Czyżewska Jak planować proces rewitalizacji społeczno godpodarczej przestrzeni miejskiej


JAK PLANOWAĆ PROCES REWITALIZACJI
PRACOWNIA BADAO I
SPOAECZNO-GOSPODARCZEJ
INNOWACJI
PRZESTRZENI MIEJSKIEJ?
SPOAECZNYCH
STOCZNIA
ALEKSANDRA CZYŻEWSKA
Opracowanie powstało w ramach programu Laboratorium Partycypacji
Obywatelskiej realizowanego przy wsparciu Fundacji im. Stefana Batorego.
Zasadniczym podmiotem programu rewitalizacji1 jest społecznośd ulicy, kwartału, dzielnicy,
miasta, zatem działania ożywiające przestrzeo powinny wypływad z inicjatyw lokalnych. Rolą
sektora publicznego jest wspieranie tych inicjatyw za pomocą różnych instrumentów.
ZAAOŻENIA PROGRAMOWE
Aby dobrze przygotowad program rewitalizacji i zapewnid mu efektywnÄ… realizacjÄ™,
niezbędne jest zastosowanie modelu programowania średniookresowego do warunków
lokalnych. Technicznie odbywa się to poprzez uspołecznienie metody przygotowania oraz
wdrożenia programu, a potem projektów.
W rewitalizacji partycypacja oznacza wzajemną komunikację pomiędzy różnymi grupami
społecznymi, w trakcie której wszyscy uczestnicy procesu zmian mają możliwośd wpływania
na podejmowane decyzje (poprzez udział w panelach dyskusyjnych, w radzie programu, w
grupach monitorujących), a następnie biorą udział w ich realizacji.
Ważnym aspektem w procesie komunikowania jest dwustronnośd przepływu informacji.
Władze gminy nie tylko przekazują społecznościom informacje na temat podejmowanych
decyzji (oferta władzy), ale również zbierają oceny dotyczące tych decyzji oraz sugestie
odnoszące się do kolejnych zaplanowanych kroków. Trudno jest zaspokajad potrzeby lokalnej
społeczności bez dokładnych danych na temat ich potrzeb i możliwości ich zaspokojenia.
Dzięki zebraniu wszystkich grup społecznych przy wspólnym stole (w formie panelu
konsultacyjnego) i otwartym przedstawieniu opinii przez wszystkich uczestników możliwe
staje siÄ™ wypracowanie optymalnego rozwiÄ…zania. To stanowi nieco bardziej zaawansowanÄ…
odmianę komunikacji, więcej - staje się uspołecznieniem procesu w znaczeniu partycypacji
(włączania grup w proces podejmowania decyzji). Stworzenie możliwości wzięcia udziału w
przygotowaniach programu przedstawicielom różnych grup społecznych wpływa również na
wejście w obszar rewitalizowany z jednakowego poziomu wiedzy o obecnej sytuacji i z
przyjętymi wspólnymi celami strategicznymi.
Dzięki uspołecznionej metodzie przygotowania przekształceo możliwe staje się skorzystanie z
efektu synergii  współpraca przynosi lepsze efekty finansowe niż indywidualna realizacja
przekształceo przez różne grupy z osobna.
PROGRAM ZORIENTOWANY NA SPOAECZNOÅšD
Celem nadrzędnym programu zorientowanego na społecznośd jest poprawa warunków życia
społeczności lokalnej oraz umacnianie lokalnej gospodarności poprzez przedsięwzięcia
1
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie programowania działao dotyczących mieszkalnictwa,
Warszawa, 13 sierpnia 2008, definiujÄ… rewitalizacjÄ™ jako:  kompleksowy, skoordynowany, wieloletni,
prowadzony na określonym obszarze proces przemian przestrzennych, technicznych, społecznych i
ekonomicznych, inicjowany przez samorząd terytorialny (głównie lokalny) w celu wyprowadzenia tego obszaru
ze stanu kryzysowego, poprzez nadanie mu nowej jakości funkcjonalnej i stworzenie warunków do jego
rozwoju, w oparciu o charakterystyczne uwarunkowania endogeniczne .
2
związane z aktywizacją NGO i instytucji samorządowych na rzecz współpracy z różnymi
grupami mieszkaoców.
Dla przygotowujących programy rewitalizacji szczególnie interesujące staje się tak zwane
podejście miękkie, czyli takie, które wielką wagę przywiązuje do potrzeb i uczestnictwa
mieszkaoców. Opiera się ono na prostym, ale wcale nie oczywistym założeniu, że kwartał/
dzielnica miejska to przede wszystkim społecznośd zamieszkująca pewien obszar, nie zaś
zespół budynków i układ ulic na danym obszarze.
Główne zadania programu rewitalizacji polegają na uspołecznieniu procesu planowania i
realizacji założeo, stworzeniu atmosfery sprzyjającej inwestycjom prywatnym, pobudzaniu
inicjatyw mieszkaoców tak, by sami dążyli do poprawy warunków swojego życia, pomocy
właścicielom nieruchomości w renowacji zasobów zabytkowych, stworzeniu nowych miejsc
pracy etc. Znaczenie takiego programu wiąże się z połączeniem różnych płaszczyzn
oddziaływania, a mianowicie:
żð spoÅ‚ecznej  sprzyjajÄ…cej integracji sÄ…siedzkiej skupionej na poprawie stanu otoczenia
wraz ze wspólnie użytkowanymi przestrzeniami i urządzeniami publicznymi,
umożliwiającej też lokalną samopomoc mieszkaoców w rozwiązywaniu problemów
społecznych lub ekonomicznych; pozwalającej na usprawnieniu kontaktów między
zorganizowanymi grupami mieszkaoców a urzędem miasta;
żð ekonomicznej  pozwalajÄ…cej na wspólne ponoszenie kosztów inwestowania przez
mieszkaoców i władze lokalne; polegającej na stymulowaniu prywatnych inwestycji
lokalnych poprzez poprawę jakości obsługi terenu i jego zagospodarowania oraz pomoc
w rozwoju lokalnej gospodarności;
żð technicznej  pozwalajÄ…cej na optymalizacjÄ™ rozwiÄ…zao inwestycyjnych, zastosowanie
proekologicznych rozwiązao stosownie do potrzeb i zapewnienie dbałości o efekty
wspólnej pracy ze strony mieszkaoców, która zwiększa trwałośd inwestycji.
Spośród instrumentów realizacji programu rewitalizacji szczególnego znaczenia nabierają
instytucje/ organizacje wspomagające działania oddolne oraz procedury umożliwiające
społeczności lokalnej udział w podejmowaniu decyzji (lokalne granty, dotacje, refundacje,
kredyty).
Punktem wyjścia jest wizja obszaru rewitalizowanego jako całości społecznej, która poddana
ma byd procesowi edukacji (patrz Sopot). Z niego właśnie wynikają kolejne priorytety:
rozeznanie potrzeb mieszkaoców, motywowanie mieszkaoców, zachęcanie ich do
uczestnictwa, przezwyciężanie izolacji różnych grup. Przedsięwzięcia rewitalizacyjne winny
byd już z definicji prospołeczne, zorientowane na potrzeby mieszkaoców. W innym razie
będą jedynie elementem odnowy miasta, gdzie zasadniczym przedmiotem zainteresowania
jest fizyczna tkanka miejska.
PRZYWIZANIE DO MIEJSCA
Zaangażowanie w sprawy dzielnicy wymaga solidnej bazy, którą stanowi przekonanie, że w
dającym się przewidzied czasie mieszkaocy, właściciele nieruchomości, przedsiębiorcy i
instytucje mogÄ… i chcÄ… pozostad w tym miejscu.
3
Przywiązanie do miejsca jest ściśle związane nie tylko z poziomem zadowolenia z mieszkania
lub użytkowanej przestrzeni, ale i z postrzeganiem całej ulicy/ kwartału/ dzielnicy. Pozytywne
oceny, prowadzące do zaangażowania, pojawiają się tam, gdzie przestrzeo miejska ma
specyficzne walory (tak funkcjonalne, jak i estetyczne) oraz gdy istniejÄ… dobrze funkcjonujÄ…ce
więzi sąsiedzkie, rodzące poczucie swojskości. O swojskości miejsca stanowią zabytki
materialne i niematerialne, o ile mieszkaocy majÄ… wystarczajÄ…cÄ… o nich wiedzÄ™.
