Wplyw integracji europejskiej na rozwoj i wsparcie MSP


Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
11
WPAYW INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
1 NA ROZWÓJ I WSPARCIE MAAYCH
I ŚREDNICH PRZEDSIBIORSTW
Marek Matejun, Maciej Miller
Katedra Zarządzania, Politechnika Aódzka
1. Wprowadzenie
Analizując losy polskiego sektora małych i średnich przedsiębiorstw po
1989 roku moŁna zauwaŁyć, Łe obecnie znajduje się on w fazie pełnej integracji
ze strukturami Unii Europejskiej. Sytuacja ta implikuje określone konsekwencje
dla funkcjonowania i rozwoju mniejszych podmiotów gospodarczych. Z jednej
strony moŁe być ona traktowana jako zagroŁenie, związane z naraŁeniem
polskich przedsiębiorstw na liberalizację wymiany handlowej i wzrost
konkurencji rynkowej. Z drugiej jednak strony proces integracji europejskiej
moŁe stanowić szansę dla rozwoju małych i średnich firm przede wszystkim
poprzez wymuszenie działań innowacyjnych, inwestycyjnych i przedsię-
biorczych, a takŁe wykorzystanie środków pomocowych oferowanych w ramach
unijnej polityki wspierania firm sektora MŚP.
Wsparcie takie realizowane jest zarówno na poziomie załoŁeń i programów
strategicznych, jak równieŁ  bezpośrednio  za pośrednictwem instytucji
otoczenia biznesu, które oferują róŁnorodne instrumenty wspierania rozwoju
małych i średnich przedsiębiorstw. W ten sposób dla firm sektora MŚP dostępne
są różnorodne formy wspierania zewnŁtrznego, których celem jest
ograniczanie określonych barier rozwojowych oraz wzmacnianie czynników
stymulujących rozwój tej kategorii podmiotów. W efekcie przedsiębiorstwa te
funkcjonują w złoŁonym i dynamicznym otoczeniu, w którym zdolność do
wykorzystania pojawiających się szans wspierania rozwoju determinuje w
znacznym stopniu sukces tych organizacji jako systemów otwartych [19, s. 61].
Biorąc to pod uwagę jako cel opracowania wyznaczono przedstawienie
opinii łódzkich przedsiębiorców na temat wpływu procesu integracji
europejskiej na rozwój ich przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem
oceny moŁliwości wynikających z wykorzystania zewnętrznych instrumentów
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
12
wspierania firm sektora MŚP. Realizacji celu pracy poświęcono badania
empiryczne prowadzone metodą ankietową na grupie 24 wybranych celowo,
małych i średnich przedsiębiorstw z regionu łódzkiego.
2. Członkostwo w Unii Europejskiej, jako szansa na rozwój
i wsparcie małych i średnich przedsiŁbiorstw
Przemiany końca XX wieku spowodowały istotne zmiany w warunkach
funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw. Spadek zamoŁności
społeczeństwa, zmniejszony popyt na towary i usługi oraz nasilenie konkurencji
rynkowej wpływały na wystąpienie istotnych barier w rozwoju firm sektora
MŚP w Polsce. Jednocześnie prowadzone były zaawansowane działania
przygotowawcze do integracji Polski z Unią Europejską, obejmujące
dostosowania polityczne i prawne, a takŁe związane z unowocześnianiem
systemów zarządzania i marketingu, wprowadzaniem nowych technologii
i tworzeniem silniejszych powiązań sieciowych. Okres ten został
zidentyfikowany jako faza spowolnionego rozwoju małych i średnich
przedsiębiorstw oraz przygotowań do integracji z Unią Europejską [16, s. 53].
Kolejne zmiany nastąpiły z dniem 1 maja 2004 r., kiedy to Polska stała się
pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej wraz z 10 innymi krajami
pretendującymi do funkcjonowania w ramach zjednoczonej Europy. Obecnie
zatem małe i średnie przedsiębiorstwa funkcjonują w ramach fazy integracji ze
strukturami UE. Wywołuje to dla nich określone konsekwencje, które mogą być
rozpatrywane w kontekście strategicznych szans lub zagroŁeń ich
funkcjonowania i rozwoju1.
Nowe warunki gospodarowania wpisują się w szeroki kontekst skutków
globalizacji dla procesów rozwojowych małych i średnich przedsiębiorstw.
J. Penc analizując te problemy wskazuje, iŁ nasz kraj po krótkiej  aklimatyzacji
moŁe czuć się zupełnie dobrze w unijnym środowisku, a globalizacja stwarza
istotne moŁliwości w zakresie przyspieszenia procesów przezwycięŁania
słabości przedsiębiorstw m.in. poprzez takie wyzwania, jak [23, s. 144-146]:
- moŁliwości zwiększenia skali działalności,
- konieczność sprostania podwyŁszonym wymogom jakościowym, czy
technologicznym,
- dostęp do nowych technologii, zasobów i potencjału wynikających ze
współpracy międzynarodowej,
- przezwycięŁenie ograniczeń w dostępie do kapitału, moŁliwość poprawy
płynności finansowej,
1
Więcej na temat strategicznej roli szans i zagroŁeń w rozwoju organizacji, np.: [24, s. 119-124].
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
13
- doskonalenie procedur, struktur i zarządzania, równieŁ w wyniku wykorzy-
stania benchmarkingu międzynarodowego.
MoŁliwości wykorzystania szans wynikających z integracji z Unią
Europejską uzaleŁnione są w znacznym stopniu od pozytywnego potencjału
i atutów małych i średnich przedsiębiorstw. M. Greta i T. Kostrzewa-Zielińska
z nadzieją wyraŁają się o roli sektora MŚP w gospodarce państw zjednoczonej
Europy, a wśród ich zalet wymieniają m.in. ekspansywność rynkową oraz
elastyczność wyraŁającą się w zdolności do szybkiego dostosowania do
wymagań rynkowych [11, s. 103]. Inne, wybrane zalety i wady firm sektora
MŚP w kontekście procesu integracji europejskiej przedstawiono w tabeli 1.
Tabela 1. Wady i zalety małych i średnich przedsiębiorstw decydujące o perspektywach
ich rozwoju w warunkach integracji europejskiej
Zalety Wady
- wysoka ranga priorytetów - wysoki stopień uzaleŁ nienie od
rozwojowych, rynków lokalnych i lokalnych
odbiorców,
- zdolność do generowania
wewnętrznych zródeł finansowania - wciąŁ niewystarczający poziom
rozwoju firmy, innowacyjności,
- zdolność do utrzymywania - przestarzały park maszynowy,
dotychczasowych i generowania - niska skłonność do internacjonalizacji
nowych miejsc pracy,
działalności,
- stosunkowo wysoka aktywność
- niskie stopień rozwoju powiązań
inwestycyjna,
kooperacyjnych i współpracy
partnerskiej,
- słabości zarządzania, w tym niechęć
do zatrudniania profesjonalnych
menedŁerów.
yródło: opracowanie własne na podstawie [11, s. 104].
Istotną szansą dla małych i średnich przedsiębiorstw wynikającą z procesu
integracji z Unią Europejską staje się wykorzystanie moŁliwości płynących
z polityki UE wobec tych podmiotów. Sektor małych i średnich przedsiębiorstw
uwaŁany jest bowiem za najbardziej elastyczny zbiór podmiotów w gospodarce,
mający dynamiczny wpływ na otoczenie poprzez generowanie impulsów
wzbudzających chęć do podnoszenia efektywności i konkurencyjności i to
zarówno w ujęciu lokalnym, jak i regionalnym. Dlatego teŁ znaczenie tego
sektora dla kaŁdego państwa europejskiego jest bardzo znaczące.
