ustawa o strażach gminnych 05,11,2014


©Kancelaria Sejmu s. 1/17
Dz.U. 1997 Nr 123 poz. 779
Opracowano na
USTAWA
podstawie: t.j.
Dz. U. z 2013 r.
z dnia 29 sierpnia 1997 r.
poz. 1383, z 2014
r. poz. 486.
o strażach gminnych
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Do ochrony porządku publicznego na terenie gminy może być
utworzona samorządowa umundurowana formacja  straż gminna, zwana dalej
 strażą .
2. Straż spełnia służebną rolę wobec społeczności lokalnej, wykonując swe
zadania z poszanowaniem godności i praw obywateli.
Art. 2. 1. Rada gminy może utworzyć straż gminną.
2. Rada gminy tworzy straż po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie
komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji, o czym zawiadamia wojewodę.
W przypadku nieotrzymania opinii, rada gminy może utworzyć straż po upływie 14
dni od dnia przedstawienia wniosku o wydanie opinii.
3. W gminach, w których organem wykonawczym jest burmistrz (prezydent
miasta), straż nosi nazwę  straż miejska .
Art. 3. 1. Gminy sąsiadujące na obszarze jednego województwa mogą zawrzeć,
po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego
(Stołecznego) Policji, porozumienie o utworzeniu wspólnej straży. W przypadku
nieotrzymania opinii gminy sąsiadujące na obszarze jednego województwa mogą
zawrzeć porozumienie o utworzeniu wspólnej straży po upływie 14 dni od dnia
przedstawienia wniosku o wydanie opinii.
2. Porozumienie określa w szczególności:
1) zasięg terytorialny działania wspólnej straży;
2) sposób finansowania wspólnej straży;
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 2/17
3) radę gminy, która nada regulamin wspólnej straży i może ją rozwiązać;
4) wójta, burmistrza (prezydenta miasta), któremu wspólna straż będzie podlegać.
Art. 4. Rada gminy może rozwiązać straż po zasięgnięciu opinii właściwego
terytorialnie komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji, o czym zawiadamia
wojewodę. W przypadku nieotrzymania opinii, rada gminy może rozwiązać straż po
upływie 14 dni od dnia przedstawienia wniosku o wydanie opinii.
Art. 5. Koszty związane z funkcjonowaniem straży są pokrywane z budżetu
gminy.
Rozdział 2
Organizacja, zadania i zakres uprawnień straży
Art. 6. 1. Straż jest jednostką organizacyjną gminy.
2. Rada gminy może postanowić o umiejscowieniu straży w strukturze urzędu
gminy. W takim przypadku szczegółową strukturę organizacyjną straży określa
regulamin straży nadawany przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta).
Art. 7. 1. Strażą kieruje komendant, zatrudniany na podstawie umowy o pracę
przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta), po zasięgnięciu opinii właściwego
terytorialnie komendanta wojewódzkiego (Stołecznego) Policji. W przypadku
nieotrzymania opinii wójt, burmistrz (prezydent miasta) może zatrudnić komendanta
po upływie 14 dni od dnia przedstawienia wniosku o wydanie opinii.
2. Przełożonym Komendanta jest wójt, burmistrz (prezydent miasta).
Art. 8. 1. (uchylony).
2. Szczegółową strukturę organizacyjną straży określa regulamin straży
nadawany przez radÄ™ gminy.
Art. 8a. W straży ustanawia się stanowiska strażnicze:
1) aplikanta;
2) młodszego strażnika;
3) strażnika;
4) starszego strażnika;
5) młodszego specjalisty;
6) specjalisty;
7) starszego specjalisty;
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 3/17
8) młodszego inspektora;
9) inspektora;
10) starszego inspektora;
11) zastępcy kierownika;
12) kierownika;
13) zastępcy naczelnika;
14) naczelnika;
15) zastępcy komendanta;
16) komendanta.
Art. 9. 1. Nadzór nad działalnością straży sprawuje wójt, burmistrz (prezydent
miasta).
2. Nadzór nad działalnością straży w zakresie:
1) wykonywania uprawnień, o których mowa w art. 12,
2) użycia broni palnej oraz środków przymusu bezpośredniego,
3) ewidencji, o której mowa w art. 9a ust. 1
 sprawuje wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego (Stołecznego)
Policji działającego w jego imieniu.