Dzielnice wielofunkcyjne, samodzielnie obsługujące codzienne potrzeby mieszkaoców, stają
się dla nich przestrzenią życia i tym samym muszą rodzid nastawienie emocjonalne. Dają też
niewątpliwie więcej szans na społeczne interakcje niż dzielnice-sypialnie, dla których typowe
jest zjawisko braku jednostkowej i zbiorowej identyfikacji z przestrzenią wielkich zespołów
mieszkaniowych.
EFEKTY PARTYCYPACJI MIESZKAOCÓW
W wyniku partycypacji mieszkaoców powstaje  efekt dzwigni , polegający na pobudzeniu
inwestycji prywatnych i NGO dzięki inwestycjom finansowanym przez sektor publiczny (z
budżetu miasta). Wtedy każda złotówka publiczna wydana z budżetu lokalnego pociąga za
sobą inwestycje kilku złotych z prywatnego kapitału.
Istotne, aby udało się włączyd mieszkaoców do odnawiania i upiększania ulicy/ kwartału/
dzielnicy. Zadanie to nie ma szansy powodzenia w przypadku, gdy jest finansowane jedynie z
budżetu lokalnego. Warto jednak zwrócid uwagę na fakt, że dzięki społecznej partycypacji
całośd środków zostaje wykorzystana bardzo efektywnie. Odpowiedzialnośd za
wykonawstwo, jak i nadzór, dzielone są przez urząd z członkami wspólnoty terytorialnej.
W wyniku oddziaływania programu wzrasta również ogromna dbałośd mieszkaoców o
bezpieczeostwo i estetykę na obszarze dzielnic. Mieszkaocy zaangażowani w program
rewitalizacji będą bardzo dumni ze swoich posesji, będą pilnowad, żeby efekty ich pracy oraz
poniesionych kosztów były jak najdłużej i jak najlepiej widoczne. Tereny wokół
wyremontowanych budynków zostają najczęściej ogrodzone, a grupa sąsiedzka pilnuje, by
na ich terenie nie pojawiały się osoby niepożądane. Wszystko to składa się na rosnące
poczucie identyfikacji z miejscem zamieszkania na poziomie tak posesji i grupy sÄ…siedzkiej,
jak i całej dzielnicy.
Praktyka pokazuje, że mechanizmy pomocy i mechanizmy motywacyjne, skierowane do
mieszkaoców przynoszą znakomite efekty. Po ich zastosowaniu będzie widad ogromny
wzrost zaangażowania mieszkaoców w sprawy najbliższego otoczenia. Daje to wymierny
efekt w znaczącej poprawie środowiska zamieszkania w dzielnicy. Zastosowane przez urząd
bądz organizacje pozarządowe narzędzia wsparcia faktycznie zmuszają ludzi do
zażegnywania dawnych konfliktów i podjęcia współpracy w ramach grupy sąsiedzkiej.
Inne formy docierania do mieszkaoców, jak konkursy, dni dialogu, święto ulicy,
stowarzyszenia mieszkaoców, są niezwykle skuteczne w budzeniu emocjonalnego
zaangażowania w sprawy zamieszkiwanej dzielnicy. Tu właśnie ważną rolę do odegrania ma
urzÄ…d jako instytucja przewodnia w realizacji programu rewitalizacji, wspierajÄ…ca NGO i
lokalnych przedsiębiorców w osiąganiu pożądanych efektów na rzecz podnoszenia jakości
życia w dzielnicy.
4
Szczególną rolę w procesach rewitalizacji przypisad należy instrumentom polityki regionalnej
we wspieraniu powstawania programów i umożliwianiu realizacji przedsięwzięd
rewitalizacyjnych, współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
oraz Europejskiego Funduszu Społecznego.
MODEL PLANOWANIA PROGRAMU REWITALIZACJI
Poniżej przedstawiony schemat poszczególnych faz opracowywania programów będzie
zilustrowany przykładami dobrych praktyk i podstawą do dyskusji z uczestnikami
konferencji/ warsztatów na temat rewitalizacji.
PRZYGOTOWANIE I REALIZACJA LOKALNEGO PROGRAMU REWITALIZACJI
1  Organizacja procesu
·ð Prezydent miasta okreÅ›la zadania, plan pracy,
budżet, powołuje Pełnomocnika i Zespół Zadaniowy.
[L] Identyfikacja partnerów i utworzenie Lokalnego
Forum Rewitalizacji LPR  I Lokalne FR.
Pełnomocnik
·ð PrzyjÄ™cie zaÅ‚ożeo lub procedury aktualizacji LPR.
i Zespół
·ð PowiÄ…zanie ze studium, planem zagospodarowania,
Zadaniowy
RPO, politykami, WPI.
[R] I Panel Regionalny  informacja nt zasad naboru.
2  Uzgodnienie wizji rewitalizacji
·ð Identyfikacja celów strategicznych na 10 15 lat.
Lokalne
·ð Uzgodnienie kryteriów  wybór obszaru do I, II etapu
Forum
w ramach Strategii Rozwoju Miasta.
Rewitalizacji
·ð Identyfikacja kluczowych problemów i potrzeb.
·ð Uzgodnienie roli sektora publicznego w procesie.
3  Diagnoza stanu obszaru badanego
·ð Zbieranie i analiza danych, szacunki ekonomiczne.
·ð Rozpoznanie potrzeb i preferencji odbiorców.
·ð Rozpoznanie potencjaÅ‚u ludzkiego i rynku lokalnego
(wykonawców, kredytów etc.).
·ð WszczÄ™cie procedur planistycznych.
[R] Złożenie Noty Intencyjnej wraz ze wstępną listą
partnerów  II Panel Regionalny.
4  Wypracowanie planu działania na 3 5 lat
·ð PodziaÅ‚ obszaru priorytetowego na zadania,
opracowanie zasad przekształceo z uwzględnieniem:
1. istniejących zasobów do zachowania;
2. zasobów nowych/po wyburzeniach;
3. sposobu zarządzania projektami (wybór
modeli);
4. sposobów finansowania  biznes plan.
[L] Identyfikacja projektów partnerów  II Lokalne FR.
·ð PrzyjÄ™cie uchwaÅ‚Ä… Rady Miasta LPR.
[R] Prezentacja obszarów priorytetowych z LPR
i wstępnych projektów  II Panel Regionalny
 promesa do dalszych prac.
5
PRZYGOTOWANIE NOTY INTENCYJNEJ
PRZYGOTOWANIE LOKALNEGO PROGRAMU REWITALIZACJI
5  Przygotowanie projektów
·ð Wybór zadao priorytetowych do WPI i budżetu
gminy oraz procedur realizacji  przyjęcie Uchwałą
Rady.
[L] III Lokalne FR  ocena projektów zewnętrznych
Monitorowani
beneficjentów pod kątem komplementarności
e, aktualizacja
z działaniami sektora publicznego.
i ocena PR
·ð Opracowanie szczegółowo projektów z
harmonogramem, kosztem, zródłami finansowania,
realizatorami, wskaznikami.
·ð ZÅ‚ożenie wniosków o ujÄ™cie projektów w RPO lub
innym programie sektorowym (wraz z FS i OOS).
6  Współfinansowanie projektów
[R] III Panel Regionalny. Poddanie projektów ocenie IZ.
·ð Wybór projektów przez IZ do współfinansowania.
·ð Realizacja projektów.
·ð Realizacja programu informacyjnego.
Objaśnienia:
LPR  Lokalny Program Rewitalizacji
WPI  Wieloletni Program Inwestycyjny
RPO- Regionalny Program Operacyjny
FS  Feasibility Study
OOS  Ocena oddziaływania na środowisko
IZ  Instytucja ZarzÄ…dzajÄ…ca Programem
PR  Public Relations
[L] PANEL LOKALNY
[R] PANEL REGIONALNY
Opracowanie: Aleksandra Czyżewska
USPOAECZNIENIE PROCESU - PARTNERSTWA
Koniecznośd budowy partnerstw lokalnych realizowana jest poprzez różne modele
kooperacji. Należy je stosowad każdorazowo, przystępując do pracy nad strategią/
programem czy też projektem. Dzięki nim zyskujemy w obszarze wspólnych celów wymierne
efekty, a czasami i wartośd dodaną.
