Konstytucja Królestwa Polskiego




Konstytucja Królestwa Polskiego










.initial {
BACKGROUND-IMAGE: url(button_1.jpg); COLOR: #ffffff; FONT-WEIGHT: bold
}
.naglowek {
BACKGROUND-COLOR: #0099ff; COLOR: #ffffff; FONT-FAMILY: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; FONT-SIZE: 16px; FONT-WEIGHT: bold; TEXT-ALIGN: center
}
.tekst {
COLOR: #666666; FONT-FAMILY: Arial, Helvetica, sans-serif; FONT-SIZE: 14px; FONT-WEIGHT: bold; TEXT-ALIGN: left
}
.malenaglowki {
BACKGROUND-COLOR: #0099ff; COLOR: #ffffff; FONT-FAMILY: Arial, Helvetica, sans-serif; FONT-SIZE: 14px; FONT-WEIGHT: bold; TEXT-ALIGN: left
}





















USTAWA KONSTYTUCYJNA
KRÓLESTWA POLSKIEGO Z DNIA 27 LISTOPADA 1815



















TYTUŁ I. Stosunki polityczne
Królestwa
Art.1. Królestwo Polskie jest na zawsze połączone z Cesarstwem
Rosyjskim.Art.2. Stosunki cywilne i polityczne, które jemu
naznaczamy, jako też i związki to połączenie ustalić mające, objęte
są niniejszą ustawą, którą mu nadajemy.Art.3. Korona Królestwa
Polskiego jest dziedziczną w osobie naszej i naszych potomków,
dziedziców i następców podług porządku następstwa, ustanowionego dla
tronu cesarsko - rosyjskiego.Art.4. Ustawa konstytucyjna oznacza
sposób i prawidła sprawowania władzy najwyższej.Art.5. Kró1 w
przypadku swojej nieprzytomności mianuje namiestnika, który powinien
mieszkać w Królestwie. Namiestnik podług woli odwołanym być
może.Art.6. Gdy król nie będzie mianował swym namiestnikiem
książęcia cesarsko - rosyjskiego, wybór ten padać nie może tylko na
rodaka albo na osobę, której król nada naturalizację stosownie do
prawideł ustanowionych przez artykuł 33.Art.7. Namiestnik będzie
mianowany przez akt publiczny. Akt takowy oznaczy wyraźnie rodzaj i
rozciągłość władzy, jaka mu będzie powierzoną.Art.8. Stosunki
polityki zewnętrznej naszego Cesarstwa będą wspólne naszemu
Królestwu Polskiemu.Art.9. Sam tylko panujący będzie miał prawo
oznaczyć uczestnictwo Królestwa Polskiego do wojen przez Rosję
toczonych, jako też do traktatów pokoju i handlowych, które by to
mocarstwo zawierać mogło.Art.10. W każdym przypadku wprowadzenia
wojsk rosyjskich do Polski 1ub wojsk polskich do Rosji lub w
przypadku przechodu tychże wojsk przez jaką prowincję jednego z
dwóch państw utrzymanie ich i koszta przechodu ponoszone zostaną
całkowicie przez kraj, do którego należeć będą. Wojsko polskie nie
będzie nigdy użyte za granicami Europy.



TYTUŁ II. Zaręczenia
ogólne
Art.11. Religia katolicko - rzymska wyznawana przez największą
część mieszkańców Królestwa Polskiego będzie przedmiotem
szczególniejszej opieki rządu, nie uwłaczając przez to wolności
innych wyznań, które wszystkie bez wyłączenia obrządki swe
całkowicie i publicznie pod protekcją rządu odbywać mogą.Różność
wyznań chrześcijańskich nie będzie stanowić żadnej przeszkody w
używaniu praw cywilnych i politycznych.Art.12. Duchowieństwo
wszystkich wyznań jest pod protekcją i dozorem praw i
rządu.Art.13. Fundusze posiadane teraz przez duchowieństwo
katolicko - rzymskie i przez duchowieństwo grekounickie, jako też
te, które mu nadamy przez szczególne postanowienie, będą uznane za
własność niewzruszoną i wspólną całej hierarchii duchownej, skoro
rząd wskaże i przeznaczy wzwyż wspomnianemu duchowieństwu dobra
narodowe składać mające jego uposażenie.Art.14. W senacie
Królestwa Polskiego zasiadać będzie tyle biskupów obrzędu katolicko
- rzymskiego, ile prawo oznaczy województw. Zasiadać będzie prócz
tego biskup grekounicki.Art.15. Duchowieństwo wyznania
ewangelickoaugsburskiego i wyznania ewangelicko reformowanego używać
będzie wsparcia rocznego, które im nadamy.Art.16. Wolność druku
jest zaręczona. Prawo przepisze środki ukrócenia jej
nadużyciów.Art.17. Prawo rozciąga swą opiekę zarówno do
wszystkich obywateli bez żadnej różnicy stanu i
powołania.Art.18. Starodawne prawo kardynalne: neminem
captivari permittimus, nisi iure victum stosować się będzie do
wszystkich mieszkańców wszelkiego stanu podług następujących
prawideł:Art.19. Nikt nie będzie mógł być zatrzymanym, tylko
podług form i w przypadkach prawem oznaczonych.Art.20. Powody
zatrzymania powinny być natychmiast oznajmione w piśmie osobie
zatrzymanej.Art.21. Każda osoba zatrzymana stawioną będzie
najpóźniej w trzech dniach przez sąd właściwy końcem jej wybadania
lub osądzenia podług form przepisanych.Jeżeli będzie
uniewinnioną przez pierwsze śledztwo, wróconą jej natychmiast
wolność zostanie.Art.22. W przypadkach prawem dozwolonych
ktokolwiek złoży rękojmię, powinien być natychmiast tymczasowo
uwolnionym.Art.23. Nikt karanym być nie może, tylko na mocy
trwającego prawa i wyroku właściwego sądu.Art.24. Każdemu
Polakowi wolno będzie przenosić się z swą osobą i swym majątkiem
podług form prawem oznaczonych.Art.25. Skazany na karę będzie ją
ponosić w Królestwie. Nikt nie będzie mógł być z kraju wywożonym
wyjąwszy w przypadkach wywołania prawem oznaczonych.Art.26.
