0000017 (11)

0000017 (11)



Anna Górzyńska

10. BILANS NEURORUCHOWY MAŁEGO DZIECKA

Przed rozpoczęciem usprawniania dziecka podejrzanego o uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego należy przeprowadzić szereg prób - badań według ustalonej kolejności. Ma to na celu prześledzenie rozwoju ruchowego i uchwycenie nieprawidłowości, które w warunkach prawidłowo funkcjonującego ośrodkowego układu nerwowego powinny być przez dziecko osiągnięte w określonym czasie.

Taki plan badania opisał M. Le Metayer jako bilans neuroruchowy małego dziecka. Zaletą jego jest to, że:

1.    Zapewnia niemowlęciu komfort badania przez oszczędność ruchów.

2.    Ustalony porządek badania wyklucza pominięcie prób.

3.    Próby wybrane spośród metod opisanych przez licznych autorów pozwalają ocenić rozległość i charakter zaburzeń oraz stanowią cenne wskazówki do postępowania terapeutycznego.

Przez wielokrotne powtarzanie prób stosowanych przy badaniu pobudza się dziecko do wykonywania czynności, które samoistnie nie rozwinęły się lub rozwinęły w sposób nieprawidłowy.

Do badania potrzebne są następujące pomoce:

-    gruby i ciepły elastyczny materac;

-    deska do ćwiczeń równoważnych;

-    pieluszki i przybory do pielęgnacji;

-    zabawki i różnej wielkości wałki.

Najkorzystniej jest, gdy w trakcie badania dziecko jest w stanie czuwania, uspokojone i rozluźnione.

Plan badania:

1.    Obserwuje się dziecko w pozycji leżącej na plecach, zwracając uwagę na ułożenie, czy jest dowolne, czy przymusowe, jak ułożone są kończyny i jakie wykonują ruchy.

2.    Sprawdza się wodzenie oczami za przedmiotem.

3.    Bada się odruch chwytny przez dotknięcie ręką badającego powierzchni dłoniowej ręki dziecka (reakcja eksteroceptywna) i uciśnię-cie dłoni dziecka (reakcja prioprio-ceptywna).

4.    Ocenia się utrzymywanie głowy w pozycji siedzącej. Do siadu doprowadza się dziecko w ten sposób, że trzymamy kciuk w dłoni dziecka, a pozostałymi palcami zamykamy dłoń, pociągając dziecko do przodu wywołujemy reakcję siadania.

5.    Ocenia się ułożenie głowy w siadzie przy tułowiu pochylonym pod kątem 45° (głowa w osi tułowia, pochylona do przodu lub opada do tyłu).

6. Podciągając dziecko do siadu z naglą siłą (rys. 12). w zależności od jego stanu obserwuje się:

a)    siad z pozycji leżenia tyłem (na grzbiecie) po jednej lub kilku próbach;

b)    niepełną pozycję siedzącą z:

- głową w osi ciała, pochyloną do przodu lub do tyłu;

nia dziecka podtrzymuje je na różnych wysokościach:

a)    na wysokości pach, obserwuje się, czy głowa opada do przodu;

b)    na wysokości ostatnich żeber, czy głowa i wyższa część tułowia ochylają się do przodu;

c)    na wysokości brzucha, czy głowa i tułów pochylają się do przodu,



Rys. 12 Podciąganie do siadu. Dziecko w wieku 9 m-cy: a - zdrowe; b - dziecko z m.p.dz

-    tułowiem zgiętym, prostym lub sztywnym w wyproście, z ułożeniem kończyn górnych zgiętych lub wyprostowanych;

-    kończynami dolnymi zgiętymi lub wyprostowanymi uniesionymi nad podłożem lub opartymi na podłożu, odwiedzionymi lub skrzyżowanymi;

c)    reakcje z kończyn mogą być symetryczne lub asymetryczne,

d)    głowa i tułów utrzymane prosto lub pochylone w bok.

7. Ocenia się reakcję przy wychylaniu tułowia do przodu. Do wykonania tej próby dziecko utrzymuje się w pozycji wyprostnej, oparte plecami o klatkę piersiową badającego. Ręka badającego podczas wychyla-

czy mięśnie brzucha napinają się w tym samym czasie co mięśnie wyprostne tułowia;

d)    na wysokości miednicy, czy kończyny dolne usztywniają się w wyproście i pięty opierają się mocno na badającym;

e)    na wysokości ud, czy kręgosłup lędźwiowy zwiększa wygięcie ku przodowi (reakcja prawidłowa, rys. 13).

8. Dziecko trzymane kolejno na wysokości podstawy klatki piersiowej, brzucha oraz miednicy jest wy-■ liylane w bok w prawą i lewą stronę. Gdy reakcje przy wychylaniu są nieprawidłowe, obserwuje się, czy upadek jest hamowany czy nie, czy głowa wychyla się więcej niż tułów i czy


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
0000016 (11) 32 ĆWICZENIA WSTĘPNE Rys. 8. Pozycja dziecka do wykonywania ruchów wychylania i rotacji
10 11 (2) 2. EKSPLOATACJA MOTOROWERU 2.1.    Przygotowanie motoroweru do jazdy Przed
10 11 (2) 2. EKSPLOATACJA MOTOROWERU 2.1.    Przygotowanie motoroweru do Jazdy Przed
0000015 (11) 30 MASAŻCIALA Zbliżamy się do końca. Kładziemy dziecko na grzbiecie, równolegle do 
0000015 (11) 30 MASAŻ CIAŁA Zbliżamy się do końca. Kładziemy dziecko na grzbiecie, równolegle do&nbs
wspomaganie rozwoju małego dziecka z MPD, strx 11. DODATKOWE PIŚMIENNICTWO The Community Health Work
20 Metody wychowania małego dziecka w zróżnicowanym. 71.    Kozłowska, Anna: Jak pomó
img091 (21) chowaniem nietypowym, ekstremalnym, u małego dziecka stanowi stan normalny. Tak więc moż
0000014 (11) 28 MASAŻ CIAŁARęka Przystępujemy do masowania dłoni najpierw za pomocą kciuków, kt
slajd6 Ocena rozwoju somatycznego b-• f

więcej podobnych podstron