19

19



instytucjami i organizacjami, biznesem, miejscową AUTENTYCZNĄadministracją i władzą samorządową. Taki DIALOG środowiskowy daje szansę przejścia od poziomu otrzymywania informacji do poziomu współdecydowania w podejmowanych decyzjach.

IV.    Faza czwarta: podział obowiązków i rozdzielenie odpowiedzialności

Przygotujmy tabelę z .teraz’, ,w następnym miesiącu”, aa pół roku" w celu określenia kolejności realizacji zadań i odpowiedzialnych za zadania osób. W tabeli powinno znaleźć się miejsce dla wszystkich podmiotów społecznych, według ich kompetencji, wiedzy i możliwości, np. lokalny samorząd, mieszkańcy, organizacje, instytucje publiczne, eksperci, związki zawodowe, itd. Tabela powinna uwzględniać rubrykę opisującą, w jaki sposób planujemy zrealizować zadania, np.:

1 krok: szkolenie, 2. krok: utworzenie organizacji (np. spółdzielni), itd.

V.    Faza piąta: promocja wspólnego programu

Przygotowany w ten sposób plan, który będzie prawdopodobnie planem rozwoju społecznego osiedla, należy opracować pisemnie i zaprezentować:

v miejscowej administracji i władzy samorządowej:

v społecznościom i samorządom osiedli wykonującym podobną pracę w danym regionie:

v władzom województwa;

v prawdopodobnych partnerów; instytucji i organizacji.

Grupa inicjatywna i nowo powstające partnerstwo powinny wspierać i promować przygotowany plan. Niech podzielą kto z kim będzie utrzymywać kontakt i kto z kim omówi później osobiście wcześniej przesłany pisemnie plan. Plan powinien zawierać uwagi i ustalenia powstałe w ten sposób. Ta praca służyć będzie promocji, upowszechnieniu i wykorzystaniu określonej w planie zewnętrznej pomocy, jej aktywizacji - wsparcie fachowców, tworzenie nowych miejsc pracy itd.

VI. Faza szósta: powstanie współpracującej społeczności, rozpoczęcie różnych miejscowych szkoleń działalności, projektów.

Społeczność lokalna, inicjatorzy, redaktorzy, ankieterzy, wolontariusze analizujący itd., którzy poznają społeczność, już sami tworzą pewną grupę inicjatywną. Oprócz tej grupy podczas realizacji planów może powstać jeszcze wiele takich grup-koalicji, które zajmą się różnymi innymi palącymi problemami. I te grupy już same ze sobą we własnym gronie muszą na nowo omówić tożsamość, zadania, strategie, w ramach spotkań lub szkoleń.

Przy kształtowaniu nowych grup może pomóc współpraca miejscowych autorytetów i talentów pomocnych we wspólnych projektach: np. wydanie miejscowej gazety, stworzenie miejscowego muzeum, nauka języków itd. Wszędzie szukamy wspólnych rozwiązań!


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2010 12 12 8 182 ROZDZIAŁ 3 Przedsiębiorstwo sieciowe: kultura, instytucje i organizacje Te trwale
gimnazjon palestra Integralna i niezbędna instytucja greckiej polis. Miejsce ćwiczeń fizycznych i um
Dokument z witryny instytucji, organizacji lub osoby prywatnej American Psychological Association. (
10. Ład zapewnienie zasobom organizacji właściwego miejsca 11. Ludzkie traktowanie
Załącznik nr 5Wzór (pieczęć jednostki organizacyjnej Sił    (miejscowość,
Wolkowo Akodcmio Ttchrkzno instytut Organizacji i Zarządzania WAŻNIEJSZE MONOGRAFIE W
przedsiębiorstwem, cz. 2, Uniwersytet Zielonogórski, Instytut Organizacji i Zarządzania, Zielona Gór
IMG 88 5J    doskonale nadaje się do lokalizacji prestiżowych instytucji miejskich i
Wszystkie instytucje, organizacje, jednostki użyteczności publicznej i podmioty gospodarcze funkcjon
Dziękujemy za uwagę Prof. dr hab. inż. Zdzisław Szalbierz Dyrektor Instytutu Organizacji i

więcej podobnych podstron