013 2

013 2



13

13

: 3.

i

I

1 4.

!

i5' ' 6.

J

i7'

; 8.


!11 J 12


PARAMETRY ZADANE:

Pi.Ą, kW; a,, a2, 1/min; u; Tlt T2, N-m. Warunki pracy.

Przybliżony rozstaw osi a( mm (z rozplanowania napędu).

DOBIERA SIĘ:

Przekrój pasa i wymiary przekroju (tabl. 1.3.1.1, rys.1.3.1.1). Przekrój pasa=f (7j).

(Poleca się prowadzić obliczenia równolegle dla dwóch zbliżonych wg poleceń przekrojów pasa).

Minimalna średnica skuteczna koła napędzającego D,*, mm (tabl. 1.3.1.1); Dlmuj=f (przekrój pasa). Poleca się dobrać D, (tabl. 1.3.1.2) o jeden wymiar większy niż Dxma-Obliczeniowa średnica skuteczna koła napędzanego Dj = = Ufii; Rzeczywista średnica skuteczna koła napędzanego D2$D2, mm (tabl. 1.3.1.2).

Rzeczywiste przełożenie przekładni ua-ł - (0,01+0,02) - współczynnik poślizgu sprężystego. Minimalna odległość osi a^=Q,55(Dl+Di)+h„, mm

(o >Onun )•

L jas, = 2 O '+0,5 7T (D,+A)+


1.3. PRZEKŁADNIE PASOWE


1.3.1. DOBÓR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW

PRZEKŁADNI PASOWYCH O PASIE KLINOWYM

Tabl. 1.3.1.1. Wynuary przekroju klinowych pasów zwykłych (A, A C, A,-Ę 20,25)



(tabl. 1.3.1.6). a=a'+0,5(ipM-.Ljuu)) mm. <p°=\m°-51°(D2-Dx)lQ.


Uwaga! Dla pasów specjalnych oraz zwykłych o przekrojach 20,25 w PN nie jest opracowana moc przenoszona przez pas.

Korzysta się z tabl. 1.3.1.5, wprowadzając interpolację danych.

Tabl. 1.3.1.2. Średnice skuteczne D kół pasowych

PN-66/M-8S202


| 63, 71, 80 1 90, 100, 112 I 125, 140, 160, 180    | 200, 224, 250 I

yl,HA    —QHC OZ---

280 1 315, 355, 400, 450 1 500, 560, 630,    710, 800 1 900, 1000 I

DJUD    EM£    AiiA---


Tabl. 1.3.1.3. Wartości współczynnika Kv PN-67/M-8J203 <P° 180 174 171 166 163 160 157 151 148~145 142 136 I30~120 110


Ky[l,0 0,99 0,98 0,97 0,96 0,95 0,94 0,93 0,92 0,91 0,90 0,88 0,86 0,82 0,78


Tabl. 1.3.1.4. Wartości współczynnika KT PN-67/M-85203

Warunki

pracy

Kt

przy liczbie godzin pracy na dobę

I

n

ffl

$10

$16

>16

$10 $16 >16

$10

$16

>16

Lekkie

1,0

1,1

U

1,1 12 1,3

U

1,3

1,4

Średnie

1,1

U

1,3

U 1,3 1,4

1,3

1,4

1,5

Ciężkie

1,2

1,3

1,4

1,3 1,4 1,5

1,4

1,5

1,6

Bardzo ciężkie

1,3

1,4

1,5

1,4 1,5 1,6

1,5

1.6

1,8


F,=2-10 7i/Di ■^=(0,6+ 0,7)


I    - dla siln.el. trójfazowych z pizełączn.lub rozrusza., dla siln.parow.i spal.(.Zc£ 4),

II    - dla siln.el. o dużym momencie rozruchowym, dla siln.parow.i spal.(Zc< 4),

III    - dla silników elektrycznych krótkozwartych i dwuklatkowych.

• W związku z udokladnieniem u przekładni (patrz PARAMETRY ZADANE i p. 4) wprowadza się korektę przełożenia następnego stopnia napędu i zawartości kolumn n i T (tabl. 1.1.4).


oraz pasów specjalnych (HZ HA, HB, HC, HD, HE, H20, H25)

PN-86/M-8520020Ć

Śf s

p,

Ti

N-m

D1 mirt mm

Z -Liczba pasów

Wymiary, mm

A

cmJ

h

lo

hB

hp

(Z), HZ

<25

63

2 + 4

8,5

10

6

2,5

0,47

A, HA

10 + 50

90

2+6

11,0

13

8

3,3

0,81

B, HB

30 + 140

125

2+7

14,0

17

11

4,2

1,38

20, 7720

17,0

20

12,5

4,8

c, hc

90 + 500

200

2+8

19,0

22

14

5,7

2,30

25, H25

21,0

25

16

6,3

A HD

400 + 2000

315

2+8

27,0

32

19

8,1

4,76

E HE

>1000

500

2+8

32,0

38

23

9,0

6,92

Tabl. 1.3.1.5. Moc P0, kW przenoszona przez jeden pas klinowy


Obliczeniowa długość pasa +0,25(D2~D1)2/o; mm.

