechaniczne z wału silnika DC.
3) W razie jakichkolwiek wątpliwości co do poprawności instalacji elektrycznej napędu,
w obwodzie twornika silnika DC można włączyć szeregowo zabezpieczający rezystor
dużej mocy.
4) Jeśli jest możliwe obracanie wału silnika DC wyposażonego w tachogenerator,
sprawdzić poprawność sygnału sprzężenia zwrotnego prędkości  obracanie wału
silnika w kierunku dodatnim (w prawo) powinno w rezultacie powodować dodatnie
napięcie na wyjściu tacho  dodatni potencjał na zacisku T1 względem T8 lub T11.
5) Sprawdzić nastawy mikrołączników SW :
SW1 ) Zakres prędkości (patrz tabela 4.1)
SW2 )
SW3 Tachogenerator / napięcie twornika
SW4 Zero Prędkości/ Zero Zadawania
SW5 )
SW6 ) Kalibracja Prądu (patrz tabela 4.2)
SW7 )
SW8 Pełny Zakres / Kalibrowane wyjście napięciowe  Prąd Twornika.
Sprawdzić  bezpieczne początkowe ustawienie potencjometrów:-
6)
Potencjometry P1, P2, P4, P5, P6, P7 do końca w kierunku przeciwnym do ruchu
wskazówek zegara.
Potencjometry P3 i P8 w położeniu środkowym.
7) Sprawdzić, że zworka zasilania układu sterowania 512C jest w pozycji odpowiedniej
dla napięcia sieci zasilającej (zwykle 380/415V).
8) Ustawić przełącznik  BIEG w pozycji - wyłączony.
9) Zadawanie potencjometrem ustawić w pozycji Zero.
ZAACZENIE ZASILANIA
Po wykonaniu wszystkich opisanych wcześniej czynności przygotowawczych, uruchomić
odłączone czasowo elementy zabezpieczeń i podłączyć zasilanie do urządzenia. Domyślnie
zakłada się, że układ pracuje w podstawowej konfiguracji prostego regulatora prędkości :
1) Po załączeniu zasilania powinna świecić sygnalizacyjna dioda LED opisana LED2-
POWER ON  zasilanie załączone.
2) Zamknąć wyłącznik  BIEG , ustawić małą prędkość zadaną (ok. 10%) i zwiększyć
zewnętrzne ograniczenie prądu (jeśli jest wykorzystywane) do ok. 50%. Wolno
zwiększać nastawę ograniczenia prądu P4 - CURRENT LIMIT do chwili, aż wał
silnika DC. zacznie się obracać. Jeśli prędkość obrotowa wału przekroczy 10%
512C Podręcznik obsługi
4 - 5
Rozdział 4 Nastawy i uruchomienie napędu
pełnego zakresu (silnik się rozbiega), natychmiast skręcić potencjometr P4 na
minimum (do oporu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara) oraz
wycofać sygnał  BIEG - zacisk T5.
Jeśli niekontrolowany rozbieg silnika występuje przy zastosowaniu sprzężenia zwrotnego
od tachogeneratora, należy sprawdzić :
Problem Wskazówki
a) Kierunek prawidłowy ale silnik się rozbiega: Zamienić polaryzację
tachogeneratora. (zamienić
wzajemnie końcówki
wyprowadzeń)
b) Kierunek nieprawidłowy i silnik się rozbiega: Zamienić polaryzację obwodu
wzbudzenia silnika DC.
Gdy prądnica tacho nie jest zastosowana, tzn. dla trybu sprzężenia zwrotnego od napięcia
twornika, zła polaryzacja sygnału zwrotnego nie jest możliwa. Niekontrolowany
rozbieg silnika występuje w wyniku nieprawidłowej nastawy łączników skalowania
SW1 i SW2.
