Gennep Obrz阣y przej渃ia0

Gennep Obrz阣y przej渃ia0



Te ostatnie odnajdujemy tak z o w obrz臋dach zmartwychwstania I reinkarnacji Albowiem jedli nawet dusza oddzieli艂a si臋 od 呕ywych I zintegrowa艂a za ftwi* tem zmar艂ych, to mo偶e przecie偶 odby膰 drog臋 powrotn膮 i pojawi膰 l膮 poArOd ma - samoistnie lub za spraw膮 innej osoby. Ow mechanizm jest niekiedy bardzo pro sty Wystarczy. Ze dusza wcieli si臋 w kobiet臋 I pojawi pod postaci膮 dziecka. Wfe-rz膮 w to mi臋dzy Innymi australijscy Aruntowle. kt贸rzy utrzymuj膮, 偶e dusze przy. czajaj膮 si臋 w kamieniach, drzewach 艂tp.. by stamt膮d wskoczy膰 znienacka w m艂ode, grube i atrakcyjne kobiety. Obrz臋dy w艂膮czenia do 艢wiata 偶ywych, kt贸re wtedy nast臋puj膮, s膮 takie same, jak te. kt贸re omawiali艣my przy okazji narodzin i nadawania imienia- Ceremonie ludu Mizo z Asamu47 s膮 doskona艂ym przyk艂adem takiego .wiecznego powrotu"*.

Zmar艂ego ubiera s艂臋 w jego najlepszy str贸j i w pozycji siedz膮cej przywi膮zuje do bambusowych mar. Obok k艂adzie si臋 jego naczynia i bro艅 (艂ub narz臋dze przynale偶ne jego pici). Zabija si臋 艣wini臋, koz臋 i psa. a krewni, przyjaciele i wp臋dzi zmar艂ego dziel膮 mi臋dzy siebie ich mi臋so. Zmar艂emu daje si臋 je艣膰 i pi膰. Gdy nastaje wiecz贸r, cia艂o sidada si臋 do do艂u wykopanego tuz obok domu zmar艂ego. Najbli偶szy krewny 偶egna zmar艂ego w imieniu wszystkich i prosi go. by przygotowa艂 wszystko na przybycie tych. kt贸rzy do niego do艂膮cz膮. W ten spos贸b dusza w towarzystwie duszy 艣wini, kozy i psa. bez kt贸rych nie odnalaz艂aby drogi w za艣wiaty. ubrana od艣wi臋tnie i dobrze wyposa偶ona, udaje si臋 do krainy Mi-thl-hua, gdzie 偶ycie jest trudne i pe艂ne cierpienia. Je艣li jednak zmar艂y za 偶ycia zabti zwierz臋ta podczas polowania lub ludzi w walce albo je艣li wyprawia艂 uczty dla ca艂膮 wioski, ma szans臋 dosta膰 si臋 do bardziej przyjemnego miejsca, po drugiej stronie rzeki. Tam prowadzi 偶ycie w艣r贸d nieustaj膮cych uczt i zabaw. Kobiety, kt贸re nie mog膮 polowa膰, wa艂czy膰 ani wyprawia膰 uczt. dostaj膮 si臋 do tej pi臋knej krainy jedynie wtedy, gdy zabior膮 je tam Ich m臋偶owie. Po jakim艣 czasie dusza porzuca jedno albo drugie miejsce i wraca na ziemi臋 pod postaci膮 szerszenia. P贸藕niej za mienia si臋 w wod臋. a potem w ros臋. kt贸ra ulatuje ku niebu. Je艣li kropla rosy spadnie na jakiego艣 艣miertelnika, cz艂owiek 贸w pocznie dziecko, kt贸re b臋dzie rn-karnacj膮 zmar艂ego4". Gdy dziecko si臋 narodzi, zabija si臋 dwa kurczaki, matka za艣 obmywa siebie i noworodka. Siedem pierwszych dni dusza sp臋dza niczym ptak. uczepiona ubra艅 tub dal swoich rodzic贸w. Dlatego te偶 staraj膮 si臋 oni wykonywa膰 jak najmniej ruch贸w, a b贸stwu opieku艅czemu domu sk艂adaj膮 ofiary, by w gospodarstwie panowa艂 spok贸j. Gdy okres ten si臋 ko艅czy, nast臋puje seria ceremonii

Zoo. Johh Shakespear Typicaf Trfbos and Castos. w: Consus of torfy100T. f艂/MO-grapMo 膭ppmnd<ces. Cafcutta 1003. s. 225.

