0000016 (10)

0000016 (10)



Claude Levi-Strauss • Trójkąt kulinarny 253

pliwie „wędzone” zbliża się najbardziej do abstrakcyjnej kategorii „warzonego”, a ponieważ opozycja „surowego” i „warzonego” jest homologiczna z opozycją natury i kultury, przedstawia ono najbardziej „kulturalny” sposób warzenia (i najbardziej też ceniony w praktyce przez krajowców). Z drugiej jednak strony jego narzędzie będące wytworem kultury, mianowicie wędzarnia, musi zostać natychmiast zniszczone. Uderza tu paralelność z warzeniem przez gotowanie, przy którym narzędzia dostarczane przez kulturę (naczynia) są wprawdzie przechowywane, które samo jednak uważane jest za coś w rodzaju procesu samounicestwienia, skoro jego ostateczny wynik jest — przynajmniej w słowach - odpowiednikiem zgnicia, a więc tego, czemu warzenie powinno zupełnie lub przynajmniej na jakiś czas zapobiec.

Jakaż jest więc głęboka racja tej paralelności? W tak zwanych społeczeństwach prymitywnych gotowanie i wędzenie mają tę wspólną właściwość, że pierwsze ze względu na używane w nim przybory, drugie zaś z uwagi na swoje wyniki, są nacechowane trwałością: warzenie w wodzie odbywa się przy użyciu naczynia glinianego (albo drewnianego u ludów, które nie znają garncarstwa i doprowadzają wodę do wrzenia przez zanurzanie w niej rozpalonych kamieni). We wszystkich tych przypadkach naczynia są zadbane, przechowywane i reperowane, niekiedy przekazywane z pokolenia na pokolenie i zaliczają się do najtrwalszych wytworów kultury. Jeśli chodzi o wędzenie, daje ono pożywienie, które nieporównanie dłużej opiera się zepsuciu niż potrawy warzone w jakikolwiek inny sposób. Wszystko dzieje się więc tak, jak gdyby trwałe posiadanie pewnej zdobyczy kulturalnej pociągało za sobą -już to w płaszczyźnie obrzędu, już to w płaszczyźnie mitu - ustępstwo uczynione w zamian na rzecz natury: gdy wynik jest trwały, środek musi być krótkotrwały - i odwrotnie.

Jakoż dwuznaczność, która, jak widzimy, znamionuje na równi, choć w odwrotnych kierunkach „wędzone” i „gotowane”, jest tą samą, którą, jakjuż wiemy, odznacza się „pieczone”. Spalone z jednej strony, surowe z drugiej lub spieczone z wierzchu, krwiste zaś wewnątrz, „pieczone” ucieleśnia dwuznaczność „surowego” i „warzonego”, natury i kultury, którą ze swej strony muszą również odzwierciedlać „wędzone” i „gotowane”, żeby struktura pozostała spójna. Atoli powód, który je do tego zniewala, nie jest czysto formalny: dzięki temu system staje się świadectwem, że sztuka kulinarna nie znajduje się całkowicie po stronie kultury. Odpowiadając wymaganiom ciała, określona we wszystkich swoich odmianach przez szczególny sposób, w jaki dokonuje się na danym terenie osadzenie człowieka w świecie, umieszczona tedy między naturą a kulturą, kuchnia oddaje raczej konieczną artykulację tych dwóch dziedzin. Wywodzi się z obu i ukazuje tę dwoistość w każdym ze swoich przejawów.

Nie może tego jednak robić zawsze w ten sam sposób. Dwuznaczność „pieczonego” jest wewnętrzna, natomiast dwuznaczność „wędzonego” i „gotowanego” zewnętrzna, ponieważ nie jest związana z rzeczami samymi, ale ze sposobem, w jaki mówi się o nich lub w jaki postępuje się z nimi. Albowiem narzuca się tu jeszcze jedno rozróżnienie: cecha bycia czymś naturalnym, którą język nadaje pokarmom gotowanym, jest czysto metaforyczna: „gotowane” nie jest rodzajem „zepsutego”, ono je tylko przypomina. Na odwrót, „wędzone” ulega przeobrażeniu w coś naturalnego nie dlatego, że nie istnieje takie narzędzie kulturalne, jak wędzarnia, ale właśnie wskutek jego dobrowolnego zniszczenia. Przeobrażenie to należy do rzędu metonimii, ponieważ polega na wywoływaniu wrażenia, jakoby skutek zajmował miejsce przyczyny. A zatem nawet wtedy, gdy struktura przekształca się lub uzupełnia, ażeby przezwyciężyć stan niezrównoważenia, dokonuje się to zawsze za cenę nowego niezrówno-ważenia, które ujawnia się na nowej płaszczyźnie. Tej nieuniknionej asymetrii zawdzięcza struktura swą zdolność do tworzenia mitu, który nie jest czym innym jak wysiłkiem podjętym w celu poprawienia lub zatajenia jej asymetrii.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0000012 2 Claude Levi-Strauss • Trójkąt kulinarny 249 Krajowcy z Nowej Kaledonii, którzy aż do przyb
0000014 (10) Claude Lćvi-Strauss • Trójkąt kulinarny 251 Zachodu. Demokratyczna Encyklopedia Diderot
0000018 (12) Claude Levi-Strauss • Trójkąt kulinarny 255 Kiedy schemat zostanie już opracowany w ten
0000018 2 Claude Levi-Strauss • Trójkąt kulinarny 255 Kiedy schemat zostanie już opracowany w ten s
0000010 (11) Claude Levi-StraussTrójkąt kulinarny Dzięki osiągnięciom i oddziaływaniom językoznawstw
Smutek tropikow Claude Levi Strauss Claude Levi-Strauss flĘlĘy? ?/Łr; SMUTEK M?&TROPIKOW
pic 11 06 013458 56 ERAZM KUZMA Może to nawet zbyt dużo powiedziane: wybierze; Claude Levi-Strauss
skanuj0010 2C0 CLAUDE LEVI-STRAUSS mogą mieć przyznane — w rytuale Pueblo — funkcje wojenne. Zagadni

więcej podobnych podstron