Wszelka własność jakiegokolwiek nazwiska i rodzaju czyli się
znajduje na powierzchni, czyli we wnętrznościach ziemi, do
kogokolwiek bądź należąca, jest świętą i nietykalną. Żadna władza
nie ma prawa jej naruszyć pod jakim bądź pozorem. Ktokolwiek
nachodzi cudzą własność za gwałciciela bezpieczeństwa publicznego
uważanym i jako taki karanym będzie.Art.27. Rząd wszelako ma
prawo wymagać od każdego odstąpienia własności z powodu użyteczności
publicznej za sprawiedliwym i poprzednim wynagrodzeniem. Prawo
oznaczy formy i przypadki, do których powyższe prawidło będzie się
mogło stosować.Art.28. Wszystkie czynności publiczne:
administracyjne, sądowe i wojskowe bez żadnego wyłączenia odbywać
się będą w języku polskim.Art.29. Urzędy publiczne, cywilne i
wojskowe nie będą mogły być sprawowane [jak] tylko przez Polaków.
Urzędy prezesów sądów pierwszej instancji, komisji wojewódzkich i
trybunałów apelacyjnych, członków rad wojewódzkich, urzędy poselskie
i deputowanych na sejm, jako też urzędy senatorskie nie mogą być
powierzane [jak] tylko właścicielom gruntowym.Art.30. Wszyscy
urzędnicy publiczni w administracji mogą być odwołani do woli przez
tęż samą władzę, która ich mianuje. Wszyscy bez żadnego wyłączenia
są odpowiedzialni za swe urzędowanie.Art.31. Naród polski mieć
będzie wiecznymi czasy reprezentację narodową w sejmie złożonym z
króla i dwóch izb, z których pierwsza składać się będzie z senatu,
druga - z posłów i deputowanych od gmin.Art.32. Każdy
cudzoziemiec, skoro się wylegitymuje, używać będzie zarówno z innymi
mieszkańcami protekcji praw i korzyści przez nią nie zaręczonych.
Będzie mógł równie jak oni pozostać w kraju lub się z niego wynieść
zachowując wydane przepisy, powrócić, nabywać własności gruntowej i
podać się do uzyskania naturalizacji.Art.33. Każdy cudzoziemiec
stawszy się właścicielem, uzyskawszy naturalizację, nauczywszy się
języka polskiego i pięć lat w kraju nienagannie zamieszkawszy może
być przypuszczonym do urzędu publicznego.Art.34. Wszelako król
mocen będzie bądź z własnej woli, bądź na przedstawienie rady stanu
przypuścić cudzoziemców z zdolności znakomitych do urzędów
publicznych, nie objętych artykułem dziewięćdziesiątym.



TYTUŁ III. O
rządzie
Rozdział 1. O króluArt.35. Rząd jest w osobie króla. Król
sprawuje władzę wykonawczą w całej swej rozciągłości. Wszelka władza
wykonawcza 1ub administracyjna od niego tylko pochodzić
może.Art.36. Osoba królewska jest święta i
nietykalna.Art.37. Wszystkie akta publiczne sądów, trybunałów i
magistratur jakich bądź pod królewskim wydane będą imieniem. Monety
i stemple nosić będą oznakę przez niego wskazaną.Art.38.
