antro13

antro13




•    Ił«*rry B. Ortner

l dojrzałym, wzmaga tę tendencję. Zrodzony kulturowo ! iiNrrwatyzm i tradycjonalizm kobiecego myślenia jest I- l<'jnyni — być może najgorszym, a z pewnością naj-i i 1/M‘j podstępnym — sposobem nakładania społecznych

•    u . I-; *ji i oczywiście wiąże się tradycyjną funkcją, jaką

i    ■ 111 i: i kobiety w należytej socjalizacji „nowych” człon-

•    grupy.

n 'de, przejściowa pozycja kobiety może powodować

ii    ■ u n.ir/.ność jej obrazu w sferze symbolicznej. Z pew-i|»m punktu widzenia kultura jest niczym” niewielka |m i i i w ogromnym lesie natury. To, co przejściowe,

się na płynnych peryferiach polany i choć może jawić jako ponadkułturowe i subkulturowe jed-, mieści się w istocie na zewnątrz i dookoła i mm li uli my. Rozumiemy teraz, dlaczego w ramach • i r i * i > zbioru przekonań kulturowych nadaje się • i i lurrie całkowicie rozbieżne i jawnie sprzeczne jak widzieliśmy, przeciwieństwa mogą się ł i i tlili*ta symbolizuje częstokroć zarówno życie,

*.....iv, by sięgnąć po najprostszy przykład,

pi ,'pnrnnieć tu raz jeszcze, że „kobiecość’5 zda-■ i i    jednocześnie na szczycie i u podnóża

» hit lud.-.kich nastawień wobec świata. W zależ-ii-l i uliumwego punktu widzenia możemy uznać ■ o d l.rzegania w bliźnich raczej indywiduał-| |n o d 1 .iwicieli tej czy innej kategorii społeczni.......mwanie” (podważanie) owych zróżnico-

u u ,,przekraczanie” (dokonywanie wyższej * t i..f jasne, skąd biorą się żeńskie symbole (' • i równice, złe spojrzenie, nieczystość |i IuinI rujące matki) i żeńskie symbole '"■oii matka, miłosierna dawczyni zba-pTli.l. . ■ ogóle obecność symboli kobiecych |'dl o- o ' »lirzędach i prawie). Ta rozpiętość I do- "iik.szym stopniu niż w wypadku

Czy kobieta ma się tak do mężczyzny...

symboli męskich ciąży ku ekstremalnej dwuznaczności: kobieta zostaje raz całkowicie wyniesiona, raz całkowicie poniżona, rzadko kiedy umiejscawia się ją na normalnej skali ludzkich możliwości.

; r. Przejściowa pozycja kobiet może zatem wywoływać (dwu^ągznpść ..typmyą ..dla wszystkich. zjawisk pogranicz-^ych^ co tłumaczyłoby z kolei owe liczne w różnych [

I- kulturach i okresach historycznych wypadki „inwersji”, ’

; gdzie kobietę utożsamia się symbolicznie z kulturą, mężczyznę zaś z naturą. Wedle Inghama w brazylijskim " 1; ; plemieniu Sironó istnieje opozycja pomiędzy „natura!- M nym, surowym i męskim” oraz „kulturowym, gotowanym ' i żeńskim” 16; w hitlerowskich Niemczech obwołano kobiety strażniczkami kultury i moralności; w europejskiej . kulturze dworskiej mężczyzna uważał się za zwierzę, swoją zaś wybrankę umieszczał na boskim piedestale — wzorzec ten przetrwał zresztą do dziś wśród hiszpańskich wieśniaków.17 Można tu podać wiele analogicznych przykładów, łącznie z pewnymi aspektami naszej własnej kultury. Każde zrównanie kobiety z kulturą raczej niż z naturą wymaga dokładnej analizy danych historycznych i etnograficznych. Wydaje się jednak, że przygotowaliśmy grunt dla tego rodzaju dociekań, pokazując w jaki sposób natura w ogóle, kobiecy zaś typ więzi międzyludzkich w szczególności może objawiać się nam ' — w zależności od punktu widzenia — jako dziedzina znajdująca się zarówno powyżej, jak i poniżej sfery hegemonii kultury (w rzeczywistości mieszcząc się poza jej obrębem).

Podsumowałjąc: Teza, iż kobietę postrzega się jako istotę bliższą naturze niż mężczyzna, pociąga, za sobą pewne wnioski istotne dla dalszych rozważań i może być różnorodnie interpretowana. Jeżeli oznacza pośrednią pozycję kobiety na kontinuum biegnącym od natury i '■ do kultury — pozycję uważaną za subkulturową — to

137


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
PTDC0056 123 123 gnębienia drugiej strony. Te tendenoje decydują o trwaniu kłótni, a nie rzeczywista
66 źródłem uzyskiwania uznania i prestiżu, co wywołuje i pogłębia te tendencje. W ten sposób podopie
DSC09855 KM    IL Podstawy ttaMMi dobrobytu sadza, te państwo powinno interweniować w
66616 s41 2 Leuzete il test o e rispondete o rai men te alle domcmde 1.    Perche Nic
87777 PTDC0056 123 123 gnębienia drugiej strony. Te tendenoje decydują o trwaniu kłótni, a nie rzecz
W następnych latach wzmocniły się jeszcze te tendencje ^ patrz nowe przestrzenie działalności przemy
U)czcmw dzieciństwa Późte dziw ił i.%/ łjo Dorastanie    DojrzaTość 0 do 3 rok
28 05 112 w re.tauracj, r€too dojrzałych lodowceW te,I potrzw mikserze i tri ymąę w •oclu. a następ
skanuj0003 (421) pojawienia się nowych tendencji i przemian w kulturze artystycznej 1 w ogóle wydaje
46106 img022 (3) Ćwiczenie 12 W t i— IŁ 1 Viv Probiotykt Probiotyki to pojedyncze lub mieszane kultu
Kult Masowa Cz Miłosz 55 Marshall McLuhati tków poważnej kultury? Czy te cztery wieki kultury książk
DSC07350
religia a kultura4 10 RELIGIA A KULTURA przeciwstawnych, lecz pojawiających się jednocześnie tenden
skanuj0023 psychicznego. W praktyce seksuologicznej najczęściej jednak spotyka się te typowe, prawid
fraszka 4 (FRASZKA) - FUROR POETICUS 233 Tendencje te obrazuje zwłaszcza twórczość fraszkopisarska W

więcej podobnych podstron