3. Wojewoda sprawuje nadzór przez:
1) okresowe lub dorazne kontrole, obejmujące całokształt lub część spraw
poddanych nadzorowi;
2) wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz kontrolę prawidłowości i terminowości
ich realizacji;
3) podejmowanie innych czynności zmierzających do usunięcia stwierdzonych
uchybień i zapobieżenia ich powstawaniu.
4. W związku z wykonywaniem swoich zadań straż współpracuje z Policją. W
tym celu wójt, burmistrz (prezydent miasta) może zawierać z właściwym
terytorialnie komendantem Policji porozumienie o współpracy straży i Policji.
5. Współpraca Policji i straży polega w szczególności na:
1) stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym
terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi i mienia, spokoju i porządku
publicznego;
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 4/17
2) zorganizowaniu systemu łączności Policji i straży, uwzględniającego lokalne
potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności między
jednostkami Policji i straży;
3) koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży, z uwzględnieniem
zagrożeń występujących na danym terenie;
4) wspólnym prowadzeniu działań porządkowych w celu zapewnienia spokoju i
porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i
sportowych, a także w innych miejscach publicznych;
5) organizowaniu wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i strażników
gminnych (miejskich);
6) wymianie informacji w zakresie obserwowania i rejestrowania przy użyciu
środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych.
6. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, tryb sprawowania nadzoru nad działalnością straży przez
właściwego terytorialnie wojewodę przy pomocy komendanta wojewódzkiego
(Stołecznego) Policji, kierując się potrzebą zapewnienia zgodnej z prawem realizacji
zadań straży.
7. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, formy współpracy straży z Policją oraz sposób informowania
wojewody o tej współpracy, kierując się potrzebą zapewnienia skuteczności tej
współpracy.
Art. 9a. 1. Straż prowadzi ewidencję:
1) etatów;
2) wyposażenia, w tym środków przymusu bezpośredniego, broni palnej, urządzeń
samoczynnie ujawniających i rejestrujących naruszenia przepisów ruchu
drogowego, środków technicznych służących do obserwowania i rejestrowania
obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, pojazdów;
3) wyników działań straży.
2. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, zakres i sposób prowadzenia ewidencji, uwzględniając dane
podlegające wpisowi oraz możliwość jej prowadzenia w systemie informatycznym.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 5/17
Art. 9b. 1. Komendanci straży przekazują właściwemu terytorialnie
komendantowi wojewódzkiemu (Stołecznemu) Policji do dnia 31 stycznia każdego
roku informacje o danych zawartych w ewidencji, o której mowa w art. 9a ust. 1.
Zbiorcze informacje z obszaru województwa komendant wojewódzki (Stołeczny)
Policji składa do końca lutego każdego roku wojewodzie.
2. Wojewoda, do dnia 15 marca każdego roku, przekazuje ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych otrzymane informacje z obszaru województwa
o danych zawartych w ewidencjach, o których mowa w art. 9a ust. 1.
Art. 10. 1. Straż wykonuje zadania w zakresie ochrony porządku publicznego
wynikające z ustaw i aktów prawa miejscowego.
2. Zadania, o których mowa w ust. 1, wykonują pracownicy straży, zwani dalej
 strażnikami , po ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia podstawowego, o
którym mowa w art. 25.
Art. 10a. Straż w celu realizacji ustawowych zadań może przetwarzać dane
osobowe, z wyłączeniem danych ujawniających pochodzenie rasowe lub etniczne,
poglądy polityczne, przekonania religijne lub filozoficzne, przynależność
wyznaniową, partyjną lub związkową, jak również danych o stanie zdrowia, kodzie
genetycznym, nałogach lub życiu seksualnym, bez wiedzy i zgody osoby, której dane
te dotyczÄ…, uzyskane:
1) w wyniku wykonywania czynności podejmowanych w postępowaniu w
sprawach o wykroczenia;
2) z rejestrów, ewidencji i zbiorów, do których straż posiada dostęp na podstawie
odrębnych przepisów.
Art. 10b. W celu wykonywania zadań w zakresie kontroli ruchu drogowego,
o których mowa w art. 129b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r.  Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z pózn. zm.1)), straż może prowadzić
wyszukiwania informacji za pośrednictwem Krajowego Punktu Kontaktowego, na
zasadach określonych w art. 80k 80r tej ustawy.