Aktualnie małe i średnie przedsiębiorstwa są uwaŁane za główną
siłę promującą konkurencyjność i rozwój przemysłu wspólnotowego,
czego dowodem jest  Europejska Karta Małych Przedsiębiorstw (European
Charter For Small Enterprises). W tym dokumencie zawarte zostały główne
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
14
zasady polityki UE wobec firm sektora MŚP. W celu realizacji tych zadań
w  Europejskiej Karcie Małych Przedsiębiorstw , zostało określone 10
głównych kierunków działań planowych wobec najmniejszych podmiotów [9]:
1. Rozwój edukacji i szkoleń z zakresu przedsiębiorczości.
2. Tańszy i szybszy sposób rejestracji firm.
3. Uproszczenie regulacji prawnych.
4. Rozwój kształcenia zawodowego i ustawicznego.
5. Poprawa dostępności usług elektronicznych.
6. Polepszenie funkcjonowania firm na jednolitym rynku UE.
7. Uproszczenie systemu podatkowego i poprawa dostępu dofinansowania.
8. Poprawa systemu dostępu do nowych technologii.
9. Promocja skuteczności przykładów zastosowań e-biznesu i nowoczesnych
systemów wspierania firm.
10. Lepsza reprezentacja interesów przedsiębiorców na szczeblu krajowym
i unijnym.
Celem wspólnej polityki UE w stosunku do małych i średnich firm jest
stopniowe usuwanie barier utrudniających swobodny przepływ towarów, usług,
kapitału i osób, co jest skutkiem obowiązującej w UE polityki uczciwej
konkurencji, według której zabrania się jakichkolwiek praktyk naruszających
swobodę konkurencji oraz naduŁywania przez firmy pozycji monopolistycznej
[33, s. 113-116]. Działania na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw stanowią
połączenie inicjatyw i pomocy na szczeblu unijnym, krajowym i regionalnym,
tworząc w sumie spójny system pomocy dla MŚP. UmoŁliwiają one
rozwiązywanie podstawowych problemów rozwoju tych podmiotów [1, s. 180].
W związku z tym w Unii Europejskiej tworzone są róŁnorodne programy
wspierające dalszy rozwój firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Rozwój ten moŁe być traktowany jako ukierunkowany proces zmian
ilościowych i jakościowych (strukturalnych, technologicznych, kulturowych
itp.), wykazujących określonego rodzaju stosunkowo trwałą tendencję,
sprzyjających przetrwaniu, stabilności i zwiększeniu moŁliwości działania danej
organizacji [22, s. 381]. Wspomaganie rozwoju obejmuje zatem nie tylko
wsparcie ilościowych zmian w przedsiębiorstwach i ich rozrostu, ale równieŁ
ułatwienie dokonywania przekształceń jakościowych, związanych m.in.
z procesami i systemami zarządzania.
Ze względu na znaczenie sektora MŚP we współczesnej gospodarce Unii
Europejskiej juŁ na początku lat 90 XX w. rozpoczęto działania wspierające
rozwój tego sektora realizowane poprzez [33, s. 113]:
- zwiększenie warunków konkurencyjności,
- uproszczenie procedur administracyjnych, głownie dla MŚP rozpoczy-
nających działalność,
- wprowadzenie korzystniejszego opodatkowania,
- ustalenie terminów w transakcjach handlowych,
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
15
- koordynację działań Wspólnoty na rzecz MŚP,
- promowanie innowacyjności w działaniach MŚP.
Polscy przedsiębiorcy mieli moŁliwość zdobycia pierwszych doświadczeń
w pozyskiwaniu funduszy unijnych realizując projekty w ramach takich
programów przedakcesyjnych, jak [29, s. 72-74]:
- SAPARD  dotyczący wspierania rolnictwa,
- ISPA  dotyczący wspierania inwestycji związanych z transportem
i ochroną środowiska naturalnego,
- PHARE  dotyczący realizacji programów inwestycyjnych, programów
słuŁących do osiągnięcia spójności gospodarczej i społecznej regionów.
Kontynuacją programów przedakcesyjnych były środki przeznaczone dla
Polski w ramach instrumentów polityki regionalnej Unii Europejskiej. Pierwsza
perspektywa strategiczna obejmowała lata 2004-2006. Głównym celem
wsparcia było wówczas rozwijanie konkurencyjnej gospodarki opartej na
wiedzy i przedsiębiorczości zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz poprawę
spójności społecznej, ekonomicznej i przestrzennej. Strategia osiągnięcia celu
głównego opierała się na dwóch filarach: wysokiego i zrównowaŁonego rozwoju
oraz zwiększenia zatrudnienia.
Oba filary strategii były głównymi kryteriami wyboru powiązanych ze sobą
i wzajemnie się wspomagających priorytetów i działań, do których zaliczono:
1. Rozwój sektora przedsiębiorstw oraz wzrost zatrudnienia w tym sektorze.
2. Rozwój zasobów ludzkich.
3. Zwiększenie poziomu inwestycji infrastrukturalnych, związanych ze
wzrostem gospodarczym i jakością Łycia.
4. Poprawę warunków dla rozwoju regionalnego, w tym rozwoju obszarów
wiejskich.
Z punktu widzenia małych i średnich przedsiębiorstw istotny był cel 3,
w którym konkurencyjność przedsiębiorstw, a w konsekwencji ich potencjał
do tworzenia zatrudnienia był wspomagany przy pomocy trzech powiązanych
ze sobą grup działań. Działania te były skierowane na poprawę stanu
infrastruktury, szczególnie transportowej, która stanowiła istotną przeszkodę
w rozwoju krajowym i regionalnym. Wsparcie finansowe oraz doradcze zostało
zaoferowane takŁe starterom przedsiębiorstw oraz małym i średnim firmom,
które potraktowane zostały jako najszybciej rozwijającą się część gospodarki
i główne zródło nowych miejsc pracy. Zwrócono równieŁ uwagę na poprawę
ogólnych umiejętności i poziomu kwalifikacji siły roboczej, co miało przyczynić
się do zwiększenia poziomu, a przez to do tworzenia gospodarki opartej na
wiedzy [27, s. 50-51].
Przedsiębiorstwa w latach 2004-2006 mogły uzyskać dofinansowanie
realizowanych projektów w ramach trzech głównych programów operacyjnych
[34, s. 73-77]:
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
16
- Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsię-
biorstw (SPO WKP),
- Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR),
- Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora
Żywnościowego oraz Rozwoju Obszarów Wiejskich (SPO RiMSZoROW).
Działania wspierające małe i średnie przedsiębiorstwa znajdowały się
przede wszystkim w SPO WKP (m.in. działania 2.1, 2.3) oraz w ZPORR
(m.in. działanie 3.4).
Obecnie małe i średnie przedsiębiorstwa funkcjonują w warunkach
perspektywy strategicznej zaproponowanej przez Wspólnotę Europejską na lata
2007-2013. Działania wspierające są tu zgrupowane w ramach trzech celów:
konwergencji, konkurencyjności regionalnej i zatrudnienia oraz europejskiej
współpracy terytorialnej [28, s. 31-43]. Cele priorytetowe są finansowane
z trzech funduszy: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego,
Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności. Nowy system
zakłada m.in. uproszczenie ścieŁki przyznania dofinansowania oraz większą
przejrzystość zasad realizacji wsparcia [8, s. 27].
Komisja Europejska w ramach polityki spójności na lata 2007-2013 dąŁy do
wydatkowania funduszy na trzy następujące priorytety [15, s. 13]:
- poprawę atrakcyjności państw członkowskich, regionów i miast poprzez
zwiększenie dostępności, zapewnienie odpowiedniej jakości i poziomu usług
oraz zachowanie ich potencjału środowiskowego,
- wsparcie innowacyjności, przedsiębiorczości i wzrostu gospodarki opartej
na wiedzy poprzez zdolności w zakresie badań i innowacyjności, łącznie z
nowymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi,
- tworzenie większej liczby miejsc pracy poprzez zachęcanie większej liczby
bezrobotnych do podjęcia zatrudnienia lub rozpoczęcia działalności
gospodarczej, poprawę adaptacyjności pracowników i przedsiębiorstw oraz
zwiększenie inwestycji w kapitał ludzki.
W celu realizacji powyŁszych załoŁeń 14 lutego 2006 Rada Ministrów
zaakceptowała wstępny projekt Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
2007-2013. Dokument ten określa programy, priorytety, działania i zasady
wdraŁania funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności w latach
2007-2013. Aączna wartość środków finansowych zaangaŁowanych w realizacje
NSRO wyniesie ok. 85,6 mld EUR. Z ogólnej sumy środków polityki spójności
przekazanych przez UE na realizacje NSRO w Polsce 52% będzie pochodzić
z EFRR, 15% z EFS oraz 33% z Funduszu Spójności. NSRO będą wdraŁane za
pomocą programów operacyjnych zarządzanych przez Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego oraz za pomocą 16. regionalnych programów operacyjnych
zarządzanych przez samorządy poszczególnych województw [8, s. 30].
