ar16

ar16




Niżej6 będzie o tym mowa, na czym polega owa słuszna ocena i jaki jest jej stosunek l km a do innych zalet. Z góry zaś na to jedynie zgodzić się trzeba, że wszelkie zagadnienia praktyczne przedstawiać należy w ogólnym zarysie tylko, a nie w sposób ścisły, jak to już zresztą na początku7 powiedzieliśmy, że żądać należy zawsze opracowania zgodnego z naturą przedmiotu. Otóż kwestie dotyczące postępowania i tego, co pożyteczne, nie dopuszczają żadnych stałych określeń, podobnie jak zagadnienie tego, co jest zdrowe. Jeśli zaś tak się rzecz ma w odniesieniu do kwestii ogólnych, to tym bardziej nie może być dokładne opracowanie poszczególnych kwestii jednostkowych; nie podpada ono bowiem pod żadną sztukę ani pod żadne przepisy, lecz sami działający muszą zawsze stosować się do danych okoliczności, jak się to dzieje leż przy wykonywaniu sztuki lekarza czy sternika.

Ale chociaż, taki jest charakter rozważań niniejszych, to jednak trzeba usiłować jakoś dać sobie radę. Przede wszystkim więc należy mieć na uwadze przyrodzoną właściwość przedmiotów, o których mowa8, polegającą na tym, iż zanikają one z powodu niedostatku i nadmiaru; to samo widzimy też w odniesieniu do siły fizycznej i do zdrowia (jest bowiem rzeczą wskazaną posługiwać się dla wyjaśnienia rzeczy niedostrzegalnych świadectwem tego, co dostrzegalne). Bo zarówno nadmiernie natężające, jak też niedostateczne ćwiczenia fizyczne podkopują siłę; a podobnie też jadło i napój, jeśli są zbyt obfite lub niewystarczające, niszczą zdrowie, w miarę natomiast używane, stają się źródłem zdrowia, wzmacniają je i utrzymują. Otóż tak samo ma się rzecz z umiarkowaniem, męstwem i innymi cnotami. Kto bowiem od wszystkiego się uchyla i wszystkiego się obawia, i na nic się nie naraża, staje się tchórzem; kto natomiast niczego w ogóle się nie lęka, lecz wszystkiemu śmiało czoło stawia, ten doprowadza do zuchwalstwa, podobnie jak ktoś, kto używa wszelkiej przyjemności i żadnej się nie wyrzeka — do rozwiązłości; kto natomiast unika każdej, jak to czyni sensat9, staje się zupełnie niewrażliwy. A więc od niedostatku i nadmiaru zanika umiarkowanie i męstwo, utrzymują się natomiast dzięki umiarowi. 1

Km


Ale nie dość na tym, że cnoty zawdzięczają swe powstawanie, wzrost i zanik tym samym przyczynom i czynnikom, lecz nadto jeszcze wśród tychże samych przyczyn znajdują się także [odnośne] czynności;2 3 4 tak samo bowiem ma się rzecz także w odniesieniu do innych przedmiotów bardziej dostrzegalnych, jak np. w odniesieniu do siły fizycznej; wszak źródłem jej jest dobre odżywianie się i liczne trudy, które się .znosi, a najzdolniejszy do tego jest człowiek silny. Tak samo ma się też rzecz i z cnotami; bo dzięki wstrzymywaniu się od rozkoszy zmysłowych stajemy się umiarkowani, a będąc nimi, najłatwiej możemy się od rozkoszy tych wstrzymywać. Podobnie i w odniesieniu do męstwa: wszak i ioa b przywykłszy do pogardy dla niebezpieczeństwa i do narażania się na nie, stajemy się mężni, a skoro już nimi się staliśmy, najłatwiej nam narażać się iui owo niebezpieczeństwo.

3. Związek cnoty z przyjemnością i przykrością

Za oznakę trwałych dyspozycji uważać należy przyjemność lub przykrość, które towarzyszą czynnościom; bo kto wyrzeka się rozkoszy zmysłowych i to właśnie go raduje, len jest umiarkowany; kto zaś odczuwa to juko ciężat, jest rozwiązły; kto naraża się na niebezpieczeństwa i to go cieszy lub przynajmniej nlr sprawia mu przykrości, ten jest mężny, kto zaś przy tym odczuwn przykrość, |rst tchórzem. Przyjemności bowiem i przykrości tyczy się dzielność etyczna. Wszak ze względu na przyjemność " dopuszczamy się czynów niecnych, a ze względu nn przykrość5 wstrzymujemy się od czynów pięknych 6. Dlatego trzeba od wczesnej młodości być wdrażanym poniekąd, jak mówi Platon7, do radości i zmartwienia z powodu tych rzeczy, którymi należy się cieszyć i martwić; na tym bowiem właśnie polega należyte wychowanie.