Art. 11. 1. Do zadań straży należy w szczególności:
1) ochrona spokoju i porzÄ…dku w miejscach publicznych;
1)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1448, z
2013 r. poz. 700, 991, 1446 i 1611 oraz z 2014 r. poz. 312 i 486.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 6/17
2) czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego  w zakresie określonym
w przepisach o ruchu drogowym;
2a) kontrola publicznego transportu zbiorowego  w zakresie określonym w art. 45
ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym
(Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13 i Nr 228, poz. 1368);
3) współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia
obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk
żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
4) zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego
zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób
postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia
właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia;
5) ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
6) współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku
podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
7) doprowadzanie osób nietrzezwych do izby wytrzezwień lub miejsca ich
zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w
miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu
lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób;
8) informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także
inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie
popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i
współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i
organizacjami społecznymi;
9) konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości
pieniężnych dla potrzeb gminy.
2. W związku z realizowanymi zadaniami określonymi w ust. 1 i art. 10, straży
przysługuje prawo do obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków
technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych w przypadku, gdy czynności
te są niezbędne do wykonywania zadań oraz w celu:
1) utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia;
2) przeciwdziałania przypadkom naruszania spokoju i porządku w miejscach
publicznych;
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 7/17
3) ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.
3. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób wykonywania
czynności, o których mowa w ust. 2, uwzględniając potrzebę zapewnienia
skuteczności obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych
obrazu zdarzeń w miejscach publicznych, a także potrzebę respektowania godności
ludzkiej oraz przestrzegania i ochrony praw człowieka.
Art. 12. 1. Strażnik wykonując zadania, o których mowa w art. 10 i 11, ma
prawo do:
1) udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych
środków oddziaływania wychowawczego;
2) legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich
tożsamości;
3) ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla
życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego
doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji;
3a) dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości podręcznych bagaży
osoby:
a) w przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu
zabronionego pod grozbÄ… kary,
b) w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1 pkt 3,
c) w związku z wykonywaniem czynności określonych w art. 11 pkt 7, jeśli
zachodzi uzasadnione podejrzenie, że osoba, wobec której czynności te są
podejmowane, posiada przy sobie niebezpieczne przedmioty dla życia lub
zdrowia ludzkiego;
4) nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone
w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o
wykroczenia;
5) dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do
sądu; oskarżania przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych  w trybie i
zakresie określonych w Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia;
6) usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w
przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym;
7) wydawania poleceń;
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 8/17
8) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych;
9) zwracania się, w nagłych przypadkach, o pomoc do jednostek gospodarczych,
prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji
społecznych, jak również do każdej osoby o udzielenie doraznej pomocy na
zasadach określonych w ustawie o Policji;
10) (uchylony).
1a. Straż w toku wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i art. 11 ust.
2, ma obowiązek respektowania godności ludzkiej oraz przestrzegania i ochrony
praw człowieka. Czynności te powinny być wykonywane w sposób możliwie
najmniej naruszający dobra osobiste osoby, wobec której zostają podjęte.
1b. Z czynności, o których mowa w ust. 1, na wniosek osoby kontrolowanej,
sporządza się protokół.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób
wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 2 3a, pkt 8 i 9, uwzględniając
potrzebę zapewnienia skuteczności podejmowanych przez strażnika czynności, a
także potrzebę respektowania godności ludzkiej oraz przestrzegania i ochrony praw
człowieka.
Art. 12a. 1. Komendant straży w przypadku, gdy istnieje potrzeba wykonania
czynności w ramach prowadzonych czynności wyjaśniających w sprawach o
wykroczenia poza obszarem jego działania, ma prawo wnosić o udzielenie
niezbędnej pomocy w tym zakresie od komendanta straży właściwej dla miejsca
wykonania czynności.
2. Komendant straży może wykonać czynności zlecone w ramach pomocy, o
której mowa w ust. 1.
3. W przypadku, gdy na danym terenie nie funkcjonuje straż, komendant straży,
o którym mowa w ust. 1, może zwrócić się o przeprowadzenie poszczególnych
czynności dowodowych w ramach prowadzonych czynności wyjaśniających w
sprawach o wykroczenia do organu Policji właściwego dla miejsca wykonania
czynności.
Art. 12b. Dzień 29 sierpnia ustanawia się Dniem Straży Gminnej.
Art. 13. (uchylony).
