focal chorus 836v


Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
HI-FI Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Wydmuch skomplikowany
Focal CHORUS 836V
Wielka gama nowych Chorusów składa się z dwóch linii  700V i 800V. le i ten element konstrukcji pełni ważną rolę estetyczną,
Obydwie posługują się podobnymi technologiami głoSnikowymi i dzielą a Focal nie ukrywa, że przy opracowywaniu nowych Cho-
wspólną koncepcję wzorniczą, a najważniejsze różnice dotyczą A rusów design został postawiony bardzo wysoko na liScie
bardziej luksusowego w droższych 800V sposobu wykończenia priorytetów. Zaangażowanie plastyków do projektowania ko-
obudowy, i zastosowania w kolumnach wolnostojących tej linii lumn musi rodzić konflikty z inżynierami patrzącymi na urządze-
specjalnego cokołu, będącego częScią rozwiązania akustycznego nie pod kątem właSciwoSci akustycznych, ale w dzisiejszych cza-
o nazwie Powerflow. sach estetycznego hedonizmu, inżynierowie ci niestety stracili by
pracę, a firma klientów, gdyby nie pozwoliła zabrać głosu desig-
nerom. Gustlik powiedział CzereSniakowi: Kostucha cię skosi,
zanim ją zobaczysz. Niestety, z kolumnami jest odwrotnie. Na-
wet najlepsze brzmienie nie skosi klienta, zanim ich nie zobaczy,
co oznacza, że pierwsze wrażenie jest wizualne, a nie brzmienio-
we, a pierwsze wrażenie jest najważniejsze.
Nowe Chorusy to przykład nowoczesnego, odważnego, ale
konsekwentnego wzornictwa, a w nim dominacji ostrych krawę-
dzi. Już nie tylko naturalne krawędzie obudowy pozostają ostre,
ale wręcz generuje się kolejne  jak w górnej częSci maskownicy,
która swoim wycięciem odsłania głoSnik wysokotonowy. Takie
odsłonięcie wcale nie musi być korzystne  bo właSnie krawędzie
wystające przed powierzchnię przedniej Scianki mogą wywołać
najwięcej odbić. Dywagacji na ten temat nie musimy tutaj konty-
nuować, bo nasze laboratorium sprawę tę sprawdzi.
Nie mniej ważny od wielkoSci i kształtów jest temat sposobu
wykończenia powierzchni, materiałów i kolorów. Chorusów nie
można podziwiać za obecnoSć naturalnych oklein, ale w ramach
kosztowych ograniczeń, a stąd wyboru oklein sztucznych, decyz-
je producenta były kapitalne. Co ciekawe, dla klienta dostępne są
tylko dwa... Ale jakie ładne! Nazywają się Moka i Ebony, obydwa są
ciemne, do pewnego stopnia imitują orzech, ale z gęsto prążkowa-
nym rysunkiem. To najładniejsze  winyle , jakie dotąd widziałem.
Doskonale imitują fornir i prezentują się bardzo nowoczeSnie.
836V to typowy układ trójdrożny  typowy pod względem
sposobu działania zwrotnicy. Ale nie można powiedzieć, że 836V
jest  klasycznym układem trójdrożnym w potocznym rozumie-
niu tego słowa, bo jest zdecydowanie przykładem nowoczesnej
inkarnacji tego znanego od lat rozwiązania. Zwielokrotnianie
mniejszych głoSników niskotonowych zamiast stosowania jedne-
go dużego też nie jest zupełnie nową ideą, ale w przypadku 836V
mamy nie dwa, co jest powszechną praktyką (Cabasse Java,
Triangle Celius), ale jeszcze więcej  trzy głoSniki niskotonowe.
Wrażenie siły i kumulacji potęguje głoSnik Sredniotonowy, mają-
cy taką samą Srednicę, i osadzony bezpoSrednio ponad najwyżej
położonym głoSnikiem niskotonowym, mamy więc obrazek z czte-
rema 18-cm głoSnikami siedzącymi jeden obok drugiego  wy-
gląda to potężnie i zarazem całkiem zgrabnie, bo system i obu-
dowa zyskują na smukłoSci. Trzy 18-cm głoSniki niskotonowe
mają taką samą całkowitą powierzchnię drgającą, jak jeden
głoSnik 30-cm, ale inne parametry mogą różnić te dwa alterna-
tywne rozwiązania. Mniejsze głoSniki mają najczęSciej mniejszą
liniową / maksymalną amplitudę niż większe  co znaczy, że na-
wet przy takiej samej powierzchni drgającej, przesuwana w jed-
nym cyklu masa powietrza (wychylenie objętoSciowe) jednak nie
będzie taka sama. Z drugiej strony, o ile dobry duży głoSnik nis-
kotonowy ma  typowo  52-mm (dwucalową) cewką drgającą,
to z trzema 38-mm (półtoracalowymi) cewkami w 18-cm głoSni-
kach Chorusa 836V mamy większą powierzchnię dla wydzielania
ciepła.