Uspołecznienie procesu zakłada, że:
żð w pracy nad strategiÄ… rewitalizacji wezmÄ… udziaÅ‚ ci, których strategia dotyczy;
żð zostanie wykorzystana wiedza, doÅ›wiadczenie i umiejÄ™tnoÅ›ci ludzi, którzy mieszkajÄ… i/ lub
pracują w gminie - traktujemy ich jako doradców wewnętrznych;
6
WDRAŻANIE
OCENA
I
PRZYJCIE
DO
PROJEKTÓW
FINANSOWANIA
żð wiedza i doÅ›wiadczenie doradców i ekspertów zewnÄ™trznych bÄ™dÄ… wykorzystywane w
niezbędnym stopniu (jako uzupełnienie i wsparcie);
żð autorami wyników prac (planu strategicznego) bÄ™dÄ… ci, których rewitalizacja dotyczy;
żð autorzy strategii rewitalizacji bÄ™dÄ… mieli silnÄ… motywacjÄ™ do wdrożenia wyników wÅ‚asnej
pracy;
żð autorzy strategii rewitalizacji bÄ™dÄ… jej rzecznikami w swoich lokalnych Å›rodowiskach;
żð skutecznoÅ›d wdrożenia planu strategicznego rewitalizacji bÄ™dzie zdecydowanie wiÄ™ksza
niż w przypadku opracowania jej przez wąski zespół ekspertów.
Poprzez uspołecznienie samorząd może osiągnąd:
żð integracjÄ™ spoÅ‚ecznoÅ›ci lokalnej wokół wspólnego celu i w trakcie wspólnej pracy
(aktualnie widoczny jest wciąż duży stopieo dezintegracji);
żð utworzenie realnej reprezentacji interesów lokalnych;
żð rozwiniÄ™cie kultury rozwiÄ…zywania problemów na bazie faktów i szukaniu kompromisu
(gdzie wszyscy mogą byd wygranymi) w przeciwieostwie do eskalowania napięd
emocjonalnych między ludzmi (gdzie wszyscy przegrywają lub tylko niektórzy wygrywają);
żð zmianÄ™ Å›wiadomoÅ›ci i mentalnoÅ›ci ludzi w gminie, niezbÄ™dnÄ… do wprowadzania zmian;
żð współfinansowanie wybranych priorytetowych zadao.
W modelu partnerskim należy szerzej uwzględnid konsultacje z mieszkaocami, dotyczące
projektu strategii/ programu i/ lub projektu planu operacyjnego. Wypracowane zostajÄ…
wtedy:
1. Cele do osiągnięcia.
żð Prezentacja i uÅ‚atwienie zrozumienia propozycji zawartych w projekcie strategii i
planie operacyjnym miasta.
żð Uzyskanie akceptacji dla treÅ›ci projektu strategii i planu operacyjnego oraz sposobu pracy
nad nimi, co najmniej na poziomie adaptacji (wyższym poziomem akceptacji jest
identyfikacja).
żð Uzyskanie poparcia mieszkaoców przez wÅ‚adze samorzÄ…dowe w zwiÄ…zku ze sposobem
pracy nad przyszłością miasta.
żð Zbudowanie motywacji u mieszkaoców do popierania i osobistego udziaÅ‚u w realizacji
planu.
żð WyÅ‚onienie przedstawicieli mieszkaoców do pracy w grupach roboczych pracujÄ…cych nad
planem operacyjnym i dalszej pracy w grupach działao realizacyjnych w fazie wdrożenia
planu strategicznego.
7
2. Zadania zwiÄ…zane z konsultacjÄ… projektu strategii.
żð Zebranie uwag uczestników co do treÅ›ci i sposobu pracy nad projektem strategii.
żð Prezentacja argumentów uzasadniajÄ…cych trafnoÅ›d/ koniecznoÅ›d wyboru celów
strategicznych w sferze gospodarczej.
żð Zebranie propozycji innego sformuÅ‚owania celów strategicznych w sferze
pozagospodarczej.
żð Identyfikacja konfliktów interesów zwiÄ…zanych z projektami celów strategicznych.
żð Zebranie szczegółowych propozycji, które bÄ™dÄ… mogÅ‚y byd wykorzystane w planie
operacyjnym.
żð Wykorzystanie przez zespół opracowujÄ…cy strategiÄ™ uwag, wniosków i propozycji
zgłaszanych w czasie konsultacji społecznych.
żð Zebranie deklaracji udziaÅ‚u w pracy grup roboczych pracujÄ…cych nad planem operacyjnym.
3. Najczęściej stosowane techniki w zakresie konsultacji z mieszkaocami.
żð Opracowanie skróconej wersji projektu strategii/programu dostarczone do każdej
rodziny.
żð SporzÄ…dzenie katalogu kluczowych podmiotów (aktorów miasta), do których bÄ™dzie
rozesłana skrócona wersja projektu strategii/ programu wraz z informacją, iż w urzędzie
miasta jest dostępna pełna wersja (należy podad dni i godziny, kiedy można mied w nią
wglÄ…d).
żð Dotarcie do poszczególnych rodzin w mieÅ›cie ze skróconÄ… wersjÄ… strategii (należy
rozważyd, jaka droga jest najkorzystniejsza z punktu widzenia skuteczności dotarcia oraz
kosztów tego przedsięwzięcia).
żð Osobiste konsultacje wybranych czÅ‚onków zespoÅ‚u opracowujÄ…cego strategiÄ™/ program
(powinny byd możliwe w celu wyjaśnienia treści projektu strategii indywidualnym osobom
2-3 razy w tygodniu po 2-3 godziny).
Centralnym (kulminacyjnym) punktem konsultacji społecznych jest forum informacyjne na
temat Plan strategiczny miasta bÄ…dz Program rewitalizacji. Jest to bardzo atrakcyjna forma
rynku informacji z wykorzystaniem wizualnych technik moderacji.
Prowadzących może byd kilku: ekspertów wewnętrznych wspartych przez moderatorów, a
uczestników - mieszkaoców i przedstawicieli kluczowych podmiotów miasta oraz
zaproszonych gości - kilkuset (240 500). Ta forma konsultacji jest szczególnie skuteczna z
punktu widzenia integrowania mieszkaoców wokół wspólnych celów. Następuje bowiem
pisemne opracowanie wyników dyskusji na forum i ich wykorzystanie przez zespół
opracowujÄ…cy strategiÄ™/ program.
Znaczenie w innowacyjnym przygotowaniu i prowadzeniu programów rewitalizacji w
minionym dwudziestoleciu miały:
8
żð wsparcie lokalnych liderów: prezydenta, burmistrza lub wójta;
żð zintegrowane i kontynuowane zarzÄ…dzanie rozwojem (w urzÄ™dzie);
żð współpraca trzech sektorów;
żð współpraca czterech poziomów administracji;
żð współpraca horyzontalna (z sÄ…siednimi jednostkami terytorialnymi) i sieciowa (z
podobnymi miastami);
żð spójnoÅ›d dokumentów  strategia, programy operacyjne, plany zagospodarowania
przestrzennego, projekty, WPI;
żð dÅ‚ugofalowe strategie (10 15 lat) rozwoju gospodarczego;
żð konsekwentne, monitorowane wdrażanie spójnej wizji;
żð pozytywne zaangażowanie mediów.
PODSUMOWANIE
Doświadczenia lat 1990 2010 pokazują, iż samorządy obejmowały programami rewitalizacji
łatwiejsze zadania, a nie podejmowały zadao, które powodowałyby koniecznośd
przekwaterowao mieszkaoców, a więc najbardziej koniecznych ze społecznego i
technicznego punktu widzenia. Pomimo tego udało się w poszczególnych miastach
zidentyfikowad przykłady dobrych praktyk w budowaniu partnerstw (patrz aneks).
W czasach transformacji ustrojowej po 1989 roku większośd wymienionych samorządów
stała się właścicielem nieruchomości i na miasta spadła odpowiedzialnośd utrzymania i
remontowania kamienic, obiektów użyteczności publicznej, ulic, placów oraz obiektów
poprzemysłowych czy terenów pofortecznych, brakowało bowiem wsparcia rządowego dla
kosztownych, długoletnich programów.
Aby realizowad procesy rewitalizacyjne, samorządy lokalne stosowały różne sposoby
budowania partnerstw lokalnych. Wyróżniają się w tej kategorii Lublin (sąsiedzkie projekty,
samopomoc), Sopot (współpraca ze wspólnotami mieszkaniowymi, PPP), Płock
(Stowarzyszenie Ulica Tumska), Bielsko-Biała (partnerstwo publiczno-prywatne), Gdaosk
(Park Kulturowy), ale także Połczyn-Zdrój (współpraca ze wspólnotami mieszkaniowymi).