W zakresie wspierania sektora małych i średnich przedsiębiorstw waŁną rolę
odgrywa PO Konkurencyjna Gospodarka. Jego zadaniem jest wzmocnienie roli
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
17
przedsiębiorstw w procesie budowy gospodarki opartej na wiedzy. Przyjęto tu
cztery cele szczegółowe. Pierwszym z nich jest wzmocnienie pozycji
konkurencyjnej przedsiębiorstw. Następnym celem jest zwiększenie wpływu
sektora nauki na gospodarkę. Kolejny to tworzenie miejsc pracy w nowoczesnej
gospodarce. Ostatni zakłada wzmocnienie powiązań międzynarodowych polskiej
nauki i gospodarki [20, s. 99].
Program PO KG zakłada wsparcie innowacyjnych projektów przed-
siębiorstw, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, inwestycji, tworzenie
miejsc pracy, doradztwo i organizację szkoleń. Dodatkowo wsparciem zostaną
objęte takŁe instytucje otoczenia biznesu oraz sektor nauki działający na
rzecz zwiększenia innowacyjności polskich przedsiębiorstw. Zgodnie ze
szczegółowym planem podziału funduszy strukturalnych w Polsce na program
operacyjny PO Konkurencyjna gospodarka przeznaczone jest 11,7% całości
środków czyli ok. 7 mld EUR [8, s. 31]. Znaczna część działań w tym zakresie
wdraŁana jest na poziomie województw poprzez 16 regionalnych programów
operacyjnych, w ramach których co najmniej 1/3 alokacji zostanie przeznaczona
na wsparcie rozwoju przedsiębiorczości [20, s. 104].
3. Rola instytucji otoczenia biznesu we wspieraniu rozwoju małych
i średnich przedsiŁbiorstw
Pozyskiwane przez Polskę środki pomocowe sprzyjają powstawaniu nowych
ośrodków, które mogą wyspecjalizować się w świadczeniu innowacyjnych usług
dla małych i średnich przedsiębiorstw. W zdobywaniu wiedzy na temat
innowacyjności, nowych technologii, a takŁe rozwoju myśli ekonomicznej prym
powinny wieść ośrodki akademickie, instytuty naukowe lub centra transferu
technologii. Wobec tego waŁne jest zacieśnienie kontaktów pomiędzy nauką
a przemysłem. Takim spoiwem, łączącym potrzeby dwóch dziedzin, mogą stać
się instytucje otoczenia biznesu, świadczące specjalistyczne usługi dla
przedsiębiorców, a jednocześnie korzystające z wiedzy i doświadczenia
ośrodków naukowych [14, s. 214].
Wśród organizacji zaliczanych do grona instytucji otoczenia biznesu
występuje wiele róŁnorodnych form prawnych i zakresów usług. Wynika stąd
moŁliwość wprowadzenia wielu róŁnych kryteriów ich klasyfikacji. Często
zdarza się, Łe instytucje otoczenia biznesu są utoŁsamiane z instytucjami
wspierającymi działalność małych i średnich przedsiębiorstw. W szerokim
znaczeniu pojęcia  wsparcia instytucje wspierające działalność firm sektora
MŚP powiązane są ściśle ze zródłami wspierania działań przedsiębiorczych
i podzielić je na formalne (organizacje członkowskie, związki zawodowe,
instytucje edukacyjne, fundusze ryzyka, profesjonalni doradcy, prawnicy,
księgowi, banki, organizacje non-pofit itp.) i nieformalne (rodzina, znajomi,
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
18
społeczność lokalna, organizacje wyznaniowe itp.). Inne klasyfikacje mogą
uwzględniać takie czynniki jak: podstawowy cel działania (komercyjny
i niekomercyjny), zasięg terytorialny (lokalne i regionalne, krajowe, między-
narodowe), formę prawną czy rodzaj prowadzonej działalności [4, s. 190].
Definicję instytucji wspierających działalność małych i średnich
przedsiębiorstw uwzględniającą wąskie znaczenie słowa wsparcie moŁna
znalezć np. w Sektorowym Programie Operacyjnym Wzrost Konkurencyjności
Przedsiębiorstw. Określono, iŁ do instytucji wspierających działalność firm
sektora MŚP naleŁą osoby prawne, których cele statutowe związane są
z zadaniami realizowanymi przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości,
posiadające siedzibę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i spełniające
jednocześnie następujące warunki [4, s. 191]:
- nie działają dla zysku lub przeznaczają zysk na cele statutowe,
- zatrudniają pracowników posiadających kwalifikacje niezbędne do
świadczenia usług na rzecz małych i średnich przedsiębiorców,
- posiadają niezbędny potencjał ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie
w zakresie świadczenia usług na rzecz firm sektora MŚP.
Instytucje otoczenia biznesu to podmioty infrastruktury usługowej, które
wspomagają prowadzenie działalności gospodarczej takie jak: stowarzyszenia
i izby gospodarcze, fundacje i agencje rozwoju lokalnego i regionalnego,
przedsiębiorstwa doradcze, instytucje pośrednictwa finansowego, organizacje
edukacyjne (szkoły wyŁsze i instytuty badawcze), związki ekologiczne i inne
tzw. szczególne grupy wpływu [3, s. 194].
Zakres prowadzonej działalności przez instytucje otoczenia biznesu sprawia,
Łe w szeregu sfer działalności, których przedsiębiorstwo moŁe natrafić na
bariery dla swojego rozwoju moŁliwe jest wsparcie ze strony wymienionych
wyŁej podmiotów. Instytucje te mogą słuŁyć pomocą merytoryczną, jak równieŁ
kapitałową celem wsparcia rozwoju MŚP, a ich działalność moŁe takŁe
prowadzić do powstawania nowych firm [31, s. 237].
Organizacje ukierunkowane na wspieranie działań przedsiębiorczych mogą
wpływać na pojawienie się tzw. efektu synergii w danym regionie. Efekt
ten polega na współdziałaniu róŁnych instytucji wspierających rozwój
przedsiębiorczości oraz łącznym oddziaływaniu lokalnych czynników, zjawisk
i procesów tworzących uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości [2, s. 96].
Brak koordynacji działania tych podmiotów prowadzi do sytuacji, gdy kaŁdy
z nich realizuje swoje własne cele, nie zawsze nastawione na kierunki poŁądane
z punktu widzenia rozwoju danego regionu [3, s. 194].
Organizacje otoczenia biznesu moŁna, więc analizować jako określony układ
instytucjonalny, rozumiany jako zespół instytucji, których zadaniem jest
inicjowanie i sterowanie rozwojem regionu, wspólnie z występującymi
pomiędzy nimi powiązaniami i to zarówno o charakterze wewnętrznym, jak
i zewnętrznym [12, s. 105-106]. Te powiązania kształtują sieć instytucjonalną,
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
19
a podmioty je tworzące są infrastrukturą instytucjonalną [17, s. 335] lub tworzą
tzw. gęstość instytucjonalną [25, s. 323] na danym obszarze prowadząc często
do pojawienia się struktur sieciowych lub układów klastrowych.
Działania tychŁe instytucji mogą być rozpatrywane dwojako. Po pierwsze,
jako organizacje, które poprzez swoje działania stabilizują oraz uruchamiają
endogeniczne czynniki rozwoju. Funkcjonują one bowiem w odpowiednim
otoczeniu, reagując na zmiany w nim zachodzące oraz indukując własne sygnały
do otoczenia. Drugim elementem jest otoczenie, które dzięki swoim
specyficznym cechom jak m.in. aktywność, otwartość oraz zdolność do ciągłego
uczenia się stwarza warunki do powstawania innowacji [6, s. 70].
W nowej koncepcji polityki regionalnej zródłem innowacji nie jest
pojedyncze przedsiębiorstwo, a środowisko w którym ono funkcjonuje.
