200920wstep do wesela0047

200920wstep do wesela0047



XCII DZIEJE TEATRALNE -WESELA-

nografów. Premiery pobudzały w tych wypadkach przeważnie (|» I żywych dyskusji, których ślady pozostały głównie w prasie i czasopismach.

Ilość wystawień Wesela w ciągu dziesięcioleci uniemożliwia ich wyliczenie w tym miejscu. Najpełniejszy, być może kompletny, wykaz premier i wznowień dramatu zawiera zestawienie dokonane przez Marię Stokową w pracy: Stanisław Wyspiański. Monografia bibliograficzna, Teatr Wyspiańskiego (jako tom XV, vol. III I Dzid zebranych S. Wyspiańskiego), Kraków 1968, s. 315—433. I

Do tej podstawowej pracy można odesłać szczególnie zaintcrc- I sowanych „dziejami teatralnymi” Wesela. Wedle wymienionego I zestawienia było jego premier i wznowień do 1966 roku (dokąd do- I chodzi chronologiczny ich układ) —197. Gdy w Galicji wysta- I wiano utwór, oczywiście od razu jawnie i bez większych zmian tekstu, to w zaborze rosyjskim rozpoczęto od przedstawień konspiracyjnych w prywatnych mieszkaniach, jak już w 1902 i 1903 (pierw- j sze z nich reżyserowała 'Laura Pytliń&ka, córka Marii Konopnickiej;. Konspiracyjne przedstawienia Wesela odbywały się również podczas okupacji niemieckiej w okresie II wojny światowej — jak w Krakowie w 1941, w Warszawie w 1944 roku, a także nawet w obozie koncentracyjnym w Gross-Rosen w 1944 r. U końca tej wojny podjął realizację Wesela Teatr Wojska Polskiego, dając premierę w Lublinie już 29 listopada 1944 r., a także, po przesunięciu się frontu, w Krakowie 6 lutego 1945, w tymże miesiącu w Katowicach, w marcu w Łodzi. Tegoż roku zainaugurował Weselem własny sezon teatralny (6 X 1945) w Katowicach Teatr Śląski im. S. Wyspiańskiego. W ciągu lat powojennych znamienna przerwa w wystawianiu dramatu Wyspiańskiego daje się stwierdzić między 1948 a 1955 rokiem; wznowi zaś jego „życic sceniczne” Teatr Domu Wojska Polskiego w Warszawie 22 lipca 1955 r.

Wesele doczekało się szczególnie wielu wystawień poza granicami ziem polskich; wyjątkowo liczne były występy polskich zespołów teatralnych z Weselem w Kijowie—w latach 1908, 1912, 1913, 1915, 1916, 1918, 1922. W Petersburgu grano Wesele w latach 1909, 1912, 1916, w Moskwie — w 1915 i 1916. Z okresu przed 11 wojną można wymienić nadto następujące miasta obce, gdzie wystawiały dramat polskie zespoły: Nowy Jork (1908), Mińsk, Kowno, Paryż, Odessę, Wiedeń, Charków, Rygę. Po II wojnie grano g> w Londynie (1948 i 1966), Pradze (1957, 1964), Moskwie (1965), Wilnie (1965).

Wesele bywało również grane przez zespoły obce, w przekładzie: w Berlinie (1908, Deutsche Theater-Kammcrspiclcj, w Paryżu (1923, Thćatre Art et Action-, przekład francuski: A. I .acia-Cyhul-ski i G. Lenormand) oraz w USA: w New Haven (1933), Pinsburgu (1951) i Nowym Jorku (1962; przekład angielski we wszystkich wypadkach: F. Sobicniowski i H. Pcarson).

Znalazło się również Wesele w programach radiowych i telewizyjnych. W 1973 r. doczekało się także oryginalnej wersji filmowej w reżyserii Andrzeja Wajdy, z udziałem znakomitych artystów teatru i filmu. Nadal pozostaje pośród twórczości dramatycznej Wyspiańskiego przedmiotem najwyższego zainteresowania reżyserów, a również krytyki oraz widzów (słuchaczy).

X. NOTA WYDAWNICZA

Wyspiański zaczął utwór pisać już w najbliższych tygodniach po weselu L. Rydla —z końcem listopada łub początkiem grudnia 1900 r. Najwcześniej powstała scena z Gospodarzem i Wemy-borą, również wcześnie scena z Dziennikarzem i Stańczykiem. Dramat rozrastał się w trakcie tworzenia — aż do połowy lutego, kiedy autor czytał go Kotarbińskiemu (17 II).

Pierwsze wydanie Wesela wyszło w Krakowie nakładem autora na przełomie kwietnia i maja 1901 r. W lipcu tegoż roku ukazało się drugie wydanie. Następne wyszło w 1903 r. (nakładem H. Alten-berga). Wydanie pośmiertne — kolejne czwarte — ukazało się w 1908 r., także w Krakowie. Potem wydawano utwór wielokrotnie, często z komentarzami.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
200920wstep do wesela0035 LXX WIZJA TEATRALNA wielowarstwowa konstrukcja Wesela, której wynikiem mi
200920wstep do wesela0046 xc .CHOCHOLI TANIEC" OBRAZ FINALNY -WESELA- XCI A jednak dzieje oddz
200920wstep do wesela0046 xc .CHOCHOLI TANIEC" OBRAZ FINALNY -WESELA- XCI A jednak dzieje oddz
200920wstep do wesela0046 xc .CHOCHOLI TANIEC" OBRAZ FINALNY -WESELA- XCI A jednak dzieje oddz
200920wstep do wesela0036 ŁXX WIZJA TEATRALNA wielowarstwowa konstrukcja Wesela, której wynikiem mo
200920wstep do wesela0001 WSTU1 I. ZARYS BIOGKAFU TWÓRCYStanisław Wyspiański urody.il się )’  
200920wstep do wesela0006 XII POWRÓT DO KRAKOWA W R IR«4 czyniły się zarówno doznane niepowodzenia
200920wstep do wesela0007 XJV CSIOtmeAłllATtEMl PAWLIKOWSKIEGO I Z -ŻYCIEM rak poezja dramatyczna,
200920wstep do wesela0010 XX ŚLUB LUCJANA RYDLA — tak pisał sam „pan młody”, Rydel, do swego przyja
200920wstep do wesela0013 XXVI AKTORZY — REŻYSERIA rzy wytrawni: niektórzy zaś mniej dotąd znani zy
200920wstep do wesela0027 UY RbPOKI Z WBSEŁ.A RYOŁ.Ą „sensu’ na uporządkowaną logicznie wykładnię
200920wstep do wesela0031 jlxii PRZEMIENNOSC NASTROJÓW prawdy święci triumfy w nagłych, paradoksaln
200920wstep do wesela0032 LX/V ZWROTY PRZYSI.OWIOWH jakaś historia wesoła, a ogromnie pracz to smut
200920wstep do wesela0034 LXVIII WIDMO SZKLI — usłyszy zaś tylko wezwanie sarkastyczne: Kłam sercu,
200920wstep do wesela0037 LXXII WIELOPLANOWOSC KONSTRUKCYJNA Sie niematerialnym: jako obrazy tkwiąc
200920wstep do wesela0040 Lxxvm tUr/.UACHL Sb.K WARTOŚCI darni, niewątpliwie kontrastującymi brutal

więcej podobnych podstron