DSC04718

DSC04718



Zadania terapeutyczne wobec dzieci nadpobudliwych psychoruchowo

Kinga Lawandowska(2007) Muzykoterapia dziecięca str. 155-157

Objaw

Cel terapii

Gry muzyczne, ćwiczenia

Spodziewany efekt terapeutyczny

1. Ciągle poszukiwanie nowych bodźców, a zarazem podniecenie nadmiarem wrażeń

Obniżenie poziomu procesu pobudzenia w układzie nerwowym

•Gry wprowadzające na rozpoczęcie zajęć powinny być nowe i zaciekawiające: gesty powitania z głośnym wyśpiewaniem imion, tekstu piosenki, •ćwiczenia rozładowująco - wyładowujące:

rytmiczne klaskanie, marsz, podskoki, przysiady, tupanie, wyma-chy ramionami, okrzyki do tła muzycznego. Dynamiczne malowanie do muzyki ze zróżnicowaniem tempa ruchów.

Akompaniament na instrumentach do muzyki z nagrań płytowych.

Wyładowanie nadmiaru energii

2. W toku działania uwaga mimowolna rozproszona, krótkotrwała, brak wytrwałości, niecierpliwość, męczli-wość.

Wydłużenie aktów uwagi, koncentracja na jednym obiekcie przez selekcjonowanie dostępności do bodźców fizycznych

Ćwiczenia koncentrujące słuchowo — ruchowe, jak: wędrujące klaśnięcie czy pojedynczy dźwięk uderzany po kolei w grupie. Echo muzyczne. Ćwiczenia podzielności uwagi.

Tworzenie własnych motywów rytmicznych - np. zabawa w zegary, automatyczne zabawki, maszyny.

Trening czekania.

Zmniejszenie stanu nadmiernej mobilizacji organizmu. Radość z własnej twórczej aktywności.

3. Nadmierna aktywność samorzutna, utrwalona hałaśliwość

Poprawa reaktywności wzroku, słuchu, dotyku. Rozwijanie poczucia własnego dała, poczucia równowagi.

Głębokie wyciszenie: kądk ciszy w domu dla rozładowania stresu, trening uwagi i pamięci słuchowej np. przysłuchiwanie się ciszy, a potem jej wygrywanie, słuchanie muzyki uspokajającej, kołysanie z trzymaniem się za ręce, pozytyw-kowe kołysanki dla dzieci.

Obniżenie pobudliwości ruchowej, umiejętność sterowania własną aktywnością, koncentracja uwagi.

4. Niepokój ruchowy, nadmiar ruchów chaotycznych, mimowolnych, współruchy.

Rozluźnienie,

uspokojenie

Ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, zabawy z obserwacją własnego oddechu.

■ Trening bezruchu.

• Ilustracje ruchowe różnych zdarzeń.

Ustąpienie napięcia psychicznego i fizycznego, uporządkowane sekwencje ruchów, ruchy precyzyjne, kontrolowane.

5. Skłonność do wybuchów złości, agresji, krzykli-wość, chwiejność nastroju.

Wzmocnienie

samokontroli

Techniki prowokacji sytuacyjnej:

•    gry z mówieniem szeptem,

•    gry muzyczne: *z czekaniem na swoją kolejkę,

•z opóźnieniem oraz •powstrzymywaniem się od ruchu

Poprawa koordynacji słuchowo-ruchowej, zachowanie opanowane


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
152 153 3 wych wyróżnia się dzieci nadpobudliwe psychoruchowo i zahamowane psychoruchowo. W okresie
N/HK03 - podejmowania działań terapeutycznych wobec niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, NK04 -
Nadpobudliwo?? psychoruchowa u dzieci1 KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELINadpobudliwość psychor
Nadpobudliwo?? psychoruchowa u dzieci4 wypracowane techniki, pomagamy dzieciom nauczyć się radzenia
Nadpobudliwo?? psychoruchowa u dzieci5 mentów dobieranych do pary na podstawie opisu słownego cech
PSL/M6 dziecięce, urazy, upośledzenie umysłowe, zespól nadpobudliwości psychoruchowej i
Nadpobudliwo?? psychoruchowa u dzieci2 będzie mogło spożytkować nadmierną ruchliwość. •   
Nadpobudliwo?? psychoruchowa u dzieci3 Dzieci nadpobudliwe potrafią natomiast skupić się nawet na d
Zdj 25252525EAcie518 Me S .vnosc terapeuty jest nqjwieksza spotród psychoterapii onafi tyczny ch.&nb

więcej podobnych podstron