295 jpeg

295 jpeg



M-0I-I4SU-0. O b> WN PWN 2007

282 CZĘŚĆ II Polityka handlów.)

Wpływ netto cła na poziom dobrobytu jest przestawiony na rysunku 8.10. Efekty ujemne reprezentują dwa trójkąty: b i d. Pierwszy trójkąt to strata producenta z powodu deformacji produkcji, będąca wynikiem tego, że cło powoduje, iż krajowi producenci produkują zbyt dużo tego dobra. Drugi trójkąt reprezentuje krajową stratę z powodu deformacji konsumpcji, wynikającą z tego, że z powodu cła konsumenci zakupują zbyt mało tego dobra. Tym stratom trzeba przeciwstawić oddziaływanie poprawy lcr»ts of łrade, mierzone przez prostokąt e, który obrazuje skutki obniżenia się zagranicznej ceny eksportowej w wyniku wprowadzenia cła. W bardzo ważnym przypadku kraju małego, który nie może w istotny sposób wpływać na światowe ceny, to ostatnie oddziaływanie zanika. W tym przypadku koszty wprowadzenia cła jednoznacznie przewyższają korzyści1.

Inne narzędzia polityki handlowej

Cła są najprostszym narzędziem polityki handlowej. We współczesnym święcie większość rządów oddziałuje na wymianę międzynarodową przy użyciu innych narzędzi, takich jak subsydia eksportowe, kwoty importowe, dobrowolne ograniczenia eksportowe czy „przepisy domieszkowe"2. Na szczęście, kiedy zrozumie się mechanizm oddziaływania ceł, nietrudno jest zrozumieć działanie innych narzędzi polityki handlowej.

Subsydia eksportowe: teoria

Subsydium eksportowe to płatność na rzecz firmy lub osoby, która wysyła produkt za granicę. Podobnie jak cło, subsydium eksportowe może mieć charakter specyficzny (ustalona suma na jednostkę) lub ad iralorent (odsetek wyeksportowanej wartości). Kiedy rząd przyznaje subsydium eksportowe, sprzedawcy będą eksportować produkt aż do osiągnięcia punktu, w którym cena krajowa przekracza cenę zagraniczną o sumę równą subsydium.

Wpływ subsydium eksportowego na cenę |est dokładnie odwrotny do wpływu cła (rysunek 8.II). Cena w kraju eksportującym rośnie z Pv do I\, ale ponieważ cena w kraju importującym spada z f’u. do /'1, ten wzrost ceny krajowej jest mniejszy od sumy subsydium. W kra|u eksportującym konsumenci tracą, zyskują producenci. a traci rząd. gdyż musi wydawać pieniądze na subsydium. Stratę konsumentów reprezentuje pole a + />. zysk producentów to pole a + b + c. a rządowe wydatki na subsydium (wielkość eksportu pomnożona przez wielkość subsydium) to pole b+c+d + e + f + g. A zatem strata dobrobytu netto wynosi b + d+ c+ f + g. 7. tej wielkości pól b i d reprezentują odpowiednio deformację konsumpcji i pro

1

Gospodarka pubka. któro udział w światowym imporcie me przekracza l”1, test zaliczana d<i małych (przyp. tłum.}.

2

" locji canteni reeptirements - wymagania dotyczące lokalnego udziału (wkładu) w produkcji (przyp. tłum.).


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
329 jpeg 83-OM-m-ł-O. C b) WN PWN 2007 316 CZĘŚĆ II Polityka handlowa podważyć próby koordynacji mię
283 jpeg ■HMII-MM4-0. <-■ b> WN PWN 2007 270 CZĘŚĆ II Polityka lundlowa opodatkowywanie transa
297 jpeg ISBN 97K.RMU-HI! 14-0. ■■ l>y WN PWN 2007 284 CZĘŚĆ II Polityka handlowa ustalonego pozi
307 jpeg ISDN 97K-834IM4SI4-0. <5 b> WN PWN 2007 294 CZĘŚĆ II Polityka handlowaS = 20 + 20P. W
313 jpeg BN 978-KJ-01-14* 14-0. C by WN PWN 2007 300 CZĘŚĆ II Polityka handlowa z nieefektywnej stru
317 jpeg SUN 978-83-OI-HK14-0. « by WN PWN 2007 J04 CZĘŚĆ II Polityka handlowa produkcji . Cło podno
327 jpeg <1 *-«* -* 83-0I-M8I4-0. C b) VN PWN 2007 JM CZĘŚĆ II Polityka handlowa we Francji popul
345 jpeg BN -j-TK-KMII-I JX14-0. • t>> WN PWN 2007 332 CZĘŚĆ II Polityka handlowa Główną .zapa
357 jpeg ■85-01-14114-0. <• l>> WN PWN 2007 J44 CZĘŚĆ II Polityka handlowa 7. krajami unii
363 jpeg iBN 978-łS.MII-14X14-0. C by WN PWN 2007 }50 CZĘŚĆ II Polityka handlowa Jeffrcy Schotc, The
389 jpeg 3N 978-83-fll-14814-0. <• by WN PWN 2007 376 CZĘŚĆ II Polityka handlowa Grupa gospodarek
414 jpeg N 978-8 J-fl1-14814-0. C b) WN PWN 2007 402 CZĘŚĆ II Polityka handlowa powietrza (Clcan Air

więcej podobnych podstron