Podstawy rozwoju mowy u dzieci


WYBRANE
PROBLEMY
KLINICZNE
Barbara Kamińska,
Beata Siebert
Podstawy rozwoju mowy u dzieci
Katedra Logopedii, Uniwersytet Gdański
The faculty of speech in children
STRESZCZENIE
W pracy przedstawiono elementy powstawania i rozwoju mowy. Opisano fazy rozwoju
mowy w aspekcie elementów przydatnych lekarzom i logopedom do diagnostyki za-
burzeń i ustalenia wskazań do terapii. Zarys obejmuje okres do siódmego roku życia
dziecka.
Forum Medycyny Rodzinnej 2012, tom 6, nr 5, 236 243
słowa kluczowe: logopedia, zdolność mówienia, język
SUMMARY
According to a medical problem this article presents a faculty of speech and tongue
development. Different stages of child s speech is concentrated from it s very begin-
ning to the age of seven years old.
Forum Medycyny Rodzinnej 2012, vol 6, no 5, 236 243
key words: logopedia, the faculty of speech, tonque
WSTP  budowanie teorii i praktyki postępowania
W potocznej opinii logopeda jest specjalistą prowadzącego do zmiany stanów niepożą-
zajmującym się tylko usuwaniem zaburzeń danych, ewentualnie do podtrzymywania
mowy i wymowy u dzieci (częściej) i u do- lub doskonalenia stanów zgodnych z bio-
rosłych (rzadziej). Jest to jednak podejście logiczną normą [1].
znacznie upraszczające i zawężające pole Przedstawione założenie ściśle wiąże logo-
działalności zawodowej logopedów. W naj- pedię m.in. z naukami medycznymi. Funkcjo-
nowszych ujęciach przyjmuje się, że logopedia nujące od 2007 roku 5-letnie międzyuczelnia-
jest naukÄ… dodatkowo opartÄ… na naukowych ne magisterskie dzienne studia logopedyczne,
Adres do korespondencji:
podstawach medycznych. Uwzględniając taką prowadzone w dwóch ośrodkach uniwersy-
dr n. hum. Barbara Kamińska
Katedra Logopedii, Uniwersytet Gdański
perspektywę, istotne stają się dla logopedy: teckich, tj. w Gdańsku wespół z Gdańskim
ul. Wita Stwosza 58, 80 952 Gdańsk
tel.: (058) 523 23 71,
  ocena i objaśnianie relacji zachodzących Uniwersytetem Medycznym i w Lublinie przy
tel./faks: (058) 523 23 63
e-mail: logbk@univ.gda.pl
między stanami języka i stanami zachowań udziale Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu
językowych a przebiegiem centralnych w Warszawie, dają nadzieję na solidne przygo-
i obwodowych procesów warunkujących towanie zawodowe absolwentów tego kierunku
Copyright © 2012 Via Medica
język i zachowania językowe (& ) oraz w zakresie wskazanym w definicji przedmiotu.
ISSN 1897 3590
236
www.fmr.viamedica.pl
Barbara Kamińska, Beata Siebert
Podstawy rozwoju mowy u dzieci
Tak prowadzone kształcenie logopedów powin- ROZWÓJ MOWY DZIECKA
no ułatwić i zacieśnić ich współpracę z lekarza- DO SIÓDMEGO ROKU ŻYCIA
mi różnych specjalności, m.in. z pediatrami, W psycholingwistyce wymieniano dwa zasad-
ortodontami, laryngologami, foniatrami, neu- nicze, przeciwstawne nurty w badaniach nad
rologami. Jednocześnie lekarze mogą znacząco przyswajaniem języka przez dziecko: biolo-
pomóc w zmianie społecznego stereotypu wią- gizm/natywizm, zakładający istnienie wro-
żącego pracę logopedy tylko z usuwaniem wad dzonych mechanizmów uczenia się języka
artykulacyjnych i to dopiero z dziećmi w wieku (np. Chomsky) i koncepcje zakładające wpływ
przedszkolnym lub wczesnoszkolnym. Wska- czynników społecznych, środowiskowych,
Zakłada się więc, że
: behawiorystyczna (np. Skinner), po-
zany wyżej, szeroko rozumiany zakres zadań m.in.: behawiorystyczna (np. Skinner), po-
warunkiem koniecznym
logopedii ukazuje możliwości logopedycznych znawcza (np. Piaget, Bates), społeczno-prag-
opanowania języka
działań profilaktyczno-terapeutycznych od matyczna (np. Halliday, Tomasello) [6 10]
oprócz uwarunkowanych
wczesnego niemowlęctwa po wiek dojrzały, Współcześnie podkreśla się jednak, że  język
biologicznie
a nawet podeszły, chorych z afazją lub demen- jest zjawiskiem tak złożonym i specyficznym,
predyspozycji/zdolności
cją [2 5]. O ile współpraca lekarzy i logope- iż przyjęcie jednej teorii nie prowadzi do wy-
jest kontakt dziecka
dów na oddziałach neonatologii, neurologii jaśnienia procesu jego nabywania; koniecz-
z mówiącym otoczeniem.