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
28
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł HI-FI
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Wszystkie trzy głoSniki niskotonowe w Cho- Ciężki odlewany cokół
rusie 836V pracują w tej samej komorze  bas- daje wiele korzySci:
refleks, a jakże. Ale system, poprzez układ otwo- solidną podstawę, regu-
rów, jest doSć nietypowy, a producent chce tej lowane kolce, możliwoSć
nietypowoSci nadać znaczenie nadzwyczajnoSci. promieniowania bas-
Faktycznie, po raz pierwszy widzę otwory zain- refleksu z dolnej Scianki,
stalowane zarówno na przedniej Sciance, jak architektoniczną
i w dolnej. Mniejsze porty, o Srednicach 4,5-cm, elegancję.
ulokowano w dolnej częSci frontu, a jeden
większy, 6-cm, dmucha w dół, i jak zwykle w ta- że fale niskich częstotli-
kiej sytuacji, energia przezeń promieniowana woSci zostają tak ukierunkowane - bę-
może się rozprzestrzenić dzięki specjalnemu dą one promieniowane dookólnie.
cokołowi, z którego wystają ku górze 3,5-cm Membrany głoSników niskotonowego i Sred- między głoSnikami niskotonowymi.
wysokoSci nogi, unoszące obudowę do góry. Co- niotonowego przygotowane są z Poliglassu  ce- Focal słynie ze swoich oryginalnych prze-
kół jest bardzo efektowny, jego powierzchnia nie lulozy wzmocnionej krzemowymi mikrokulkami. tworników i jest dumny z samodzielnie opraco-
jest gładka, ale przedstawia sobą naturalne nie- To jeden z oryginalnych focalowskich patentów wanych membran, wSród których najlepiej roz-
równomiernoSci nieokrzesanego odlewu. Ma- na membranę, wprowadzony prawie dwadzieScia poznawalną jest wysokotonowa kopułka  nie
sywne kolce są regulowane od góry  w naro- lat temu. Podczas gdy nawet póxniej opracowa- wypukła, ale wklęsła. Koncepcja ta jest tak
żach cokołu mamy więc duże stalowe pokrętła. ne, i przez pewien czas  sztandarowe technolo- utrwalona i jednoczeSnie wyróżniająca francuską
I ładnie, i praktycznie. gie, takie jak Polikewlar czy Tioxid zostały już firmę, że tylko jakaS pożoga głoSnikowej rewolu-
Wprowadzenie więcej niż jednego otworu, wycofane, stary dobry Poliglass wciąż nam służy. cji mogłaby ją usunąć z kolumn Focala. Jednak
nawet na różnych Sciankach, nawet przy różnych Ale zaawansowany głoSnik Sredniotonowy nie sam materiał, z jakiego jest wykonywana, Swię-
Srednicach i długoSciach tuneli, nie może efek- może być dokładnie taki sam, jak niskotonowy. toScią już nie jest, ale daje pole do popisu dla
tywnie różnicować częstotliwoSci rezonansowej Mamy więc sporo różnic między nimi, zaczynając kolejnych udoskonaleń, kolejnych generacji. Ak-
bas-refleksu  jak długo mamy jedną komorę, tak od centrum membrany  niskotonowe z dużymi tualna seria Chorus  zarówno w ramach 700V,
długo mamy jeden podstawowy rezonans obudo- nakładkami przeciwpyłowymi, które zwiększają jak i 800V  demonstruje najnowszą wersję na-
wy, okreSlony przez jej objętoSć, całkowitą masę ich sztywnoSć, Sredniotonowy z mniejszą, dla zwaną TNV, będącą następcą tweetera TNC,
powietrza w tunelach i całkowitą powierzchnię utrzymania jak najniższej masy. Rredniotonowe- stosowanego w poprzedniej serii Chorus S. Tak
tuneli. Szczegółowe wzory innym razem. Tyle mu wystarczył układ magnetyczny o Srednicy jak wczeSniej, kopułkę wykonano ze stopu alu-
