technik architektury krajobrazu 321[07] z1 02 n


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Małgorzata Kapusta
Stosowanie technik plastycznych w projektowaniu
architektury krajobrazu 321[07].Z1.02
Poradnik dla nauczyciela
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
mgr inż . Beata Figarska-Wysocka
mgr inż. Bogusław Staniszewski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inż. Małgorzata Kapusta
Konsultacja:
mgr inż. Lidia Staniszewska
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 321[07].Z1.02,
"Stosowanie technik plastycznych w projektowaniu architektury krajobrazu", zawartego
w modułowym programie nauczania dla zawodu technik architektury krajobrazu.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Przykładowe scenariusze zająć 7
5. Ćwiczenia 11
5.1. Podstawy rysunku odręcznego 11
5.1.1. Ćwiczenia 11
5.2. Zasady perspektywy 13
5.2.1. Ćwiczenia 13
5.3. Szkice i studia rysunkowe 16
5.3.1. Ćwiczenia 16
5.4. Zasady kompozycji w rysunku odręcznym 19
5.4.1. Ćwiczenia 19
5.5. Podstawowe techniki rysunkowe 22
5.5.1. Ćwiczenia 22
5.6. Techniki barwne 25
5.6.1. Ćwiczenia 25
5.7. Rysunek z natury i w plenerze 28
5.7.1. Ćwiczenia 28
5.8. Makiety i modele 30
5.8.1. Ćwiczenia 30
5.9. Grafika komputerowa 32
5.9.1. Ćwiczenia 32
6. Ewaluacja osiągnięć ucznia 34
7. Literatura 48
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Przekazujemy Państwu Poradnik dla nauczyciela  Stosowanie technik plastycznych
w projektowaniu architektury krajobrazu , który będzie pomocny w prowadzeniu zajęć
dydaktycznych w szkole kształcącej w zawodzie technik architektury krajobrazu 321[07].
W poradniku zamieszczono:
- wymagania wstępne,
- wykaz umiejętności, jakie uczeń opanuje podczas zajęć,
- przykładowe scenariusze zajęć,
- propozycje ćwiczeń, które mają na celu wykształcenie u uczniów umiejętności
praktycznych,
- ewaluacja osiągnięć edukacyjnych,
- wykaz literatury, z jakiej uczniowie mogą korzystać podczas nauki,
Wskazane jest, aby zajęcia dydaktyczne były prowadzone różnymi metodami
ze szczególnym uwzględnieniem:
- pokazu z objaśnieniem,
- tekstu przewodniego,
- metody projektów,
- ćwiczeń praktycznych.
Formy organizacyjne pracy uczniów mogą być zróżnicowane, począwszy
od samodzielnej pracy uczniów do pracy zespołowej.
W celu przeprowadzenia sprawdzianu wiadomości i umiejętności ucznia nauczyciel może
posłużyć się zamieszczonym w rozdziale 6 zestawem zadań testowych, zawierającym różnego
rodzaju zadania.
W tym rozdziale podano również:
- plan testu w formie tabelarycznej,
- punktacje zadań,
- propozycje norm wymagań,
- instrukcję dla nauczyciela,
- instrukcję dla ucznia,
- kartę odpowiedzi,
- zestaw zadań testowych.
Jednostka modułowa: Stosowanie technik plastycznych w projektowaniu architektury
krajobrazu zawarta jest w module  Podstawy projektowania architektury krajobrazu
321[07].Z1.02 i zaznaczona w schemacie na stronie 4.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
321[07].Z1
Podstawy projektowania
architektury krajobrazu
321[07].Z1.01 321[07].Z1.02
Kształtowanie Stosowanie technik plastycznych
w projektowaniu architektury
architektury krajobrazu
krajobrazu
321[07].Z1.03
Sporządzanie dokumentacji
inwentaryzacyjnej terenu
321[07].Z1.04
Wykonywanie projektów
architektury krajobrazu
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
- przestrzegać przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
oraz ochrony środowiska,
- określać stan i zasoby środowiska,
- rozpoznawać obiekty architektury krajobrazu,
- klasyfikować materiały budowlane i grunty,
- prowadzić prace miernicze,
- posługiwać się dokumentacją techniczną,
- kształtować architekturę krajobrazu,
- korzystać z różnych zródeł informacji.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej uczeń powinien umieć:
 zorganizować stanowisko pracy do wykonywaniu rysunków, grafik projektów, modeli
i makiet,
 dobrać techniki rysunkowe i graficzne do wykonywanej dokumentacji projektowej,
 wykonać szkice oraz studia rysunkowe elementów oraz obiektów architektury
krajobrazu,
 zastosować różne techniki rysunkowe i graficzne dobierając formę i walor dla uzyskania
zamierzonych efektów plastycznych,
 skomponować elementy rysunku odpowiednio dobierając proporcje i sposób
rozmieszczenia jego elementów,
 dobrać i wymieszać barwy podstawowe w celu uzyskania zamierzonej palety barw,
 dobrać materiały, przybory i techniki do wykonywanego projektu,
 wykorzystać techniki komputerowe do wykonywania różnego rodzaju projektów,
 odzwierciedlić z wykorzystaniem różnych technik, obrazy brył w układzie przestrzennym
uwzględniając właściwości i faktury materiałów,
 wykonać modele i makiety prezentujące różnorodne efekty przestrzenne oraz obiekty
architektury krajobrazu.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. PRZYKAADOWE SCENARIUSZE ZAJĆ
Scenariusz zajęć 1
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & & & & & ...................
Modułowy program nauczania: Technik architektury krajobrazu 321[07]
Moduł: Podstawy projektowania architektury krajobrazu 321[07].Z1
Jednostka modułowa: Stosowanie technik plastycznych w projektowaniu
architektury krajobrazu 321[07].Z1.02
Temat: Wykonywanie rysunku rośliny doniczkowej z zastosowaniem perspektywy
w technice ołówka
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności rysowania przedmiotów w perspektywie
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- zorganizować stanowisko pracy do wykonywania rysunków,
- rysować z zachowaniem zasad perspektywy,
- przygotować materiały do rysowania,
- przygotować przybory do rysowania,
- zaprezentować wykonaną pracę.
Metody nauczania uczenia się:
- ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna praca uczniów.
Czas: 3 godziny dydaktyczne.
Uczestnicy: uczniowie kształcący się w zawodzie technik architektury krajobrazu.
