ïż
Świat roślin i zwierząt dzielił się na gatunki stojące niżej i wyżej w skali ocen moralnych ludu. Przy czym tc drugie nie zawsze były ekonomicznie bardziej pożyteczne od tych pierwszych. Między gatunkami tymi jednak a człowiekiem istniał swoisty intymny związek.
Tak na przykÅ‚ad jaskółka, wedÅ‚ug ludowych wyobrażeÅ„, po powrocie z ciepÅ‚ych krajów rozglÄ…da siÄ™ po chÅ‚opskich zagrodach, zaglÄ…da do stodoÅ‚y, lituje siÄ™. że w stodole pusto, a gdy gospodarz idzie w pole â€" odprowadza go z żaÅ‚osnym Å›wiergotem, ponieważ nie ma on co wziąć ze sobÄ… do zjedzenia.
Podobnie kukuÅ‚ka. Wyobrażano sobie, że gÅ‚os kukuÅ‚ki jest ludzkim gÅ‚osem. Smutny to gÅ‚os. Na wsi mówiÅ‚o siÄ™: żonka pamierÅ‚a, a ty ciapier kukaj z maÅ‚ymi xie~ rotamiu. Adzinokaja ja jak ziaziula 55 â€" mówiÅ‚a o sobie nieszczęśliwa kobieta. KukuÅ‚ka byÅ‚a przyjaciółkÄ… nieszczęśliwych. w jej gÅ‚osie lud wyczuwaÅ‚ współczucie i gorycz chÅ‚opskiej doli. Jest kilka legend o pochodzeniu kukuÅ‚ki, a jedna z nich mówi, że to wierna żona po Å›mierci męża. a niekiedy dziewczyna po Å›mierci ukochanego staje siÄ™ kukuÅ‚kÄ… i woÅ‚a swego najdroższego. ..Jakub, Jakub, Jakub’*.
Ale nawet szacunek dla zwierząt, które przynosiły mu bezpośrednią korzyść gospodarczą, chłop tłumaczył ich moralnymi cechami. Tak na przykład porównując woła z koniem -- Poleszuk mówił: Wol, boży sakol, a koń czoTtau padhuźnik, bo na jom czort jeździć. Na wala nie boji, nie paśmieje uśsieźci nieczystaja siła, bo jamu nie raunia, bo tooł zwier chryszczony, jon Chrysta niańczyu. Woł zwier rabaciaszczy, jon kali pasieesa, to czasu nie hłtzmić; rak i czutno, kali skubie trawu: żach! żach! naskubie, daj, żuje żwaku addychajucz. A posłuchaj, jak koń żare: żach! sryh! skryh! skryh! żach! skryh!
u Tłum.: 2ona zmarła, a ty teraz kukaj t małymi normami.
M Tłum.: Samotna Jutem jak kukułka.
skryh! â€" wiedamo, hullaj, prre daj pre u sivoj tTybuch, by nacze u niejkuju prorwu, a wolik-sakolik najescsa daj addychaje
MIT I OBRZĘD W KULTURZE LUDOWEJ
ZwiÄ…zek czÅ‚owieka ze Å›wiatem zewnÄ™trznym wystÄ™po1 waÅ‚ ze szczególnÄ… siÅ‚Ä… w momentach w przyrodzie przeÅ‚omowych: w czasach wiosennego i jesiennego przesilenia, o wschodzie sÅ‚oÅ„ca, o północy, w Nowy Rok itp. W uduchowionym Å›wiÄ™cie ludowym momenty te nie mogÅ‚y być niczym innym, jak dramatycznÄ… walkÄ… siÅ‚ nocy i siÅ‚ dnia, siÅ‚ życia i siÅ‚ Å›mierci. CzÅ‚owiek w tej walce nie byÅ‚ postronnym obserwatorem, angażowaÅ‚ siÄ™ w niÄ… i wraz z caÅ‚Ä… przyrodÄ… Å›wiÄ™towaÅ‚ ponawiajÄ…ce siÄ™ wciąż zwyciÄ™stwo witalnych siÅ‚ natury'. Widoczne to jest szczególnie w pogaÅ„skich Å›wiÄ™tach i, obrzÄ™dach, takich jak obrzÄ™d powitania wiosny lub noc kupaÅ‚y, które w wielu wsiach zachowaÅ‚y siÄ™ jeszcze do I wojny Å›wiatowej57. Na szczególnÄ… uwagÄ™ zasÅ‚uguje noc kupaÅ‚y, zwiÄ…zana z letnim przesileniem. Jak podaje JeleÅ„ska â€Å› â€" na Polesiu nikt tej nocy nie spaÅ‚. MÅ‚odzież harcowaÅ‚a po polach i lasach, bawiÅ‚a siÄ™ przy ogniskach, starzy zaÅ› czuwali, by w każdej chwili przeciwdziaÅ‚ać czarom, które tej nocy ustokrotniaÅ‚y swÄ… moc.
I Z cyklicznymi zmianami w przyrodzie powiązane były również święta chrześcijańskie: Boże Narodze
t* 33
1
TÅ‚um.: Wół, boiy sokół, a koÅ„ diabelski szaÅ‚awiÅ‚a, bo na nim diabeÅ‚ jetdzfl. Popatrz, na wolu nie oÅ›mieli siÄ™ wsiÄ…ić nieczysta moc, bo mu nie dorównuje, bo wół zwierzÄ™ chrzczone. Chrystusa niaÅ„czyÅ‚. WaÅ‚ â€" zwierzÄ™ pracowite, gdy pasie siÄ™, czasu darmo nie traci: tak i sÅ‚ychać jak skubie trawÄ™: tacb. Zach! Naskubie 1 przeZuwa odpoczywajÄ…c. A posÅ‚uchaj, jak koA tre: zech! skryh! skryh! zach! skryh! skryh! â€" wiadomo, hulta), wali i wali w swój kaldon, jak w przepaść jakÄ…. A wól-sokollk naje siÄ™ 1 odpoczywa. (Cr. Pletkicwicr: Kultura dttchotoa Polesia... Op. cii., t. 16. Por. tak2 1 53, SB i in.).
2
M K, Moszyński: Polesi1 wschodnie. Warszawa tBSt, s. 21$.
â€Å›1 E. JeleÅ„ska: WÅ‚ei Kamoroicicre... Op. e«â€Å› «. 79 - BO.
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
Pawluczuk Socjologia7Pawluczuk Socjologia8Pawluczuk Socjologia6Pawluczuk Socjologia3Pawluczuk Socjologia6Pawluczuk Socjologia 1Pawluczuk Socjologia 6Pawluczuk Socjologia1Pawluczuk Socjologia7Pawluczuk Socjologia9Pawluczuk Socjologia5Pawluczuk Socjologia 8Pawluczuk Socjologia 4Pawluczuk Socjologia0Pawluczuk Socjologia 2Pawluczuk Socjologia4Pawluczuk Socjologia4Pawluczuk Socjologia1Pawluczuk Socjologia5Pawluczuk Socjologia2więcej podobnych podstron