188

188



ks. STANISŁAW DZIEKOŃSK1

(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)

Język religijny we współczesnej katechezie

Język religijny stanowi przedmiot zainteresowania wielu dyscyplin naukowych. W opracowaniach podejmuje się próby wyjaśnienia, czym jest język religijny, jakie spełnia funkcje, kto się nim posługuje, gdzie jest używany. Znawcy przedmiotu wyrażają przy tym opinię, że już samo naszkicowanie bogactwa języka religijnego poraża ogromem i komplikacją tego zjawiska1 2. Dlatego też niniejsza wypowiedź będzie spojrzeniem na problem języka religijnego jedynie w perspektywie współczesnej katechezy, oczami teologa - katechetyka.

1. Czym jest język religijny?

Wszelkie ustalenia w zakresie rozwijanego tematu domagają się najpierw przynajmniej pobieżnego określenia, czym jest język religijny. W potocznym rozumieniu pojęcie to budzi wiele skojarzeń i jest wiązane z językiem używanym:

-    w poszczególnych religiach;

-    w celebracjach obrzędowych;

-    podczas modlitwy;

-    w naukach teologicznych.

Wymienia się również pojęcia charakterystyczne dla języka religijnego: „łaska”, „sakrament”, „parafia”. W opinii specjalistów pojęcie języka religijnego jest jednak bardziej skomplikowane. Przekonują o tym między innymi odmienne teorie dotyczące języka religijnego prezentowane przez filozofów XX wieku. Część z nich, określana mianem „pozytywistów logicznych”, podważała nawet przekonanie o możliwościach sensownego mówienia o Bogu. Według ich teorii język ma znaczenie poznawcze tylko wówczas, kiedy mówi o sprawach weryfikowalnych empirycznie. Tymczasem język teologiczny, religijny, nie potrafi sprostać empirycznemu wzorcowi weryfikalności - jest zatem bezsensowny.

Pomijając szczegółowe przedstawienie dyskusji i sporów wywołanych krytyką pozytywistyczną należy zaznaczyć, że obecnie zagadnienie weryfikacji języka religijnego odeszło na plan dalszy. Pozytywistom nie udało się poprawnie opisać podstawowego sensu nawet dla zdań - twierdzeń formułowanych w naukach empirycznych, a poza tym mylili znaczenie z prawdziwością - sensowności wypowiadanych twierdzeń nie można uzależniać od innej kwestii: jak dowiadujemy się o ich prawdziwości? Próby sformułowania zasad poznawczej sensowności nie były sensowne^.

Na tle wielorakich wyjaśnień języka religijnego wybija się spojrzenie prezentowane przez J. A. Kłoczkowskiego - historyka, filozofa i teologa. Zauważa on, że w sensie ścisłym

1

   Por. J.A. Kloc/.owski, .Ą'2yA'p którym mówi człowiek religijny, „Znak" XLVU, 1995, z. 12, s. 9.

2

   Por. M. Pclerson, Czy moina sensownie mówić o Bogu?, „Znak" XLVU, 1995, z. 12, s. 35-41.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie jest jednym z najmłodszych polskich uniwersyt
GRZEGORZ ŁĘCICKI Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Instytut Edukacji Medialnej
Psychologia potrzeb Dr Sabina Zalewska Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
PORADNIK DLASTUDENTA UKSW Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Centrum Ekologii i Ekofilozofii Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
UNIWERSYTET KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO W WARSZAWIE Instytut Psychologii
(Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa) i dr Adrian Kurcbart (Uniwersytet Jana Kochan
Regulamin Studiów w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w § 17 stwierdza, iż: „
Bibliografia: Akty prawne Regulamin Studiów w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszaw
12 Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 1999, s. 311, „Ełckie Studia
Wydział Prawa Kanonicznego Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
PROTOKÓŁ POSIEDZENIA SENATU UNIWERSYTETU KARDYNAŁA STEFANA WYSZYŃSKIEGO W WARSZAWIE w dniu
UKSW - Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie UŁ - Uniwersytet Łódzki UO - Uniwersyt
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie Przedmiot na maturze polskiej Odpowiedniki
12 12 Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie1) WYDZIAŁ BIOLOGII I NAUK O
I 14 I 14 Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie2) WYDZIAŁ FILOZOFII

więcej podobnych podstron