14 Prowadzenie dokumentacji administracyjnej


MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Alicja Jędrzejczyk
Prowadzenie dokumentacji administracyjnej
322[01]Z4.02
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
Recenzenci:
dr n. med. Małgorzata Figurska
mgr Katarzyna Zarębska
Opracowanie redakcyjne:
mgr Alicja Jędrzejczyk
Konsultacja:
mgr in\. Halina Śledziona
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 322[01]Z4.02
 Prowadzenie dokumentacji administracyjnej , zawartego w modułowym programie
nauczania dla zawodu asystentka stomatologiczna.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji  Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
1
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie 3
2. Wymagania wstępne 5
3. Cele kształcenia 6
4. Materiał nauczania 7
4.1. Zasady prowadzenia ewidencji pacjentów 7
4.1.1. Materiał nauczania 7
4.1.2. Pytania sprawdzające 14
4.1.3. Ćwiczenia 14
4.1.4. Sprawdzian postępów 18
4.2. Dokumentacja sprawozdawcza i finansowa 19
4.2.1. Materiał nauczania 19
4.2.2. Pytania sprawdzające 25
4.2.3. Ćwiczenia 26
4.2.4. Sprawdzian postępów 28
5. Sprawdzian osiągnięć ucznia 29
6. Literatura 34
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik ten będzie Tobie pomocny w przyswajaniu wiedzy i kształtowaniu umiejętności
koniecznych dla wypełniania zadań zawodowych w zakresie prowadzenia dokumentacji
stomatologicznej.
W poradniku zamieszczono:
 wymagania wstępne  wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć ju\ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
 cele kształcenia  wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
 materiał nauczania  wiadomości teoretyczne niezbędne do osiągnięcia zało\onych celów
kształcenia i opanowania umiejętności zawartych w jednostce modułowej,
 zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy ju\ opanowałeś określone treści,
 ćwiczenia, które pomogą Tobie zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
 sprawdzian osiągnięć, przykładowy zestaw zadań. Zaliczenie testu potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
 literaturę uzupełniającą.
Poradnik zawiera treści zebrane w dwóch rozdziałach dotyczące Zasad prowadzenia
ewidencji pacjentów i Dokumentacji sprawozdawczej. Rozdział Zasady prowadzenia
ewidencji pacjentów zawiera treści dotyczące ewidencji pacjentów, systemów
komputerowych oraz zasad sporządzania i prowadzenia dokumentacji administracyjnej.
Rozdział Dokumentacja sprawozdawcza i finansowa zawiera informacje na temat
dokumentacji sprawozdawczej, pomocniczej a tak\e zasady prowadzenia dokumentacji
finansowej, które najczęściej spoczywają na barkach Asystentki stomatologicznej.
W podrozdziałach Materiał nauczania treści kształcenia zostały zaprezentowane
w sposób ogólny. Podany zakres wiadomości powinien być wystarczający do osiągnięcia
celów kształcenia niniejszej jednostki modułowej, ale mo\esz poszerzyć wiadomości
o wskazaną literaturę.
Z podrozdziałem Pytania sprawdzające mo\esz zapoznać się przed przystąpieniem do
poznawania treści materiału, poznając wymagania wynikające z potrzeb zawodu, a po
przyswojeniu wskazanych treści, odpowiadając na te pytania sprawdzisz stan swojej
gotowości do wykonywania ćwiczeń. Mo\esz tak\e sprawdzić stan swojej wiedzy, która
będzie Ci potrzebna do wykonywania ćwiczeń po zapoznaniu się z materiałem nauczania.
Zamieszczone w poradniku ćwiczenia mają na celu usystematyzowanie zdobytej wiedzy.
Po wykonaniu ćwiczeń masz mo\liwość sprawdzenia poziomu swoich postępów
odpowiadając na pytania podane w podrozdziale Sprawdzian postępów. W tym celu
powinieneś zakreślić odpowiedzi, wstawiając X w miejscu pod słowem:
TAK  je\eli twoja odpowiedz na pytanie jest pozytywną,
NIE  je\eli twoja odpowiedz na pytanie jest negatywną.
Zakreślenia pod NIE wskazują luki w Twojej wiedzy i zarazem informują, jakich treści
jeszcze nie poznałeś. Musisz do nich powrócić.
Poznanie przez Ciebie wszystkich wiadomości o prowadzeniu dokumentacji stomatologicznej
bedzie stanowiło dla nauczyciela podstawę przeprowadzenia sprawdzianu poziomu
przyswojonych wiadomości i ukształtowanych umiejętności. W tym celu nauczyciel posłu\y
się zestawem zadań testowych zawierającym ró\nego rodzaju ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
3
322[01]Z4
Dokumentacja usług
medycznych
322[01]Z4.01
322[01]Z4.02
Prowadzenie dokumentacji
Prowadzenie dokumentacji
stomatologicznej
administracyjnej
Schemat układu jednostek modułowych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
4
2. WYMAGANIA WSTPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
 czytać ze zrozumieniem teksty przepisów prawa,
 korzystać z ró\nych zródeł informacji,
 identyfikować stanowiska pracy,
 wykonywać prace zgodnie z zasadami bhp,
 prowadzić dokumentacje medyczną,
 obsługiwać urządzenia techniczne,
 obsługiwać komputer na poziomie podstawowym,
 korzystać z wyszukiwarek internetowych,
 planować i organizować własną pracę,
 współpracować samodzielnie i w grupie.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
5
3. CELE KSZTAACENIA
W wyniku realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
 określić zasady prowadzenia dokumentacji medycznej zbiorczej,
 określić rodzaje i zasady prowadzenia ewidencji pacjentów,
 scharakteryzować zasady prowadzenia ewidencji alfabetycznej,
 scharakteryzować zasady prowadzenia ewidencji cyfrowej,
 scharakteryzować zasady prowadzenia ewidencji chronologicznej,
 scharakteryzować zasady prowadzenia ewidencji terytorialnej,
 scharakteryzować zasady prowadzenia ewidencji środowiskowej,
 scharakteryzować zasady prowadzenia ewidencji komputerowej,
 wypełnić druk dziennej ewidencji pacjentów,
 scharakteryzować dokumentację sprawozdawczą,
 sporządzić zestawienia miesięczne,
 przygotowywać sprawozdania roczne,
 wypełnić dokumentację finansową,
 scharakteryzować niestandardową dokumentację stomatologiczną,
 określić zasady prowadzenia dokumentacji kontroli urządzeń sterylizacyjnych i lampy
UV,
 określić zasady prowadzenia dokumentacji konserwacji i naprawy sprzętu,
 określić zasady prowadzenia dokumentacji pracy urządzeń do badań radiologicznych,
 uzasadnić konieczność prowadzenia pomocniczej dokumentacji zewnętrznej,
 wykorzystać umiejętności posługiwania się oprogramowaniem komputerowym podczas
obsługi pacjentów,
 posłu\yć się bazą danych pacjentów,
 posłu\yć się programami komputerowymi podczas prowadzenia dokumentacji
administracyjnej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
6
4. MATERIAA NAUCZANIA
4.1. Zasady prowadzenia ewidencji pacjentów
4.1.1. Materiał nauczania
Ewidencja pacjentów
Istnieje du\a ró\norodność i mnogość stosowanych systemów ewidencji pacjentów
w zakładach opieki zdrowotnej. Mogą one być standardowe lub komputerowe.
Ewidencja pacjentów to uporządkowany, według określonego kryterium, rejestr
dokumentacji medycznej indywidualnej prowadzony w systemie centralnym (dla całego
zakładu opieki zdrowotnej) lub wewnętrznym (oddzielnie na potrzeby ka\dej poradni
i gabinetu).
Podstawą ewidencji pacjentów jest ich rejestracja, polegająca na zało\eniu dokumentacji
medycznej indywidualnej pacjenta, w skład której wchodzą:
1) koperta poradni (stomatologicznej)  Mz/St-26,
2) karta choroby poradni stomatologicznej  Mz/St-1 i l a,
W wielu gabinetach rejestracja, prace związane z sekretariatem i prowadzenie
księgowości spoczywają na barkach asysty stomatologicznej. Dokumentem, wokół którego
skupia się praktyka stomatologiczna, jest ksią\ka rejestracyjna.
Są ró\ne rodzaje ksią\ek zapisowych. Najpopularniejsze są ksią\ki w formie notesu
w twardej oprawie, które mo\na wypełniać z du\ym wyprzedzeniem, jeśli jest to konieczne.