Środowisko to rozumiane, jako otoczenie składa się ze: społeczności lokalnej,
elementów materialnych i niematerialnych oraz właśnie instytucji [13, s. 9-18].
Określa się je mianem: instytucji otoczenia biznesu, okołobiznesowych,
instytucji wsparcia rozwoju gospodarczego, infrastruktury otoczenia biznesu,
infrastruktury rynkowej, instytucji non-profit, instytucji rozwoju lokalnego,
instytucji pozarządowych itp. [26, s. 188].
MoŁna wyróŁnić dwa zasadnicze typy instytucji otoczenia biznesu,
szczególnie tych działających non-profit, a mianowicie: wspierające przedsię-
biorczość (inkubatory, agencje rozwoju, parki, fundusze gwarancyjne i poręczeń
kredytowych) oraz wzbogacające społeczeństwo obywatelskie i przyczy-
niających się do budowy kapitału społecznego na danym obszarze (towarzystwa,
stowarzyszenia, kluby zainteresowań) [10, s. 1-18].
Wiele niekomercyjnych instytucji otoczenia biznesu zrzeszonych jest
w Krajowym Systemie Usług (KSU) dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
KSU powstał w pazdzierniku 1996 r. z inicjatywy Polskiej Fundacji MŚP
(obecnie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości), System ten był jednym
z istotniejszych projektów realizowanych w ramach programu PHARE
[30, s. 133]. KSU jest siecią dobrowolnie współpracujących ze sobą
niekomercyjnych organizacji świadczących na rzecz sektora MŚP oraz osób
podejmujących działalność gospodarczą. Misją tego systemu jest partnerskie
wspieranie rozwoju małych i średnich przedsiębiorców, a podstawowym celem
jest zwiększenie konkurencyjności polskich MŚP poprzez dostarczenie im
kompleksowej oferty wysokiej jakości usług oraz przygotowanie ich do
działania na Jednolitym Rynku Unii Europejskiej [14, s. 215-216].
Krajowy System Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw to
infrastruktura organizacyjna około 200 instytucji wyspecjalizowanych
w świadczeniu róŁnego rodzaju usług dla przedsiębiorstw i osób podejmujących
działalność gospodarczą. Organizacje zarejestrowane w KSU współpracują ze
sobą na szczeblu regionalnym (wojewódzkim) i ogólnopolskim. Spośród
ośrodków KSU rekrutują się: Regionalne Instytucje Finansujące oraz ww.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
20
Punkty Konsultacyjne i ośrodki Krajowej Sieci Innowacji. W KSU współpracuje
ponad połowa wszystkich działających w Polsce funduszy poŁyczkowych oraz
ponad 20% wszystkich działających w Polsce funduszy poręczeniowych.
W latach 2008-2013 obszary wspierane w ramach KSU obejmują usługi
[21]:
- informacyjne dla przedsiębiorców i osób zamierzających rozpocząć
działalność gospodarczą,
- proinnowacyjne dla przedsiębiorców,
- finansowe  udzielanie poŁyczek dla przedsiębiorców,
- finansowe  udzielanie poręczeń kredytów lub poŁyczek dla przedsię-
biorców.
Tabela 2. Rodzaje instytucji otoczenia biznesu ze względu na pełnione funkcje
Funkcje Rodzaje instytucji
Szkolenie, doradzanie, Ośrodki doradczo-szkoleniowe w tym: centra
informowanie wspierania biznesu, ośrodki wspierania
przedsiębiorczości, agencje rozwoju
regionalnego, kluby i centra przedsiębiorczości
funkcjonujące w ramach stowarzyszeń i
fundacji, strukturach izb przemysłowo-
handlowych, rzemieślniczych czy związkach
pracodawców.
Udzielanie poŁ yczek, poręczeń - fundusze gwarancyjne,
i gwarancji
- lokalne fundusze poŁ yczkowe,
- inkubatory akademickie,
Wspieranie uruchamiania własnej - inkubatory przedsiębiorczości,
działalności
- inkubatory technologiczne,
- inkubatory akademickie,
Dostarczanie i transfer
- centra transferu technologii,
Zaawansowanych rozwiązań
- parki przemysłowe i technologiczne,
technicznych i technologicznych
- inkubatory technologiczne,
(w tym infrastruktury)
- organizacje naukowo-techniczne
Dostarczanie kapitału wysokiego Fundusze venture capital/private equity
ryzyka (w tym seed capital)
yródło: [6, s. 70.]
Instytucje otoczenia biznesu występują głównie jako partner sektora
publicznego i prywatnego w kształtowaniu rzeczywistości społeczno-
gospodarczej danego regionu. Realizują cele społeczno  gospodarcze m.in.
poprzez: intensyfikację regionalnej i lokalnej przedsiębiorczości, tworzenie sieci
współpracy pomiędzy podmiotami gospodarczymi, a pozostałymi uczestnikami
regionalnego lub lokalnego rynku, przyspieszają i ułatwiają obieg informacji
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
21
i wdraŁanie zaawansowanych technologii. Instytucje te przygotowują równieŁ
mieszkańców do samozatrudnienia oraz zdobywania dodatkowej wiedzy
i umiejętności. Przyczyniają się dodatkowo do przyciągania obcego kapitału
oraz turystów do regionu, co z kolei sprzyja tworzeniu nowych miejsc pracy
oraz usług komplementarnych. Organizacje otoczenia biznesu tworzą
innowacyjne środowisko lokalne, które szybko reaguje na zmiany i dostosowuje
się do nich, co wpływa na poprawę i wzrost konkurencyjności regionu [6, s. 70].
Biorąc pod uwagę kryterium pełnionych funkcji przez instytucje otoczenia
biznesu moŁna je podzielić na kilka grup co przedstawiono w tabeli 2.
Instytucje te bardzo często łączą sferę publiczną z prywatną, co jest
przyczyną tego, iŁ państwo jest zbyt oddalone od podmiotów gospodarczych,
które z kolei zbyt słabo artykułują swoje problemy i oczekiwania, a zatem
skuteczność i efektywność wzajemnych kontaktów jest ograniczona. Zdaniem T.
Markowskiego w ramach instytucji pozarządowych, instytucji non-profit
łączone są środki pochodzące ze zródeł państwowych i prywatnych, w celu
podejmowania zadań, które wykraczają poza obszar aktywności obydwu
sektorów [18, s. 21-22].
Wymienione powyŁej instytucje mają róŁny charakter, prowadzą róŁne
rodzaje działalności skierowane do róŁnych odbiorców, mają odmienny zasięg
oddziaływania, zródła finansowania i struktury organizacyjne. Pomimo tylu
rozbieŁności między poszczególnymi instytucjami tworzą one bazę rozwoju i są
jednym z czterech filarów rozwoju lokalnego. Ich działalność umoŁliwia
bezpośrednie kontakty z lokalnymi przedsiębiorcami, ale takŁe pozwala
podnosić kwalifikacje ludności lokalnej i sprzyja tworzeniu kapitału
społecznego na danym obszarze [5, s. 360].
4. Metodyka prowadzonych badań i charakterystyka analizowanych
podmiotów gospodarczych
Realizacji celu pracy poświęcono badania empiryczne prowadzone metodą
ankiety na grupie niewielkich przedsiębiorców prowadzących działalność
gospodarczą jako osoby fizyczne. Listę analizowanych podmiotów sporządzono
w sposób celowy, koncentrując się na firmach, które trakcie swojego istnienia
rozwinęły swoją działalność, mają róŁny zasięg oddziaływania oraz wstępnie
zgodziły się zaangaŁować w realizowany proces badawczy.
Jako technikę badawczą wykorzystano ankietę rozdawaną bezpośrednio
respondentom, natomiast narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety.
Aącznie przekazano 30 kwestionariuszy, z czego bezpośrednio odebrano
24 ankiety (wskaznik zwrotności 80%). Pozostałych sześciu respondentów
odmówiło ostatecznie udziału w badaniu. Po weryfikacji otrzymanych
kwestionariuszy wszystkie zakwalifikowano do ostatecznej analizy.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
22
Respondentami byli właściciele badanych podmiotów. Występowało w tym
przypadku połączenie funkcji właścicielskich i menedŁerskich, co jest
charakterystyczne dla przedsiębiorstw będących we wstępnych fazach rozwoju.
