systemy multimedialne wykład


mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 1.
SYSTEMY MULTIMEDIALNE
Co to jest system multimedialny? Elementy systemu multimedialnego
Nośniki danych i ich wpływ na kodowanie Cele i sposoby kodowania
Kompresja bezstratna Kompresja stratna Stratna kompresja dzwięku
Stratna kompresja obrazów Stratna kompresja video
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 2.
Co to jest system multimedialny?
Czy na przykład klasyczna analogowa telewizja, to system multimedialny?
Owszem, jak najbardziej, ale to analogowy system
multimedialny. Nas natomiast będą interesowały cyfrowe
systemy multimedialne, elementy niektórych z nich
podziwiać można poniżej.
?
W słowie  multimedialny tkwi mały haczyk, bo
 multi zakłada wielość mediów w takim systemie
(np. obraz i dzwięk). Jednak systemy dostarczające
tylko jedno medium (np. tylko dzwięk), również
można podciągnąć pod systemy multimedialne, bo
słowo  medialny znaczy w naszym języku coś
zupełnie innego.
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 3.
Elementy systemu multimedialnego.
kodowanie
zródła
nośniki danych
dekodowanie
urządzenia końcowe
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 4.
Nośniki danych i ich wpływ na kodowanie.
Transmisja radiowa
Szerokość pasma  średnia i duża. Poziom zakłóceń  wysoki. Ilość jednoczesnych
odbiorców  nieograniczona. Dostęp swobodny  brak. Kanał zwrotny - brak.
Transmisja kablowa
Szerokość pasma  duża. Poziom zakłóceń  niski. Ilość jednoczesnych odbiorców 
średnia i duża. Dostęp swobodny  brak. Kanał zwrotny  najczęściej brak.
Pamięci masowe
Szerokość pasma  duża i bardzo duża. Poziom zakłóceń  żaden. Ilość
jednoczesnych odbiorców  1. Dostęp swobodny  jest. Kanał zwrotny  brak.
Ograniczona pojemność.
Internet
Szerokość pasma  mała lub średnia. Poziom zakłóceń  niski lub bardzo niski. Ilość
jednoczesnych odbiorców  umiarkowana. Dostęp swobodny  może być
zapewniony. Kanał zwrotny  bez problemu.
Nośnik danych systemu multimedialnego ma zasadniczy wpływ na rodzaj wybranego kodowania.
Różnorodność kanałów transmisyjnych powoduje różnorodność standardów kodowania, choć daje się
zaobserwować pewien trend do tworzenia systemów uniwersalnych (np. MPEG-4). Warto też
pamiętać o tym, że często kanał transmisyjny składa się z kilku różnych części, np. media
transmitowane przez Internet są składowane po stronie nadawczej (a często i odbiorczej) w pamięci
masowej.
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 5.
Cele i sposoby kodowania
Kodowanie danych ma różne cele, w zależności od rodzaju kanału transmisyjnego,
czy modelu biznesowego nadawcy. Możemy wyróżnić trzy najważniejsze cele
kodowania:
Korekcja błędów
Ma na celu oczywiście zapobieżeniu uszkodzeniom transmitowanych mediów
wywołanych zakłóceniami. We współczesnych systemach multimedialych korekcja
błędów odbywa się najczęściej w warstwie transmisji jak najbliższej sprzętu (np.
sumy kontrolne ramek Ethernet, kody korekcyjne na dyskach CD/DVD).
Kompresja danych
Jest szczególnie istotna w kanałach o ograniczonej pojemności, a więc w Internecie
i pamięciach masowych. Dane multimedialne mogą być kompresowane bezstratnie
(z wykorzystaniem redundancji informacyjnej), lub też stratnie (z wykorzystaniem
redundancji percepcyjnej). Kompresja stratna i bezstratna najczęściej są
wykorzystywane jednocześnie.
Szyfrowanie
Celem szyfrowania może być zarówno zapewnienie poufności przekazu (np. w
systemach łączności radiowej czy wideofonicznej), zapewnienie, że przekaz trafi
wyłącznie do zaufanych odbiorców, bądz też zabezpieczenie praw autorskich
(utrudnienie kopiowania).
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 6.
Kompresja bezstratna
Kompresja bezstratna wykorzystuje redundancję (nadmiarowość) informacyjną (dowolnego)
strumienia danych. Jej cechą charakterystyczną jest identyczność bitowa strumienia
zdekompresowanego ze sttumieniem zródłowym. Dzięki temu kompresja bezstratna może być
wykorzystana do dowolnego formatu danych, niekoniecznie mediów. Oto różnego rodzaju algorytmy
kompresji bezstratnej:
Algorytmy bez analizy danych:
Ä…
ByteRun  IFF ILBM.
Ä…
Run Length Encoding  BMP.
Ä…
Lempel Ziv Welsh (LZW)  GIF.
Algorytmy z analizÄ… danych:
Ä…
Algorytm Huffmana  ZLIB, ZIP.
Ä…
Kompresja arytmetyczna.
Przykład redundancji informacyjnej
dane zródłowe
AAABBBAAAAAABBBBCCCCCBBBBBAAAAAAA
prosta kompresja typu  byte run
3A3B6A4B5C5B7A
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 7.
Kompresja stratna
Kompresja stratna jest charakterystyczna dla danych medialnych, ponieważ wykorzystuje
redundancję percepcyjną. Opiera się ona na tym, że ludzkie zmysły i mózg nie analizują całej
informacji zawartej w strumieniu multimedialnym. W związku z tym część danych może zostać z