 mimo że nie jest instytucjonalnym stan- ne staje się dostrzeganie interakcji między
Język pojawia się
dardem terapii pacjentów  rozwija się [2], różnymi podejściami [10]. Zakłada się więc,
u wszystkich dzieci w tym
o tyle współdziałanie lekarzy pediatrów, le- że warunkiem koniecznym opanowania ję-
samym mniej więcej
karzy rodzinnych z logopedami jest rzadko- zyka oprócz uwarunkowanych biologicznie
okresie życia, a jego
ścią i można by je zacieśnić z korzyścią dla predyspozycji/zdolności jest kontakt dziec-
rozwój ma uniwersalny
pacjentów. Najczęściej bowiem rodzice dzie- ka z mówiącym otoczeniem, czego dowodzą
charakter
ci między 1. a 3. rokiem życia zaniepokojeni m.in. opisywane w literaturze przypadki dzie-
brakiem rozwoju mowy czy jego zaburzeniami ci dorastających w skrajnej izolacji, które nie
pierwsze kroki kierują właśnie do lekarza. Le- opanowały języka [7]. Niezależnie jednak od
karska ocena fizycznego stanu dziecka może ujęć teoretycznych, trzeba zauważyć, że język
nie budzić żadnych zastrzeżeń, więc rodzice pojawia się u wszystkich dzieci w tym samym
dowiadują się, że nie ma powodu do niepo- mniej więcej okresie życia, a jego rozwój ma
koju i należy cierpliwie czekać aż dziecko uniwersalny charakter: niezależnie od przy-
(zwłaszcza, jeśli jest to chłopiec) zacznie mó- swajanego języka fazy jego opanowywania
, jeśli jest to chłopiec) zacznie mó-
wić. Tymczasem słabo- czy niemówiące w tym są stałe.  Fazy te wyodrębnia się ze względu
wieku dzieci powinny trafić do logopedy, na kryteria ilościowe (jako takie kryterium
który pomoże stwierdzić, czy mamy u nich do przyjmuje się zwykle wyraz) lub jakościowe,
czynienia z indywidualnym, nieharmonijnym tzn. ze względu na podstawowe mechanizmy
rozwojem mowy, czy też z poważniejszymi za- właściwe dla danej fazy [7]. Kryteria ilościo-
burzeniami, utrudniającymi opanowanie przez we wiążą się z jakościowymi. Uwzględniając
nie kompetencji językowej i komunikacyjnej. kryterium ilościowe można wyróżnić :
Informacja lekarza dla rodziców, by udali się 1. fazę przedjęzykową (pierwszy rok życia);
z dzieckiem przed 3. rokiem życia do logopedy 2. fazę wypowiedzi jednowyrazowych (12.
ma zatem kluczowe znaczenie dla wcześnie  16. miesiąc);
podjętej terapii w przypadku opóznień roz- 3. fazę wypowiedzi dwuwyrazowych (17.
woju mowy o różnym podłożu.  27. miesiąc);
W niniejszym artykule przybliżone zosta- 4. fazę wypowiedzi kilkuwyrazowych (20.
ną (z oczywistych względów jedynie skrótowo)  40. miesiąc);
kwestie prawidłowości rozwoju mowy dziecka 5. pełne zdania (26. 42. miesiąc);
do 7. roku życia. 6. fazę opanowania podstaw języka/osiąga-
237
Forum Medycyny Rodzinnej 2012, tom 6, nr 5, 236 243
WYBRANE
PROBLEMY
KLINICZNE
Tabela 1
Rozwój osobniczy narządu słuchu [12]
Okres zarodkowy
Stadium 9. (19. 21. dzień): płytka słuchowa
Stadium 11. (23. 36. dzień): otocysta
Stadium 14. (31. 35. dzień): różnicowanie się morfologiczne błędnika błoniastego
Stadium 16. (37. 42. dzień): wykształcają się przewody półkoliste
Stadium 18. (44. 48. dzień): powstają zakręty przewodu ślimakowego
Stadium 19. (48. 51. dzień): wykształcone są przewody półkoliste, przewód ślimakowy, kosteczki
słuchowe, małżowina uszna
Stadium 23. (56. 60. dzień): pierwotny przewód słuchowy zewnętrzny
Okres płodowy
8. 20. tydzień: grzebienie bańkowe
10. tydzień: schody bębenka, rozwój układu tętniczego błędnika
11. 12. tydzień: rozwój narządu Cortiego
12. tydzień: błona bębenkowa
16. tydzień: plamki woreczka i łagiewki
20. 21. tydzień: narząd Cortiego w pełni rozwinięty
28. 29. tydzień: rozwój układu pneumatycznego
24. 36. tydzień: ostateczne uformowanie się kosteczek słuchowych
nie pełnej kompetencji językowej i komu- 1. etap przygotowawczy (okres prenatalny);
nikacyjnej (od 4. do 9. rż.). 2. okres melodii (pierwszy rż.);
Poszczególnym fazom można przypisać 3. okres wyrazu (1. 2. rż.);
Każde zdrowe dziecko
zaś następujące mechanizmy językowe właś- 4. okres zdania (2. 3. rż.);
może nauczyć się
ciwe: 5. okres swoistej mowy dziecięcej (3. 7. rż.).