Jeśli silnik pracuje na prawidłowych obrotach (ok. 10%) ale ich kierunek jest przeciwny do
żądanego, należy:
a) Nieużywany Tachogenerator Odwrócić polaryzację wzbudzenia.
(sprzężenie od napięcia
twornika)
b) Używany Tachogenerator Odwrócić polaryzację wzbudzenia oraz
polaryzację Tachogeneratora.
4) Zwiększyć nastawę prędkości do maksimum i skontrolować napięcie twornika  nie
powinno przekraczać napięcia twornika silnika DC podanego na tabliczce
znamionowej. Należy użyć potencjometru P7  MAXIMUM SPEED do
wyregulowania żądanego poziomu prędkości maksymalnej (gdy potencjometr zadający
ustawiony jest na maksimum).
5) Potencjometrem P6  MINIMUM SPEED wyregulować żądany poziom prędkości
minimalnej (gdy potencjometr zadający ustawiony jest na minimum).
6) Ustawić czas rozruchu i czas hamowania potencjometrami P1-RAMP_UP - rozruch
oraz P2-RAMP_DOWN - hamowanie.
7) Przy sprzężeniu zwrotnym od napięcia twornika (przy braku Tacho) pojawienie się
obciążenia mechanicznego może spowodować obniżenie prędkości a nawet
zatrzymanie napędu. Efekt ten można częściowo wyeliminować poprzez odpowiednią
nastawę kompensacji napięcia twornika w funkcji prądu twornika potencjometrem P5-
IR COMPENSATION . Zbyt silna kompensacja może doprowadzić do niestabilnej
4 - 6 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 4 Nastawy i uruchomienie napędu
pracy napędu. Nie zaleca się silnego forsowania kompensacji w układzie z
Tachogeneratorem.
8) Wyregulować potencjometrem P3-SPEED STABILITY zachowanie napędu przy
skokowej zmianie poziomu prędkości lub wielkości obciążenia. Należy wyeliminować
oscylacje prędkości, tzw. kołysanie, które powstaje w układach mechanicznych z
dużym momentem bezwładności i małych oporach. Zbyt silna kompensacja może
doprowadzić do niestabilnej pracy napędu.
9) Na zacisku T6 podłączyć wskaznik napięcia w celu monitorowania wartości prądu
wyjściowego.
512C Podręcznik obsługi
4 - 7
Rozdział 5 Diagnostyka i sygnalizacja błędów
Rozdział 5 Diagnostyka i sygnalizacja błędów
DIAGNOSTYCZNE WSKAyNIKI LED
LED1 STALL TRIP Świeci gdy układ sterowania wykryje stan utknięcia
silnika, w którym przez co najmniej 60s jego wał
UTKNICIE
jest całkowicie zatrzymany lub pracuje na bardzo
SILNIKA
małej prędkości obrotowej  prędkość zadana jest
dużo wyższa, występuje stan ograniczenia prądu.
LED2 POWER ON Świeci gdy układ sterowania jest podłączony do
zasilania pomocniczego.
ZASILANIE
ZAACZONE
LED3 OVERCURRENT Świeci gdy Prąd Twornika przekroczy 3 razy
nastawiony prąd kalibrowany.
PRZEKROCZENIE
PRDU
LED1- utknięcie LED3 - przekroczenie prądu
OVERCURRENT
STALL
LED2 - zasilanie
POWER ON
5 - 1 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 5 Diagnostyka i sygnalizacja błędów
SYTUACJE AWARYJNE
PROBLEM MOŻLIWE PRZYCZYNY SPOSÓB POSTPOWANIA
Nie świeci LED1- Brak zasilania Sprawdzić zasilanie sieciowe,
Zasilanie zabezpieczenia.
Nieprawidłowe napięcie Sprawdzić napięcie zasilania oraz
zasilania sterownika położenie zworki wyboru napięcia przy
512C. transformatorze zasilania elektroniki w
512C.