W tej sytuacji występuje takŁe silne nacechowanie społecznej struktury
przedsiębiorstwa przez osobę właściciela. Ankietowani to głównie męŁczyzni,
którzy stanowili 72% badanej populacji. Strukturę respondentów w zaleŁności
od płci i wieku przedstawiono na rysunku 1.
37%
pow. 50 lat 20%
17%
17%
41-50 lat 4%
13%
34%
31-40 lat
34%
12%
do 30 lat 4%
8%
0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40%
Mężczyzni Kobiety Ogółem
Rys. 1. Struktura respondentów w zaleŁ ności od płci i wieku
yródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań.
Najliczniejszą grupę wśród respondentów stanowią męŁczyzni w przedziale
wiekowym 31-40 lat. Udział tej grupy ankietowanych wynosi 34% ogółu
badanych oraz 47% wszystkich analizowanych męŁczyzn. Kolejną liczną grupę
ankietowanych, stanowią kobiety w przedziale wiekowym powyŁej 50 lat.
Grupa ta stanowi 20% całej badanej zbiorowości oraz 71% wszystkich
analizowanych kobiet. W tym samym przedziale wiekowym wśród
respondentów znajduje się 24% ankietowanych męŁczyzn, co stanowi 17% całej
badanej populacji.
Zdecydowana większość analizowanych firm to mikroprzedsiŁbiorstwa,
spełniające definicję zawartą w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej,
uwzględniając takŁe kryterium przychodowe i bilansowe [32, art. 104-106] oraz
niezaleŁności właścicielskiej podmiotu [7]. W dalszych analizach, z powodu
małej liczby średnich przedsiębiorstw wśród badanych podmiotów, dokonano
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
23
połączenia firm małych i średnich w jedną grupę. Wielkość ankietowanych
przedsiębiorstw w poszczególnych latach przedstawiono na rysunku 2.
100%
92%
91%
80%
80%
60%
40%
20%
20%
9%
8%
0%
2007 2008 2009
0-9 zatrudnionych 10-249 zatrudnionych
Rys. 2. Wielkość badanych przedsiębiorstw w poszczególnych latach
yródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań.
Z pośród 24 badanych małych i średnich przedsiębiorstw, w roku 2007
działalność gospodarczą prowadziło 20 firm, z czego 80% stanowiły
mikroprzedsiębiorstwa, a pozostałe 20% małe/średnie podmioty. W roku
następnym funkcjonowały juŁ 22 przedsiębiorstwa, z których firmy zatru-
dniające od 0-9 pracowników stanowiły 91% analizowanych podmiotów, a te
skupiające 10-249 pracowników skupiały 9% zaangaŁowanych w badania.
W 2009 funkcjonowały, juŁ rzecz jasna wszystkie 24 analizowane
przedsiębiorstwa, z czego 92% spośród nich to mikroprzedsiebiorstwa,
a 8% zaliczało się do grupy małych/średnich firm.
ZaangaŁowane w badania przedsiębiorstwa działały w czterech sektorach:
handlu, produkcji, usługach i budownictwie. Z przeprowadzonych badań
wynika, iŁ najwięcej z analizowanych firm bo aŁ 62% działa w sektorze handlu.
Niewiele mniej bo 58% respondentów z zaangaŁowanych w badania prowadzi
swoją dzialalność w sektorze produkcji. Dwa sektory, w których działa najmniej
z ankietowanych firm to sektor usługowy (8%) oraz budowniczy (4%).
Procentowy udział badanych firm w poszczególnych sektorach zaprezentowano
na rysunku 3.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
24
handel 62%
produkcja 58%
usługi 8%
budownictwo
4%
0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70%
Rys. 3. Dominujący pod względem przychodów sektor działania ankietowanych firm
yródło: Opracowanie wlasne na podstawie wyników badań.
Na podstawie badań określono równieŁ obszar rynkowego odzialywania
firm. Większość zaangaŁowanych w badania firm działania na terenie całego
kraju. Do tej grupy zalicza się 50% analizowanych przedsiębiorstw. Kolejna
grupa skupia 34% firm działających międzynarodowo tzn. na terenie kraju oraz
zajmujących się eksportem. Dwa pozostałe obszary działania, które uzyskały po
8% wskazań to obszar regionalny (wojewódzki) oraz lokalny (miejscowości).
Wyniki przedstawiono na rysunku 4.
lokalny ; 8%
regionalny; 8%
krajowy; 50%
międzynarodowy;
34%
Rys. 4. Obszar działania rynkowego badanych przedsiębiorstw
yródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
25
Większość z analizowanych firm generuje zyski, jednak w ostatnich latach
zauwaŁono tendencję spadkową osiąganych profitów. Na rysunku 5 przed-
stawiono uzyskane zyski lub straty badanych przedsiębiorstw w poszczególnych
latach.
90%
80%
80%
73%
67%
70%
60%
50%
40%
33%
27%
30%
20%
20%
10%
0%
2007 2008 2009
Zysk Strata
Rys. 5. Wyniki finansowe badanych przedsiębiorstw
yródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
W okresie 2007-2009 odnotowano spadek liczby firm generujących zysk.
Trzeba jednak wziąć pod uwagę, iŁ w roku 2007 istniało 20 spośród
24 ankietowanych firm, a w roku następnym powstały kolejne. Na przestrzeni
analizowanego okresu liczba firm osiągających zyski nie zmieniła się i wynosiła
16 podmiotów, natomiast nowo otwarte przedsiębiorstwa wskazywały straty
w latach 2008  2009.
5. Opinie przedsiŁbiorców na temat członkostwa
w Unii Europejskiej oraz wykorzystania instrumentów wsparcia
firm sektora MŚP
W pierwszej części badań poddano analizie opinie przedsiębiorców na temat
wpływu integracji z Unią Europejską na kondycję i rozwój ich przedsiębiorstw.
Według odpowiedzi udzielonych przez respondentów wstąpienie Polski do
struktur Unii Europejskiej ma korzystny wpływ na rozwój 50% badanych
przedsiębiorstw. Tylko 17% procent uznało, iŁ ten wpływ nie jest korzystny.
Z drugiej strony ź ankietowanych zauwaŁyła brak większych interakcji pomię-
dzy rozwojem swoich przedsiębiorstw oraz procesem integracji europejskiej.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
26
MoŁe to być spowodowane działaniami na ograniczonych geograficznie rynkach
(krajowym, regionalnym, bądz lokalnym). Wyniki przedstawiono na rysunku 6.
brak zdania na
ten temat; 8%
brak wpływu;
25%
korzystny; 50%
niekorzystny;
17%
Rys. 6. Opinie respondentów na temat wpływu integracji z UE na kondycję
i rozwój badanych przedsiebiorstw
yródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań.
W kolejnej części badań poproszono respondentów o wyraŁenie opinii
na temat poziomu konkurencji w obszarze ich działania rynkowego po
przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Odpowiedzi respondentów
przedstawiono na rysunku 7.
trudno
powiedzieŁ; 8%
brak wpływu;
17%
spadek
wzrost
konkurencji; 8%
konkurencji;
67%
Rys. 7. Wpływ integracji Polski z UE na odczuwany poziom konkurencji w obszarze
działania rynkowego badanych przedsiebiorstw
yródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
27
Większość przedsiębiorców (67%) stwierdziło, iŁ w wyniku integracji
europejskiej w ich obszarze działania rynkowego wzrosła konkurencja. Z drugiej
strony tylko 8% ankietowanych uznało, Łe inegracja spowodowała spadek
konkurencji. Podobnie, jak w poprzedniej części badań pewna część osób
biorących udział w badaniach (17%) stwierdziła, iŁ proces przystąpienia Polski
do Unii Europejskiej nie wpłynął na poziom konkurencyjności na rynku,
na którym działają ich przedsiębiorstwa.
Istotnym obszarem prowadzonych badań była analiza świadomości i zakresu
wykorzystania instrumentów wsparcia oferowanych małym i średnim przedsię-
biorstwom w strukturach Unii Europejskiej. W Polsce instrumenty takie są
jeszcze stosunkowo rzadko wykorzystywane przez firmy sektora MŚP, ale
w krajach tzw.  starej Unii jest to coraz bardziej powszechne zjawisko.
Wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw moŁna uzyskać głównie dzięki
pomocy instytucji otoczenia biznesu oraz funduszy strukturalnych Unii
Europejskiej. Zakres pomocy oferowany przez te instytucje obejmuje szeroki
wachlarz usług oraz świadczeń finansowych na rzecz firm sektora MŚP.
Małe i średnie przedsiębiorstwa za pośrednictwem instytucji otoczenia
biznesu mogą otrzymać pomoc w zakresie: organizacji szkoleń, doradztwa
prawno-finansowego, usług informacyjnych, udzielania poŁyczek, poręczeń
lub gwarancji, porad prawnych. Wsparcie moŁe dotyczyć pomocy przy
uruchamianiu własnej działalności gospodarczej, dostarczaniu zaawansowanych
rozwiązań technicznych i technologicznych, wsparcia przy wypełnianiu druków
itp. Wiele z tych działań finansowanych jest ze środków Unii Europejskiej.
W ramach pomocy moŁna uzyskać ponadto bezzwrotne dotacje finansowe na
rozwój przedsiębiorstwa.
Rozpatrując szanse płynące wraz z pozyskiwaniem środków z funduszy Unii
Europejskiej, naleŁy wymienić przede wszystkim moŁliwości wzrostu
konkurencyjności polskich firm na rynkach europejskich. Konkurencyjność ta
moŁe wzrastać zarówno poprzez inwestycje w środki trwałe, jak i zwiększanie
potencjału opartego na wiedzy. Dostosowywanie się polskich firm do poziomu,
jaki istnieje obecnie w państwach tzw.  starej Unii , będzie procesem długo-
trwałym, lecz szansą na jego przyspieszenie są właśnie fundusze i inne
instrumenty pomocowe, zwłaszcza dla firm sektora MŚP.
W celu poznania zakresu wsparcia, z którego korzystają właściciele firm
sektora MŚP w ankiecie postanowiono jedną z części poświęcić zagadnieniom
związanym z oceną wykorzystania dostępnego wsparcia ze strony Unii
Europejskiej i instytucji otoczenia biznesu. Jedno z pytań dotyczyło wykazania
czy badane przedsiębiorstwa korzystały kiedys z pomocy instytucji otoczenia
biznesu lub ze środkow unijnych. Okazuje się, Łe wśród respondentów 33%
korzystało z pomocy udzielanej przez instytucje otoczenia biznesu. Natomiast
tylko 8% ankietowanych korzystało z wsparcia oferowanego bezpośrednio przez
fundusze strukturalne Unii Europejskiej. Niepokojącym zjawiskiem jest fakt,
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
28
Łe aŁ 59% w ogóle nie korzystało z zadnej formy pomocy oferowanej dla
sektora MŚP. Odpowiedzi respondentów przedstawiono na rysunku 8.
korzystano z
funduszy UE;
8%
korzystano z
usług instytucji
nie korzystano;
otoczenia
biznesu; 33% 59%
Rys. 8. Opinie respondentów na temat wykorzystania wsparcia ze strony funduszy UE
oraz intrumentów oferowanych przez instytucje otoczenia biznesu
yródło: Opracowanie wlasne na podstawie wyników badań.
Kolejne pytanie dotyczyło opinii przedsiębiorców korzystających z usług
instytucji otoczenia biznesu na temat przydatności współpracy z poszczególnymi
instytucjami dla procesów rozwojowych ich przedsiębiorstw. Ankietowani
oceniali przydatność współpracy w skali od 1 (bardzo niska ocena) do 5 (bardzo
wysoka ocena). Do analizy uzyskanych wyników wykorzystano miary
statystyczne takie jak: średnia i dominanta.
Ankietowani uznali, Łe wysoki wpływ na rozwój ich przedsiębiorstw mogą
mieć instytucje poŁyczkowe, oferujące wsparcie finansowe. Średnio przydatne
są dla nich ośrodki wspierania biznesu. Respondenci średnio oceniają równieŁ
ośrodki szkoleniowo-badaniowe, inkubatory przedsiębiorczości oraz agencje
rozwoju regionalnego. Według ankietowanych najmniejsze znaczenie dla
rozwoju badanych przedsiebiorstw moŁe mieć współpraca z klubami zainte-
resowań, funduszami gwarancyjnymi i poręczeniowymi oraz z organizacjami
naukowo-technicznymi. Strukturę odpowiedzi udzielonych przez przedsię-
biorców biurących udział w badaniach przedstawiono na rysunku 9.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
29
4
Fundusze pożyczkowe
3,67
3
Ośrodki wspierania biznesu
3,2
3
Ośrodki szkoleniowe
2,8
3
Inkubatory przedsiębiorczości
2,67
2
Agencje rozwoju regionalnego
1,8
1
Parki przemysłowe i technologiczne
1,75
2
Fundacje
1,67
1
Centra transferu technologii
1,67
2
Towarzystwa i stowarzyszenia branżowe
1,5
1
Fundusze gwarancyjne i poręczeniowe
1,5
1
Organizacje naukowo-techniczne
1,33
1
Inkubatory technologiczne
1,25
0 1 2 3 4 5
średnia dominanta
Rys. 9. Opinie respondentów na temat przydatności współpracy z poszczególnymi
instytucjami otoczenia biznesu dla rozwoju ich przedsiębiorstw
yródło: Opracowanie własne na podstawie przeprowadzonych badań.
Kolejne pytanie skierowane do respondentów korzystających z usług
instytucji otoczenia biznesu dotyczyło oceny przydatności róŁnorodnych
instrumentów wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, które moŁna
uzyskać za pośrednictwem tych instytucji. Ankietowani przedsiębiorcy oceniali
przydatność poszczególnych instrumentów wspierania rozwoju w skali od 1
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
30
(bardzo niska ocena przydatności wsparcia) do 5 (bardzo wysoka ocena). Do
analizy uzyskanych wyników wykorzystano takie miary statystyczne, jak średnia
i dominanta. Odpowiedzi udzielone przez ankietowanych przedstawiono na
rysunku 10.
4
Udzielanie pożyczek
3,8
3
Porady prawne
3,4
4
Doradztwo
3,2
Wspieranie podejmowania działalności 2
gospodarczej 2,8
3
Szkolenia
2,6
2
Usługi informacyjne
2,6
1
Pomoc w wypełnianiu druków
2,6
1
Udzielanie poręczeń i gwarancji
1,4
1
Transfer technologii i techniki
1,2
0 1 2 3 4 5
średnia dominanta
Rys. 10. Ocena przydatności instrumentów wspierania rozwoju oferowanych przez
instytucje otoczenia biznesu
yródło: Opracowanie wlasne na podstawie wynikow badań.
Respondenci wysoko ocenili przydatność poŁyczek oferowanych z sektora
pozabankowego dla rozwoju ich przedsiębiorstw. Instrumenty te wymagają
nawiązania współpracy z licznymi funduszami poŁyczkowymi, które równieŁ
zostały ocenione jako instytucje istotnie wspierające rozwój badanych
przedsiębiorstw (rys. 9). Na średnim poziomie oceniono natomiast przydatność
takich instrumentów wspierania rozwoju, jak porady prawne, usługi doradcze,
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
31
czy róŁnorodne formy wsparcia dla osób podejmujących działalność
gospodarczą. Niskie oceny otrzymały moŁliwości pomocy w wypełnianiu
druków, udzielanie poręczeń i gwarancji słuŁących pozyskaniu wsparcia
finansowego z innych zródeł, a takŁe pomoc w zakresie transferu technologii
i techniki.
Kolejne pytanie dotyczyło tych przedsiębiorstw, które korzystały
bezpośrednio z unijnych programów wsparcia. Poproszono respondentów o
określenie celów, na jakie chcieli otrzymać wsparcie oraz ocenę korzyści dla
rozwoju przedsiębiorstw wynikających z ich realizacji. Ankietowani wskazywali
cele pozyskiwania wsparcia unijnego oraz określali wagę korzyści dla rozwoju
ich przedsiębiorstw, w skali od 1 (bardzo niska ocena) do 5 (bardzo wysoka
ocena). Do analizy uzyskanych wyników wykorzystano średnią i dominantę ze
wskazań respondentów. Odpowiedzi ankietowanych przedstawiono na rysunku 11.