dowolnego języka
1. uczenie się (ćwiczenie) dzwięków mowy Klasyfikacja ta uwzględnia wymienione
(gaworzenie i opanowywanie wymowy wcześniej kryteria ilościowe i jakościowe.
najłatwiejszych głosek); Charakterystykę zjawisk zachodzących w po-
2. przechowywanie (rozumienie wyprze- szczególnych etapach tego schematycznego,
dza umiejętność mówienia, więc dziecko ale i czytelnego podziału należy wzbogacić
gromadzi informacje różnego rodzaju, by o opisy pochodzące z różnych nowszych (me-
korzystać z nich w kolejnych etapach roz- dycznych i psycholingwistycznych) zródeł.
woju mowy);
3. analizÄ™ i komutacjÄ™ (odpowiada fazom ETAP PRZYGOTOWAWCZY
dwu- i więcej wyrazowym; dziecko zaczy- (OKRES PRENATALNY)
na posługiwać się gramatyką, intensywnie W okresie płodowym muszą prawidłowo
rozwija się twórczość językowa); ukształtować się narządy mowy, zarówno
4. integrację i elaborację (przypadający na centralne, jak i obwodowe (m.in. język, zęby,
Od 5. miesiąca życia
3. 4. rż. intensywny rozwój kompetencji uszy, krtań itd.).
niemowlÄ™ zaczyna
językowej i komunikacyjnej, przejawiający Zawiązki języka kształtują się już w 4. ty-
skupiać się na cechach
się opanowaniem zasad komunikacji). godniu ciąży, a w 8. tygodniu język jest już
charakterystycznych dla
W literaturze logopedycznej, psycholin- wykształcony [11]. Ruchy języka wykonywane
języka ojczystego
gwistycznej czy pedagogicznej funkcjonują też w życiu płodowym, takie jak m.in. lizanie, po-
inne periodyzacje rozwoju mowy. Najpopular- Å‚ykanie, ssanie, miseczkowanie majÄ… znacze-
niejszą w logopedii jest zaproponowana przez nie dla pózniejszej artykulacji. Zawiązki obu
Kaczmarka (1953, 1988): błędników również można dostrzec już w 4. ty-
238
www.fmr.viamedica.pl
Barbara Kamińska, Beata Siebert
Podstawy rozwoju mowy u dzieci
godniu ciąży. Małżowiny uszne ukształtowane bre samopoczucie dziecka. Głużą też dzieci
są w 7. 8. tygodniu. W 10. 11. tygodniu po- głuche od urodzenia [14]. Pojawiające się
wstają komórki rzęsate, w 20. 21. tygodniu między 5. a 6. miesiącem życia gaworzenie
rozwinięty jest narząd spiralny Cortiego, ale różni się od poprzedniego zjawiska tym, że jest
dopiero między 24. a 36. tygodniem ostatecz- ono obserwowane wyłącznie u dzieci słyszą-
nie formują się kosteczki słuchowe [12]. cych, ponieważ przebiega pod kontrolą słuchu
Percepcja mowy zaczyna się w okresie i polega na świadomym wydawaniu dzwięków.
prenatalnym. W trzecim trymestrze ciąży W drugiej połowie 1. rż. zaczyna się kształto-
Å‚to-
płód uwrażliwia się na głos matki, intonację wać bardzo ważna umiejętność  tzw. słuch
Około 2. 3. miesiąca
i dzwięki mowy. fonemowy, który umożliwia odróżnianie gło-
życia niemowlę zaczyna
sek. Dzięki temu dziecko opanowuje mowę.