Kierunek siły zbrojnej w pokoju i wojnie, jako też mianowanie
dowódców i oficerów należą wyłącznie do króla.Art.39. Król
rozrządza dochodami państwa stosownie do ułożonego budżetu, a przez
siebie potwierdzonego.Art.40. Prawo wydawania wojny i zawierania
traktatów i umów wszelkich zachowane jest królowi.Art.41. Kró1
mianuje senatorów, ministrów, radców stanu, referendarzy, prezesów
komisji wojewódzkich, prezesów i sędziów różnych sądownictw, do
nominacji królewskiej zachowanych, agentów dyplomatycznych i
handlowych tudzież wszystkich innych urzędników administracyjnych
bądź przez siebie bezpośrednio, bądź przez upoważnione do tego od
siebie władze.Art.42. Król mianuje arcybiskupów i biskupów
różnych wyznań, sufraganów, prałatów i kanoników.Art.43. Prawo
ułaskawienia zachowane jest wyłącznie królowi, który jest mocen
darować lub zamienić karę.Art.44. Do panującego należy
ustanowienie, urządzenie i rozdawnictwo orderów cywilnych i
wojskowych.Art.45. Wszyscy nasi następcy do Królestwa Polskiego
powinni się koronować jako królowie polscy w stolicy, podług
obrządku, jaki ustanowimy, i wykonają następującą przysięgę:
"Przysięgam i przyrzekam przed Bogiem i na Ewangelię, iż ustawę
konstytucyjną zachowywać i zachowania jej wszelkimi siłami
przestrzegać będę."Art.46. Do króla należy prawo nadania
szlachectwa, naturalizacji i tytułów honorowych.Art.47. Wszelkie
rozkazy i postanowienia królewskie powinny być zaświadczone podpisem
ministra naczelnika wydziału, który będzie odpowiedzialnym za
wszystko, co by te rozkazy lub postanowienia obejmować mogły
przeciwnego konstytucji i prawom
Rozdział II. O regencjiArt.48. Przypadki regencji, które są
lub będą dopuszczone w Rosji, równie jak władza i atrybucje regenta
będą wspólne Królestwu Polskiemu i określone tymiż samymi
prawidłami.Art.49. W przypadku regencji minister sekretarz stanu
winien jest pod osobistą odpowiedzialnością donieść namiestnikowi o
ustanowieniu regencji rosyjskiej.Art.50. Namiestnik otrzymawszy
uwiadomienie regencji rosyjskiej i doniesienie ministra sekretarza
stanu zwoływa senat dla obrania członków regencji
Królestwa.Art.51. Regencja Królestwa składać się będzie z
regenta rosyjskiego, z czterech członków przez senat wybranych i z
ministra sekretarza stanu. Zasiadać będzie w stolicy Cesarstwa
Rosyjskiego pod prezydencją regenta.Art.52. Władza regencji
będzie taż sama, co i króla, wyłączywszy, że nie będzie mogła
mianować senatorów i że wszystkie jej mianowania ulegają
potwierdzeniu króla, który obejmując rządy może je odwołać, i że
postanowienia jej wychodzić będą w imieniu króla. Art.53.
Mianowanie i odwołanie namiestnika zależy od regencji podczas jej
rządu.Art.54. Gdy król obejmie rządy, każe regencji zdać sobie
sprawę z jej działań.Art.55. Członki regencji odpowiadają z osób
i majątków za wszystko, co by zdziałali przeciwnego konstytucji i
prawom.Art.56. W przypadku śmierci członka regencji, senat,
zwołany przez namiestnika, miejsce wakujące zapełnia. Regencja
mianuje sekretarza stanu.Art.57. Członki regencji przed udaniem
się do stolicy Cesarstwa Rosyjskiego wykonają przysięgę w obliczu
senatu i przyrzekną wierne zachowywanie konstytucji i
praw.Art.58. Regent rosyjski wykona tąż samą przysięgę w obliczu
członków regencji Królestwa.Art.59. Minister sekretarz stanu
będzie obowiązanym wykonać podobnąż przysięgę.Art.60. Akt
wykonania przysięgi przez regenta przesłany będzie senatowi
polskiemu.Art.61. Akt wykonania przysięgi przez ministra
sekretarza stanu będzie również przesłanym senatowi
polskiemu.Art.62. Akt wykonania przysięgi przez członków
regencji będzie przesłany przez senat polski regentowi
rosyjskiemu.
Rozdział III. O namiestniku i o radzie stanuArt.63. Rada
stanu pod prezydencją króla lub jego namiestnika składa się z
ministrów, radców stanu, referendarzy jako też osób, które król
zechce szczególnie do niej wezwać.Art.64. W nieprzytomności
króla namiestnik i rada stanu zarządzają w jego imieniu sprawami
publicznymi Królestwa.Art.65. Rada stanu dzieli się na radę
administracyjną i na ogólne zgromadzenie.Art.66. Rada
administracyjna składać się będzie z namiestnika, z ministrów
naczelników pięciu wydziałów rządowych i z innych osób, szczególnie
przez króla wezwanych.Art.67. Członki rady administracyjnej mają
głos doradczy. Zdanie namiestnika jest jedynie stanowcze. Namiestnik
wydawać będzie swe postanowienia w radzie stosownie do ustawy
konstytucyjnej, do praw i do pełnomocnictwa królewskiego.Art.68.