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 9/17
Rozdział 3
Uprawnienia i obowiązki strażników
Art. 14. 1. W przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1 6, 8 10 i 12 14
ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej
(Dz. U. poz. 628 i 1165), strażnik może użyć środków przymusu bezpośredniego, o
których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. a, b i d, pkt 2 lit. a, pkt 7, 9, pkt 12 lit. a i pkt
13 tej ustawy, lub wykorzystać te środki.
2. W przypadkach, o których mowa w art. 45 pkt 1 lit. a, b, e i pkt 2 oraz w art.
47 pkt 3, 5 i 6 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i
broni palnej, strażnik może użyć broni palnej lub ją wykorzystać.
3. Wobec zwierzęcia, którego zachowanie zagraża bezpośrednio życiu lub
zdrowiu strażnika lub innej osoby, strażnik może wykorzystać także środek
przymusu bezpośredniego, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 24
maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej.
4. Użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego i broni palnej
oraz dokumentowanie tego użycia i wykorzystania odbywa się na zasadach
określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i
broni palnej.
Art. 14a. (uchylony).
Art. 14b. (uchylony).
Art. 14c. (uchylony).
Art. 14d. (uchylony).
Art. 14e. (uchylony).
Art. 14f. (uchylony).
Art. 14g. (uchylony).
Art. 14h. Minister właściwy do spraw wewnętrznych w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw administracji publicznej określi, w drodze
rozporządzenia, sposób przechowywania i ewidencjonowania środków przymusu
bezpośredniego, uwzględniając potrzebę właściwego zabezpieczenia tych środków i
dokumentacji, uniemożliwiającego dostęp osób niepowołanych.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 10/17
Art. 15. 1. Straż może otrzymać świadectwo broni, na zasadach określonych w
przepisach art. 29 oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji,
na:
1) broń palną do wykonywania zadań określonych w art. 11 ust. 1 pkt 5 i 9;
2) przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii
elektrycznej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 24 maja
2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, o średniej wartości
prÄ…du w obwodzie przekraczajÄ…cej 10 mA.
2. Straże, po uzyskaniu świadectwa broni mogą nabywać broń i amunicję od
podmiotów uprawnionych do obrotu bronią.
Art. 16. 1. Dopuszczenie strażnika do wykonywania zadań z bronią palną i
przedmiotem przeznaczonym do obezwładniania osób za pomocą energii
elektrycznej, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o
środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, o średniej wartości prądu w
obwodzie przekraczającej 10 mA, następuje na wniosek komendanta straży, w
drodze decyzji administracyjnej wydanej przez właściwy organ Policji.
2. W zakresie zasad dopuszczenia strażnika do posiadania broni palnej i
przedmiotu przeznaczonego do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej,
o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach
przymusu bezpośredniego i broni palnej, stosuje się odpowiednio przepisy art. 30
ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji.
Art. 17. Strażnik, o którym mowa w art. 16, na polecenie właściwego
komendanta straży może zostać wyposażony w broń palną na czas wykonywania
zadań określonych w art. 11 pkt 5 i 9.
Art. 18. 1. (uchylony).
2. (uchylony).
3. (uchylony).
4. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, warunki przydziału broni palnej i amunicji do tej broni oraz warunki
przechowywania i ewidencjonowania broni i amunicji przez straż, z uwzględnieniem
specyfiki działania straży oraz sposobów uniemożliwienia dostępu do tej broni i
amunicji osobom trzecim.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 11/17
Art. 19. (uchylony).
Art. 20. Na zastosowanie i sposób przeprowadzenia czynności, o których
mowa w art. 12 i art. 14, przysługuje zażalenie do prokuratora.
Art. 21. 1. Strażnik podczas wykonywania czynności służbowych jest
obowiązany nosić umundurowanie, legitymację służbową, znak identyfikacyjny oraz
emblemat gminny.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wzór umundurowania,
legitymacji, dystynkcji i znaków identyfikacyjnych strażników, a także warunki i
sposób ich noszenia.
Art. 22. Strażnik przy wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 12, jest
obowiązany przedstawić się imieniem i nazwiskiem, a ponadto na żądanie osoby,
której czynności te dotyczą, okazać legitymację służbową w sposób umożliwiający
odczytanie i zanotowanie nazwiska strażnika oraz organu, który wydał legitymację.
Art. 23. W związku z wykonywaniem czynności służbowych strażnik korzysta
z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.