tego strumienia usunięta, podczas gdy percepcja tego strumienia pozostanie niezmieniona, lub
(częściej) strata jakości percepcji jest w danych warunkach akceptowalna. Pewnym problemem jest
tu indywidualność percepcji. Autorzy kompresorów konstruują uśrednione modele percepcji w
oparciu o wyniki eksperymentów (np. model psychoakustyczny MPEG Audio). Trzeba się liczyć z
tym, że indywidualne osoby mogą mieć percepcję inną niż uśredniony model. Na przykład większość
ludzi kopmresję MPEG 1 Audio warstwę 3 (popularne MP3) o przepływności 192 kbit/s traktuje jako
 jakość CD , podczas gdy są osoby, które odczuwają stratę jakości nawet przy 256 kbit/s.
Większość algorytmów kompresji stratnej na koniec pakuje przetransformowane dane dodatkowo
algorytmem bezstratnym.
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 8.
Kompresja stratna dzwięku
Najprostszą kompresją stratną dzwięku jest nieliniowe kwantowanie
próbek, stosowane miÄ™dzy innymi w formatach A-law i µ-law. OsiÄ…ga siÄ™
kompresję 2:1 przy nieznacznym pogorszeniu stosunku sygnału do szumu.
Kolejnym stopniem jest wykorzystanie korelacji międzypróbkowej 
ADPCM z predyktorami różnego stopnia. Są to jednakże metody
kwantowanie
przestarzałe, powszechnie obecnie jest stosowana transformata w
dziedzinę częstotliwości, następnie przy pomocy modelu psychoakustycz- nieliniowe
nego usuwa się składowe percepcyjnie nieistotne, dzięki zjawisku
maskowania tonalnego i szumowego. KorzystajÄ…c z tego samego zjawiska
można zamaskować szum kwantyzacji współczynników transformaty (noise
shaping). Prostą metodą stosowaną przy dzwięku wielokanałowym jest
wykorzystanie wysokiej korelacji między kanałami (najczęściej stosowana
wraz z innymi metodami). SkutecznÄ… metodÄ… poprawienia stopnia
kompresji jest kompresja z dynamicznym bitrate (VBR). Najnowsze
t
standardy (AAC+) wykorzystują też sztuczki z powieleniem dolnej połowy
korelacja
widma w górną (spectral band replication).
międzypróbkowa
Odrębną gałęzią jest kompresja sygnałów mowy. Tu podstawowym
kryterium jest raczej zrozumiałość mowy niż wierne odtworzenie.
Powszechnie stosowaną techniką jest dynamiczne modelowanie układu
głosowego człowieka i przesyłanie parametrów modelu, oraz pobudzenia
szczÄ…tkowego (szum + ton). Na technicej tej opiera siÄ™ np. standard
kompresji telefonii komórkowej GSM.
f
maskowanie
tonalne i szumowe
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 9.
.
Kompresja stratna obrazów nieruchomych
Wzrok człowieka oszukać trudniej niż słuch, stąd wiele formatów obrazu
pozostaje przy kompresji bezstratnej (GIF, BMP), ewentualnie
wspomagając się usuwaniem korelacji między sąsiednimi pikselami (PNG).
Kompresja stratna sprawdza się w przypadku obrazów naturalnych
(zdjęcia). Najbardziej rozpowszechnionym formatem jest JPEG, który
7,1 kB
opiera się na transformacie obrazu w dziedzinę częstotliwości (DCT), a
następnie stratnym kwantowaniu współczynników transformaty. Nowsze
formaty (JPEG2000, DjVu) wykorzystują transformatę falkową, która lepiej
dopasowana jest do sposobu przetwarzania obrazu przez mózg (przy tej
samej kompresji, artefakty są mniej widoczne). Ważną techniką jest też
zmniejszanie pasma przenoszenia chrominancji (formaty YUV).
3,6 kB
Warto tu wspomnieć, że w przypadku rysunków wygenerowanych
sztucznie, zawierających głównie linie i jednobarwne figury, bardzo
skutecznym rodzajem  kompresji jest zapis w formacie wektorowym (np.
SVG, czy nawet PostScript i PDF).
95,7 kB 3,9 kB
2,0 kB
mgr inż. Grzegorz Kraszewski  SYSTEMY MULTIMEDIALNE  wykład 1, strona 10.
Kompresja stratna video
O ile rozdzielczość percepcyjna obrazów nieruchomych u człowieka jest
niezła, o tyle w przypadku video możliwości oszustwa jest więcej.
Większość ludzi odbiera ruch pokazany z prędkością powyżej 25 klatek na
sekundę jako płynny. To podstawa ograniczenia strumienia danych.
Oczywiście do każdej klatki dają się zastosować techniki stosowane przy
obrazach niesuchomych, przede wszystkim format YUV i skwantowane
transformaty częstotliwościowe.
Oprócz tego dochodzi wiele nowych technik wykorzystujących korelację
międzyklatkową: predykcja i interpolacja klatek, predykcja ruchu bloków
obrazu.
predykcja i interpolacja ramek kompensacja ruchu


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Podstawy Systemów Okrętowych wykład 04 Przeciw Pożarnicze
Elektromechaniczne systemy napedowe wyklad pienkowski wyklad 2
Systemy(Unix) wyklad Nieznany
Systemy multimedialne Zawarto c dynamiczna
Systemy multimedialne SM ID W1 lato2007
Systemy multimedialne Flash i PHP
Systemy multimedialne Flash i XML
Systemy multimedialne Flash i HTML
Systemy operacyjne wyklad 1
5 Analiza systemowa wykłady PDF 11 z numeracją
4 wyklad system prawa wspolnotowego
Systemt religijne swiata wyklady

więcej podobnych podstron