Podstawowym warunkiem prowadzenia prac nad strategiÄ… rozwoju czy zwiÄ…zanym z niÄ…
programem rewitalizacji jest stworzenie systemu komunikacji społecznej zewnętrznej 
opartej na dobrym rozeznaniu potrzeb mieszkaoców, właścicieli nieruchomości,
współwłaścicieli nieruchomości oraz najemców, użytkowników i właścicieli lokali
użytkowych, reprezentantów instytucji finansowych lub innych podmiotów
zainteresowanych procesem planowania strategicznego. Ta kreacja partnerstwa odbywa siÄ™
poprzez ankiety socjologiczne, uruchomienie stałego punktu konsultacyjnego w urzędzie lub
jednostce zarządzającej procesem, poprzez stworzenie warunków do systematycznych
9
spotkao warsztatowych oraz szerokiego informowania mieszkaoców o podjętych działaniach
i ofercie władz samorządowych zawartej w zapisach strategii.
Stworzenie systemu komunikacji społecznej wewnętrznej  pomiędzy prezydentem,
urzędem a radą miasta i jednostkami organizacyjnymi, poprzez powołanie uchwałą rady
koordynatora prac oraz zespołu roboczego ds. strategii/programu złożonego z
przedstawicieli kluczowych dla procesu komórek, w tym finansowej, architektury, gospodarki
nieruchomościami, rozwoju gospodarczego, infrastruktury etc., w celu przyspieszenia
procedury podejmowania decyzji i przebiegu informacji poziomej między wydziałami, w
trybie regularnych spotkao  dopełnia system lokalnej koalicji.
Ekonomia społeczna, rozwój przedsiębiorczości, e-społeczeostwo, rozwój infrastruktury,
planowanie strategiczne, planowanie przestrzenne funkcjonują obok siebie, ponieważ są
zarzÄ…dzane przez inne instytucje, kierujÄ… siÄ™ innymi priorytetami, procedurami i same siÄ™ nie
koordynują, jeśli nie mają impulsu zewnętrznego w formie aktu prawnego lub lidera, który
prowadzi do osiągnięcia wspólnego celu.
Jeśli chodzi o działania w sferze społecznej, zawsze należy doprowadzid do wykorzystania
pozytywnej energii osób biorących udział w ankietowaniu i dyskusjach poprzez zbudowanie
lokalnego partnerstwa. Znane są przykłady (Aódz, Płock, Jelenia Góra, Sopot, Warszawa)
konsolidacji lokalnych NGO i nieformalnych grup mieszkaoców wokół wspólnych celów
rewitalizacji danego obszaru, aż po powstanie trwałych struktur w postaci stowarzyszeo
jednej ulicy. Stają się one potencjalnymi beneficjentami programów unijnych, finansowanych
z Europejskiego Funduszu Społecznego, dzięki którym zrewitalizowana przestrzeo może byd
wypełniona treścią programową.
Partycypacja to wymierne korzyści, ale też droga edukacji od zatomizowanej społeczności do
holistycznego, zintegrowanego budowania wspólnie zdefiniowanej wartości: strategii
rozwoju miasta, święta ulicy, ośrodka dla bezdomnych, planu zagospodarowania& Warto ją
przebyd.
10
PRACOWNIA BADAO I
ANEKS
INNOWACJI
MODELE WSPÓAPRACY  STUDIA
SPOAECZNYCH
PRZYPADKÓW
STOCZNIA
W wyniku analizy przeprowadzonych studiów przypadku wyodrębniono kilka kategorii
modeli kooperacji wdrożonych przez samorządy. Wobec braku na poziomie paostwa prawa i
narzędzi finansowych wspierających procesy głównym kryterium oceny programu było
innowacyjne podejście samorządu do wdrożenia niektórych jego elementów. Poniżej
prezentowane są wyróżniające się instrumenty: organizacyjne, programowe i prawne,
stosowane przez samorzÄ…d lokalny.
BYDGOSZCZ
Projekt REURIS (Rewitalizacja Miejskich Przestrzeni Nadrzecznych) jest subsydiowany z
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu dla Europy Åšrodkowej
na lata 2009 2011.
Celem projektu REURIS jest wypracowanie (we współpracy międzynarodowej) pakietu zasad
rewitalizacji miejskich terenów nadrzecznych. Cechą wyróżniającą REURIS spośród innych
projektów jest wprowadzenie, jako jednego z elementów projektu, realizacji inwestycji w
formie praktycznej rewitalizacji wybranej przestrzeni nadrzecznej każdego z partnerów, a
znaczącą rolę grają w nim konsultacje społeczne.
W Bydgoszczy projekt dotyczy rewitalizacji części kanału zbudowanego w XVIII wieku, który
powstał u początków ekonomicznego i terytorialnego rozwoju miasta. Droga wodna
tworzona przez Stary Kanał Bydgoski, Brdę i Wisłę kształtowała ekonomiczne i społeczne
podstawy życia miasta. Przyległe do niej tereny były wykorzystywane do celów
rekreacyjnych, na terenie parku istniały restauracje i sale taneczne. Wraz z utratą znaczenia
ekonomicznego drogi wodnej nastąpiła utrata funkcji i degradacja obszaru otaczającego ją.
W okresie przedprojektowym przeprowadzono badania społeczne i przygotowane zostały
następujące raporty:
żð SpoÅ‚eczne uwarunkowania rewitalizacji Parku nad Starym KanaÅ‚em w Bydgoszczy,
Pracownia Analiz Społecznych i Rynkowych Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy,
kwiecieo  maj 2009.
żð Rewitalizacja Starego KanaÅ‚u Bydgoskiego  konsultacje spoÅ‚eczne, Pracownia Analiz
Społecznych i Rynkowych Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy, lipiec  sierpieo 2009.
Ich celem było określenie społecznych i historycznych aspektów użytkowych i
rewitalizacyjnych terenów, ich funkcjonalnego bądz dysfunkcjonalnego postrzegania przez
mieszkaoców oraz wskazanie głównych kierunków i obszarów rewitalizacji.
11
Drugi etap partycypacji obejmował czterokrotnie przeprowadzone panele dyskusyjne z
mieszkaocami miasta. Rekrutacja do paneli odbywała się w sposób uzupełniający.
Mieszkaocy mieli także możliwośd zgłaszania swoich opinii na podany adres mailowy.
Uczestnikami konsultacji były następujące grupy Bydgoszczan:
żð przedstawiciele rad osiedli dzielnic leżących nad Starym KanaÅ‚em Bydgoskim: Miedzyo,
Okole, Wilczak-Jary;
żð mieszkaocy Bydgoszczy powyżej 25. roku życia;
żð mÅ‚odzież do 25. roku życia;
żð przedstawiciele stowarzyszeo i organizacji pozarzÄ…dowych zwiÄ…zanych z dziedzictwem,
historią Bydgoszczy bądz rozwojem i ochroną środowiska.
REZULTAT: W wyniku konsultacji społecznych urząd miasta zlecił opracowanie projektów
budowlanego i wykonawczego rewaloryzacji fragmentu parku dla obszaru około 2,5 ha
(odcinka pilotażowego), które zostaną zrealizowane do połowy 2011 roku.
CIESZYN
Adaptacja hal produkcyjnych na cele mieszkaniowe i społecznego klastra. Stowarzyszenie
 Byd razem od 1996 roku tworzyło mieszkania dla różnych grup społecznych (alkoholików,
bezrobotnych, bezradnych i wykluczonych społecznie, nieumiejących wychowywad dzieci,
samotnych matek). Zaczęto od pomocy prawnej, psychologicznej, od doradztwa
zawodowego oraz aktywizacji młodych ludzi w ramach różnych pracowni (plastycznej,
fotograficznej, ceramicznej, dziennikarskiej, filmowej etc.) przy wsparciu holenderskich
fundacji i władz lokalnych.
W 1999 roku w ramach programu Rządu RP i ONZ  Przeciw Przemocy  Wyrównad Szanse
stowarzyszenie uruchomiło kolejne miejsce  hostel dla kobiet i dzieci  ofiar przemocy i
innych przestępstw. Hostel działa cały czas jako miejsce interwencyjne.
Dla bezdomnych z dworca kolejowego stworzono dom, gdzie mogÄ… mieszkad i pracowad.