Art. 24. Strażnikiem może być osoba, która:
1) posiada obywatelstwo polskie;
2) ukończyła 21 lat;
3) korzysta z pełni praw publicznych;
4) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
5) cieszy siÄ™ nienagannÄ… opiniÄ…;
6) jest sprawna pod względem fizycznym i psychicznym;
7) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za ścigane z oskarżenia
publicznego i umyślnie popełnione przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
8) ma uregulowany stosunek do służby wojskowej.
Art. 24a. 1. Strażnicy oraz osoby ubiegające się o przyjęcie do pracy w
charakterze strażnika podlegają obowiązkowym badaniom lekarskim i
psychologicznym.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 12/17
2. Do przeprowadzania badań lekarskich stosuje się odpowiednio art. 229
ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.  Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z
pózn. zm.2)).
3. Minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem
właściwym do spraw wewnętrznych, określi, w drodze rozporządzenia, zakres i tryb
przeprowadzania badań psychologicznych osób, o których mowa w ust. 1, oraz
podmioty uprawnione do przeprowadzania badań psychologicznych, uwzględniając
potrzebę prawidłowego stwierdzenia przez psychologa istnienia lub braku
przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania czynności strażnika.
Art. 25. 1. Strażnika zatrudnia się po raz pierwszy na czas określony nie
dłuższy niż 12 miesięcy, w ramach którego odbywa szkolenie podstawowe.
2. Szkolenie podstawowe kończy się egzaminem, który przeprowadza komisja
egzaminacyjna powoływana przez właściwego terytorialnie komendanta
wojewódzkiego (Stołecznego) Policji. Członkowie komisji powinni posiadać wiedzę,
umiejętności i doświadczenie w zakresie wynikającym z programu szkolenia
podstawowego.
3. Po ukończeniu z wynikiem pozytywnym szkolenia podstawowego, strażnika
można zatrudnić na czas określony nie dłuższy niż 3 lata albo na czas nieokreślony.
4. W uzasadnionych przypadkach można odstąpić od zatrudnienia strażnika na
czas określony, jeżeli posiada on odpowiednie przygotowanie do pracy w straży.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze
rozporządzenia, minimalny zakres programu szkolenia podstawowego strażników
gminnych, warunki i zakres udziału Policji w szkoleniu podstawowym, sposób
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz.
668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr
107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr
99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z
2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz.
1679, z 2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001,
Nr 120, poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i
Nr 167, poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221,
poz. 1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr
225, poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz.
1654, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825,
Nr 115, poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz.
912, Nr 182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700, z 2011 r. Nr 36,
poz. 181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz.
1378, z 2012 r. poz. 908 i 1110 oraz z 2013 r. poz. 2, 675, 896 i 1028.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 13/17
powoływania, skład i tryb działania komisji egzaminacyjnych, obowiązki
przewodniczącego komisji, formę egzaminu oraz organ właściwy do wydania
świadectwa złożenia egzaminu i wzór świadectwa. Rozporządzenie powinno
uwzględniać potrzebę zapewnienia odpowiedniego poziomu wyszkolenia strażników
i jednolitości minimum programowego, formy szkolenia, zakres wiedzy teoretycznej
i praktyki niezbędnej do wykonywania obowiązków strażnika oraz poprawność
przebiegu i rzetelność oceny egzaminowanych.
Art. 26. Z dniem zatrudnienia strażnik składa pisemne ślubowanie następującej
treści:
 Ślubuję uroczyście służyć Państwu i wspólnocie lokalnej, chronić
porządek publiczny i bezpieczeństwo ludzi, przestrzegać porządku
prawnego i dyscypliny służbowej, dbać o etykę i dobre imię służby .
Ślubowanie może być również złożone z dodaniem słów  Tak mi dopomóż Bóg .
Art. 26a. 1. Strażnika zawiesza się w pełnieniu obowiązków pracowniczych w
razie wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o ścigane z
oskarżenia publicznego i popełnione umyślnie przestępstwo lub przestępstwo
skarbowe  na czas nie dłuższy niż 3 miesiące.
2. Strażnika można zawiesić w pełnieniu obowiązków pracowniczych w razie
wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego w sprawie o ścigane z oskarżenia
publicznego i popełnione nieumyślnie przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
jeżeli jest to celowe z uwagi na dobro postępowania lub dobro pracy  na czas nie
dłuższy niż 3 miesiące.