teoria, jednak znane są opinie konstruktorów, 8,5-cm, niskotonowe są wyposażone w magnesy miniowo-magnezowego, i jak z dumą oSwiadcza
wedle których położenie otworu ma zasadniczy o Srednicy 10-cm. Ale Sredniotonowy ma mniej- Focal, jest to stop o właSciwoSciach niedale-
wpływ na  charakter basu, chociaż opinie te nie szą cewkę  krótszą i o Srednicy 25mm. kich do referencyjnego pod względem akustycz-
składają się na jasny obraz sytuacji. Focal argu- GłoSnik Sredniotonowy ma swoją własną ko- nym berylu. A o właSciwoSciach ekonomicznych,
mentuje, że bas-refleks wyprowadzony do przo- morę, przegroda go wydzielająca jest ustawiona oczywiScie, o wiele korzystniejszych, niż bardzo
du daje lepsze uderzenie, podczas gdy promie- pod kątem, co przyczyni się do redukcji fal stoją- drogi, bo technologicznie trudny, Mr. Be. Wersja
niujący w dół dostarcza bas niższy... Co prawda cych. Kolejne dwa wzmocnienia  wieńce, tym TNV została jednak poprawiona względem TNV
port promieniujący w dół znajduje się nieco bli- razem ustawione już poziomo, znajdują się po- w obrębie neodymowego magnesu i zawiesze-
nia, co znacznie zredukowało zniekształcenia.
żej tylnej Sciany pomieszczenia, i odbicia pocho-
To złe nowiny dla posiadaczy kolumn poprzed-
dzące stamtąd mogą zwiększyć ciSnienie najniż-
niej serii Chorus S. Jak widać, zbieżnoSci z Bery-
szych częstotliwoSci  jak w sytuacji, gdy cała
lem w zakresie cech samego materiału kopułki
kolumna zostaje ustawiona bliżej tylnej Sciany.
niczego jeszcze nie gwarantują  głoSnik to nie
Ale  promieniujący do przodu nie oznacza,
tylko membrana.
Zwrotnica składa się filtrów 2. rzędu (pod
względem charakterystyk  elektrycznych ) we
Niekonwencjonalnie,
wszystkich sekcjach, w zwrotnicy trójdrożnej ma-
otwory zlokalizowano
my więc w sumie cztery cewki (tylko jedna po-
zarówno na Sciance
wietrza  a skoro tak, to oczywiScie w filtrze
przedniej, jak i na
wysokotonowego), cztery kondensatory (tylko
dolnej. Ma to
jedna foliowa  więc ponownie dla wysokotono-
prowadzić do
wego); jakoSć komponentów zwrotnicy nie jest
połączenia
porywająca, cały układ udało się zmieScić na
akustycznych
płytce przymocowanej do terminalu przyłącze-
zalet różnych
niowego. Zaciski są duże i wygodne, i zapraszają
rozwiązań.
do użycia pojedynczego okablowania.
A co z ich
wadami?...
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
29
HI-FI Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 8000-9000 zł
Główna maskownica nie obejmuje tweetera,
ale metalową kopułkę zabezpiecza jego
własna ażurowa osłona. Sporo krawędzi
dookoła będzie wywoływać odbicia
i zakłócenia, ale kiedy do projektowania
zapraszasz designera, musisz godzić się na rys. 2. Chorus 836V, charakterystyka przetwarzania w całym pasmie.
kompromisy...
Z katalogu dowiemy się, że impedancja nomi-
nalna to 8 omów, a minimalna - 2,9 oma. Spójrzmy
na rys. 1. , a na pewno potwierdzimy to drugie 
2,9 oma widzimy przy ok. 100Hz. Ale w takim
razie, raczej zdecydowalibySmy się okreSlić impe-
dancję znamionową jako 4 omową.
Charakterystyka przetwarzania (rys. 2) nie
jest płaska, ale taki kształt zdarza się widzieć częs-
to  niskie i wysokie częstotliwoSci są lekko wy-
eksponowane, przejScie między Srodkiem a górą
delikatnie obniżone. Jednak energia w okolicach
rys. 6. Chorus 836V, charakterystyki przetwarzania w zakresie
rys. 1. Chorus 836V, charakterystyka modułu impedancji.
