020

020



20

/. Dziedzictwo filozofii

gląd tego rodzaju należy uznać za prawdziwy, nie jest zagadnieniem czysto filozoficznym. Do domeny filozofii nauki należy rozstrzygnięcie, co należałoby uznać za ..redukcję'’ pewnej nauki szczegółowej do innej, na przykład biologii do chemii, albo chemii do fizyki: ale z chwilą, gdy owe wymogi zostaną sformułowane, to. czy mogą one zostać spełnione, jest już kwestią odkrycia naukowego. Nadto, z chwilą kiedy warunki jednorodności zostają ustalone, pytanie, czy są one spełnione, należy już do fizyki. To, czy ..ostateczne” cząstki materii są jednorodne, przy jakimkolwiek swobodnym rozumieniu tego terminu, nie jest czymś, co można założyć z góry. nie biorąc pod uwagę teorii i eksperymentów fizykalnych.

Samo pojęcie materii jest jednak problematyczne w równej mierze jak pojęcie umysłu. Pojęcia te splatają się bowiem z pojęciami tego, co publiczne i tego, co prywatne, ale nie pozostają z nimi w .ścisłej odpowiedniości. Na przykład, cienie, refleksy i miraże są czymś publicznym, ale można wahać się. czy nazwać je materialnymi; myśli mają charakter psychiczny, ale nie jest bezpośrednio oczywiste, iż nie można ich dzielić z kimś innym. Niektórzy filozofowie twierdzili, że myśli mają charakter fizyczny. Głosili, że wszystkie zdarzenia są zdarzeniami fizycznymi, ale niektóre z nich odpowiadają również deskrypcjom mentalnym. Inni byli zwolennikami monistyczne-go stanowiska wychodzącego z przeciwnych założeń. Dowodzili, iż rzeczy, które uważamy za przedmioty fizyczne, są niczym innym jak klasami wrażeń, rzeczywistych lub możliwych. Jeszcze inni utrzymywali, że zarówno umysł, jak materię można skonstruować z „neutralnych” elementów doświadczenia, a różnice sprowadzają się jedynie do odmiennych relacji zachodzących między owymi wspólnymi elementami.

Wśród rozmaitych poglądów na to zagadnienie jest pogląd, za którym opowiadał się Spinoza, że myśl i rozciągłość fizyczna są aspektami jednej substancji; pogląd, głoszony przez Dcscartes'a i innych, iż istnieją zarówno substancje mentalne, jak fizyczne, pogląd, którego rzecznikiem był Berkeley, że istnieją tylko substancje mentalne, a także pogląd, za którym opowiadał się Hobbes i inni, iż istnieją jedynie substancje materialne, ale niektóre z tych substancji posiadają nieredukowalne własności mentalne. Filozofowie, którzy poczuwali się

^^,r........u-i


do obowiązku wyrugowania pojęcia substancji, zastępując je pojęciem współ występowania własności, formułowali pytania, czy owe własności są wyłącznie własnościami mentalnymi, bądź Fizycznymi; czy niektóre są zarazem mentalne i fizyczne, czy raczej istnieją własności dwóch różnych rodzajów, które są wzajemnie nieredukowalne w tym sensie, iż elementów' jednej klasy ani logicznie, ani fizycznie nie można identyfikować z elementami drugiej. Nie rozstrzyga to jednak wcale kwestii relacji przyczynowej, jaka między nimi zachodzi. Formułowano w tej sprawne różne poglądy: że ow;e własności wzajemnie na siebie oddziałują; że własności fizyczne są zależne przyczynowo od własności mentalnych w tym sensie, iż ich istnienie zależy od tego, czy są poznawane; że własności mentalne są zależne przyczynowo od stanu fizycznego osoby, która je „posiada”, niezależnie od tego. jak zapatrywano się na to, co ową osobę konstytuuje; że własności mentalne mają tylko mentalne następstwa, i że własności mentalne nie są czynne przyczynowo, będąc skutkami własności Fizycznych, ale same nie będąc przyczynami niczego. Ten ostatni pogląd głoszą ci, którzy wierzą, że świat fizyczny jest systemem zamkniętym; że wszystko, co zachodzi, może zostać wyjaśnione w terminach fizykalnych, o ile może zostać wyjaśnione w ogóle; że istnieją jednak również zdarzenia mentalne, które same nie mają fizycznej natury, jakkolwiek można dla nich znaleźć fizykalne wyjaśnienie.

Wreszcie, pluralizm może przyjąć postać odrzucenia tezy, iż istnieje jeden świat, który oczekuje tylko na to, byśmy ujęli go, z większym lub mniejszym stopniem prawdziwości, w naszych narracjach. naszych teoriach naukowych, a nawet naszych artystycznych sposobach przedstawiania. Istnieje tyle światów, ile jesteśmy w stanie skonstruować przy pomocy różnych systemów pojęć, różnych kryteriów' pomiaru, różnych form ekspresji i egzemplifikowania. Nasze ujęcie któregokolwiek z takich światów może być mniej lub bardziej adekwatne, nasze sposoby przedstawiania w mniejszym bądź większym stopniu możliwe do przyjęcia, ale wówczas, gdy dwa konkurencyjne systemy wchodzą ze sobą w konflikt, możemy nie być w' stanic rozstrzygnąć sporu między nimi. W tym przypadku pytanie, który ż nich jest słuszny, może być pozbawione sensu. Siła tego poglądu sprowadza się do truizmu, iż nie możemy rozpatrywać żadnego świa-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
20 I Dziedzic two filozofii gląd tego rodzaju należy uznać za prawdziwy, nie jest zagadnieniem czyst
rozwiązane l.p Stwierdzenie, które należy uznać za prawdziwc-TAK. lub nieprayydziwe-ME TAK NIE 1 Pr
skanuj0039 2 38 Rusztowania5.2. Ważne części składowe rusztowań Rusztowania zewnętrzne tego rodzaju
promieni efektywnych dla poszczególnych rodzajów porów należy uznać za umowne. Według klasyfikacji I
img080 (16) 82,2 cenie pierwszych zasad. Tego. rodzaju zdania intelekt musi uznać za prawdziwe, pozn
filozofia egzamin7 tego rodzaju, te raczej chodziło mu o wypowiedzenie się wyraziste i poetyckie ni
Magazyn663 Nr 51 Rozpłód kóz 59 Oczywiście określenia tego rodzaju należy traktować jako orientac
244wb Wokół BAROKU U 244 * 249. Szafa gdańska Do najpiękniejszych dzieł tego rodzaju należy wizerune
Etyka lektury8 oceny, tak iż ocenę należy uznać za warunek konieczny przyjemnego lub przykrego upod
Sam problem badawczy należy uznać za ważny z punktu widzenia współczesnych procesów
7 Wprowadzenie który należy uznać za nurt wspólny wielu różnych poglądów, w teologii kościelnej
126- i na jej towarowość. Obydwa czynniki należy uznać za istotne w sytuacji rolnictwa 1 rynku żywno
-13- §34. 1. Należy uznać za poprawne stosowanie następującej ogólnej zasady ustalenia dokładności

więcej podobnych podstron