4
Powiększenie
aktywów firmy
3,75
4
Obniżenie kosztów
3,25
2
Wejście na nowe rynki
zbytu
2,25
2
Pozyskanie wiedzy i
know-how
1,8
Nawiązanie
1
współpracy
1,75
międzynarodowej
1
Dystrybucja ryzyka
1,33
0 1 2 3 4 5
średnia dominanta
Rys. 11. Cele i korzyści wykorzystania wsparcia unijnego przez badane
przedsiebiorstwa
yródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
32
Respondenci za waŁny i korzystny cel pozyskiwania wsparcia unijnego
wskazali powiększenie aktywów firmy. WaŁnym cel było dla nich równieŁ
obniŁenie kosztów funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Bardzo niskie
znaczenie dla ankietowanych miała pomoc w dystrybucji ryzyka, rozwijaniu
współpracy miedzynarodowej oraz pozyskiwaniu wiedzy i know-how.
W ostanim pytaniu respondenci, którzy korzystali z unijnego wsparcia
zostali poproszeni o ocenę barier, które pojawiły się w procesie pozyskania
środków pomocowych. Ankietowani wskazywali bariery pozyskiwania wsparcia
unijnego oraz określali ich wagę w skali od 1 (bardzo słaba bariera) do 5 (bardzo
silna bariera). Wyniki przedstawione za pomocą średniej i dominanty ze
wskazań zaprezentowano na rysunku 12.
5
Skomplikowana procedura ubiegania się o
wsparcie
4,67
4
Biurokracja
4,33
4
Brak wiedzy i informacji z zakresu możliwości
uzyskania dofinansowania ze środków UE
3,67
3
Drogie usługi doradcze w zakresie pozyskania
wsparcia z UE
3,5
3
Długi okres realizacji procedur związanych z
pozyskaniem wsparcia
2,67
2
KoniecznośŁ posiadania wkładu własnego
2,5
0 1 2 3 4 5
średnia dominanta
Rys. 12. Bariery w pozyskaniu dofinansowania z środkow unijnych w ocenie badanych
przedsiębiorstw
yródło: Opracowanie własne na podstawie wyników badań.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
33
Za bardzo powaŁną przeszkodę w pozyskaniu środków unijnych respondenci
uznali skomplikowaną procedurę ubiegania się tą formę wsparcia rozwoju
przedsiębiorstw. PowaŁny problem dla ankietowanych stwarza ponadto
biurokracja, brak wiedzy i informacji z zakresu moŁliwości uzyskania
dofinansowania, a takŁe drogie uslugi doradcze w zakresie wypelniania
wnioskow. Mniejszym problemem dla ankietowanych jest konieczność
posiadania wkładu własnego oraz zbyt długi okres realizacji procedur
związanych z projektem.
6. Podsumowanie
Przedstawione powyŁej, specyficzne uwarunkowania funkcjonowania
i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach integracji
europejskiej wskazują na występowanie dwubiegunowych uwarunkowań:
- zagroŁeń, związanych przede wszystkim ze zwiększeniem konkurencji
rynkowej, liberalizacją wymiany handlowej, kosztami spełniania wymogów
formalnych i prawnych oraz
- szans, obejmujących wyzwania globalizacji oraz moŁliwości wykorzystania
środków pomocowych oferowanych w ramach polityki Unii Europejskiej.
Wykorzystanie szans i minimalizacja zagroŁeń w znacznym stopniu zaleŁy
od potencjału samych, małych i średnich przedsiębiorstw ale równieŁ od ich
elastycznej zdolności do pozyskiwania zewnętrznych instrumentów wspierania
rozwoju oferowanych przez instytucje otoczenia biznesu. W celu przedstawienia
opinii przedsiębiorców na temat ich funkcjonowania i rozwoju w warunkach
integracji europejskiej oraz moŁliwości wynikających z wykorzystania
zewnętrznych instrumentów wspierania firm sektora MŚP przeprowadzono
badania empiryczne metodą ankietową w firmach małej i średniej wielkości
z regionu łódzkiego. Prowadzone badania empiryczne pozwalają na
sformułowanie następujących wniosków szczegółowych:
- opinie 50% respondentów wskazują, iŁ wstąpienie Polski do struktur
Unii Europejskiej w korzystny sposób wpływa na rozwój badanych
przedsiębiorstw. Jedynie 17% procent ankietowanych uznało, iŁ proces
integracji europejskiej jest barierą rozwoju. Z drugiej strony aŁ 67%
badanych stwierdziło, iŁ w wyniku integracji w ich obszarze działania
rynkowego wzrosła konkurencja. MoŁe to być traktowane jako pewna
bariera rozwoju, jednak wydaje się, iŁ badane firmy traktują tą sytację
bardziej jako stymulator zwiększenia wysiłków rynkowych i poszukiwania
szans wsparcia oferowanych w nowych warunkach gospodarczych,
- niepokojącym jest fakt, Łe ponad połowa ankietowanych przedsiębiorców
nie korzystała z jakiegokolwiek wsparcia oferowanego bezpośrednio ze
strony Unii Europejskiej lub ze strony instytucji otoczenia biznesu.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
34
Wprawdzie 33% badanych korzystało z pewnzch form pomocy udzielanej
przez instytucje otoczenia biznesu, jednak tylko 8% wykorzystało wsparcie
z funduszy strukturalnych UE.
- wśród instrumentów oferowanych przez instytucje otoczenia biznesu
badani wysoko ocenili przydatność poŁyczek oferowanych z sektora
pozabankowego, natomiast na średnim poziomie oceniono przede wszystkim
takier rozwiązania, jak porady prawne oraz usługi doradcze. Pozyskanie tych
instrumentów wymaga bliskiej współpracy z instytucjami otoczenia biznesu,
wśród których respondenci najwyŁej ocenili relacje z instytucjami
poŁyczkowymi oraz licznymi ośrodkami wspierania małego i średniego
biznesu,
- wśród celów i korzyści wynikających z pozyskania wsparcia finansowego ze
środków UE ankietowani przedsiębiorcy wskazali przede wszystkim
moŁliwość rozwoju poprzez powiększenie aktywów przedsiębiorstwa oraz
zdolność do obniŁenia kosztów swojej działalności,
- do istotnych barier w pozyskaniu wsparcia finansowego ze środków Unii
Europejskiej respondenci zaliczyli skomplikowane procedury ubiegania się
o środki pomocowe oraz związany z tym wysoki poziom biurokracji
urzędniczej.
Badania dotyczące wpływu procesu integracji europejskiej na rozwój
i moŁliwości wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw są utrudnione, przede
wszystkim z powodu znacznej liczebności podmiotów sektora MŚP, a takŁe
wymogu prowadzenia badań podłuŁnych. Wnioski wynikające z prowadzonych
badań pierwotnych mają ograniczoną wartość poznawczą przede wszystkim
z powodu niewielkiej liczebności próby badawczej. Mogą być one jednak
uŁyteczne dla właścicieli i menedŁerów małych i średnich przedsiębiorstw
podejmujących decyzje dotyczące wykorzystania potencjału wynikające
z procesu integracji z Unią Europejską, a takŁe pracowników instytucji
otoczenia biznesu realizujących działania pomocowe. Badania z pewnością będą
kontynuowane i być moŁe dostarczą wniosków bardziej szczegółowych,
uwzględniających równieŁ podłuŁny charakter prowadzonych analiz
empirycznych.
Literatura
[1] Aftyka W., Chmielewski A.: Małe i średnie przedsiębiorstwa w Unii
Europejskiej, Wydawnictwo M.M., Warszawa 2005.
[2] Bednarczyk M.: Otoczenie i przedsiębiorczość w zarządzaniu
strategicznym organizacją gospodarczą, Monografie AE w Krakowie,
Kraków 1996.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
35
[3] Bednarczyk M.: Regionalne otoczenie przedsiębiorstw zagranicznych na
przykładzie województwa krakowskiego, [w:] Haffer M., Sudoł S. (red.),
Przedsiębiorstwo wobec wyzwań przyszłości, Wydawnictwo UMK, Toruń
1999.