Środki dydaktyczne:
- literatura dotycząca wykonywania rysunków w perspektywie,
- rysunki elementów przyrody i kwiatów doniczkowych wykonane w perspektywie przez
starszych uczniów,
- blok rysunkowy,
- ołówki,
- rośliny doniczkowe.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Przypomnienie wiadomości dotyczących zasad perspektywy.
4. Ustawienie w odpowiednim miejscu i przy odpowiednim oświetleniu modelu.
5. Realizacja tematu:
- każdy uczeń wybiera stanowisko pracy uwzględniając ustawienie modelu i jego
oświetlenie.
- każdy uczeń przygotowuje stanowisko pracy, wyposaża je w niezbędne materiały
i przybory.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
- uczeń pod nadzorem nauczyciela wykonuje rysunek rośliny.
6. Po wykonaniu pracy uczeń próbuje dokonać analizy wykonanego ćwiczenia.
7. Uczeń wskazuje swoje mocne i słabe strony.
8. Nauczyciel analizuje pracę ucznia i stwierdza czy została poprawnie wykonana.
9. Uczniowie prezentują pracę w kolejności wykonywania.
10. Grupa wspólnie z nauczycielem dokonuje oceny prac.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze wiadomości na temat: Wykonywanie rysunków w perspektywie.
Na podstawie zgromadzonych informacji sprawdz, czy wykonałeś poprawnie rysunek.
W notatniku dokonaj pisemnej analizy, których zasad rysunku perspektywicznego nie
zastosowałeś na swoim rysunku.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
- anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Scenariusz zajęć 2
Osoba prowadząca & & & & & & & & & & & & & & & & & ...................
Modułowy program nauczania: Technik architektury krajobrazu 321[07]
Moduł: Podstawy projektowania architektury krajobrazu
321[07].Z1
Jednostka modułowa: Stosowanie technik plastycznych w projektowaniu
architektury krajobrazu 321[07].Z1.02
Temat: Wykonywanie akwarelami studium z natury brył geometrycznych.
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności wykonywania rysunków akwarelami.
Po zakończeniu zajęć edukacyjnych uczeń potrafi:
- wymienić i rozróżnić rysunki wykonywane akwarelami w różnych technikach,
- wymienić i rozróżnić materiały używane do malowania akwarelami,
- wymienić i rozróżnić przybory używane do malowania akwarelami,
- wymienić kolejność prac wykonywanych podczas malowania akwarelą  na sucho ,
- wymienić kolejność prac wykonywanych podczas malowania akwarelą  na mokro ,
- wybrać odpowiednie miejsce do wykonywania ćwiczenia,
- zaprezentować wykonaną pracę.
Metody nauczania uczenia się:
- wykład,
- pokaz,
- ćwiczenia praktyczne.
Formy organizacyjne pracy uczniów:
- indywidualna.
Czas: 3 godziny dydaktyczne.
Uczestnicy: uczniowie kształcący się w zawodzie technik architektury krajobrazu.
Środki dydaktyczne:
- blok rysunkowy,
- papier akwarelowy,
- zestaw miękkich pędzli,
- akwarele,
- sztalugi,
- gąbki do zmywania,
- ostre przybory,
- przybory do rysowania.
Przebieg zajęć:
1. Sprawy organizacyjne.
2. Nawiązanie do tematu, omówienie celów zajęć.
3. Ustawienie modeli.
4. Wybranie odpowiedniego stanowiska do wykonania rysunku.
5. Przygotowanie stanowiska pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
6. Wykonanie rysunku z natury brył geometrycznych akwarelami  na sucho
z uwzględnieniem uwag nauczyciela.
7. Przygotowanie stanowiska pracy do wykonania rysunku akwarelami  na mokro .
8. Wykonanie rysunku z natury brył geometrycznych akwarelami  na mokro
z uwzględnieniem sugestii nauczyciela.
9. Uczniowie dzielą się spostrzeżeniami z wykonanych ćwiczeń.
10. Uczeń wskazuje swoje mocne i słabe strony podczas analizowania tematu lekcji.
11. Nauczyciel analizuje prace uczniów i omawia je.
12. Nauczyciel dokonuje oceny prac.
Zakończenie zajęć
Praca domowa
Odszukaj w literaturze informacji oraz prac wykonanych akwarelą zarówno w technice
 na mokro jak i  na sucho . Przygotuj na ten temat notatkę w formie referatu.
Sposób uzyskania informacji zwrotnej od ucznia po zakończonych zajęciach:
 anonimowe ankiety ewaluacyjne dotyczące sposobu prowadzenia zajęć i zdobytych
umiejętności.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
5. ĆWICZENIA
5.1. Podstawy rysunku odręcznego
5.1.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wypisz w notatniku wszystkie elementy dobrze zorganizowanego stanowiska
do wykonywania rysunków odręcznych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować opis stanowiska do wykonywania rysunków odręcznych zamieszczonego
w literaturze,
2) sporządzić notatkę,
3) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Na arkuszach papieru rysunkowego formatu A4 narysuj odręcznie linie proste poziome,
pionowe, skośne pod kątem 450.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować 3 arkusze papieru rysunkowego formatu A4,
2) przygotować ołówki,
3) przypiąć kolejno arkusze rysunkowe,
4) odmierzyć i zaznaczyć marginesy na arkuszach rysunkowych,
5) przeanalizować opis zamieszczony w literaturze dotyczący sposobu rysowania linii
prostych,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
6) narysować linie nie przekręcając papieru rysunkowego i nie przekraczając linii
marginesów,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 3 arkusze papieru rysunkowego formatu A4,
 ołówki,
 pinezki,
 rysownica lub sklejka,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Na arkuszu rysunkowym formatu A4 narysuj odręcznie linie krzywe: koło, owal, rozetę,
spiralę.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować arkusz papieru rysunkowego formatu A4,
2) przygotować ołówki,
3) przypiąć arkusz rysunkowy,
4) odmierzyć i zaznaczyć marginesy na arkuszu rysunkowym,
5) przeanalizować opis zamieszczony w literaturze dotyczący sposobu rysowania linii
krzywych,
6) narysować linie nie przekraczając linii marginesów,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 arkusz papieru rysunkowego formatu A4,
 ołówki,
 pinezki,
 rysownica lub sklejka,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
5.2. Zasady perspektywy
5.2.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Narysuj odręcznie koło w perspektywie bocznej (z dwoma punktami zbiegu) w położeniu
poziomym.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować arkusz papieru,
2) przygotować przybory do rysowania,
3) przeanalizować wiadomości zawarte w literaturze dotyczące ćwiczenia,
4) zaznaczyć na arkuszu linię horyzontu,
5) zaznaczyć na linii horyzontu punkty zbiegu,
6) narysować perspektywę kwadratu w położeniu poziomym,
7) w otrzymanym kwadracie narysować dwie przekątne i dwie symetralne odcinków
oraz krzywą zamkniętą, która jest rysunkiem perspektywicznym koła w położeniu
poziomym,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 arkusz papieru,
 przybory do rysowania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Narysuj odręcznie koło w perspektywie bocznej (z dwoma punktami zbiegu) w położeniu
pionowym.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować arkusz papieru,
2) przygotować przybory do rysowania,
3) przeanalizować wiadomości zawarte w literaturze dotyczące ćwiczenia,
4) zaznaczyć na arkuszu linię horyzontu,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
5) zaznaczyć na linii horyzontu punkty zbiegu,