Silnik nie pracuje po Brak sygnału Sprawdzić połączenia w obwodach
załączeniu układu. wejściowego  BIEG sterowania.
Brak zadawania Sprawdzić napięcie sumarycznego
prędkości. zadawania na zacisku T12.
Sprawdzić położenie potencjometru
zadawania i jego podłączenie.
Brak prądu twornika Sprawdzić nastawę P4 lub nastawę
potencjometru zewnętrznego
ograniczenia prądu (jeśli występuje).
Brak wzbudzenia Sprawdzić zasilanie prostownika
wzbudzenia oraz połączenia obwodu
wzbudzenia.
Zablokowany silnik Usunąć blokadę mechaniczną.
Silnik pracuje, po Nieprawidłowa nastawa Sprawdzić nastawę P4 lub nastawę
czym zatrzymuje się ograniczenia prądu. potencjometru zewnętrznego
z sygnalizacją ograniczenia prądu (jeśli występuje)
ograniczenia prądu.
Okresowo następuje Nieprawidłowa nastawa Sprawdzić nastawę mikrołączników
sygnalizacja LED1- kalibracji prądu. SW5,6,7
utknięcie silnika.
Zablokowany silnik Usunąć blokadę mechaniczną.
Nieprawidłowa nastawa Sprawdzić nastawę mikrołączników
kalibracji napięcia SW1/2. Muszą one być ustawiane
sprzężenia zwrotnego. zarówno dla Tachogeneratora jak i w
wypadku jego braku.
Przekroczenie Sprawdzić kompatybilność napięcia
możliwości napięciowych twornika silnika DC w stosunku do
na wyjściu 512C. napięcia wyjściowego 512C.
Uszkodzony Sprawdzić tachogenerator (na próbę
Tachogenerator lub jego zastosować sprzężenie od napięcia
połączenia. twornika)
Silnik pracuje tylko z Nieprawidłowa Sprawdzić tachogenerator i jego
maksymalną polaryzacja podłączenie.
prędkością. Tachogeneratora lub
przerwane jego
połączenia.
Przerwa w połączeniach Sprawdzić połączenia do zacisków
potencjometru T13 lub T10.
zadającego.
512C Podręcznik obsługi 5 - 2
Rozdział 5 Diagnostyka i sygnalizacja błędów
Nastawa prędkości Sprawdzić nastawę P6 - MINIMUM
minimalnej. SPEED
Minimum Speed Setting
Silnik obraca się Nastawa Zera Prędkości Ustaw P8  ZERO SPEED OFFSET
przy Zerowym aby wyzerować obroty.
Zadawaniu.
Prędkość silnika ma Stabilizacja P3 Zredukuj położenie P3  SPEED
charakter STABILITY
oscylacyjny.
Kompensacja IR - P5 Ustaw zerową kompensację dla
tachogeneratora. Zredukuj nastawę
P5  IR COMPENSATION gdy brak
tachogeneratora (sprzężenie od
napięcia twornika)
5 - 3 512C Podręcznik obsługi
Rozdział 6 Serwis i naprawa
Rozdział 6 SERWIS I NAPRAWA
Produkt nie ma części które mogłyby być naprawiane przez użytkownika, tak więc
muszą być odesłane do OBRUSN. Produkt powinien być zwrócony w oryginalnym
opakowaniu lub innym który zabezpieczy produkt przed uszkodzeniami podczas
transportu.
Pomoc techniczna może być uzyskana przez skontaktowanie się z OBRUSN Toruń
lub lokalnym dostawcą:
OŚRODEK BADAWCZO ROZWOJOWY
URZDZEC STEROWANIA NAPDÓW
87-100 Toruń; ul. Batorego 107
tel. (056) 62340  21 25
fax (056) 62344 25; 62325-35
http://www.obrusn.torun.pl
E-mail:obrusn@obrusn.torun.pl
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości
polecamy zapoznanie się z oryginalną
dokumentacją techniczno-ruchową
dostarczoną wraz z napędem.