głużyć
OKRES MELODII NiemowlÄ™ tworzy i powtarza sylaby otwarte
Każde zdrowe dziecko może nauczyć się do- (tzn. kończące się samogłoską) np. pa, ma,
wolnego języka. Noworodek odróżnia język ba, składające się z głosek najłatwiejszych
matki od innych języków. Umiejętności te uza- artykulacyjnie, tj. spółgłosek wargowych m,
leżnione są od większej w tym okresie wrażli- p, b (występujących w wielu językach świa-
wości dziecka na sygnały związane z warstwą ta), pózniej też d, t, samogłoski  najpierw
prozodyczną (intonacją, akcentem, ilocza- a, e, czasem i. Te głoski, które w języku dzie-
sem) i pozaprozodyczną (rytmem, tempem) ci pojawiają się najwcześniej, najrzadziej są
niż cechami fonetycznymi języka (odróżnianie też zaburzane (np. a, p, m). Percepcja głosek
głosek). Rola czynników prozodycznych w ko- znacznie wyprzedza możliwości realizacyjne
munikacji dorosły dziecko i dziecko dorosły dziecka. Około 9. miesiąca życia pojawia się
podkreślona została w nazwie tego etapu roz-  echolalia fizjologiczna jako szczególny wy-
Głużą też dzieci głuche
woju mowy Sygnały takie zawarte są w mowie raz asocjacji słuchowo-kinestetyczno-słow-
od urodzenia
dorosłych kierowanej do dzieci (CDS, child- nej [8]. Reduplikacja sylab doprowadza
-directed speech). Cechują ją m.in.: bardziej z czasem do powstania pierwszych wyrazów
urozmaicona linia intonacyjna zdań, które (ok. 9. 12. miesiąca): mama, tata, baba, papa
są krótkie, zwolnienie tempa, przedłużanie itd. Dziecko roczne mówi ze zrozumieniem,
niektórych głosek, wzmocnienie akcentów, adekwatnie do sytuacji lub w obecności kon-
zmiana wysokości i siły głosu, wprowadzanie kretnych osób od 3 do 5 wyrazów, natomiast
pauz. Elementy te ułatwiają dziecku odbiór rozumie ich znacznie więcej [6].
informacji i wyodrębnianie z potoku mowy
bardziej elementarnych jednostek [13]. Od OKRES WYRAZU
5. miesiąca życia niemowlę zaczyna skupiać W tym okresie intensywnie rozwija się zarów-
się na cechach charakterystycznych dla języka no umiejętność rozumienia, jak i wypowia-
ojczystego i jeśli jest to jedyny język, z którym dania słów, chociaż wciąż percepcja góruje
Gaworzenie różni
dziecko ma kontakt, wcześniejsza wrażliwość nad możliwościami realizacyjnymi. Zależność
siÄ™ od poprzedniego
na cechy języka(-ów) obcych zanika między ta, tj. wyprzedzający charakter rozumienia
zjawiska tym, że jest ono
6. a 12. miesiącem [7, 10]. w stosunku do wypowiadania słów, występu-
obserwowane wyłącznie
Najwcześniejszymi sygnałami, wykorzy- je we wszystkich etapach rozwoju językowego
u dzieci słyszących
stywanymi przez dziecko w celach komunika- dziecka. W słowniku dziecka dominują w tym
cyjnych są płacz i krzyk. Około 2. 3. miesiąca czasie rzeczowniki, m.in.: nazwy osób (mama,
życia niemowlę zaczyna głużyć, czyli produ- tata, baba), części ciała (ucho, oko), zwierząt
kuje dzwięki przypadkowe o różnym miejscu (kura   koko , kot), ale występują również
artykulacji, często tylnojęzykowe związane wyrazy dzwiękonaśladowcze (hau hau, muuu,
z leżącą pozycją. Zjawisko to sygnalizuje do- bam!), czasowniki, określające wykonywane
239
Forum Medycyny Rodzinnej 2012, tom 6, nr 5, 236 243
WYBRANE
PROBLEMY
KLINICZNE
przez dziecko czynności lub wyrażające żą- (np.  chcem piesa zamiast  chcę psa utwo-
danie (pa pa, daj!). SÅ‚owa, poczÄ…tkowo jed- rzone przez analogiÄ™ do odmiany czasownika
no- lub dwusylabowe, składają się z głosek  jeść   ja jem i rzeczownika  kot   kota )
opanowanych wcześniej oraz kolejnych, po- i składni języka polskiego będą widoczne w wy-
jawiających się na tym etapie. Pod koniec dru- powiedziach dziecka jeszcze do końca okre-
giego roku życia dziecko powinno wypowiadać su przedszkolnego.  Błędy, które pojawiają
więc spółgłoski: p, b, t, d, k, g, ch, w, f, ś, m, j, się w języku dziecka w wieku przedszkolnym
ń, n, l oraz samogłoski a, i, u, o, e. Pozostałe dowodzą specyfiki przyswajania kompetencji
spółgłoski zastępowane są łatwiejszymi odpo- gramatycznej dziecka i są dowodem twórczego
Dziecko w wieku
wiednikami. Słuchowo dziecko jest już w sta- przyswajania mowy otoczenia [6]. Badacze
18 20 miesięcy ma
nie odróżnić wszystkie głoski danego języka, zajmujący się rozwojem języka z perspektywy
w swoim słowniku
choć nie potrafi ich jeszcze wymówić. Ponadto porównań międzyjęzykowych,  udokumento-
czynnym około
dziecko upraszcza wyrazy, pomijając niektóre wali występowanie nadmiernej generalizacji
50 wyrazów,
głoski (np.  ato  auto). Wyrazy wymawiane reguł we wszystkich badanych językach (były
a 2-letnie od 50 do
między 1. a 2. rokiem życia mają (zwłaszcza to: hebrajski, niemiecki, francuski, węgierski,
200 300 wyrazów
na początku tego okresu) charakter holofraz japoński, samoański, polski, turecki, kaluli
( jednowyrazowych zdań ), np.  tu może oraz amerykański język migowy) [9].