6) narysować perspektywę kwadratu w położeniu pionowym,
7) narysować w otrzymanym kwadracie dwie przekątne i dwie symetralne odcinków
oraz krzywą zamkniętą, która jest rysunkiem perspektywicznym koła w położeniu
pionowym,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 arkusz papieru,
 przybory do rysowania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Narysować sześcian w perspektywie czołowej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować arkusz papieru,
2) przygotować przybory do rysowania,
3) ustawić model sześcianu tak, aby ściana przednia była równoległa do płaszczyzny czoła
(zwrócić uwagę na położenie przedmiotu w stosunku do tzw. płaszczyzny horyzontu;
od tego zależy widoczność ściany górnej lub dolnej sześcianu),
4) narysować linię horyzontu i zaznaczyć punkt zbiegu,
5) narysować sześcian w perspektywie czołowej,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 arkusz papieru,
 przybory do rysowania,
 model sześcianu,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 4
Po obejrzeniu rysunków przedstawiających widoki krajobrazów z wysokiego brzegu,
z niskiego brzegu, odpowiedz na pytanie zapisz w notatniku:
 Jak zmienia się widok narysowanego krajobrazu w zależności od położenia linii
horyzontu?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować przedstawione rysunki krajobrazów,
2) odpowiedzieć na pytanie i zapisać w notatniku,
3) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 rysunki krajobrazów,
 notatnik,
 przybory do pisania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
5.3. Szkice i studia rysunkowe
5.3.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj szkic inwentaryzacyjny sali lekcyjnej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Wykonywanie szkiców rysunkowych ,
2) zwrócić szczególną uwagę na wiadomości dotyczące szkiców inwentaryzacyjnych,
3) wykonać ołówkiem szkic sali lekcyjnej na kartce z bloku,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 kartka z bloku rysunkowego,
 ołówki,
 gumka,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Wykonaj szkic ideowy terenu szkoły i jej najbliższego otoczenia
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść zadania,
2) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Wykonywanie szkiców rysunkowych ,
3) zwrócić szczególną uwagę na wiadomości dotyczące szkiców ideowych,
4) wykonać ołówkiem szkic ideowy dla terenu szkoły i jej najbliższego otoczenia na kartce
z bloku,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Środki dydaktyczne:
 kartka z bloku rysunkowego,
 ołówki,
 gumka,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj szkic ideowy pejzażu dla wybranego fragmentu terenu znajdującego się wokół
szkoły
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść zadania,
2) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Wykonywanie szkiców rysunkowych ,
3) zwrócić szczególną uwagę na wiadomości dotyczące szkiców pejzażu,
4) wykonać ołówkiem szkic pejzażu, dla terenu znajdującego się wokół szkoły, kartce
z bloku,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 kartka z bloku rysunkowego,
 ołówki,
 gumka,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 4
Wykonaj studium z fotografii.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść zadania,
2) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Wykonywanie szkiców rysunkowych ,
3) zwrócić szczególną uwagę na wiadomości dotyczące studium z fotografii,
4) wykonać ołówkiem studium z wybranej fotografii,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 kartka z bloku rysunkowego,
 fotografia,
 ołówki,
 gumka,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 5
Wykonaj studium perspektywiczne kompozycji ustawionej z kilku prostopadłościanów
i brył obrotowych.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść zadania,
2) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Wykonywanie szkiców rysunkowych ,
3) zwrócić szczególną uwagę na wiadomości dotyczące studium perspektywicznego,
4) wykonać ołówkiem studium perspektywiczne kompozycji ustawionej z brył
geometrycznych,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 bryły geometryczne,
 kartka z bloku rysunkowego,
 ołówki,
 gumka,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
5.4. Zasady kompozycji w rysunku odręcznym
5.4.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Z prezentowanych arkuszy, na których przedstawione są różne rodzaje kompozycji,
wybierz, te które przedstawiają kompozycję otwartą oraz te, które przedstawiają kompozycję
zamkniętą. Wybór uzasadnij.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Rodzaje kompozycji ,
2) wybrać z prezentowanych arkuszy te, na których znajdują się kompozycje otwarte,
3) wybrać z prezentowanych arkuszy te, na których znajdują się kompozycje zamknięte,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) uzasadnić swój wybór,
6) spostrzeżenia zapisać w notatniku.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 arkusze, na których przedstawione są różne rodzaje kompozycji,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Narysuj przykład kompozycji statycznej i omów jakimi zasadami kierowałeś się przy jej
tworzeniu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Rodzaje kompozycji ,
2) zwrócić szczególną uwagę na wiadomości dotyczące kompozycji statycznej,
3) wykonać ołówkiem przykład kompozycji statycznej,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) scharakteryzować przedstawiony układ kompozycji statycznej,
6) opisać w notatniku zasady tworzenia kompozycji statycznej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 kartka z bloku technicznego,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 przybory do rysowania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Z prezentowanych rysunków wybierz te, które są wykonane zgodnie z zasadami
kompozycji obowiązującymi w rysunku odręcznym.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Zasady kompozycji w rysunku
odręcznym ,
2) zapisać w notatniku zasady kompozycji obowiązujące w rysunku odręcznym,
3) wybrać z prezentowanych rysunków te, które spełniają warunki ćwiczenia,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) uzasadnić swój wybór.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 rysunki różnych rodzajów kompozycji,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 4
Wykonaj dwa rysunki brył geometrycznych przedstawionych w różnych układach.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) wybrać z zestawu trzy bryły geometryczne,
2) ustawić kompozycję z brył geometrycznych,
3) wykonać szkic ołówkiem ustawionej kompozycji,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
4) ustawić z wybranych elementów nową kompozycję,
5) wykonać szkic ołówkiem ustawionej kompozycji,
6) przeanalizować wykonane rysunki,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 zestaw brył geometrycznych,
 kartki papieru,
 ołówki,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
5.5. Podstawowe techniki rysunkowe
5.5.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Za pomocą pięciu ołówków o różnej twardości, stosując kreskowanie, stwórz tonacje
