2009 06 23 0938 23

2009 06 23 0938 23



Ukryty - respondent nie ma świadomości, ze jest przedmiotem badania, stąd nie wyraża nań zgody, nie zna przedmiotu badania, celu i roli badającego

2.    Nieformalny - respondent wie, że prowadzony jest wywiad, wyraża nań zgodę, ale nie zna celu lub zna cel zafałszowany

Formalny - respondent zna prawdziwy cel prowadzenia wywiadu

3.    Swobodny - rozmowa, w której sekwencja pytań jest zmienna, stawia się główmie pytania zamknięte, uzyskując dane jakościowe, indywidualne, oparta jest na ogólnych dyspozycjach

Skategoryzowana - rozmowa, w której sekwencja pytań jest stała, stosuje się głównie pytania zamknięte, uzyskując dane ilościowe, cechuje ją duży stopień sformalizowanych danych i charakteru relacji diagnostycznej

4    Indywidualny - przeprowadzany z jedną osobą, najczęściej w celach diagnozy praktycznej, decyzyjnej, ale też często poznawczej

Zbiorowy - przeprowadzany z udziałem większej liczby osób. może mieć wówczas charakter ustny bądź pisemny

5.    Zwykły - jednorazowy, przeprowadzany dla opisu badanego stanu rzeczy, często w celach poznawczych, w badaniach diagnostycznych

Panelowy - przeprowadzany w co najmniej dwóch sesjach lub w dwóch grupach, stosowany do uchwycenia różnic, wpływu upływu czasu lub wydarzeń na badane zjawisko

6    Psychologiczny - klasyczny, kliniczny, indywidualny, związany z badaniem cech jednostkowych, odstaw jej zachowania czy zaburzeń w funkcjonowaniu jednostki, stanowiąc podstawę interwencji

Środowiskowy - służący poznaniu charakteru i zależności pomiędzy indywidualnym funkcjonowaniem jednostki a wpływem nan środowiska, przeprowadzany w miejscu typowego funkcjonowania jednostki, łączy w sobie elementy wywiadu klasycznego z obserwacją warunków środowiskowych

7    Ustny - informacje zdobywane są w komunikacji werbalnej, rejestracji dokonuje diagnosta

Pisemny - informacje przekazywane są w formie pisemnej, rejestracji dokonuje respondent

•    wywiad środowiskowy powinien być:

1. Jawny

2 Formalny

3.    Skategoryzowany

4.    Indywidualny

5    Zwykły

6.    Środowiskowy

7.    Ustny

•    strategia budowania wywiadu - należy uwzględnić:

1.    Ze względu na to. iż wywiad jest spotkaniem dwu podmiotów, które w odmienny sposób porządkują i organizują treści:

A.    Logika badającego - zakłada pewne cele i chce je osiągnąć, organizując wywiad tworzący logiczną całość o wewnętrznej organizacji odpowiadającej ciągowi problemów i hipotez

B.    Logika badanego - opowiada o sobie z wewnętrzną logiką odpowiadającą chronologii lub wadze wydarzeń w jego życiu, stanowiącą wyniki.własnej wizji świata czy też subiektywnej trudności mówienia o pewnych sprawach

2.    Rozpoczynanie wywiadu — ważne jest uwzględnienie wszystkich czynników związanych z nawiązaniem dobrego kontaktu diagnostycznego


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2009 06 23 0938 55 3. Sekwencję tematów w wywiadzie - nie mogą być przypadkowe, ale dostosowane do p
2009 06 23 0928 46 DPSK-3- Temat: Sposoby poznania diagnostycznego 1. Pojęcia: metoda badań, metoda
2009 06 23 0936 29 Narzędzie badawcze - to przedmiot służący do realizacji wybranej techniki badań M
2009 06 23 0941 13 •    z reguły to diagnosta zadaje pierwsze pytanie, wprowadzając o
2009 06 23 0943 16 bardziej szczegółowe, dążąc do konkretyzacji pewnych faktów, rozwinięcia interesu
2009 06 23 0937 33 hipotez na temat tego, jakim zasobami fizycznymi człowiek dysponuje, na ile siebi
2009 06 23 0939 56 kategorii analitycznych i badawczych; najczęściej ma miejsce, gdy analizie podleg

więcej podobnych podstron