A dalej: cnoty dotyczą postępowania i doznawania namiętności, a każdej namiętności i wszelkiemu postępowaniu towarzyszy przyjemność lub przykrość, więc [i] z tego względu tyczyłaby się dzielność etyczna przyjemności i przykrości.

Wskazuje też na to fakt, że za ich pomocą wymierza się kary; kary bowiem są jak gdyby zabiegami leczniczymi, wszelkie zaś leczenie z natury swej polega na stosowaniu tego, co jest przeciwieństwem [danego niedomagania].

A dalej, jak już o tym przedtem8 była mowa, wszelka trwała dyspozycja psychiczna ma związek z tymi rzeczami i tych się tyczy, pod których wpływem z natury swej zmienia się na niekorzyść lub korzyść; przyjemności zaś i przykrości

107

1

nn.] El wielka 1185 b 13 nn. || 27 nn.] El. eucl. 1220 a 22 nn.

który w przekładzie niniejszym zastąpiony jest terminem „słuszna ocena". Zdrowy bowiem rozum, to pojęcie, które w języku potocznym wiąte się ze znaczeniem, o jakim tu raczej nie należy myśleć, a ponadto wykluczające wszelkie zabarwienie normatywne. Z drugiej strony, wyraz .reguła" czy „norma" jest dla czytelnika nie znającego historii rozwoju pojęcia ópiłóę Xóyoę niezrozumiały i budzi nieuchronne pytanie: jaka reguła (norma)? Na pytanie to El. nik. nie daje odpowiedzi. Odpowiedź zaś wynikająca ze wsponmianejlusioni terminu świadczy raczej o tym. że jego normatywne zabarwienie jest w El. nik. w zaniku, czemu odpowiada stabe zabarwienie normatywne obranego w tekście terminu „słuszna ocena". Dodać należy, żc skrótowo użyty termin Xóyoę na oznaczenie ópSoę Xóyoę przełożony jest w tekście przez: rozum, a nie ocena, która to dyskrepancja mniej razi, jeśli zważyć, że Arystoteles celowo unika tu przestarzałego dlań już terminu dwuczłonowego. We wszystkich miejscach, w których ów termin jednowyrazowy występuje, został ton jogo skrótowy charakter zaznaczony w przypisach.

6 1144 b 24 - 30.

’ 1094 b 11-27.

1 przedmiotów, o których mowa — tj. cnót.

* Por. 1108 a 26 i n.

2

16 nn.] Et. cud. 1220 a 34 nn. || 18 nn.] Et. eud. 1221 b 39 n.

3

   odnośne czynności — tj. czynności, w których się iszczą, aktualizują owe cnoty,

4

   tj. w nadziei doznania przyjemności.

5

11 tj. w obawie doznania przykrości.

6

11 Albo odwrotnie.

7

Państwo 401 E, Fileb 37 A, B, Prawa 653 A i n.; por. 1172 a 22, 1779 b 29 i Politykę 1340 o 15. Podobne jak tu uznanie dla Platona 1095 a 32; por. przyp. 20 do ks. I.

8

" 1104 a 27-b 3.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
ar16 Niżej1 będzie o tym mowa, na czym polega owa słuszna ocena i jaki jest jej stosunek l km a do i
1. Na czym polega zasada powierzenia kompetencji i jakie są jej konsekwencje? Zasada polega na tym ż
skanuj0136 (18) POZIOMY KOMUNIKACJI 1. FATYCZNY Na czym polega? Typowym przejawem komunikacji f
15585 PICT0002(1) Na czym polega biblijny styl Ksiąg... ? Już sam tytuł wskazuje aluzję do Bibl
172 173 11.5. Indukcja elektromagnetyczna te) Na czym polega zjawisko indukcji elektromagnetycznej?
Na czym polega konstrukc
172 173 11.5. Indukcja elektromagnetyczna §($>§ Na czym polega zjawisko indukcji elektromagnetycz
pytania 23.    Na czym polega patentowanie stali? Ad.23. Jest to obróbka cieplna dru
Psychoterapia. Na czym polega? Dla kogo? Jaka? Psychoterapia jest metodą leczenia i
Obraz (272) Na czym polega mechanizacja odlewania kokilowego? Jaka jest istota metody odlewania półk
DSC04682 I Pytania 1 Na czym polega azotowanie gazowe stali? 2.    Jaka jest budowa f
Na czym polega zasada większości względnej i kiedy jest stosowana w Polsce? Zasada ta odnosi się do
anauząwąg_o_wą 1.    Wyjaśnij na czym polega proces starzenia osadu. Czy jest to proc

więcej podobnych podstron