Projekt powstał we współpracy z Fundacją  Barka z Poznania (dzięki działalności Fundacji
 Barka oraz Stowarzyszenia na rzecz Spółdzielni Socjalnych bezrobotni mieszkaocy Poznania
założyli cztery spółdzielnie socjalne).
Jesienią 2001 roku miasto przekazało organizacji hale produkcyjne po zlikwidowanych ZPC
 Olza . Z czasem powstał tu punkt, gdzie wydawano żywnośd, stare meble i ubrania z darów.
Wspólnie z MOPS obiekt został wyremontowany za unijne pieniądze. We wrześniu 2001 roku
rozpoczął się remont, przy którym pracowało kilka osób z dworca i poradni uzależnieo. W
grudniu tego samego roku uruchomiono pierwszą częśd  powstały trzy duże pokoje dla
wielu osób. Kolejne miejsca stowarzyszenia to Dom Matki i Dziecka uruchomiony w czerwcu
2006 roku, Młodzieżowy Klub  Graciarnia uruchomiony w pazdzierniku 2006 oraz Centrum
Wolontariatu. Ze stowarzyszeniem stale współpracuje około 100 wolontariuszy  głównie
studentów pracy socjalnej. W latach 2005 2006 stowarzyszenie realizowało program
pomocy ofiarom przemocy seksualnej w ramach inicjatywy wspólnotowej UE  Daphne II .
Od kooca 2001 roku równocześnie trwały prace remontowe w starych halach, tworzenie
12
domu, warsztatów. W grudniu tego samego roku uruchomiono pierwszą halę, głównie jako
miejsce mieszkalne z kuchnią, sanitariatami i świetlicą. W 2002 roku zaczęto adaptowad
kolejnÄ… halÄ™ poprodukcyjnÄ….
W pazdzierniku 2002 roku stowarzyszenie stało się partnerem w opracowaniu  Gminnego
Programu w zakresie Polityki Mieszkaniowej i Taniego, Dostępnego Budownictwa Socjalnego
dla Miasta Cieszyna oraz uchwalonego w grudniu 2002 roku przez RadÄ™ Miasta Cieszyna
 Gminnego Programu Wychodzenia z Bezdomności i Przeciwdziałania Wykluczeniu
Społecznemu dla Miasta Cieszyna . W tym samym czasie stowarzyszenie wystartowało w
pierwszych przetargach i konkursach na prace remontowe.
Pod koniec 2003 roku, w ramach Centrum Edukacji Socjalnej, uruchomiono:
żð pracowniÄ™ rÄ™kodzieÅ‚a artystycznego, renowacji mebli;
żð stolarniÄ™, szwalniÄ™, Å›lusarniÄ™;
żð warsztat Å›wiadczÄ…cy usÅ‚ugi remontowo-budowlane i warsztat instalatorsko-elektryczny
(naprawy sprzętów RTV i AGD);
żð pracowniÄ™ komputerowÄ…;
żð dziaÅ‚ zaopatrzenia i bank darowizn;
żð sklep, gdzie sprzedawane sÄ… wyroby wykonane w warsztatach.
W 2005 roku opracowano koncepcję zagospodarowania obiektów po byłym  Polifarbie na
potrzeby przedsiębiorstwa socjalno-edukacyjnego  REDA , które uzyskało dofinansowanie ze
ZPORR w ramach programu  Rewitalizacja obszarów poprzemysłowych województwa
śląskiego . Projekt został zrealizowany we współpracy z gminą Cieszyn.
REZULTAT: Stowarzyszeniu udało się uzyskad dużą pomoc rzeczową (meble, materiały
budowlane, lodówki etc.) od lokalnej ludności. Z pomocy stowarzyszenia korzysta łącznie
około 3000 osób rocznie (schronienie, pomoc żywnościowa, socjalna, psychologiczna,
prawna, zatrudnienie w ramach robót publicznych, edukacja). Stowarzyszenie podpisało
umowę o współpracy z PUP w zakresie finansowania etatów w ramach robót publicznych,
współpracuje z lokalnymi przedsiębiorcami; częśd uczestników warsztatów dzięki temu
zyskuje pracę na zewnątrz. Stowarzyszenie rozwinęło produkcję eksportową.
DZIERŻONIÓW
Samorząd wzorował swoje działania na doświadczeniach sopockich. Od stycznia 1998 roku
powołano koordynatora programu rewitalizacji. Ponieważ była to komórka jednoosobowa, a
podejście do programu interdyscyplinarne i kompleksowe, powołane zostały dwa zespoły do
szeroko pojętej współpracy i konsultacji procesu rewitalizacji.
Pierwszym z nich jest Rada Konsultacyjna, składająca się z reprezentantów różnych grup
społecznych: mieszkaoców miasta (szczególnie z obszaru rewitalizacji), przedstawicieli
biznesu lokalnego, animatorów kultury, członków stowarzyszeo, radnych etc. Rada działa na
zasadzie forum wymiany informacji. Identyfikuje problemy grup społecznych, które
reprezentuje, dostarcza informacji na temat opinii społecznej.
13
Drugim ciałem powstałym na rzecz rewitalizacji jest Zespół Koordynacyjny, składający się z
pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawiciela Zarządu Budynków Mieszkalnych, których
zadaniem jest współpraca i wsparcie merytoryczne przy realizacji programu i wynikających z
niego zadao. Spotkania zespołu odbywają się co dwa  trzy tygodnie i porusza się na nich
bieżące problemy wynikające z realizacji programu oraz pozwalają na przedyskutowanie i
znalezienie optymalnych rozwiÄ…zao.
Istnienie Rady Konsultacyjnej i Zespołu Koordynacyjnego ma olbrzymie znaczenie ze względu
na wsparcie merytoryczno-organizacyjne.
Trzecią grupą społeczną współpracującą przy realizacji programu są właściciele lokali
użytkowych z centrum, którzy powołali Radę Kupiecką. Powstała ona w efekcie rozmów z
właścicielami sklepów na temat zadao wynikających z realizacji programu.
Pierwszym działaniem wynikającym z przyjętego programu rewitalizacji było dokooczenie
inwentaryzacji zasobów mieszkaniowych. Zadanie to jawiło się jako niezwykle ważne dla
planowania remontów oraz wdrożenia programu remontów kapitalnych. Znajomośd stanu
budynków była potrzebna do zatwierdzania programu małych ulepszeo. Inwentaryzację
przeprowadzili pracownicy Zakładu Budynków Mieszkalnych i została ona zakooczona w
marcu 1998 roku.
Wyniki inwentaryzacji pozwoliły na ustalenie priorytetów i kolejności przeprowadzenia
remontów, uwzględnionych w programie ZBM, na obszarze rewitalizowanym. Prowadzenie
remontów zdekapitalizowanych budynków znajdujących się w centrum miasta
spowodowane jest względami bezpieczeostwa, ale ma także na celu podniesienie jakości
zamieszkania na tym obszarze oraz w sposób pośredni uruchomieniu inwestycji prywatnych.
REZULTAT: Opracowano i przyjęto przez władze miasta Program Remontów Kapitalnych,
zakładający partnerstwo publiczno-prywatne w finansowaniu inwestycji oraz procedury jego
realizacji. Etapem wstępnym było ustalenie zasad udzielania kredytów na prowadzenie
remontów kapitalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych.
GDAOSK  PARK KULTUROWY
Samorząd Gdaoski wytypował 13 obszarów do rewitalizacji, w tym Grodzisko. Miasto
powołało swoistego operatora  instytucję pod nazwą Park Kulturowy (jednostkę budżetową
pod nazwÄ… Park Kulturowy Fortyfikacji Miejskich  Twierdza Gdaosk ) do realizacji
zamierzonych przekształceo w zakresie przekształceo obszaru 20 ha adaptacji fortów na
centrum naukowe i rekreacyjne, którego otwarcie nastąpiło w 2008 roku.
Partnerami Parku Kulturowego zaangażowanymi w przygotowanie i realizację programu
rewitalizacji są: Rada Naukowo-Programowa, Pomorski Kurator Oświaty, PKFM  Twierdza
Gdaosk , Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Gdaosku oraz Polska Organizacja
Turystyczna.
Po 10 latach przygotowao Park Kulturowy realizuje projekt Hewelianum w ramach LPR
przyjętego uchwałą Rady Miasta w 2004 roku. Z 20 ha XVII-wiecznych fortów Grodzisko
usytuowanych na Górze Gradowej 55 m n.p.m. rozciąga się malowniczy widok na miasto i
zatokę. Teren Grodziska, w bezpośredniej bliskości dworca PKP i PKS, wraz z sąsiadującym z
nim parkiem, przez wiele lat kojarzony był z przestrzenną i społeczną degradacją. W I etapie
14
projekt był realizowany wyłącznie ze środków publicznych i z partnerami sektora
publicznego.