Ksią\ki z luznymi kartkami pokazują po otwarciu cały tydzień pracy. Wiele praktyk
prywatnych/klinik u\ywa komputerowych systemów planowania i wówczas konieczne jest
specjalne szkolenie. Najkorzystniejsze jest prowadzenie zapisów tylko przez jedną osobę.
Jeśli więcej osób jest w to zaanga\owanych, istnieje konieczność identyfikacji personalnej
osób dokonujących wpisów w celu uniknięcia błędu bądz zamieszania.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
7
Rys. 1. Karta dziennej ewidencji przyjętych pacjentów w poradni [8]
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
8
Dokumentacja ewidencyjna pacjentów mo\e być prowadzona w jednym z następujących
systemów.
1) alfabetycznym,
2) chronologicznym,
3) cyfrowym,
4) terytorialnym,
5) środowiskowym:
a) środowisko nauczania (szkoła, klasa, wydział),
b) środowisko zatrudnienia  w przemysłowych zakładach opieki zdrowotnej,
6) komputerowym  często łączącym inne systemy ewidencyjne.
Układ alfabetyczny to układ dokumentacji wg nazwiska pacjenta, jest to tzw. układ
ksią\ki telefonicznej. Dokumentacja prowadzona jest jako spis alfabetyczny.
L.p Imię i nazwisko pacjenta
1 Ambrozja Anna
2 Baleron Maciej
& & .
25 śabczyńska Agnieszka
Rys. 2. [opracowanie własne]
Układ chronologiczny to uporządkowanie wg stopnia wa\ności lub zło\oności.
W ewidencji pacjentów układ ten dotyczy uło\enia wg daty urodzenia, w systemie PESEL.
L.p Numer PESEL Imię i nazwisko pacjenta
1 54050505258 śabczyńska Agnieszka
2 80050905252 Baleron Maciej
& & .
25 00010205256 Ambrozja Anna
Rys. 3. [opracowanie własne]
Układ cyfrowy jest to układ wg kolejności rejestru inaczej nazywany systemem
bibliotecznym.
Numer Imię i nazwisko pacjenta
rejestracji
pacjenta
1 śabczyńska Agnieszka
2 Baleron Maciej
& & .
25 Ambrozja Anna
Rys. 4. [opracowanie własne]
Układ terytorialny to układ wg miejsca zamieszkania, jest to tzw. układ ksią\ki
meldunkowej.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
9
Układ środowiskowy dotyczy środowiska, w którym dana osoba przebywa, czyli np.
nauczania, zatrudnienia. Środowisko nauczania to szkoła, klasa, wydział. Środowisko
zatrudnienia mo\e dotyczyć np. przemysłowych zakładów opieki zdrowotnej.
L.p Szkoła Podstawowa nr 3 Imię i nazwisko pacjenta
Numer Klasy
1 I A Baleron Maciej
2 I A śabczyńska Agnieszka
& & .
25 I B Ambrozja Anna
Rys. 5. [opracowanie własne]
Najbardziej rozpowszechnionym systemem ewidencji jest prowadzenie dokumentacji
w układzie meldunkowym (terytorialnym).
Podstawowe zalety tego systemu to:
1) łatwość, prostota sporządzania i prowadzenia z jednoczesną łatwością weryfikacji,
2) stabilność kryteriów  stałe adresy zamieszkania,
3) powiązanie systemu z warunkami \ycia pacjentów i środowiskiem wpływającym na
zdrowie,
4) mo\liwość dokładnej charakterystyki zdrowotnej populacji danego terytorium,
środowiska,
5) mo\liwość oceny epidemiologicznej z wdro\eniem skutecznych procedur
zapobiegawczych, np. szczepienia ochronne,
6) dostępność terytorialna środowiska w działaniach oświatowych, promocyjnych,
profilaktycznych.
Wszystkie powy\sze systemy umo\liwiają stworzenie nale\ytego systemy ewidencji
pacjentów. Ró\norodność technik za pomocą, których mo\emy ewidencjonować pacjentów
umo\liwia szybkie i efektowne znalezienie danych o pacjencie potrzebnych w czasie wizyty
stomatologicznej. Baza pacjentów jest nieodzowną częścią ka\dego gabinetu
stomatologicznego, a poznanie jej i umiejętne wykorzystanie le\y w obowiązku asysty
stomatologicznej.
Coraz powszechniejszym zjawiskiem w usprawnianiu i modernizowaniu systemów
ewidencji i dokumentacji medycznej jest tzw. komputeryzacja zakładów opieki zdrowotnej.
Zjawisko i proces komputeryzacji to z jednej strony synonim nowoczesności, z drugiej zaś
wymóg czasu i sprawnego działania ka\dego systemu organizacyjnego, a tym bardziej tak
skomplikowanego, jakim jest i staje się system organizacji ochrony zdrowia.
Komputeryzacja zakładów opieki zdrowotnej spełnia funkcje mened\erskie  łatwość
i sprawność oraz szybkość zarządzania.
Komputerowy system ewidencji medycznej pozwala na pełną integrację opieki
medycznej przez dostępność danych na ka\dym poziomie organizacyjnym.
Zalety ewidencji i prowadzenia dokumentacji w systemie komputerowym:
1) czas sporządzania dokumentacji medycznej zarówno indywidualnej jak i zbiorczej,
2) łatwa i szybka dostępność dokumentacji na ka\dym szczeblu organizacyjnym,
3) szybka i łatwa odtwarzalność dokumentacji w jej fragmentach i w całości,
4) łatwość sporządzania sprawozdań, zestawień, informacji epidemiologicznych,
5) mo\liwość prowadzenia dokumentacji niemedycznej, np. materiałowej, finansowej, itp.,
6) kompleksowość dokumentacji (bazy danych):
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
10
a) znaczna uniwersalność systemów ewidencjonowania pacjentów przy łatwym
dostępie do kartotek,
b) mo\liwość jednoczesnego prowadzenia wszystkich kartotek, które są obowiązujące
dla danej grupy pacjentów,
7) czytelność, przejrzystość dokumentacji komputerowej z mo\liwością korekt bez skreśleń.
Wadami komputerowego systemu prowadzenia dokumentacji są:
1) koszty zakupu i wdro\enia sieci komputerowej w skali zakładu opieki zdrowotnej,
2) niezbędna przestrzeń instalacyjna urządzeń komputerowych, konieczność przygotowania
personelu medycznego do obsługi sieci komputerowej i urządzeń peryferyjnych (edytory
tekstu, drukarki),
3) koszty eksploatacji sieci komputerowej.
Na obecnym etapie komputeryzacji systemu opieki zdrowotnej programy komputerowe
na u\ytek medyczny mają charakter autorski. Opracowywane są przez informatyków na
potrzeby np. poradni, gabinetu. Stąd trudność w tworzeniu zintegrowanych systemów
komputerowych w ochronie zdrowia. Obecnie na rynku istnieje wiele programów
komputerowych które mogą być wykorzystywane w gabinetach stomatologicznych.
Przykładami programów komputerowych są:
Program K.S.-PRZYCHODNIA '98 składa się z trzech części:
1. Rejestracja  zawiera opis czynności związanych z obsługą kalendarza wizyt,
zakładaniem kartotek pacjentów, przyjmowaniem opłat za wykonane usługi medyczne
oraz drukowaniem faktur dla pacjentów. Przykładowe wzory dokumentacji mo\liwej do
prowadzenia w systemie komputerowym.
2. Lekarz  ró\ne moduły lekarskie, np. stomatolog, laryngolog, okulista; zawiera
informacje na temat obsługi programu od strony medycznej, a więc czynności
związanych z rejestracją wizyt pacjenta:
a) baza danych: leki, choroby, badania, zabiegi,
b) informacje dotyczące projektowania, wypełniania formularzy wywiadu
chorobowego, badań, skierowań, sporządzania statystyk medycznych.
3. Administrator (Zarządzający)  opisanie funkcji pozwalających na sprawne zarządzanie
systemem obsługującym przychodnię, w tym decyzje kadrowe, kompetencje
pracowników, archiwizacja danych, zestawienia, statystyki.
Uzupełnieniem programu K.S.-PRZYCHODNIA '98 dla gabinetów objętych
obowiązkiem fiskalizacji (gabinety prywatne) jest  moduł fiskalny .