znaczy:  tu jest [lala] ,  chodz tu do mnie , Pierwsze zdania składają się z dwóch wy-
 połóż tu . Dziecko w wieku 18 20 miesięcy razów, np.  Asia da ,  Kotek śpi . Stopniowo
ma w swoim słowniku czynnym około 50 wy- zdania stają się dłuższe, choć początkowo są
razów, a 2-letnie od 50 do 200 300 wyrazów wciąż pojedyncze, np.  Asia da lali mleko ,
[9, 12], choć liczebność słownictwa jest zindy-  Mój kotek śpi tu . Nieco pózniej (w wieku
widualizowana i zależy od wielu czynników, 3 4 lat, ale zdarza się też wcześniej) dziecko
m.in. charakteru i częstotliwości stymulacji zaczyna budować zdania złożone, np.  Myję
językowej środowiska, w którym dziecko się buzię, bo jest bluna (brudna). Wypowiedzi
wychowuje.  Różnorodna metodologia badań dziecka stają się coraz bardziej zrozumiałe dla
niejednoznacznie szacuje typową liczebność osób spoza najbliższego otoczenia.
słownika i jego treściową zawartość. Wielość W tym czasie dzieci wymawiają już sporo
czynników wpływających na rozwój słowniko- głosek, np. wszystkie samogłoski ustne (w tym
wy jest też powodem trudności w określeniu i odróżniane od y, bo wcześniej i występowało
jednoznacznej normy słownikowej dla dzie- też w kontekstach typowych dla y, np.  misi
ci w danym wieku [8]. Tempo przyswajania   myszy ) i czasami nosowe, spółgłoski m,
nowych słów jest także różne i wynosi około n, l, ł, j, ń, p, b, t, d, k, g, ch , f, w, ś, z, ć,
trzech słów tygodniowo [10]. dz; pod koniec tego okresu, u progu eduka-
Pod koniec okresu zdania
cji przedszkolnej pojawiają się też s, z, c, dz.
dzieci używają od 500 do
OKRES ZDANIA Mogą się jeszcze zdarzać opuszczenia głosek
1000 wyrazów
Przełom 2. i 3. roku życia jest tym okresem, lub sylab (np.  śetelek  sweterek,  kalpet-
śetelek  sweterek,  kalpet-
  sweterek,  kalpet-
którego ogromne znaczenie podkreśla wielu ki  skarpetki,  modziki  samochodziki),
badaczy języka dziecka, ponieważ język poja- przestawianie ich kolejności (np.  kolomoty-
wia siÄ™ u wszystkich dzieci w tym samym mniej wa  lokomotywa). Typowe sÄ… substytucje
więcej okresie życia, między 18. a 28. miesią- (zamiany) głosek trudniejszych na łatwiejsze
cem życia. Dziecko zaczyna opanowywać pod- artykulacyjnie, np. s, z, c, dz na ś ,z, ć, dz; sz,
stawy gramatyki danego języka, choć popełnia rz (ż), cz, dż na ś ,z, ć, dz lub s, z, c, dz; r na l
w tym zakresie jeszcze wiele błędów (z punktu (rzadziej na j).
widzenia normy dla dorosłych użytkowników Pod koniec okresu zdania dzieci używają
języka). Trudności z opanowaniem fleksji od 500 do 1000 wyrazów [8].