Na program użytkowy Hewelianum składad się będzie szeroka oferta funkcjonalna. Centrum
Odkrywania Wiedzy Hewelianum to idea pokazywania skomplikowanych treści z dziedziny
nauki i techniki w prosty, atrakcyjny i przyjemny sposób; w I etapie powstaje: Pracownia
Energii oraz Pracownia Nieba i SÅ‚ooca, w II etapie powstanie Pracownia Ziemi w Galerii
Strzeleckiej, Wehikuł Czasu w Baterii Mozdzierzy z Zespołem Kaponiery Środkowej,
laboratoria i salki dydaktyczne w Koszarach Schronowych, a w III etapie  Edukacyjny park
poforteczny, kolejka linowa i Planetarium. I etap finansowany był z EFRR w wysokości ponad
16 mln zł.
Projekt rewitalizacji kwartału Grodzisko pod nazwą Hewelianum to wyjątkowy i unikatowy w
skali europejskiej projekt, ponieważ łączy przeszłośd z nowoczesnością  obrazy z historii
fortu będą przeplatad się tu z ekspozycjami odkrywającymi zagadki i tajemnice
wszechświata. Organizacje pozarządowe wypełniają treścią przestrzeo parku, aranżując
rekonstrukcje historycznych bitew.
Proces rewitalizacji na terenie Fortu Grodzisko już przyczynił się do rozwiązania głównych
jego problemów (głównie społecznych). Do tej pory udało się w znacznym stopniu ograniczyd
wykorzystywanie obszaru fortu przez grupy marginesu społecznego. Uporządkowanie terenu
oraz przeprowadzenie I etapu prac konserwatorsko-budowlanych w zabytkowych obiektach
militarnych spowodowały powstrzymanie procesu ich niszczenia. Poprawiono
bezpieczeostwo i estetykę rewitalizowanego obszaru; oznakowano poszczególne obiekty
zabytkowe. Na Grodzisku poprawia siÄ™ stopieo ochrony znajdujÄ…cego siÄ™ tu dziedzictwa
kulturowego Gdaoska, jak i unikatowego środowiska przyrodniczego (rzadkich gatunków
flory i fauny). We wrześniu 2005 roku utworzono tu ścieżkę przyrodniczo-dydaktyczną.
REZULTAT: Teren Grodziska jest coraz częściej i liczniej odwiedzany przez turystów oraz
mieszkaoców Gdaoska. Miasto zyskało atrakcyjny teren parkowy, którego zagospodarowanie
wpłynęło na poprawę bezpieczeostwa publicznego. Na terenie fortu trwają także prace nad
przełamaniem gospodarczych barier rozwojowych. Konsekwentnie podejmowane są
działania zmierzające do przywrócenia temu obszarowi funkcji publicznych i gospodarczych.
Przygotowywane są miejsca dla nowych małych i średnich przedsiębiorstw oraz nowe
miejsca pracy.
PAOCK  STOWARZYSZENIE ULICA TUMSKA
WyjÄ…tkowym zadaniem programu rewitalizacji w PÅ‚ocku jest rewitalizacja ulicy Tumskiej i
przekształcenie jej w reprezentacyjną przestrzeo publiczną, potocznie określaną jako salon
miasta. Rewitalizacja jest prowadzona przez społecznośd lokalną.
Zasadniczym celem programu rewitalizacji Płocka, jest przywrócenie prestiżu ulicy Tumskiej,
nadanie jej charakteru  salonu miejskiego z różnorakimi funkcjami handlowymi,
usługowymi, a w szczególności gastronomicznymi, turystycznymi i kulturalnymi, oraz
wyodrębnienie i wskazanie miejsc odpoczynku, spotkao i imprez kulturalnych.
W 2005 roku samorząd rozpoczął działania inwestycyjne na ulicy Tumskiej, polegające na
przebudowie i modernizacji w zakresie nowej nawierzchni wraz z jej małą architekturą oraz
15
na uporządkowaniu wszystkich mediów w celu prawidłowego funkcjonowania usytuowanych
przy ulicy budynków. Prace zakooczono w 2006 roku, a ich łączny koszt wyniósł niemal 30
mln zł.
Następnie Miasto Płock zaangażowało się w realizację Projektu ADHOC, który otrzymał
dofinansowanie w kwocie 87 766,50 euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III B CADSES na podstawie umowy podpisanej
14 lipca 2000 roku. Projekt realizowany był w okresie: 1 kwietnia 2006  28 lutego 2008
roku.
Jednym z wymogów Projektu ADHOC było przeprowadzenie konsultacji społecznych
mających na celu zinwentaryzowanie posiadanych zasobów na pilotażowym obszarze
projektu oraz stworzenie społecznej wizji funkcjonowania ulicy Tumskiej w wymiarze
przestrzennym, społecznym i gospodarczym.
Inauguracyjne spotkanie odbyło się w lutym 2007 roku z udziałem Zastępcy Prezydenta
Miasta Płocka ds. Rozwoju. Celem spotkania było zapoznanie zaproszonych właścicieli
nieruchomości z istotą Projektu ADHOC. Ponadto poinformowano uczestników spotkania o
możliwościach udziału w projekcie i uzyskaniu finansowania różnego rodzaju dokumentacji
projektowych. Zaprezentowano także prace związane z zagospodarowaniem terenu przy
ulicy Tumskiej przygotowane przez studentów Wydziału Architektury Politechniki
Warszawskiej.
Na kolejne spotkanie w lutym 2007 roku zaproszono przedstawicieli organizacji
pozarządowych. Oprócz wymienionych na pierwszym spotkaniu zagadnieo omówiono
możliwości współfinansowania projektów mających na celu ożywienie miasta z Fundacji
 Fundusz Grantowy dla PÅ‚ocka .
Na spotkaniu padły deklaracje współpracy ze strony:
żð Stowarzyszenia Miast Siostrzanych,
żð Towarzystwa Opieki nad Zabytkami,
żð Politechniki Warszawskiej,
żð Polskiego Stowarzyszenia Filmu Naukowego,
żð ZwiÄ…zku Emerytów i Rencistów,
żð Centrum Innowacji SpoÅ‚eczeostwa Informacyjnego.
Następne spotkanie ze społecznością lokalną ulicy Tumskiej odbyło się w marcu 2007 roku i
miało charakter warsztatów z prezentacją dobrych praktyk miasta Aodzi (Fundacja Ulicy
Piotrkowskiej), diagnozy stanu ulicy Tumskiej oraz omówieniem wyników ankiet zebranych
od właścicieli nieruchomości.
Kolejne spotkanie warsztatowe z mieszkaocami ulicy Tumskiej odbyło się w lipcu 2007 roku i
miało na celu przedstawienie konkretnych problemów do rozwiązania ujętych w
kilkudziesięciu punktach mogących stanowid treśd zadao strategicznych w opracowywanym
 Programie Rewitalizacji Ulicy Tumskiej .
16
Ponadto od kwietnia 2007 roku odbywały się spotkania pracowników Urzędu Miasta Płocka z
grupami  pierzejowymi . Byli to przedstawiciele mieszkaoców i właścicieli posesji ulicy
Tumskiej. Na spotkaniach omawiano sprawy indywidualne poszczególnych właścicieli
nieruchomości ujęte w ciąg działao rewitalizacyjnych Płocka. Odbywały się też robocze
spotkania w ramach powołanych zarządzeniem Prezydenta Miasta Płocka zespołów
sektorowych. Uczestnikami projektu byli:
żð zarzÄ…dcy i administratorzy nieruchomoÅ›ci;
żð instytucje i przedsiÄ™biorstwa komunalne (Miejski ZarzÄ…d Dróg,  Muniserwis );
żð przedsiÄ™biorstwa infrastrukturalne (energetyczne, gazownicze, transportowe, wodno-
kanalizacyjne, telekomunikacyjne);
żð instytucje publiczne zlokalizowane w obrÄ™bie ulicy;
żð sÅ‚użby porzÄ…dkowe (Straż Miejska, Policja, Straż Pożarna);
żð przedsiÄ™biorcy, których zakres dziaÅ‚alnoÅ›ci byÅ‚ bezpoÅ›rednio zwiÄ…zany z obszarem ulicy
Tumskiej;
żð instytucje finansowe (w tym banki), lokalne organizacje pozarzÄ…dowe, Å›rodowiska
naukowe i wyższe uczelnie, politycy, instytucje pomocowe (w tym instytucje Unii
Europejskiej), lobbyści (osoby fizyczne i prawne).