System Informatyczny Obsługi Pacjenta SIOP w swoim zakresie funkcjonalnym
obejmuje wszystkie istotne sfery działalności jednostki medycznej. System SIOP został
stworzony jako narzędzie wspomagające rejestrację usług medycznych i towarzyszących tym
usługom zdarzeń medycznych. Opracowane zostały osobne moduły programowe do obsługi
pacjentów w ró\nych obszarach działalności medycznej.
System Mediqus składa się z kilkudziesięciu zintegrowanych ze sobą programów,
przeznaczonych dla zakładów opieki zdrowotnej, świadczących usługi medyczne.
Podstawowym przeznaczeniem systemu Mediqus jest wspomaganie i usprawnienie wszelkich
zadań jakie stawia rynek przed dostawcą usług zdrowotnych w systemie ochrony zdrowia,
z których najwa\niejsze to: ewidencja, monitorowanie i rozliczanie kontraktów z dowolnymi
płatnikami, ewidencja świadczeń zdrowotnych, w tym sprawozdawczość dla uprawnionych
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
11
organów kontroli i nadzoru, rachunek kosztów, w tym kalkulacje kosztów świadczeń,
rachunek wyników, rachunkowość finansowa, zarządcza, ewidencja i monitorowanie pełnej
dokumentacji medycznej pacjenta, prowadzenie dokumentacji medycznej zakładu, zarówno
w systemie lecznictwa otwartego jak i zamkniętego.
Gabinet Stomatologiczny 4.0 jest programem komputerowym przeznaczonym do
wspomagania pracy gabinetów stomatologicznych. Program mo\e być z powodzeniem
stosowany zarówno w małym gabinecie jak i w przychodniach stomatologicznych.
Program Q-Stomatologia 3000 jest nowoczesnym, wielomodułowym, skalowalnym
systemem przeznaczonym do obsługi szeroko pojętych placówek stomatologicznej opieki
medycznej. W zale\ności od wybranych modułów i opcji mo\e znalezć zastosowanie
w ró\nego typu placówkach zajmujących się stomatologią i pokrewnymi dziedzinami
(protetyką, ortodoncją). Mo\e być równie\ podstawą do stworzenia specjalizowanej wersji
dostosowanej do potrzeb konkretnego klienta. Program prowadzi kartotekę pacjentów, plan
pracy lekarzy, umawia wizyty, wystawia dokumenty sprzeda\y, rozlicza lekarzy. Posiada
bardzo rozbudowany specjalizowany moduł do obsługi czynności związanych z pracą
stomatologa przechowujący szczegółowe dane o stanie uzębienia pacjentów i zastosowanym
leczeniu. Program sprawdzi się w prywatnych gabinetach dentystycznych, klinikach
dentystycznych, spółdzielniach stomatologicznych, rozproszonej sieci przychodni [5]
Na obecnym etapie stanu prawnego w systemie ochrony zdrowia system komputerowy
nie eliminuje konieczności prowadzenia dokumentacji  ręcznej", tradycyjnej, np. obowiązku
odręcznego wypisywania druków L-4, recept.
Dokumentację ewidencyjną gromadzi się i przechowuje w postaci zbiorów zwanych
kartotekami.
Zakłady opieki zdrowotnej zobowiązane są do prowadzenia i przechowywania:
1) kartotek zbiorczych dla poszczególnych grup ewidencyjnych, z wykazem osób w grupie,
2) kartotek rejonów pacjentów spoza rejonu poradni, zgłaszających się do zakładu
leczniczego, np. po pomoc dorazną, którym takiej pomocy (świadczenia medycznego)
udzielono,
3) kartoteki biernej  pacjentów, którzy zmienili rejon, miejsce zamieszkania (przechowuje
się przez 5 lat od ostatniego wpisu),
4) kartotek archiwum  przechowywanych przez 10 lat od chwili ich przekazania z poradni.
W uzupełnieniu i uściśleniu zasad przechowywania dokumentacji medycznej wyjaśnić
nale\y, \e aktualnie obowiązujące przepisy określają czas i okres ich przechowywania
w sposób następujący:
1) czas przechowywania nale\y liczyć od 31 grudnia roku, w którym dokument
sporządzono, przekazano i umieszczono w odpowiedniej kartotece,
2) dokumentację radiologiczną pacjenta przechowuje się przez 5 lat,
3) dokumentację pacjentów nie\yjących nale\y przechowywać w archiwum przez 20 lat.
Dokumentacja wewnętrzna jest przechowywana w zakładzie, w którym została
sporządzona.
Dokumentacja zewnętrzna, w postaci zleceń lub skierowań, pozostaje w zakładzie, który
zrealizował zlecone świadczenie zdrowotne.
Kierownik zakładu jest odpowiedzialny za stworzenie warunków organizacyjnych
i technicznych przechowywania dokumentacji zapewniających jej poufność,
zabezpieczających przed dostępem osób nieupowa\nionych, zniszczeniem lub zgubieniem
oraz umo\liwiających jej wykorzystanie bez zbędnej zwłoki.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
12
Sposób i miejsce przechowywania bie\ącej dokumentacji wewnętrznej określają
kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych w porozumieniu z kierownikiem
zakładu.
Zakończoną dokumentację indywidualną wewnętrzną oraz zakończoną dokumentację
zbiorczą wewnętrzną przechowuje się w archiwum zakładu. Archiwum musi posiadać
odpowiednie warunki zabezpieczające dokumentację przed zniszczeniem i dostępem osób
trzecich. Dokumentacja przechowywana w archiwum jest skatalogowana na podstawie
numeru księgi głównej przyjęć i wypisów lub na podstawie numeru kartoteki pacjentów.
Kartoteka pacjentów jest prowadzona w układzie alfabetycznym, terytorialnym lub
chronologicznym według daty urodzenia pacjenta.
Archiwalna dokumentacja zakładu jest przechowywana przez okres 20 lat, licząc od
końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu.
Dokumentacja indywidualna wewnętrzna, w przypadku zgonu pacjenta na skutek
uszkodzenia ciała lub zatrucia, jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku
kalendarzowego, w którym nastąpił zgon.
Zdjęcia rentgenowskie, przechowywane poza dokumentacją indywidualną wewnętrzną,
są przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym
wykonano zdjęcie.
Skierowania na badania lub zlecenia lekarza są przechowywane przez okres 10 lat, licząc
od końca roku kalendarzowego, w którym zrealizowano świadczenie będące przedmiotem
skierowania lub zlecenia.
Po upływie okresów przechowywania dokumentacja zostaje zniszczona w sposób
uniemo\liwiający identyfikację pacjenta, którego dotyczyła.
Dokumentacja indywidualna wewnętrzna, przewidziana do zniszczenia, mo\e zostać
wydana na wniosek: pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego, a w razie śmierci pacjenta -
osoby przez niego upowa\nionej do uzyskiwania dokumentacji w przypadku jego zgonu, za
pokwitowaniem, o czym zakład obowiązany jest poinformować pacjenta albo te osoby.
W razie likwidacji zakładu dokumentacja archiwalna jest przekazywana do archiwum
zakładu lub innego podmiotu wskazanego w rejestrze prowadzonym odpowiednio przez
ministra właściwego do spraw zdrowia albo wojewodę. Je\eli zadania zlikwidowanego
zakładu przejmuje inny zakład, zakład ten przejmuje dokumentację bie\ącą i archiwalną
zakładu zlikwidowanego
Ogólne zasady sporządzania i prowadzenia dokumentacji administracyjnej
Zasady ogólne:
1. Zgodność przeznaczenia i treści dokumentu z przepisami, rozporządzeniami,
instrukcjami i wytycznymi.
2. Czytelność i przejrzystość prowadzonej dokumentacji oparta na:
a) posługiwaniu się czytelnym pismem  kaligrafia, druk maszynowy, wydruk
komputerowy,
b) stosowaniu obowiązującego nazewnictwa medycznego, w tym łacińskiego, jeśli takie
jest przyjęte,
c) unikaniu poprawek, skreśleń, a jeśli takie występują, to nale\y dokonać skreślenia
błędnego zapisu czerwonym ołówkiem (z linijką) oraz dokonaną poprawkę
zaparafować autorskim podpisem z pieczęcią identyfikacyjną,
d) przestrzeganiu chronologii zapisu, kolejności zgodnej z postępowaniem lekarskim,
e) stosowaniu się do zasad poprawnej polszczyzny.
3. Aktualność prowadzonej dokumentacji wyra\ająca się:
a) zgodnością zapisu ze stanem faktycznym,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
13
b) zgodnością treści zapisanych w ró\nych dokumentach (indywidualnych
i zbiorczych),
c) aktualnością danych identyfikacyjnych pacjenta (adres, wiek, nazwisko).