Najaktualniejsza dokumentacja techniczno-
ruchowa napędu pod adresem:
http://www.drives.eurotherm.co.uk
6 - 1 512C Podręcznik obsługi
Dodatek A
Dodatek A Deklaracje
512C DECLARATION OF CONFORMITY FOR EMC
EUROTHERM
DRIVES
EC DECLARATION OF CONFORMITY
In accordance with the EEC Directive 89/336/EEC,
Article 10 and Annex 1, (EMC DIRECTIVE)
We Eurotherm Drives Ltd, address as below, declare under our sole responsibility that the following electronic
products
512C
when installed, used and CE marked in accordance with the instructions in the product manual (provided with
each piece of equipment) using the specified EMC filters to which this declaration refers is in conformity with the
following standards:-
BS EN50081-1 (1992), BSEN50081-2 (1994)
BSEN50082-1#(1992) & draft prEN50082#* (1992)
Following provisions of EEC-Directive
89/336/EEC with amendments 92/31/EEC and 93/68/EEC
7th January 1997
......................................
..........................................
.........................................
Date
Dr Dan Slattery,
Dr Martin Payn,
Technical Director
Conformance Officer
Eurotherm Drives Ltd
Eurotherm Drives Ltd
# Compliant with these immunity standards without specified EMC filters.
* For information only.
EUROTHERM DRIVES LIMITED
NEW COURTWICK LANE, LITTLEHAMPTON, WEST SUSSEX BN17 7PD
TELEPHONE: 01903 721311 FAX: 01903 723938
Registered number: 1159876 England. Registered Office: Leonardslee, Lower Beeding, Horsham, West Sussex RH13 6PP
1997 EUROTHERM DRIVES LIMITED
File Name: G:\MSDOCS2\389---\38981470.WRD
ISS: DATE DRN: FEP DRAWING NUMBER: HK389814C170
CHKD: MP TITLE:
SHT 1
512C EC Declaration of
A 07.01.97
OF
Conformity for EMC
1 SHTS
EUROTHERM
DRIVES
Issue D 20.02.1995 GA387648C017
A - 1
Dodatek A
512C MANUFACTURERS EMC DECLARATION
EUROTHERM
DRIVES
MANUFACTURERS EMC DECLARATION
We Eurotherm Drives Limited, address as below, declare under our sole responsibility that the following
Electronic Products
512C
when installed and used in accordance with the instructions in the product manual
(provided with each piece of equipment) and using the specified EMC filters to which
this declaration refers is in conformity with the following standards:-
BSEN50081-1 (1992), BSEN50081-2 (1994)
BSEN50082-1#(1992), & draft prEN50082-2#* (1992)
9th January 1997
.......................................... .....................................
.........................................
Dr Dan Slattery, Date
Dr Martin Payn,
Technical Director
Conformance Officer
Eurotherm Drives Ltd
Eurotherm Drives Ltd
# Compliant with these immunity standards without specified EMC filters.
* For information only.
EUROTHERM DRIVES LIMITED
NEW COURTWICK LANE, LITTLEHAMPTON, WEST SUSSEX BN17 7PD
TELEPHONE: 01903 721311 FAX: 01903 723938
Registered number: 1159876 England. Registered Office: Leonardslee, Lower Beeding, Horsham, West Sussex RH13 6PP
1996 EUROTHERM DRIVES LIMITED
File Name: G:\MSDOCS2\389---\38981472.WRD
ISS: DATE DRN: FEP DRAWING NUMBER: HK389814C172
CHKD: MP TITLE:
SHT 1
512C Manufacturers EMC
A 07.01.97
OF
Declaration
1 SHTS
EUROTHERM
DRIVES
Issue D 20.02.1995 GA387648C017
A - 2
Dodatek A
EC DECLARATION OF CONFORMITY FOR ELECTRICAL SAFETY
EUROTHERM
DRIVES
EC DECLARATION OF CONFORMITY
In accordance with the EEC Directive 73/23/EEC and amended by 93/68/EEC,
Article 13 and Annex III, (LOW VOLTAGE DIRECTIVE)
We Eurotherm Drives Limited, address as below, declare under our sole responsibility that the following Electronic
Products
512C
When installed and used in accordance with the instructions in the Product Manual (provided with each piece of
equipment) is in Conformity with the following standard:-
VDE0160(1988)
Following provisions of EEC-Directive
73/23/EEC with amendment 93/68/EEC
9th December 1996
........................................