240
www.fmr.viamedica.pl
Barbara Kamińska, Beata Siebert
Podstawy rozwoju mowy u dzieci
OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECICEJ czyli poprawnie. Nadal możliwe są uproszcze-
Etap ten w stosunku do poprzednich obejmu- nia grup spółgłoskowych, metatezy (przestaw-
je znacząco dłuższy okres w rozwoju dziecka ki, np.  kordełka  kołderka), zniekształcenia
i zasadniczo pokrywa się z edukacją przed- i zlepki wyrazów (np.  grefurat  grejpfrut,
szkolną i wczesnoszkolną (6-latki  klasa  nabenzynić samochód  napełnić benzy-
zerowa). Zachodzi w tym czasie wiele tak nÄ… bak samochodu) [17]. Bardzo ciekawym
istotnych zmian, które sprawiają, że nie spo- zjawiskiem, pojawiającym się w tym okresie
sób porównać mowy dziecka wstępującego (u niektórych dzieci wcześniej) są neologizmy
do przedszkola i opuszczającego je, dlatego dziecięce, nieistniejące w języku dorosłych,
też celowe jest omówienie poziomu rozwoju ale tworzone według modeli słowotwórczych
kolejno 3-, 4-, 5- i 6-latków. funkcjonujących w danym języku, np.  badan-
Dzieci 3-letnie, idąc do przedszkola, za- ka  stetoskop (nazwę narzędzia do badania
uważają już nieprawidłowości w wymowie in- dziecko utworzyło w taki sam sposób, jak zbu-
nych dzieci, np.:  Dlacego ty mówis jak mała dowane są wyrazy typu przytulanka, układan-
dzidzia? W ten sposób przejawia się u nich ka);  dychacz  inhalator (przez analogię do
świadomość metajęzykowa, czyli  zdolność do form oznaczających nazwy narzędzi, np. ob-
refleksji nad naturą i użyciem języka. Umie- cinacz)[17]. Produktywność w zakresie two-
jętność ta rozwija się w trakcie całego naszego rzenia neologizmów charakteryzuje przede
Trzylatki majÄ…
życia [9]. Trzylatki mają w słownictwie czyn- wszystkim dzieci w wieku przedszkolnym;
w słownictwie czynnym
nym już ok. 1000 1500 słów [9, 10, 15]. Tak pózniej zdolność ta słabnie. Na 4. rok życia
już ok. 1000 1500 słów
szybki przyrost liczebności słownictwa wiąże przypada też apogeum wieku pytań, które są
się z umiejętnością przyswajania przez 3-lat- przejawem aktywności poznawczej [18].
ka około 8 10 słów dziennie [10]. W zakresie W wymowie dzieci 5-letnich powinny po-
artykulacji utrwala się w tym czasie wymowa jawić się głoski sz, rz (ż), cz, dż oraz głoska r.
spółgłosek s, z, c, dz, chociaż możliwa jest jesz- Realizacja samogłosek nosowych we wszyst-
cze ich zamiana na łatwiejsze ś, z, ć, dz. Spół- kich pozycjach w wyrazie (wewnątrz wyrazu,
ś, z, ć, dz. Spół-
z, ć, dz. Spół-
z, ć, dz. Spół-
ć, dz. Spół-
ć, dz. Spół-
dz. Spół-
głoski sz, rz (ż), cz, dż również substytuowane tj. w śródgłosie przed spółgłoskami szczeli-
są (zamieniane) łatwiejszymi s, z, c, dz lub ś, z, nowymi i na końcu, tj. w wygłosie) powinna
ć, dz. Ponadto pojawiają się samogłoski noso- się stabilizować, choć nadal spotyka się licz-
dz. Ponadto pojawiają się samogłoski noso-
we, najpierw w śródgłosie wyrazów (np.  ksią- ne błędy w ich wymowie, przede wszystkim
zecka ,  księznicka ,  cięzalówka ), choć mogą w wygłosie (np.  z mojom siostrom Julkom
być jeszcze wymawiane jako (najczęściej) gru-  z moją siostrą Julką). Utrwalenie popraw-
py głosek (np.  ksienzyc  księżyc,  blonzo- nej wymowy wszystkich głosek powinno doko-
wy  brązowy). W literaturze przedmiotu nywać się w 6. roku życia. Trudniejsze wyrazy
istnieją dość duże rozbieżności na temat czasu lub połączenia głosek mogą jednak sprawiać
pojawiania się samogłosek nosowych w onto- kłopot nawet dzieciom 6-letnim (np.  szuszar-
Dziecko kończące 6. rok
genezie mowy. Szerzej na ten temat napisała ka  suszarka), mogą zdarzać się uproszcze-
życia powinno wymawiać
Kamińska w 2004 roku [16]. nia w grupach spółgłoskowych, ale dziecko
poprawnie wszystkie
Dzieci 4-letnie doskonalą swoją wymo- coraz częściej dokonuje autokorekty swojej
głoski języka polskiego