Rzeczywista długość pasa Rzeczywista odległość osi Kąt opasania koła Kv=f(<P?) (tabl. 1.3.1.3).

Współczynnik KL uwzględniający liczbę okresów zmian obciążeń pasa w jednostce czasu, zależny od długości pasa klinowego; Kr=f(Lpprzekrój pasa) (tabl. 1.3.1.6). Współczynnik Kr uwzględniający trwałość pasa klinowego wyrażoną w godzinach przy ustalonej liczbie godzin w czasie dnia oraz przeciążenia przekładni przy rozruchu i przy pracy ustalonej; KT=f(warunki pracy, liczba godzin pracy na dobę, charakterystyka silnika) (tabl. 1.3.1.4), Prędkość pasa V=rr-i?i-n1/(60-103). m/s.

Potrzebna liczba pasów Z=Pi KT/(P0-KL-Kf), szt,

P0 - moc przenoszona przez jeden pas, kW,

Po-f(przekrój pasa, D,, V) (tabl. 1.3.1.5).

Z - liczba całkowita. Polecana Z (tabl. 1.3.1.1). Przy niedotrzymaniu poleceń (tabl. 1.3.1.1) zmienia się przekrój pasa. Siła obciążająca wał 5=2 S0 sin(N,

50 -FtK 2 Y0 - napięcie wstępne pasa, N, siła obwodowa, N, współczynnik napędu.

Rys. 1.3.1.1. Wymiary poprzecznego przekroju pasa klinowego

PN-67/M-85203

fis

A

Po

kW przy prędkości pasa K mis

i

O-

mm

3

5

7

10

12

15

<71

0,29

0,44

0,59

0,74

0,88

0,96

<80

0,37

0,52

0,74

0,88

1,00

1,25

W

<90

0,37

0,59

0,81

1,00

1,18

1,47

£90

0,44

0,66

0,88

1,18

1,33

1,62

<100

0,59

0,81

1,10

1,40

1,55

1,77

A

<112

0,66

1,00

1,40

1,77

2,06

2,36

<125

0,74

L10

1,47

1,91

2,21

2,58

J125

0,74-

I318

1,55

1,99

2,28

2,65

<140

0,96

1,40

1,84

2,36

2,65

2,94

<160

1,10

1,69

2,21

2,87

3,24

3,75

B

<180

1,25

1,91

2,50

3,31

3,75

4,34

£180

1,33

1,99

2,65

3,46

3,97

4,64

<200

1,84

2,80

3,61

4,56

5,15

5,81

<224

2,06

3,09

4,05

5,23

5,96

6,77

<250

2,21

3,39

4,42

5,81

6,62

7,80

c

<280

2,36

3,61

4,71

6,26

7,14

8,32

<355

2,43

3,75

5,00

6,62

7,80

8,91

£355

2,58

4,05

5,23

6,99

10,9

9,42

<315

3,46

5,07

6,48

8,25

9,13

10,1

n

<355

4,05

6,11

7,88

10,2

11,5

13,0

U

<400

4,56

6,92

8,98

11,8

13,4

15,5

£450

5,00

7,87

10,1

13,3

15,2

17,7

PRZYKŁAD OZNACZENIA pasa klinowego normaJnoprofilowego zwykłego o wielkości przekroju C i długości Lpu- 2000 mm:

Pas klinowy C 2000    PN-86/M- 85200/06

-zespołu 5 pasów klinowych normalnoprofilo-wych zwykłych o wielkości przekroju C i dłu gości Łp»= 2000 mm równolegle pracujących w j)rzekładni:

Zespól pasów klinowych 5C 2000

PN-36/M -6520-0/06

13


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG00052 52 4.3.2. DOBÓR PODSTAWOWYCH PARAMETRÓW, wg [8, 52] PARAMETRY ZADANE: P, Pi, kW; nu n2, min
013 4 40 13 3. 4. PARAMETRY ZADANE: Pu Ą, kW; iii, n2, 1/min; u; Warunki pracy. Przybliżony rozsław
13. Powtarzamy krok 11-12 na drugie) części modelu. Otrzymaliśmy symetrycznie wychodzące
8111 161455 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 531 980 121 015 531
2008 06 13 0930 54 ■ I. 2. -3. 6. 7. 8. 7 9. A 0. 11. 12. 13. 44. 15. 4
(10) 13 nZ Aj i = 1 n (11) (12) A90,90 = Am + k*sA gdzie: X-, - zmierzona wartość przewodności
Obraz (1610) Tablica 13.2 (cd.) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 - 2. Należności od
t#552640 r> 12Państwowa insf / 14 13 13 18 15 11 12 8 7 10
24 (768) Liczbowe witraże Wpisz brakujące liczby. 12 13 17 1615 9    11 12 13
CCI00150 : GODZtNA DZIEŃ MIESIĄC TIME DAY MON TH 6 7 8 9 10 11 12 13 14 2 3 4 5 6 8 9 10 11 12 19 20
Schemat obwodu elektrycznego silnika wysokoprężnego 10 11 12 13 15 10 11 12 
kurmaz013 13 PARAMETRY ZADANE; Pi, P2, kW; nu n2, 1/min; Warunki pracy. Przybliżony rozstaw osi o,

więcej podobnych podstron