......................................
.........................................
Dr Dan Slattery,
Date
Dr Martin Payn,
Technical Director
Conformance Officer
Eurotherm Drives Ltd
Eurotherm Drives Ltd
EUROTHERM DRIVES LIMITED
NEW COURTWICK LANE, LITTLEHAMPTON, WEST SUSSEX BN17 7PD
TELEPHONE: 01903 721311 FAX: 01903 723938
Registered number: 1159876 England. Registered Office: Leonardslee, Lower Beeding, Horsham, West Sussex RH13 6PP
1996 EUROTHERM DRIVES LIMITED
File Name: G:\MSDOCS2\389---\38996055.WRD
ISS: DATE DRN: FEP DRAWING NUMBER: HK389960C955
CHKD: MP TITLE:
SHT 1
512C Declaration of Conformity for
A 09.12.96
OF
Electrical Safety
1 SHTS
EUROTHERM
DRIVES
Issue D 20.02.1995 GA387648C017
A - 3
Dodatek A
MACHINERY DIRECTIVE
EUROTHERM
DRIVES
MANUFACTURER S DECLARATION
The following Electronic Products
512C
are components to be incorporated into machinery and may not be operated alone.
The complete machinery or installation using this equipment may only be put into service when the safety considerations
of the Directive 89/392/EEC are fully adhered to.
Particular reference should be made to EN60204-1 ( Safety of Machinery - Electrical Equipment of Machines).
All instructions, warnings and safety information of the Product Manual must be adhered to.
9th December 1996
.........................................
......................................
........................................
Dr Martin Payn,
Date
Dr Dan Slattery,
Conformance Officer
Technical Director
Eurotherm Drives Ltd
Eurotherm Drives Ltd
EUROTHERM DRIVES LIMITED
NEW COURTWICK LANE, LITTLEHAMPTON, WEST SUSSEX BN17 7PD
TELEPHONE: 01903 721311 FAX: 01903 723938
Registered number: 1159876 England. Registered Office: Leonardslee, Lower Beeding, Horsham, West Sussex RH13 6PP
1996 EUROTHERM DRIVES LIMITED
File Name: G:\MSDOCS2\389---\38996018.WRD
ISS: DATE DRN: FEP DRAWING NUMBER: HK389960C918
CHKD: MP TITLE:
SHT 1
512C Machinery Directive
A 09.12.96
OF
1 SHTS
EUROTHERM
DRIVES
Issue D 20.02.1995 GA387648C017
A - 5


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
silnik pradu stalego teoria(1)
BADANIE NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO SILNIKA PRĄDU STAŁEGO POPRZEZâ Ś
Napęd z bezszczotkowym silnikiem prądu stałego
BADANIE UKLADU NAPEDOWEGO Z SILNIKIEM PRADU STALEGO ZASILANYM Z NAWROTNEGO PRZEKSZTALTNIKA TYRYSTORO
Silnik pradu stalego1 2p docx
Czestotliwosciowa regulacja predkosci katowej silnika indukcyjnego
Silnik prądu stałego3 6
Regulacja predkosci katowej silnikow indukcyjnych w ukladach kaskadowych kaskada stalomocowa
Silnik prądu stałego sprawko
Sprawozdanie silnik prądu stałego

więcej podobnych podstron