5kHz może wywołać żywoSć brzmienia, chociaż
niskich częstotliwości.
rys. 3. Chorus 836V, charakterystyki przetwarzania rys. 4. Chorus 836V, charakterystyki przetwarzania w zakresie rys. 5. Chorus 836V, charakterystyki przetwarzania w zakresie
w zakresie średnio-wysokotonowym, na osiach 00, 150, 300 średnio-wysokotonowym na wysokościach 90cm, 100cm i 110cm. średnio-wysokotonowym, wpływ maskownicy.
w płaszczyznie poziomej.
powyżej 10kHz charakterystyka powoli opada, Rys. 6 pokazuje charakterystyki głoSników nis- Focal rekomenduje wzmacniacze od 40 do
aby przy 20kHz  pikować  to typowe zachowa- kotonowych (zsumowane), otworów (zsumowa- 300W. Z efektywnoScią 92dB ktoS pomySli o za-
nie jednocalowej kopułki metalowej. ne), Sredniotonowego i wypadkową charakterys- stosowaniu niskiej mocy wzmacniaczy lampo-
Główna oS pomiaru została ustalona na pozio- tykę całego systemu. Bas-refleks jest dostrojony wych, ale powinien wziąć pod uwagę niską impe-
mie 100cm. Na tej wysokoSci zmierzyliSmy więc do 40Hz, kształt charakterystyki ciSnienia z otwo- dancję. Z kolei potężny wzmacniacz wraz
również charakterystyki dla osi 15O i 30O (rys. 3). rów jest bardzo ładny  ma wyraxny, ale nie wyos- z taką efektywnoScią... Focal nie prze-
Sytuacja nawet się poprawia  charakterystyka trzony wierzchołek, położony blisko częstotliwoS- sadza, rekomendując Chorusa
zmniejsza uwypuklenie w okolicach 5kHz, w naj- ci rezonansowej układu. Takie strojenie powinno 836V do bardzo dużych po-
wyższej oktawie również nieco opada, ale wcale zapewnić dobre zachowania impulsowe, spadek  mieszczeń.
nie dramatycznie  ogólne zrównoważenie wydaje 6dB jest bliski 40Hz, w stosunku do Sredniego po-
się lepsze, zwłaszcza na osi 30O. Wiele kolumn jest ziomu z całego pasma.
strojonych dla uzyskania najlepszej charakterystyki
Trzy 18-cm głoSniki niskotonowe
i brzmienia pod lekkim kątem, a nie na osi głównej
i czwarty  Sredniotonowy
 i Chorus 836V do nich właSnie należy.
 tworzą efektowny
Na wprost, ale na wysokoSci 10cm niższej,
i mocny zespół.
mamy wyraxne osłabienie przy ok. 3kHz. Ale jeże-
li usiądziemy wyżej, charakterystyka nie zmieni się
zasadniczo (rys. 4).
Maskownica wpływa na charakterystykę w kil-
ku punktach pomiędzy 3 kHz i 8kHz (rys. 5), ale
nie wygląda to tak groxnie, jak mogliSmy się oba-
wiać patrząc na krawędzie wokół wysokotonowego.
Impedancja znamionowa [&!]* 4
Efektywność (2,83V/1m) [dB]* 92
Rek. moc wzmacniacza [W]** 40-300
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
sierpień 2007
Wymiary (WxSxG) [cm]*** 111,5x28x37,5
30
* parametry zmierzone, ** wg danych producenta, *** z cokołem
M
U
I
R
O
T
A
R
O
B
A
L
O D S Ł U C H
Zespoły głoSnikowe 7000-9000 zł HI-FI
Zespoły głoSnikowe 7000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 7000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 7000-9000 zł
Zespoły głoSnikowe 7000-9000 zł
ciągu ostatnich miesięcy
przetestowaliSmy 10 kolumn
Wwolnostojących w okolicach
8000zł, a wSród nich tutaj przedstawiane
trzy francuskie bestie. Różniły się między
sobą, ale i miały cechy wspólne. Dynamika
i bas zawsze były priorytetowe, neutral-
noSć wydawała się mniej ważna. Nic
specjalnie nowego  francuskie głoSniki
zawsze miały swój  zapaszek . Nie przez
przypadek stosowane są w nich inne typy
głoSników wysokotonowych, niż gdzie
indziej najczęSciej spotykane kopułki.