wę. Oprócz głosek opanowanych wcześniej, wypowiedzi. Tym samym dziecko kończące
niektóre czterolatki zaczynają w tym okresie 6. rok życia powinno wymawiać poprawnie
wymawiać głoskę r, wcześniej zamienianą na l wszystkie głoski języka polskiego [19]. Zda-
(lub j). Samogłoska nosowa ą na końcu wyrazu niem niektórych badaczy sprawność artyku-
nadal bywa zamieniana na -om ( z mamom i ta- lacyjną w zakresie wymowy osiągają już 5- lub
tom  z mamą i tatą), natomiast ę w tej samej dopiero 7-latki. O 6-letnim dziecku mówi się,
pozycji (wygłosowej) wymawiane jest jako e, że pod względem językowym jest dorosłym
241
Forum Medycyny Rodzinnej 2012, tom 6, nr 5, 236 243
WYBRANE
PROBLEMY
KLINICZNE
użytkownikiem języka. Oczywiście, ma jesz- językowego dzieci w tym samym wieku. Nor-
cze uboższy niż dorośli słownik, ale potrafi się my rozwojowe rzadko jednak są uniwersalne,
swobodnie porozumieć. należy więc uwzględniać w ocenie indywidu-
Zarówno duża aktywność słowotwórcza alne tempo rozwoju dziecka, które może być
dzieci, jak i opisane wyżej pozostałe zjawiska przeciętne, zwolnione lub przyspieszone. Na
językowe stanowią o specyfice wypowiedzi dynamikę rozwoju dziecka, w tym i rozwoju
dziecięcych w opisywanym okresie, co zna- językowego, mają wpływ czynniki, które mogą
lazło swoje odbicie w nazwie nadanej temu spowodować czasowe zwolnienie czy wręcz
etapowi rozwoju języka. zahamowanie rozwoju (jak np. choroba) lub
SÅ‚ownik czynny dziecka 5-letniego to ok. przyspieszenie (jak np. korzystne relacje z ro-
2000 słów, a 6-letniego liczy ok. 3000 4500 wy- dzicami, otoczeniem). Jednak przedstawio-
razów [6]. ne w artykule osiągnięcia na poszczególnych
etapach rozwoju mowy i języka są punktami
PODSUMOWANIE odniesienia, które pozwalają na ogólną orien-
Zakłada się, że w ciągu 1. roku życia u dzie- tację w zakresie stopnia opanowania lub za-
ci kształtują się podstawy komunikacji, a do burzeń obu rodzajów kompetencji.
10. roku życia przyswajają one język jako sys- Jak zaznaczono na początku artykułu, po-
tem reguł i uczą się złożonych zachowań języko- moc lekarzy pediatrów pracujących w placów-
wych, czyli opanowują kompetencję językową kach podstawowej opieki zdrowotnej/przy-
i komunikacyjną, choć proces ich doskonalenia chodniach, którzy mają możliwość dokonania
jest długotrwały. Wiąże się to z zaspokajaniem wstępnej oceny prawidłowości rozwoju mowy
potrzeb komunikacyjnych [8]. dziecka wcześniej niż logopedzi, stwarzałaby
Ocena poziomu rozwoju małych dzieci szansę na upowszechnienie działań w zakresie
(do 3. rż.) musi uwzględniać ocenę procesów profilaktyki i terapii zaburzeń mowy u dzieci
percepcyjnych i motorycznych, komunikacyj- (zwłaszcza małych), zanim zostaną one objęte
nych zachowań niewerbalnych, rozumienie opieką logopedyczną w przedszkolach [20].
mowy i znajomość języka mówionego. Ocena Nawet bowiem na podstawie przedstawionej,
poziomu rozwoju starszych dzieci dotyczy skróconej z konieczności charakterystyki roz-
zarówno rozumienia i nadawania komunika- woju mowy dzieci do 6. roku życia widać, jak
tów, czyli wszystkich aspektów kompetencji intensywnie rozwój ten przebiega i w związ-
językowej i komunikacyjnej, tj. systemowego ku z tym jak trudne do nadrobienia mogą się
(opanowania systemu językowego) i pragma- okazać opóznienia w tej mierze, jeśli dziecko
tycznego (umiejętności używania języka sto- niemówiące lub wadliwie mówiące zostanie
sownie do sytuacji) [8]. Diagnozując poziom zgłoszone jako wymagające pomocy logo-
rozwoju kompetencji językowych dziecka, pedycznej dopiero np. przez wychowawców
należy odwołać się do norm funkcjonowania w przedszkolu.
PI ÅšMI ENNI CTWO
1. Grabias S. Logopedia  nauka o biologicznych Neuropsychologiczne konsekwencje urazów gło-
uwarunkowaniach języka i zachowaniach języko- wy. Jakość życia pacjentów. Wydawnictwo UMCS,
wych. Logopedia 2010/2011; 39/40: 9 34. Lublin 2003.