REZULTAT: W 2008 roku powstało Stowarzyszenie Ulicy Tumskiej skupiające właścicieli
nieruchomości, którzy chcą sami przeprowadzid zagospodarowanie podwórek i ożywid ulicę
poprzez realizację projektów współfinansowanych przez UE. Realizuje ono projekty na rzecz
przywrócenia mieszkaocom poczucia tożsamości.
SOPOT  PROGRAMY WSPÓAFINANSOWANIA REMONTÓW PRZEZ MIESZKAOCÓW
Podjęcie prac nad opracowaniem programu rewitalizacji zabytkowego centrum Sopotu,
realizowanego konsekwentnie od 1997 roku, wynikało wprost ze strategii rozwoju miasta. W
planie strategicznym Sopotu przyjętym do realizacji przez Radę Miasta Sopotu w kwietniu
1996 roku rewitalizacja została uznana za cel strategiczny. Zarząd Miasta Sopotu podjął
działania wynikające z planu strategicznego i powołał w 1996 roku pod kierunkiem
wiceprezydenta miasta dwunastoosobowy Zespół Koordynacyjny ds. Rewitalizacji oraz
Pełnomocnika ds. Rewitalizacji.
Wstępnie wytypowano z terenu miasta pięd obszarów pilotażowych objętych ochroną
konserwatorską (13 kwartałów, ponad 200 budynków i 2500 gospodarstw domowych).
JesieniÄ… 1996 roku w wybranych obszarach miasta przeprowadzono wywiady z
mieszkaocami i właścicielami nieruchomości (ankieta zawierająca 79 pytao), aby rozeznad ich
potrzeby, możliwości finansowe i chęci uczestnictwa w programie. Wytypowano ponad 270
budynków, z czego ankieterzy dotarli do 80% z nich, co stanowiło około 750 gospodarstw
domowych.
Jednocześnie zebrano poprzez sprywatyzowanych administratorów dane dotyczące
szacunkowego zakresu rzeczowego i finansowego remontów. Stworzono także
komputerową bazę danych pochodzących z poszczególnych wydziałów urzędu, dotyczących
17
szczegółowych informacji na temat działek, budynków i gospodarstw domowych. Na bazie
zebranych danych opracowano projekt  Programu rewitalizacji zabytkowego centrum
Sopotu z określeniem zakresu dziesięcioletnich zadao i symulacji finansowej, dotyczącej
stopnia zaangażowania środków budżetowych miasta w poszczególnych latach.
Zgodnie z założeniami program rewitalizacji jest realizowany dwutorowo:
żð poprzez modernizacjÄ™ istniejÄ…cych zasobów, tj. programy pomocowe dla wspólnot
mieszkaniowych na całkowite remonty budynków wraz z uporządkowaniem otoczenia;
żð poprzez kompleksowe zagospodarowanie wytypowanych kwartałów miasta przy udziale
inwestora zewnętrznego.
W 1997 roku Rada Miasta Sopotu podjęła uchwałę o przyjęciu do realizacji  Programu
rewitalizacji zabytkowego centrum Sopotu oraz pakiet uchwał wspomagających ten
program. Uchwały umożliwiały gminie udzielanie wspólnotom mieszkaniowym położonym
na obszarze rewitalizacji pomocy finansowej w postaci dofinansowania do remontu
całkowitego budynku bądz spłaty odsetek od kredytu zaciągniętego przez wspólnotę na
remont budynku oraz uporządkowanie otoczenia. Partnerami są tu: władze lokalne,
wspolnoty, zarządzające budynkami firmy oraz bank. Od początku 1998 roku odbywały się
spotkania z mieszkaocami poszczególnych kwartałów, na których władze miasta
przedstawiały założenia programu rewitalizacji oraz zachęcały do skorzystania z pomocy
proponowanej przez gminę w przypadku przystąpienia do całkowitego remontu budynku.
Program został rozpropagowany wśród mieszkaoców przy pomocy ulotek informacyjnych
udostępnianych u administratorów budynków, na klatkach schodowych, na terenie urzędu, a
także poprzez artykuły w prasie lokalnej. Program jest konsekwentnie realizowany od 13 lat.
W pozostałych kwartałach miasta w miarę możliwości prowadzono prace porządkujące
poprzez niezbędne wyburzenia obiektów substandardowych  komórek i garaży,
proponowanie wspólnotom mieszkaniowym terenów przyległych na poprawę
zagospodarowania. W ramach programu rewitalizacji każdą sprzedaż lokali mieszkalnych
warunkowano wcześniejszym uporządkowaniem otoczenia budynku, a przede wszystkim
wykonaniem niezbędnych wyburzeo.
W ramach programu rewitalizacji przewidziano również kompleksowe przekształcenia
wytypowanych rejonów miasta realizowane przy pomocy inwestora zewnętrznego.
Opracowane koncepcje zagospodarowania wytypowanych kwartałów zakładały rozbiórkę
budynków mieszkalnych, obiektów substandardowych (garaże, komórki) i budowę obiektów
usługowych z funkcją mieszkaniową, parkingów podziemnych, a także wykonanie ciągów
komunikacyjnych oraz zieleni. Przyszli inwestorzy zostali zobowiÄ…zani do zapewnienia
najemcom lokali komunalnych lokali zamiennych, do realizacji roszczeo właścicieli garaży, a
także do uzgodnienia warunków przyszłej zabudowy z bezpośrednimi sąsiadami planowanej
inwestycji (np. dobudowa do ściany budynku wspólnoty mieszkaniowej).
Samorząd lokalny wspierał także inne inwestycje komercyjne, także w formule PPP.
Największy projekt o wartości ponad 80 mln zł objął zakresem rekonstrukcję dawnego Domu
Zdrojowego wraz z centrum handlowym i tunelem długości 191 m pozwalającym na
swobodny ruch pieszy z centrum w kierunku molo.
18
Obecnie Sopot realizuje projekt  Trzymajmy się razem  obsługa sopockiego Programu
Powiatowego na rzecz Zatrudnienia i Spójności Społecznej (PPnzZiSS). Projekt jest
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 2013, Priorytet VII: Promocja
integracji społecznej, Działanie 7.2: Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora
ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1: Aktywizacja zawodowa i społeczna osób
zagrożonych wykluczeniem społecznym). Liderem i realizatorem projektu jest Fundacja
Rozwoju Demokracji Lokalnej Pomorskie Centrum SamorzÄ…du Terytorialnego w Gdaosku w
partnerstwie z Urzędem Miasta Sopotu, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Sopocie
oraz Powiatowym Urzędem Pracy w Gdyni. Projekt jest adresowany do 30 organizacji
pozarządowych działających na rzecz Sopotu, a podstawowy cel stanowi budowa aktywnie
działającego partnerstwa na rzecz instytucji, których działalnośd dotyczy obszarów
zatrudnienia, pomocy społecznej, edukacji, przedsiębiorczości oraz sektora pozarządowego.
REZULTAT: Sopot świętował w czerwcu 2007 roku dziesięciolecie funkcjonowania
programów wspierających wspólnoty mieszkaniowe z rezultatem około 260 projektów
zrealizowanych remontów budynków wspólnot mieszkaniowych, współfinansowanych przez
mieszkaoców na kwotę około 30 mln zł.
POACZYN-ZDRÓJ  PARTNERSTWO ZE WSPÓLNOTAMI
Niewątpliwą atrakcją Połczyna-Zdroju jest zabytkowy park zdrojowy, założony w latach
1836 1839, który obok zasobów leczniczych stanowi największy atut połczyoskiego
uzdrowiska. Na terenie parku, który zajmuje powierzchnie 80 ha, znajdują się sanatoria,
zabytkowa pijalnia wody mineralnej  Joasia , szachy ogrodowe, amfiteatr na 2300 miejsc,
dwa baseny odkryte, basen kryty, korty tenisowe, a także 23-hektarowy zbiornik retencyjny
 zalew. Do najstarszych zabytków Połczyna należą: zachowany od czasów średniowiecza
układ urbanistyczny miasta (XIII w.) i zamek. Centrum miasta stanowi prostokątny rynek 
plac Wolności  i malownicze kręte uliczki z dziewiętnastowiecznymi kamienicami.