[4] Bieńkowska B.: Instytucje wspierające funkcjonowanie małych i średnich
przedsiębiorstw w powiecie bielskim, [w:] Otto J., Stanisławski R. (red.),
Szanse rozwoju polskiego sektora MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim,
T. 2, Wspieranie rozwoju MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim,
Wydawnictwo PA, Aódz 2006.
[5] Blakely E.J., Bradshaw T.K. (eds.): Planning Local Economic
Development. Theory and Practice, Sage Publications, Thousand Oaks-
London-New Delhi, 2002.
[6] Ciok S., Dołzbłasz S., Raczyk A.: Dolny Śląsk. Problemy rozwoju
regionalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
2006.
[7] Definicja małych i średnich przedsiębiorstw, Załącznik nr 1 do
Rozporządzenia Komisji Wspólnot Europejskich NR 364/2004 z dnia
25 lutego 2004 r.
[8] Dorożyński T.: Fundusze strukturalne UE jako instrument wsparcia
małych i średnich przedsiębiorstw w świetle perspektywy finansowej 2007-
2013, [w:] Otto J., Stanisławski R. (red), Szanse rozwoju polskiego sektora
MŚP na Jednolitym Rynku Europejskim, T. 2, Wspieranie rozwoju MŚP na
Jednolitym Rynku Europejskim, Wydawnictwo PA, Aódz 2006.
[9] European Charter For Small Enterprises, http://www.unescochair.uns.ac.
rs/sr/docs/smallEnterprises.pdf, z dnia 30.03.2010.
[10] Gorzelak G., Jałowiecki B.: Konkurencyjność regionów,  Studia
Regionalne i Lokalne , nr 1, Warszawa 2000.
[11] Greta M., Kostrzewa-Zielińska T.: Konkurencyjność sektora MŚP
w zjednoczonej Europie  wybrane zagadnienia, [w:] Lewandowski J.
(red.), Teoria i praktyka zarządzania organizacjami gospodarczymi,
Wydawnictwo PA, Aódz 2005.
[12] Hausner J., Kudłacz T., Szlachta J. (red.): Instytucjonalne przesłanki
regionalnego rozwoju Polski, Studia KPZK PAN, nr 106, Warszawa 1997.
[13] Jewtuchowicz A. (red.): Środowisko, przedsiębiorczość, innowacje
a rozwój terytorialny, Uniwersytet Aódzki, Aódz 1997.
[14] Jeziorska A.: Rola instytucji otoczenia biznesu w rozwoju i dostosowaniu
polskich MŚP na przykładzie beneficjentów poddziałania 1.1.2 SPO WKP,
[w:] Otto J., Stanisławski R. (red), Szanse rozwoju polskiego sektora MŚP
na Jednolitym Rynku Europejskim, T. 2, Wspieranie rozwoju MŚP na
Jednolitym Rynku Europejskim, Wydawnictwo PA, Aódz 2006.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
36
[15] Komunikat Komisji, Polityka spójności wspierająca wzrost gospodarczy
i zatrudnienie: Strategiczne Wytyczne Wspólnoty 2007-2013, Komisja
Wspólnot Europejskich, Bruksela, 5 lipca 2005 r., COM(2005) 0299.
[16] Lachiewicz S. (red.): Małe firmy w regionie łódzkim. Znaczenie 
struktura  warunki działania, Wydawnictwo PA, Aódz 2003.
[17] Longhi C.: Networks, collective learning and technology development in
innovative high technology regions: The case of Sophia  Antipolis,
 Regional Studies , vol. 33, no 4 1999.
[18] Markowski T., Kot J., Stawasz D., Stawasz E.: Regionalne Systemy
Innowacji jako podstawa Budowania konkurencyjności polskich regionów,
 Samorząd Terytorialny , nr 6/90, Warszawa 1998.
[19] Matejun M.: Barriers to Development of High-Technology Small and
Medium-Sized Enterprises, Technical University of Lodz Press, Lodz 2008.
[20] Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost
gospodarczy i zatrudnienie, Wstępny projekt, dokument zaakceptowany
w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, Ministerstwo Rozwoju
Regionalnego, Warszawa 2006.
[21] O czym warto wiedzieć?, ksu.parp.gov.pl/pl/rejestracja_ksu, z dnia
30.03.2010.
[22] Penc J.: Leksykon biznesu, Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997.
[23] Penc J.: Zarządzanie w warunkach globalizacji, Difin, Warszawa 2003.
[24] Penc-Pietrzak I.: Strategie biznesu i marketingu, Wydawnictwo
Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2000.
[25] Pietrzyk I.: Polityka regionalna Unii Europejskiej i regiony w państwach
członkowskich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
[26] Piotrowska-Trybull M.: Instytucje otoczenia biznesu i ich wpływ na
konkurencyjność regionu, Oficyna Wydawnicza Włocławskiego
Towarzystwa Naukowego, Włocławek 2005.
[27] Podstawy Wsparcia Wspólnoty. Promowanie rozwoju gospodarczego
i warunków sprzyjających wzrostowi zatrudnienia, Bruksela - Warszawa,
Grudzień 2003, http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/ z dnia 30.03.2010.
[28] Projekt Rozporządzenia Rady UE wprowadzającego ogólne przepisy
dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego, Europejskiego
Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności, Bruksela 14.07.2004,
COM(2004) 492.
[29] Puchajda Z.: Problemy integracji Polski z Unią Europejską
z uwzględnieniem perspektyw rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw,
[w:] Perspektywy rozwoju MŚP w warunkach integracji Polski z UE,
Materiały konferencyjne, Wyd. Olsztyńska WyŁsza Szkoła Zawodowa im
prof. T. Kotarbińskiego, Olsztyn 2000.
[30] Skowronek-Mielczarek A.: Małe i średnie przedsiębiorstwa-zródła
finansowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2007.
Aktualne problemy zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami
37
[31] Szymla Z.: Rola agencji rozwoju regionu krakowskiego we wspieraniu
rozwoju gospodarczego regionu, [w:] Targalski J. (red.): Przedsiębiorczość
a lokalny i regionalny rozwój gospodarczy, Wydawnictwo AE w Krakowie,
Kraków 1999.
[32] Ustawa z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej,
Dz. U. 2004, Nr 173, poz. 1807 z pózn. zmianami.
[33] Zachorowska A., Kościelniak H.: Ekonomiczne i pozaekonomiczne
determinanty rozwoju, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki
Częstochowskiej, Częstochowa 2003.
[34] Żuber R.: Zarządzanie rozwojem przedsiębiorstwa. Teoria i praktyka,
Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
yródło:
Matejun M, Miller M., Wpływ integracji europejskiej na rozwój i wsparcie małych i średnich
przedsiębiorstw, [w:] Matejun M., Szczepańczyk M. (red.), Aktualne problemy zarządzania
małymi i średnimi przedsiębiorstwami, Wydawnictwo Politechniki Aódzkiej,
Aódz 2010, s. 11-37.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
wpływ niedoboru witaminy d na rozwój nowotworów i chorob autoimunnologicznych
Ćwiczenia 12 Wpływ handlu międzynarodowego na rozwój i wzrost gospodarczy
Wpływ podwójnego wiązania na rozwój dziecka
Wpływ techniki wideo na rozwój duchowy współczesnego czł~68F
Wpływ cukrzycy ciążowej na rozwój płodu i noworodka
Hezychazm i jego wpływ na rozwój duchowości
Wpływ warunków biogeograficznych, bytowych i kulturowych na rozwój i zdrowie człowieka
Globalne zmiany klimatu, wpływ na rozwój rolnictwa na Świecie
Wpływ uposledzenia umysłowego na kształtowanie i rozwój mowy
Wpływ zajęć dogoterapii na funkcjonowanie i rozwój dzieci
Nauczyciel, rodzina ich wpływ na rozwój aktywności twórczej dzieci
NDT Bobath opis metody i jej wpływ na rozwój dziecka 1
Wplyw reformy rynku cukru w Unii Europejskiej na polski sektor cukrowniczy Kamil Klos

więcej podobnych podstron