3. W uzasadnionych przypadkach okres zawieszenia w pełnieniu obowiązków
pracowniczych można przedłużyć na dalszy okres, nie dłużej jednak niż do czasu
ukończenia postępowania karnego za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
4. Strażnikowi zawieszonemu w pełnieniu obowiązków pracowniczych, od
najbliższego terminu wypłaty wynagrodzenia za pracę przysługuje wynagrodzenie w
wysokości 50% jego wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatków do wynagrodzenia
określonych w umowie o pracę w stałej wysokości.
5. Po upływie okresu, na jaki strażnik został zawieszony w pełnieniu
obowiązków pracowniczych, strażnikowi wypłaca się należne wynagrodzenie za
okres zawieszenia oraz obligatoryjne podwyżki wynagrodzenia w tym okresie, w
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 14/17
przypadku umorzenia postępowania karnego za przestępstwo lub przestępstwo
skarbowe lub uniewinnienia prawomocnym wyrokiem sÄ…du.
6. Przepisu ust. 5 nie stosuje siÄ™ w przypadku warunkowego umorzenia
postępowania karnego.
Art. 27. Do obowiązków strażnika należy:
1) przestrzeganie prawa, rzetelne, bezstronne i terminowe wykonywanie poleceń
przełożonych;
2) poszanowanie powagi, honoru, godności obywateli i własnej;
3) zachowanie tajemnicy prawnie chronionej;
4) podejmowanie interwencji w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia lub mienia,
a także w przypadku naruszenia dóbr osobistych ludzi;
5) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami,
przełożonymi, podwładnymi oraz współpracownikami;
6) stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych;
7) zachowanie się z godnością w czasie pracy i poza nią.
Art. 28. (uchylony).
Art. 29. 1. Strażnik, który wzorowo wykonuje obowiązki, przejawia inicjatywę
w działaniach, doskonali swoje kwalifikacje zawodowe, może uzyskać:
1) pochwałę;
2) nagrodę pieniężną;
3) przeniesienie na wyższe stanowisko;
4) przedstawienie do odznaczenia.
2. Strażnik, o którym mowa w ust. 1, może również uzyskać usunięcie z akt
osobowych zapisu o uprzednio wymierzonej karze dyscyplinarnej.
Art. 29a. 1. Obowiązki pracownicze strażnika powinny być ustalone w sposób
pozwalający na ich wykonanie w ramach przeciętnie 40 godzin w przeciętnie
pięciodniowym tygodniu pracy w 4-miesięcznym okresie rozliczeniowym.
2. Tygodniowy czas pracy strażnika, łącznie z pracą w godzinach
nadliczbowych, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w 4-miesięcznym
okresie rozliczeniowym.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 15/17
3. Strażnikowi przysługuje w każdym tygodniu nieprzerwany odpoczynek w
wymiarze nie krótszym niż 35 godzin oraz nieprzerwany odpoczynek dobowy w
wymiarze nie krótszym niż 11 godzin.
4. Przepisy ust. 1 3 nie dotyczą sytuacji, które wymagają podjęcia środków do
ochrony życia lub zdrowia obywateli, a także bezpieczeństwa zbiorowości, w
szczególności w związku z powszechnym zagrożeniem bezpieczeństwa publicznego,
katastrofą, klęską żywiołową lub przestępstwem o charakterze terrorystycznym.
5. W zamian za czas przepracowany w godzinach nadliczbowych strażnikowi
przysługuje w tym samym wymiarze, w okresie rozliczeniowym, czas wolny od
pracy albo może mu zostać przyznany dodatek do wynagrodzenia.
6. W przypadku naruszenia prawa do odpoczynku, o którym mowa w ust. 3,
w sytuacjach wskazanych w ust. 4 strażnikowi przysługuje, w okresie
rozliczeniowym, równoważny okres odpoczynku.
Art. 30. 1. Strażnicy mogą się zrzeszać w związkach zawodowych, z tym że nie
majÄ… prawa do strajku. Przepisy ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o zwiÄ…zkach
zawodowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 854, z pózn. zm.3)) stosuje się
odpowiednio.
2. W trakcie trwania stosunku pracy strażnik nie może być członkiem partii
politycznej.
Art. 31. Strażnik nie może bez zezwolenia komendanta podejmować innego
zajęcia zarobkowego.
