14 (82)

14 (82)



jgg Część L Podstawy komunikacji

Kiedy komunikujesz się z mężczyznami lub kobietami, unikaj przypisywania im specyficznych zachowań niewerbalnych na podstawie stereotypów związanych z płcią. Taka stcreotypizacja mogą powodować, że druga osoba będzie demonstrować stereotypowe zachowania niewerbalne oraz ograniczać możliwości wyboru repertuaru tych zachowań, uniemożliwiając w ten sposób komunikację. Nie zakładaj, że możesz stosownie interpretować motywy komunikowania się drugiej osoby na podstawie stereotypów dotyczących niewerbalnych zachowań kobiet i mężczyzn.

Jeżeli przewidujesz, że będziesz nawiązywał kontakt z kimś z kultury innej niż twoja, dokształć się na teinai obyczajów danej kultury, łącznic z zachowaniami niewerbalnymi. Bycie świadomym tych różnic i wrażliwym na nie jest pierwszym krokiem w kierunku ich zrozumienia i szacunku. Jeżeli podczas komunikacji zdarzy się coś nieoczekiwanego, pozostań elastycznym. Jeżeli ktoś się spóźnia, staje za blisko i zakłóca twój spokój albo unika patrzenia ci w oczy, to nie traktuj lego osobiście. Pamiętaj, że takie zachowania najprawdopodobniej są odbiciem różnic kulturowych w komunikacji niewerbalnej. Potraktuj te różnice jako możliwość poszerzenia własnych horyzontów.

5.6.3. Połącz komunikację werbalną z niewerbalną

Wiadomości niewerbalne są wysyłane i odbierane ciągle, co oznacza, że często są komunikowane równocześnie z wiadomościami werbalnymi. Wiele z omówionych już trudności powstaje, kiedy wiadomości werbalne i niewerbalne nic są skutecznie lub odpowiednio skoordynowane. By komunikować się kompetentnie, należy sprawić, żeby sygnały werbalne i niewerbalne działały wspólnie oraz uzupełniały się nawzajem.

Przykłady ilustrujące skuteczną i stosowną koordynację można znaleźć w sporcie, kiedy trenerzy są szkoleni, by motywować i zachęcać graczy przez wzmacnianie ich stwierdzeń werbalnych językiem ciała (Simon, 1995). Ponadto, terapeuci są sz.koleni w wykorzystywaniu komunikacji niewerbalnej w celu uzupełniania słownego dialogu z klientami (Mohacsy, 1995). Podobnie, ludzie komunikując)' się za pomocą mediów elektronicznych odczuwają potrzebę włączenia sygnałów niewerbalnych w wiadomości werbalne. Kiedy korzystamy z poczty e-mailowej, wykorzystujemy symbole, które przedstawiają wyrazy twarzy, co przypomina rozmowę między ludźmi. Więcej informacji na temat prób integrowania komputerowych werbalnych i niewerbalnych wiadomości znajdziesz w Rozdziale 7.

Jednym ze sposobów efektywnego integrowania przeciwstawnych wiadomości werbalnych i niewerbalnych jest przeniesienie wiadomości niewerbalnej na poziom werbalny. Kiedy wiadomości werbalne i niewerbalne jakiejś osoby wydają się przeczyć sobie nawzajem i istnieje możliwość niezrozumienia, zamiast zgadywania, co chciała wyrazić, poproś mówcę o wyjaśnienie wiadomości. Taki proces wyjaśniania skutecznie zintegruje wiadomości werbalne z niewerbalnymi oraz okaże rozmówcy szacunek.

Komunikacja niewerbalna używana skutecznie i stosownie pomaga w budowaniu zrozumienia i tworzy społeczności, w których ludzie współdziałają dla osiągnięcia celów oraz uczestniczą we wzajemnie korzystnych i nagradzających związkach. W części wstępnej, Justin i Sarnantha wykorzystali skutecznie i stosownie sygnały niewerbalne w celu przekazania swojego zainteresowania sobą. Kiedy Sarnantha zdała sobie sprawę, żc Justin jest atrakcy jny, usiadła przy stole blisko niego. Zaczęła rozmawiać, obniżyła swój głos, pochyliła się w stronę Justina, uśmiechała się i utrzymywała bezpośredni kontakt wzrokowy. Efektem jej sygnałów niewerbalnych była reakcja Justina - pochylił się do przodu, dotknął delikatnie ręki Samanthy i poprosił ją o spotkanie. Podobnie jak Justin i Sarnantha, ty też możesz poprawić swoją kompetencję komunikacyjną w zakresie komunikacji niewerbalnej oraz umiejętnie zintegrować komunikację werbalną z niewerbalną.