Każde postanowienie namiestnika, aby było obowiązującym, wydane być
powinno w radzie administracyjnej, zaświadczone podpisem ministra
naczelnika wydziału.Art.69. Namiestnik przedstawia do nominacji
królewskiej podług osobnego urządzenia po dwóch kandydatów na każde
miejsce wakujące arcybiskupa, biskupa, senatora, ministra, sędziego
trybunału najwyższego, radcy stanu i referendarza.Art.70.
Namiestnik wykona w ręce króla i w obliczu senatu następującą
przysięgę: "Przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu, iż sprawować będę w
imieniu króla rządy Polski stosownie do aktu konstytucyjnego, do
praw i do pełnomocnictwa królewskiego i że złożę królowi władzę,
którą mi powierzył, skoro się jego królewskiej mości zdawać będzie".
W nieprzytomności króla w Królestwie akt złożenia przysięgi przez
namiestnika w ręce królewskie przesłany będzie senatowi przez
ministra sekretarza stanu.Art.71. Pod bytność królewską władza
namiestnika jest zawieszona. Zawisło wtenczas od króla pracować
pojedynczo z ministrami lub zwoływać radę
administracyjną.Art.72. W przypadku zejścia z tego świata
namiestnika lub gdyby królowi nie zdawało się nominować go, król
tymczasowo miejsce jego zastąpi mianowaniem prezesa.Art.73.
Ogólne zgromadzenie rady stanu składać się będzie ze wszystkich
członków wyrażonych w artykule sześćdziesiątym trzecim. Odbywać się
będzie pod prezydencją królewską, namiestnika lub w ich
nieprzytomności pierwszego członka rady, podług porządku oznaczonego
w artykułach sześćdziesiątym trzecim i sześćdziesiątym szóstym.
Czynnością jej będzie:1) roztrząsać i układać projekta wszelkie
do praw i urządzeń ogółu kraju tyczących się;2) stanowić
względem oddania pod sąd urzędników administracyjnych mianowanych
przez króla za przestępstwa w urzędzie wyjąwszy tych, co są sądom
sejmowym ulegli;3) stanowić w przypadkach sporu o
jurysdykcję;4) roztrząsać corocznie zdanie sprawy przez każdy
główny wydział rządowy składane;5) zbierać spostrzeżenia
względem nadużyciów i tego wszystkiego, co by mogło uwłaczać ustawie
konstytucyjnej i układać z nich ogólne przedstawienie podać się
mające panującemu, który oznacza przedmioty podlegające odesłaniu za
jego rozkazem do senatu lub do sejmu.Art.74. Zgromadzenie ogólne
rady stanu roztrząsa wszelkie przedmioty na rozkaz króla,
namiestnika lub na żądanie naczelnika wydziału stosownie do statutu
organicznego.Art.75. Postanowienia zgromadzenia ogólnego rady
stanu ulegają potwierdzeniu przez króla lub namiestnika, te zaś,
które się tyczą oddania pod sąd urzędników i sporu jurysdykcyjnego,
niezwłocznie wykonywanymi będą,
Rozdział IV. O wydziałach rządowychArt.76. Wykonanie praw
powierzone będzie różnym wydziałom rządowym, jak niżej:1)
komisji wyznań religijnych i oświecenia publicznego;2) komisji
sprawiedliwości wybranej spomiędzy członków trybunału
najwyższego;3) komisji spraw wewnętrznych i policji;4)
komisji wojny;5) komisji przychodów i skarbu.Każda z tych
komisji zostawać będzie pod prezydencją i kierunkiem ministra tym
końcem mianowanego.Art.77. Ustanowionym będzie minister
sekretarz stanu, który ciągle przy boku królewskim ma
przemieszkiwać.Art.78. Będzie izba obrachunkowa, do której
należeć ma ostateczna rewizja rachunków i zakwotowanie zdających
rachunki. Izba ta od samego króla tylko zależeć będzie.Art.79.
Statut organiczny oznaczy skład i atrybucje komisji oświecenia
publicznego, jako też i sądownictwa.Art.80. Komisje spraw
wewnętrznych, wojny i skarbu składać się będą z ministra i radców
stanu, dyrektorów generalnych, podług rozporządzeń statutów
organicznych.Art.81. Minister sekretarz stanu przedstawi królowi
sprawy, które mu przesyła namiestnik, i przesyła nawzajem
namiestnikowi postanowienia królewskie. Stosunki zewnętrzne, ile się
Królestwa Polskiego dotyczyć będą, jemu są powierzone.Art.82.
Ministrowie naczelnicy wydziałów, tudzież członki komisji rządowych
odpowiadają i podległymi są sądom sejmowym za każde naruszenie
ustawy konstytucyjnej, praw i postanowień królewskich, którego by
się dopuścili.Rozdział V. O administracji
wojewódzkiejArt.83. W każdym województwie będzie komisja
wojewódzka złożona z prezesów i komisarzy dla wykonania rozkazów
komisji rządowych, podług osobnego urządzenia.Art.84. W miastach
będą urzędy municypalne, w każdej gminie zaś będzie wójt dla
wykonywania rozkazów rządowych jako ostatnie ogniwo administracji
krajowej.



