03 (101)

03 (101)



88_Część II: POLACY IZYDZI: ODMIENNE WSPÓLNOTY PAMIĘCI

zachowań, personifikacje wartości1 tów należę między innymi: pomijanie pewnych drażliwych wydarzeń z przeszłości, fałszowanie jej obrazu, wyolbrzymianie i upiększanie własnych dokonań, manipulowanie związkami między faktami, obwinianie nieprzyjaciół lub

stu lub redukowanie złożonej sieci uwarunkowań do prostych wyjaśnień1. Ta mitologizacja przeszłości dokonująca się w pamięci zbiorowej, nadająca jej charakter normatywny, aksjologiczny, służy kształtowaniu tożsamości społecznej członków grupy, podtrzymywaniu jej spójności i pielęgnowaniu więzi grupowej. „(... j społeczeństwo dąży do usunięcia ze swojej pamięci wszystkiego, co mogłoby dzielić jednostki, oddalać grupy od siebie i w każdej epoce

warunkami społecznej równowagi"13. Świadomość wspólnej przeszłości przodków, wspólny zasób symboli i bohaterów, poczucie kontynuacji stanowią jeden z najważniejszych elementów grupowej tożsamości i konstytuują wspólnotę pamięci1*, której członkowie w podobny sposób interpretują dzieje swej grupy, podziwiają tych samych bohaterów i odczuwają nienawiść do tych mych wrogów. Pamięć społeczna o wspólnej przeszłości umacnia prawo grupy do istnienia, jest skarbnicą wartości i wzorów do naśladowania przekazywanych członkom grupy w procesie socjalizacji. Tworzy symboliczny język grupy będący jednym z jej wyróżników, dostarcza też szereg innych znaków identyfikacyjnych, dzięki czemu pozwala na identyfikację „swoich" i odróżnienie ich od „obcych" dzięki swej roli integracyjnej13, a także dzięki konstruowaniu i w rzystywaniu stereotypowych obrazów grupy obcej oraz autostercotypów. lecznic podzielana narracja o przeszłości nadaje jej sens i znaczenie, ośu i usprawiedliwia teraźniejszość oraz wyznacza cele na przyszłość, nc znaczenie odgrywa podtrzymywanie i umacnianie tożsamości zbiorow przez pamięć społeczną w grupach określanych przez Bcncdicta Andcrsor mianem wspólnot wyobrażonych16 - w grupach narodowych.

1

B. Szacka, Pamięć społeczna-.; a także: eadem, Historia i pomięć...

13 R. F. Baumcister, S. Haslings, Dislortions oj Collectiee Memory: How Gron) Flaller and Docent Ihcmsetees, (w:J J. W. Pennebaker. D. Paez. B. Rimc |rcd.j. Ci Iective Memory of Politica! Erents. Social Psychological Perspectiies, Mahwah 199 s. 277-294. cyt. za: B. Szacka, Historia i pamięć-., s. 12.

13 M. Halbwachs, op.cit.. s. 422.

Life, Berkeley and Los Angeles 1996, s. 153.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
03 (101) Część II: POLACY I ZlDZl: ODMIENNE WSPÓLNOTY PAMIĘCI staci i wydarzenia zostają przekształc
04 (93) zęść Ili POLACY I ZYD/.I: ODMIENNE WSPÓLNOTY PAMIĘCI rozdźwięk między nieoficjalną pamięcią
IMAG0665 88 CZĘSC II Poioscauwirc zaburzeń onc5<wityctłi}vn 88 CZĘSC II Poioscauwirc zaburzeń
skanuj0088 bmp 88 CZĘŚĆ II. Organizacja systemów ochrony zdrowia 2.6. Niemcy - 82 min mieszkańców Od
img259 2 88 Część II. Podstawy mikroekonomii 5 - na podstawie tych danych nie można udzielić żadnej
02 (97) ii WSPÓLNOTY PAMIĘCI Część II: POLACYItYlY/.i. 1)1 > kacyjnych. wprowadzono również brosz
P1070065 150 Część II. Rozwiązania I odpowiedzi Podstawiając do równania momentów wyznaczone wartośc
Część II. Korespondencja dyplomatyczna i służbowa 101 1. Korespondencja dyplomatyczna - znaczenie
01 (101) Opracowanie: mgr Marta Mrozewicz Wizaż i stylizacja Część II I. Jednym z celów makijaż
image2 1 jpeg Tematy egzaminacyjne z Teorii Sterowania) Część II (materiał sem VII) 1.   &
•    Wskazania i przeciwwskazania do stosowania metody Część II praktyczna •
139. Mantegażza P. Cześć II. Rozkosze uczucia. —„40 139 a. — — Część III. Rozkosze
9 Str. Część II. Tatry. I.    Towarzystwo Tatrzańskie........... 77 II.

więcej podobnych podstron