Art. 32. W sprawach dotyczących strażników, a nieuregulowanych w ustawie,
majÄ… zastosowanie przepisy o pracownikach samorzÄ…dowych.
Art. 33. Obowiązki i prawa innych pracowników zatrudnionych w straży
reguluje ustawa o pracownikach samorzÄ…dowych.
3)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 100, poz.
1080 i Nr 128, poz. 1405, z 2002 r. Nr 135, poz. 1146 i Nr 240, poz. 2052, z 2003 r. Nr 63, poz.
590 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407, z 2008 r. Nr 90, poz. 562, z 2011 r. Nr 244,
poz. 1454 oraz z 2013 r. poz. 896.
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 16/17
Rozdział 4
Zmiany w przepisach obowiązujących oraz przepisy przejściowe i końcowe
Art. 34 37. (pominięte).4)
Art. 38. 1. Straże gminne działające w dniu wejścia w życie ustawy stają się z
tym dniem strażami w rozumieniu ustawy.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli rada gminy, w drodze uchwały, przed
wejściem w życie ustawy, postanowi o likwidacji straży.
Art. 39. 1. Straże gminne utworzone przez gminy, o których mowa w art. 1
ustawy z dnia 25 marca 1994 r. o ustroju miasta stołecznego Warszawy (Dz. U. Nr
48, poz. 195 i Nr 86, poz. 396 oraz z 1995 r. Nr 124, poz. 601), zwane dalej
 gminami warszawskimi , stają się z mocy prawa oddziałami Straży Miejskiej m.st.
Warszawy. Regulamin straży może określić inną strukturę organizacyjną Straży
Miejskiej.
2. Strażnicy oraz inni pracownicy straży gminnych utworzonych przez gminy
warszawskie mogą do dnia 31 marca 1998 r. złożyć oświadczenie o niewyrażeniu
zgody na zatrudnienie w Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Stosunek pracy z
osobami, które złożyły oświadczenie, wygasa z mocy prawa z dniem przekształcenia
straży gminnej w oddział straży miejskiej.
3. Zasady i wysokość wynagrodzenia strażników oraz innych pracowników
straży gminnych, o których mowa w ust. 2, z dniem przekształcenia straży gminnej
w jednostkę organizacyjną straży miejskiej ustalana jest według zasad
obowiązujących w Straży Miejskiej m.st. Warszawy. W roku 1998 koszty
funkcjonowania oddziałów, o których mowa w ust. 1, pokrywane są z budżetu gmin
warszawskich, w których straże gminne działały przed dniem przejęcia przez Straż
MiejskÄ….
4. Mienie komunalne pozostające w dyspozycji straży gminnej może być
przekazane nieodpłatnie przez gminę warszawską m.st. Warszawie, z
przeznaczeniem na potrzeby Straży Miejskiej m.st. Warszawy.
4)
Zamieszczone w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 24 pazdziernika
2013 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o strażach gminnych (Dz. U. poz. 1383).
2014-11-05
©Kancelaria Sejmu s. 17/17
Art. 40. Strażnik może używać umundurowania, legitymacji służbowej, znaku
identyfikacyjnego oraz emblematu gminy według dotychczasowych obowiązujących
wzorów, do czasu wyczerpania ich zapasów, nie dłużej jednak niż 18 miesięcy od
dnia wejścia ustawy w życie.
Art. 41. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r., z wyjątkiem art.
39 ust. 1, 3 i 4, który wchodzi w życie z dniem następującym po upływie kadencji
rad gmin wybranych w dniu 19 czerwca 1994 r.
2014-11-05


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ustawa o strażach gminnych
242 Ustawa o strażach gminnych
ustawa o strażach gminnych
2014 05 11 THE ESSENTIALS OF A HEALTHY?MILY part 4
Chrześcijanin a samobójstwo wersja 25 11 2014
Ustawa o samorzÄ…dzie gminnym 2
Techniki negocjacji i mediacji w administracji wykłady 05 11 2013
Amara02 05 11
ustawa o samorzadzie gminnym
05 (11)
WYBRANE ZAGADNIENIA Z ANATOMII 28 11 2014
Ustawa o samorzÄ…dzie gminnym
HardBase FM vol 5 (2CD) (11 2014) Tracklist
Krystian Zyguła lab3 05 11 2013
Hardstyle the Ultimate Collection Best Of 2014 (15 11 2014) Tracklist

więcej podobnych podstron