TYTUŁ IV. O reprezentacji
narodowej
Art.85. Reprezentacja narodowa złożona jest wedle brzmienia
artykułu trzydziestego pierwszego.Art.86. W osobie króla i w
dwóch izbach sejmowych polega władza prawodawcza stosownie do
rozporządzenia artykułu trzydziestego pierwszego.Art.87. Sejm
zwyczajny zgromadza się co dwa lata w Warszawie w czasie oznaczonym
przez akt zwołania od króla wydany. Trwać będzie dni trzydzieści.
Król jedynie może go przedłużyć, odroczyć i rozwiązać.Art.88.
Kró1 zwołuje sejm nadzwyczajny, kiedy mu się to zdawać
będzie.Art.89. Członek sejmu nie może przez czas jego trwania
być przytrzymanym ani i kryminalnie sądzonym, chyba za zezwoleniem
izby, do której należy.Art.90. Sejm naradza się nad wszelkimi
projektami do praw cywilnych, kryminalnych lub administracyjnych,
które mu przesłane będą od króla przez radę stanu. Naradza się nad
wszystkimi projektami, które mu król każe podać względem
umiarkowania lub zmiany atrybucji władz i urzędów konstytucyjnych,
jako to: sejmu, rady stanu, sądownictwa i komisji
rządowych.Art.91. Sejm naradza się podług wezwania panującego
nad powiększeniem lub zmniejszeniem podatków, nakładów i wszelakich
ciężarów publicznych, nad zmianą, jakiej by wymagały, nad najlepszym
i najsprawiedliwszym sposobem rozkładu, nad układaniem budżetu
przychodów i rozchodów, nad urządzaniem systematu menniczego, nad
zaciągiem do wojska, równie jak nad wszystkimi innymi przedmiotami,
które by mu przez panującego były odesłane.Art.92. Sejm jeszcze
naradza się nad tym, co mu udzielonym będzie od króla w skutku
raportu ogólnego, poruczonego radzie stanu przez artykuł
siedemdziesiąty trzeci. Na koniec sejm po rozstrzygnięciu tych
wszystkich przedmiotów przyjmuje żądania, przełożenia i odwołania
się posłów i deputowanych, mające za cel dobro i korzyści swych
współobywateli. Przesyła je radzie stanu, która podaje je
panującemu. Gdy od króla odesłanymi zostaną sejmowi przez radę
stanu, sejm naradza się nad projektami praw, do których takowe
żądania stały się powodem.Art.93. W przypadku, gdyby sejm nie
ustanowił nowego budżetu, dawny zachowuje moc prawa, aż do
przyszłego zebrania się sejmu. Jednakże budżet ustaje po upłynnieniu
lat czterech, gdyby w tym przeciągu sejm zwołanym nie byłArt.94.
Sejm nie może się trudnić jak tylko przedmiotami do jego atrybucji
należącymi lub wskazanymi w akcie zwołania.Art.95. Obiedwie izby
naradzają się publicznie. Mogą wszelako zamieniać się w wydział
tajny na żądanie dziesiątej części członków przytomnych.Art.96.
Projekta do praw, ułożone w radzie stanu, wnoszone będą na sejm za
rozkazem królewskim przez członków tejże rady.Art.97. Od króla
zależy kazać wnosić projekta bądź do izby senatorskiej, bądź do izby
poselskiej, wyjąwszy projekta skarbowe, które pierwej do izby
poselskiej powinny być wnoszone.Art.98. Do roztrząsania
projektów będą wybrane w każdej izbie przez wota sekretne trzy
oddzielne komisje, złożone każda w izbie senatorskiej z trzech, a w
izbie poselskiej z pięciu członków, jako to: komisja do praw
skarbowych, komisja do praw cywilnych i kryminalnych, komisja do
praw organicznych i administracyjnych.Każda izba uwiadamia radę
stanu o wyborze tych komisji. Komisje znosić się będą z radą
stanu.Art.99. Projekta wniesione za rozkazem królewskim nie mogą
być zmieniane tylko przez radę stanu w skutku przedstawionych jej
uwag od stosownych komisji sejmowych.Art.100. Same tylko członki
rady stanu w obu izbach i członki komisjów w izbach właściwych mogą
mieć mowy z pisma. innym członkom będzie tylko wolno z pamięci się
przemawiać.Art.101. Członki rady stanu mają miejsce i głos w obu
izbach przy roztrząsaniu projektów rządowych, lecz nie znają prawa
wotowania, jeżeli nie są senatorami, posłami lub
deputowanymi.Art.102. Projekta decydowane będą większością zdań;
wotowanie nad projektem będzie głośne. Projekt tym sposobem przyjęty
przez jedną izbę większością zdań, przejdzie do izby drugiej, która
podobnież względem niego stanowić będzie. Równość zdań będzie
uważana za przyjęcie projektu.Art.103. Projekt przez jedną izbę
przyjęty nie może być przez drugą zmienianym, tylko albo całkowicie
przyjętym, albo odrzuconym.Art.104. Projekt przez obydwie izby
przyjęty jest podany do sankcji królewskiej.Art.105. Jeżeli król
da swoją sankcję, projekt zamienia się w prawo, którego ogłoszenie
zwykłym sposobem przez króla rozkazane będzie. Jeżeli król odmówi
swej sankcji, projekt upada.Art.106. Raport ogólny o położeniu
kraju, ułożony w radzie stanu i przesłany senatowi, będzie
odczytanym w obu izbach połączonych.Art.107. Każda izba z osobna
raport ten przez właściwe komisje roztrząśnie i zdanie swoje
względem niego królowi oświadczy. Raport rzeczony będzie mógł być
drukiem ogłoszony.