W przypadku Chorusa 836V nie oznacza to jednak, że wysokie tony są
przejaskrawione lub wyostrzone, ale też na pewno nie są jedwabiScie
delikatne. Ogólne wrażenie to duża skala swobodnego, detalicznego,
jednak nie klinicznego dxwięku. Mocno artykułowanego, ekspresyjnego,
ale nie ekstremalnie analitycznego - krawędzie dxwięków nie są
wyeksponowane, ale całe ich obrazy pokazują się czysto i z dobrą
plastycznoScią. Niektórzy audiofile może będą wspominać  stare, dobre
JM-laby , szybkie i precyzyjne. 836V nie jest jednoznacznie tego typu, więc
nie należy się obawiać dxwięku zbyt agresywnego i pozbawionego  ciała .
Ale 836V nie stoi też w opozycji do takiej charakterystyki  gra żywo,
bezpoSrednio, bez pruderii, z pewną dawką  rozdzwonienia gdzieS
w podzakresie wyższej Srednicy. Wysokie tony są nasycone, czyste
i gładkie, i skutecznie współuczestniczą w tworzeniu swobodnej
i dokładnej sceny; chociaż otwarcie na najwyższe częstotliwoSci, i stąd
poczucie SwieżoSci, nie jest tak wybitne, jak z Dynaudio Focus 220 czy
Dali Mentor 6 (duńskie  oSmiotysięczniki sprzed dwóch miesięcy), to
ograniczenie takie, jakie narzuca Chorus 836V, nie rodzi dyskomfortu.
Focale grają z pasją w całym pasmie  bas jest silny i wypełniony, nie suchy
ani nie  kopiący , i wgląd w każdy dxwięk nie jest w tym wydaniu
najważniejszy, ale dobre zróżnicowanie i podstawowa kontrola są
utrzymane. Wokale są kompetentne, wolne od mocnych podbarwień,
natarczywoSci, i wyraxnego podgrzania w dolnym zakresie, ale są dobrze
wypełnione, co właSciwie równoważy lekki chłodny powiew ze strony
wyższych rejestrów. Pierwszy plan jest komunikatywny i otwarty.
Chorusy 836V nie są purystycznie liniowe i neutralne, ale i tak znacznie
spokojniej wyważone niż Java; przy tym wciąż nieskompresowane,
swobodne, zdolne do odwzorowania zarówno subtelnoSci, złożonych
materiałów, jak i prostych kawałków wymagających jednak podkręcenia
gałki wzmocnienia. Wrażenie  dużego dxwięku i obszernej sceny,
rozciągniętej efektownie, bo doSć wysoko, płynie po częSci z faktu, że sam
głoSnik wysokotonowy znajduje się wyżej niż zwykle. Ostatnie słowo
w moich notatkach brzmiało:  przyjemnie . A to wiele znaczy, zwłaszcza
gdy mamy do czynienia z kolumnami francuskimi, które zwykle do
grzecznych nie należą.
CHORUS 836V
Cena (para)[zł] 8000
Dystrybutor TRIMEX
www.trimex.pl
Wykonanie i komponenty
Doskonały, dopracowany w najdrobniejszych szcze-
gółach projekt wzorniczy. Bardzo ładne kolory oklein.
Przetworniki  dobre.
Laboratorium
Lekko wyeksponowane niskie i wysokie tony, równo
prowadzony Srodek pasma. Wysoka efektywnoSć, wy-
magająca impedancja.
Brzmienie
Dxwięczne, nasycone, swobodne, detaliczne, ale bez
nacisku na analitycznoSć. Wysoko rozłożona scena
dxwiękowa. Duża skala, duża frajda.
maj 2007
maj 2007
maj 2007
maj 2007
maj 2007
31
O
D
S
Ł
U
C
H


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
focal chorus 726s
Focal JMLab CHORUS 714S
Chorus gitarowy id 2029676 Nieznany
Chorus 50 WG
Anne McCaffrey The Great Canine Chorus
Chorus Skating
focal profile 908
focal electra 1037be
Focal JMLab Utopia Diva BE
Focal JMLab Cobalt S
JMLAB CHORUS 706
AUDI CHORUS

więcej podobnych podstron