Podsumowanie rozdziału

Komunikacja niewerbalna obejmuje wszystkie ludzkie zachowania, postawy i akcesoria (inne niż słowa), które komunikują wiadomości oraz mają wspólne znaczenie. Kiedy porównuje się ją z językiem, to komunikacja niewerbalna jest bardziej ciągła i wieloznaczna, operuje na niższym poziomie świadomości, wykorzystuje różnorodne kanały i przekazuje emocjonalną i relacyjną część wiadomości. Faktycznie. 65% znaczenia wiadomości w rozmowie pochodzi z sygnałów niewerbalnych, sygnalizując, że komunikacja niewerbalna jest podstawowa w życiu osobistym I zawodowym.

Ludzie wykorzystują sygnały niewerbalne w celu zastępowania, powtarzania, uzupełniania i akcentowania słów. regulowania interakcji I konwersacji, zaprzeczania słowom. Wiadomości niewerbalne, które spełniają łe cztery funkcje, to wygląd fizyczny, mowa ciała, ruchy i postawa ciała, ekspresja twarzy, kontakt wzrokowy. dotyk, głos oraz czas i przestrzeń.

Wygląd fizyczny, zawierający również ubrania i inne przedmioty, w sposób znaczący wpływa na pierwsze wrażenia. Ruchy i postawa ciała komunikują to. jak ludzie spostrzegają władzę, jak czują się sami ze sobą oraz jak czują się w temacie rozmowy. Naturalne gesty, które pasują do werbalnych wiadomości, wzmacniają je, zaś gesty negatywne, jak wiercenie się lub całkowity brak gestów, odwracają uwagę od wiadomości. Ekspresja twarzy - uniwersalne kulturowo okazywanie smutku, złości, wstrętu, strachu, zdziwienia i radości - przekazuje emocjonalne znaczenie wiadomości. Skuteczne i stosowne wykorzystanie kontaktu wzrokowego wpływa na wiarygodność oraz komunikuje szczerość, zaufanie, przyjaźń i intymność. Dotyk jest używany w celu komunikowania wsparcia, władzy i afiliacji oraz określania poziomu intymności związku. Zróżnicowanie głosu, czyli parajęzyk, jest osiągane przez zmiany wysokości, tempa I głośności oraz przez skuteczne wykorzystanie ciszy. Korzystanie z ciszy i unikanie przerywników wokalnych lub niepłynności jesl także częścią parajęzyka. Sposób wykorzystania czasu dostarcza informacji o wartościowaniu samego czasu, o tym, jak ludzie cenią się nawzajem oraz o ich statusie i władzy. Sposób wykorzystania i wypełnienia przestrzeni przez łudzi także przekazuje ważne wiadomości niewerbalne.

Wyrwania i trudności wiążą się z liczbą oraz ciętością wiadomości niewerbalnych, niskim poziomem świadomości sygnałów niewerbalnych oraz indywidualnymi, płciowymi i kulturowymi różnicami w zakresie komunikacji niewerbalnej. Trudności te mogą być pokonane, jeśli będziemy bardziej świadomi wiadomości niewerbalnych, będziemy zdobywać wiedzę na temał różnic w komunikacji niewerbalnej, okazywać wobec nich szacunek oraz umiejętnie integrować wiadomości werbalne z niewerbalnymi. Przełamywanie łych trudności jest jednym ze sposobów rozwijania zrozumienia innych ludzi oraz. dzięki skutecznej i stosownej komunikacji niewerbalnej, tworzenia społeczności.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
14 (82) 198 L PcKjstaw> komunikacji Kiedy komunikujesz się z mężczyznami lub kobietami, unikaj p
09 (28) jgg Część L Podstawy komunikacji rozmawiała z Justinem. Mężczyźni wykorzystują głos u S
07 (33) jg^ Część I. Podstawy komunikacji zdają sobie sprawę, kiedy reagują na wyraz twarzy przekazu
skanuj0007 (286) 4Q Część I. Podstawy komunikacji 1.2.4. Komunikacja jako tworzenie społeczności Wic
skanuj0002 (377) 2Q Część I. Podstawy komunikacji Wtorek, godzina 13 - Lunch z Kwanem przebiegł spok
skanuj0003 (362) i 22 Część I. Podstawy komunikacji i 22 Część I. Podstawy komunikacji i ił oznaczać
11 (121) Część I. Podstawy komunikacji osobistej, czyli dystansu uiię<ł?.) ludźmi, jak i terytori
74542 Werbalna1 EL 69 gg Część ł. Podstawy komunikacji specyficznych sytuacjach, które nic muszą wy
DSC00477 gg Część I. Podstawy komunikacji Klarowność Jeżeli zostałbyś poproszony o opisanie kompeten
08 (33) jg0 Część I. Podstawy komunikacji i dotknął lekko ramienia Samanthy, gdy prosił ją o spotkan

więcej podobnych podstron