image 06b631 4 jpeg

image 06b631 4 jpeg



70 ANTONINA KŁOSKOWSKA

trzech czynników: od stopnia zmonopolizowania komunikacji masowej eliminującego kontrpropagandę; od tego, w jakiej mierze komunikacja nastawiona jest na kanalizowanie istniejących postaw — raczej aniżeli na wytwarzanie nowych, oraz od wzmocnienia jej wpływu na drodze bezpośrednich oddziaływań w ramach małych grup.

Sytuacja przedstawionych tu modeli rodziny nie była jednakowa z punktu widzenia tych czynników. Dwa modele ,,historyczne”: z w. XIX oraz okresu międzywojennego, nie oddziaływały w sytuacji formalnej monopolizacji, natomiast w znacznej mierze były nastawione na kanalizację postaw istniejących, nie zaś wytwarzanie nowych.

Przy analizie modelu rodziny popularyzowanego przez „Przyjaciółkę” w pierwszym wybranym do badania okresie zwrócono uwagę na pewne elementy modelu, które niewątpliwie odpowiadały różnym elementom realnej sytuacji społecznej. Wyrażono jednak przypuszczenie, że model ten w części przynajmniej ma charakter modelu „czystego”, a niewątpliwie jest modelem nowatorskim, tj. wyraża tendencje wychowawcze i propagandowe grup i instytucji lub osób, w których dyspozycji leży manipulacja środkami komunikacji masowej, raczej aniżeli ustalone wzory zachowania w dziedzinie stosunków rodzinnych i małżeńskich oraz rozpowszechnione postawy.

Na rzecz słuszności tego przypuszczenia przemawia m. in. zmiana modelu, jaką stwierdzono analizując zespół materiałów z drugiego okresu wybranego do badania. Zmiany tej nie można wytłumaczyć ewolucją wzoru, ani ewolucją ogólnie przyjętych postaw i wartości. Jest na to zbyt szybka i radykalna. W sposób przekonywający tłumaczy ją natomiast zmiana koncepcji propaganclowo-wychowawczych akceptowanych w kręgach zmonopolizowanej dyspozycji środków komunikacji masowej. Koncepcje te w drugim okresie przechyliły się najwyraźniej na stronę decyzji faworyzowania aspiracji uczuciowych odbiorców, zaspokajania ich romantycznych gustów, dostarczania im treści atrakcyjnych raczej niż wyłącznie pouczających i traktowania ich w większym stopniu jako jednostek troszczących się swymi indywidualnymi problemami aniżeli jako obywateli zaabsorbowanych głównie zagadnieniami szerszego społeczeństwa.

Przedmiotem niniejszych rozważań nie jest analiza mechanizmu przypuszczalnej decyzji ośrodków dyspozycyjnych kultury masowej, których ostatnim ogniwem była redakcja tygodnika. Nie jest nim też analiza procesu oddziaływania treści komunikacji na odbiorców w pierwszym i drugim okresie. Taka analiza, zdaniem wielu przedstawicieli socjologii kultury masowej, a przede wszystkim P. F. Lazarsfełda, stanowić powinna główny punkt zainteresowań badawczych. Wymaga ona specjalnych badań dość


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
image 06b631 0 jpeg 66 ANTONINA KŁOSKOWSKA powtarza jedynie stwierdzenie, że rodzina jako ważna jedn
image 06b631 2 jpeg 68 ANTONINA KŁOSKOWSKA Więcej niż x/3 tych opowiadań poświęcona jest w drugim ok
image 06b631 1 jpeg MODELE SFOLZCZUZ : 67 KULTURA MASOWA ników oraz tymi problemami życia rodzi
image 06b631 3 jpeg MODELE SPOLECZrCZ I    MASOWA 69 nikach ustroju społecznego,
image 06b631 5 jpeg MODELE SPOŁECZNE I KULTURA MASOWA .71 trudnych w naszych specyficznych warunkach
image kp jpeg afitóilliSmsMS S.w i!i ii:i;!! i:uj OT feirf;
image (10) jpeg i . Cntet To tara, jak zapisał w autobiografii, siedząc na tarasie jednej z cafeter
image (12) jpeg umownymi określeniami obrazy, które uważał za dzieło jednego, ale nie zidentyfikowan
image (13) jpeg M«x Fricdllndcr bardzo późno ogłosił eseje poświęcone znawstwu Ukazały   &
image (14) jpeg wszystkiemu, CO Morolli uważał za podstawy swojej nauki, a więc: przekonaniu 0
image (16) jpeg lonffwm obrazu. Badania technologiczne, nawet Ce najnowocześniejsze, mogą bowiem jed
image (17) jpeg dnicń związanych z fizyczną egzystencją obrazu, procesem jego powstania, a także sta

więcej podobnych podstron