W 2004 roku gmina opracowała  Program remontu części wspólnych budynków
mieszkalnych wspólnot mieszkaniowych z udziałem Miasta i Gminy Połczyn-Zdrój położonych
w obrębie zabytkowego układu urbanistycznego miasta Połczyna-Zdroju  Uchwała nr
XXVI/236/2004 Rady Miejskiej w Połczynie-Zdroju z dnia 1 grudnia 2004 roku. Gmina
przeprowadziła społeczne konsultacje.
REZULTAT: W realizacji zadania uczestniczyły wspólnoty mieszkaniowe i przedsiębiorcy z
terenu miasta. Wspólnoty wsparły działania w zakresie finansowym. Przedsiębiorcy
zatrudnili osoby bezrobotne z terenu rewitalizowanego. Ponadto we własnym zakresie
prowadzili remonty kamienic znajdujących się w ścisłej starówce.
POZNAO  SPOAECZNA KONCEPCJA ZAGOSPODAROWANIA ŚRÓDKI
Miejscowy plan zagospodarowania Śródki (dzielnica Poznania) jest sporządzany w oparciu o
społeczną koncepcję jej zagospodarowania, przy bardzo dużym zaangażowaniu lokalnej rady
osiedlowej.
Społeczna Koncepcja Zagospodarowania Śródki powstała jako wkład społeczności
lokalnej w opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tego obszaru.
19
W skład zespołu opracowującego koncepcję weszli m.in. przedstawiciele Rady Osiedla
Śródka-Ostrów Tumski-Zawady oraz jej eksperci  architekci, a także pracownicy Oddziału
Rewitalizacji w Urzędzie Miasta Poznania. Starano się ją opracowad w prostej i czytelnej dla
wszystkich mieszkaoców formie. Wzorowano się przy tym na niemieckich planach
rewitalizacji. Prace nad koncepcją trwały trzy miesiące i w kwietniu 2007 roku koncepcja
została ukooczona i poddana ocenie społecznej. Społeczną Koncepcję Zagospodarowania
udostępniono do publicznego wglądu w Centrum Ekonomii Społecznej na Śródce.
W ciągu kilkunastu kolejnych dni mieszkaocy Śródki mogli składad własne propozycje
dotyczące jej zagospodarowania. W wyznaczonych godzinach odbywały się dyżury
pracowników Oddziału Rewitalizacji, którzy udzielali informacji na temat koncepcji.
Zakooczenie konsultacji miało miejsce podczas debaty społecznej, która odbyła się w
świetlicy jednej ze szkół na Śródce.
REZULTAT: Społeczna Koncepcja Zagospodarowania Śródki została przekazana do Miejskiej
Pracowni Urbanistycznej oraz wszystkich wydziałów Urzędu Miasta Poznania uczestniczących
w procesie sporzÄ…dzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Uchwalenie
planu miejscowego pozwoli między innymi na kontynuowanie rewitalizacji, dalsze
podwyższanie jakości przestrzeni publicznej na Śródce poprzez remonty ulic i placów oraz
rozwój usług.
WARSZAWA
Lokalny Program Rewitalizacji m.st. Warszawy pełni funkcję strategii rewitalizacji na
poziomie miasta. Strategia ta określa działania o charakterze przestrzennym, społecznym
oraz gospodarczym; jest spójna dla całej Warszawy i komplementarna z innymi działaniami
podejmowanymi w mieście na obszarze kryzysowym.
Na poziomie dzielnic strategia jest realizowana za pomocą dzielnicowych mikroprogramów.
Po wnikliwej analizie sytuacji w dzielnicach, w mikroprogramach określone zostały obszary
kryzysowe oraz priorytetowe działania zmierzające do poprawy obecnego stanu;
przedstawiono również konkretne sposoby rozwiązao wraz z ich kalkulacją oraz okresem
realizacji; były one konsultowane z mieszkaocami dzielnic.
System wdrażania LPR jest realizowany przez:
żð Biuro Polityki Lokalowej m.st. Warszawy;
żð Komitet MonitorujÄ…cy skupiajÄ…cy przedstawicieli SARP, TUP i innych organizacji na
poziomie stołecznym;
żð Dzielnicowych Koordynatorów do spraw Rewitalizacji;
żð zespoÅ‚y do spraw rewitalizacji w dzielnicach objÄ™tych programem, zÅ‚ożone z partnerów
społeczno-gospodarczych.
REZULTAT: Za pomocą metody uspołecznionej opracowano kilkadziesiąt projektów
samorządowych i partnerów zewnętrznych, przewidzianych do współfinansowania w ramach
RPO WM na lata 2007 2013.
20
BIBLIOGRAFIA
A. Czyżewska, Jak zwiększad udział społeczności lokalnej w zarządzaniu zmianami? Jak to
robią w Sopocie?, *w:+ Aktywnośd obywatelska w rozwoju społeczności lokalnej - od
komunikacji do współpracy, praca zbiorowa pod red. M. Warowickiego i Z. Wozniaka,
Municipium, Warszawa 2001.
A. Czyżewska, Modele rewitalizacji i ich zastosowanie,  Urbanista 2008, nr 8,.
A. Czyżewska, Raport dla programu REURIS, Urząd Miasta Bydgoszczy, Bydgoszcz 2009.
A. Czyżewska, J. Poczobut, K. Skalski, Raport ewaluacyjny w zakresie projektów
rewitalizacyjnych realizowanych w ramach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju
regionalnego na lata 2004-2006 (ZPORR) w województwie pomorskim wraz z
rekomendacjami dla Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego
na lata 2007-2013, raport w Urzędzie Marszałkowskim woj. pomorskiego, Gdaosk 2007.
Lokalne strategie mieszkaniowe, praca zbiorowa pod red. A. Czyżewskiej, Municipium,
Warszawa 2000.
P. Lorens, Monografia miasta Sopot, maszynopis w ramach zadania 3. projektu  Rewitalizacja
miast polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik
zrownoważonego rozwoju , raport w Forum Rewitalizacji, 2008.
P. Lorens, Rewitalizacja miast planowanie i realizacja, Wydział Architektury Politechniki
Gdaoskiej, Gdaosk 2010.
Miasto  metropolia  region. Wybrane zagadnienia rewitalizacji miast, praca zbiorowa pod
red. P. Lorensa, J. Martyniuk-Pęczek, Wydawnictwo Urbanista, Gdaosk 2009.
Operacje rewitalizacyjne w wybranych miastach, praca zbiorowa pod red. A. Muzioł-
Węcławowicz, seria wydawnicza IRM, tom 12, Kraków 2010.
J. Poczobut, Połczyn-Zdrój, opracowanie do projektu  Rewitalizacja miast polskich jako
sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik zrównoważonego
rozwoju , Stowarzyszenie Forum Rewitalizacji, Połczyn-Zdrój Gdaosk 2008.
Raporty Forum Rewitalizacji przygotowane dla programu badawczego Rewitalizacja miast
polskich jako sposób zachowania dziedzictwa materialnego i duchowego oraz czynnik
zrównoważonego rozwoju, Forum Rewitalizacji, 2007 2010.
Specyfika odnowy małych i średnich miast w Polsce, praca zbiorowa pod red. J. Poczobut,
Kraków 2009.
W poszukiwaniu polskiego modelu ekonomii społecznej. Atlas dobrych praktyk ekonomii
społecznej. Moje miejsce do życia, miejsce do pracy  Stowarzyszenie  Byd Razem , FISE,
Warszawa 2007.
21


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Planowanie procesow wytwarzania
Program III Kongresu Planowania i Projektowania Przestrzeni Miejskiej
Jak dobrze byc razem w spolecznosci tu dzis
Społeczne uwarunkowania przestepczości nieletnich bibliografia
5 Planowanie w procesie zarzdzania [tryb zgodnoci]
6a Planowanie w procesie zarzdzania [tryb zgodnoci]
Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej
Jak działa procesor
Jak dobrze byc razem w spolecznosci tu dzis
Planowanie procesu szkoleniowego i jego analiza
Jak podkręcić procesor Poradnik
Jak powstajÄ… procesory Intela
jak planować zarzadzanie wartoscia firmy
17 Planowanie procesów wytwarzania instrumentów
3 Spoleczne teorie przestrzeni Geografia humanistyczna

więcej podobnych podstron