4. Wiarygodność dokumentacji pozwalająca na odtworzenie przebiegu choroby i leczenia
w dowolnym okresie i zakresie.
5. Kompleksowość i kompletność  dokumentacja medyczna musi być pełna i na danym
etapie opieki medycznej kompleksowa w odniesieniu do treści dokumentów oraz ich
skompletowania.
6. Bie\ące uporządkowanie dokumentacji według ustalonych kryteriów.
7. Prowadzenie dokumentacji medycznej zgodnie z obowiązującymi zasadami poufności,
z zachowaniem obowiązującej pracowników medycznych tajemnicy.
4.1.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Czy znasz ewidencję pacjentów?
2. Czy wiesz czym jest ewidencja pacjentów?
3. Co powinien zapewniać system umawiania wizyt?
4. Jakie są systemy dokumentacji ewidencyjnej pacjentów?
5. Jakie są zalety ewidencji i prowadzenia dokumentacji w systemie komputerowym?
6. Jakie są wady ewidencji i prowadzenia dokumentacji w systemie komputerowym?
7. Jakie znasz programy komputerowe przeznaczone dla placówek słu\by zdrowia?
8. Jakie rodzaje kartotek wyró\niamy?
9. Jakie znasz ogólne zasady sporządzania i prowadzenia dokumentacji administracyjnej?
4.1.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Umów 20 pacjentów jednego dnia na wizytę do lekarza stomatologa zgodnie
z poznanymi zasadami.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
14
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
15
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zorganizować stanowisko pracy do wykonania ćwiczenia,
2) przeanalizować odpowiedni materiał w Poradniku dla ucznia,
3) zaplanować wizyty pacjentów,
4) uzupełnić kartę dziennej ewidencji pacjentów,
5) sprawdzić poprawność wykonania zadania przez porównanie z pozostałymi
kolegami/kole\ankami w grupie.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 zeszyt,
 materiały do pisania,
 karta dziennej ewidencji pacjentów,
 poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Uzupełnij arkusz ćwiczeniowy dotyczący systemów dokumentacji ewidencyjnej
pacjentów, charakteryzując poszczególne systemy.
Arkusz A
1 Układ alfabetyczny
2 Układ terytorialny
Arkusz B
1 Układ chronologiczny
2 Układ cyfrowy
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
16
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z materiałem nauczania,
2) przeczytać uwa\nie zdanie zawarte w arkuszu ćwiczeniowym,
3) uzupełnić arkusz ćwiczeniowy,
4) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 zeszyt lub arkusz pracy,
 materiały piśmiennicze,
 poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 3
Uzupełnij arkusz ćwiczeniowy wpisując w tabelę ogólne zasady sporządzania
i prowadzenia dokumentacji medycznej.
1 ogólne zasady sporządzania i prowadzenia 1
dokumentacji medycznej
2
3
4
5
6
7
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z materiałem nauczania,
2) przeczytać uwa\nie zdanie zawarte w arkuszu ćwiczeniowym,
3) uzupełnić arkusz ćwiczeniowy,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 zeszyt lub arkusz pracy,
 materiały piśmiennicze,
 poradnik dla ucznia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
17
4.1.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) określić składniki ewidencji pacjentów?
1 1
2) zdefiniować czym jest ewidencja pacjentów?
1 1
3) wymienić co powinien zapewniać system umawiania wizyt?
1 1
4) podać rodzaje systemów dokumentacji ewidencyjnej pacjentów?
1 1
5) podać zalety ewidencji i prowadzenia dokumentacji w systemie
komputerowym? 1 1
6) podać wady ewidencji i prowadzenia dokumentacji w systemie
komputerowym? 1 1
7) wymienić jakie znasz programy komputerowe przeznaczone dla
placówek słu\by zdrowia? 1 1
8) wymienić jakie rodzaje kartotek wyró\niamy?
1 1
9) wymienić jakie znasz ogólne zasady sporządzania i prowadzenia
dokumentacji medycznej? 1 1
10) wymienić z czego składa się dokumentacja medyczna zbiorcza?
1 1
11) określić niestandardową dokumentację stomatologiczną?
1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
18
4.2. Dokumentacja sprawozdawcza i finansowa
4.2.1. Materiał nauczania
Dokumentacja sprawozdawcza
Dokumentacja sprawozdawcza nale\y do zewnętrznej dokumentacji zakładu opieki
zdrowotnej stomatologicznej i stanowi statystyczne opracowanie danych i informacji
medycznych związanych z udzielanymi świadczeniami. Dokumentacja sprawozdawcza
poradni stomatologicznych odnosi się do świadczeń realizowanych w opiece
stomatologicznej.
Dokumentację sprawozdawczą sporządza się jako:
a) bie\ącą (wewnętrzną) dzienna ewidencja pacjentów  Mz/St-18,
b) miesięczne zestawienie (wewnętrzne)  Mz/St-20,
c) roczne sprawozdanie poradni stomatologicznej  Załącznik Nr 7 do formularzy ZOZ-2,
Mz/OZO-1 i List-2 (zewnętrzna),
d) roczne sprawozdanie szkolnej poradni ortodontycznej  Mz/Hsz-3 a oparte na
dokumentacji bie\ącej, np. wykaz uczniów objętych planowanym leczeniem (Mz/St-19),
karta fluoryzacji zębów (Mz/St-15), wykaz uczniów objętych lakowaniem
i lakierowaniem zębów stałych,
e) roczne sprawozdanie pracowni protetycznej  Mz/St-6,
f) roczne sprawozdanie poradni ortodontycznej  Załącznik Nr 8,
g) roczne sprawozdanie poradni chirurgii stomatologicznej  Załącznik Nr 8.
Ponadto jednostki administracyjno-kontrolne sporządzają dokumentację sprawozdawczą
z obszaru administrowanych poradni lub podległych nadzorowi fachowemu. Jest to
dokumentacja sprawozdawczo-profilaktyczna. Nale\ą do niej:
1. Sprawozdanie z lakowania na terenie ZOZ.
2. Informacja dotycząca lakowania zębów stałych trzonowych u dzieci na terenie ZOZ,
województwa  Załącznik Nr 4.
3. Informacja dotycząca lakierowania zębów u dzieci na terenie województwa za rok
szkolny: ......................./ ... (sporządza WPS).
4. Dodatkowe informacje o opiece stomatologicznej nad dziećmi, młodzie\ą i studentami,
w tym: planowa opieka stomatologiczna  formularz Mz-11 S/GUS.
Uzupełniając treść zestawów dokumentacji poradni stomatologicznych nale\y omówić
dokumentację spełniającą szczególne funkcje, jakimi są funkcje profilaktyczne. Poniewa\
w gruncie rzeczy spełnia je ka\dy dokument medyczny, trudno wymieniać listę dokumentacji
profilaktycznej, bo takiej nie ma. W profilaktyce indywidualnej określoną rolę pełni
dokumentacja wewnętrzna ka\dego pacjenta. Dokumentacja zbiorcza  Mz/St-18, 18 Sa, 18
Sb, 18 Sc  powinna być wykorzystywana w profilaktyce masowej, środowiskowej.
Właściwą dokumentacją profilaktyczną, w której zapisuje się profilaktyczne działania
zespołu stomatologicznego są:
1. Karta fluoryzacji  Mz/St-15.
2. Wykaz uczniów objętych planowym leczeniem  Mz/St-1, załączniki  informacje
o lakowanych zębach stałych i lakierowaniu zębów stałych.
3. Druk  11 S  dodatkowe informacje.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
19
Dokumentacja pomocnicza
W ka\dym typie poradni stomatologicznej sporządza się i prowadzi dokumentację
pomocniczą, którą mo\na nazwać nieformalną. Najczęściej jest to dokumentacja zewnętrzna,
tworzona jednorazowo dla pacjenta lub niezbędna w procesie postępowania leczniczego.
Dokumentacja pomocnicza nie ma urzędowej sygnatury, jest sporządzana na formularzach
standardowych lub redagowana odręcznie, niejako autorsko. Trzeba podkreślić, \e
obowiązują tu wszystkie zasady, podane i wymienione wcześniej: identyfikator zakładu
(poradni, gabinetu), dane identyfikacyjne osoby, której dokument dotyczy, identyfikator
osoby (lekarza) wystawiającej dokument z podpisem oraz informacja merytoryczna właściwa
dla charakteru dokumentu.