od barwy najciemniejszej do najjaśniejszej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Technika rysowania ołówkiem ,
2) wybrać z zestawu ołówków, pięć o różnej twardości,
3) wykonać polecenie z treści ćwiczenia na kartce z bloku rysunkowego,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 kartka z bloku rysunkowego,
 zestaw ołówków o różnej twardości,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Porównaj uzyskane efekty tonacji przy zastosowaniu tego samego ołówka (np. 2B)
na różnych rodzajach papieru.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Technika rysowania ołówkiem ,
2) zamalować tym samym ołówkiem jednakowy fragment na kartkach papieru o różnej
fakturze,
3) porównać uzyskane efekty,
4) zapisać spostrzeżenia w notatniku,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Środki dydaktyczne:
 kartki papieru o różnej fakturze,
 ołówek,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj na kartce papieru studium wybranej rośliny za pomocą piórka i tuszu.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Technika rysowania piórkiem i tuszem ,
2) przeanalizować kształt rośliny i zaobserwować jej cechy charakterystyczne,
3) wykonać polecenie ćwiczenia,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 kartka papieru,
 piórko,
 tusz,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 4
Wykonaj węglem studium perspektywiczne kompozycji zestawionej z prostopadłościanu,
sześcianu i walca.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Technika rysowania węglem ,
2) wykonać na kartce papieru studium perspektywiczne kompozycji wybranych brył
geometrycznych,
3) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 kartka papieru,
 węgiel rysunkowy,
 zestaw brył geometrycznych,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 5
Wykonaj węglem studium z natury modyfikując tonacje przez wcieranie palcami pyłu
węglowego w papier rysunkowy.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Technika rysowania węglem ,
2) wykonać na kartce papieru studium z natury wybranego obiektu,
3) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 kartka papieru,
 węgiel rysunkowy,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
5.6. Techniki barwne
5.6.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Z przygotowanej palety barw wybierz barwy podstawowe, wtórne i trzeciego rzędu
i uzupełnij koło barw.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Teoria barw ,
2) zapoznać się z paletą barw przygotowaną na paskach papieru,
3) wybrać 3 barwy podstawowe, 3 wtórne i 6 trzeciego rzędu,
4) przypiąć wybrane barwy na przygotowanej planszy koło barw,
5) przeczytać wymagania norm przedmiotowych,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 paleta barw na paskach papieru,
 plansza  koło barw,
 pinezki,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Z przygotowanych przyborów i materiałów wybierz te, którymi można wykonać rysunek
w akwareli.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Akwarela ,
2) przeanalizować przygotowane materiały,
3) wybrać materiały niezbędne podczas wykonywania rysunku akwarelą,
4) przeanalizować przygotowane przybory,
5) wybrać przybory niezbędne podczas wykonywania rysunku akwarelą,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 zestaw różnych materiałów rysunkowych,
 zestaw różnych materiałów rysunkowych,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Mając do dyspozycji barwy podstawowe utwórz z nich barwy pochodne, kontrastowe
i dopełniające.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Teoria barw ,
2) przygotować do malowania barwy podstawowe,
3) utworzyć z barw podstawowych barwy pochodne,
4) utworzyć barwy kontrastowe,
5) utworzyć barwy pochodne,
6) przeanalizować proces mieszania farb i wnioski zapisać w notatniku,
7) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 pojemniki z barwami podstawowymi,
 paleta do mieszania farb,
 pędzel,
 kartki papieru,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 4
Wykonaj rysunek podstawowych brył geometrycznych z uwzględnieniem faktur
i rodzajów materiałów, zgodnie z poznanymi zasadami perspektywy i wykorzystaniem:
a) techniki pasteli,
b) techniki kredki.
Porównaj rysunki. Wyciągnij wnioski.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Zasady perspektywy ,
2) wykonać rysunek w technice pasteli zgodnie z poleceniem zawartym w treści ćwiczenia,
3) wykonać rysunek w technice kredki zgodnie z poleceniem zawartym w treści ćwiczenia,
4) porównać rysunki,
5) wnioski zapisać w notatniku,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 kartki papieru,
 pastele,
 kredki,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 5
Wykonaj studium drzewa z natury, używając piórka i tuszu barwnego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przygotować materiały i przybory do wykonania rysunku,
2) przygotować miejsce pracy,
3) wykonać studium drzewa z natury,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 kartka papieru,
 piórko,
 tusz barwny np. w kolorze sepii,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
5.7. Rysunek z natury i w plenerze
5.7.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Wykonaj ołówkiem rysunek z natury rośliny w doniczce o nieskomplikowanych
kształtach, np. kaktusa.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Rysunek z natury ,
2) wybrać miejsce postawienia rośliny,
3) wybrać i przygotować stanowisko pracy,
4) wykonać rysunek uwzględniając uwagi nauczyciela,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 roślina doniczkowa,
 kartka papieru,
 ołówki,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Wykonaj w plenerze rysunek ołówkiem obiektu małej architektury
o nieskomplikowanych kształtach.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Rysunek w plenerze ,
2) wybrać miejsce z którego wykonany będzie rysunek,
3) przygotować stanowisko pracy,
4) wykonać rysunek uwzględniając uwagi nauczyciela,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 kartka papieru,
 ołówki,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj w plenerze szkic krajobrazu z widokiem budynku szkolnego.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Rysunek w plenerze ,
2) wybrać miejsce z którego wykonany będzie rysunek,
3) przygotować stanowisko pracy,
4) wykonać rysunek uwzględniając uwagi nauczyciela,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 kartka papieru,
 ołówki,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
5.8. Makiety i modele
5.8.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Rozróżnij, a następnie podaj cechy charakterystyczne, materiał oraz zastosowanie
przedstawionego modelu oraz makiety.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować przedstawione eksponaty,
2) rozpoznać model i makietę,
3) dokleić do eksponatów ich nazwy,
4) zapisać w notatniku: cechy charakterystyczne, materiał oraz zastosowanie
zaprezentowanego modelu oraz makiety,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 model,
 makieta,
 kartki samoprzylepne z nazwami  makieta i  model ,
 notatnik,
 przybory do pisania.
