302 jpeg

302 jpeg



ISBN 978-83-01-14814-0    l>> WN PWN Z<l07


ROZDZIAŁ 8 Narzędzia polityki handlowej 289

STUDIUM PRZYPADKU

Dobrowolne ograniczenia importowe w praktyce: japońskie samochody

Przez większą część lat 60. i 70. amerykański przemysł samochodowy praktycznie nie odczuwał konkurencji ze strony importu, gdy? amerykańscy i zagraniczni konsumenci kupowali zupełnie inne typy samochodów. Amerykańscy nabywcy samochodów żyjący w dużym kraju z niskimi podatkami od benzyny wybierał: znacznie większe auta niż Europejczycy i Japończycy i zagraniczne firmy przeważnie me zagrażały Sta nom Zjednoczonym na rynku dużych samochodów.

Jednak w 1979 roku gwałtowny wzrost cen ropy naftowej i przejściowe niedobory dostaw benzyny sprawiły, że nagle na amerykańskim rynku wzrósł popyt na mniejsze samochody. Jajrońscy producenci, których koszty produkcji i tak spadały w porównaniu z kosztami amerykańskich producentów, wkroczyli na rynek amerykański w celu zaspokojenia nowego popytu. Wraz ze zwiększaniem się japońskiego udziału w rynku i spadkiem produkcji samochodów w Stanach Zjednoczonych pojawiła się w tym kraju srlna presja polityczna na wprowadzenie ochrony amerykańskiego przemysłu Zamiast podjąć jednostronne działania i ryzykować wojnę handlową, rząd amerykański poprosił rząd japoński o obni2cnlc wielkości eksportu. Japończycy, w obawie przed jednostronnym zastosowaniem przez Stany Zjednoczone środków protekcjonistycznych, ograniczyli swoją sprzedaż. Na mocy pierwszego porozumienia z 1981 roku japoński eksport do Stanów Zjednoczonych został zmniejszony do 1,68 miliona samochodów rocznie. W wyniku rewizji porozumienia podniesiono limit do 1,85 miliona w latach 1984-1985. W 1985 roku porozumienie wygasło.

Skutki tego dobrowolnego ograniczenia eksportu były skomplikowane z kilku powodów Po pierwsze, ;aoońskie i amerykańskie samochody oczywiście me byty do skonatymr substytutami. Po drugie, przemysł japoński w pewnym stopniu zareagował na wprowadzoną kwotę, podnosząc jakość swoich samochodów i sprzedając większe samochody z bogatszym wyposażeniem. Po trzecie, przemysł samochodowy na pewno nie jest doskonałe konkurencyjny. Niemniej jednak ogólne szacunk skutków dobrowolnych ograniczeń eksportowych były takie, jak przewidywano wcześniej: cena japońskich samochodów w Stanach Zjednoczonych wzrosła, a rentę przejmowały firmy japońskie. Według szacunków rządu amerykańskiego, całkowite koszty tej polityki dla Stanów Zjednoczonych w 1984 roku wyniosły 3.2 miliarda dolarów, głównie w postać transferów do Japonii, a me w postaci strat efektywności.

Przepisy domieszkowe

Przepisy domieszkowe (lociil conlen! reynirements) ro regulacje, które wymagają, aby pewna określona część produktu finalnego była wyprodukowana w krapi. Czasem część ta jest wyrażona w jednostkach fizycznych, jak w przypadku amerykańskiej kwoty importowej na ropę w latach 60. W innych przypadkach wymaganie jest wyrażone wartościowo, tak aby jakaś minimalna część ceny dobra reprezentowała krajową wartość dodaną. Przepisy dotyczące lokalnego udziału w produkcie finalnym są szeroko stosowane przez kraje rozwijające się. które próbują przekształcić


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
261 jpeg »N 978-83-01-14814-0. V l>> WN PWN 2łKI7 ROZDZIAŁ 7 Międzynarodowe przepływy czynnikó
350 jpeg 978-83-01*14814-0. "V b> WN PWN 2007 ROZDZIAŁ 9 Ekonomia polityczna i polityka hand
261 jpeg »N 978-83-01-14814-0. V l>> WN PWN 2łKI7 ROZDZIAŁ 7 Międzynarodowe przepływy czynnikó
286 jpeg ISBN 97*>KUI
240 jpeg ISBN 978-83-01-M* 14-0 ■ l>> WN PWN 2<HI7 22-4 Aneks do rozdziału 6 Badania empir
347 jpeg ISBN 978-83-01-14814-0. -• l>> VN PWN 2007 334 CZĘŚĆ II Polityka handlowa średnia sta
409 jpeg 978-83-01-1-4X14-0. l.y WN PWN MII? ROZDZlAtll Dylematy polityki handlowej 397 W tabeli 11.
296 jpeg ISBN 978-83-01-14* 14-0. e by WN PWN 2007 ROZDZIAŁ 8 Narzędzia polityki handlowej 283 dukcj
146 jpeg >BN 978-83-01-WH4-0. <5 b> WN PWN 2007 130 CZĘŚĆ1 Teoria wymiany międzynarodowej P

więcej podobnych podstron