Najczęściej sporządzane dokumenty pomocnicze zewnętrzne w praktyce
stomatologicznej:
1) orzeczenia, zaświadczenia, opinie lekarskie,
2) skierowania, np. konsultacyjne, na badania diagnostyczne, np. rtg,
3) karty informacyjne, wezwania, potwierdzenia.
Natomiast dokumenty wewnętrzne prowadzi się na potrzeby organów kontrolnych bądz
w celu usprawnienia funkcjonowania poradni.
Do tej grupy dokumentów zaliczyć mo\na:
1) zeszyt pracy lampy UV biosterylizacyjnej (na potrzeby stacji sanitarno-
epidemiologicznych),
2) zeszyt kontroli urządzeń sterylizacyjnych (jw),
3) receptariusze,
4) ksią\kę materiałów i leków poradni (do rozliczeń materiałowych),
5) zeszyt wydawanych druków L-4 (statystyka),
6) ksią\kę konserwacji i napraw sprzętu oraz urządzeń stomatologicznych,
7) zeszyt sterylizacji materiałów i bielizny operacyjnej (poradnie chirurgiczne),
8) ksią\kę pracy aparatu rtg (jeśli poradnia taki aparat ma i wykorzystuje),
9) dokumentację finansową (fiskalną, w gabinetach objętych fiskalizacją).
Asystentka stomatologiczna musi posiadać umiejętność doboru odpowiednich druków
w zale\ności od pojawiających się potrzeb oraz ich wypełniania. Większość druków znajduje
się w sprzeda\y ju\ w formie gotowej i wypełnianie ich nie stanowi większego problemu.
Poza podstawowymi drukami asystentka musi potrafić sporządzać zestawienia miesięczne
i przygotowywać sprawozdania roczne z działania gabinetu stomatologicznego.
Zestawienie miesięczne powinno zawierać między innymi: ilość, rodzaj oraz datę
udzielonych świadczeń zdrowotnych, mo\e równie\ zawierać informacje o opłacie
jednostkowej za ka\dego rodzaju świadczenie zdrowotne.
Sprawozdania roczne z działania gabinetu stomatologicznego mogą przyjmować ró\ne
formy. Jako sprawozdanie roczne mo\na przedstawić wykonanie planu finansowego za dany
rok, roczne sprawozdanie o zatrudnieniu lekarzy np. stomatologów w danej placówce
zdrowia, roczne sprawozdanie z ilości i rodzaju wykonywanych usług, ilości pacjentów, itp.
Informacje niezbędne w danym sprawozdaniu zale\ą od jego przeznaczenia i celu jaki ma
spełnić.
Sprawozdanie roczne i zestawienia miesięczne stanowią wa\ne zródło informacji na
temat działania gabinetu stomatologicznego, ilości pacjentów, świadczonych usług, itp.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
20
Dokumentacja sprzętów i urządzeń
Ka\dy gabinet stomatologiczny posiada pewne minimum sprzętów i urządzeń, bez
których nie mógłby on funkcjonować.
Sprzęty i urządzenia muszą posiadać dokumentację konserwacji, napraw, kontroli.
Konserwacja jest potrzebna dla utrzymania stałej sprawności technicznej urządzeń i sprzętu
stanowiących wyposa\enie do pracy, wykonywana jest ona zgodnie z zaleceniami producenta
danego sprzętu czy urządzenia i przewa\nie obejmuje okresowe przeglądy techniczno 
eksploatacyjne, naprawy bie\ące oraz remonty urządzeń czynności obsługowe związane
z bie\ącą ich eksploatacją a w przypadku awarii, czynności związane z wyłączeniem z pracy
i włączeniem urządzenia zapasowego. Wa\ne jest, aby przestrzegać terminów przeglądów,
skrzętnie je notować i pamiętać o nich gdy\ w przeciwnym wypadku nara\eni jesteśmy na
naprawę. Ka\da konserwacja, kontrola, naprawa musi być zanotowana w ksią\ce napraw,
kontroli, konserwacji - poświadczona datą, podpisem i informacją na temat wykonanej usługi.
Ma to znaczenie przy ewentualnych kontrolach, a tak\e przykrych sytuacjach, które mogą
zdarzyć się zawsze. Zasady prowadzenia dokumentacji konserwacji i naprawy sprzętów są
zale\ne od danej placówki i systemu zarządzania.
Urządzenia sterylizacyjne mają za zadanie sterylizację wsadów litych, wgłębionych,
wsadów porowatych, zarówno opakowanych, jak i nieopakowanych. Urządzenia
sterylizacyjne podlegają pod nadzór Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej. Posiadając takie
urządzenie zobligowani jesteśmy do przeprowadzania kontroli na bie\ąco, okresowo przy
pomocy testów sterylizacyjnych, badanych przez Stacje Sanitarno  Epidemiologiczna.
Dokumentacja taka musi być prowadzona na bie\ąco z zachowaniem rzetelności i dbałości o
prawidłowość przeprowadzania badań. Prowadzona musi być dla ka\dego sterylizatora i musi
zawierać:
- datę sterylizacji,
- nr cyklu w danym dniu,
- parametry cyklu,
- wyniki kontroli chemicznej wsadu z zaznaczeniem miejsca rozmieszczenia testów
w komorze, z zaznaczeniem ich prawidłowego wybarwienia,
- podpis osoby zwalniającej wsad do u\ycia,
- wyniki okresowej kontroli biologicznej.
Dokumentacja kontroli pakietu, zestawu prowadzona jest osobno - np. w karcie pacjenta
i obejmuje:
- datę sterylizacji,
- datę u\ycia materiału sterylnego,
- zaznaczenie prawidłowego wybarwienia testu.
Prawidłowa dokumentacja jest konieczna w przypadku roszczeń pacjentów, w celu
udowodnienia prawidłowego przebiegu procesu sterylizacji Dokumentacja taka
przechowywana jest przez 10 lat.
Lampy UV emitują promieniowanie UV i przeznaczone są do podniesienia i utrzymania
poziomu czystości mikrobiologicznej, skutecznie dezynfekują powietrze i powierzchnie. Dla
lampy UV niezbędne jest prowadzenie kontroli czasu pracy. Dla określenia momentu
wymiany promienników prowadzi się specjalne rejestry lub wyposa\a się lampy w liczniki,
które sumują elektronicznie czas pracy promienników i pokazują go na wyświetlaczu. Licznik
przypomina odpowiednio wcześniej o obowiązku wymiany promienników, co nie zwalnia
personel z obowiązku prowadzenia ewidencji czasu pracy.
Badanie radiologiczne jest przeprowadzane za pomocą aparatów rentgenowskich.
Za pomocą tego badania mo\na stwierdzić obecność próchnicy na powierzchniach stycznych
zębów i w obrębie korzeni, obecność lub brak zawiązków zębowych, ciał obcych, zębów
zatrzymanych, zmian patologicznych przy korzeniach zębów, pozostawionych korzeni,
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
21
torbieli zębowych, zmian nowotworowych. Ponadto, przy urazach ocenia się, czy nie doszło
do złamania zębów lub struktur kostnych. Powstające zdjęcia radiologiczne stanowią
dokumentację stomatologiczną, które w zale\ności od aparatów mogą być zapisywane
równie\ na nośnikach elektronicznych.
Pracownia rentgenowska musi spełniać wymogi zawarte w Rozporządzeniu Ministerstwa
Zdrowia z dnia 25 sierpnia 2005 r. w sprawie warunków bezpiecznego stosowania
promieniowania jonizującego dla wszystkich rodzajów ekspozycji medycznej (Dz. U. Nr 194,
poz. 1625) nakazujące u\ytkownikom sprzętu rentgenowskiego opracowanie i wdro\enie od
01.01.2007, systemu jakości pracowni rentgenowskiej. Wymaganie to dotyczy wszystkich
u\ytkowników, niezale\nie od rodzaju działalności, w której wykorzystywane jest
promieniowanie jonizujące i niezale\nie od rodzaju wykorzystywanych aparatów.
W dokumentacji pracowni powinny znalezć się informacje na temat przeglądów pracowni rtg,
sporządzana powinna być dokumentacja systemu tj. księgi jakości, procedur obowiązkowych
i roboczych, instrukcji wymaganych przepisami dotyczącymi ochrony radiologicznej.
