fotografowanie architektury!

fotografowanie architektury!



większa t równomierniej rozłożona z powodu działania na emuluję 4 tła zorzy, słabego, ale rejestrowanego przez emulsję. Przy tym niebo Jest atramentowo czarne 1 znać na nhn sylwetki ciemniejszych budy-

W przypadku gdy zależy nam na bardzo równomiernym oświ domu. stosujemy wielokrotne naświetlenie przy pomocy lampy wej.

Jak powiedzieliśmy, lampy są integralnym elementem zdjęć noc Ponieważ są one dla ulicy źródłami światła, są dużo jaśniejsze od reizty, Powoduje to prześwietlenie lamp, a co za tym idzie odblask śróderau ny. dający dookoła Jasnej żarówki zamglenie, lub nawet krąg, tak zwaną aureolę. Niestety nic ma na to sposobu, chyba tylko należy radzić, aby fotograf nie prześwietlał nadmiernie zdjęć nocnych.

Pozostaje do omówienia technika fotografowania fragmentów archi: tury na wolnym powietrzu czy we wnętrzu. Gdy fragment taki znajduje niezbyt wysoko 1 gdy fotograf mole mieć do niego wygodny dostęp oratl przestrzeń, gdrie mole umieścić aparat na statywie i reflektory, nic ma specjalnych trudności z Jego sfotografowaniem. Gdy natomiast frag Jest daleko, a zwłaszcza wysoko, gdy dojść do niego nie sposób, bo zagradzają go inne przedmioty, musimy mieć do dyspozycji obiektyw dli goognlskowy, abyśmy mogli robić zdjęcia z większych odległości.

Niejednokrotnie fotografujemy obiekty architektoniczne zimą, w śniegu. Takie zdjęcia mają mniejszą wartość dokumentalną z togo powodu.

ffininki

świetlne

a e

0 V

Naświetlamy

bes filtru

filtr

cif mnoKtt rwony

przysłona

przysłona

Cli«

Pogoda sloncrz* »«

18

16

100

8

50

22

16

250

1)

Pogoda

pochmurno

IB

11

$0—100

“55“

16

io—100

że śnieg zasłania wiele elementów, a jego gruba powłoka deformuje kształt budynku, zwłaszcza dachu.

Tu podamy Jedynie uwagi dotyczące techniki naświetlania. Możemy przyjąć, żc poniższe nastawienia dudzą poprawne naświetlenie pod warunkiem wywołania błony w wywoływaczu energicznym.

Tabela naświetleń zdjęć plenerowych w śniegu (dane dotyczą emulsji „Fotopan S" przy wywołaniu energicznym).


Powyższe uwagi wybrano są pod kątem widzenia zdjęć obiektów architektonicznych. Przyjmujemy, te fotoamator dla którego przeznaczona Jest ta praca posiada podstawowe wiadomości dotyczące techniki fotografowania.

OŚWIETLENIE W FOTOGRAFII ARCHITEKTURY

Budowie w przeciwieństwie do innych fotograficznych tematów plenerowych odznaczają się wielką regularnością. Dominują w nich linie i kąty proste. Dlatego oświetlenie gra wielką rolę w fotografii obiektów architektonicznych. Łatwo bowiem, błędnie oświetlając przez nieświadomość czy lekceważenie zdjęcia, zdeformować kształt budynku.

Oświetlenie budynków współczesnych jest sprawą pozornie prostą. Nie należy się Jednak sugerować pozorami łatwości. Najprostszy, najsurowszy kształt musi być oświetlony prosto, ale prawidłowo; inaczej nastąpić może deformacja linii, płaszczyzn i walorów tonalnych.

Na wynik oświetlenia nie od strony Ilości potrzebnego do poprawnego naświetlenia negatywu, a od strony charakteru warunkującego wróżenia Jakie da gotowy obraz, składają się:

1.    kierunek świecenia promieni,

2.    stopień rozproszenia światła.

Światło rozproszone podkreśla obiektywne właściwości fakturalne I tonalne przedmiotu. Światło nicrozproszonc może być przyczyną świadomych lub nieświadomych deformacji.

Zastosowanie światła nlerozproszonego pomaga w poprawnym odtworzeniu przestrzenności budowli, w wyraźnym wyrysowaniu brył o ostrych ‘ krawędziach, natomiast ma tendencję do zniekształcania takich brył Jak kula, walec czy stożek. Upodabnia je do brył płaszczyznowych.

Zmiana kierunku świecenia zmienić może całkowicie obraz fotografowanego przedmiotu. Ten sam budynek fotografowany w dzień słoneczny rano i wieczorem — to „dwa inne budynki”. Zmienia «lę wrażenie stosunków przestrzennych, jedne szczegóły znikają w cieniu, inne uprzednio niewidoczne zjawiają się w pełnym oświetleniu. Kierunek świecenia wpływa również na wygląd powierzchni ścian. Nierozproszone. skośnie padające promienie podkreślają charakter faktury powierzchni, nu Przykład fakturę ziarnistą. Ostre, wyraźne cienie, powstające przy promieniach nlerozproszonych w równej mierze podkreślają brytowatość Przedmiotu i Jego kontury, informują o kształcie przedmiotu, często ujawniając detale bezpośrednio niewidoczne. Promienie tc zniekształcają

45


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
fotografowanie architektury! wlęk*ta [ równomiernie) rozłożona z powodu działania na emulsją i Iła z
fotografowanie architektury( Rys. 58 r*s r.s ^ r;. my obraz negatywu. Na tej szybie czarną temperą c
fotografowanie architektury0 KOMPOZYCJA W FOTOGRAFII ARCHITEKTURY Kompozycja Jest nauką o układzie e
fotografowanie architektury0 KOMPOZYCJA W FOTOGRAFII ARCHITEKTURY Kompozycja Jest nauką o układzie e
fotografowanie architektury nie. fy- Fotografując ogólną sylwetkę budynku (całość) w perspektyw:® t
fotografowanie architektury zagadnienie perspektywy rzutuje na ostateczny wynik zdjęcia, na jego ch
fotografowanie architektury problem oświetlenia jest dlatego tak istotny, te na zdjęciach wykonań p
fotografowanie architektury Ta właściwość perspektywy polegająca na zmianie rzeczywiatych wielkości
fotografowanie architektury nie unosząc obleictjrwu. Jednakie przy takim położeniu aparatu o ziemi.
fotografowanie architektury# Tak więc przedmioty, zwłaszcza przestrzenne, powodują powita cionj, świ
fotografowanie architektury4 Ry*. 76 Rys. 77 Ry*. 78    Ry*. 79 linii zbieżnych łub I
fotografowanie architektury5 poU istnieje tendencja do umieszczania elementów obrazu na ncj. Jest to
skanuj0079 (32) •    równomierne rozłożenie naprężeń na całej powierzchni złącza; •
img249 >* UV działając na skórę powoduje rumieri słoneczny, rumień wtómy (pigmentację) zapalenie
skanuj0079 (32) •    równomierne rozłożenie naprężeń na całej powierzchni złącza; •

więcej podobnych podstron