Rozdział II . O senacieArt.108. Senat składa się: z książąt
krwi cesarsko - królewskiej, z biskupów, z wojewodów, z
kasztelanów.Art.109. Liczba senatorów nie może przenosić połowy
liczby posłów i deputowanych.Art.110. Kró1 mianuje senatorów.
Urzędy ich są dożywotnie. Senat podaje królowi za pośrednictwem
namiestnika po dwóch kandydatów na każde wakujące miejsce senatora
wojewody lub kasztelana.Art.111. Aby być podanym za kandydata na
senatora wojewodę lub kasztelana, trzeba mieć najmniej trzydzieści
pięć lat skończonych, opłacać dwa tysiące złotych rocznego podatku i
dopełniać innych warunków prawami organicznymi
przepisanych.Art.112. Książęta krwi mają prawo zasiadać i
wotować w senacie skończywszy lat osiemnaście. `Art.113. W
senacie prezyduje pierwszy członek podług porządku przepisanego
osobnym postanowieniem.Art.114. Prócz swych atrybucji
prawodawczych senat używa innych, które są osobno
oznaczone.Art.115. Do pełnienia swych atrybucji prawodawczych
senat inaczej zgromadzać się nie może, jak w czasie sejmu za
zwołaniem królewskim. Do innych czynności senat przez prezesa
zwołanym będzie.Art.116. Senat stanowić będzie względem oddania
pod sąd senatorów, ministrów naczelników wydziałów rządowych, radców
stanu i referendarzy, wykraczających w urzędzie, bądź na odesłanie
królewskie lub namiestnika, bądź na zaskarżenie izby
poselskiej.Art.117. Senat stanowi ostatecznie względem ważności
sejmików, zgromadzeń gminnych i wyborów, tudzież o układaniu ksiąg
obywatelskich tak sejmikowych, jak zgromadzeń gminnych.
Rozdział III O izbie poselskiejArt.118. Izba poselska składa
się:1) z siedemdziesiąt siedmiu posłów wybranych na sejmikach,
czyli zgromadzeniach szlachty, licząc po jednym pośle z każdego
powiatu,2) z pięćdziesiąt i jeden deputowanych od gminów.W
izbie poselskiej prezyduje marszałek wybrany z jej grona, a od króla
mianowany.Art.119. Cały kraj Królestwa Polskiego dzieli się pod
względem reprezentacji narodowej i wyborów na siedemdziesiąt siedem
powiatów i pięćdziesiąt jeden okręgów gminnych. Osiem okręgów
gminnych będzie w mieście Warszawie, a czterdzieści trzy w reszcie
kraju.Art.120. Członki izby poselskiej zostaną w urzędowaniu lat
sześć. Odnawiają się w trzeciej części co dwa lata. A zatem i na
pierwszy raz jedna trzecia część członków izby poselskiej zostanie
na urzędzie tylko przez dwa lata, a druga trzecia część przez lat
cztery. Los oznaczy członków wychodzących w tych dwóch epokach.
Członki wychodzące mogą być nieograniczenie na nowo
obranymi.Art.121. Aby być obranym na członka izby poselskiej,
trzeba mieć lat trzydzieści skończonych, być w używaniu praw
obywatelskich i opłacać podatku najmniej złotych polskich
sto.Art.122. Żaden urzędnik publiczny, cywilny i wojskowy nie
może być obranym na członka izby poselskiej, jeżeli wprzódy nie
otrzyma zezwolenia swojej zwierzchniej władzy.Art.123. Gdyby
poseł lub deputowany, który przed wybraniem swym nie posiadał
żadnego urzędu płatnego ze skarbu publicznego, urząd takowy po
wyborze swym przyjął, nowy sejmik lub zgromadzenie gminne zwołanym
będzie, a to końcem przystąpienia do nowego wyboru posła lub
deputowanego.Art.124. Król ma prawo rozwiązać izbę poselską. Gdy
tego prawa użyje, izba się rozejdzie, a król nakazuje w przeciągu
dwóch miesięcy nowe wybory posłów i deputowanych.