Pracownicy powinni być przeszkoleni w zakresie stosowania aparatów rentgenowskich,
a tak\e zasad wykonywania testów jakości aparatów rtg. Gabinety stomatologiczne
dodatkowo mogą wykonywać audyty systemu jakości pracowni rentgenowskiej. Na bie\ąco
powinno się aktualizować akty prawne dotyczące ochrony radiologicznej (taki wykaz
powinien być w ka\dej pracowni rtg). Niezmiernie wa\ne jest wykonywanie na bie\ąco
kontroli sprawności sprzętu i poprawności obsługi, co zapewni pełne bezpieczeństwo
w gabinecie stomatologicznym.
Zasady prowadzenia dokumentacji finansowej
Jak ju\ wcześniej wspomniano w wielu gabinetach nie tylko rejestracja i prace związane
z sekretariatem spoczywają na barkach asysty stomatologicznej.
Asysta stomatologiczna często jest zobowiązana do:
- wystawiania rachunków pacjentom,
- przekazywania szacunkowych kosztów i sposobów płatności,
- zarządzania przekazywaniem otrzymanych pieniędzy,
- sporządzania zestawień rachunkowych i wydawania rachunków.
Obowiązki asyst stomatologicznych ró\nią się w zale\ności od gabinetu, dlatego muszą
one przejść odpowiednie przeszkolenia w kwestii procedur. Niektórzy lekarze anga\ują biura
rachunkowe do prowadzenia księgowości, ale to nie zwalnia asysty od dokładnego
prowadzenia rachunków, poniewa\ księgowi będą potrzebowali kompletnych i dokładnych
danych.
Obowiązki związane z rachunkami zawierają:
- odnotowywanie wizyt i opłat po ka\dym etapie leczenia,
- sporządzanie rachunków cząstkowych po ka\dym etapie, zazwyczaj na koniec miesiąca
(poniewa\ opłaty pocztowe są du\ym wydatkiem, wielu dentystów praktykuje wręczanie
rachunków pacjentom po zakończeniu leczenia lub w ustalonych ratach, jeśli leczenie się
przedłu\a),
- odnotowywanie kredytów na rachunkach,
- śledzenie niezapłaconych rachunków,
- przeniesienie kart do odpowiedniej rubryki w zbiorze akt (np. z  Nale\ności" do
 Zakończone").
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
22
Opłaty za usługi
Wydajność ka\dego przedsiębiorstwa oparta jest na stosunku czasu produktywnego do
nieproduktywnego. Czas produktywny to czas spędzony z pacjentem, za który pobierana jest
opłata. Czas nieproduktywny to czas spędzony z pacjentem, za który opłata nie jest pobierana
(np. dopasowywanie protezy). Niewykorzystany czas to czas między kolejnymi wizytami,
wizytami zle zaplanowanymi i odwołanymi lub zerwanymi. Czas ten musi być zredukowany
do minimum.
Lekarz powinien podać szacunkowy koszt leczenia pacjentowi po badaniu wstępnym
i sporządzeniu planu badania. Pacjent mo\e się zorientować, czy stać go na leczenie i czy
konieczne będzie rozło\enie płatności. Niektórzy wolą płacić ustaloną kwotę w regularnych
odstępach i ich kartę nale\y oznaczyć w taki sposób. Ka\dego miesiąca wysyłane jest
przypomnienie o całej kwocie i wysokości płatności spodziewanej w danym czasie. Niektórzy
pacjenci mogą stwierdzić, \e leczenie przekracza ich mo\liwości płatnicze. W takiej sytuacji
powinny być przedyskutowane z lekarzem alternatywne plany leczenia.
Rachunki
Kiedy pacjent płaci nale\ność, musi mieć wystawiony rachunek. Bloczek rachunków lub
rachunek komputerowy są odpowiednie; kopia przez kalkę lub kopia elektroniczna powinny
być przechowywane. Wydawanie rachunków i wprowadzanie ich do karty pacjenta razem
z numerem rachunku, nale\y do podstawowych obowiązków asystentki. Na kopii zaznacza
się, czy rachunek został zapłacony.
Większość gabinetów posiada uprzednio wydrukowane bloczki rachunkowe, do których
nale\y wprowadzić tylko dane. Niektóre praktyki prowadzą rachunki komputerowe. Nale\y
poznać system obowiązujący w danym gabinecie.
Wszystkie rachunki powinny:
- być kolejno ponumerowane i oznaczone datą,
- podawać nazwisko i adres pacjenta celem identyfikacji, poniewa\ więcej pacjentów mo\e
nosić to samo nazwisko,
- wskazywać, jak została dokonana płatność - gotówką czy czekiem (jeśli czekiem, to jego
numer powinien zostać odnotowany),
- być podpisane przez osobę wystawiającą rachunek
Wszyscy pacjenci muszą otrzymać rachunek niezale\nie od sposobu płatności.
Jeśli gabinet korzysta z systemu komputerowego, niezbędne jest właściwe wprowadzenie
danych. Będą one wykorzystywane do skalkulowania danych praktyki, a tak\e dziennej,
miesięcznej i rocznej księgowości. Gabinet będzie tak\e miał procedury sprawdzające dane
na koniec ka\dego dnia oraz pewność, \e dodatkowe kopie są trzymane poza poradnią na
wypadek zawodności komputera, jego uszkodzenia w po\arze, kradzie\y itp.
Kontrola stanu materiałowego
Bardzo wa\nym elementem niezbędnym dla funkcjonowania gabinetu stomatologicznego
jest jego odpowiednie zaopatrzenie w materiały stomatologiczne jak równie\ zapewnienie im
odpowiedniego sposób przechowywania. Zadanie to często spoczywa na barkach Asysty
stomatologicznej. Wa\ne jest, aby odpowiednio o to zadbać.
Zamawianie materiałów
Do składania zamówień przydatna jest ksią\ka ze spisem materiałów, która pomo\e
w efektywnych i ekonomicznych zakupach. Powinna ona zawierać szczegóły, takie jak
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
23
nazwa, producent i ilość (rozmiar) materiałów do zamówienia. Powinna tak\e wskazywać, ile
materiału jest w zapasie, kiedy nale\y zamawiać ponownie, gdzie zamawiać, jakie mogą być
problemy z dostarczeniem, np. czy dostawca sprowadza towar z zagranicy.
Data przydatności materiałów stomatologicznych powinna być odnotowana w ksią\ce,
poniewa\ muszą one być świe\e i niezanieczyszczone. Powinny tak\e być przedstawione
mo\liwe do uzyskania rabaty za zakup hurtowy.
Jeśli wymagane jest zarządzanie całością zakupów najpraktyczniej prowadzić ksią\kę
z luznymi kartkami.
Powinna ona być podzielona na 4 części:
1. gabinet,
2. laboratorium,
3. biuro,
4. ró\ne.
Wielkość Ilość Kiedy Ilość do
Materiał Firma
opakowania posiadana zamówić zamówienia
60 g
Amalgamat 250 g 500 g
opakowania
Leki
przeciwbólo 2,2 ml 2 pudełka 10 pudełek
we
1000/pudełk
Waciki 2 pudełka karton
o
Igły 1000/pudełk
4 pudełka 12 pudełek
jednorazowe o
Klisze
rentgenowski 50/opak. 1 opak. 6 opakowań
e
Nadejście
Data Data
Materiał Cena zamówienia, Uwagi
zamówienia otrzymania
data
Amalgamat
10% rabatu przy
Leki
zamówieniach
przeciwbólowe
hartowych
Waciki
Igły importowane (dłu\szy
jednorazowe czas oczekiwania)
Klisze krótki termin
rentgenowskie przydatności
Rys. 6. Kartka z ksią\ki ze spisem materiałów [2]
Asysta mo\e być odpowiedzialna za zamówienie materiałów nie tylko do gabinetu.
Sekretarka-recepcjonistka będzie odpowiedzialna za biuro i zamówienia biurowe typu:
tonery, koperty itp.
Technik dentystyczny będzie odpowiadał za zaopatrzenie laboratorium. W ka\dym
wypadku ksią\ka powinna wskazywać, kto jest odpowiedzialny, za jaką część zaopatrzenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
24
Zamówienia są często skomputeryzowane, mo\na ich dokonywać przez telefon do
przedstawiciela firm zaopatrujących stomatologów, Internet lub faksem. Wszystkie
zamówienia powinny być duplikowane, a oryginał oddany osobie zaopatrującej gabinet lub
oznaczone:  zamówiono telefonicznie", na potwierdzeniu zamówienia lub fakturze.