* To jeden z rzadkich przypadk贸w reinkarnacji poprzez ojca. Inny (Indianie Takw/fi) opmuio Theodor Waitz w AnWopotogie der Natunr贸ikor, t. 3. Leipzfg 1862, a. 106. zet Edward Burnett Tyior. Cywifi/skcfy ptarwoina. 2-3'

# Wieczny powr贸t (niem. awfpp Wtoderkotir lub Wiadarkunft. freno. rotour atomoft koncepcje Mozoflazna Friedricha N艂etzeohego {Ph艂toaophtm dar ewtoan Wtodorkuntn -przyp. rad. nauk.

kt贸ivchn芦lbli偶szy kiowny dziecka po k膮d偶teli nadaje nowo narodzone I    r贸wnoznaczne z przyj臋ciem qo do klanu.

I *u'!!i!L贸dv dusze zmar艂ych wcielaj膮 si臋 bezpo艣rednio w zwierz臋ta czy ro艣boy.

ri偶ft Zfi艣 W totemy. W takich przypadkach odprawia si臋 obrz臋dy integracji I    gatunkiem, kt6iy jest w danej spo艂eczno艣ci uwa偶any za lotem.

I |M^iwe wszystkich jednak wierzeniach mamy do czynienia z Jakimi konfc/et-I ^majscem, kt贸ra mo偶na by nazwa膰 krain膮 zmar艂ych. Zdarza si臋 i tak. 偶e miei-I ^ pobytu dusz znajduje si臋 gdzie艣 w okolicach ich domu. grobu (Wobacy na* I pwaj膮 to Izb膮 Zmar艂ego) lub cmentarza (Mandanowte zw膮 to miejsce Wiosk膮 I Siudych). W takich przypadkach pogrzebanie cia艂a staje si臋 w艂a艣ciwym obrz臋-11 koip integracji ze 艣wiatem zmar艂ych. Bardzo wyra藕nie wida膰 to u Czeremis贸w. II Kt贸rzy wierz膮 zreszt膮 tak偶e (prawdopodobnie pod wp艂ywem muzu艂ma艅skich Ta-I ar贸w) w za艣wiaty podobne do nieba Ostiak贸w*. Mo偶na si臋 tam dosta膰 po zer* I da, tworz膮cej co艣 w rodzaju mostu przerzuconego ponad kot艂em, lub za potno* i c膮 drabiny. Zmarli Mordwin贸w tak偶e zamieszkuj膮 w grobie lub na cmentarzu** I Wem wi臋藕 z 偶ywymi (a wi臋c okres przej艣ciowy) trwa d艂u偶ej, bowiem jest przez [ zywyoh wci膮偶 odnawiana - a to dzi臋ki wsp贸lnym ucztom, a to wizytom na gro-[ be. * to dzi臋ki karmieniu zmar艂ego (w Ziemi i w trumnie zostaje wydr膮偶ony otw贸r, pra偶 kt贸ry za pomoc膮 trzciny wk艂ada si臋 pokarmy, b膮d藕 po prostu ustawia na grobie). Zawsze jednak przychodzi moment, gdy wi臋藕 ta zostaje zerwana (wcze艣niej stopniowo ulega rozlu藕nieniu). W贸wczas nast臋puje rytua艂 wy艂膮czenia zmar艂ego ze spo艂eczno艣ci 偶ywych (ostatnia wizyta na grobie, ostatnia ceremonia ku pami臋ci zmar艂ego 艂fp.). kt贸rych spo艂eczno艣膰 zasklepia si臋 w sobie i konsoliduje. Spr贸buj臋 teraz przedstawi膰 list臋 obrz臋d贸w przej艣cia zwi膮zanych ze 艣m艂er-Podobnie jak inne zestawienia zamieszczone w niniejszej ksi膮偶ce - z pewno* *ci* nie b臋dzie to lista kompletna.