Ćwiczenie2
Mając podane na kartkach poszczególne fazy wykonywania makiety roboczej,
uporządkuj je według prawidłowej kolejności wykonywania prac.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować czynności składające się na wykonanie makiety, napisane
na samoprzylepnych kartkach,
2) ułożyć nazwy czynności w logiczna całość,
3) przykleić karteczki wg ustalonej kolejności na planszę,
4) sporządzić notatkę z przeprowadzonego ćwiczenia,
5) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 samoprzylepne kartki z nazwami czynności, które składają się na wykonanie makiety
roboczej,
 plansza,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj makietę roboczą wąwozu z rosnącymi po obu stronach drzewami.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Sporządzanie makiet roboczych ,
2) przygotować materiały do wykonania ćwiczenia,
3) wymodelować z papieru dno wąwozu, ułożenie drzew, itp. i zachować odpowiednie
proporcje między elementami,
4) wybrać odpowiedni fragment pudła tekturowego na wykonanie podstawy makiety,
5) wymodelować podstawę makiety,
6) umocować do podstawy elementy makiety,
7) omówić trudności, które wystąpiły przy wykonywaniu makiety,
8) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem,
 metoda projektów.
Środki dydaktyczne:
 papier,
 woda,
 pudełko tekturowe,
 nożyczki,
 linijka,
 nóż do papieru,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
5.9. Grafika komputerowa
5.9.1. Ćwiczenia
Ćwiczenie1
Obejrzyj prezentację wykonywania rysunku barwnego przy wykorzystaniu programu
komputerowego. Zapisz w notatniku kolejne czynności wykonywania zadania. Wykonaj
samodzielnie to zadanie.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Grafika komputerowa ,
2) uważnie śledzić wykonywanie czynności podczas przeprowadzonego ćwiczenia,
3) zanotować kolejność wykonywanych operacji na komputerze,
4) wykonać samodzielnie obserwowane ćwiczenie uwzględniając uwagi nauczyciela,
5) omówić trudności wynikłe w czasie samodzielnego wykonywania ćwiczenia,
6) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
Środki dydaktyczne:
 komputer,
 notatnik,
 przybory do pisania,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 2
Wykonaj barwny rysunek w programie ArchiCAD geometrycznej bryły przestrzennej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Grafika komputerowa ,
2) wykonać ćwiczenie zgodnie z poleceniem,
3) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne,
 pokaz z objaśnieniem.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
Środki dydaktyczne:
 komputer,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
Ćwiczenie 3
Wykonaj barwny rysunek w programie AutoCAD geometrycznej bryły przestrzennej.
Wskazówki do realizacji
Przed przystąpieniem do realizacji ćwiczenia nauczyciel powinien omówić zakres
i technikę wykonania ćwiczenia z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Sposób wykonania ćwiczenia
Uczeń powinien:
1) przeanalizować treść rozdziału z podręcznika  Grafika komputerowa ,
2) wykonać ćwiczenie zgodnie z poleceniem,
3) zaprezentować wykonane ćwiczenie.
Zalecane metody nauczania uczenia się:
 ćwiczenia praktyczne.
Środki dydaktyczne:
 komputer,
 literatura z rozdziału 7 dotycząca ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
6. EWALUACJA OSIGNIĆ UCZNIA
Przykłady narzędzi pomiaru dydaktycznego
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Stosowanie technik
plastycznych w projektowaniu architektury krajobrazu
Test składa się z 22 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
 zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 są z poziomu podstawowego,
 zadania 18, 19, 20, 21, 22 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
 dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
 dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
 dobry za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
 bardzo dobry  za rozwiązanie 20 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. d, 2. a, 3. b, 4. d, 5. b, 6. a, 7. b, 8. b, 9. b, 10. d, 11. c,
12. d, 13. c, 14. d, 15. a, 16. b, 17. d, 18. b, 19. a, 20. d, 21. d, 22. b.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1. Wyjaśnić pojęcie: rysunek odręczny A P d
2. Rozróżnić twardości ołówków A P a
Określić prawidłową odległość arkusza
3. A P b
papieru od oczu rysującego
Określić sposób prowadzenia linii w rysunku
4. C P d
odręcznym
Wyjaśnić, jak zmieniają się przedmioty
5. B P b
w perspektywie
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34
6. Określić położenie linii horyzontu B P a
Wyliczyć ilość punktów zbiegu w
7. A P b
perspektywie równoległej
Opisać, jak najłatwiej można narysować
8. C P b
perspektywę okręgu
9. Określić format A 4 arkusza rysunkowego A P b
Wskazać, co przedstawiają szkice
10. B P d
inwentaryzacyjne
Wskazać, co odzwierciedla studium
11. B P c
perspektywiczne
Wskazać, w jaki sposób można uzyskać różne
12. odcienie czerni podczas wykonywania B P d
rysunków węglem
13. Wymienić trzy podstawowe barwy A P c
14. Wskazać rodzaj nie produkowanych kredek A P d
Określić, kiedy nie uzyskamy efektu plamy
15. B P a
w technice kredki
Wskazać rodzaj papieru, który nie nadaje się
16. C P b
do malowania akwarelą
Wskazać sposób odmierzania odległości
17. podczas sporządzania szkiców C P d
perspektywicznych
18. Określić kąt widzenia malarskiego człowieka C PP b
Wskazać sposób na wykonanie rysunku
19. obiektu znajdującego się w plenerze, który nie D PP a
mieści się na rysunku
20. Wskazać, jak wygląda obraz rastrowy C PP d
Określić, co oznacza głębia bitowa na
21. D PP d
poziomie 16
Wskazać, jaką figurą i o jakich wymiarach, na
22. ekranie monitora będzie bitmapa o wymiarach D PP b
400 x 600 pikseli
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
35
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z wyprzedzeniem co najmniej
jednotygodniowym.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań zawartych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
5. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
6. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, określ czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
7. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
8. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
9. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
10. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
11. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
12. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
13. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskich wyników przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
3. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi. Dla każdego zadania podane
są cztery możliwe odpowiedzi: a, b, c, d. Tylko jedna odpowiedz jest poprawna; zaznacz
ją znakiem X.
4. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
5. Test zawiera 22 zadania o różnym stopniu trudności. Są to zadania wielokrotnego wyboru.
6. Za każdą poprawną odpowiedz możesz uzyskać 1 punkt.
7. Staraj się wyraznie zaznaczyć odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz
odpowiedz, otocz ją kółkiem i zaznacz ponownie odpowiedz, którą uważasz za poprawną.