Przechowywanie materiałów
Właściwy system przechowywania materiałów jest konieczny, aby wyeliminować
niespodziewane braki. Półki, nie głębsze ni\ 200 300 mm, pozwalają uporządkować zapasy
starannie, na linii wzroku, w porządku, w jakim są stosowane, np. materiały do wypełnień:
amalgamat, \ywice kompozytowe, podkłady, itd.
- Półki powinny być oznaczone, aby ułatwić sprawdzanie stanu magazynowego.
- Na drzwiach zewnętrznych szafki z materiałami zapasowymi powinny być
przymocowane kartki z ksią\ki zamówień na odpowiednie materiały.
- Drobne przedmioty, takie jak np. wiertła, mogą być przechowywane w płytkich
pojemnikach z przegrodami.
- Przedmioty w małych ilościach mogą być przechowywane na wąskich półkach
w drzwiach szafki.
- Kiedy pojawia się nowy materiał powinien on być oznaczony datą i umieszczony za
innymi materiałami, aby starszy produkt został zu\yty wcześniej. Niedopełnienie tego
obowiązku sprawi, \e niektóre materiały mogą być przetrzymywane przez lata, stając się
bezu\yteczne lub nawet grozne.
- Nale\y pamiętać, \e niektóre materiały wyciskowe mają bardzo krótki okres
przydatności;
- Antybiotyki i klisze rentgenowskie są zazwyczaj oznaczone datą przydatności i najlepiej
jest przechowywać je w lodówce.
- Nale\y zawsze sprawdzić instrukcje producenta dotyczące przechowywania.
Kiedy przyjmuje się pracę, zawierana jest umowa z pracodawcą. Mo\e być ona ustna lub
pisemna. Umowa określa warunki pracy i sposób wypłaty nale\ności. Po podpisaniu
kontraktu zarówno pracodawca, jak i pracownik przyjmują pewne zobowiązania.
Lista obecności
Wymaganiem prawnym jest prowadzenie przez ka\dego pracodawcę ewidencji czasu
pracy, który podlega kontroli Państwowej Inspekcji Pracy. To zapewnia wypłacanie
właściwego wynagrodzenia pracownikowi za przepracowane godziny, a warunki pracy
podlegają stałej kontroli. Pracodawca odpowiada za terminowe wpisy do księgi.
4.2.2. Pytania sprawdzające
Odpowiadając na pytania, sprawdzisz, czy jesteś przygotowany do wykonania ćwiczeń.
1. Jakie są cechy charakterystyczne dokumentacji sprawozdawczej?
2. Do czego słu\y dokumentacja profilaktyczna?
3. Zdefiniuj i opisz dokumentację pomocniczą?
4. Jakie są najczęściej sporządzane dokumenty pomocnicze zewnętrzne w praktyce
stomatologicznej?
5. Jakie są najczęściej sporządzane dokumenty pomocnicze wewnętrzne w praktyce
stomatologicznej?
6. Jakie obowiązki z zakresu dokumentacji finansowej nale\ą asystentki stomatologicznej?
7. Jakie są obowiązki związane z rachunkami?
8. Jak nale\y przechowywać materiały?
9. W jaki sposób kontroluje się ilość i zapotrzebowanie na materiały?
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
25
4.2.3. Ćwiczenia
Ćwiczenie 1
Na podstawie zdobytej wiedzy uzupełnij poni\szy arkusz ćwiczeniowy. W puste miejsca
wpisz wzory druków (Mz/ST) dokumentacji sprawozdawczej.
Dokumentacja sprawozdawcza: Wzory druków (Mz/ST):
bie\ącą (wewnętrzną) dzienna ewidencja
pacjentów
miesięczne zestawienie (wewnętrzne)
roczne sprawozdanie poradni
stomatologicznej
roczne sprawozdanie szkolnej poradni
ortodontycznej
roczne sprawozdanie pracowni protetycznej
roczne sprawozdanie poradni ortodontycznej
roczne sprawozdanie poradni chirurgii
stomatologicznej
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
26
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z materiałem nauczania,
2) przeczytać uwa\nie zdanie zawarte w arkuszu ćwiczeniowym,
3) uzupełnić arkusz ćwiczeniowy,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 zeszyt lub arkusz ćwiczeniowy,
 materiały piśmiennicze,
 poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 2
Na podstawie zdobytej wiedzy uzupełnij poni\szy arkusz ćwiczeniowy, scharakteryzuj
właściwy system przechowywania materiałów.
Wymień najwa\niejsze według ciebie elementy właściwego systemu
Lp.
przechowywania materiałów
1
2
3
4
5
6
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z materiałem nauczania,
2) przeczytać uwa\nie zdanie zawarte w arkuszu ćwiczeniowym,
3) uzupełnić arkusz ćwiczeniowy,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
27
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 zeszyt lub arkusz ćwiczeniowy,
 materiały piśmiennicze,
 poradnik dla ucznia.
Ćwiczenie 3
Na podstawie zdobytej wiedzy wyjaśnij, na czym polega prowadzenie dokumentacji
finansowej w gabinecie stomatologicznym.
Sposób wykonania ćwiczenia
Aby wykonać ćwiczenie, powinieneś:
1) zapoznać się z materiałem nauczania,
2) zastanowić się nad zdaniem zawartym w poleceniu,
3) w zeszycie lub na kartce omówić na czym polega prowadzenie dokumentacji finansowej
w gabinecie stomatologicznym,
4) zaprezentować wykonane ćwiczenie,
5) dokonać oceny poprawności wykonanego ćwiczenia.
Wyposa\enie stanowiska pracy:
 zeszyt lub arkusz ćwiczeniowy,
 materiały piśmiennicze,
 poradnik dla ucznia.
4.2.4. Sprawdzian postępów
Czy potrafisz:
Tak Nie
1) scharakteryzować dokumentację sprawozdawczą?
1 1
2) wymienić, co nale\y do właściwej dokumentacji profilaktycznej?
1 1
3) opisać dokumentację pomocniczą?
1 1
4) wyjaśnić, jak nale\y przechowywać materiały?
1 1
5) wymienić, jakie są najczęściej sporządzane dokumenty pomocnicze
zewnętrzne w praktyce stomatologicznej? 1 1
6) określić, jakie są najczęściej sporządzane dokumenty pomocnicze
wewnętrzne w praktyce stomatologicznej? 1 1
7) wymienić jakie obowiązki z zakresu dokumentacji finansowej nale\ą
asystentki stomatologicznej? 1 1
8) wymienić obowiązki związane z rachunkami?
1 1
9) wyjaśnić, w jaki sposób kontroluje się ilość i zapotrzebowanie na
materiały? 1 1
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
28
5. SPRAWDZIAN OSIGNIĆ
INSTRUKCJA DLA UCZNIA
1. Przeczytaj uwa\nie instrukcję.
2. Podpisz imieniem i nazwiskiem kartę odpowiedzi.
3. Zapoznaj się z zestawem zadań testowych.
4. Test zawiera 21 zadań. Do ka\dego zadania dołączone są 4 mo\liwości odpowiedzi.
Tylko jedna jest prawidłowa.
5. Udzielaj odpowiedzi na załączonej karcie odpowiedzi, stawiając w odpowiedniej rubryce
znak X. W przypadku pomyłki nale\y błędną odpowiedz zaznaczyć kółkiem, a następnie
ponownie zakreślić odpowiedz prawidłową.
6. Pracuj samodzielnie, bo tylko wtedy będziesz miał satysfakcję z wykonanego zadania.
7. Jeśli udzielenie odpowiedzi będzie Ci sprawiało trudność, wtedy odłó\ jego rozwiązanie
na pózniej i wróć do niego, gdy zostanie Ci wolny czas.
8. Na rozwiązanie testu masz 40 minut.
Powodzenia!
ZESTAW ZADAC TESTOWYCH
1. Podstawą ewidencji pacjentów jest ich rejestracja, polegająca na zało\eniu dokumentacji
medycznej indywidualnej pacjenta, w skład której wchodzą
a) koperta poradni (stomatologicznej).
b) karta choroby poradni stomatologicznej.
c) skorowidz, wykaz pacjentów danej poradni.
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne.
2. Dokumentacja ewidencyjna pacjentów nie mo\e być prowadzona w systemie
a) alfabetycznym.
b) punktowym.
c) terytorialnym.
d) komputerowym.
3. Wadą komputerowego systemu prowadzenia dokumentacji medycznej jest
a) mo\liwość prowadzenia dokumentacji niemedycznej.
b) mo\liwością korekt bez skreśleń.
c) koszt zakupu i wdro\enia sieci komputerowej w skali zakładu opieki zdrowotnej.
d) czas sporządzania dokumentacji medycznej zarówno indywidualnej jak i zbiorczej.
