image 041

image 041



Założenia wstępne - koncepcja strefy dalekiej 41

styczna pola elektrycznego, składowa zaś styczna pola magnetycznego równa jest gęstości prądu powierzchniowego. Ostatnia uwaga dotyczy zachowania się wektorów pól: elektrycznego i magnetycznego w pobliżu nieciągłości (osobliwości) np. klina wykonanego z idealnego przewodnika, o kącie wewnętrznym (po (rys. 2.2a) Problem ten jest szczególnie ważny w sytuacji powszechnego wy-

Rys. 2.2. Przykładowe nieciągłości z materiałem przewodzącym: a) klin przewodzący, b) krawędź paska przewodzącego w strukturze niesymetrycznej linii paskowej

korzystywania metod numerycznych (np. metody momentów - patrz rozdział 6), których efektywność zależy od prawidłowego założenia kształtu poszukiwanych składowych pól (prądów). Przykładowo, w antenach realizowanych techniką planarną [3] mamy często do czynienia z nieciągłością w postaci krawędzi przewodzącej ((po = 0, rys. 2.2b). Można pokazać [5], że składowe pól e-m normalne do krawędzi przewodzącej (oznaczone tutaj jako Hn,En) mogą być nieograniczone w bezpośredniej bliskości osobliwości, przy czym rząd tej osobliwości jest taki, że suma energii zmagazynowanej w polach: elektrycznym i magnetycznym pozostaje skończona. Ten ostatni warunek pozwala określić rząd osobliwości i przykładowo dla struktury z rys. 2.2a uzyskuje się:

En,Hn ~ pa    (2.9)

przy czym najmniejsza wartość parametru a wynosi -0,5. Znajomość wsp. a w przypadku pól magnetycznych pozwala określić rząd osobliwości prądów powierzchniowych płynących w bezpośredniej bliskości krawędzi.

W przypadku ośrodków nieograniczonych, a z takimi mamy zwykle do czynienia w technice antenowej, uzyskane przez nas rozwiązania muszą spełniać tzw. warunek wypromieniowania [2] (warunek Sommerfelda ). Z warunku tego dla ośrodka bezstratnego widać, że jeśli źródło promieniowania znajduje się w początku układu współrzędnych, to w dużej odległości od źródła pole maleje co najmniej jak r~l, a faza jest taka sama jak u fali odchodzącej do nieskończo-


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image 043 Założenia wstępne - koncepcja strefy dalekiej 43 Rys. 2.3. Ilustracja graficzna pojęcia st
IMAG0087 4.2.2 Wizualizacja pól dla odległości dalekich oddipola tzw. strefy dalekiej Wzory na pola
a Słowo wstępne -    koncepcje nauczania ochrony i konserwacji zabytków z uwzględnien
skanuj0037 (52) Politechnika Wrocławska mmmimhhh Koniecznym założeniem wstępnym, a równocześnie pu
skanuj0077 (25) 154 Edukacja a/fem.ifi im. Główne założenia tej koncepcji to: —    na
134.    Podstawowe założenia i ogólna koncepcja komputerowej gry wojennej. Cz. 2. Opr
PICT6395 wstępną koncepcję prawdopodobnej odpowiedzi na problem badawczy, przed przeprowadzeniem bad
P3040735 5. HYDRAULICZNE OBLICZANIE KANAŁÓW5.1. Założenia wstępne Hydrauliczne obliczanie kanału pol
IMGD65 (3) 154 Edukacja alternatywna Główne założenia tej koncepcji to: —    nauczani
danych bibliograficznych. Podejmując zadanie grupa przyjęła następujące założenia wstępne: -
PICT6395 wstępną koncepcję prawdopodobnej odpowiedzi na problem badawczy, przed przeprowadzeniem bad
Od pomysłu do wstępnej koncepcji biznesu DELab UW

więcej podobnych podstron