8. Test składa się z dwóch części. Część I zawiera zadania z poziomu podstawowego,
natomiast w części II są zadania z poziomu ponadpodstawowego i te mogą przysporzyć
Ci trudności, gdyż są one na poziomie wyższym niż pozostałe (dotyczy to zadań
o numerach od 18 do 22).
9. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
10. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
11. Po rozwiązaniu testu sprawdz czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE
ODPOWIEDZI.
12. Na rozwiązanie testu masz 45 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
36
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Rysunkiem odręcznym nazywamy rysunek wykonany
a) na papierze milimetrowym.
b) przy użyciu przyborów kreślarskich.
c) przy użyciu programów komputerowych.
d) bez użycia sprzętu i przyborów kreślarskich.
2. Ołówek miękki oznaczony jest literą
a) B.
b) F.
c) H.
d) HB.
3. Odległość od oczu rysującego do arkusza papieru powinna mieścić się w granicach
a) 20  40 cm.
b) 40  50 cm.
c) 50  80 cm.
d) 80  100 cm.
4. W rysunku odręcznym linie prowadzi się
a) w sposób poszarpany.
b) w zależności od rodzaju użytego papieru.
c) jako złożone z krótkich, przedłużonych kresek.
d) w sposób ciągły, nie odrywając ołówka od powierzchni papieru.
5. W perspektywie przedmioty w miarę oddalania się od oka stają się coraz
a) większe, a linie zbiegają się na linii horyzontu.
b) mniejsze, a linie zbiegają się na linii horyzontu.
c) większe, a linie rozbiegają się w kierunku linii horyzontu.
d) mniejsze, a linie rozbiegają się w kierunku linii horyzontu.
6. Linia horyzontu znajduje się zawsze
a) na poziomie oczu rysującego.
b) poniżej poziomu oczu rysującego.
c) powyżej poziomu oczu rysującego.
d) tam, gdzie ją na rysunku umieścimy.
7. Perspektywa równoległa charakteryzuje się tym, że
a) nie ma żadnego punktu zbiegu.
b) posiada jeden punkt zbiegu.
c) posiada dwa punkty zbiegu.
d) posiada trzy punkty zbiegu.
8. Rysując perspektywę okręgu najlepiej, dla ułatwienia, wpisać go w
a) równoległobok.
b) kwadrat.
c) trapez.
d) romb.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
37
9. Format A 4 arkusza rysunkowego ma wymiary
a) 200 x 197 mm.
b) 210 x 297 mm.
c) 220 x 297 mm.
d) 297 x 390 mm.
10. Szkice inwentaryzacyjne przedstawiają
a) pejzaże.
b) koncepcje rozwiązań.
c) złożoność kolorystyczną danego obiektu.
d) dokumentację obrazu, którego nie można przedstawić słowami.
11. Studium perspektywiczne jest to
a) odzwierciedlenie na rysunku doboru barw rysowanych modeli.
b) przedstawienie na papierze krajobrazu po wnikliwej jego obserwacji.
c) odzwierciedlenie na papierze kompozycji ustawionej z brył geometrycznych.
d) odzwierciedlenie kompozycji ustawionej z różnych elementów pod względem
kształtu, faktury i barwy.
12. Uzyskanie różnych odcieni czerni podczas wykonywania rysunków węglem rysunkowym
zależy od
a) szorstkości papieru.
b) wilgotności węgla rysunkowego.
c) sposobu zaostrzenia pałeczki węgla.
d) gatunku węgla oraz siły z jaką naciska się pałeczkę do papieru w czasie rysowania.
13. Trzy podstawowe barwy to:
a) biały, czerwony, czarny
b) żółty, zielony, czerwony.
c) żółty, niebieski, czerwony.
d) czerwony, zielony, niebieski.
14. Spośród różnych rodzajów, nie są produkowane kredki
a) woskowe.
b) pastelowe.
c) akwarelowe.
d) podkładowe.
15. W technice kredki efektu plamy nie uzyskamy przez
a) nakrapianie.
b) kreskowanie w jednym kierunku.
c) kreskowanie w dwóch kierunkach.
d) kreskowanie w różnych kierunkach.
16. Akwareli nie można stosować na
a) brystolu.
b) kalce technicznej.
c) mokrym papierze.
d) papierze welurowym.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
38
17. Sporządzając szkice perspektywiczne z natury, odległości odmierzamy
a)  na oko .
b) metrówką.
c) długością ołówka.
d) ołówkiem na wyciągniętej ręce.
18. Kąt widzenia malarskiego człowieka wynosi od kilkunastu stopni do
a) 200.
b) 300.
c) 400.
d) 500.
19. Jeżeli rysowany widok obiektu znajdującego się w plenerze nie mieści się na rysunku to
a) musimy oddalić od obiektu nasz punkt widokowy.
b) narysować tylko widoczny fragment obiektu.
c) wykonać rysunek na większej kartce papieru.
d) wykonać rysunek posługując się wyobraznią.
20. Obraz rastrowy można wyobrazić sobie jako mozaikę zbudowaną z elementów
a) o dowolnych kształtach.
b) kwadratowych różnej wielkości.
c) trójkątnych jednakowej wielkości.
d) kwadratowych tej samej wielkości.
21. Głębia bitowa na poziomie 16 (216), oznacza, że piksel może przyjąć jeden z
a) 2 kolorów.
b) 16 kolorów.
c) 32 kolorów.
d) 65536 kolorów.
22. Na ekranie monitora, bitmapa o wymiarach 400 x 600 będzie
a) elipsą o wymiarach ogniskowych 400 x 600 pikseli.
b) prostokątem o wymiarach 400 pikseli szerokości na 600 pikseli długości.
c) prostokątem o wymiarach 400 pikseli długości na 600 pikseli szerokości.
d) równoległobokiem o wymiarach 400 pikseli szerokości na 600 pikseli długości.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
39
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko...........................................................................................................................
Stosowanie technik plastycznych w projektowaniu architektury krajobrazu
Zakreśl poprawną odpowiedz
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
22 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
40
TEST II
Test dwustopniowy do jednostki modułowej  Stosowanie technik
plastycznych w projektowaniu architektury krajobrazu
Test składa się z 22 zadań wielokrotnego wyboru, z których:
 zadania 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 są z poziomu
podstawowego,
 zadania 19, 20, 21, 22 są z poziomu ponadpodstawowego.
Punktacja zadań: 0 lub 1 punkt
Za każdą prawidłową odpowiedz uczeń otrzymuje 1 punkt. Za złą odpowiedz lub jej brak
uczeń otrzymuje 0 punktów.
