a9

a9



Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii:

Bardzo wiele uwagi poświecił pacholęciu. w Narodzinach powieści poetyckiej w Polsce (1970), Marian Maciejewski. Zajmują go przy tym nie tyle kwestie genealogii, ile przede wszystkim funkcja i teleologia tajemniczego bohatera pochodzącego jakby „z innego planu istnienia” (341).18

Trzeba (...)- pisze - wciąż ponawiać kardynalne pytanie stawiane bezustannie w „mariologii”, po co poeta wprowadza w określone miejsce poematu tę tajemniczą istotę i jakie wyznacza jej funkcje w całościowej strukturze utworu? Rzecz oczywista, że badania psychologiczno - genetyczne muszą ustąpić miejsca zainteresowaniom strukturalnym, choć ściśle zespolonym z orientacją semantyczną. Słuszna konstatacja o tajemniczości Pacholęcia musi „zagrać” w kontekście nadrzędnych założeń strukturalnych (304).

Uwagi o pacholęciu są w obszernej książce Maciejewskiego ściśle wtopione w analizę struktury gatunkowej powieści poetyckiej. Ponieważ jednak - jak pisze sam autor w zakończeniu - „zaproponowany model jest - być może - mało czytelny, nazbyt skomplikowany” (342), pozwolę je sobie wyjąć z materii tego „modelu” i po prostu wyliczyć.

Najpierw charakterystyka ogólna oraz obserwacja z zakresu poetyki historycznej: „Tajemnicze i dla Wacława, i dla narratora, a więc i dla czytelnika”, pacholę jest romantycznym odpowiednikiem posłańca dawniejszej zretory-zowanej epiki.19 Przy czym „ta tajemnicza postać uwikłana jest w sytuację zarysowaną realistycznie, obdarzona została przez poetę mimo swej tajemniczości wybitnym zindywidualizowaniem, dysponuje także wiedzą pewną i przekonywającą gdyż zdobytą z autopsji, wiedzą naocznego świadka” (262 i 263).

Następnie omawia Maciejewski trzy zasadnicze konteksty semantyczne postaci: ludowość, liryzm i histoiyzm. Po pierwsze więc uosabia pacholę „sprawiedliwość ludu”; znamienne jest również, że „przekazuje Wacławowi (...) informacje w przekazie gminnego gatunku: „powieści” (295). Po drugie - stanowi porte-parole poety (304): na początku pieśni drugiej jest „lustrzanym” odbiciem narratora - poety z pieśm pierwszej” (310); „staje się nosicielem żywiołu lirycznego nasemantyzowanego rozpaczą” (317). Po trzecie wreszcie, analiza monologu pacholęcia w historiozoficznych kategoriach poezji Północy i Południa, znanych zapewne Malczewskiemu z lektur}' książki pani de Stael, pozwala stwierdzić, iż poeta »każe szukać Pacholęciu ucieczki przed rozpaczą w świecie Południa. Na pra-

M. Maciejewski, Narodziny powieści poetyckiej w Polsce, Wrocław 1970, w nawiasach podaję numer strony cytowanych z tej książki miejsc.

Gramlewicz mimochodem napomyka! o deus ex machina. Do sugestii Maciejewskiego dodać by można również np. Paziów-posłańców u Szekspira. O romantycznym rodzaju „posłańca” w powieści poetyckiej jako gatunku (przykłady to goniec z Zamku kaniowskiego 1 częściowo pacholę z Marii), postaci po trosze wyjętej z dramatu klasycznego, wspominał także Przybylski, dz. cyt., s. CXX.

187


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
a9 w Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... ńi zapisana tudzież jej sformułowanie wiele
a3 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... Jacek Brzozowski (Łódź)O PACHOLĘCIU W MARII RAZ
a3 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii należą na trwałe do „mariologii”. Chciałbym mieć
a7 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... jest jednak rozwinąć owej pełnej indywidualności, n
a0 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... 5. Not
a4 Jacek Brzozowski * O pacholęciu w „Marii”... świata. To zjawienie zdaje się być na kształt świat

więcej podobnych podstron