16 (3)

16 (3)



50 2. MSP - meandry historii

Ekonomistów i specjalistów od zarządzania do kierowania złożonymi organizacjami. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych studenci kierunku International business podzielali powszechnie tradycyjny pogląd, że sukces na rynkach zagranicznych wymaga działalności na wielką skalę23. A. Chandler przestrzegał zaś: „...chcąc konkurować globalnie, musisz być wielki”24.

G. Inne czynniki

Istotnym czynnikiem, który sprzyjał powiększaniu wielkości przedsiębiorstw, był wzrost kosztów transakcyjnych. Zgodnie z teorią R. Coase’a, firma wzrasta, jeśli koszty transakcyjne związane z transakcjami rynkowymi przewyższają koszty związane z rozwojem produkcji25. W ocenie wielu menedżerów koszt umów dotyczących dostaw zaopatrzeniowych i ryzyko z nimi związane skłaniały do budowania pionowo zintegrowanych koncernów. Koszty te bowiem, również w opinii teoretyków, były wyższe dla MSP niż DP26.

Wśród pozostałych czynników, które przyczyniły się do marginalizacji sektora MSP, warto zwrócić uwagę na znaczenie produkcji na potrzeby wojska. Szczególnie przestawienie przemysłu na produkcję sprzętu i wyposażenia armii przed i w czasie II wojny światowej odegrało wielką rolę w „promowaniu” dużych jednostek produkcyjnych. Przykłady hitlerowskich Niemiec, Japonii, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, a także Związku Radzieckiego są najlepszymi ilustracjami tego procesu. Postęp techniczny w tym czasie był głównie napędzany potrzebami masowej produkcji militarnej, nawet w tych gałęziach, gdzie wcześniej była ona trudna do wyobrażenia. Na przykład decyzja polityczna administracji amerykańskiej, podjęta w 1938 roku, o wyprodukowaniu 10 tysięcy samolotów w ciągu 2 lat (pięciokrotny wzrost produkcji) spowodowała kolosalne zmiany w przemyśle lotniczym i samochodowym. Przepływ know-how, technologii i metod organizacji pomiędzy tymi przemysłami doprowadził do powstania wielkich producentów samolotów, którzy skorzystali z doświadczeń wcześniej istniejących samochodowych gigantów27. Innym przykładem była „taśmowa” produkcja statków typu Liberty. Wiclkoseryjna, masowa produkcja sprzętu wojskowego wymagała masowych dostaw narzędzi, części itp. W rezultacie amerykański przemysł wyszedł z wojny wyposażony w technologie i sprzęt świetnie nadające się do tego typu (w sensie skali) produkcji cywilnej.

Jednocześnie w czasie wojny rozwinięto wiele metod organizacji i zarządzania wielkimi organizacjami (wojskowymi, administracyjnymi), które potem przeniknęły do dużych korporacji. Przykładami mogą być m.in. model transportu Koopmansa (wykorzystywany przy organizacji konwojów morskich), model mieszanki (diety) i wicie innych.

23    B. Gomez-Casseres 11997].

24    A. Chandler, Scalę and scope: The dynamics of industrial capitalism, Harvard Univeristy Press, Cambridge, 1990, cyt. za: Observatory... 12004], nr 7, s. 11.

25    R. Coase 11937],

26    R. Thurik [1996] ss. 132-133.

27    B. Carlsson [1984],


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
16 (2) 60 2. MSP - meandry historii ich postępującej segmentacji, stwarzając większe pole do popisu
10 (7) 44 2. MSP - meandry historii podzielone było wytwarzanie danego produktu, tym więcej ludzi m
14 (3) 48 2. MSP - meandry historii jest to przecież konstrukcja uzasadniająca pożytki „małości”18.
12 (2) 56 2. MSP - meandry historii rozprzestrzenianiu się na coraz to nowe sektory i w skali międz
14 (2) 58 2. MSP - meandry historii B. Rozwój gospodarczy Stały, choć nierównomierny wzrost gospoda
10 (2) 64 2. MSP - meandry historii Objawiało się to głównie w: •    spadku liczebno
12 (2) 56 2. MSP - meandry historii rozprzestrzenianiu się na coraz to nowe sektory i w skali międz
12 (2) 56 2. MSP - meandry historii rozprzestrzenianiu się na coraz to nowe sektory i w skali międz

więcej podobnych podstron