Proponuje się następujące normy wymagań  uczeń otrzyma następujące
oceny szkolne:
 dopuszczający  za rozwiązanie co najmniej 9 zadań z poziomu podstawowego,
 dostateczny  za rozwiązanie co najmniej 12 zadań z poziomu podstawowego,
 dobry  za rozwiązanie 17 zadań, w tym co najmniej 2 z poziomu ponadpodstawowego,
 bardzo dobry  za rozwiązanie 20 zadań, w tym co najmniej 3 z poziomu
ponadpodstawowego.
Klucz odpowiedzi: 1. d, 2. a, 3. a, 4. b, 5. d, 6. c, 7. c, 8. a, 9. d, 10. d, 11. b,
12. c, 13. d, 14. c, 15. b, 16. a, 17. a, 18. d, 19. d, 20. d, 21. d, 22. d.
Plan testu
Nr Cel operacyjny Kategoria Poziom Poprawna
zad. (mierzone osiągnięcia ucznia) celu wymagań odpowiedz
1. Wymienić barwy wtórne A P d
2. Wyjaśnić, jak powstają barwy trzeciego rzędu B P a
3. Wyjaśnić, co nazywamy nasyceniem farby B P a
Określić, jak dzieli się podstawowy układ
4. B P b
kompozycyjny
Wskazać wyjściową konstrukcję do narysowania
5. C P d
perspektywy stożka
Wyjaśnić, czemu służy wykonywanie studium
6. B P c
pejzażu
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
41
Wyliczyć, ile punktów zbiegu ma perspektywa
7. B P c
żabia
Wyeliminować materiał, przy pomocy którego
8. nie można pozbyć się kreski narysowanej węglem B P a
drzewnym
Określić, od czego nie zależy w technice kredki,
9. B P d
efekt uzyskanej tonacji plamy
Wyeliminować materiał, na którym nie można
10. C P d
rysować pastelami.
Wymienić, jakiej twardości pędzle stosuje się
11. A P b
do malowania akwarelą
Ustalić odległość stanowiska do narysowania
12. C P c
grupy drzew o określonej wysokości
Określić, jakie rysunki z natury powinien
13. B P d
wykonywać początkujący rysownik
Wybrać najodpowiedniejszy materiał do
14. C P c
wykonania makiety roboczej.
15. Określić, co oznacza skala 1:10 B P b
Wymienić skale, w jakiej wykonuje się
16. A P a
najczęściej modele
Wyjaśnić, na czym polega umowność makiety
17. B P a
roboczej
Wskazać elementy, dzięki którym powstaje obraz
18. B P d
w grafice komputerowej wektorowej
Ustalić hierarchię trudności przy wykonywaniu
19. D PP d
rysunku w plenerze
20. Wyjaśnić, na czym polega lawowanie rysunku B PP d
21. Opisać na czym polega szrafowanie rysunku B PP d
Obliczy, ile kolorów może przyjąć piksel przy
22. D PP d
głębi bitowej na poziomie 4
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
Przebieg testowania
Instrukcja dla nauczyciela
1. Ustal z uczniami termin przeprowadzenia sprawdzianu z co najmniej jednotygodniowym
wyprzedzeniem.
2. Omów z uczniami cel stosowania pomiaru dydaktycznego.
3. Zapoznaj uczniów z rodzajem zadań zawartych w zestawie oraz z zasadami punktowania.
4. Omów z uczniami sposób udzielania odpowiedzi (karta odpowiedzi).
5. Zapewnij uczniom możliwość samodzielnej pracy.
6. Rozdaj uczniom zestawy zadań testowych i karty odpowiedzi, określ czas przeznaczony
na udzielanie odpowiedzi.
7. Postaraj się stworzyć odpowiednią atmosferę podczas przeprowadzania pomiaru
dydaktycznego (rozładuj niepokój, zachęć do sprawdzenia swoich możliwości).
8. Kilka minut przed zakończeniem sprawdzianu przypomnij uczniom o zbliżającym się
czasie zakończenia udzielania odpowiedzi.
9. Zbierz karty odpowiedzi oraz zestawy zadań testowych.
10. Sprawdz wyniki i wpisz do arkusza zbiorczego.
11. Przeprowadz analizę uzyskanych wyników sprawdzianu i wybierz te zadania, które
sprawiły uczniom największe trudności.
12. Ustal przyczyny trudności uczniów w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
13. Opracuj wnioski do dalszego postępowania, mającego na celu uniknięcie niepowodzeń
dydaktycznych  niskich wyników przeprowadzonego sprawdzianu.
Instrukcja dla ucznia
1. Przeczytaj uważnie instrukcję.
2. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
3. Udzielaj odpowiedzi tylko na załączonej karcie odpowiedzi. Dla każdego zadania podane
są cztery możliwe odpowiedzi: a, b, c, d. Tylko jedna odpowiedz jest poprawna; zaznacz
ją znakiem X.
4. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
5. Test zawiera 22 zadania o różnym stopniu trudności. Są to zadania wielokrotnego wyboru.
6. Za każdą poprawną odpowiedz możesz uzyskać 1 punkt.
7. Staraj się wyraznie zaznaczyć odpowiedzi. Jeżeli się pomylisz i błędnie zaznaczysz odpowiedz,
otocz ją kółkiem i zaznacz ponownie odpowiedz, którą uważasz za poprawną.
8. Test składa się z dwóch części. Część I zawiera zadania z poziomu podstawowego,
natomiast w części II są zadania z poziomu ponadpodstawowego i te mogą przysporzyć
Ci trudności, gdyż są one na poziomie wyższym niż pozostałe (dotyczy to zadań
o numerach od 19 do 22).
9. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
10. Kiedy udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłóż jego
rozwiązanie na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci czas wolny.
11. Po rozwiązaniu testu sprawdz, czy zaznaczyłeś wszystkie odpowiedzi na KARCIE
ODPOWIEDZI.
12. Na rozwiązanie testu masz 45 min.
Powodzenia
Materiały dla ucznia:
 instrukcja,
 zestaw zadań testowych,
 karta odpowiedzi.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Barwy wtórne to
a) różowy, zielony, fioletowy.
b) pomarańczowy, różowy, fioletowy.
c) pomarańczowy, zielony, niebieski.
d) pomarańczowy, zielony, fioletowy.
2. Barwy trzeciego rzędu otrzymujemy przez zmieszanie
a) barw podstawowych i wtórnych.
b) koloru żółtego z barwami wtórnymi.
c) koloru niebieskiego z barwami wtórnymi.
d) koloru czerwonego z barwami podstawowymi.