4. Dokumentację ewidencyjną nie gromadzi się i nie przechowuje w postaci
a) kartoteki punktowej.
b) kartoteki biernej.
c) kartotek archiwum.
d) kartotek zbiorczych.
5. Niewłaściwy system umawiania wizyt w gabinecie lekarskim powoduje
a) nieprzekraczanie liczby godzin pracy w ciągu dnia.
b) przyjmowanie pacjentów o czasie.
c) uniknięcie pośpiechu, zminimalizowanie stresu.
d) powstanie nieproduktywnego czasu pracy.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
29
6. Do ksią\ek zapisowych nale\ą
a) ksią\ki w formie notesu w twardej oprawie.
b) ksią\ki z luznymi kartkami pokazujące cały tydzień pracy.
c) ksią\ki w komputerowych systemach planowania.
d) wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
7. Do zalet systemu terytorialnego nie nale\y
a) łatwość, prostota sporządzania i prowadzenia z jednoczesną łatwością weryfikacji.
b) mo\liwość oceny epidemiologicznej z wdro\eniem skutecznych procedur
zapobiegawczych.
c) zmienność kryteriów  zmienne adresy zamieszkania.
d) dostępność terytorialna środowiska w działaniach oświatowych, promocyjnych,
profilaktycznych.
8. Wska\ odpowiedz poprawną dotyczącą systemów ewidencyjnych
a) układ alfabetyczny to układ wg daty urodzenia, w systemie PESEL.
b) układ chronologiczny to tzw. układ ksią\ki telefonicznej.
c) układ cyfrowy jest to układ wg wg daty urodzenia, w systemie PESEL.
d) układ terytorialny to układ wg miejsca zamieszkania, jest to tzw. układ ksią\ki
meldunkowej.
9. Prawdą jest, \e
a) dokumentacja wewnętrzna, w postaci zleceń lub skierowań pozostaje w zakładzie,
który zrealizował zlecone świadczenie zdrowotne.
b) dokumentacja zewnętrzna przechowywana w zakładzie, w którym została
sporządzona.
c) kierownik zakładu jest odpowiedzialny za stworzenie warunków organizacyjnych
i technicznych przechowywania dokumentacji.
d) sposób i miejsce przechowywania bie\ącej dokumentacji wewnętrznej określa
ustawa.
10. Dokumentacja medyczna zbiorcza zawiera
a) numer kolejny wpisu.
b) datę wpisu.
c) identyfikatory pacjenta.
d) wszystkie powy\sze odpowiedz są poprawne.
11. Wska\, która odpowiedz jest poprawna
a) kartoteka bierna dotyczy pacjentów którzy zmienili rejon, miejsce zamieszkania.
b) kartoteka zbiorcza dotyczy pacjentów którzy zmienili rejon, miejsce zamieszkania.
c) kartoteka archiwum dotyczy pacjentów zgłaszających się do zakładu leczniczego,
np. po pomoc dorazną.
d) kartoteka rejonów przechowywanych przez 10 lat od chwili ich przekazania
z poradni.
12. Karta choroby poradni stomatologicznej powinna zawierać
a) identyfikatory poradni.
b) identyfikatory pacjenta.
c) porady ambulatoryjne.
d) wszystkie odpowiedzi są poprawne.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
30
13. Do właściwej dokumentacji profilaktycznej, w której zapisuje się profilaktyczne
działania zespołu stomatologicznego zaliczamy
a) kartę fluoryzacji  Mz/St-15.
b) wykaz uczniów objętych planowym leczeniem  Mz/St-1, załączniki  informacje
o lakowanych zębach stałych i lakierowaniu zębów stałych.
c) odpowiedzi a i b są poprawne.
d) \adna z wymienionych odpowiedzi nie jest poprawna.
14. Do dokumentów wewnętrznych prowadzonych na potrzeby organów kontrolnych bądz
w celu usprawnienia funkcjonowania poradni nie nale\y
a) zeszyt pracy lampy UV biosterylizacyjnej.
b) opinia lekarska.
c) zeszyt sterylizacji materiałów i bielizny operacyjnej.
d) ksią\ka pracy aparatu rtg.
15. Na jakie cztery grupy powinna być podzielona ksią\ka słu\ąca do zamawiania
materiałów
a) gabinet, laboratorium, biuro, ró\ne.
b) gabinet, laboratorium, biuro, dom.
c) gabinet, poczekalnia, biuro, ró\ne.
a) gabinet, laboratorium, poczekalnia, dom.
16. Asysta stomatologiczna mo\e być zobowiązana do
a) zarządzania przekazywaniem otrzymanych pieniędzy.
b) przekazywania szacunkowych kosztów i sposobów płatności.
c) wystawiania rachunków pacjentom.
d) wszystkie powy\sze odpowiedzi są poprawne.
17. Do dokumentacji sprawozdawczo-profilaktycznej nale\ą
a) sprawozdanie z lakowania na terenie ZOZ.
b) informacja dotycząca lakierowania zębów u dzieci na terenie województwa.
c) \adna odpowiedz nie jest poprawna.
d) wszystkie powy\sze odpowiedzi są poprawne.
18. Ewidencja pacjentów to
a) uporządkowany, według określonego kryterium, rejestr dokumentacji medycznej
indywidualnej prowadzony w systemie centralnym (dla całego zakładu opieki
zdrowotnej) lub wewnętrznym (oddzielnie na potrzeby ka\dej poradni i gabinetu).
b) uporządkowany, według określonego kryterium, rejestr dokumentacji medycznej
indywidualnej prowadzony tylko i wyłącznie w systemie centralnym.
c) uporządkowany, według określonego kryterium, rejestr dokumentacji medycznej
indywidualnej prowadzony tylko i wyłącznie w systemie wewnętrznym.
d) dowolny rejestr pacjentów, który niszczony jest co roku.
19. Do najczęściej sporządzanych dokumentów pomocniczych zewnętrznych w praktyce
stomatologicznej nie nale\ą
a) skierowania, np. konsultacyjne.
b) skierowania na badania diagnostyczne.
c) wezwania.
d) wywiady.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
31
20. Obowiązki asystentki stomatologicznej związane z rachunkami nie dotyczą
a) odnotowywanie wizyt i opłat po ka\dym etapie leczenia.
b) odnotowywanie kredytów na rachunkach.
c) odpowiedz a i b jest poprawna.
d) asystentka stomatologiczna nie mo\e wykonywać powy\szych czynności.
21. Wska\ odpowiedz poprawną
a) nie ma potrzeby sprawdzania instrukcji producenta dotyczącej przechowywania
materiałów poniewa\ wszystkie materiały mają taką samą datę wa\ności.
b) antybiotyki i klisze rentgenowskie są zazwyczaj oznaczone datą przydatności
i najlepiej jest przechowywać je w lodówce.
c) kiedy pojawia się nowy materiał powinien on być wyjęty z opakowania
i umieszczony przed innymi materiałami.
d) umowa zawierana z pracodawcą mo\e być ustna.
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
32
KARTA ODPOWIEDZI
Imię i nazwisko ................................................................................................
Prowadzenie dokumentacji administracyjnej
Zakreśl poprawną odpowiedz.
Nr
Odpowiedz Punkty
zadania
1 a b c d
2 a b c d
3 a b c d
4 a b c d
5 a b c d
6 a b c d
7 a b c d
8 a b c d
9 a b c d
10 a b c d
11 a b c d
12 a b c d
13 a b c d
14 a b c d
15 a b c d
16 a b c d
17 a b c d
18 a b c d
19 a b c d
20 a b c d
21 a b c d
Razem:
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
33
6. LITERATURA
1. Jańczuk Z.: Podręcznik dla asystentek i higienistek stomatologicznych. Wydawnictwo
Lekarskie PZWL, Warszawa 1999
2. Leah Vern Burnett: Asystowanie w stomatologii. Podręcznik dla asyst i higienistek
stomatologicznych. Wydawnictwo Medyczne Urban&Partner, Wrocław 2005
3. www.3bsoftware.pl/gs40.html
4. www.dentalshop.com.pl/index.php?action=details&pid=556&cid=137
5. www.finus.com.pl/siop.htm
6. www.qbs.com.pl/programy/q-stomatologia/index.html
7. www.system-i5.pl/do.php?mediqus
8. www.wssd.olsztyn.pl/szpital/prawo/dokumentacja.htm
 Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
34


Wyszukiwarka