122 123 (2)

122 123 (2)



122 ĆWICZENIA I WYJAŚNIENIA

Twarze są tu takie same, tylko uszy się zmieniają. Tak więc figury D, E i H nie pasują do reszty. Chociaż są one do siebie podobne różnią się od pozostałych sześciu; a ponieważ należało znale/ć trzy nic pasujące, to muszą być nimi właśnie one.

Oczywiście w grę wchodzi nie tylko położenie figur. Może chodzić także o wyszukanie dwu lub więcej figur powiązanych ze sobą jakąś regułą, a nie pasujących do pozostałych w zestawie Jednak takie skomplikowane zadania mogą okazać się raczej trudne i rzadko spotyka się je w testach inteligencji. Także badani bywają porażająco dobrzy w wynajdywaniu różnych powiązań między elementami i w tworzeniu nowych układów' według reguł, które autorowi testu nie przyszły akurat do głowy.

Poniższe zadanie, choć niezupełnie figuralne (ale czy rzeczywiście?) pokazuje, na czym tego typu zadania polegają:

Z103: Które trzy litery nie pasują do pozostałych?

M N O P R STU

Odpowiedz brzmi M, N i T. Nie ma tu nic do rzeczy kolejność liter, w której występują one w alfabecie; musi więc mieć znaczenie coś co jest w samych literach. Pewną wskazówką jest także to, że napisano wyraźne wielkie litery drukowane. Jedyna różnica między tymi trzema literami a pozostałymi dotyczy kształtu - M, N i T składają się wyłącznie z linii prostych (tak, to już było), a reszta zawiera także linie krzywe.

SERIE FIGUR

Czasami przedstawia się badanemu kilka rysunków i prosi o wybór figury, która powinna być kolejna w zestawie.

Nic trzeba być artystą, by rozwiązywać ten rodzaj zadań: zazwyczaj udzielenie odpowiedzi polega na odszukaniu jednej z kilku możliwości, które już są narysowane.

Proste serie

Zadania tego typu zawierają prawie zawsze serię podobną do przedstawionej w poniższym przykładzie:

HM h i< »i «| / pięciu podanych niżej figur należy wstawić w miej-m *• /.miku zapytania?


A B C D E

lin pi/ykl.ul pochodzący od Thierry’ego Carabina wydaje się

•    •M.Im , do /io/uinienia, zanim nie potraktujemy przedstawionych

•    min hj-tu piko następujących po sobie, zmieniających się regularni. . I. inrniow serii. Można wtedy zobaczyć, że w kolejnych

.....t »• li wewnętrzna linia trójkąta odrywa się i obraca w kierunku

i-........ uvin do ruchu wskazówek zegara, podczas gdy zewnętrzne

•lnu. i«|,| u, w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. « id»h\ u, m nę kontynuować, następną powinna być figura E.

•' .d um to jest trudne, ponieważ skłonni jesteśmy spostrzegać i .1 fd.| lig hi ę raczej jako całość niż jako kilka odrębnych części. / d Ind.iniy, ze części muszą być całkowicie czymś innym, więc

•    * * * d.. <n/egamy powiązań pomiędzy kolejnymi ramkami. Jest to i*../ kloią warto brać pod uwagę przy rozwiązywaniu zadań

htftirulrtych.

l*t m'widywanie wzoru

U iimyi li / kolei zadaniach jest jakaś reguła lub wzór, do którego pn u),| wszystkie podane figury i tylko jedna z możliwych odpo-

•    i. d/1 Poniższe zadanie ilustruje taki przypadek:

f MU Którą / pięciu figur należy wstawić w miejsce znaku zapylania?

A

B

D

E



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
122 123 (2) 122 ĆWICZENIA I WYJAŚNIENIA Twarze są tu takie same, tylko uszy się zmieniają. Tak więc
134 135 (2) 134 ĆWICZENIA I WYJAŚNIENIA Jeśli są to kropki, to zadanie może ci zwykle przypomnieć, ż
110 111 (4) i io ćwiczenia i wyjaśnienia UZUPEŁNIANIE SŁÓW W innych, często spotykanych zadaniach, w
WESOLE ZABAWY I CWICZENIA DLA 5 I 6 LATKOW Połącz liniami takie same litery. Uważaj, niektóre z nic
NON STOP84 02 2 © Są to takie same dobro teksty, jak każde inne, tylko tu jest jeszcze jakaś
IMGW71nd Pytania otwarte • są to takie pytania, w których pozostawia się respondentowi całkowitą swo
Karty pracy (27) Takie same W każdym rzędzie są dwa takie same przedmioty. Znajdź je i pokoloruj.f
r i TU? Słowa v sionką roipraw^owe ty Opróu , tak. Więc; <otf>ż , jp)N Tz*pa«de wtujiWKtj
DSC00669 (9) ęjaluacje są do tego stopnia skomplikowane, że zwykły człowiek gubi się w nich). Tak wi
twarze Połącz w pary takie same twarze.
DSC02222 Jak twierdzi Z. Ziembiński: „Pytania do rozstrzygnięcia są to takie pytania, które domagają
DSC49 (3) Analiza przełomu Na powyższym zdjęciu zestawione są dwie takie same próbki, przed i po ze
•    czy są one takie same •    czy wartość średniej arytmetycznej

więcej podobnych podstron