Rozdział IV. O sejmikachArt.125. Szlachta właściciele każdego
powiatu, zebrani na sejmikach, wybierają jednego posła, dwóch
członków rady wojewódzkiej i układają listę kandydatów na urzędy
administracyjne.Art.126. Sejmiki inaczej zgromadzać się nie
mogą, tylko za zwołaniem królewskim, w którym czas zebrania się,
czynność i trwanie sejmików będą oznaczone.Art.127. Na sejmikach
wotować nie mogą [jak] tylko szlachta w księgę obywatelską szlachty
powiatu wpisani, używający praw obywatelskich, mający lat
dwadzieścia jeden skończonych i posiadający własność
gruntową.Art.128. Księgi obywatelskie szlachty powiatu układane
są przez rady wojewódzkie, a przez senat zatwierdzone.Art.129.
Na sejmikach prezyduje marszałek mianowany przez króla.
Rozdział V. O zgromadzeniach gminnychArt.130. W każdym okręgu
gminnym będzie zgromadzenie gminne, które wybiera jednego
deputowanego na sejm, jednego członka rady wojewódzkiej i układa
listę kandydatów na urzędy administracyjne.Art.131. Do
zgromadzeń gminnych przypuszczonym będzie:1) każdy obywatel
właściciel nieszlachcic opłacający z swej własności gruntowej jaki
bądź podatek;2) każdy rękodzielnik i przełożony nad czeladzią
warsztatową, każdy kupiec mający własny zapas w sklepie lub w
magazynie wartości dziesięciu tysięcy złotych polskich;3)
wszyscy plebani i wikariusze;4) profesorowie, nauczyciele i inne
osoby mające sobie powierzone oświecenie publiczne;5) każdy
artysta znakomity z talentów, znajomości lub przysług uczynionych
bądź handlowi, bądź kunsztom.Art.132. Nikt nie może wotować na
zgromadzeniu gminnym, jeżeli nie jest wpisany w księgę obywatelską
gminną, jeżeli nie używa praw obywatelskich i jeżeli nie ma lat
dwudziestu jeden skończonych.Art.133. Listę właścicieli mających
prawo do wotowania na zgromadzeniach gminnych układać będzie rada
wojewódzka; listę rękodzielników, kupców i obywateli znakomitych z
talentów i przysług - komisja spraw wewnętrznych; listę plebanów i
wikariuszów, jako też urzędników oświecenia - komisja wyznań
religijnych i oświecenia publicznego.Art.134. Na zgromadzeniach
gminnych prezyduje marszałek mianowany przez króla.
Rozdział VI. O radach wojewódzkichArt.l35. W każdym
województwie będzie rada wojewódzka złożona z radców wybranych na
sejmikach i zgromadzeniach gminnych.Art.136. W radzie
wojewódzkiej prezyduje radca najstarszy wiekiem.Art.137. Do
głównych atrybucji rad wojewódzkich należy:1) wybór na urzędy
sędziowskie w dwóch pierwszych instancjach, 2) formowanie i
oczyszczanie listy kandydatów na urzędy administracyjne,3)
przestrzeganie dobra województwa, wszystko stosownie do osobnych
urządzeń.



TYTUŁ V. O
sądownictwie
Art.138. Sądownictwo jest konstytucyjnie niepodległe.Art.139.
Przez niepodległość sędziego rozumie się służącą mu wolność
oświadczenia swego zdania w sądzeniu bez ulegania wpływowi władzy
najwyższej i ministerialnej lub jakiemu bądź innemu względowi.
Wszelkie inne określenie lub tłumaczenie niepodległości sędziego
uznaje się za nadużycie.Art.140. Sądy składać się będą z sędziów
przez króla mianowanych i z sędziów obieralnych, stosownie do
statutu organicznego.Art.141. Sędziowie mianowani przez króla są
dożywotni i nie mogą być odwołanymi. Sędziowie obieralni nie mogą
być również odwołanymi przez czas swego urzędowania.Art.142.
Żaden sędzia nie może być złożony z urzędu, tylko przez wyrok
właściwej instancji sądowej, za dowiedzeniem wykroczenia w urzędzie
lub innego przestępstwa.Art.143. Karność urzędników sądowniczych
bądź mianowanych, bądź obieralnych, i pohamowanie ich zboczeń od
dokładnego pełnienia służby publicznej należeć będzie do trybunału
najwyższego.
Sędziowie pokojuArt.144. Będą sędziowie pokoju dla wszystkich
klas mieszkańców. Obowiązki ich są pojednawcze.Art.145. Żadna
sprawa nie będzie wniesiona do sądu cywilnego pierwszej instancji,
jeżeli nie była wprzód wytoczona przed właściwego sędziego pokoju,
wyjąwszy te, które podług prawa nie ulegają pojednaniu.
