KLSKLAD (2)
















Definicja klas



Definicja klas
W tym momencie warto sobie przypomnieć struktury danych, ponieważ klasy są jakby
rozszeżoną strukturą. Posiada ona w sobie zmienne które tutaj dla odróżnienia
nazywa się polami, ale dodatkowo posiada w sobie funkcje zwane metodami
które operują na polach. Metody są poto żeby można było chronić dane i wykonywać
operacje na danych chronionych. Metoda, jest to prawie to samo co funkcja, z tym
że ma do dyspozycji pola klasy. Metody również można przeciążać.
Klasę definiuje się w następujący sposób:

class NAZWA
{
public:
int pole_int;
double pole_double;
void metoda();
};

Używanie dużych znaków w nazwie nie jest konieczne. Ja ich tu używam żeby łatwiej było potem
analizować kod. Istnieje kilka "szkó" nazewnictwa, np rozpoczynając nazwę
od C_ np C_Nazwa. Ale wybieżesz to co ci się będie bardziej odpowiadało.
Definicja klasy, żeby była dostępna w całym projekcie, który składa się z kilku
plików powinna się zajdować w którymś z plików nagłówkowych. Dobrze też jest
metody danej klasy umieszczać w osobnym pliku.
Jak definuje się metodę. Posłużmy się powyższym przykładem. Mamy klasę NAZWA oraz
metodę metoda() chcemy żeby ona dodawała do pole_double pole_int.
robimy to w następujący sposób:

void NAZWA::metoda()
{
pole_double+=pole_int;
}


Teraz w funkcji która posłóguje się klasą, u nas main. posługujemy się klasą w
następujący sposób:

void main()
{
NAZWA klasa;
klasa.pole_int=3;
klasa.pole_double=3.13;
klasa.metoda();
cout<<klasa.pole_double;
}

main.cpp
kl_nazwa.cpp
kl_nazwa.h




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
klsklad (3)

więcej podobnych podstron