Do rytua艂贸w wy艂膮czenia (niekt贸ro z nich zosta艂y juz wcze艣niej om贸wione) na-it偶y zatem zaliczy膰: rozmaite akty rytualne, w trakcie kt贸rych dato wynosi si臋 na zewn膮trz, palenie narz臋dzi, domu, bi偶utenl i mnych d贸br zmar艂ego, u艣miercan艂e l庐go 偶on. niewolnik贸w I ulubionych zwierz膮t abiucje I namaszczenia (og贸lnie rzecz bior膮c, obrz臋dy oczyszczaj膮ce), rozmaite rodzaje tabu Materialnymi atrybutami wy艂膮czenia s膮 natomiast: d贸艂. trumna, cmentarz, mata wypleciona z 艂yka, poch贸wek w drzewach, uk艂adanie stos贸w z kamieni 艂tp Towarzysz膮 im rozmaite ceremonie. a najbardziej uroczyst膮 z nich i cz臋sto ko艅cz膮c膮 ca艂y rytua艂 jest zamkni臋cie trumny lub grobu. Do obrz臋d贸w zbiorowych nale偶膮 okresowe ceremonio wy-p臋dzan艂a duch贸w (z domu. z wioski, z terytorium plemienia). Obrz臋dem podobnym do 鈥瀖a艂偶e艅stwa przez porwanie* jest bardzo powszechna w Afryce walka o trupa- Jej w艂a艣ciwy sons odkryto dopiero roedawno. Ot贸偶 przyczyn膮 owej wa艂ki

芦 2ob, joan H Smlrnov. 艁m popuWons finnotsOs des oesstne de te VtoJps et de te Kem*.禄. 135-144

m Zoli. ibid- s- 857-370


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Gennep Obrz?dy przej?cia1 10. Wnioski l tak oto doszli艣my do ko艅ca kr贸tkiego przegl膮du ceremonii,
Gennep Obrz?dy przej?cia9 Typowy schemat rytua艂贸w przej艣cia (wy艂膮czenia, okres przej艣ciowy, wl膮cz
Gennep Obrz?dy przej?cia1 van GennepObrz臋dy przej艣ciaSystematyczne studium ceremonii O bramie i p
Gennep Obrz?dy przej?cia2 i. Klasyfikacja obrz臋d贸w Rzeczywisto艣膰 prolanum a rzeczywisto艣膰 sacrum.
Gennep Obrz?dy przej?cia3 Spo艂eczno艣ciami. przekraczaj膮cymi oran艂ce spofocze艅stw wyznawcy lol漏m
Gennep Obrz?dy przej?cia5 I liniLIUTEKht ooooo/l Najog贸lniej rzecz Pior膮c. podstaw膮 鈥瀊ractw* magi
Gennep Obrz?dy przej?cia1 as rli ig&g s.臋ff i-i 搂 !鈥⒙ 鈻爁lllmmmm i i*lf
Gennep Obrz?dy przej?cia9 puny鈥oprowadzony do stanu nadwra偶liwo艣ci. (2) zasypia l umiera: G0 sza
Gennep Obrz?dy przej?cia0 z jednej sytuacji spo艂ecznej do innej, u艂atwiaj膮 owo przej艣cie albo war
Gennep Obrz?dy przej?cia2 gratteznte, wy偶ej wspomniane podobie艅stwa pojawi膮 sio nieuchronnie, gdy
Gennep Obrz?dy przej?cia2 i. Klasyfikacja obrzedtiw Rzeczywisto艣膰 profonum a rzeczywisto艣膰 sacrum
Gennep Obrz?dy przej?cia4 land51 Inni, We Francji takie badanie prowadzili mi臋dzy Innymi Albert A
Gennep Obrz?dy przej?cia5 dzy innymi Konrad Theodor Prauss * (Niemcy), Lewis Richard Parnell, Art

wi臋cej podobnych podstron