Sądy pierwszej instancjiArt.146. Dla spraw pięćset złotych
polskich nie przechodzących będzie w każdej gminie i w każdym
mieście sąd cywilny i policji.Art.147. Dla spraw przechodzących
pięćset złotych będzie w każdym województwie kilka sądów ziemskich i
sądów zjazdowych.Art.148. Będą także sądy handlowe.Art.149.
Dla spraw kryminalnych i policji poprawczej będzie w każdym
województwie kilka sądów grodzkich.
Trybunały apelacyjneArt.150. Będą najmniej dwa trybunały
apelacyjne w całym Królestwie, które w drugiej instancji przesądzać
będą sprawy sądzone w sądach cywilnych, kryminalnych i
handlowych.
Trybunał najwyższyArt.151. Będzie trybunał najwyższy w
Warszawie na całe Królestwo, sądzący w ostatniej instancji wszelkie
sprawy cywilne i kryminalne, wyjąwszy zbrodnie stanu. Składać się
będzie w części z senatorów, z kolei w nim zasiadających, a w części
z sędziów przez króla dożywotnio mianowanych.
Sąd SejmowyArt.152. Sąd sejmowy sądzić będzie sprawy o
zbrodnie stanu i o przestępstwa wyższych urzędników Królestwa, o
których oddaniu pod sąd senat stanowi podług artykułu sto
szesnastego. Sąd sejmowy składać się będzie z wszystkich członków
senatu.



TYTUŁ VI. O sile
zbrojnej
Art.153. Siła zbrojna składa się z wojska czynnego na stopie
zupełnego żołdu i z milicji gotowych go wzmocnić w przypadku
potrzeby.Art.154. Siła wojska na koszcie krajowym oznaczona jest
przez panującego w miarę potrzeby i w stosunku do dochodów w
budżecie umieszczonych.Art.155. Rozłożenie wojska zastosowane
będzie do połączonej dogodności mieszkańców, systemu wojskowego i
administracji.Art.156. Wojsko zachowa kolory swego munduru, swój
ubiór właściwy i wszystko co się tyczy jego narodowości.



TYTUŁ VII. Urządzenia
ogólne
Art.157. Dobra i dochody korony składają się:1) z dóbr
korony, które będą zarządzane oddzielnie na rzecz królewską przez
izbę lub urzędników, szczególnie od króla wybranych,2) z pałacu
królewskiego w Warszawie i z pałacu Saskiego.Art.158. Dług
publiczny stanu jest zaręczony.Art.159. Kara konfiskaty jest
zniesioną i w żadnym przypadku przywróconą być nie może.Art.160.
Ordery polskie cywilne i wojskowe, to jest Orła Białego, Świętego
Stanisława i Krzyża Wojskowego, są zachowane.Art.161. Niniejsza
ustawa konstytucyjna będzie rozwinioną przez statuta organiczne.
Które by z nich nie były wydane niezwłocznie po ogłoszeniu ustawy
konstytucyjnej, będą poprzedniczo roztrząsane w radzie
stanu.Art.162. Pierwszy budżet dochodów i rozchodów będzie
urządzony przez króla za zdaniem rady stanu. Budżet ten będzie
wykonywanym dopóki nie zostanie umiarkowanym lub zmienionym przez
panującego i przez obydwie izby.Art.163. Cokolwiek nie jest
przedmiotem statutu organicznego lub księgi praw i cokolwiek nie
powinno być odesłanym do sejmu podług jego atrybucji, będzie
urządzonym przez postanowienia królewskie lub przez przepisy
rządowe. Statuta organiczne i księgi praw nie mogą być miarkowane
lub zmieniane, jak tylko przez panującego i przez obydwie izby
sejmu.Art.164. Prawa, postanowienia i urządzenia królewskie będą
drukowane w Dzienniku Praw. Postanowienie królewskie przepisze
sposób ich ogłaszania.Art.165. Wszystkie prawa i ustawy
poprzednicze, przeciwne niniejszej ustawie konstytucyjnej, są
zniesione.Uznawszy w Naszym sumieniu, iż niniejsza ustawa
konstytucyjna odpowiada Naszym ojcowskim zamiarom, dążącym do
utrzymania we wszystkich klasach poddanych Naszych Królestwa
Polskiego pokoju, zgody i jedności tak potrzebnej dla ich swobodnego
bytu i do ustalenia szczęśliwości, którą im pragniemy zjednać -
nadaliśmy i nadajemy im niniejszą ustawę konstytucyjną, którą
przyjmujemy za siebie i za Naszych następców. Nakazujemy nadto
wszystkim władzom publicznym jej wykonanie.
Działo się w zamku Naszym królewskim w Warszawie dnia
27 1istopada 1815 r.Aleksander











© 2001 by Karol
Ginter


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Konstytucja królestwa polskiego
administracja w ksiestwie warszawskim i krolestwie polskim
Prasa polska w Królestwie Polskim 1865 1915
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej Przepisy akademickie
Stanisław Michalkiewicz Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (projekt)
Spis szlachty Królestwa Polskiego
Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku fragment
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej RP

więcej podobnych podstron