3. Nasyceniem barwy nazywamy
a) duży stopień jej intensywności.
b) zmieszanie wielu kolorów w jeden.
c) rozcieńczenie jej dużą ilością wody.
d) taką, którą otrzymamy nakładając wiele warstw farby jedna na drugą.
4. Podstawowy układ kompozycyjny dzieli się na kompozycje
a) stabilną i otwartą.
b) otwartą i zamkniętą.
c) otwartą i dynamiczną.
d) wertykalną i zamkniętą.
5. Aby narysować perspektywę stożka powinniśmy bazować na konstrukcji
a) walca.
b) ostrosłupa.
c) graniastosłupa.
d) prostopadłościanu.
6. Studium pejzażu służy
a) kształtowaniu wrażliwości plastycznej.
b) ćwiczeniu poprawności rysowania rysunku perspektywicznego.
c) wnikliwej obserwacji krajobrazu i przestawieniu go na papierze.
d) dokładnemu zmniejszaniu obserwowanych elementów krajobrazu do wielkości
możliwych do narysowania na kartce papieru.
7. Perspektywa żabia ma
a) jeden punkt zbiegu.
b) dwa punkty zbiegu.
c) trzy punkty zbiegu.
d) cztery punktu zbiegu.
8. Nieudanej kreski wykonanej węglem drzewnym nie możemy pozbyć się za pomocą
a) mleka.
b) kawałka szmatki.
c) miękkiego papieru.
d) ugniecionego chleba.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
9. Efekt uzyskiwanej tonacji plamy w technice kredki, nie zależy od
a) rodzaju użytego podłoża.
b) ilości mieszanych kolorów.
c) siły nacisku przy rysowaniu.
d) ilości użytych do rysowania kredek.
10. Pastelami nie można rysować na
a) kalce technicznej.
b) papierze welurowym.
c) papierze gruboziarnistym.
d) zatłuszczonej powierzchni.
11. Do malowania akwarelą stosuje się pędzle
a) twarde.
b) miękkie sobolowe.
c) z włosia końskiego.
d) o średniej twardości.
12. Jeżeli chcemy narysować grupę drzew o wysokości 20 m, to stanowisko do ich rysowania
powinno znajdować się od nich w odległości
a) 20 m.
b) 40 m.
c) 60 m.
d) 80 m.
13. Pierwsze wykonywane samodzielnie rysunki z natury powinny dotyczyć
a) postaci.
b) detali modelu.
c) modeli ruchomych.
d) modeli nieruchomych.
14. Najlepszym materiałem do wykonywania makiety roboczej jest
a) tektura.
b) kolorowa bibuła.
c) zwykły papier pakowy.
d) kalka biała techniczna.
15. Skala 1:10 wykonanej makiety oznacza, że wszystkie jego elementy zostały
a) powiększone 10 razy.
b) pomniejszone 10 razy.
c) powiększone o 10 razy.
d) pomniejszone o 10 razy.
16. Model najczęściej wykonuje się w skali
a) 1:1.
b) 1:5.
c) 1:10.
d) 1:100.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
45
17. Umowność makiety roboczej polega na tym, że operuje się
a) elementami umownymi.
b) pomniejszonymi kopiami; np.: drzew, domów.
c) elementami drzew; np.: gałązkami, szyszkami.
d) naturalnymi materiałami; np.: piasek, kora, trawy.
18. Grafika komputerowa, wektorowa jest to obraz rysowany za pomocą
a) siatki pikseli.
b) samych łuków.
c) samych kresek.
d) kresek lub łuków.
19. Przy wykonywaniu rysunku w plenerze największe trudności sprawia rysującemu
pokazanie
a) głębi rysunku.
b) trójwymiarowości modelu.
c) elementów drugoplanowych.
d) materiału, z którego model jest wykonany.
20. Lawowanie rysunku polega na
a) pokryciu go fiksatywą.
b) użyciu do niego pasteli olejnych.
c) użyciu do niego farby akwarelowej.
d) podmalowaniu go pędzlem i tuszem.
21. Szrafowanie rysunku polega na zaciemnianiu niektórych jego fragmentów
a) grubymi ukośnymi kreskami.
b) przez zamalowanie ich pędzlem i tuszem.
c) drobnymi kropeczkami, które mogą się kumulować w najciemniejszych partiach.
d) drobnymi ukośnymi kreseczkami, które mogą się krzyżować w najciemniejszych
partiach.
22. Głębia bitowa na poziomie 4 (24) oznacza, że piksel może przyjąć jeden z
a) 2 kolorów.
b) 4 kolorów.
c) 8 kolorów.
d) 16 kolorów.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
46
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko...........................................................................................................................
Stosowanie technik plastycznych w projektowaniu architektury krajobrazu
Zakreśl poprawną odpowiedz
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
22 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
47
7. LITERATURA
1. Ducki J., Rokosza J., Rylke J., Skalski J.: Rysunek odręczny dla architektów krajobrazu.
SGGW, Warszawa 2003
2. Gadomska E., Gańko K., garczarczyk M., Zinowiec Cieplik K.: Podstawy architektury
krajobrazu. Część. I. HORTPRESS Sp. z o.o., Warszawa 2004
3. Parramón J.: Rysunek artystyczny. WSiP, Warszawa 1993
4. Samuiłło H. i J.: Rysunek techniczny i odręczny w budownictwie. Arkady 1987
5. Wojciechowski L.: Zawodowy rysunek budowlany. WSiP, Warszawa 1994
6. Internet
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
48


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
technik architektury krajobrazu21[07] z1 03 n
technik architektury krajobrazu21[07] z2 02 u
technik architektury krajobrazu21[07] z1 04 u
technik architektury krajobrazu21[07] z1 01 n
technik architektury krajobrazu21[07] z4 02 n
technik architektury krajobrazu21[07] z2 01 u
technik architektury krajobrazu21[07] z2 03 n
technik architektury krajobrazu21[07] z4 01 n
technik architektury krajobrazu21[07] o1 03 u
technik architektury krajobrazu21[07] z4 03 n
technik architektury krajobrazu21[07] z3 01 n
technik architektury krajobrazu21[07] z2 04 u
technik architektury krajobrazu21[07] o1 03 n
technik architektury krajobrazu21[07] z2 01 n
technik architektury krajobrazu21[07] z2 01 n
technik architektury krajobrazu21[07] z2 03 u

więcej podobnych podstron