IMAG0336

IMAG0336



PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 247

rm judaizmu i, w jeszcze większym stopniu, z historią chrześcijaństwa Decyzja Soboru Jerozolimskiego, pozwalająca na chrzest nie-iydów bez wcześniejszego obrzezania, rozdzieliła związek pomiędzy urodzeniem z żydowskiej matki a wiarą, w ten sposób odwołując się do wolności ducha jako nąjpierwszego warunku wiary. Ideat wolności w swojej pełnej skali, od wolności sumienia po wolność słowa, i łącznie ze swobodami cywilnymi i politycznymi nie pojawia się ani w muzułmańskiej, ani hinduistycznej, ani buddyjskiej, ani konfucjańskiej, ani sintoistycznej, ani animistycznej kulturze.

Osłabienie kościołów i synagog oznacza zatem osłabienie źródła przekonań o osobistej wolności, z której wypływa koncepcja i praktyka społeczeństwa cywilnego. Z pewnością tutąj leży jedna z przyczyn, dla której komuniści byli tak zdeterminowani, by zniszczyć kościoły i synagogi. Judaizm i chrześcijaństwo zależne są od wolności sumienia i bronią jej z wielkim oddaniem.

Innym powodem, dla którego kościoły i synagogi stanowią centralne instytucje cyw ilnego społeczeństwa, jest fakt, że zachęcają one swoich członków do podjęcia społecznych obowiązków także w innych instytucjach obywatelskich.

3. Rozdział kościoła od państwa, ale także nierozdzielność polityki i religii. U progu dwudziestego pierwszego wieku, po doświadczeniu komunizmu, jedna pilna potrzeba rysuje się przed nami z całą ostrością: potrzeba ograniczonego państwa pod rządami prawa, z rozbudowanym systemem kontroli i równowagi oraz innymi formami ochrony, które mąją okiełznać władzę państwową Wśród tych form ochrony znąjduje się też oddzielenie kościołów od struktur państwowych. Władza państwa nie powinna być poszerzana poprzez jej identyfikację z religią. Kościoły powinny być wolne od władzy państwowej.

Oddzielenie przymusu władzy państwowej od duchowo-moral-nej władzy kościołów jako instytucji nie oznacza, że konkretna jednostka ludzka musi ulec schizofrenii. Byłoby to pogwałceniem integralności osoby ludzkiej, by dzieliła samą siebie na zwierzę polityczne z jednej strony oraz na sprywatyzowane zwierzę duchowo-moralne z drugiej. Rozdział kościoła od państwa nie ciągnie za sobą podziału w umysłach jednostek, wstawienia wodoszczelnych komór pomiędzy religią a polityką. Wręcz przeciwnie, nąjgłębsze motywy umiłowania wolności, poszanowania


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMAG0336 PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 247 rm judaizmu i, w jeszcze większym stopniu, z hi
IMAG0334 PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 245 ści, by robić wszystko w taki sposób, w jaki za
IMAG0338 PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 249 gtodnego, troski o ubogiego - z budowania państ
IMAG0342 PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 251 którzy obecnie wypierąją się rozumu i prawdy, a
IMAG0334 PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 245 ści, by robić wszystko w taki sposób, w jaki za
IMAG0338 PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 249 gtodnego, troski o ubogiego - z budowania państ
IMAG0342 PRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO 251 którzy obecnie wypierąją się rozumu i prawdy, a
CCF20090523031 tif Autonomia świata 3 do świata 3 — ą zwłaszcza język ludzki—a prawda w jeszcze wię
54 (197) 54 POŁĄCZENIA SZKŁA Z METALEM Wtapianie przepustów, a w jeszcze większym stopniu wykonywani
DSC00461 132 Janina Abramowska ratury romantycznej i, w jeszcze większym stopniu, XX-wiecznej odchod
IMAG0328 MICHAEL NOVAKPRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO Ateizm kontra ateiści y^jtaiwwYni błęd
IMAG0328 MICHAEL NOVAKPRZYSZŁOŚĆ SPOŁECZEŃSTWA OBYWATELSKIEGO Ateizm kontra ateiści y^jtaiwwYni błęd
skanuj0031 (43) Z uwagi na ich rolę społeczną, obywatelskość staje się kluczową kategorią, odzwierci
Nowak M., Nowosielski M. (red.): Jak badać społeczeństwo obywatelskie? Doświadczenia praktyków.
skanuj0031 (43) Z uwagi na ich rolę społeczną, obywatelskość staje się kluczową kategorią, odzwierci
Slajd15 Kształt III RP a oczekiwania Liberalna koncepcja społeczeństwa obywatelskiego -„od

więcej podobnych podstron