2. Kaczorowska-Bray K., Walencik-Topiłko A. Stan 3. Domagała A. Metoda zanikających podpowiedzi
opieki logopedycznej w leczeniu chorych z afa- w diagnozie i terapii logopedycznej osób z otę-
zją. Rzeczywistość i perspektywy. W: Herzyk A., pieniem. Logopedia 2010/2011; 39/40: 207 218.
Daniluk B., Pąchalska M., MacQueen B.D. (red.). 4. Krajewska M. Afazja postępująca w przebiegu
242
www.fmr.viamedica.pl
Barbara Kamińska, Beata Siebert
Podstawy rozwoju mowy u dzieci
otępienia czołowo-skroniowego (na przykładzie Sympozjum Uniwersytetu Szczecińskiego. Szcze-
studium przypadku. W: Michalik M. Nowa Logo- cin 8 9.09.2011.
pedia. Biologiczne uwarunkowania rozwoju i za- 12. Obrębowski A. Podstawowe wiadomości z filo-
burzeń mowy. Collegium Columbinum, Kraków i ontogenezy oraz anatomii narządu słuchu. W:
2011; 2: 247 261. Pruszewicz A., Obrębowski A. (red.). Audiologia
5. Panasiuk J. Diagnoza logopedyczna w przebie- kliniczna. Zarys. Wydawnictwo Naukowe Uni-
gu chorób neurologicznych u osób dorosłych. W: wersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego,
Czaplewska E., Milewski S. (red.). Diagnoza logo- Poznań 2010; 46.
pedyczna. Podręcznik akademicki. Gdańskie Wy- 13. Milewski S. Mowa dorosłych kierowana do nie-
dawnictwo Psychologiczne, Sopot 2012; 263 324. mowlÄ…t. Studium fonostatystyczno-fonotaktycz-
6. Ligęza M. Podstawy rozwoju języka i mowy dzieci. ne. Wydawnictwo UG, Gdańsk 2004.
W: Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.). Logo- 14. Gunia G. Terapia logopedyczna dzieci z zaburze-
pedia. Pytania i odpowiedzi. Wydawnictwo Uni- niami słuchu i mowy. Wybrane problemy teorii i
wersytetu Opolskiego, Opole 1999. praktyki surdologopedycznej. Oficyna Wydawni-
7. Kurcz I. Psychologia języka i komunikacji. Wydaw- cza  Impuls , Kraków 2006.
nictwo Naukowe  Scholar , Warszawa 2000; 84 85. 15. Filipiak E. Aktywność językowa dzieci w wieku
8. Dołęga Z. Promowanie rozwoju mowy w okresie wczesnoszkolnym. Wydawnictwo Uczelniane
dzieciństwa  prawidłowości rozwoju, diagnozo- WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996.
wanie, profilaktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu 16. Kamińska B. Samogłoski nosowe w wymowie
ÅšlÄ…skiego, Katowice 2003. dzieci w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo
9. Gleason Berko J., Ratner Bernstein N. Psycholin- UMCS, Lublin 2004.
gwistyka. Gdańskie Wydawnictwo Psychologicz- 17. Strączek D. I kto to papla. Nietypowy słownik ję-
ne, Gdańsk 2005. zyka dziecięcego. Wydawnictwo Znak, Kraków
10. Kielar-Turska M. Rozwój sprawności językowych 2009.
i komunikacyjnych. W: Czaplewska E., Milewski 18. Kaczmarek L. Nasze dziecko uczy siÄ™ mowy. Wy-
S. (red.). Diagnoza logopedyczna. Podręcznik dawnictwo Lubelskie, Lublin 1988.
akademicki. Gdańskie Wydawnictwo Psycholo- 19. Styczek I. Logopedia. PWN, Warszawa1979.
giczne, Sopot 2012; 15 63. 20. Stecko E. Zaburzenia mowy u dzieci  wczesne
11. Ronin-Walknowska E. Język  narząd niezastą- rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne.
piony. Materiały z Pierwszego Logopedycznego Wydawnictwa UW, Warszawa 2002.
243
Forum Medycyny Rodzinnej 2012, tom 6, nr 5, 236 243


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Emiluta Rozya Badania przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci
Wczesne wspomaganie rozwoju mowy u dzieci
o roli slowa pisanego w rozwoju mowy dzieci
Kształtowanie się i rozwój mowy dzieci w normie intelektualnej dzieci upośledzinych umysłowo
BIOLOGICZNE I MEDYCZNE PODSTAWY ROZWOJU i WYCHOWANIA
ściąga biemedyczne podstawy rozwoju człowieka
Rozwój mowy a dwujęzyczność
Rozwój mowy dziecka wg Montessori
Rozwoj mowy
Etapy rozwoju mowy
Prawidłowy przebieg rozwoju mowy dziecka
Opóźniony rozwój mowy czynnej
Wpływ uposledzenia umysłowego na kształtowanie i rozwój mowy

więcej podobnych podstron